eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مظهر اراده الهی 🔸 وجود مبارک پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلّین) فرمود: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِكَكُم‏»[1] «صَلُّوا كَمَا رَأَیتُمُونِی أُصَلِّی‏»؛[2] آنچه که من انجام می دهم و آنچه می گویم دین است و شما دینتان را از اعمال من بگیرید، از رفتار و مناسک من بگیرید. همان طوری که من نماز می خوانم شما نماز بخوانید، همان طوری که من حج انجام می دهم حج انجام بدهید و مانند آن. اینها یک علم غیب فراوانی دارند که حدّ و حصر ندارد، آن علم غیب معیار حکم فقهی نیست. 🔸 بنابراین نباید گفت چرا امام با آن قدرتش زندان رفته یا شهید شده است، او اسوه ماست! اگر فرمود «صَلُّوا كَمَا رَأَیتُمُونِی أُصَلِّی‏» به همان لسان صدق می فرماید زندان بروید، همان طوری که من زندان رفتم؛ شهید بشوید، همان طوری که من شهید شدم. این برکت باعث شد که نظام اسلامی سامان بپذیرد. خدا امام و شهدا را با انبیای الهی محشور بکند! اینها این راه را فهمیدند، باور کردند و عمل کردند و الآن ما در کنار مائده و در جوار مأدبه این پاکان نشسته ایم و قدر این انقلاب را این نظام را بدانیم، مبادا خدای ناکرده کسی بیراهه برود و راه کسی را ببندد! مبادا کسی به دام اختلاس و حقوق نجومی بیافتد! این نظام، است. این خون های حق هیچ وقت انسان را رها نمی کنند. به هر تقدیر امام حی و حاضر از ما وظیفه ای می طلبد که باید در بارگاه او انجام بدهیم. اگر کسی عالم نباشد مرگ او است یا عالم باشد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»[3] که گرفتار جهل علمی نیست، اما دامنگیر او شده است، او امام شناس نیست و مرگ او است. 🔸 بنابراین یک سلسله مسائل دقیق می خواهد که انسان بفهمد این آینه خداست، است و آنچه می کند، می گوید، قیام دارد، قعود دارد، دستور خداست «و لا غیر»؛ این کار، کار اساسی است که یک امام شناس و یک هم باید عارف و آگاه باشد، بعد از علم آن را عمل کند و بعد آن را منتشر کند. می ‌بینید در دعای اینها مثل همین فقه ما و مثل تفسیر ما مطالب را به ما یاد می دهند. در دعاهای مربوط به امام حجت (صلوات الله و سلامه علیه) این است که ما به خدا عرض می‌ کنیم خدایا! «اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَ قَلْبِی بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً فَاجْعَلْ سِلَاحِی بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً»؛[4] خدایا این دل را تو مؤمن کردی، تو یک قابلیتی به ما دادی ما این مطلب را قبول کردیم و این دل مُرده را تو با ایمان زنده کردی. خدایا همان طوری که با نام خودت، با یاد خودت و با دین خودت این دل مُرده را معمور، آباد، روشن و شفاف کردی، توفیقی بده که اسلحه ما برای یاری از غلاف بیرون بیاید. این شمشیر اگر در غلاف باشد که به نصرت وجود مبارک ولی‌ّعصر نمی آید! اگر این زبان در دهان بسته باشد که «کم من شیطان أخرس»،[5] اگر کسی که باید سخن بگوید حق بگوید، تبیین کند، عالمانه سخن بگوید، عوامی حرف نزند، به فکر نشر و جذب عوام نباشد، بلکه عوام را عالم کند، مُرده را زنده کند، این زبان در دهان نباشد، این قلم در جیب نباشد، از خدا می خواهیم که خدایا! این قلم ما را بیرون بیاورد، این زبان ما را بیرون بیاور، این شمشیر ما را بیرون بیاور، این اسلحه های نظامی ما را بیرون بیاور که دشمن علیه امام و امامت سخنی نگوید. این سلاح ما، تشهیر سلاح، علنی کردن سلاح در نصرت و یاری و باور داشتن امامت باشد. این دعای ماست! یکی از ادعیه مربوط به وجود مبارک است که به خدا عرض می کنیم: دل را تو به یاد خودت آباد کردی، توفیقی بده که این سلاح ما، شمشیر ما، قلم و قدم ما، مال و قدرت ما همه و همه در معرض خودت باشد. آن ‌که علمش در خدمت ولی‌ّعصر نیست و آن ‌که شمشیرش در خدمت ولی‌عصر نیست اهل این دعا نیست «فَاجْعَلْ سِلَاحِی بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً». [1]. نهج الحق و كشف الصدق، ص471. [2]. نهج الحق و كشف الصدق، ص423. [3]. نهج البلاغة، صبحی صالح، حکمت107. [4]. المزار الكبیر، ص658. [5]. ر.ک: شرح نهج‌البلاغه مغنیه، ج4، ص 227؛ «السَّاكِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ». 📚 پیام به شانزدهمین همایش بین ‌المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1400/01/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، محمدباقر
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی: مجلس باید به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و تبریک این ایام در سخنانی، بیان داشتند: آن ایام کوتاهی که حکومت به دست ائمه(ع) بود، آنان مانند یک انسان کامل حکومت کردند. چرا که این مطلب از آموزه های خود انبیا و ائمه اطهار(ع) است که ابتدا خود را بشناسید و سپس حکومت کنید. این قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه کاملا برگرفته از قوای سه گانه درونی خود انسان است؛ انسان در درون خود سه قوه ، و دارد و این سه قوه تحت سایه رهبری یک رهبر یعنی روح انسان و اوعمل می کنند لذا فرمودند خود را بشناس تا تفکیک قوا را درک کنی و سپس کشور را اداره کن و بدانید همه این قوا برای یک پیکرند، آنگاه هر قوه، دیگر قوا را از خود می دانند و خود را با او هماهنگ می کند و از اختلاف پرهیز می کند. اکنون این هماهنگی میان قوای سه گانه کشور وجود دارد ولذا هیچ بهانه ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد. مجلس وقتی مجلس حکومت اسلامی است که مانند حضرت امیر که خود قانونگذار بود اما در بازار حضور پیدا می کرد، مجلس باید به و نظارت کامل داشته باشد؛ حضرت امیر خود قانونگذار بود اما با این حال خود با تازیانه ای در دست در بازار می گشت و بر اجرای قانون نظارت می کرد، نه اینکه بزند بلکه قدرت خود و عاقبت تخلف از قانون را گوشزد می کرد. چون همه قوا اعضای یک حقیقتند هیچ قوه ای نمی توانند بگویند فلان مشکل یا مساله کشور به من مربوط نیست. بلکه باید به سهم خود در حل مشکل ورود پیدا کند و به قوای دیگر یاری برساند. در ابتدای این جلسه دکتر قالیباف در سخنانی گزارشی از فعالیت های مجلس به ویژه در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور ارائه نمود. پنجشنبه:۲۹ مهر ۱۴۰۰ @a_javadiamoli_esra
بیست و سومین بین المللی در مرکز اسلامی انگلیس با پیام حضرت آیه الله العظمی جوادی در شهر لندن انگلستان برگزار می گردد. زمان شنبه 1 آبان 1400 ، 23 اکتبر 2021 ساعت 14-16 به وقت لندن. @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمان کامل 🔸 یکی از این رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الکرم) این است، فرمود سه چیز است که اگر در انسانی باشد ایمان او کامل است: یکی اینکه «إِذَا رَضِی لَمْ یدْخِلْهُ رِضَاهُ فِی إِثْمٍ وَ لَا بَاطِلٍ‏». دوم اینکه «إِذَا غَضِبَ لَمْ یخْرِجْهُ الْغَضَبُ مِنَ الْحَقِّ». سوم اینکه «إِذَا قَدَرَ لَمْ یتَعَاطَ مَا لَیسَ لَه»؛[1] فرمود اگر انسان راضی شد در حال رفاه است، در حال سرور است، در حال نشاط است، این نشاطش او را از حق وارد باطل نکند، در ایام تمکّن، در ایام رفاه و در ایام جوانی وارد مرز باطل نشود. دوم اینکه اگر عصبانی شد، این غضب او را از حق خارج نکند، چیزی که نباید بگوید نگوید، چیزی که نباید بخورد نخورد و مانند آن. سوم اینکه اگر به قدرتی رسید، به پستی رسید، از حد خود تعدی و تجاوز نکند. این سه کلمه در عین حال که مختصر است هم ما را حل می ‌کند هم ما را حل می ‌کند. اگر مسئولین ما به این جمله سوم عمل کنند هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید، اگر خود ما به آن جمله اول و دوم عمل کنیم هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید، این یک بخش از بیانات نورانی رسول اکرم بود. 🔸 بخش دیگر آن این است که مردم خواهان عزت‌ هستند، خواهان قدرت‌ هستند، قوت ‌اند و خواهان بی‌‌‌نیازی هستند. فرمود اگر کسی خواست نزد مردم عزیز باشد، با تقوا باشد: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَعَزَّ النَّاسِ فَلْیتَّقِ اللَّه» در جامعه ما چطور است؟ اگر کسی واقعاً پرهیزکار بود نزد ما خیلی عزیز است، ما گرچه خودمان آلوده باشیم، ولی به پاکان احترام می‌گذاریم. فرمود اگر کسی خواست در جامعه مردم باشد مردم باشد و اگر کسی خواست قدرت داشته باشد به مرکز قدرت تکیه کند و آن خداست: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَقْوَی النَّاسِ فَلْیتَوَكَّلْ عَلَی اللَّه» چون در قرآن دارد: ﴿مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾،[2] «وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَغْنَی النَّاسِ فَلْیكُنْ بِمَا فِی یدِ اللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِی یدِهِ‏»؛[3] فرمود اگر کسی بخواهد توانگر باشد، روح بی‌‌نیازی در او باشد به آنچه نزد خداست اطمینان او بیش از آن مقدار باشد که در دست مردم است، این روح بی‌‌نیازی در انسان ایجاد می‌کند، این هم یک سلسله از بیانات جامع آن حضرت بود. 🔸 بخش دیگر بیان نورانی آن حضرت این است فرمود آن است که انسان از دار فریب و دار غرور جا‌خالی کند «مِنْ عَلَامَاتِ الْعَقْلِ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّزَوُّدَ لِسُكْنَی الْقُبُورِ وَ التَّأَهُّبَ لِیوْمِ النُّشُور»؛[4] فرمود نشانه عقل و فرزانگی این است که انسان از عالمی که است جا‌خالی کند. تجافی آن حالتی است دیدید اگر مأمومی در نماز جماعت دیر رسید به رکعت دوم امام رسید امام مشغول خواندن تشهد است مأموم روی انگشت ‌های پا و روی دست ‌ها آماده برخاستن است، این حالت را می ‌گویند حالت . فرمود انسان عاقل از دنیا چنین حالتی دارد؛ یعنی آماده برخاستن است، آماده فرار است، نچسبید به دار غرور، هر چه انسان را فریب می ‌دهد دنیاست. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص239. [2]. سوره طلاق، آیه3. [3]. تحف العقول، ص27. [4]. إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏1، ص45؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏74، ص176. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/04/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الطاف خفیه الهی ▫️ جریان شهادت فرزند بزرگ امام بزرگوار (رضوان الله تعالی علیهما) ... حادثه بسیار تلخی بود. امام (رضوان الله علیه) فرمودند این از است، چون كسانی كه در آن روزها در قم حضور داشتند بلكه در ایران، مستحضر بودند رشد انقلاب، شكوفایی انقلاب، سرعت انقلاب و شتاب انقلاب از همان مجالس سوگ و ماتم آیت ‌الله مرحوم فرزند امام (رضوان الله تعالی علیه) بود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 زباله ‌ها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: پارچه آلوده را از خانه‌ هايتان بيرون گذاريد، چرا كه آن، خوابگاه و جايگاه پليدي و آلودگي است[1]؛ همچنين مي ‌فرمايد: شب زباله‌ ها را در خانه‌ هايتان نگه نداريد كه جايگاه شيطان است.[2] اميرمؤمنان (علیه السلام) مي‌ فرمايد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما را به دفن چهار چيز فرمان داد: مو، دندان، ناخن و خون[3] و به فرموده امام صادق (علیه السلام): دفن كردن ناخن و موي چيده شده سنت است.[4] [1] . أخْرِجُوا مِنْدِيلَ الغَمْرِ مِنْ بُيُوتِكُمْ، فإِنَّهُ مَبِيتُ الخَبِيثِ ومَجْلِسُهُ (الجامع الصغير، ج1، ص49). [2] . لا تُبَيِّتُوا الْقُمَامَةَ فِى بُيُوتِكُمْ، فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّيْطَانِ (مكارم الاخلاق، ص425). [3] . أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِص بِدَفْنِ أَرْبَعَةٍ: الشَّعْرِ وَ السِّنِّ وَ الظُّفُرِ وَ الدَّمِ (كتاب الخصال، ص251). [4] . يَدْفِنُ الرَّجُلُ أَظَافِيرَهُ وَ شَعْرَهُ إِذَا أَخَذَ مِنْهَا وَ هِىَ سُنَّةٌ (الفقيه، ج1، ص128). 📚 مفاتیح الحیات ص 136. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جان جهان 🔸 رسول گرامی آن طوری كه بعضی از بزرگان درباره شخصیت او سخن گفتند به منزله است، این جهان به منزله پیكر و مجاری ادراكی و تحریكی یك واحد است و وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به مثابه است. این عالم است؛ لذا از كل عالم باخبر است و در كل عالم اثر دارد. 