eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 محبوب جاوید

🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _ حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می ‌کند؛ یعنی نه تنها «منقطع الآخر» است و دوام ندارد، بلکه «عند الفراق» به درد آن مبتلا می ‌شوی. 🔸 محبوب ‌ها را ذات اقدس الهی در قرآن به دو قسم تقسیم کرد: محبوب پایدار و محبوب ناپایدار. همان ذات اقدس الهی است که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛ اما غیر خدا را در اوایل سوره مبارکه «آل عمران» مشخص کرد، فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات﴾. یا زن و فرزند هستند که از سنخ انسان هستند؛ یا دام‌ ها مثل گاو و گوسفند و اسب و مانند آن هستند که حیوان هستند؛ یا باغ و بوستان و مزرعه هستند که از سنخ گیاهان می باشند؛ یا طلا و نقره و مانند آن هستند که از جمادات می باشند. فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ﴾؛ جامع اینها شهوت است نه عقل، پس محبت به اینها محبت عقلی نیست. 🔸 فرمود چه جماد باشد، چه نبات باشد، چه حیوان باشد، چه انسان باشد، حبّ اینها حبّ شهوی است نه حبّ عقلی، حبّ عقلی همان است که فرمود مزد رسالت پیغمبر است: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾. این از سنخ محبت‌ های چهارگانه سوره مبارکه «آل عمران» که نیست، این مودت دائمی است، هجرانی ندارد؛ تا ما رها نکنیم آنها رها نمی ‌کنند، گاهی هم ممکن است انسان رها بکند ولی آنها بر اساس فیض و لطفی که دارند رها نمی‌ کنند، لذا پیام جبرئیل به حضرت پیغمبر (سلام الله علیهما) که فرمود: «أحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه»، این اعلام خطر را کرد که چیزی که از دست دادنی است قابل محبت نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/2Z6zC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UhMYF-Rm2eA 📚 درس خارج فقه سلف جلسه 17 تاریخ: 1394/01/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فرمان استقامت
🔹 می فرماید هر حادثه ‌ای كه پیش می ‌آید، ما جریانی را بازگو می ‌كنیم كه آن جریان مایه تو باشد. اگر اینها تو را تكذیب كرده ‌اند، خیلی از انبیا را تكذیب كردند و آنها را شهید كردند؛ آنها تا مرز شهادت ایستادند، تو كه هنوز به آن مرز نرسیدی، تو باید خیلی و باشی. 🔹 گاهی اصل قصه صبر را نقل می ‌كند: ﴿فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ﴾؛ گاهی ضمن اینكه فجایع اُمم گذشته را بازگو می ‌كند، به پیغمبر هم هشدار می ‌دهد. به پیغمبر در كمال ادب ملیح هشدار می‌ دهد كه مبادا صحنه را ترك كنی، تو هنوز به آنجا كه دیگران به آن حد عمل كرده‌ اند نرسیدی؛ آنها مثل زكریا و یحیی (علیهما السلام) حاضر شدند، تو هنوز آن سختی را ندیدی. 🔹 این را مستقیماً به پیغمبر نمی ‌فرماید كه دیگران خیلی صبر كردند، تو هنوز شهید نشدی، این را ضمن اینكه فجیعه امت های قبل را نقل و بازگو می ‌كند، یك هشدار ضمنی هم به پیغمبر می ‌دهد می ‌فرماید انجام وظیفه آن ‌قدر باید ادامه پیدا كند تا مرز شهادت. 🔹 البته این‌چنین نیست كه اینها از باكی داشته باشند؛ اگر دستور الهی نبود كه ایشان هجرت كنند و حضرت امیر (سلام الله علیه) در جای حضرت استراحت كند، خود حضرت استراحت می ‌كرد و از شهادت هم استقبال می ‌كرد. كار به آنجا نكشید، اگر می ‌كشید ایشان هم تحمل می ‌كردند؛ اما این هشدار را قرآن كریم می ‌دهد كه مبادا شما بی‌ حوصلگی نشان بدهید و صحنه را ترك كنید! 📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 302 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس پیامد تجاوز به حقوق امیرموٴمنان (ع) فرمود: خدای متعالی می ‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند، از ستم هیچ ستمگری نخواهم گذشت، گرچه به اندازه دست بر دست زدنی یا فشار دادن دستی از روی ستم باشد. [1] امام صادق (ع) فرمود: هركس آبرو و حیثیت مؤمنی را بشكند، باید آن را ترمیم كند. [2] [1]. إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی إِذَا بَرَزَ لِخَلْقِهِ أَقْسَمَ قَسَماً عَلَی نَفْسِهِ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى لا یجُوزُنِى ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ كَفٌّ بِكَفٍّ وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِكَفٍّ (المحاسن، ج1، ص7). [2]. مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَیهِ جَبْرُهُ (الكافى، ج2، ص45). 📚 مفاتیح الحیات ص 482. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
نماز شب

🔸 گاهی انسان ـ مخصوصاً شب های کوتاه ـ هنگام که برمی خیزد خواب بر او مسلّط است و آثار خواب آلودگی در او هست، ذات اقدس الهی به فرشتگانش می فرماید که ببینید بنده من ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نماز شب

🔸 گاهی انسان ـ مخصوصاً شب های کوتاه ـ هنگام که برمی خیزد خواب بر او مسلّط است و آثار خواب آلودگی در او هست، ذات اقدس الهی به فرشتگانش می فرماید که ببینید بنده من که نماز شب بر او واجب نیست، این از بستر خواب و استراحت برخواست، با اینکه خواب بر او مسلّط است و صورت او و چانه او به سینه او می چسبد از بس که سر خم می کند، گاهی طرف راست گاهی طرف چپ، این پا شده برای اهدافی؛ بخشیده بشود، خیر بشود، او فراهم بشود و مانند آن. شما شاهد باشید که من هر سه خواسته او را برای او انجام دادم؛ هم سعه رزق را و هم بخشودن گناهان و رسیدن به موارد امیدواری را. 🔸 «مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ مُعَاوِیةَ بْنِ عَمَّارٍ» از امام صادق (سلام الله علیه) نقل کرد این است که «صَلَاةُ اللَّیلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ»؛ نماز شب را زیبا می کند؛ البته قسمت مهم یوم القیامة است که ﴿یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ﴾9 آن روز در صحنه قیامت زیبا محشور می شود، بلال حبشی (رضوان الله تعالی علیه) در قیامت به عنوان «مُبْیضَّةً وُجُوُهُمْ» محشور می شود. را نماز شب می برد و را هم اضافه می کند؛ اینها است. 📩 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 41 تاریخ: 1394/10/16 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 قانون
🔹 هیچ جامعه ‌ای بدون قانون نخواهد بود و افراد مجتمع، به همان دلیل كه به قانون نیازمندند، به همان دلیل هم به دستگاه قضایی محتاج اند. 🔹 چرا بشر اصولاً به محتاج است؟ برای اینكه اینها گرچه فطرتاً الهی ‌اند ولی طبعاً و طبیعتاً، استخدامگر و استثمارگر و امثال ذلك ‌اند، لذا ذات اقدس الهی در بخشی از آیات قرآن كریم، انسان را به عنوان یاد كرده است كه با فطرت توحیدی خلق شده است با نفس مُسوای به فجور و الهام آفریده شده است و مانند آن؛ ولی در بخش وسیعی از قرآن كه بیش از پنجاه مورد است انسان را مذمت كرد كه همه آن نكوهش ها به جنبه بر می ‌گردد. 🔹 انسانی كه از خاك نشأت گرفته و از حمأ مسنون برخاست، هلوع است جزوع است منوع است عجول است ظلوم است جهول است و مانند اینها. چنین انسانی بالأخره است تا منافع را عادلانه توزیع بكنند تا هر كسی كاری كرده است مطابق با كار خود بهره ببرد؛ یعنی هر اندازه كار بیشتری كرده است بهره بیشتری ببرد و اگر كار كمتری كرده است بهره كمتری. 🔹 آیا انسان به این قانون عمل می ‌كند یا نه؟ این‌‌ چنین نیست كه همه انسان ها به همه مواد قانونی عمل بكنند، یك عده تخلف می ‌كنند، لذا باید برای متخلفین، كیفرِ و مجازاتی مقرر كرد باید برای متخلفین، قانونی وضع كرد. 🔹 آنها كه این قانون قضا را اجرا می‌ كنند آنها هم احیاناً تخلفی دارند، یك سلسله قوانینی هست برای تخلف قضات و عده‌ای هم هستند كه قاضیان متخلف را محاكمه می‌ كنند. دستگاه قضایی وقتی می ‌تواند قانون داشته باشد كه برای سایر مسائل جاری كشور، قبلاً قانونی وضع شده باشد. خب قهراً قانون وسیعی در مملكت لازم است. 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 180 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت عدالت نیاز هر جامعه و مایه نشاط و شادابی مردم است و جامعه بی‌ عدالت، پیشرفت و توسعه ندارد، عدالت در فرهنگ اسلام و تشیع ارزش و اهمیت والایی دارد. امام صادق (ع) می‌ فرماید: سه چیز مورد نیاز همه مردم است: امنیت، عدالت و حاصلخیزی [فراوانی و ارزانی]. [1] [1]. ثَلاثَةُ أَشْیاءَ یحْتَاجُ النَّاسُ طُرّاً إِلَیهَا: الأَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ (تحف العقول، ص320). 📚 مفاتیح الحیات ص 482. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
سخن مستدلّ

🔹 قرآن کتابی نیست که کلی بگوید و الگو نشان ندهد. کتابی نیست که بگوید محکم سخن بگویید و سخن محکم را تبیین نکند. 👈 استاد علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: قرآن نور است، در سراسر این نور نقطه های تاریک و مبهم و کم رنگ نیست. اگر خدا فرمود ، سخن محکم را تبیین کرد، گفت محکم است، سخن عاقلانه محکم است، گفتاری که با فکرت همراه است محکم است؛ لذا سراسر قرآن استدلال است. 🔹 اگر بیش از سیصد مورد دعوت به ، ، و مانند آن می کند، عنوان تعقل است و تفکر؛ وگرنه سراسر قرآن به حمل شایع فکر و استدلال است. ـ گاهی می گوید تفکر کن ـ گاهی عصاره فکر را به عنوان احتجاج به پیامبرش تلقین می کند؛ 🔻 قهراً مجموعه قرآن می شود دلیل، چون مجموعه قرآن است سنگین است که ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلًا ثَقِیلًا﴾. 📚 مراسم بزرگداشت شهید مطهری تاریخ: اردیبهشت 1361 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra