eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: چه خوب ‌اند كساني كه در وضو و پس از غذا خلال مي‌ كنند و بر دو فرشته مؤمن بسيار سخت است كه مؤمن در حالي كه غذا لاي دندان دارد نماز بگزارد[1] و نيز مي ‌فرمايد: خلال كنيد كه چيزي نزد فرشتگان مبغوض ‌تر از غذاي لاي دندان نيست.[2] [1] . ... حَبَّذَا الْمُتَخَلِّلُونَ فِى الْوُضُوءِ وَ مِنَ الطَّعَامِ وَ لَيْسَ شَىْ‏ءٌ أَشَدَّ عَلَي مَلَكَىِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَرَيَا شَيْئاً مِنَ الطَّعَامِ فِى فيه وَ هُوَ قَائِمٌ يُصَلِّى... (دعائم الاسلام، ج2، ص120ـ121). [2] . تَخَلَّلُوا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَىْ‏ءٌ أَبْغَضَ إِلَي الْمَلَائِكَةِ مِنْ أَنْ يَرَوْا فِى أَسْنَانِ الْعَبْدِ طَعَاماً (مكارم الاخلاق، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 127. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 خودسازی ▪️ همه ما تلاش و کوشش ما در است. اما آن بدن ‌سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می ‌شویم, این بدن یا زشت است یا زیبا, یا سیاه ‌روی هستیم خدایی ناکرده یا روسفید. ▪️ ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می‌ سازیم, مگر ما نمی ‌خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می‌ گیرید آب را به صورت می ‌پاشید, این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»[1] ما داریم بدن می ‌سازیم. حالا لازم نیست اگر عربی نمی‌ دانید حتماً با آن کلمات بگویید، فارسی بگویید خدایا! صورت ما در قیامت سفید کن! ما داریم بدن می‌ سازیم. ▪️ یک است! چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏»،[2] مثل اینکه آدم یک مار دمان را می ‌بیند دو پهلویش می ‌لرزید, چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می‌ سازیم. بدن خوب را هم می‌ سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه‏» این بدن ساخته می‌ شود. [1]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69. [2]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/aMW9w 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1443 ▪️ ایمان محض 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایمان محض ▪️ از عیون اخبار الرضا (سلام الله علیه) رسیده است كه وقتی مأمون (عَلَیه مِنَ الرَّحْمن‏ مَا یسْتَحِق‏) از امام هشتم (سلام الله علیه) مسئلت كرد كه را تشریح كند و مقابل آن را هم بیان كند، فرمود یكی از چیزهایی كه در محض اسلام و شریعت الهی دخیل است، این است: «وَ الْبَرَاءَةُ مِمَّنْ نَفَی الْأَخْیارَ وَ شَرَّدَهُمْ وَ آوَی الطُّرَدَاءَ اللُّعَنَاءَ وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، آن كه اباذر و امثال اباذر را تبعید كرد, آن كه تبعید شده های پیامبر را به مدینه برگرداند، انسان باید از آنها تبرّی كند، «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیة»، پس در كسی مثل معاویه بود، واقعاً است، چون ﴿وَ مَن یرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾،[1] در نوع این روایت هم ملاحظه می ‌فرمایید كه سخن از شخص نیست، حضرت نمی ‌فرماید معاویه! سخن از مثلِ معاویه است نه خود معاویه. ▫️ در بیان نورانی سیدالشهدا (سلام الله علیه) سخن از مثل یزید است نه یزید، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید»[2] در هر عصری, در هر عصری زمام مردم را كسی كه مانند یزید است، بگیرد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ»، این چون حكم, است از همان اول سخن از قانون كلّی است، نفرمود به اینکه چون یزید زمامدار شد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ» می ‌فرماید. حالا اینكه اختصاص ندارد، حالا ممكن است بعد از او كسی مثل او باشد. ▪️ در این بیان امام هشتم (سلام الله علیه) هم سخن از شخصِ معاویه نیست، سخن از مثل معاویه است. فرمود: كسی كه مثل معاویه را روی كار می‌ آورد، معاویه است، با اینكه معاویه داعیه هوش سیاسی بود؛ یعنی چهل سال او با همه سیاست‌ مداران داخلی و خارجی زد و بند كرد، بیست سال به عنوان والی و نماینده، بیست سال هم به عنوان خلیفه رسمی، چنین كسی امام هشتم او را سفیه می ‌داند، چون در بحث های قبل هم ملاحظه فرمودید، اگر «الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏»،[3] عكس نقیضش این است كه «ما لم یعبد به الرحمٰن فلیس بعقل»، اگر كسی در دل خود نیرویی دارد كه با او نتواند كسب بكند، این است. عقل آن است كه انسان بتواند با آن خدا را عبادت كند و بهشت كسب كند، اگر چیزی با او نشد انسان بهشت كسب كند و عبادت كند، عاقل نیست. می ‌شود سفیه؛ لذا حضرت از همان اول سخن از مثل معاویه و عمرعاص و اینها را به میان می ‌آورد نه شخص اینها؛ حالا اینها در آن عصر بودند، مشابه اینها در عصرهای دیگر [است] كه فرمود: «وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، همان كاری كه در صدر اسلام عده ‌ای كردند: «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیةَ وَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ لَعِینَی رَسُولِ اللَّه ‏(صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏)» اینها را رسول الله لعن كرده، «وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْیاعِهِمْ وَ الَّذِینَ حَارَبُوا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین ‏(عَلَیهِ السَّلام) وَ قَتَلُوا الْأَنْصَارَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ أَهْلَ الْفَضْلِ وَ الصَّلَاحِ مِنَ السَّابِقِینَ».