eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی ▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 این مدرسه ادامه دارد... ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی با عنوان «این مدرسه ادامه دارد...» در صفحه ویژه روزنامه فرهیختگان که درخصوص مرحوم به چاپ رسیده است، به زوایایی از زندگی آیت الله حسن زاه آملی پرداخته است. ▫️ ایشان در بخشی از این یادداشت آورده است : در عین حال که در بستره و گسترده متون و منابع ما حرکت می ‌کردند، اما ذوقیاتی در کار خود داشتند که ایشان را متمایز و ممتاز می ‌کرد. ارتباطی که ایشان بین نوع معارف می‌ دید و اکتشافات و استخراجاتی که در کنار کار خود داشت، بیشتر با معارف ذوقی ایشان، کار را متفاوت می ‌کرد. منبع: روزنامه فرهیختگان، شماره ۳۴۲۲ سه شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/w51388 🆔 @m_vaezjavadi
▪️ مراسم ترحیم حضرت تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: حسینیه هدایت (تکیه آملی) ـ شهرستان آمل سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1443 🔹 اختیار در مقدّرات 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختیار در مقدّرات 🔹 در مسئله «أجل» که در اول سوره مبارکه «انعام» بود، گذشت که دو تا اجل هست: یک اجل مقضی است و یک اجل «مسمّیٰ»؛ تمام کارها برابر اجل «مسمّی» است که در لوح محفوظ تثبیت شده است؛ ولی مقدّرات در خود آدم است. ذات اقدس الهی فرمود: اگر این شخص، را رعایت کند، را رعایت کند، غذایش را مواظب باشد، بدهد و را فراموش نکند، عمری طولانی و پربرکت دارد؛ اگر صله رحم نکند و دعاها و عبادت‌ ها و نیایش ‌ها را فراموش کند، عمر کمتری دارد که این تقدیر است و تغییرپذیر می باشد؛ اما کدام راه را انتخاب می ‌کند و با اختیار خودش کدام راه را می ‌پذیرد یا نمی ‌پذیرد، این «لدی الله» معلوم است و چون «لدی الله» معلوم است، در لوح محفوظ اجل مُسمای او نوشته شده است که این شخص شصت سال عمر می ‌کند. 🔹 نتیجه این که هم انسان است و هم خدا عالِم است، برای انسان دو تا راه مشخص کرده است؛ اگر راه بهداشت ظاهری و طبابت باطنی را طی کند، عمری طولانی دارد و اگر رعایت نکند، عمر کوتاهی دارد، این می‌ شود قضا: ﴿ قَضی‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾[1] که برابر با آیه سوره «نحل»، این ﴿عِنْدَه﴾ در اول سوره مبارکه «انعام» معنا می ‌شود که ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾.[2] پس ﴿قَضی‏ أَجَلاً﴾ که آغاز سوره مبارکه «انعام» است؛ ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ که برابرِ ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾ می باشد؛ پس اجلِ مسمّا باقی است. برای هر کسی دو راه است؛ اما این شخص کدام راه را انتخاب می‌کند و پایانش چیست؟ الله می ‌داند. این شخص با اختیار خود راه خوب را انتخاب کرد و عمری طولانی یافت، با اختیار خود راه بد را طی کرد و عمری کم یافت، چون ذات اقدس الهی پایان راه و اختیار این شخص را می ‌داند و در لوح محفوظ تثبیت کرده است که این شخص بیش از هفتاد یا هشتاد سال یا کمتر و بیشتر عمر ندارد، این می ‌شود ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ و این اجل مقضی جمع بندی شده‌ آن به صورت اجل «مسمّی» است. غرض این است که دو تعبیر در قرآن کریم است که با تعبیراتی که فلان شخص اگر ملاقات کرد، نه زودتر می ‌آید و نه دیرتر و هیچ کدام محال نیست، با آن خیلی فرق دارد. [1] . سوره انعام، آیه2. [2] . سوره نحل، آیه96. 