eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رضای محبوب 🔸 ‌این چهارده نفر اگر یک بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجّت هم دارد... . 👇👇👇👇👇
💠 رضای محبوب 🔸 ‌این چهارده نفر اگر یک بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجّت هم دارد، چون اگر ما خواستیم ببینیم، چیست؟ اگر فرمایش حضرت امیر را داشته باشیم، می ‌فهمیم که وجود مبارک ولیّ عصر هم چه چیزی می‌ خواهد بفرماید. وجود مبارک حضرت امیر فرمود؛ مردانی تربیت می ‌شوند که ‌اینها «الْآمِنُونَ» هستند، «الْمُطْمَئِنُّونَ» هستند، «الَّذِینَ یسْقَوْنَ مِنْ كَأْسٍ لا لَغْوٌ فِیها وَ لا تَأْثِیم‏»، «أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا أَلَا هَا شَوْقاً إِلَیهِم‏»، ‌این علی است! می ‌گوید دلم می ‌خواهد، شیعیانم را ببینم! این حرف، هم هست، حضرت آه می‌ کشد، می ‌گوید ‌ای کاش من شیعیانم را می ‌دیدم، دوستانم را می ‌دیدم! 🔸 نه بی راهه برویم و نه راه کسی را ببندیم، ‌این راه باز است، آن را قرآن به همه ما ـ به لطف الهی ـ داد؛ امّا باید بکوشیم، دومی ‌را پیدا بکنیم. فرمود من دو تا نور دارم: یک نور دارم که راه را نشان می ‌دهد، یک نور دارم می‌گویم تا کجا برو و چه چیزی را ببین! فرمود یک نوری است که ﴿یجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِه﴾، این نور اول است، ‌این است. یک نور دیگری در قرآن معرفی کرده است، فرمود: ﴿یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ﴾؛ یعنی «الی نوره» آن هدف است. 🔸 شدن، شدن، شدن، ‌این است، ولیّ شدن ‌این راه است. وقتی امیرمؤمنان صریحاً می ‌گوید، من مشتاق شیعیان هستم، ‌این کم حرف است؟ ما به جایی برسیم که امام زمان بگوید؛ من مشتاق دیدن فلان کس هستم! ‌این راه باز است. نه امام باید باشد نه امامزاده، یک طلبه ساده می ‌تواند با ولوی و نبوی و علوی و فاطمی‌ بودنش، ‌این راه را برود. آپارات: https://aparat.com/v/ZPaLx 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1395/11/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرّ رضا 🔹 حضرت امیر فرمود: من دوستی داشتم برادری داشتم که در چشمان من خیلی بزرگ بود، من او را بزرگ می‌ دیدم؛ او نه امام بود و نه امامزاده؛ نه پیغمبر بود و نه پیغمبرزاده. همین حرف در بخش ‌هایی از خطبه‌ ها در کلمات قصار و اینها هست؛ فرمود: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْینِهِم‏»، بعد در آن کلمه قصار دارد که «كَانَ لِی فیما مَضی اَخٌ فی الله و کان یعظِمُه فی عَینی صِغَرُ الدنیا فی عَینِه»؛ او در چشمان من بزرگ بود، من وقتی که او را می ‌دیدم یک مرد با عظمت و بزرگ را می ‌دیدم. چرا او در چشمان من بزرگ بود؟ چون دنیا در چشم او کوچک بود، خب این حرف حضرت حجت هم هست. اگر ما این ‌طور باشیم نه تنها ما را می ‌بیند، بلکه ما را به عظمت می ‌بیند، پس این راه دارد. 🔹 پس اگر ما حضرت را ببینیم، زیارت است، ثوابی هم ممکن است داشته باشد؛ اما این مهم نیست، مهم آن است که حضرت ما را ببیند، آن هم نگاه تشریفی و ؛ آدم می ‌شود ! اینکه تلاش بکنیم حضرت را ببینیم، این، مقام نیست، باید تلاش بکنیم تا حضرت ما را ببیند و اگر خواستیم ببینیم که چیست و برنامه حضرت چیست، برنامه حضرت قرآن است و نهج البلاغه؛ اینها یک نور هستند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 169 تاریخ: 1395/10/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 طلا نبودن ظرف: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: كسی كه در ظرف طلا و نقره غذا می‌ خورد یا نوشیدنی می ‌آشامد در شكم خود آتش دوزخ را غرغره می‌ كند.[1] از سمت دستگیره ظرف ننوشیدن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: آب را از سمت دستگیره آن ننوشید، چرا كه محل جمع شدن چرك و آلودگی است.