💠 فرهنگ عقلانی
▫️ این عصر، #عصر_جاهلیت است که فرهنگ، #فرهنگ_تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، #فرهنگ_عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند.
▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامنفروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با #ربا می توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ای بود، امروز هم در فضای مجازی #تجارت_رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس #فرهنگ را عوض کرده، #اقتصاد را عوض کرده، #طهارت را عوض کرده، #ربا را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است.
▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانکهای ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه.
[1]. سوره احزاب، آیه33.
[2]. سوره نور، آیه33.
#سالروز_رحلت_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#شاخصه_های_عصر_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
تاریخ: 1395/10/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
33.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 10
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 10
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
دعوت به اتفاق و اتحاد.mp3
2.86M
💠 روز یازدهم ماه مبارک #رمضان 1442
🔹 دعوت به اتفاق و اتحاد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعوت به اتفاق و اتحاد
🔹 این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به #اتفاق دعوت كنید، به #اتحاد دعوت كنید.
🔹 در هر عصر و مصری هم اتفاق در اصول و هم اتفاق در فروع باید باشد، نه اینكه وقتی به زمان خاتم رسیدید اتفاق در اصول و اختلاف در فروع داشته باشید تا #پلورالیسم[1] دینی شود که هر كسی «كلٌّ عَلی نِحْلَتِه»، این چنین نیست! چون دینی را ذات اقدس الهی امضا می كند كه ایمان به مبدأ و منتها و وحی و نبوّت داشته باشد، یك؛ ﴿آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً﴾،[2] دو و سه؛ این سه مطلب را خدای سبحان در چند جای قرآن فرمود که اینها #معیار_نجات است؛ ایمان به خدا و مبدأ و معاد و عمل صالح. مستحضرید در #فرهنگ_قرآن عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد، اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود، عمل صالح نیست. نماز با اینكه جزء بهترین مظاهر عبادت است، امروز اگر كسی بخواهد به طرف قدس نماز بخواند، این دیگر عمل صالح نیست؛ #روزه با اینكه «جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[3] اگر كسی امروز بخواهد به جای ماه مبارك رمضان یك ماه دیگری را انتخاب كند، دیگر «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» نیست؛ عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد.
🔹 امروز دستور تورات #عمل_صالح نیست، امروز عمل به انجیل عمل صالح نیست، امروز #عمل_به_قرآن كریم عمل صالح است؛ زیرا حجّت عصر این است! در هر عصر و مصری به مردم آن عصر و به رهبران آن عصر فرمود که در اصول و شریعت متّحد باشید، تا می رسید به حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) که فرمود در اصول و در فروع با هم متحد باشید، نه اینكه در اصول متّحد باشید و در فروع هر كسی بر مذهب خودش؛ حالا كسی بی راهه می رود و جِزیه میدهد در دنیا ممكن است مشكل خودش را حل كرده باشد و در امان باشد ولی در قیامت مشكل او حل نخواهد شد، چون عمل او عمل صالح نیست. بنابراین این سخن جزء #جوامع_الكلم است كه اختلاف یك تیغ تیزی است، كاری به خانه و زندگی آدم ندارد، بلکه به دین كار دارد كه «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».[4]
[1]. پلورالیسم (Pluralism) از واژه پلورال (Plural) كه در زبان انگلیسی به معنای جمع است برگرفته شده و معنای آن در لغت، تعدد و تكثر است. در كلیسای مسیحی برای افرادی كه چند شغل هم زمان داشته اند، پلورالیست گفته می شده است. پلورالیسم در اصطلاح معانی متعدد و گوناگونی دارد كه یافتن قدر مشترك برای جملگی آنها را دشوار می سازد؛ با این حال شایع ترین معنای پلورالیسم، تعدد و تكثر ادیان حق است.
[2]. سوره بقره, آیه62؛ سوره مائده, آیه69.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19.
[4]. دعائم الإسلام، ج2، ص352.