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 34 تاریخ: 1393/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می ‌فرماید: مسواك بزنید و پاكیزه باشید[1]؛ مسواك كردن بخشی از وضوست[2]؛ اگر بر امتم سخت نبود امر می‌ كردم كه برای هر نمازی مسواك بزنند[3]؛ آن قدر جبرئیل مسواك زدن را سفارش كرد كه ترسیدم دندانم ساییده شود یا بریزد[4]. [1] . اسْتَاكُوا وَتَنَظَّفُوا... (الجامع الصغیر، ج1، ص148). [2] . السِّوَاكُ شَطْرُ الْوُضُوءِ (الفقیه، ج1، ص53). [3] . لَوْ لا أَنْ أَشُقَّ عَلَی أُمَّتِى لأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاةٍ (الكافى، ج3، ص22)؛ ... بِالسِّوَاكِ عِنْدَ وُضُوءِ كُلِّ صَلاةٍ (الفقیه، ج1، ص55). [4] . مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ یوصِینِى بِالسِّوَاكِ حَتَّی خِفْتُ أَنْ أُحْفِىَ أَوْ أَدْرَدَ (الكافى، ج3، ص23). 📚 مفاتیح الحیات ص 125. 🆔 @a_javadiamoli_esra
▪️ سراج منیر خدای سبحان كتاب تدوینی خود را در یعنی عالمان ربّانی ممثّل می ‌فرماید تا سیره و سنّتِ آنان از سریره حَسَن آنها حكایت كند و اصحابِ درایت با آن صراط مستقیم را طی نمایند. 📚 فرازی از پیام حضرت استاد به مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: اردیبهشت 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
لینک سامانه مجازی مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت الله حسن زاده آملی(ره) 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است. 👇👇👇👇👇
▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است. ▫️ دارای جایگاه علمی و نظری و اندیشه‌ های بلندی بود که فقط جمع خاصی می ‌توانند این بُعد از شخصیت را معرفی کنند و راهش را و سلوکش را و اندیشه ‌ها و او را تشریح کنند. ▫️ بر همه پیروان، خصوصاً شاگردان خاص لازم است که این اندیشه بلند با تحلیل و بررسی ارائه شود. ایشان بود! بود! همه او را می دیدند، اما در عرش و آسمان ها راهپیمایی می‌ کرد. ▫️ برای نسل‌ های آینده این شخصیت را بایست حفظ و ارائه کرد و برای جامعه این را باید ماندگار داشت. ▫️ اولین و روشن ترین ویژگی عالمان دینی _شفافیت است، است، _معرفت_روشن و صریح است. آن عالم و فرزانه ای که در زندگی خودش، در حیات علمی خودش، در بودن بین مردم تمام جهات وجودی او روشن، شفاف و به تعبیر قرآن ﴿بارَکْنا فیها قُری ظاهِرَةً﴾ بود، از جمله آنها است. این شخصیت زنده و روشن بود، هیچ ابهامی در هیچ یک از عوالم وجودی او نبود. وقتی سخن می گفت، با خود می گفت. ▫️ ما در الفاظ و مفاهیم هستیم؛ ولی ایشان در بود. ما اگر بخواهیم از بارزترین ویژگی این بزرگمرد بگویم، این است که با حقیقت زندگی می کرد؛ سبک زندگی او، سبک بود. ▫️ خدای عالم می ‌فرماید این ﴿قُری ظاهِرَة﴾، این عالمان، این فرزانگان که چنین زندگی و زیست روشن و شفافی دارند، ما در وجود اینها قرار دادیم ﴿وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ﴾. از مهم ‌ترین مسائلی که ما باید راجع به آن با حساسیت تمام بنگریم امنیت نورانی، امنیت فکری، امنیت اندیشه و انگیزه است که لحظه به لحظه در ربایش است. هیچ چیزی بالاتر از جامعه نیست! ▫️ شب و روز و هر لحظه باید در شخصیت این بزرگمرد، ایشان، ایشان، ایشان، گفته های ایشان و بیانات ایشان سیر کنید، مطالعه کنید و بیندیشید، اینها به شما می دهند! ▫️ همه مردم مخصوصاً شاگردان اصیل و راستین، آنهایی که مکتب شناس هستند، حق شناس هستند و این ﴿قُری ظاهِرَة﴾ و شفاف را در پرده‌ های از ابهام و تمرینات ذهنی و فکری تیره نمی کنند، به گونه‌ای دیگری به مردم تحویل نمی‌دهند و شخصیت‌ سازی نمی ‌کنند، باید قرآنی و عترتی را به جامعه معرفی کنند. ◀️ مراسم ترحیم حضرت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/07 🆔 @m_vaezjavadi