eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 انوار هدایت
🔹 ما وام دار هستیم، اینها به ما دادند، اینها ما را شیعه كردند. اینها می ‌گفتند علی، علی، علی، فاطمه، حسن، حسین؛ می گفتند علی این است، فاطمه این است، حسن این است، حسین این است، بعد اجداد ما قبول کردند. 🔹 این طور نیست که فقط آدم خوبی باشند، ما برویم آن‌جا فاتحه بخوانیم! ما بدهکار هستیم. وجود مبارک حضرت عبدالعظیم، وجود مبارک احمد بن موسی، سایر سادات تبلیغ می ‌کردند که امیرمؤمنان این است، غدیر این است، فاطمه زهرا این است، امام حسن این است، امام حسین این است. 👈 ما مدیون امامزاده ها هستیم؛ اینها نسبت به ما دارند! ما هر چه برای این امامزاده‌ ها تلاش و کوشش بکنیم، زیاد نیست، کم است! 📚 دیدار رئیس اوقاف با حضرت استاد تاریخ: 1395/09/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل مسجد اعظم قم. 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استفتائی درباره تعطیلی روز شنبه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
در پی استفتائی از آیت الله العظمی جوادی آملی در باره تعطیلی روز شنبه، دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی متن استفتاء از معظم له را منتشر کردند: 👈 بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و مؤثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبّه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد. 📚 استفتاء تاریخ: 1403/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
 دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
16. اللَّهُمَّ وَ أَیمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِیاً أَوْ مُرَابِطاً فِى دَارِهِ، أَوْ تَعَهَّدَ خَالِفِیهِ فِى غَیبَتِهِ، ... إِلَی أَنْ ینْتَهِىَ بِهِ الْوَقْتُ إِلَی مَا أَجْرَیتَ لَهُ مِنْ فَضْلِكَ، وَ أَعْدَدْتَ لَهُ مِنْ كَرَامَتِكَ؛ خدایا! هر مسلمانی كه در غیبت مجاهدی یا مرزداری سرای او را رسیدگی و بازماندگان او را تكفل كند یا او را به پاره‌ ای از مال خود یاری دهد و ساز راه او آماده كند و او را در جهاد چابك سازد و نسبت به كاری كه در پیش دارد او را به دعا بدرقه كند و حرمت او را در نبودش رعایت كند پس مانند اجر آن به همان اندازه و همان صفت بدین عطا كن و به جای عمل او پاداشی نقد مقرر فرما كه از سودكرده خود بهره ‌مند و بدان عمل شادمان گردد، تا هنگام آن ثواب بزرگ فرا رسد كه از فضل خود برای او مقرر داشته و از كرامت خود آماده فرموده ‌ای. 📚 مفاتیح الحیات ص 477 و 478. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / عقل و قلب ما از بردگی، بداخلاقی و خودفروشی منزجر است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / عقل و قلب ما از بردگی، بداخلاقی و خودفروشی منزجر است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 133 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که «الدُّنْیا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرمود دنیا جای عبور است نه جای قرار. قرارگاه یوم القیامه است که است. مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا خودشان را فروختند و به هلاکت رساندند یا خودشان را خریدند و آزاد کردند. این ترجمه ظاهری این بیان نورانی است... . 🔸 ذات اقدس الهی یک به انسان داد بنام عقل و فطرت و امثال ذلک. یک سلسله رهبران الهی فرستاد که راه را تشخیص بدهند و مردم را به راه هدایت کنند. سراج روشنی است، در قبال این سراج، و راه آفرید بنام انبیاء و اولیاء و پیغمبر و اهل بیت. اینها صراط مستقیم اند. سراج و چراغ کارش آن است که صراط را ببیند، از خود چراغ کاری ساخته نیست. چراغ راه نیست، قانون گذار نیست، قانون شناس است. قانون و قانون گذاری به وسیله صراط است. در زیارت این ذوات قدسی عرض می کنیم سلام بر شما ای کسانی که هستید، میزان اعمالید. 🔸 مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا کوشش کردند مالی تهیه کردند خودشان را آزاد کردند. یا رفاه طلب بودند کاری نکردند خودشان را فروختند و از پول خودشان لذت بردند. آنهایی که خودشان را فروختند به هلاکت رسیدند، آنها که کوشیدند خودشان را خریدند آزاد شدند و راحت شدند؛ خداوند در قرآن می فرماید شما . کمتر از بهشت خودتان را نفروشید که مغبون می شوید. 🔸 در قرآن کریم آمده است که ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ این آیه شریفه، مسئله فقهی و حقوقی نیست. بلکه مسئله ای کلامی است؛این آیه مبارکه یعنی . هیچ کاری به مسئله فقهی و حقوقی ندارد، تا یک کسی بخواهد بی حجاب راه برود بگوید ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾. این ﴿لا إِكْراهَ﴾ منظور این نیست که شما آزادی هر کاری بکنی... . 🔸 بنابراین یک سلسله بحث های است که آیه مبارکه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است، نه یعنی ، نه یعنی هر کاری بکند آزاد هستی، نخیر! در ساختار تکوین، انسان نه مجبور است نه مفوّض. اما در ساختار حقوقی و در ساختار اخلاقی و در ساختار فقهی، ذات اقدس الهی به انسان عقلی داد و قلبی داد همان طوری که شامّه ما از بوی بد منزجر است عاقله ما و قلب ما از بردگی و بداخلاقی و خودفروشی منزجر است. 🔸 در و یک بخش های اوّلی دارد که وظیفه همه است، نهی از منکر اولش گفتن است، تذکر دادن است، با نوع نگاه و بی اعتنایی کردن است، بعد جلوگیری کردن است، آن بخش های عملی اش که بخش های تنبیهی است، به عهده است؛ اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد می کند، را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2657103 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده از آیت الله فاطمی نیا 🗓 به مناسبت ایام سالروز یادبود مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم آیت الله فاطمی نیا (رضوان الله تعالی علیهما) 👈 وجود مبارک پیامبر(علی نبینا و آله و علیه الصلاة و علیه السلام) فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ‏‏»، نه یعنی تطهیر دهن فقط لازم است! ـ تطهیر چشم و گوش لازم است، ـ تطهیر دست و پا لازم است، ـ تطهیر وهم و خیال لازم است، ـ تطهیر عقل نظر و عقل عمل لازم است... . 🔸 از کسانی که موفق بودند به این عمل کنند، مرحوم عالم بزرگوار و عامل بافضیلت مرحوم (رضوان الله تعالی علیه و علی جمیع المؤمنین و علی جمیع الصلحا و علی جمیع الشهداء و الصدیقین) بودند... . ↙️ مطالعه کامل پیام (متن و فیلم): https://news.esra.ir/fa/w/1491146 📩 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نگاه تکریمی