#معیار_نجات
#حجت_عصر
#نفی_پلورالیسم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 14
تاریخ: 1394/03/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
35.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 11
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 11
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ما أَقَلَّ الصُّوَّامَ وَ أَكْثَرَ الْجُوَّاع
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقد اخوّت
🔹 قرآن كریم برای اینكه داخله مسلمین را منسجم بكند، همان طوری كه مكتب منسجم است و خود رهبر منسجم است، آحاد مسلمین را منسجم كرد و بین اینها #روابط_حسنه برقرار كرد، بعد دستور داد با دیگران روابط حسنه برقرار كنید. وجود مبارك نبیّاكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) وقتی از مكّه به مدینه آمد و خواست حكومتی تشكیل بدهد، قبل از اینكه مسجدی بسازد كه پایگاه مذهبی است، پیروان خود را به #وحدت فراخواند، فرمود: «تآخَوْا فِی اللَّهِ أخَوَین أخَوَین».[1] گذشته از اینكه مسئله ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[2] را به عنوان یك اصل جامع كلّی ارائه كرد، آن اصل را ریز كرد.
🔹 رهبر غیر از معلّم است. معلّم یك سلسله قواعد و اصول كلّی را به شاگردان یاد می دهد؛ ولی رهبر و ولی كسی است كه آن اصول كلّی را ریز كند، بر موارد خاصّه تطبیق كند و طبق تطبیق آن اصل كلّی بر موارد خاصّه اقدام بكند. وجود مبارك پیغمبر این چنین بود، تنها معلّم كتاب و حكمت نبود، بلكه ولی بود؛ یعنی تنها نگفت ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ ،بلكه فرمود دو به دو با یكدیگر #عقد_اخوت ببندید. شخصاً خودش با علی بن ابیطالب #عقد_برادری بست[3] و دشمنان خون آشام دیرین را یعنی اوس و خزرج را كه دو قبیله خون آشام یكدیگر در مدینه بودند اینها را با یكدیگر برادر كرد، دستور داد كه عقد اخوت ببندید. #عقد_اخوت هم به این معنا است كه من حقوقی كه دارم سعی می كنم از شما صرف نظر كنم و اگر توفیقی یافتم كه به بهشت بروم بدون شما نروم، كاری از دست من برآمد درباره شما مضائقه نكنم و مانند آن؛ این مسئله را ریز كرد، این را می گویند ولایت و رهبری، آن را می گویند معلّم بودن و رسول بودن كه پیام خدا را به نحو كلّی ابلاغ می كند. عملاً خودش با علی بن ابی طالب #عقد_برادری بست، بسیاری از افراد را با یكدیگر برادر كرد، آن دشمن هایی كه در دو قبیله اوس خزرج بودند آنها را با یكدیگر منسجم كرد، این ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ را پیاده كرد.
🔹 اگر كسی دستور بدهد كه شما مسلمانید، موٴمنید و اختلاف نداشته باشید، كار خوبی كرد ولی در حدّ موعظه؛ اما اگر این سخن كلّی و جامع را ریز كرد، اختلافات محلّی را برطرف كرد، بین دو برادر موٴمن صلح و صفا برقرار كرد، مشكل دو قبیله را حل كرد، چنین كسی را می گویند رهبر و ولی كه والی این امّت است. نبی گرامی این كار را هم كرد مردم مدینه را منسجم كرد، آنگاه با این دو اصل یعنی با اصل ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ و با اصل «تآخَوْا فِی اللَّهِ أخَوَین أخَوَین» هرگونه تیرگی و تاریكی را از بین مسلمین زدود، بین اینها #روابط_حسنه برقرار كرد، بعد وقتی داخله اسلامی را تضمین كرد به مسیحی ها فرمود بیایید ما با هم یك روایط حسنه داشته باشیم؛ یعنی رابطه اسلام با مسیحیت، قهراً رابطه اسلام با یهودیت هم بر همین منوال است، البته نه صهیونیست نژادپرست.
[1]. ابن هشام، السیرة النبویة، دار المعرفة، ج۱، ص۵۰۴-۵۰۵.
[2]. سوره حجرات، آیه10.
[3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج2، ص186.
#عقد_اخوّت_رسول_خدا_و_علی_علیهم_السلام
#انسجام_مؤمنین
#رابطه_اسلام_با_مسیحیت_و_یهودیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم با موضوع روابط بین الملل
تاریخ: 1373/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 12
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 12
#یکم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 12
#دوم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظر تشریفی
🔹 این ایام مصادف با سالگرد حمله مستقیم نظامی آمریكا به طبس است; دیدید كه خدا #خدای_مظلومان است، گرچه خدا خدای جهانیان است و رب العالمین است اما «اللَّهُ مَوْلَانَا وَ لَا مَوْلَى لَكُمْ».[1] در بخش های قابل توجه از قرآن كریم خدا می فرماید لطف من شامل مسلمین است، من یك عده را اصلاً نگاه نمیكنم! با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[2] است [اما فرمود:] ﴿وَ لا یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یزَكِّیهِمْ﴾[3] [یا فرمود] ﴿وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾[4]. خب اینها همه كلام تشریفی است، اینها همه نظر تشریفی است، وگرنه سراسر جهان در مشهد خداست و خدا ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾ است.
🔹 دین قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند ما را انسان با#حیا و با ادب تربیت می كند; این سورهٴ مباركهٴ «علق» از عتایق سور است ـ بالأخره یا اولین سوره است یا از اولین سور به شما میآید ـ بعد از چند آیه از ﴿إقْرَأ﴾[5] كه بگذریم به این جمله نورانی میرسیم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾[6]; انسان حیا نمی كند [آیا] نمی داند كه خدا می بیند. خود همین حیا برای گناه نكردن كافی است تنها سخن از جهنم نیست.
🔹 خب این خدا كه همه را می بیند آن #نظر_تشریفی اش را نسبت به تبهكاران ندارد; فرمود خدا اصلاً اینها را نگاه نمی كند[7] یعنی آن لطف خاص را نسبت به اینها اِعمال نمی كند [اما] مؤمنین را می نگرد. آن روزی كه حمله نظامی #طبس شروع شد چه كسی خبردار بود؟ هیچ كس! بعد از اینكه واقعه گذشت و خدا با یك مقدار شن مشكل را حل كرد آنگاه خیلی از مسئولین رده اول فهمیدند بعد به عرض امام رساندند. تنها كسی كه این كشور را حفظ كرد همان الله (تعالی) بود; گاهی [خدا] بی پرده خود را نشان می دهد.
🔹 این دعای نورانی و جمله نورانی امام حسین (سلام الله علیه) در دعای «عرفه» معنایش نفرین نیست؛ معنایش این نیست اگر كسی خدا را نبیند كور باد «عَمِیتْ» [به معنی] كور باد نیست; «عَمِیتْ عینٌ لا تراكَ علیها رقیباً» [نه یعنی] خدایا كسی كه تو را نمی بیند چشمش كور باد [بلكه یعنی] كسی كه تو را نمی بیند #كور است! برای اینكه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾[8]. خب اگر كسی این جا یا هر جا و هر چه را كه وجه خداست بنگرد [اما] او را نبیند، این كور است [و] نشانه اش همان آیات سوره «طه» است كه ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ كُنْتُ بَصیرًا﴾، فرمود نه این چنین نیست [بلكه] ﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنا فَنَسیتَها وَ كَذلِكَ الْیوْمَ تُنْسی﴾[9]; تو امروز منسی هستی [و] از یادمان رفتی، خب كسی كه از یاد خدا رفت كور است.
🔹 فردا ظهور كوری دنیاست نه ظرف حدوث كوری! ظرف حدوث در دنیاست [كه] انسان خودش را كور كرد؛ منتها نمی داند كه كور است [و] فردا می فهمد كه كور است. در سوره «حج» فرمود: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی اْلأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾[10] این چشم دلشان كور است، فردا كه دل ظهور میكند معلوم می شود كور ظهور كرده است; ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی اْلأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾. فردا كه پیشگاه حقیقت پدید می آید، #كوری_كوران ظهور می كند. اینها كسانی اند كه نمی بینند و خدا هم به اینها نگاه خاص ندارد، اما به شما مردم و به این نظام نگاه خاص دارد; آن روزی كه هیچ كس نمی دانست مسئله #طبس را حل كرد.
[1] . الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج1، ص274.
[2] . سوره ملك، آیه 19.
[3] . سوره بقره، آیه 174.
[4] . سوره آلعمران، آیه 77.
[5] . سوره علق، آیه 1.
[6] . سوره علق، آیه 14.
[7] . سوره آلعمران، آیه 77.
[8] . سوره بقره، آیه 115.
[9] . سوره طه، آیات 125 ـ 126.
[10] . سوره حج، آیه 46.
#سالروز_واقعه_طبس
#حیا
#ظهور_بی_پرده
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/01/13
🆔 @a_javadiamoli_esra