eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 اجر رسالت ▪️ در آیه كریمه نفرمود، من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما را دوست داشته باشید، این را نفرمود، فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ ، اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند؛ نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف، ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند. ▪️ خیلی‌ها هستند كه را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری، عزّت، استقلال، شرف، شهامت، دادنِ زن و بچه در این راه، می ‌شود در عالَم كسی پیدا شود كه را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی، هیچ ملت عدل خواهی!؟ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف، ظرف مستقر است، این است. اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این ، اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد! [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص775. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل ممثّل ▪️ اشك های ما برای آن است كه را از ما گرفتند این حقّ را، این عقل را [از ما گرفتند]. اگر همه ما عادل بودیم چقدر می ‌ارزید؟ [آیا] وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما عاقل بودیم وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما جمع بین نظر و عمل می ‌كردیم وضع ما این‌طور بود؟ هر كسی راحت بود ما یك بهشتی داشتیم، یك مدینه فاضله‌ای داشتیم. الآن بسیاری از ماها به بسیاری از مشكلات مبتلاییم یا خودمان یا دوستانمان یا بستگانمان، آن وقت چطور اگر كسی خدای ناكرده بچّه‌ اش كجراهه برود می ‌نشیند گریه می ‌كند، چرا گریه می ‌كند؟ برای اینكه فضیلتی را از دست داد؛ منشأ همه این گریه‌ ها كار اموی و مروانی است كه فراوانی را از دست ما گرفتند. اگر می ‌بینید سرایندگان ما، مداحان ما، نوحه ‌سرایان ما، این طور می‌ گویند «لب تشنه سر بریدند سالار كربلا را، ما برای این گریه می ‌كنیم، وگرنه خود ذات مقدّس فرمود الآن وقت گریه نیست. ▪️اگر كسی خدای ناكرده در اثر ظلم كسی تنها شده گریه می ‌كند برای چه گریه می ‌كند؟ برای اینكه عدلی را از او گرفتند، عقلی را از او گرفتند، تمام این گریه ‌ها برای همان است؛ وگرنه از این جنگ ها زیاد شده مگر مغول، تاتار، چنگیز و امثال اینها در همین سرزمین كشتاری بدتر از نكردند؟ مگر ما ایرانی ها سابقه مظلومیتمان كم است؟ مگر در همین سرزمین جنگ های نابرابر نشده؟ مگر خانه‌ ها را ویران نكردند؟ مگر زن و بچّه‌ ها را نكشتند؟ اینها همه ‌شان دفن شده، برای هر مظلومی كه كسی گریه نمی ‌كند، برای گریه می‌ كند، برای گریه می‌كند و وجود مبارك سالار شهیدان این بود. «لب تشنه سربریدند سالار كربلا را» . ▪️ پیغمبر را چه چیز می ‌گریاند؟ این پیامبر داشت سخنرانی می ‌كرد، در وسط جمعیت خب دیدند كه كودكی آمده آن پیامبر از بالای منبر پایین آمد این كودك را بغل كرد برد بالای منبر مكرر لبش را می ‌بوسد، مكرر زیر گلویش را می ‌بوسد، برای چه این كار را كرد؟ چون اینها كه الآن پای منبر پیامبر بودند خب اینها پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال كم و بیش سن داشتند، بعد از پنجاه سال كه اتفاق می ‌افتد همه اینها دیگر رفته ‌اند، چند نوجوانی كه در این مجلس ‌اند اینها می ‌مانند. امّا نوجوان های آن مجلس را كه با حدیث نمی ‌شود روشن كرد، این بچّه‌ های ده ساله، دوازده ساله كمتر و بیشتر در آن مجلس بودند اینها می ‌دیدند پیامبر این كار را كرده و نسبت به دیگران این كار را نمی ‌كرد، اینها بعد از جریان كربلا كه خودشان نزدیك هفتاد سال شده بودند، اینها در شام به یزید گفتند: یزید! چوب را از این لبان بردار ما خودمان دیدیم روزی صاحب این سر وارد شد یك بچّه چند ساله ‌ای بود پیامبر از بالای منبر پایین آمد این بچّه را بغل كرد لبان مطهر او را بوسید: «ارفَع قَضیبَكَ‌ عَن هاتَینِ‌ الشَّفَتَینِ‌ فَوَاللّٰهِ‌ الَّذی لا إلٰهَ‌ إلّاغَیرُهُ‌ لَقَد رَأَیتُ‌ شَفَتَی رَسولِ‌ اللّٰهِ‌ صلّی اللّٰه علیه و آله عَلَیهِما ما لا احصیهِ‌ كَثرَةً‌ یقَبِّلُهُما، ثُمَّ‌ انتَحَبَ‌ باكِیاً».[1] [1] . الإرشاد (الشیخ المفید)، ج2، ص114. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت ▪️ موضوع: تحلیل پیام عاشورا ــ جلسه 6 ▪️ تاریخ: 1377/02/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: اي علي! نُه چيز مايه فراموشي است: خوردن سيب ترش، گشنيز، پنير، نيم‌ خورده موش، خواندن نوشته قبرها، راه رفتن ميان دو زن، زنده انداختن جانور از بدن، حجامت در فرورفتگي پشت گردن و ادرار كردن در آب راكد.[1] [1] . يَا عَلِىُّ! تِسْعَةُ أَشْيَاءَ تُورِثُ النِّسْيَانَ: أَكْلُ التُّفَّاحِ الْحَامِضِ وَ أَكْلُ الْكُزْبُرَةِ وَ الْجُبُنِّ وَ سُؤْرِ الْفَأْرَةِ وَ قِرَاءَةُ كِتَابَةِ الْقُبُورِ وَ الْمَشْىُ بَيْنَ امْرَأَتَيْنِ وَ طَرْحُ الْقَمْلَةِ وَ الْحِجَامَةُ فِى النُّقْرَةِ وَ الْبَوْلُ فِى الْمَاءِ الرَّاكِدِ (الفقيه، ج4، ص361). 📚 مفاتیح الحیات ص 109 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 جاهلیت محض ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي ‌بن ابي ‌طالب جامعه را بررسي كرد، وضع مسلمان ها را بررسي كرد، دستگاه هيئت حاكمه را بررسي كرد، دربار امويان را بررسي كرد، عزل و نصب هاي بني‌اميه را بررسي كرد، كيفيت توزيع اموال بيت‌المال را بررسي كرد، چپاول اموال مسلمين را بررسي كرد، ديد اين راه، است. يك وقت حكومت، است ولي چند نفر گناه مي‌كنند، يك وقت اصلاً حكومت، حكومت غيراسلامي و است. سالار شهيدان حسين‌بن علي‌بن ابي‌طالب وقتي كاملاً اوضاع را بررسي كرد ديد دستگاه اموي، دستگاه است. آپارات: https://aparat.com/v/1lXkZ 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/03 🆔 @a_javadiamoli_esra