[4] [1]. سوره بقره، آیه130. [2]. مثیر الأحزان، ص25؛ اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، ص24. [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. [4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص126. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 8 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام حسین (علیه السلام) می‌فرماید: همواره امیرموٴمنان (علیه السلام) به ما امر می‌ كرد كه پس از خلال كردن آب ننوشیم، مگر اینكه پیش از آن سه بار مضمضه كرده [و دهانمان را شسته] باشیم.[1] [1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یأْمُرُنَا إِذَا تَخَلَّلْنَا أَنْ لا نَشْرَبَ الْمَاءَ حَتَّی نَتَمَضْمَضَ ثَلاثاً (مكارم الاخلاق، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 127 و 128. 🆔 @a_javadiamoli_esra
◾️ مراسم سوگواری شهادت امام رضا علیه السلام در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹 زمان :پنج شنبه ۱۴۰۰/۷/۱۵ _ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🔸 مکان : قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۱۹ پلاک ۷ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رضوان الهی ▪️ (صلوات الله و سلامه علیه)؛ هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی ‌کند و کسی از چیزی راضی نمی ‌شود و نعمتی به هیچ کس نمی‌ رسد که او خوشحال بشود مگر به وساطت رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، ، این است! اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد دیگری را راضی کرد، به وساطت رضاست؛ اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، به وساطت رضاست؛ اگر جاهلی عالِم شد، به وساطت رضاست و اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت رضاست؛ اصلاً رضا معنایش همین است. آن‎ که راضی است و است، یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمی ‌شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه). آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/Uloat 📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1396/07/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سی ام ماه 1443 ▫️ حجاب مستور 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب مستور ▫️ آیه ٤٥ سوره اسراء این است كه ـ ﴿وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَینَكَ وَبَینَ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا﴾[1]؛ تو وقتی قرآن تلاوت می ‌كنی بین تو و كفار یك حجابی است نادیدنی، كه خود این حجاب مستور است، نه ﴿مستوراً﴾ به معنای «ساتر» باشد، مستور به همان معنای مستور است. ▫️ حجاب دو قسم است: یك ، یك ؛ الآن این دیوار حجاب است، آن پرده حجاب است؛ اما اینها حجاب مشهورند، حجاب مشهودند، یعنی خودشان مشهورند، معروفند، ماوراء را مستور نگه می ‌دارند. دیوار حجابی است محسوس كه ماورای خود را مستور نگه می ‌دارد، این حجاب را می ‌گویند: حجاب محسوس و مشهود. امّا گناه كه حجاب است و نمی ‌گذارد قلب معارف را بفهمد. خود این گناه حجابی است مستور، نمی ‌فهمند كه در حجابند، گناه چون یك امر معنوی است دیدنی نیست، محسوس نیست. این حجاب مستور است. ▫️ همان بیانی كه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم صدوق در توحیدش دارد كه كسی از حضرت سؤال كرد: ما چرا توفیق نداریم؟ می‌ فرماید: گناه روز پابند شماست، این قید است، خود این مستور[2]. به امام رضا (سلام الله علیه) عرض كردند: ما چرا خدا را نمی ‌بینیم؟ وقتی آن شخص با امام هشتم (سلام الله علیه) به استدلال نشست حضرت برای او براهین اقامه كرد و فرمود: خدا كه غائب نیست، تو محجوبی! اگر گناه نمی‌ كردی، با می ‌دیدی[3]. اگر محسوس باشد كه خدا نیست، است و جان اگر محجوب باشد نمی ‌بیند، گرچه تبهكاران در قیامت خدای قهّار را می ‌بینند، خدا را به عنوان منتقم و به عنوان قهّار مشاهده می ‌كنند، می ‌گویند: ﴿رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾[4] امّا خدای رحمان را و آن مراحل عالیه و أسماء كامله خدای سبحان را، گرچه همه كامل است ولی آن أسماء برتر را اینها مشاهده نمی ‌كنند ﴿إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[5]؛ در قیامت هم اینها محجوبند، با اینكه آن روز روز لقاست! روز شهود است! اگر كسی با حجاب از اینجا رفت، با گناه از این‌جا رفت، در قیامت هم أسماء جمالیه خدا را ملاقات نمی‌ كند، فقط جلالیه و قهر را، آن هم به صورت جهنّم مشاهده می ‌كند، می ‌گوید: ﴿رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾ مع ذلك ﴿الرَّحْمَنُ﴾ را دیگر ملاقات نمی ‌كند، ﴿إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾، پس حجاب دو قسم است. ـ خدای سبحان فرمود: تو وقتی قرآن خواندی ما بین تو و بین این بداندیشان یك حجابی آویخته می ‌كنیم كه این حجاب مستور است. [1] . سوره إسراء، آیه 45. [2] . توحید شیخ صدوق، ص 97؛ «وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی‏ قَدْ حُرِمْتُ‏ الصَّلَاةَ بِاللَّیلِ‏ فَقَالَ‏ لَهُ‏ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‏ ع أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیدَتْكَ ذُنُوبُك». [3] . توحید شیخ صدوق، ص 252؛ «إِنَ‏ الِاحْتِجَابَ‏ عَنِ‏ الْخَلْقِ‏ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ». [4] . سوره سجده، آیه 12. [5] . سوره مطففین، آیه 15. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 171 🆔 @a_javadiamoli_esra