[2] [1] . إنَّ الّذى یأْكُلُ أو یشْرَبُ فى آنِیةِ الْفِضَّةِ وَالذَّهَبِ إنَّمَا یجَرْجِرُ فى بَطْنِهِ نَارَ جَهَنَّمَ (الجامع الصغیر، ج1، ص320). [2] . لا یشْرَبَنَّ أَحَدُكُمُ الْمَاءَ مِنْ مُجَاوِرِ عُرْوَةِ الإِنَاءِ، فَإِنَّهُ مُجْتَمَعُ الْوَسَخِ (مكارم الاخلاق، ص424). 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مسیحیت مصلوب 🔹 الآن ما در آستانه هستیم که عید مسیحی ‌هاست. وجود مبارك عیسای مسیح را پیامبر اسلام و ائمه (علیهم السلام) به خوبی شناختند و به ما معرفی كردند. در مكتب ما از ائمه (علیهم السلام) رسیده است كه وجود مبارك فرمود نه تنها به كسی جراحت و ظلم وارد نكنید، بلكه اگر كسی مجروح شد و شما او را درمان نكردید شریك جُرم كسی هستید كه او را مجروح كرده است: «اِنّ التّاركَ شِفاء المجروح مِن جُرحِهِ شریكٌ لِجارحِهِ». 🔹 چنین دینی الآن در اسارت آمریكاست, چنین دینی الآن زنجیری شده است؛ آمریكا نه تنها بسیاری از كشورها را به بند كشیده, را به بند كشیده, دین مسیح را زنجیری كرده, انجیل مسیح (سلام الله علیه) را كرده است! 📚 دیدار جمعی از مهمانان خارجی با حضرت استاد تاریخ: 1392/10/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 شكسته نبودن محل نوشیدن: امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: از جای شكسته ظرف آب ننوشید، چرا كه قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بِسمِ الله بیاغازید و با الحَمْدُ لله پایان دهید.[1] [1] . سُئِلَ عَنْ حَدِّ الإِنَاءِ، فَقَالَ: حَدُّهُ أَنْ لا تَشْرَبَ مِنْ مَوْضِعِ كَسْرٍ إِنْ كَانَ بِهِ، فَإِنَّهُ مَجْلِسُ الشَّیطَانِ، وَ إِذَا شَرِبْتَ سَمَّیتَ وَ إِذَا فَرَغْتَ حَمِدْتَ اللَّه‏ (مكارم الاخلاق، ج5، ص152ـ151). 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تمدن دینی 🔹 دین به ما گفته است شما یک ملّت متدین و متمدّن باشید که تمدّنتان را همان تدینتان فراهم بکند؛ این خواسته دین است. برای این کار که خواسته اصلی و اصیل دین است، چندین کار انجام شد که دو کار، عنصر محوری این تمدّن و تدین است: یکی اینکه مکتبِ جامع سه عنصر را به ما داد و یکی اینکه خلقتِ جامع این سه عنصر را به ما داد؛ یعنی ساختار هستی ما با سه عنصر سامان پذیرفت و قرآن ما هم با سه عنصر، دین ما را معرفی کرد. آن عناصر سه‌گانه عبارت از این است که ما می‌خواهیم، چون بدون قانون نمی ‌شود عمل کرد؛ می‌ خواهیم که قانون به عمل بیاید و نیروی داور و می ‌خواهیم که این عمل را با آن قانون بسنجد، اگر مطابق بود پاداش بدهد و اگر مخالف بود کیفر بدهد. 🔹 یعنی بدون این سه عنصر، جامعه ‌ای متمدّن نخواهد بود. قانون حتمی است، اجرای قانون حتمی است، سنجش اینکه اجرا مطابق با قانون است یا نه هم حتمی است. این کار هم در ماست و هم قرآن اینها را تبیین کرده است. اگر قانون باشد و اجرا نشود یا اگر اجرا بشود و کسی نباشد که تطبیق کند بین آن قانون و این اجرا، این تمدن حاصل نمی ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی: 💠 سواد عمیق قرآنی، روایی و تاریخی و همچنین داشتن ، پشتوانه معرفی درست از اسلام و ایران به جهان 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌ مهدی ایمانی ‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 👇👇👇👇👇
💠 سواد عمیق قرآنی، روایی و تاریخی و همچنین داشتن ، پشتوانه معرفی درست از اسلام و ایران به جهان 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ‌مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: عملی می‌تواند اثر داشته باشد که هم داشته باشد و ؛ این دو، برای همه امور رکن است. در تبلیغات نیز همینطور است؛ همه کارها و برنامه ها باید جامع بین حُسن فعلی و حُسن فاعلی باشد. 🔸 ایشان ادامه دادند: حُسن، در این است که باشد. وقتی نیت الهی بود، کار ماندنی خواهد شد، اما اگر کار برای خدا نباشد، طبق بیان قرآن، این کار، بازی و لهو خواهد بود، و بازی در دستگاه خدا راه ندارد. 🔸 معظم له خاطرنشان کردند: کار باید عمیق باشد تا به مقصد برسد، باید هم اسلام، هم مسلمانان و هم ایرانیان را بر مبنای دو اصل حسن فعلی و حسن فاعلی، به درستی به جهانیان معرفی کنیم و این کار هم یک و و لازم دارد تا مبلغ بتواند اسلام و ایران را باهم تقویت و معرفی کند، و هم یک غیرت دینی و ملی لازم دارد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: سه عنصر را باید جمع کنیم تا معنی غیرت روشن شود؛ اول اینکه، را حفظ کنیم یعنی غیرزدایی داشته باشیم، دوم اینکه و خود به حریم غیر وارد نشویم و سوم اینکه ؛ یعنی هم حریم خود را بشناسیم و حریم دیگران را، تا نه کسی را به حریم خود راه بدهیم و نه وارد حریم دیگران شویم! در این صورت، ایران هراسی و دیگر هیچ جایگاهی ندارد. 🔸 ایشان تاکید داشتند: مبلغ ایران و اسلام بودن در خارج از کشور، وظیفه بسیار سنگینی است که یک مبلغ طیب و طاهر باسواد و آگاه نیاز دارد تا از این زمینه ای که به برکت انقلاب اسلامی پدید آمده است، به درستی بهره ببرد. در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خدمت معظم‌له ارائه نمود. بیشتر بخوانید: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1443 🔹 توبه حقیقی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توبه حقیقی 🔹 یك وقت كسی در اثر اینكه می ‌بیند فلان كار ضرر دارد نمی ‌كند یا در اثر پیری و كهنسالی دست از گناه برداشته است این یك است، این توبه ‌ای نیست كه فضیلت را به همراه داشته باشد. آن توبه ‌ای فضیلت دارد كه جهت ‌دار باشد یعنی و اقبال و ؛ لذا این دو قسم را در كنار هم ذكر فرمود؛ فرمود: ﴿وَ مَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ یتُوبُ﴾ یعنی «یرجع» ﴿إلی الله﴾، پس صِرف دست برداشتن از گناه نیست؛ اگر كسی از گناه دست بردارد ولی به طرف الله رجوع نكند این دیگر توبه نیست. 🔹 فرمود آن است كه انسان از سیئات دست بردارد و به طرف الله رجوع كند. پس آن كه می ‌بیند فلان كار برای او ضرر دارد از این جهت نمی ‌كند یا در اثر كهنسالی دیگر توان آن كار را ندارد، این یك توبه طبیعی و قهری است، این توبه‌ ای نیست كه فضیلت باشد؛ آن توبه‌ ای است كه ﴿یتُوبُ إِلَی اللَّهِ﴾ را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ایستادن: امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: ایستاده آب ننوشید، چرا كه درد بی ‌درمان آورد، مگر اینكه خدای عزّ و جلّ بهبودی بخشد.[1] امام صادق (علیه السلام) با تفكیك میان نوشیدن در شب و روز، در حقیقت سخن حضرت امیر (علیه السلام) را تفسیر كرده و می ‌فرماید: ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می‌ كند و در شب زرداب می ‌آورد.[2] [1] . إِیاكُمْ وَ شُرْبَ الْمَاءِ قِیاماً عَلَی أَرْجُلِكُمْ، فَإِنَّهُ یورِثُ الدَّاءَ الَّذِى لا دَوَاءَ لَهُ إِلاَّ أَنْ یعَافِىَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (علل الشرائع، ص465). [2] . شُرْبُ الْمَاءِ مِنْ قِیامٍ بِالنَّهَارِ یمْرِئُ الطَّعَامَ وَ شُرْبُ الْمَاءِ مِنْ قِیامٍ بِاللَّیلِ یورِثُ الْمَاءَ الأَصْفَرَ (الكافى، ج6، ص383). . 📚 مفاتیح الحیات ص 162. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نشست علمی بازخوانی نامه حضرت امام_خمینی (س) به گورباچف 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بازخوانی نامه (س) به گورباچف روز شنبه(11 دی ماه 1400) با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی (س) قم برگزار می شود و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و دکتر نجفقلی حبیبی در این نشست سخنرانی خواهند داشت. 🔸 گفتنی است این نشست علمی به صورت زنده از سایت و شبکه های اجتماعی پایگاه خبری جماران و همچنین سایت اسراء پخش می شود، اما علاقه مندان به حضور در این نشست می توانند به آدرس قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ممتاز (24)، نبش چهار راه دوم، پلاک 85، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) مراجعه کنند. 🔹 لینک پخش زنده : https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم پویا 🔹 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می‌ كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می‌ كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه این‌طور بود، كتابخانه مرحوم این‌طور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، می ‌كردند كه چه می ‌خواهیم بگوییم؛ موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می ‌كردند به مطالعه كردن. این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد كتاب پهن كند و كتاب ببیند، آن ‌وقت این كتابی در می ‌آید! 🔹 می ‌بینید یك وقت كسی عوام است و درس خوانده، این مثل گُل‌ های مصنوعی است كه او را معطّر كنند؛ یك وقت است نه، یك محقّق درس‌خوانده است، تعاملی با كتاب دارد؛ یعنی یك مقدار فكر می ‌كند، با فكر خود و عَرضه خود به سراغ كتاب می ‌رود و با مؤلف گفتگو می ‌كند، در نتیجه چیز خوبی به دست می ‌آید می ‌شود عالِم، نه یك عوام درس‌خوانده! 🔹 كسی است كه فكر بكند و با صاحب كتاب تعامل و تدبّر داشته باشد تا یک محقّق بار بیاید. اگر محقّق بار آمد خودش هم می ‌تواند كتاب بنویسد، می ‌شود استاد بشود، نوآوری داشته باشد و حرف جدید داشته باشد، این می ‌شود ؛ اما اگر همه ‌اش استخر بود و آب را از بیرون گرفت خب یك وقت باران نیامد یك وقت آب نیامد یا آن لوله آب بسته بود این خشك می ‌شود؛ اگر از خودش بجوشد همیشه تر و تازه است. 📚 سوره مبارکه سبإ جلسه 16 تاریخ: 1392/07/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پس از دیگران نوشیدن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: كسی كه به گروهی آب می‌ دهد خودش پس از دیگران آب بنوشد.[1] رهنمود امام صادق (علیه السلام) درباره نوشیدن: امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: هركس در آب آشامیدن این آداب را رعایت كند خدا او را مستحق بهشت گرداند: وقتی كه ظرف آب را نزدیك دهان آورد بِسْمِ الله بگوید، سپس بنوشد و پیش از سیراب شدن ظرف را از دهانش دور كند و حمد خدا بگوید. سپس دوباره بنوشد و ظرف را از دهانش دور كند و حمد خدا بگوید. سپس بنوشد و ظرف را دور كند و حمد خدا بگوید.[2] [1] . انّ سَاقِى الْقَوْمِ آخِرُهُمْ شُرْبا (كنز الفوائد، ج1، ص170). [2] . إِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ لَیشْرَبُ الشَّرْبَةَ مِنَ الْمَاءِ فَیوجِبُ اللَّهُ لَهُ بِهَا الْجَنَّةَ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّهُ لَیأْخُذُ الإِنَاءَ فَیضَعُهُ عَلَی فِیهِ فَیسَمِّى، ثُمَّ یشْرَبُ فَینَحِّیهِ وَ هُوَ یشْتَهِیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ یعُودُ فَیشْرَبُ ثُمَّ ینَحِّیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ یعُودُ فَیشْرَبُ ثُمَّ ینَحِّیهِ فَیحْمَدُ اللَّهَ فَیوجِبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا لَهُ الْجَنَّةَ (الكافى، ج2، ص96ـ97). . 📚 مفاتیح الحیات ص 163. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه» 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی نقد کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه (شرح مشهد پنجم از شواهد الربوبیّه)» تالیف حجت الاسلام والمسلمین به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (محدود، با رعایت پروتکل های بهداشتی) برگزار می گردد. 🔸 این نشست علمی با حضور کارشناسان محترم حجج اسلام، مرتضی جوادی آملی، دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر علی رضائیان و دبیر علمی دکتر شریف لک زایی برگزار خواهد شد. لینک شرکت در جلسه: http://hekmateislami.com/live 🆔 @m_vaezjavadi