🔹 یک وقت از محضر حضرت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می ‌بیند. عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم! 🔹 کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر که بعد از مسجدالحرام مهم ‌ترین مسجد روی زمین است، نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می‌ خواندند، گاهی با حضرت مصافحه می‌ کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز می‌دیدند؛ اما پیغمبر آنها را نمی‌ دید! 🔹 این بزرگوار فرمودند که می ‌گفتند شما آدم خوب باشید تا حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف دیدن ظاهری حضرت چه اثر دارد؟! مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می ‌دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟ پس عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم. 🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می ‌گوییم «یا الله»؛ اما او باید با ما حرف بزند. فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی ‌زند و بعضی ها را نگاه نمی ‌کند، با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ بَصیر﴾ است ﴿عَلَی كُلِّ شَی‏ءٍ شَهِیدٌ﴾ است! فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی‌ زند: ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾، خدا یک عده را نگاه نمی ‌کند: ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾. این این برای خواص است؛ خلیفه خدا هم این چنین است. با اینکه هر کاری می ‌کنیم او می ‌بیند: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون‏﴾ که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است، با اینکه هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می ‌بینند؛ اما آن نگاه تشریفی را آن نگاه تکریمی را با خواص دارند. 🔹 فرمودند شما در مسیر باشید، ولی‌ّ عصر نگاه می ‌کند، آن وقت آن می ‌شود زندگی عقلی؛ وقتی حیات، شد انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به همایش آیین معرفی «موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار گردید. 👈 موسوعه های علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم نظم علمی آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعه ای می تواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/2663726 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/qnz66ef ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/9exrh_f64Eo 📚 پیام به آیین معرفی «موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» تاریخ: 1403/02/27 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
این موسوعه می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد / توحید، مسئله وحی و نبوت و حقیقت ولایت و امامت را باید از درون بشناسیم تا بتوانیم درست تطبیق دهیم / اگر معنای امامت و حقیقت ولایت را بشناسیم، کاملاً بر غدیر تطبیق می کنید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام ابراز داشتند: موسوعه های علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعه ای می تواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. 🔹 در این موسوعه مبارک که می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان می دهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: یکی مسئله است یکی است یکی . 🔹 اگر ما درباره توحید و مسئله وحی و نبوت این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم مجتهد می شویم در و هم مجتهد می شویم در ، چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی یا کذب باشد، ولی شناخت از درون و با درون، حق است. 🔹 اگر خدا در قرآن فرموده که ﴿أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْكُمْ﴾ از حکم خدا و پیغمبر و اولی الامر اطاعت کنید، باید اول خدا را بشناسیم رسول را بشناسیم اولی الامر را هم بشناسیم تا پیروی کنیم؛ ممکن است داعیه داران الوهیت کم نباشند، متنبّیانی پیدا شوند که داعیه نبوت داشته باشند، ممکن است مدعیان ولایت و امامتی در صدر اسلام و مانند آن پیدا بشوند و از سقیفه و غیر سقیفه صدایی برخیزد و بگوید ما امامیم و ولی امر هستیم و معرفی اینها هم با سفارش و تبلیغ بیرون باشد. ولی شما از نظر معرفت و شناخت، باید هر چیزی را از درون آن بشناسید. 🔹 اگر خداشناس بشوید و معنای پروردگاری را، الوهیت را، ربوبیت را بشناسید، اگر تطبیق کردید معلوم می شود «فهو رب العالمین»، اگر معنا و حقیقت وحی و نبوت را درک کردید و شناختید، کسی که مدعی وحی و نبوت است و شما یافتید که این معنا در او محقق است، به رسالت او مثل وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة التحیة و الثناء) تصدیق می کنید و اگر کسی مدعی امامت و ولایت بود، چون شما معنای امامت را معنای ولایت را جنس و فصل امامت را را شناختید، کاملاً بر تطبیق می کنید نه بر سقیفه. ↙️ لینک خبر و متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/2663726 📚 آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه تاریخ: 1403/02/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra