eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شعر و ادب 🔹 كار آن است كه بتواند آن «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[1] را ارث ببرد یعنی آن را شكوفا كند. [1]. نهج البلاغه, خطبه1. آدرس مطلب در سایت: https://b2n.ir/u09265 📚 دیدار جمعی از شعرا با حضرت استاد تاریخ: 1380/11/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) نيز فرمود: سه چيز چشم را روشني مي ‌بخشد: نگاه به سبزه، نگاه به آب جاري، و نگاه به چهره زيبا.[1] [1] . ثَلاثَةٌ يَجْلِينَ الْبَصَرَ: النَّظَرُ إِلَي الْخُضْرَةِ وَ النَّظَرُ إِلَي الْمَاءِ الْجَارِى وَ النَّظَرُ إِلَي الْوَجْهِ الْحَسَنِ (كتاب الخصال، ص92؛ وسائل الشيعة، ج20، ص60). 📚 مفاتیح الحیات ص 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1443 🔹 نامه به معاویه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نامه به معاویه 🔹 چهل و هشتمین نامه نهج ‌البلاغه كمتر از یك صفحه و مختصر هم است. نامه‌ای است كه وجود مبارك حضرت برای معاویه (علیه من الرحمن ما یستحق) نوشتند, نوشتند: «مِنْ عَبْدِاللَّهِ عَلِی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ إِلَی مُعَاوِیةَ بْنِ أَبِی‏سُفْیانَ»[1] معاویه چندین نامه برای حضرت نوشت و حضرت را سفارش می ‌كرد! آن كه بخواهد دین را و چراغ دین را خاموش كند، چراغ دین را خاموش می ‌كند. 🔹 در نامه چهل و هشتم فرمود: «فإِنَّ الْبَغْی وَالزُّورَ یؤتِغانِ الْمَرْءَ[2] فِی دِینِهِ وَ دُنیاه» در برخی نسخه‌ ها «یذیعان» است این «ذاع» یعنی «اشتهر» یعنی شیوع دادن و شهرت دادن؛ ولی آن نسخه ‌های اصلی گویا «یوتغان» است «وتغ» یعنی هلك. «یوتغ» یعنی یهلك. فرمود دنیا و دین مرد را هلاك می‌ كند و بدنامی او را به گوش دیگران می ‌رساند، این‌چنین نیست كه انسان ظالم و تبهكار در دنیا كامیاب باشد و به آخرت منتقل بشود بلكه ﴿خَسِرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةَ﴾[3] دامنگیر اینها خواهد بود. «وَ یبْدِیانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ یعِیبُهُ» آن زشتی‌های او و بدنامی ‌های او هم نزد دیگران روشن می ‌شود «وَ قَدْ عَلِمْتَ». 🔹 بعد فرمود معاویه! این بهانه ‌هایی كه تو راجع به خون عثمان می‌ گیری می ‌دانی كه عثمان مدت‌هاست كه جریانش گذشت و تو هم می ‌توانستی او را یاری بكنی با اینكه از طرف او حكومت می ‌كردی و منسوب بودی و عمداً نكردی و الآن خواهان خون او هستی; تو می ‌دانی «أَنَّكَ غَیرُ مُدْرِكٍ مَا قُضِی فَوَاتُهُ» و عده ‌ای به نام طلحه و زبیر و مانند آن خون عثمان را بهانه كردند جنگ جمل را راه‌ اندازی كردند دیدی که به مقصد نرسیدند. «وَ قَدْ رَامَ أَقْوَامٌ أَمْراً بِغَیرِ الْحَقِّ فَتَألّوا[4] عَلَی اللَّهِ» برخی نسخه‌ ها «تأولوا» است برخی ‌ها «تألّوا» دارند «اَلِیة» یعنی سوگند و قسم، «تألوا» یعنی دین خدا را به میل خودشان تأویل بردند «فَتَألُّوْا عَلَی اللَّهِ فَأَكْذَبَهُمْ» اینها به بهانه خون عثمان قیام كردند و خدای سبحان دروغ اینها را روشن كرد. ▫️ «فَاحْذَرْ یوْماً یغْتَبِطُ فِیهِ مَنْ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ عَمَلِهِ»؛ معاویه، كسی كه برای خود كار كرد، در حالی است كه دیگران به حال او غبطه می ‌برند؛ راحت است و در رفاه است. 🔹 «وَ ینْدَمُ مَنْ أَمْكَنَ الشَّیطَانَ مِنْ قِیادِهِ»؛ این وسوسه ‌هایی كه انسان در خود می ‌بیند اینها گزاف نیست بالأخره شورشی در درون هست، انسان اینها را می ‌بیند، یک اصل. تصادف و اتفاق و شانس و بی‌ جهت پدید آمدن شیء هم ، مگر می ‌شود چیزی در یك جای عالم پیدا بشود و عامل نداشته باشد؟ این دو اصل. پس این وسوسه كه كم كم انسان را به سَمتی می ‌كشاند از جایی آمده و این كار جز كار شیطان كار دیگری نیست اگر نفس در مسیر شیطنت حركت كرد، این با آن هم‌ آوا می ‌شوند و انسان را از پا در می‌آورند. فرمود این شخص, شیطان را به عنوان قائد و پیشوای خود پذیرفت و اختیارش را به دست همین وسوسه ‌كننده داد. ▫️ بعد فرمود معاویه شما می‌ دانی در جریان جنگ صفین پیشنهاد قرآن دادی و قرآن ‌ها را بالای نیزه كردی، تو به قرآن معتقد نبودی ما هم اگر قبول كردیم حرف قرآن را قبول كردیم نه پیشنهاد تو را «وَ قَدْ دَعَوْتَنَا إِلَی حُكْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ»؛ تو كه اهل قرآن نیستی. «وَلَسْنَا إِیاكَ أَجَبْنَا»؛ ما جواب پیشنهاد تو را ندادیم. قرآن, كتاب حقی است ما به مراجعه كردیم. «وَ لَكِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِی حُكْمِهِ» بعد در پایان نامه هم فرمودند: «وَالسَّلاَمُ». [1] . تمام نهج‌البلاغه, ج7, ص219. [2] . استاد «بالمرء» قرائت می‌نمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 به این صورت آمده است. [3] . سورهٴ حج, آیهٴ 11. [4] . استاد «فتأوّلوا» قرائت می‌نمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 و نیز اختیار مصباح‌السالكین, ص536 به این صورت آمده است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تسنيم فی تفسير القرآن، الجزء الحادی و العشرون » ♦️ منتشر شد 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/r85275 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می ‌فرماید: اسلام پاكیزه است، پس خود را پاكیزه كنید، چرا كه جز پاكیزه به بهشت وارد نشود.[1] نظافت از ایمان است و ایمان با صاحبش در بهشت ‌اند.[2] پشت در خانه خاكروبه جمع نكنید كه آن جایگاه مأوای شیاطین است.[3] بدترین بندگان چركین‌ ها‌یند.[4] خدا چركین بودن و ژولیدگی را دشمن می ‌دارد.[5] [1] . إنّ الإِسْلام نَظِیفٌ فتَنَظَّفُوا، فإنهُ لا یدْخُلُ الجَنَّةَ إلاَّ نَظِیفٌ (تاریخ بغداد، ج5، ص351). [2] . النَّظَافَةُ مِنَ الإِیمَانِ وَ الإِیمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِى الْجَنَّةِ (طب النبی ، ص21؛ بحار الانوار، ج59، ص291). [3] . لا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ، فَإِنَّهُ مَأْوَی الشَّیاطِینِ (علل الشرائع، ص583). [4] . بِئْسَ الْعَبْدُ الْقَاذُورَةُ (الكافى، ج6، ص439). [5] . إِنَّ اللهَ یبْغِضُ الْوَسَخَ وَالشَّعَثَ (كنز العمال، ج6، ص641). 📚 مفاتیح الحیات ص 122. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سیزدهم ماه 1443 🔹 توكل بر خدای سبحان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توكل بر خدای سبحان 🔹 ما یك وظیفه ‌ای داریم كه با كارهای عادی، با حقوق عادی و با وسایل عادی حركت كنیم؛ اما یك اعتقادی هم داریم كه هیچ كدام از اینها مؤثر نیستند، خدای سبحان است. بسیاری از علل و عوامل پیش بینی نشده است كه از آنها به عنوان حوادث غیر مترقَّبه یاد می‌ شود، اینهایی هم كه پیش بینی شده است سبب تام نیستند. بنابراین چاره جز نیست؛ برای اینكه بسیاری از علل و عوامل در راه ‌اند ما خبر نداریم و این اموری هم كه ما خبر داریم حدوثاً و بَقاءً در اختیار ما نیستند. آنچه را كه می ‌دانیم تحت حیطه قدرت ما نیست و آنچه را هم كه نمی ‌دانیم نه تحت حیطه علم ماست و نه تحت حیطه قدرت ما، پس چاره جز توكل نیست؛ هم ﴿اللَّهُ عَلَی مَا نَقُولُ وَكِیلٌ﴾،[1] هم اینكه همه ما باید به ذات اقدس الهی بكنیم. 🔹 بنابراین ﴿وَمَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَی‏ءٍ﴾[2] که چند مطلب [در اینجا] است: یكی اینكه مجهولات ما زیاد است، چیزهایی كه مورد عجز است زیاد است، یك؛ دوم اینكه می ‌دانیم نزد چه كسی است، كلید همه اینها به دست خداست ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾،[3] آنكه مجهولِ ماست معلوم خدای سبحان است و آنكه مورد عجز ماست مورد است. اینكه گفته شد ﴿فَاللَّهُ خَیرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ﴾[4] اگر ذات اقدس الهی یك وصف كمالی را به غیر خدا نسبت داد، در جای دیگر او را منحصراً برای خدا می ‌داند تا معلوم بشود به اینكه دیگران مُجری دستور اویند؛ عزّت از این قبیل است، قوّت از این قبیل است، خیر از این قبیل است، رزق از این قبیل است. او ﴿خَیرُ الرَّازِقِینَ﴾[5] است، او ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾ است، او ﴿وَهُوَ خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾[6] است، ﴿وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ﴾[7] است؛ اما همه اینها در آیات دیگر منحصراً برای خدای سبحان ثابت شده است: ﴿فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً﴾،[8] ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾.[9] گرچه او ﴿خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾ و مانند آن است، اما ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلّهِ﴾ آن توسعه و این تضییق توحیدی نشان می ‌دهد كه دیگران هرچه دارند به دارند و به دارند و در كار می ‌كنند. [1] . سوره قصص، آیه 28. [2] . سوره یوسف، آیه 67. [3] . سوره انعام، آیه 57. [4] . سوره یوسف، آیه 64. [5] . سوره جمعه، آیه 11. [6] . سوره انعام، آیه 57. [7] . سوره منافقون، آیه 8. [8] . سوره فاطر، آیه 10. [9] . سوره رعد، آیه 16. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) نیز می ‌فرماید: خانه‌ هایتان را از تارهای عنكبوت پاكیزه نگه دارید، چرا كه مایه فقر است.[1] امام صادق (علیه السلام) نیز در احادیثی می ‌فرماید: پاكیزگی از اخلاق پیامبران است.[2] [1] . نَظِّفُوا بُیوتَكُمْ مِنْ حَوْكِ الْعَنْكَبُوتِ، فَإِنَّ تَرْكَهُ فِى الْبَیتِ یورِثُ الْفَقْرَ (قرب الاسناد، ص51). [2] . مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّنَظُّف (تحف العقول، ص442). 📚 مفاتیح الحیات ص 122. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نصیحت ▪️ در بیانات نورانی ای که امام صادق (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) در سالار شهیدان حسین بن علی (صَلواةُ الله وَ سَلامُهُ عَلَیه) آورده است، این است کاری که انبیا کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیهُمٰا) انجام داد. ▪️ در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان انبیا نقل کردند: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾[1] یا ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾؛[2] انبیا به امت های خودشان فرمودند که ما شما را می کنیم، گرچه شما نصیحت و نصیحت کننده را دوست ندارید و نمی پذیرید. این مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و هدایت خیرخواهانه است، بسیاری از انبیا بود که این بخش را قرآن کریم این‌گونه نقل کرد: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾، ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾ و مانند آن. امّا آن‌ طوری که حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) امت را نصیحت کرده است، هیچ ‌کسی نصیحت نکرد؛ زیرا که «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ».[3] ▪️ این آقایان که به علوم ادبی آشنا هستند، مسحتضر می ‌باشند که این همزهٴ باب افعال گاهی برای اِزاله است؛ «أعذر» یعنی «أزال العُذر»، آن‌ قدر کرد که عذرها را از بین برد! [1]. سوره اعراف, آیات79 و 93. [2]. سوره اعراف, آیه79. [3]. تهذیب الاحکام، ج6، ص113. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهاردهم ماه 1443 🔹 هدایت انبیاء 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هدایت انبیاء 🔹 انبیا برای خونریزی نیامدند، انبیا نیامدند كه از راه كُشتن كسی را هدایت كنند! یك روایت نورانی را مرحوم كلینی (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب كافی نقل كرده كه در عصر وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) دو گروه از اهل باطل با هم درگیر شدند، آن روزی كه جنگ شروع شد خرید و فروش اسلحه بازارش گرم بود مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می ‌كند كه كسی آمده خدمت امام (سلام الله علیه) ـ فروختن اسلحه به كفار و کسانی كه علیه مسلمان‌ ها می خواهند استفاده كنند حرام است؛ حمل اسلحه, دادن اسلحه چه رایگان چه با عوض به كسی كه برای كشتن مسلمان ‌ها این كار را بكند این جزء كسب ‌های محرّم است كه در مكاسب محرّمه ملاحظه فرمودید ـ عرض كرد كه اینها هر دو اهل باطل ‌اند و الآن بالأخره بازار اسلحه گرم است با یك قیمت خوبی می ‌خرند، ما به اینها بفروشیم یا نه؟ اینكه ما در مزار اینها می ‌گوییم «كَلَامُكُمْ نُور»[1] این است، الآن هم این حرف است! ما هر چه می ‌چشیم بر اثر عمل نكردن به اینهاست! حضرت فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما»؛[2] فرمود بله بفروش (یك) اما به هر دو گروه بفروش (دو) اما سلاح ‌های كشتاری نفروش سلاح‌ های دفاعی بفروش؛ خود و زره و چكمه و اینها بفروش خب این نور نیست؟! نور یعنی همین! فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما» كِنان, حفاظ, حجاب، چیزی كه جان اینها را حفظ بكند بفروش. اگر بشر دنبال چنین چیزی باشد و این را پیدا بكند ما مشكلی نداریم. 🔹 الآن شما می‌ بینید بسیاری از كشورها گرفتار فشار اقتصادی ‌اند، بارها به عرضتان رسید كه شما با یك حساب سرانگشتی بررسی كنید می ‌بینید تقریباً شصت یا هفتاد درصد بودجه كُره زمین صرف آدم ‌كشی است. این نعمت‌ های فراوانی كه خدا داد، بارانی كه نازل كرد، جو و گندم و بركات و میوه‌ هایی كه از زمین روئید سایر بركاتی كه خدا فراهم كرد اكثری این هزینه ‌ها صرف آدم‌كشی است؛ سی درصد درآمد كُره زمین صرف نان و آب و لباس و اینهاست. این كارخانه‌ های اسلحه آدم ‌كشی شبانه‌ روز دارد كار می‌ كنند، آن‌ وقت اینها داعیه دارند! اینها داعیه دارند! اینها بشردوست هستند! اینها حقوق بشردوستانه دارند! مشكل این است. 🔹 اگر كسی بخواهد از راه باطل, جامعه ‌ای را اداره كند یقیناً شكست می ‌خورد؛ برای اینكه اینها دستشان بازتر است. ممكن نیست جامعه را بشود از راه باطل و فریب و تبلیغ دروغ اداره كرد، اینها دستشان در این جهت بازتر است. بنابراین اینكه ما می ‌گوییم «كَلَامُكُمْ نُور» واقعاً نور است! بدون اغراق نور است! فرمود بفروش ولی به هر دو گروه بفروش و سلاح دفاعی بفروش. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص616. [2] . الكافی, ج5, ص113. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه سوم تاریخ: 1392/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 یكی از كارهای امیرمؤمنان (علیه السلام) [در تقسیم كار در خانواده] جارو كردن خانه بود.[1] هرگاه خدای سبحان نعمتی به بنده‌ ای داد دوست دارد اثر آن را بر او ببیند. پرسیدند: چگونه؟ فرمود: لباسش را پاكیزه، خودش را خوش ‌بو، خانه‌ اش را سفید (گچ‌ كاری) و آستانه خانه ‌اش را جارو كند.[2] داشتن وضوخانه [دستشویی ] پاكیزه بخشی از سعادت انسان است.[3] [1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ... یكْنُسُ... (الفقیه، ج3، ص169). [2] . إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ یرَی عَلَیهِ أَثَرَهَا. قِیلَ: وَ كَیفَ ذَلِكَ؟ قَالَ: ینَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یطَیبُ رِیحَهُ وَ یجَصِّصُ دَارَهُ وَ یكْنُسُ أَفْنِیتَهُ... (مكارم الاخلاق، ص41). [3] . مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ... نَظَافَةُ مُتَوَضَّاهُ (مكارم الاخلاق، ص126). 📚 مفاتیح الحیات ص 122 و 123. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جهاد اكبر 🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه‌ های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته‌ اید، خود را برای آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی‏ عَلَیهِمُ‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1]. 🔸 از این حدیث نورانی استفاده می ‌شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می ‌فهمند كه می ‌شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند. 🔸بنابراین، در جبهه‌ و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می ‌كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند. [1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467. 📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1443 🔹 احیای فرهنگ جهاد و شهادت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیای فرهنگ جهاد و شهادت 🔹 هفته ‌ای كه در آن هستیم و سالگرد جنگ تحمیلی است. درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دو گونه سخن گفته شد و گفته می ‌شود؛ یكی تحلیل روز است كه انگیزه تجاوز صدام وادارش كرد كه به ایران بتازد و شرق و غرب او را از هر نظر حمایت كردند و جنگی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم است، زیرا جهان در این جنگ شركت كرد، منتها نه برای اینكه یكدیگر را بكوبند بلكه برای اینکه اسلام و ایران اسلامی را بكوبند. قسم دوم تحلیل روایی این‌گونه از جنگ هاست كه این جنگ ها در صدر اسلام واقعاً سابقه داشت؛ هم در برابر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) چنین جنگی رخ داد هم در برابر علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) و علل موفقیت اسلام در صدر ظهورش، همان مردم و مسلمین بود چه اینكه علل پیروزی ایران اسلامی هم همین بود. 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وقتی به خلافت رسید بسیاری از رسوبات جاهلی را از بین برد؛ اموال را بالسویه تقسیم می ‌كرد، جاه ‌طلبان را پاسخ منفی می‌ داد و مانند آن؛ را از بین برد و را احیا كرد. طلحه، زبیر و دست‌اندركاران جنگ جمل دیدند آن حاتم‌ بخشی ‌های بی ‌جا كه از بیت ‌المال نصیبشان می ‌شد قطع شد، آن جناح ‌بازی ‌ها و باندبازی ‌های گذشته سپری شد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب یك رهبر قسط و عدلِ انعطاف ‌ناپذیر است؛ با توصیه رفتند دیدند سرشكسته برگشتند، با خواهش رفتند دیدند سركوب ‌شده برگشتند، با وعده و وعید زبانی رفتند دیدند سرشكسته برگشتند آن‌گاه دست به سلاح بردند. 🔹 آنچه شما در دیدید، در آن جنگ تحمیلی هشت ساله دیدید هم همین بود. الآن همه ما عموماً و عزیزان بسیج و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح خصوصاً، بحق باید باشیم زیرا این دشمن هرگز دست ‌بردار نیست! 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای می ‌فرمود این سخنرانی مرا بنویسید برای مردم بخوانید. فرمود مردم به این چهار اصل توجه كنید: اول ؛ جهاد و دفاع بر شما واجب است بر هر مسلمانی واجب است؛ دوم: بدانید كه از غیر مجاهد است؛ سوم: ؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می ‌كند و این وعده الهی است؛ چهارم -آن سه قسمت، آیات فراوانی دارد كه همه‌ شما حضور ذهن دارید؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین که این آیات را مكرر در مكرر گفتید و خواندید- سوگند یاد كرد فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛[1] قسم به خدا دنیای مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود دین مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد باید باشد -مبارز غیر از مهاجم است- مبارز یعنی و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ‌ناپذیر. 🔹 اینكه فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می‌ شود: یك سلسله از آیات در قرآن می ‌گوید اگر دفاع نباشد منظم نیست و طایفه دیگر آیاتی است كه می‌گوید اگر جهاد نباشد نمی ‌ماند. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص8. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: حق خدا بر هر مسلمانی این است كه در هر هفته یك بار سر و بدنش را شست‌ و شو دهد.[1] هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند.[2] [1] . حَقٌّ لِلَّهِ عَلَی كُلّ مُسْلِم أَنْ یغْتَسِل فِى كُلّ سَبْعَة أَیام یوماً یغْسِل فِیه رَأْسه وَ جَسَده (الجامع الصغیر، ج1، ص579). [2] . لا یبِیتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ یدُهُ غَمِرَةٌ، فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّیطَانِ فَلَا یلُومَنَّ إِلاّ نَفْسَهُ (مكارم الاخلاق، ص425). 📚 مفاتیح الحیات ص 123. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز شانزدهم ماه 1443 🔹 حب الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حُب الهی 🔹 انسان اگر است،‌ رحمتش این است كه در برابر یك امر رقت باری قلبش متأثر می ‌شود، آنگاه شروع به كمك می‌ كند. رحمت در انسان همراه با تأثر قلبی و انفعال درونی است. آنچه كه در انسان كمال است، همان رسیدگی به كار مردم است. اما آن تأثر و انفعال در اثر است. ممكن است یك موجودی كامل باشد و نیاز هر نیازمندی را هم برآورده كند و خود منفعل و متأثر نشود، چون این انفعال ناشی از نقص است. گاهی ممكن است این انفعال كه نقص است به حساب كمال تلقی بشود. 🔹 بعضی وقتی یك انسان مستمندی را در هوای سرد می‌ بینند قلبشان متأثر می ‌شود و برای برطرف كردن این تأثر قلبی به آن مستمند كمك می ‌كنند، نه به عنوان یك و وظیفه دینی، بلكه به عنوان یك . این در عین حال كه یك وصف نقصی است،‌ این شخص او را كمال می ‌داند. می ‌گوید من دلم می‌ سوزد. او باید طوری زندگی كند كه مستمند به این صورت در نیاید؛ اكنون كه به این صورت درآمد با احترام باید انجام وظیفه كند نه با ترحم! اینكه در ما این كمك با تأثر و انفعال همراه است، این در اثر نقص ماست نه اینكه در حقیقت رحمت این معنا مأخوذ باشد كه با انفعال و تأثر قلبی همراه باشد. 🔹 اگر كسی اصلاً‌ قلبش مملو مهر خدا بود و سخن از ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾[1] بود نه تأ‌ثر قلبی، او همین كه بشنود یك كسی دم در می ‌گوید من مسكینم،‌ آن منظره را نمی ‌بیند كه قلبش متأثر بشود، خود گرسنه می ‌ماند و او را سیر می ‌كند و حرفش این است: ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، نه برای این كه دلم سوخت می‌ خواهم این سوزش دل را برطرف كنم. این قلبی كه با متیم است اصلاً‌ غیر را راه نمی‌ دهد تا برای او دلسوزی كند. متیم یعنی پُر. اگر این قلب به متیم شد جا برای مسكین و یتیم و اسیر نیست تا انسان آنها را ببیند برای آنها دلسوزی كند. او فوق آن است كه دلسوزی كند. او همه ‌اش ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾ را دارد. [1] . سوره انسان، آیه 9. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسه پنجم تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: ... هرگاه از خواب بیدار شدید سه بار استنشاق کنید، تا آلودگی‌ های بینی زدوده شود.[1] هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید، زیرا هیچ یک از شما نمی ‌داند که دستانش چگونه شب را گذرانید.[2] [1] . إِذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَلْیسْتَنْثِرْ ثَلاث مَرّات، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یبِیتُ عَلَی خَیاشِیمِهِ (الجامع الصغیر، ج1، ص69). [2] . إذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلا یدْخِلُ یدَهُ فِى الإِنَاءِ حَتّی یغْسِلَهَا ثَلاثَاً، فإنّ أحَدكُم لا یدْرِى أَینَ بَاتَتْ یدُهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص69). 📚 مفاتیح الحیات ص 123. 🆔 @a_javadiamoli_esra