🔸 اگر بزرگانی گفتند انبیای پیشین به بركت وجود مبارك رسول گرامی به فلان مقام رسیده است ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند «كُنْتُ نَبِیاً وَ آدَمَ بَینَ الْمَاءِ وَ الطِّین»[1] ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند اول كسی كه در آن میثاق عمومی كه خدای سبحان از همه پیمان گرفت كه فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾[2] اول كسی كه گفت «قال بلی» من بودم[3] ناظر به همین است. [1]. الأنوار فی مولد النبی صلى الله علیه و آله، ص2‏. [2]. سوره اعراف، آیه172. [3]. تفسیر القمی، ج‏1، ص246; «أَوَّلُ مَنْ سَبَقَ مِنَ الرُّسُلِ إِلَى بَلَى مُحَمَّدٌ ص‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/01/3 🆔 @a_javadiamoli_esra
My Video- 17 rabi.mp3
4.65M
💠 صوتی موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01 لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/TJrgW 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تصویری #پیام_موضوعی موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پ
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: که مبدأ و منتها و آغاز و انجام در آن هست، هرگز نه ستم می کند و نه در برابر ستم ساکت می نشیند. 🔸 بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام تصویری حضرت امروز شنبه در شهر لندن انگلستان برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز این پیام تصویری اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم که توفیقی عطا کند تا وحدت بین المللی جهان اسلام بیش از پیش رونق بگیرد و چالش ها قدیم و جدید، سالف و آنف به خوبی شناخته شود و راهکار حلّ این چالش ها و اختلاف ها فهمیده شود و به چیزی که به این چالش ها خاتمه می دهد به همگان مرحمت کند! 🔸 ایشان بیان داشتند: چالش جدیدی که دامنگیر جهان بشریت و همچنین دامنگیر امت اسلامی است چالش نو و تازه ای نیست، بلکه همان چالش های گذشته است؛ منتها عمیق تر و پهن تر و خطرناک تر شد؛ یکی و یکی است. در عمل اعتقاد به رخت بربست، رخت بربست، رخت بربست، رعایت یکدیگر رخت بربست و مانند آن. آنچه در بخش عمل چالش ایجاد کرد ستم و جنگ های بین المللی است؛ منتها نیابتی، نه جنگ های رسمی و تفاوت فراوانِ فقر و غنا، بیکاری و کم کاری و ستمکاری و مانند آن در بخش های عملی است... . متن کامل خبر: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تتمیم علوم
🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق» این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی ... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تتمیم علوم
🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این ‌چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم‌ ترین ره ‌آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار ؛ این ره ‌آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره‌ آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می ‌آموزد كه آنها نه تنها نمی ‌دانند، بلكه نمی‌ توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می ‌فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم». 🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان ‌طوری كه در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و , دریایی از علم را آلوده می ‌كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می ‎کند. [1]. بحارالانوار، ج16، ص210. [2]. سوره بقره, آیه151. [3]. سوره نساء, آیه113. [4]. ایقاظ النائمین، ص74. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/V24tg 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خُلق قرآنی 🔸 وجود مبارک رسول گرامی را که ذات أقدس الهی در قرآن معرفی می ‌کند، او را می ‌داند و کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می ‌کند و حضرت را همراه این کتاب از صدر تا ساقه معرفی می ‌کند و به ما می ‌فرماید شما در بخش نازل رسالتِ آن رسول قرار دارید. آن بخش بالایی رسالت آن رسول در دسترس شما نیست. اینکه گفته شد، خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است، یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است. اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید، می ‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل شود، می‌ شود رسول گرامی. 🔸 ذات أقدس الهی وقتی از رسول خود یاد می ‌کند، او را به عنوان _ نه تنها یک جهان، نه تنها دنیا_ به عنوان معرفی می کند؛ در برزخ هم آن حضرت رحمت است، در ساهره قیامت هم رحمت است، در بهشت هم رحمت است؛ است: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾. 🔸 حوزه رسالت او هم به حوزه عالمینی بودنِ او گسترش پیدا می ‌کند؛ اینجا آمده است که حرف را به ما برساند، در برزخ شفاعت را به ما می ‌رساند، در ساهره قیامت هم چنین است و در بهشت هم را به ما می ‌رساند. اگر همه فرشته‌ ها این رسالت را دارند که در آغاز سوره «فاطر» فرمود: ﴿جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً﴾،[1] رسالت تنها در هدایت ‌های ظاهری و اعتباری نیست، فرمود: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾،[2] ﴿إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾، کتابی به تو دادیم: ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾،[3] کتابی به تو دادیم: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾،[4] هر که خواهد آمد با این دو اصل کلی و دوام، یعنی ، این تذکره است برای او. خود آن حضرت هم چون ذات أقدس الهی است، فرمود تو قرآن را ﴿مِن لَدُنْ حَكِیمٍ﴾ یاد می ‌گیری: ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾.[5] 🔸 گاهی خدا اسم خاص خود را به رسول خود می ‌دهد، گاهی اسم خاص خود را به کتاب خود می ‌دهد. خدا «علی حکیم» است، این را نام کتاب خود قرار داد: ﴿لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. خدا رؤوفِ رحیم است، در پایان سوره مبارکه «توبه» این دو نام مبارک را برای رسول خود قرار داد: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. این «رؤوف و رحیم»، از أسمای خدای سبحان است که در ذات مقدس رسول گرامی جلوه کرده است. او که را از «علی حکیم» یاد می‌گیرد، به برکت آن «رؤوف رحیم» می ‌شود: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. 🔸 بنابراین وقتی خدای سبحان رسول خود را معرفی می ‌کند، می ‌گوید طنابی است آویخته نه انداخته. او هم در صدر این طناب با این طناب مأنوس است هم در ذیل این کتاب با «عربی مبین» همراه است. صدر و ساقه این کتاب می‌ شود «علی حکیم» و «عربی مبین». صدر و ساقه رسول من می‌ شود «علی حکیم» و «عربی مبین»؛ لذا این ذات را فرمود تو جهانی هستی: ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ هستی، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾[6] هستی، ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[7] هستی، انسانی جهانی خواهد بود. [1]. سوره فاطر، آیه1. [2]. سوره سبأ، آیه28. [3]. سوره فرقان، آیه1. [4]. سوره مدثر، آیه31. [5]. سوره نمل، آیه6. [6]. سوره مدثر، آیه36. [7]. سوره فرقان، آیه1. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1396/08/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 آب مصرف شده: امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: هركس با آب غُساله (آب استفاده شده) خود را بشوید [یا با آن غسل كند] و به بیماری جذام گرفتار شود جز خود را سرزنش نكند.[1] [1] . مَنِ اغْتَسَلَ مِنَ الْمَاءِ الَّذِى قَدِ اغْتُسِلَ فِیهِ فَأَصَابَهُ الْجُذَامُ فَلا یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ (الكافى، ج6، ص503). 📚 مفاتیح الحیات ص 136. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین 🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن ‌تر از همه در این كتاب‌ های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می ‌كند. حضرت می ‌فرماید... . 👇👇👇👇👇
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین 🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن ‌تر از همه در این كتاب‌ های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می ‌كند. حضرت می ‌فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»؛[1] خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند؛ لذا در دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌كند عرض كرد: «اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ‏ بِنَاءَهُ»؛[2] خدایا بنایی كه او آورد, مؤسسه ‌ای كه او راه انداخت, حقیقتی را كه او راه ‌اندازی كرد بر هر فكری و بر هر بنایی تو برجسته ‌تر كن كه آن بماند! اینكه گفته می ‌شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی‏ عَلَیهِ»[3] همین است. 🔸 بنابراین كه برای پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذكر شده است این است كه ایشان است و این راه پرهزینه را وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) صاف كردند. [1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه178. [2]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه72. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334. 📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد تاریخ: 1394/10/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد. 🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان ماه ــ بعد نماز مغرب و عشاء 🔹 مکان: شبستان مسجد اعظم ـ قم 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چشمه علوم 🔹 ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾.[1] در كتاب ‌های حوزوی و دانشگاهی این اصل پذیرفته است كه «من فقد حسّا فقد فقد علما»[2] این کار دانشگاهی و حوزوی است؛ یعنی اگر كسی حسّی را از دست داد، علم ناشی از آن حسّ را از دست می دهد؛ این حرفی است که حداقل چهار هزار سال هست، از قبل از ارسطو بوده ولی از ارسطو به بعد این دیگر اصل رسمی است؛ «من فقد حسّا فقد فقد علما». اگر کسی سامعه نداشت از فنّ آهنگ ‌ها محروم است, اگر كسی باصره نداشت از مناظر طبیعی محروم است، «من فقد حسّا فقد فقد علما»؛ اگر كسی گوش نداشت چگونه می ‌تواند عالِم بشود، حرف چه كسی را بشنود؟ اگر كسی چشم نداشت كتاب چه كسی را مطالعه كند؟ این یک چیز معقول و مقبول هم هست، همه ما قبول کردیم و پذیرفتیم. 🔹 اما كه انبیا آوردند این است كه «من فقد تقویً فقد فقد علماً»، اگر كسی تقوا را از دست داد، علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می ‌دهد؛ این حرف تازه ‌ای است كه انبیا آوردند. فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾. در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾[3] حرف تازه پیغمبران این است كه اگر كسی و پاكی و امنیت و امانت را از دست داد، برخی از علومی كه از آن راه نصیب بشر می ‌شود را از دست می ‌دهد. شما اگر مشرق یا مغرب بروید این حرف را غیر از انبیا کسی دیگر نیاورد. مشرق یا مغرب بروید این حرف که انسان خود دارد این را غیر از انبیا کسی نیاورد. همه می ‌گویند انسان باید درس بخواند یاد بگیرد، این یك طرف قضیه است، آن تمام شدنی است؛ یعنی انسان گاهی به جایی می ‌رسد كه اعضا و جوارح خودش را از دست می‌دهد نه چشمی دارد كه مطالعه كند نه گوشی دارد كه حرف بشنود؛ اما دل انسان همیشه با است: سلسله موی دوست حلقه دام بلاست *** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[4] این یك راه خاصّی است. این آیات بالصّراحه روشن می ‌كند ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾, ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾. [1]. سوره بقره، آیه282. [2]. تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏7، ص506. [3]. سوره انفال، آیه29. [4]. سعدی، دیوان اشعار، غزل شماره 47. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29 🆔 @a_javadiamoli_esra