eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سرمایه انسان 🔹 انسان ها با خلق شدند، هیچ انسانی بدون سرمایه آفریده نشده است؛ هم سرمایه معرفتی و شناخت دارد هم سرمایه گرایشی و روش‌مند بودن؛ هم بخش را با سرمایه مجهّز كرد كه او با خلق شد: ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم بخش را با گرایش آفرید: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. آن علوم حوزوی و دانشگاهی است که كسبی است اما این دانش توحیدی و گرایش اخلاقی در درون همه هست. 🔹 هم سوره «روم» انسان را از نظر سرمایه ‌دار معرفی كرد فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم سوره مباركه «شمس» انسان را با معرفی كرد فرمود: ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾، بنابراین انسان جاهلاً به دنیا نیامده (یك)، بی‌ تفاوت هم خلق نشده (دو)؛ هم با خلق شده هم با . انبیا آمدند هم این بخش دانش او را اثاره كردند ثوره كردند شكوفا كردند که «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ» و هم آن بخش گرایشش را. 🔹 این اصول درباره همه انسان ها در هر عصر و مصری هست یعنی هم است هم ؛ هیچ انسانی نیست كه این دو سرمایه را نداشته باشد چه در گذشته چه در حال چه در آینده؛ لذا همه به اندازه سرمایه مكلّف ‌اند. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 5 تاریخ: 1390/12/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 302 🔸 رعایت حرمت همسفران: امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: مردانگی در سفر این است كه چون از همسفران جدا شدی از آنان بدگویی نكنی[1]؛ نیز می‌ فرماید: از جوانمردی به دور است كه شخص خوبی‌ ها و بدی‌ های سفر را برای دیگران بازگوید.[2] [1] . مُرُوءَةُ السَّفَرِ... تَرْكُ الرِّوَایةِ عَلَیهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم (تحف العقول، ص374). [2] . لَیسَ مِنَ الْمُرُوءَةِ أَنْ یحَدِّثَ الرَّجُلُ بِمَا یلْقَی فِى السَّفَرِ مِنْ خَیرٍ أَوْ شَرٍّ (الفقیه، ج2، ص274). 📚 مفاتیح الحیات ص 205. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یاد قیامت 🔸 در جریان ، برخی از اهل تفسیر این «إحیاء الأرض» که ﴿فَأَحْیا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، این را به نباتات زدند، نباتات را ذات اقدس الهی إحیا نمی کند، اینها را بیدار می کند! 👇👇👇👇
💠 یاد قیامت 🔸 در جریان ، برخی از اهل تفسیر این «إحیاء الأرض» که ﴿فَأَحْیا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، این را به نباتات زدند، نباتات را ذات اقدس الهی إحیا نمی کند، اینها را بیدار می کند! این درخت ها خوابند، وقتی شد اینها را بیدار می کنند، این «ایقاظ النائم» است؛ این درخت که بیدار شد غذا می خواهد، وقتی بخواهد تغذیه کند، خاک های کنار ریشه خود را تغذیه می کند، این خاک مرده است حقیقتاً، بعد از چند روز یا چند هفته زنده می شود حقیقتاً. 🔸 فرمود مگر نمی بینند که ﴿أَنَّ اللَّهَ یحْیی الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، نه اینکه «یقیض النائم بعد نومها»! درخت ها زنده اند؛ منتها خوابند، بهار که شد بیدارشان می کند. این خاک ها و کودها اینها مرده اند، با تغذیه درخت ها زنده می شوند حقیقتاً. این است که فرمود: «اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور»؛ شما وقتی را دیدید به فکر باشید، قیامت هم همین طور است که مرده را زنده می کند! الآن این خاک زنده شد! این خاک و کود که جماد بودند الان نبات شدند و زنده شدند. آپارات: https://aparat.com/v/EOeGX 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 4 تاریخ: 1394/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امامت رحمت 🔹 ذات اقدس الهی، است. اینكه فرمود: «سَبَقَت رحمته»، «سبقت» یعنی «سبقت» نه یعنی «زادَتْ»! آن بیان نورانی امام سجاد در صحیفه كه فرمود: «تَسعیٰ رَحمته أمامَ غضبه» یعنی او اگر مُنتقم است او اگر غضب دارد او اگر سَخط دارد او اگر عذاب می ‌كند همه اینها در صف جماعتی ‌اند كه امام جماعتشان است. رحمان اَمام غضب است رحمان اِمام غضب است، هر جا دستور غضب بدهد غضب شروع می ‌شود، البته رحمت او بیش از غضب اوست. 🔹 اما آنچه نكته عمیق عریق علمی است این نیست كه رحمت او بیش از غضب اوست، بلکه آن است كه رحمت او اوست. رحمت در اینجا دستور می ‌دهد كه اینها باید عذاب بشوند؛ رحمان دارد عذاب می ‌كند، چرا؟ چون او است. رحم كردن به مظلوم به چیست رحم كردن به نظام حق به چیست؟ به این است كه كافر عذاب ببیند. باید به دین رحم كرد یا نه باید به مظلوم رحم كرد یا نه؟ این رحمت اقتضا می‌كند و فتوا می‌ دهد كه كافر عذاب بشود؛ فرمود: «تَسعیٰ رَحمته أمامَ غضبه»؛ «یا مَن سَبَقَت رحمَتُه غضَبَه». نه اینکه سَبق زمانی یا سبق زمینی دارد، بلکه سبق رتبی و فرمانروایی دارد. اگر این است انسان هم همین طور خواهد بود؛ عبادِ «الرحمن» دارای قلبی ‌اند كه این قلب, و این عباد روی این عرش مستقرّند و روی این عرش، فرمانروایی رحمت را امضا می ‌كنند و مطابق رحمت می‌ جنگند. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25 تاریخ: 1390/012/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌐 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: فرزندان و اعضای بیت مرحوم آیت الله علوی گرگانی در روز یکشنبه هفتم فروردین با آیت الله العظمى جوادی آملی دیدار کردند. #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
لذت عبادت ماه رمضان در گرو حسابرسی ماه شعبان است پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: کسانی که دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری‌ هایشان را بدهند توبه ‌ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن ‌های حقّ ‌اللهی و حقّ ‌الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی فرا می‌ رسد اینها با سود همراه باشند. 👇👇👇👇
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه ماه پربرکت شعبان، اخلاقی مومنان است، بیان داشتند: 🔹 مستحضرید هر کسی برای خود یک سالی دارد کشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاییز است یعنی درو می‌کنند و سود و زیان کِشت و زرعشان را مشخص می‌کنند، برخی‌ها هم اول سالشان است آنها که می‌خواهند بالنده باشند و مثل گیاه زندگی کنند معمولاً کسانی اند که در حدّ حیات گیاهی هستند و اول سالشان فروردین است رشد می‌کنند و جامه خرّم در برمی‌کنند، اما کسانی که در مسائل اخلاقی کار می‌کنند اول سالشان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اینهاست در آخر سال نظیر اینکه نزدیک امتحانات کنکور می ‌شود انسان چگونه تلاش و کوشش می ‌کند مطالعه کند و حضور ذهن داشته باشد، اینها که سال اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری‌هایشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌ ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن‌های حقّ‌اللهی و حقّ‌الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی فرا می ‌رسد اینها با سود همراه باشند. 🔹 لذا آنهایی که در مسائل اخلاقی کار می ‌کنند اول سالشان ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان را با تلاش و کوشش و ناله و ضجّه می‌ گذرانند که بدهکار نباشند. اینکه این بزرگوار گفت: ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد همین است یعنی الآن ماه شعبان، آخر سال است یازده ماه گذشت این ماه آخر سال است آخرین ماه است اگر بخواهی چیزی بنوشی بنوش وگرنه ماه مبارک رمضان که آمد ماه کار است ماه جایزه نیست شب و روز این ماه مبارک رمضان را باید تلاش و کوشش کنی تا شب عید رمضان یعنی شب که شد و روز عید رمضان یعنی عید فطر که شد آنجا به عنوان لیلة الجوائز یا یوم ‌الجوائز چیزی به تو بدهند وگرنه ماه مبارک رمضان ماه کار است ماه رفتن است نه ماه جایزه گرفتن، «ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید» این این جام دادن این جایزه دادن اگر ماه شعبان نصیب تو نشد ماه مبارک رمضان نصیبتان نمی‌شود ماه مبارک رمضان باید بدوید تا در شب عید رمضان چیزی به شما بدهند ماه کار است نه ماه وصال. البته انسان از کار کردن و عبادت کردن لذّت می‌برد ولی لذّت دیدار و لذّت وصال چیز دیگری است اگر شب عید رمضان شد روز عید رمضان شد روز عید فطر شد آن وقت می‌گویند: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم آن روز، است که چیزی به آدم می‌دهند، بنابراین ما اگر به آن حد نرسیدیم لااقل این یک ماه را که نزدیک است سال قبلی تمام بشود بررسی کنیم دِیْن و حقّ‌الله و حقّ‌الناس و نقص‌ها و قصورها و تقصیرها را ترمیم بکنیم. 📚 منبع: آرشیو جلسات درس اخلاق 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 303 🔸 دید و بازدید مسافر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: بر مسلمان است كه هرگاه قصد سفر كرد دوستانش را خبر كند و بر دوستان اوست كه هرگاه از سفر بازگشت به دیدارش روند.[1] امام حسن عسكری (علیه السلام) به نقل از پدران بزرگوارش می ‌فرماید: هنگامی كه جعفر بن ابی ‌طالب از حبشه آمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به احترامش برخاست و دوازده گام از او استقبال و با وی معانقه كرد و میان چشمانش را بوسید و از خوشحالی دیدارش اشك شوق ریخت.[2] [1] . حَقٌّ عَلَی الْمُسْلِمِ إِذَا أَرَادَ سَفَراً أَنْ یعْلِمَ إِخْوَانَهُ وَ حَقٌّ عَلَی إِخْوَانِهِ إِذَا قَدِمَ أَنْ یأْتُوهُ (الكافى، ج2، ص174). [2] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِص لَمَّا جَاءَهُ جَعْفَرُ بْنُ أَبِى طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ قَامَ إِلَیهِ وَ اسْتَقْبَلَهُ اثْنَتَىْ عَشْرَةَ خُطْوَةً وَ عَانَقَهُ وَ قَبَّلَ مَا بَینَ عَینَیهِ ... وَ بَكَی فَرَحاً بِرُؤْیتِهِ (كتاب الخصال، ص484). 📚 مفاتیح الحیات ص 205. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فرشته خصال 🔹 یكی از روایات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در ذیل آیه سوره مباركه «آل‌عمران» گذشت كه خداوند را با فرشته ‌ها یكجا ذكر می ‌كند كه فرمود: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ﴾ كه در ردیف ملائكه موحّدانه گواهی می ‌دهند اما خود ذات اقدس الهی گذشته از اینكه عالمان دین را در كنار فرشته ذكر می‌ كند، اوصاف فرشتگان و بندگان مخلِص و مخلَص را مشترك می‌ داند، آن مقداری كه قابل اشتراك است. 🔹 در آیه 63 به بعد سوره مباركه «فرقان» فرمود عباد الرحمن این‌چنین‌ اند؛ در بخشی از آیات، فرشته ‌ها را هم می ‌داند كه آنها هم بندگان الهی ‌اند؛ از آنها تعبیر به عبادالرحمن می‌ كند. این تعبیر عباد الرحمن در قرآن كریم مشترك بین مؤمنان خالص و فرشته‌ هاست، همان طوری كه شهادت توحیدی، مشترك بین عالمان توحیدی و فرشته ‌هاست؛ آنجا فرمود: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ﴾ که طبق بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) این آیه، را با فرشته ‌ها یكجا ذكر كرد و اینجا در دو آیه از دو سور‌ه، هم فرشته‌ ها را می ‌داند هم مؤمنان خالص و مخلِص و مخلَص را. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25 تاریخ: 1390/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 304 🔸 دید و بازدید مسافر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: سفر پاره ‌ای از عذاب است، پس هرگاه سفرتان پایان یافت زود نزد خانواده خود بازگردید.[1] هرگاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) از سفری باز می‌ گشت به دیدار امام حسن و امام حسین (علیه السلام) می ‌رفت و آنان را در آغوش می ‌كشید.[2] [1] . السَّفَرُ قِطْعَةٌ مِنَ الْعَذَابِ، فَإِذَا قَضَی أَحَدُكُمْ سَفَرَهُ فَلْیسْرِعِ الإِیابَ إِلَی أَهْلِهِ (الفقیه، ج2، ص300). [2] . ... كَانَ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ اسْتَقْبَلَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ فَأَخَذَهُمَا إِلَیه (إعلام الوری بأعلام الهدی، ص124). 📚 مفاتیح الحیات ص 206. 🆔 @a_javadiamoli_esra
ماه شعبان، ماه خواستن است و كَرَم اهل بیت(علیهم السلام) نامحدود! 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دعای امام سجاد (علیه السلام) اذعان داشتند: امام سجاد (علیه السلام) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كه علی (علیه السلام) تازه از دست‌ پرورده‌ های اوست را برای من یک قرار بده! ما هر روز می ‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم كه این طلیعه ‌ای باشد برای . 🔸غرض این است كه همین پیغمبر افراد بت ‌پرست را به جایی رساند كه سلمان و اباذر و مقداد شدند، پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است. مطالعه بیشتر: درس خارج فقه نکاح ج 338 📚 سوره خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استقلال ممدوح 🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر, در حق و باطل, در صدق و كذب, در عدل و ظلم, در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد... . 👇👇👇👇
💠 استقلال ممدوح 🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر, در حق و باطل, در صدق و كذب, در عدل و ظلم, در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد، اين «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح» است, «أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ» است و مانند آن; ولی وقتی مستقل بود، هم خودش مستقيم می‌ رود که نه راه كسی را می ‌بندد و نه بيراهه می ‌رود و هم اجازه نمی ‌دهد كسی كژ‌راهه برود، تا آن‌جا كه ممكن است . 🔸 در آيه سه و هشت سوره مباركه «حج» فرمود اگر تابعی محقّق باش, اگر متبوعی محقّق باش, اگر مرجعی محقّق باش, اگر راجعی محقّق باش. فرمود تا محقّقانه حركت نكرديد، اين مشكلات دامنگيرتان می ‌شود كه «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح». آپارات: https://aparat.com/v/15QME 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1392/12/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
نذر امام رضا ع.mp3
2.79M
💠 نذر امام رضا علیه السلام ✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نذر امام رضا علیه السلام 🔸 قصه ما این بود كه بچه‌ های مرحوم پدر و مادرم معمولاً می ‌مُردند، ما را هم (سلام الله علیه) كردند. مرحوم پدر و مادرم نذر كردند كه اگر خدا به اینها فرزندی داد و به سن هفت سالگی رسید و ماند، این بچه را به مشهد برای زیارت بیاورند و ما هم نذر شدیم. موی سر ما را هم كوتاه می ‌كردند، اما نمی ‌تراشیدند. ما یك گیسوی بلند داشتیم كه این [فرزند] را باید خدمت حضرت آورده و در اینجا مو را بتراشند و در نهر در حرم بریزند؛ سالی هم یك حلقه نقره ‌ای نذر بود كه به گردن ما می ‌گذاشتند كه این هفت ‌تا بشود و بعد خدمت حضرت بیاورند. هر سال یك حلقه نقره ‌ای به گردنمان اضافه می شد و یك گیسی هم داشتیم که فقط كوتاه می‌ كردند، نه بتراشند. 🔸 حالا هفت سالمان شد و ما را باید بیاورند تا نذر را ادا كنند. مرحوم پدر و مادرم و دایی ‌ام یك وسیله ‌ای كرایه كردند، شبی را در راه خوابیدیم و بعد آمدیم مشهد و اینها موی سر ما را كوتاه كردند. آن وقت یك نهر بزرگی در همین صحن بزرگ بود كه زوّار همین ‌جا می ‌نشستند و وضو می‌ گرفتند. این مو را كه تراشیدند، در این نهر ریختند و آن طوق هفت ‌گانه را كه از نقره بود در ضریح انداختند و ما به نذرمان عمل كردیم. از آن به بعد دیگر ما خودمان را می ‌دیدیم. 🔸 هر كسی در هر گوشه عالم به برسد، به وساطت آن حضرت است؛ البته این اسم‌ هایی كه «تَنزِیلُ مِنَ السَّمَاءِ» سر جایش محفوظ است، مقام رضا مقامی است كه هر كسی در هر گوشه عالم بخواهد راضی بشود ـ یك كسی در امتحان موفق شد، كسی در تجارت موفق شد، كسی خوشحال شد ـ این به وساطت مقام رضاست. 🔸 هر كسی را كه در عالم بخواهی راضی كنی، به وسیله مقام رضاست؛ مثل اینكه هر جایی خدای سبحان بخواهد یك درخت را سرسبز كند، مثل باران است. این طوری است كه در عالم هر كسی در هر گوشهٴ جهان بخواهد خوشحال بشود، آنجا وجود مبارك حضرت حضور دارد، مقام رضا این است. ✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 📚 دیدار تولیت آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/04/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا