eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🔻 استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ▫️ تأمل در نهضت سالار شهیدان و بررسی مواضع و مواقف مختلف این نهضت پیام عمیقی را به جامعه بشری به همراه دارد. 👈 حضرت فرمود: «فَقَالَ النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیا ... قَلَّ الدَّیانُونَ»... . این دسته از انسان هایی که به ظاهر دین گرایند و در واقع دنیاگرا هستند، اینها تا زمانی که با معیشت آنها و زندگی آنها و مقام آنها و اموال آنها تصادمی نداشته باشد منافرتی نداشته باشد دین دارند؛ اما هر جا که احساس کردند دینداری با منافعشان سازگار نیست با تعلقات و علائقشان همراه نیست دین را به راحتی کنار می گذارند و به دین توجهی نمی کنند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/csrm208 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/fg-oqUBuPiQ جلسه: 36 تاریخ: محرم و صفر 1403 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
علی اکبر (علیه السلام) آرمان انسانی و میراث پیغمبری ▫️ وجود مبارک علی اکبر در آن رجز معروفش فرمود: ـ ما به حسین بن علی مرتبطیم. ـ قسم به پروردگارِ کعبه ما به پیغمبر نزدیکیم. ـ ما زیر بار حکومت ننگین ناپاکان نمی‌ رویم. ـ ما هم همان شعار را می‌ دهیم: «تَا للَّه لا یحكُمُ فینا ابنُ الدَّعى‌»؛ این ناپاک نمی ‌تواند بر ما حکومت کند! 👈 این ذریه صالح و عادل ابراهیم خلیل است و سهمی از آن امامت دارد، البته نه امامت مصطلح که بشود امام چهارم، بلکه آن که در ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ مطرح است، این‌جا اراده شده است. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بر کرانه فرات جلسه هشتم 👈 حضرت آیات قرآن كریم را در فرصت‌ های مناسب می‌ خواند، هم برای احتجاج با دیگران و هم برای توجیه همراهان. .گاهی این آیه را تلاوت می ‌كرد: ﴿ما كانَ اللّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنینَ عَلیٰ ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتّیٰ یمیزَ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیبِ﴾؛ فرمود وقت صلح و زمان آرامش پاك و ناپاك كنار هم به سر می‌برند، زمان جنگ پاكان از ناپاكان جدا می ‌شوند. فرمود من ‌هستم و خدا به وسیله من طیب و غیر طیب را از هم جدا كرد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: پیامبر (ص) می ‌فرماید: خدا اقوامی را به برخورداری از نعمتی اختصاص می ‌دهد که به سود مردم است. این نعمت را تا هنگامی در میان آنان نگه می ‌دارد که آن را بذل کنند و هرگاه از بذل آن سرباز زدند خدا نعمت را از آنان می ‌گیرد و به دیگران می ‌دهد. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ أقْواماً یخْتَصُّهُمْ بالنِّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ ویقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها، فإذا مَنَعُوها نَزَعَها مِنْهُمْ فَحَوَّلها إلی غَیرِهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 تفسیر جریان سیدالشهداء (علیه السلام) در پرتو قرآن و عترت ▫️ ما اگر بخواهیم جریان حسین بن علی را بشناسیم، باید همان طوری که قرآن را تفسیر می کنیم، را هم آن طور تفسیر کنیم. ▫️ ما یک حساب با روایت داریم یک حساب هم با عترت؛ روایت ها را باید بر قرآن و بر سنّت قطعی عرضه کرد؛ اما عترت، عِدل قرآن است. اگر درباره روایتِ صادر شده از امام بخواهیم سخن بگوییم، باید این را بر قرآن عرضه کنیم؛ اما اگر خواستیم خود امام را تفسیر کنیم، هیچ چاره ای نداریم مگر اینکه مثل قرآن تفسیر کنیم، چون عترت، عِدل قرآن است همتای قرآن است. ▫️ ما اگر خواستیم آیه ای را تفسیر کنیم قرآن را تفسیر کنیم، این سه بخش را باید کاملاً احاطه داشته باشیم تا بفهمیم که پیام این آیه یا پیام این سوره یا پیام قرآن چیست. در جریان تفسیر قرآن، یک هست، یک هست و یک . ◄ این است که این آیه درباره چه کسی نازل شد در چه قضیه ای نازل شد. ◄ جو_نزول کاری به آیه ندارد، کار به سوره دارد؛ مثلاً این سوره در مکه نازل شد، در مدینه نازل شد، چند سال طول کشید صدر و ذیلش تمام بشود، در طی این چند سال چه حادثه جنگی، غیر جنگی، صلحی، غیر صلحی رخ داد؛ در طی این چند سالی که مثلاً سوره «بقره» یا غیر «بقره» نازل شد، چه رخدادهای تلخ و شیرینی، چه فتح و پیروزی یا شکست و هزیمتی دامنگیر و نصیب مسلمان ها شد؛ این را می گویند جوّ نزول. اگر کسی از جوّ نزول باخبر نباشد، از پیام آن سوره بهره ای نمی برد. ◄ آن است که در طی این 23 سال که قرآن نازل شد، در جهان چه خبر بود، قبل از نزول قرآن در جهان چه خبر بود، هم زمان با نزول قرآن چه خبر بود، در این 23 سال جهان چه حوادث تلخ و شیرینی را دید. ▫️ جریان سیدالشهداء (سلام الله علیه) یک شأن نزول دارد، یک جوّ نزول دارد و یک فضای نزول. شأن نزول همان است که همه ما شنیدیم وقتی خواستند در مدینه از حضرت بیعت بگیرند، از همان وقت حرفی زد که آن حرف، هماهنگ با جوّ نزول هم است، هماهنگ با فضای نزول هم است. ◀️ فرمود او یک آدم فاسد است، من هستم، او ظلم مدار است. نفرمود من با یزید بیعت نمی کنم، فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَه‏»؛ یعنی تا روز قیامت هر کس طرفدار حق است زیر بار ظلم نمی رود، بعد هم فرمود: «عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید». اینکه فرمود مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند؛ یعنی هر کسی حسینی فکر می کند زیر بار ظلم نمی رود. این حرف که شأن نزول است، مطابق با جوّ نزول هم است مطابق با فضای نزول هم است. جوّ نزول را در فاصله مکه و مدینه و از مکه به طرف کربلا به خوبی روشن کرده است. ▫️ در فضای نزول، وجود مبارک دید کاری که معاویه انجام داد و انجام می دهد، تنها فسق و ظلم به مردم نیست، این رو در روی دین ایستادن برای است و اموی، تمام قامت ایستادند که دین را از بین ببرند؛ چرا؟ چون وقتی قدرت به دست معاویه رسید یک سلسله فتوحاتی نصیب اینها شد که غرب آن قسمت را هم فتح کردند. در بخشی از مردم مغرب نشین، بت پرستی، رایج بود، سلاطینی بودند بت پرست و بت های مزین و مرصّع داشتند. و امثال ابوریحان نقل می کنند همین معاویه این بت ها را به بت پرستان و سلاطین هند می فروخت و پول فراوانی از این راه می گرفت؛ با بت فروشی! این یعنی بالصراحه در برابر قرآن ایستادن! معاویه درصدد ظلم نبود، معاویه درصدد براندازی کلّ نظام بود! این شده فضای نزول. ▫️ حالا وقتی این صحنه ها را انسان خوب تحلیل می کند می بیند هر چه داشت داد، برای اینکه می خواهد جهان را نجات بدهد، می خواهد عالمی را حفظ بکند و کرد. وقتی کسی حاکم اسلامی است و از راه فروش بت دارد ثروت اندوزی می کند، آن وقت جای سکوت است؟! ▫️ ، یک شأن نزول دارد که در مدینه اتفاق افتاد، یک جوّ نزول دارد که در رفتن از مدینه به مکه و از مکه به طرف عراق و جریان کربلا و ایام عاشورا رخ داد و یک فضای نزول هم دارد که اموی چه کردند و چه می خواستند؛ لذا وقتی از وجود مبارک سؤال کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما! 👈 فرمود وقت نماز شد، برو اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را می بری، ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏». 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1382/12/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 کربلای سقیفه
▫️ مرحوم صدرالمتألهین در رساله سه اصل می ‌فرماید: ↙️ پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی ‌بصیرت، مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از و راه یافت و آنچه در قصص الانبیاء خوانده‌ ای یا از احوال شهدا و اولیا شنیده ‌ای از این مصیبت ‌ها و محنت ‌ها که به خاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیک دریابی آنها همه از و اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبّهان به اهل علم و تقوا برخاسته. 🔻 (علیه السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد بلکه به سکنجبین شهد صلاح ابوموسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید». 🔻 بعد می فرماید: و (علیه السلام) نه به خنجر بی داد شمر ذی الجوشن خوابید، بلکه به معجون افیون پُر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قتل الحسین یوم السقیفة»». فرمود او در سقیفه کشته شد. 👈 اگر ـ خدای ناکرده ـ ایمان، کامل نباشد، نفاق باشد، وابستگی به خارج باشد، نفوذی باشد، بیگانه‌ پرستی باشد، این گونه می شود. این حکیم است، می‌ گوید حسین بن علی در سقیفه کشته شد. 🔻 بعد می گوید: «همچنین پاره‌ های جگر (علیه السلام) از کید و غدر نهانی معاویه به خاک محنت ریخت و بر این قیاس هر چه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعدا و مکر و تلبیس ارباب زرق و ریا بوده است». 📚 دیدار جمعی از اعضای همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🔻 استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ▫️ مکاتب الهی آموزه های جهانی دارند و برای این مکاتب بهترین ره آورد و ارمغان الهی را با خود دارد و این آموزه ها در بهترین شکل و صورتی در تبلور، ظهور و تجلّی یافت و ما می توانیم آن آموزه ها را در بهترین و عالی ترین سطح بنگریم. 👈 یکی از آموزه های بلند دین اسلام این است که را دوستی را و مودّت را باید حاکم کرد وهرگز دست به سلاح، جز برای و مصونیت از دین و آنچه که به دین وابسته و پیوسته است، نباید باشد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/cpq38u3 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/cXFNUUSuLmo جلسه: 37 تاریخ: محرم و صفر 1403 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
تفسیر جریان سیدالشهداء (علیه السلام) در پرتو قرآن و عترت ▫️ فرمود او یک آدم فاسد است، من هستم، او ظلم مدار است. نفرمود من با یزید بیعت نمی کنم، فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَه‏»؛ یعنی تا روز قیامت هر کس طرفدار حق است زیر بار ظلم نمی رود، بعد هم فرمود: «عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید». اینکه فرمود مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند؛ یعنی هر کسی حسینی فکر می کند زیر بار ظلم نمی رود. 👈 وقتی از وجود مبارک سؤال کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما! فرمود وقت نماز شد، برو اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را می بری، ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏». 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: ... امیرمؤمنان علی (ع) هم به جابر فرمود: ای جابر! کسی که نعمت‌ های خدا بر او افزون شود رویکرد مردم به او برای رفع نیاز افزون گردد. اگر آنچه خدا بر او واجب کرده انجام دهد نعمت‌ ها را پایدار خواهد كرد و اگر در انجام دادن وظیفه الهی خود کوتاهی کند آن نعمت‌ ها را در معرض زوال و نابودی قرار داده است. [1] [1]. دَخَلَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الأَنْصَارِىُّ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع، فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: ... یا جَابِرُ! مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللَّهِ عَلَیهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَیهِ، فَإِنْ فَعَلَ مَا یجِبُ لِلَّهِ عَلَیهِ عَرَضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ وَ إِنْ قَصَّرَ فِیمَا یجِبُ لِلَّهِ عَلَیهِ عَرَضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ (التفسیر المنسوب الی الإمام العسكری ع، ص403). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بر کرانه فرات ⏪ جلسه نهم 👈 سالار شهیدان فرمود عده ‌ای به دنبال من حركت می ‌كنند، كسانی كه نسل بعدی ‌اند، حرف من را می‌ شنوند، حرف من دارند و من با این آیه مطمئنم كه راه من قطع شدنی نیست و یقیناً عده ‌ای ادامه دهندگان راه من ‌اند و خدای سبحان هم فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ ینْصُرْكُمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ﴾. ▫️براساس این اصول خود را موفق و منصور می‌ دانست، در موفقیتش هیچ تردید نداشت. در آن نیایش ‌های خاصش عرض كرد: «اَللّهُمَّ اَنْتَ ثِقَتى فى كُلِّ كُرْبَةٍ وَ اَنْتَ رَجآئى فى كُلِّ شِدَّة»؛ خدایا، تو در هر سانحه سنگینی من هستی، آن كسی كه از غیر خدا نمی ‌ترسد، به غیر خدا هم تكیه نمی ‌كند! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در روز تاسوعای حسینی در محل دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه و یاران باوفایش به مدت ده روز از روز جمعه، 6 تا 15 محرم الحرام (22 تا 31 تیرماه) از ساعت 10:30 صبح در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی واقع در قم،خیابان شهداء (صفاییه)،کوچه 19 پلاک 7 برگزار می گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 حسین بن علی (علیه السلام) قرآن ناطق و وارث انبیا ▫️ حسین بن علی بن ابی ‌طالب (علیهم السلام)، به عنوان از یك طرف, و از طرف دیگر، تمام‌ قد به صورت حق در آمد و در قبالش، اموی و مروانی و امثال آنها، تمام ‌قد در لباس باطل ظهور كردند و جنگ كربلا هم بود. ▫️ حسین ‌بن ‌علی به عنوان یك ظهور كرد و خود را هم به عنوان یك قرآن ناطق معرفی كرد؛ كارهایی كه درباره قرآن می ‌شود حسین ‌بن ‌علی درباره خود روا داشت، حقّی كه قرآن كریم دارد حسین‌ بن‌ علی برای خود آن حق را روا داشت. ▫️ اگر كسی در راه قرآن قیام كند، یقیناً اهل بهشت است؛ حضرت هم فرمود اگر كسی در راه ما قیام بكند، یقیناً اهل بهشت است: «مَنْ كَانَ باذلاً فِینَا» نفرمود «من كان باذلاً فی سبیل الله»، فرمود اگر كسی در راه ما قیام كند، یقیناً اهل بهشت است؛ یعنی الآن من به عنوان قرآن ناطق دارم حرف می ‌زنم نه به عنوان مجاهدی كه در برابر ظلم ایستاده است؛ من الآن هستم هستم هستم. ▫️ اگر در روز ، عمامه پیغمبر را بر بالای سر می‌ گذارد، از سنخ تشبیه معقول به محسوس است نه استدلال, این دلیل نیست! می‌ خواهد بفرماید همه حرف ‌هایی كه من زدم، می ‌دانید چیست؟ همین عمامه كه برای پیغمبر است را می خواهم حفظ كنم؛ آن شمشیری كه برای پیغمبر است، فعلاً به دست من است، می ‌خواهم این را حفظ كنم، وگرنه پوشیدن جامه پیغمبر، یك تبرّك ظاهری است. ـ فرمود من الآن تمام‌ قامت، قرآن كریمم و اگر كسی این بدن را از بین ببرد، دارد قرآن را از بین می ‌برد؛ ولی ما نمی‌ گذاریم. ▫️ یك وقت انسان با فرود آمدن شمشیر، دین را حفظ می ‌كند و یك وقت با پذیرفتن شمشیرِ فرودآمده، دین را حفظ می ‌كند. ـ فرمود ما این دین را حفظ می‌كنیم یا با كشتن یا با كشته شدن! ـ فرمود من به عنوان امام آمدم؛ فرمودند: «مَنْ كَانَ باذلاً فِینَا مُهْجَتَه‏»، نفرمود «فی سبیل ‌الله». فرمود «سبیل‌ الله» ما هستیم؛ اینها «سبیل ‌الله» هستند, «صراط ‌الله»‌ هستند. این با تمام ‌قد به عنوان حقّ مسلّم جلوه كرد و این ، همیشه پیروز است! ▫️ «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه‏»؛ فرمود اگر كسی مخالف حق بود، شكستش قطعی است. حق زنده است, قوی است, قدرتمند است! «مصارعه» یعنی كُشتی ‌گرفتن؛ كسی با حق بخواهد كشتی بگیرد، پشتش به خاك می‌ افتد! اما پیروزی ما این نیست كه ما برویم زنده برگردیم. گرگ ‌های آن سرزمین آماده ‌اند، بدن ما را تكّه تكّه می كنند، ما هم آماده‌ ایم؛ اما ! ▫️ ما بدن را می‌ دهیم نه امامت را؛ ما جان كه نمی‌ دهیم، ما جسم می ‌دهیم؛ ما سر می ‌دهیم، ما دست می‌ دهیم، ما پا می ‌دهیم، ما كه منطق نمی ‌دهیم! منطق ما محفوظ است, حرف ما محفوظ است. 👈 گاهی من حرف می ‌زنم، گاهی بالای نِی با سرِ بی‌ بدن حرف می ‌زنم، گاهی در تنور جلوه می ‌كنم، گاهی خواهرم حرف می ‌زند، گاهی پسرم حرف می ‌زند، گاهی دخترم حرف می‌ زند؛ ما جانمان را كه ندادیم، جسممان را دادیم! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1397/06/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
شب عاشورا 

▪️ در شب عاشورا «لَهُمْ دَوِی كَدَوِی النَّحْل‏»؛ هر كدامشان مشغول كارهای خاصّ خودشان بودند و نگهبانی رسمی به عهده بود، یك عده هم نگهبان بودند. ▫️ صبح شد، اول تیر را برای گرفتن جایزه، عمر سعد زد، گفت شاهد باشید اولین تیر را من زدم! ـ مثل قطرات باران تیر آمد. ▫️ وجود مبارك حسین بن علی چندین بار خود را معرفی كرد ـ اتمام حجّت كرد، تا شد نزدیك ظهر ـ حضرت نماز خوف را خواست بخواند ـ آنها كه مهلت ندادند، بعضی‌ ها پیشنهاد دادند كه ما سپر می ‌شویم، یكی از آنها بود. ▫️ صلات خوف حسین بن علی خیلی طولانی نبود، اما مرتّب تیر می ‌آمد ـ دوازده چوبه تیر به بدن سعید بن عبد الله رسید آخرین تیر را دید اگر دیر بجنبد، ممكن است به پسر پیغمبر بخورد ـ این تیر را هم گرفت ـ اندک رَمَقی مانده بود ـ عرض كرد پسر پیغمبر! آیا به عهدم وفا كردم یا نكردم؟ ـ فرمود بله تو پيشاپيش من در بهشت هستی!! 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra