eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 21. دفاع از مظلومان 🔹 پاداش یاری مظلوم ... رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه حق ستمدیده را از ستمگر بستاند در بهشت همنشین من است. [1] [1]. مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِى فِى الْجَنَّةِ مُصَاحِباً (كنز الفوائد، ج1، ص135). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 با تمام توان و کوشش ▫️درست است که سالار شهيدان(سلام الله عليه) از بهترين کارهاست؛ اما کسی صدها کيلومتر را به عشق سالار شهيدان برود، اين يک نماد و سنّتی است که قرآن برای ما محترم، عترت برای ما محترم، 👈 تمام توان و کوشش را در اين راه صَرف کنيم، جا دارد. 📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا تاریخ: 1395/04/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حب و بغض
🔹 انسان در محبّت و عداوت، است؛ هر اندازه كه معرفت صحیحی داشته باشد، عداوت و محبّت او هم صحیح است یعنی تولّی و تبرّی او كه از فروع اساسی دین محسوب می‌ شود، صحیح خواهد بود. چون جان انسان، مجرّد است، در بند زمان و زمین نیست؛ لذا در قرآن كریم را كه یاد می‌ كند می‌ فرماید: ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾؛ یعنی نامه اعمال ، در كتابی است به نام علّیین كه آن كتاب، است. 🔹 بنابراین مقرّبین به جایی می ‌رسند كه هر كاری كه ابرار انجام دادند یا انجام بدهند آنها می‌ دانند؛ خواه ابرار خواه ابرار و و خواه مقرّبین گذشته و خواه مقرّبین حال و آینده. چنین وسعتی برای روح، در بُعد عقل نظر و علمی هست. 🔹 مطابق این گسترش بینش و معرفت، گسترش مَنش هم هست یعنی محبّت و عداوت او، تولّی و تبرّی او، به امتداد همین معرفت اوست. گاهی انسان با گذشته دور در است یا با گذشته دور در ارتباط عِدایی است؛ با آنها بد است یا با آنها خوب و همچنین است درباره آینده. 👈 از این لحاظ انسان می ‌تواند هم در سعادت سعادتمندان گذشته شریك باشد هم در جرم مجرمان و بزهكاران گذشته و همچنین نسبت به آینده! سرّش آن است كه اگر روح، مجرّد بود و معرفت او نسبت به گذشته و آینده، محیط بود و چنین انسانی مطابق با معرفت محیطش، تولّی و تبرّی خود را تنظیم و تدوین كرد، همان حُكم گذشته و آینده را خواهد داشت. 📚 اخلاق در قرآن جلسه 94 تاریخ: 1371 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 هر كاری را كه دین و عقل نیكو بشناسند، معروف است. منكر نیز چیزی است كه بر پایه نقل و عقل زشت و ناشناخته باشد، بنابراین همه واجبات و مستحبات معروف ‌اند و امر به معروف، فرمان دادن به دیگران در محور واجبات و مستحبات است و نهی از منكر، بازداشتن دیگران از كارهایی است كه نزد نقل و عقل ناپسند باشد و آن‌ها محرمات و مكروهات ‌اند. 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است، چنان که رسالت، مرحله گزارش خبر به خلق است. ریشه این مقامات، ولایت (و ظهور اخلاق الهی در شخص) است که به قداست روح پیامبر باز می گردد. بنابراین، پیامبری امری اتفاقی و تصادفی نیست که بی حکمت، به دست هر کسی سپرده شود. 🔹 انسانی که قلبش از کدورت هرگونه طغیان و شرک منزّه است، می تواند به مقام رفیع رسالت و نبوّت باریابد و به آن مقام برگزیده شود. خدای سبحان به چنین قلبی آگاه است و می داند که رسالت خود را در کدام پایگاه مستقر کند: « الله اعلم حیث یجعل رسالته » ؛ خداوند داناتر است که رسالت خود را کجا قرار دهد. 🔹 قرآن کریم در بعضی آیات، به امتیاز سلسله انبیا و برخی فرشتگان اشاره فرموده است: « ان الله اصطفی ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین » ؛ خداوند آدم، نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران بر جهانیان برتری داد؛ « الله یصطفی من الملائکه رسلاً و من الناس » ؛ خداوند از فرشتگان و از مردم فرستادگانی بر می گزیند. تنها انسان مصطفا و برگزیده می تواند پیام صاف از خطا و زلال از حبط و منزه از باطل و مبرای از جهل را به درستی دریافت و به امانت نگهداری و در کمال صحت ابلاغ کند. 📚 پیامبر رحمت، ص42 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور علم
🔹 خیلی کم هستند افرادی که ذات اقدس الهی به آنها علم بدهد و علمِ به معنای حقیقی باشد که است. ما برای اینکه بفهمیم عالِم شدیم یا نه، دو راه دارد: 1️⃣ یک که در امتحانات شرکت می کنیم که به ما نمره می دهند و معلوم می شود که این مقداری را که خواندیم فهمیدیم. 2️⃣ یک است که اگر فهمیدیم که واقعاً متواضع و خاضع تر شدیم، از حدّی که خودمان خیال می کردیم خودمان را تنزّل دادیم، نور شد، خدا را شاکر باشیم که خدا به ما علم داد و ما عالِم شدیم. 🔹 علم آن است که انسان را متواضع کند، خاضع و خاشع کند؛ و خاصیت نور این است که آدم راه خودش را ببیند و به دیگری هم نور بدهد. این بیان نورانی که مرحوم کلینی نقل کرد همین است؛ فرمود و این دانشتان هم چراغ باشد که هم راه خودتان را ببینید و هم راه کسی را نبندید؛ این «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» همین است! 👈 فرمود علمی پیدا کنید که راه خودتان را ببینید(یک) و راه دیگران را نبندید بلکه به دیگران راه بدهید(دو). 🔹 عالم شدن به این نیست که از ما امتحان بگیرند و در امتحان یا پایان‌ نامه ‌نویسی موفق باشیم! آن علم نیست؛ علم را معرفی کردند که «نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاء». 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 29 تاریخ: 1394/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف در قرآن امر به معروف و نهی از منكر از اصلی ‌ترین ارزش ‌های دینی است. به نقل قرآن كریم حضرت ختمی نبوّت (ص) در كتاب ‌های تورات و انجیل به امر كننده به معروف و نهی كننده از منكر معرفی شد [1] و نیز لقمان به پسرش فرمود: ای پسرك من! نماز را برپا دار و به كار شایسته ـ كه دین و خرد آن را به نیكی می ‌شناسند ـ فرمان ده و از كار ناشایست نهی كن و بر مصیبت و رنجی كه به تو رسیده شكیبا باش [و بدان] كه صبر و شكیبایی برخاسته از اراده جدّی و تصمیم قاطع در كارهاست. [2] [1]. ﴿... یجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم... یأمُرُهُم بِالمَعروفِ و ینهـٰهُم عَنِ المُنكَرِ...﴾ (سوره اعراف، آیه 157). [2]. ﴿یـٰبُنَى اَقِمِ الصَّلوٰةَ و أمُر بِالمَعروفِ وَ انهَ عَنِ المُنكَرِ و اصبِر عَلىٰ ما اَصابَكَ اِنَّ ذٰلك مِن عَزمِ الاُمور﴾ (سوره لقمان، آیه 17). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 و 509 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 🔹 کلمه «لااله الاّ الله» که همان توحید ناب است، بهترین ارمغان رسولان الهی است. از این رو رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: «ما قلت و لا قال القائلون قبلی مثل لااله الاّ الله»؛ نه من و نه هیچ موحدی پیش از من کلمه ای به عظمت «لااله الاّالله» نگفته ایم. بر این اساس، کسی که نبوّت یک پیامبر را تکذیب و انکار کند، مانند این است که نبوت همه انبیا را نپذیرفته است. مؤمنان باید بگویند: « لا نفرّق بین احدٍ منهم » ؛ ما در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان هیچ فرقی بین آنها نمی گذاریم؛ یعنی پذیرش رسالت یک پیغمبر، مستلزم پذیرش رسالت همه آنهاست و ترک دعوت و هدایت یک پیغمبر مستلزم ترک هدایت همه انبیا. 🔹 خدای سبحان می فرماید: « ولقد کذّب اصحاب الحجر المرسلین » ؛ اصحاب حجر، پیامبران را دروغ گو شمردند؛ در حالی که اصحاب حجر، تنها یک پیامبر داشتند و در برابر همان پیامبر ایستادند. این آیه نشان آن است که از یک سو، سخن پیامبرِ اصحاب حجر، سخن همه انبیای گذشته و آینده بوده است، و از سوی دیگر، در دعوتهای هر پیامبری، غالباً جریان انبیای سلف یا خلف مطرح است و تکذیب یک پیامبر، تکذیب همه پیامبرانی است که جریان زندگی آنان، در گفتار پیامبر طرح شده است. قرآن کریم چنین تعبیری را درباره قوم ثمود و لوط نیز دارد: « کذَّبت ثمود المرسلین » ؛ قوم ثمود پیامبران را دروغ گو شمردند. « کذَّبت قوم لوطٍ المرسلین » ؛ قوم لوط پیامبران را دروغ گو شمردند. با اینکه قوم ثمود یا قوم لوط بیش از یک پیامبر نداشتند. 📚 پیامبر رحمت، ص44 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بیعت الهی
🔹 اگر كسی با خدا كرد یعنی جان و مال خود را به خدا فروخت، دیگر نمی‌ گوید به مال من آسیب می ‌رسد یا به جان من آسیب می‌ رسد. چنین کسی از آن به بعد می ‌شود امین نه مالك؛ حقی ندارد، لذا اگر مالك آمد و مال خود را خواست، او به راحتی تقدیم می ‌كند. 🔹 اگر كسی امین بود، مالی را به امانت نزد او سپردند و بعد، از او طلب كردند، او به راحتی مال صاحب مال را به عنوان رد امانت تسلیم می‌ كند. خاصیت این است! چنین آدمی هیچ حادثه ‌ای برای او سخت نیست. شهدا، ، ، شهدای هفت تیر، این بزرگان، با خدا بیعت كردند و باور كرده ‌اند كه خدا مالك جان و مال اینهاست و در هنگام تسلیم، با رضا تسلیم كردند و تحویل دادند. 🔹 خدا هم چنین مجاهدی را دوست دارد كه ﴿یحِبُّ الَّذینَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾ و هم چنین پرهیزكاری را دوست دارد كه ﴿إِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقینَ﴾. 👈 محب خدا بودن هنر نیست، هنر است. ما اگر خدا را دوست داشتیم هنر نیست، چون همه چیزهای ما از خداست؛ همه هستی ما را او داد و همه هستی ما را هم او تأمین می ‌كند، لذا اگر ما او را دوست داشتیم هنر نكردیم؛ اما اگر كاری بكنیم كه بشویم كه او هم ما را دوست داشته باشد، آن هنر است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/06/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف در قرآن ... این دو از مهم‌ ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است، زیرا خدای متعالی می ‌فرماید: و باید از میان شما گروهی باشند كه مردم را به نیكی فراخوانند و آنان را به كار پسندیده وادارند و از كار زشت و نكوهیده نهی كنند. [1] شما بهترین امّتید كه به سود مردم درآمدید؛ امر به معروف و نهی از منكر می ‌كنید و به خدا ایمان دارید... . [2] [1]. ﴿و لتَكُن مِنكُم اُمَّةٌ یدعونَ اِلَى الخَیرِ و یأمُرونَ بِالمَعروفِ و ینهَونَ عَنِ المُنكَرِ﴾ (سوره آل عمران، آیه 104). [2]. ﴿كُنتُم خَیرَ اُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ و تَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ و تُؤمِنونَ بِالله﴾ (سوره آل عمران، آیه 110). 📚 مفاتیح الحیات ص 509 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همزبانی با مردم

🔹 هر پیامبری به زبان مردم خود سخن می گوید: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾ ؛ و هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم تا با فرهنگ مردم خویش آشنا باشد و مردم هم با زبان و فرهنگ او آشنا باشند. 👈 همزبانی پیامبر و امّت، از لوازم درمان دردهای فرهنگی جامعه است، زیرا پیامبران، جامعه خود هستند. 🔹 منظور از زبان در این مبحث، تنها لهجه یا لغت نیست، بلکه فرهنگ مردم نیز مراد است. پیامبر باید نقاط ضعف و قدرت اُمّت را بداند و سوابق او نزد مردم روشن باشد. انسانی ناشناس، نمی تواند پیامبر امّتی ناشناخته باشد، زیرا مردم از ناآشنا تمکین نمی کنند. 📚 پیامبر رحمت، ص46 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد حمد
🔹 آیت الله آقای حاج شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی، عمر بابركتشان را در خدمت و سپری كردند. 🔹 ایشان بیمار شدند و عمل كردند، بعد فرمودند من بعد از اینكه از آن بیهوشی به هوش آمدم و سلامت خودم را باز یافتم، ذات اقدس الهی را با تمام وجودم حمد كردم گفتم: و شیرینی آن حمد در كام من به قدری بود و هست كه باز حاضرم به بیماری صعب العلاجی مانند آن بیماری قبلی مبتلا بشوم و باز پزشك معالجم مرا به اتاق عمل هدایت بكند و مدتی در اتاق عمل، آن رنج های سخت را تحمل بكنم، بعد به هوش بیایم و سلامت خود را باز بیابم و باز با تمام وجود بگویم: «الحمد لله رب العالمین». 🔹 این نشانه آن است كه _ ان ‌شاء ‌الله _ ایشان ولو در آن مقطع، به رسیده است. اصل مقام و آن قله ‌اش برای وجود مبارك پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَی أَنْ یبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامَاً مَحْمُودَاً﴾. 🔹به دنبال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ائمه هدی كه نور واحدند، همین مقام را دارند منتها به امامت پیغمبر و به قدوه و اسوه بودن آن ذات مقدس (علیهم الصلاة و علیهم السلام)؛ ولی شاگردان اهل بیت (علیهم السلام) هم هر كدام که این راه را ادامه بدهند _ ان‌ شاء ‌الله _ از برخوردار می ‌شوند. 👈 تا كسی خودش به نرسد، از حمد لذت نمی ‌برد و حمد برای او یك تكلیف است و برای ثواب، حمد می ‌گوید؛ اما شهد باشد شربت باشد، این نصیب هر كس نمی ‌شود. 📚 دیدار بیت آیت الله صالحی مازندرانی با حضرت استاد تاریخ: 1380/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در حدیث حجت خدا بر مردم: رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای احمد! اسلام ده بخش است و كسی كه از این امور، سهمی نداشته باشد زیان دیده است... ششمین آن‌ها جهاد است كه عزت می ‌آورد و هفتمین آن‌ها امر به معروف است كه نوعی وفاداری شمرده می‌ شود و هشتمین آن‌ها نهی از منكر است كه حجت خدا بر مردم به شمار می ‌آید.[1] [1]. جَاءَنِى جَبْرَئِیلُ، فَقَالَ لِى: یا أَحْمَدُ! الإِسْلامُ عَشَرَةُ أَسْهُمٍ وَ قَدْ خَابَ مَنْ لا سَهْمَ لَهُ فِیهَا: ... السَّادِسَةُ الْجِهَادُ وَ هُوَ الْعِزُّ وَ السَّابِعَةُ الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ هُوَ الْوَفَاءُ وَ الثَّامِنَةُ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ هِىَ الْحُجَّةُ (علل الشرائع، ص249). 📚 مفاتیح الحیات ص 509 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ارائه بیّنات

🔹 از اصول مشترک همه پیامبران ، کتاب و میزان است: « لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدیدا »... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ارائه بیّنات

🔹 از اصول مشترک همه پیامبران ، کتاب و میزان است: « لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدیدا » ؛ ما پیامبرانمان را با برهانهای روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند و آهن را فرو فرستادیم که در آن نیرویی سخت و سودهایی برای مردم است. انبیا در دست راست و در دست چپ دارند تا اگر کسی بخواهد چراغ دین و هدایت را خاموش کند با سلاح او را از این تباهی باز دارند. هدف اصلی پیامبران از تاریکی است: « لتخرج النّاس من الظّلمات الی النّور »؛ تا مردم را از تاریکی ها به سوی روشنایی برون آری. 🔹 بیّنه (اعجاز) کاری است که دیگران از انجام آن عاجز باشند.پیامبران مخالفان را با معجزه عاجز می کنند تا توان انکار وحی را نداشته باشند. ، با وجود برهان عقلی بر لزوم نبوّت و رسالت، آن است که 1️⃣ اولاً برهان عقلی برای صحّت دعوت انبیاست و معجزه برای صدق دعوی آنان 2️⃣ ثانیاً برهان عقلی تنها برای فرزانگان سودمند است و حجّت بالغه عمومی نیست، زیرا توده مردم توان درک براهین عقلی را ندارند. 🔹برهان عقلی به حسّ نزدیک نیست و به همین دلیل اکثر انسانها که گرفتار حس اند، از آن سودی نمی برند؛ امّا معجزه، چون آیه بیّنه است، برای همگان مفید است و آن را جز به تجاهل، نمی توان انکار کرد. خداوند درباره قوم ثمود فرمود: « و اتینا ثمود النّاقَه مبصره »؛ ما به آنها آیه و نشانه ای روشن دادیم. 🔹 خدای سبحان در بیشتر موارد، هنگام بیان اعجاز پیامبران، تذّکر می دهد که معجزه آنان به اذن خداست. در عالم جز خدا، احدی مؤثر نیست و نفس قوی و ملکوتی پیامبر در قرار دارد. همان گونه که نفس هر انسانی با ولایت تکوینی بر بدن خود مسلط است، رسول خدا، به اذن خدا، بر همه نظام هستی، به مقدار شعاع ولایتش مؤثر است. 🔹 ولایت تکوینی پیامبران، و زیر پوشش تدبیر خدای قدیر است، چنان که سلطه تکوینی روح بر تن، مظهر قدرت و ربوبیّت حق است و ولایت روح بر بدن هرگز استقلالی نخواهد بود: « و ما کان لرسول ان یأتی بایهٍ الا باذن الله »؛ هیچ پیامبری را نسزد که معجزه ای بیاورد، مگر به اذن خدا. 📚 پیامبر رحمت، ص47 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جانِ جان
▫️ ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾؛ خب ما به جانمان علاقه ‌مندیم و باید از جانمان دفاع بكنیم، فرمود درست است به جانتان علاقه‌ مندید ولی باید به بیش از جانتان علاقه‌ مند باشید، درست است كه از جانتان دفاع می ‌كنید ولی در روز خطر باید دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت، بیش از دفاعتان از جانتان باشد. ▫️ فرمود بالأخره جنگی در پیش است و شما در جبهه ‌ها می‌ روید و تیری می‌ آید و مانند آن؛ اما این‌ طور نباشد كه بگویید پیامبر یك نفر ما هم یك نفر! آیه 120 سوره مباركه «توبه» این است: ﴿مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن یتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ﴾؛ ↙️ مبادا یك وقت پیغمبر را تنها بگذارید (یك)، مبادا وقتی به جبهه رفتید بكوشید جا خالی كنید كه تیر به شما نخورد و به حضرت بخورد (دو)؛ خودتان را سپر قرار بدهید كه تیر به شما بخورد و به حضرت نخورد؛ این است! ▫️ فرمود وقتی رفتید جبهه، باید دور پیغمبر را خالی نكنید؛ حق ندارید خودتان را حفظ بكنید بگویید او هم یك نفر ما هم یك نفر! حفظ نفس، واجب است، بله حفظ نفس، واجب است؛ اما حفظِ اُولیٰ مِن النفس، اوجب است. فرمود او شماست، پس حق ندارید بگویید من هم یك نفر او هم یك نفر؛ شما الاّ و لابد باید مواظب باشید كه تیر به حضرت نخورد. 👈 حفظ جان، واجب است؛ اما آن‌ كه است، حفظ او اوجب است. ما همان ‌طوری كه با بدنمان از جانمان دفاع می ‌كنیم، با جانمان هم باید از جانان دفاع بكنیم. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3 تاریخ: 1392/01/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امیدواریم که در این برنامه های کوتاهی که تحت عنوان دارد مطرح می شود، بتوانیم به این پرسش اساسی پاسخ بدهیم که ـ انسان کیست؟ ـ چگونه حقیقتی است؟ ـ چه موقعیتی در نظام هستی دارد؟ ـ چه برنامه ای برای این انسان در دوران حیات از جایگاه خالق و آفریدگار او تنظیم شده است؟ گرچه این بحث بسیار بحث طولانی است اما به نوبه خود و به سهم خود در این برنامه ها سعی می کنیم که زوایایی از این مسائل را روشن کنیم. 👈 امیدواریم که به حرمت رسول مکرم اسلام که در پیشگاه خدای عالم محبوب و عزیز است همه افراد و آحاد جامعه اسلامی تحت لوای آن حضرت در دنیا و برزخ و قیامت باشند و از شفاعت آن حضرت مشفع و بهره مند گردند. ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/3484390 ↙️آپارات: https://aparat.com/v/vaw4y6s ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/Jf-uffKuVcA ➖ جلسه: 1 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi