eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جهالت ▪️ در هست كه وجود مبارك سید الشهداء در صحابت آن حضرت، همراهان او «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] فرمود وجود مبارك ابی عبدالله خونش را داد تا مردم از نجات پیدا كنند نه جهل! مشكل مردم جهالت است نه جهل! جهل این است كه آدم بی ‌سواد باشد جهالت این است كه باشد. برخی از مشكلاتمان برای بی‌ سوادهاست، برخی از مشكلاتمان برای بی‌ عقل هاست. [1].‌ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص788. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/11/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازی از پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▪️ ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، را به محضر مبارک حضرت بقیة الله «ارواح من سواه فداه» و جامعه روحانیت و حوزه های علمیه و همه شاگردان و دست پروردگان آن حکیم راحل و عموم مردم بزرگ و بزرگوار آمل و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم. 📚 پیام تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازی از پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی ▪️ زندگی این حکیم الهی در آن اربعین گیری های او، در آن روزه های متصل و مرتبط ماه رجب و شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزی های ممتد او، در آن ناله ها و گریه های او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت؛ از این کارها زیاد داشت، از این ناله ها زیاد داشت، از این گریه ها زیاد داشت، از این شب زنده داری ها زیاد داشت، از این تعلیم و تربیت های خالصانه زیاد داشت؛ شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی از اساتید سرآمد حوزه ها هستند و موفق اند. کتاب های گراسنگی چه کتاب های درسی، چه کتاب های مرجعی، یا تالیف کرد یا تصنیف کرد یا تحقیق کرد و آثار گذشتگان را احیا کرد. هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، انسان جامعی شد که توانست انسان هایی تربیت کند، توانست آثاری به یادگار بگذارد، شاگردانی تربیت کند و دوستانی را بپروراند که از محضر او فیض و از مکتب او فوز، از بنان او فیض و از بیان او فوز دریافت کنند. 📚 پیام تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 رسالت ▪️ «جابر بن عبدالله انصاری» در روز در كنار قبر سیدالشهداء (علیه‏السلام) گفت: ما نیز در شریك هستیم؛ زیرا اگر من هم بودم، همان كار آنان را می‏ كردم؛ « لَقَدْ شَارَكْنَاكُمْ فِیمَا دَخَلْتُمْ فِیهِ ... أَنَّ نِیتِی وَ نِیةَ أَصْحَابِی عَلَى مَا مَضَى عَلَیهِ اَلْحُسَینُ عَلَیهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابُهُ»؛[1] یعنی اهل تولّی حق و تبرّی از باطل این است. [1]. بشارة المصطفی(ص)، ج1، ص74. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص236 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی ۷۵ سال در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) تلاش کردند. ▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: و آیت الله جوادی آملی ۷۵ سال با هم در مسیر اهل بیت(ع) تلاش شبانه روزی داشتند. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم وداع با اشاره به قاصر بودن زبان در بیان وصف و توصیف علامه و عالم وارسته جهان اسلام بیان کرد: قلم به تحریر در نمی‌آید و همراهی مومنان و پرهیزگاران و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) بسیار ارزشمند است. 👇👇👇👇👇
آیت الله حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی ۷۵ سال در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) تلاش کردند. ▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: و آیت الله جوادی آملی ۷۵ سال با هم در مسیر اهل بیت(ع) تلاش شبانه روزی داشتند. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم وداع با اشاره به قاصر بودن زبان در بیان وصف و توصیف علامه و عالم وارسته جهان اسلام بیان کرد: قلم به تحریر در نمی‌آید و همراهی مومنان و پرهیزگاران و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) بسیار ارزشمند است. وی با بیان اینکه کربلا و جایگاه بسیار وال است ولی اوج کربلا را در می‌بینیم، افزود: نهضت سالار شهیدان، فلسفه عقلانیت و انسانیت و مرز بالای عقلانیت وحیانی است. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی با اعلام اینکه جریان اهل بیت (علیهم السلام) را افرادی همانند راهنمایی و مسیر را بازگو کردند گفت: 75 سال پیش یعنی سال 1325 دو نونهال از این جامعه برخواستند، در مسجد جامع آمل درس خود را آغاز کردند و در قلم این بزرگواران ثبت است که بیش از 75 سال این دو بزرگواران در مسیر اهل بیت (علیهم السلام) تلاش شبانه روزی داشتند و در تمام سنگرها امت و مردم را هدایت کردند و با مردم زیر سایه اهل بیت(علیهم السلام) زیستند و این اهمیت و ارزش اهل بیت(علیهم السلام) را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: مردم هم با نشان از منابر، تکایا، مساجد و حسینیه ها و تعلیم و تحقیقات این دو بزرگوار است. ▫️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه با بزرگان دینی همسفره بودند و تعالیم اهل بیت (علیهم السلام) را از علمای بزرگی همانند الهی قمشه‌ای، فاضل تونی و آیت‌الله طباطبایی رشد کردند گفت: در نهایت دوستی و قرابت در دوره سوم و در قم کنار هم و با هم بودند، درخشیدند و در جوار آیت‌الله طباطبایی شاگردی کردند. ▫️ ایشان با اشاره به نقش علامه در انقلاب اسلامی عنوان کرد: در دوران انقلاب اسلامی بسیار در کنار مردم آمل روشنگری داشتند و برای وحدت، صیانت، حفظ و نگهداری مردم آمل، استان مازندران و کشور تمام تلاش خود را به‌کار بستند. جوادی آملی تصریح کرد: عالم ربانی و توحیدی خدمات بسیار ارزشمند و ماندگاری نه به ایران بلکه به جهان اسلام و مردم آزادی‌خواه دنیا داشتند که کم نظیر و بی‌نظیر بود. ◀️ مراسم تشییع حضرت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/05 🆔 @m_vaezjavadi
▪️ مراسم ترحیم حضرت تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: تکیه آملی ـ شهرستان آمل سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و یکم ماه 1443 ▪️ محبّت به اهل بیت علیهم السلام 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبّت به اهل بیت علیهم السلام ▪️ ﴿رَضِی اللَّهُ عَنْهُ وَ رَضُوا عَنْهُ﴾؛[1] یعنی به تمام الهی راضی است و تمام كارهای او هم مرضی خداست؛ اما چطور می ‌شود انسان به اینجا برسد؟ اگر كسی به غیر خدا دل نبسته است این گرایش خودش را به كجا گِره زده؟ به هر حال انسان دارای یك محبّت و گرایشی هست به كجا گِره زده؟ انسان همان ‌طوری كه ترس دارد, رجا و امید دارد, عداوت و محبّت هم دارد، این محبّتش به كجا گِره خورده؟ آنها را كه دوست ندارد كسی كه ﴿حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾[2] دوستی ‌اش را به كجا گره زده؟ حالا اگر كسی تمام دوستی خود را به یك جا گره زده كلّ دوستی خود را به یك جا گره زده، آن وقت چیزی نمی‌ ماند كه به دیگری بدهد. اگر كسی تمام سرمایه خود را به زید داد، دیگر چیزی ندارد به عمرو بدهد. ▪️ در سوره مباركه «شوریٰ» آن‎جا مشخص شد كه آن است كه تمام دوستی خودش را یكجا بده به ، نه اینكه آنها را دوست داشته باشد آنها را خیلی‌ها دوست دارند. شما كسی را در ایران می شناسید كه را بشناسد, قمر بنی ‌هاشم را بشناسد و به او علاقه نداشته باشد؟ اینكه چنین آدمی پیدا نمی ‌شود و این كافی نیست! آیه 23 سوره مباركه «شوریٰ» كه قبلاً ملاحظه فرمودید این بود: ﴿ذلِكَ الَّذِی یبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾ من همین را می ‌خواهم! اكثری ماها عمل ما چه بدانیم چه ندانیم برابر این است كه این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ را مفعول واسطه می ‌گیریم برای مودّت ﴿إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾, ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، «فاء» حرف جرّ, «الْقُرْبَی» مجرور, این جار و مجرور متعلّق است به «المودة» تا ظرف, ظرف لغو باشد. این كفِ محبت است، این را خیلی‌ ها دارند این مشكل را حلّ نمی ‌كند؛ آن كه مشكل را حلّ می‌كند این است كه ما این ظرف را ظرف لغو نداریم بدانیم. اگر از ما سؤال كردند این آیه را تركیب بكن باید رویمان بشود که بگوییم این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المودّة» نیست این ظرف, ظرف لغو نیست: هر ظرف که آن حال، صفت یا خبر است ٭٭٭ البته مدان لغو که او مستقر است ▪️ این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق است به «المستقرة»؛ «الاّ المودة المستقرّة فی القربی» اگر تمام مودّت ما به وابسته شد دیگر ما چیزی نداریم به دیگری بدهیم، این را از ما می ‌خواهند! با دیگری رفت و آمد داریم، ما با كفار خرید و فروش داریم؛ اما ذرّه ‌ای علاقه نداریم مگر علاقه لازم است؟ پول می ‌دهیم جنس می‌گیریم, جنس می ‌دهیم پول می ‌گیریم. اگر ما یكجا همه علاقه را دادیم به ، آن وقت چیزی نداریم به دیگری بدهیم. اگر «المستقرّ» را ما پذیرفتیم كه صفت باشد برای مودّت و این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المستقرّة» باشد، كلّ مودّت ما یكسره برای اینهاست «الا المودة المستقرّة فی القربی» که این نتایج فراوانی دارد حالا گوشه ‌ای از آن در [راهپیمایی] بیست میلیونی و فلان از آن‎جا ظهور می ‌كند، این جنگ هشت ساله را هم پیش برده است. [1]. سوره مجادله، آیه22. [2]. همان. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 21 تاریخ: 1396/12/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: پنج سنت را درباره سر باید رعایت کرد: مسواک زدن، کوتاه کردن شارب، شانه زدن موی، مضمضه كردن و استنشاق كردن. پنج سنت را نیز باید درباره بدن رعایت كرد: ختنه، تراشیدن موهای زیر شکم، زدودن موهای زیر بغل‌، گرفتن ناخن‌ها و استنجا (شست‌وشوی آلودگی پس از قضای حاجت).[1] یاسر خادم گوید: امام رضا (علیه السلام) با كفش راحتی به دستشویی وارد می ‌شد.[2] [1] . خَمْسٌ مِنَ السُّنَنِ فِى الرَّأْسِ وَ خَمْسٌ فِى الْجَسَدِ؛ فَأَمَّا الَّتِى فِى الرَّأْسِ: فَالسِّوَاكُ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ وَ فَرْقُ الشَّعْرِ وَ الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ وَ أَمَّا الَّتِى فِى الْجَسَدِ: فَالْخِتَانُ وَ حَلْقُ الْعَانَةِ وَ نَتْفُ الإِبْطَینِ وَ تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ وَ الاسْتِنْجَاءُ (كتاب الخصال، ص271). [2] . كَانَA یدْخُلُ الْمُتَوَضَّأَ فِى خُفٍّ صَغِیرٍ (مكارم الاخلاق، ص121). 📚 مفاتیح الحیات ص 124 و 125. 🆔 @a_javadiamoli_esra