eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه پنجم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 عَبْرَة ▪️ برخی‌ ها خیال می‌كنند عاشورا برای عبرت است، نه برای «عَبْرَة»؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت, هم برای «عَبْرَة»; عبرت گرفتن به آن عزاداری می ‌گویند كه حركت كند, پویا باشد, عبور كند از جهل به علم, از جهالت به هدایت, از كُندروی به اعتدال, از بیراهه رفتن به استقامت، این را می ‌گویند عبرت, عبرت یعنی عبور! آن عزاداری كه تماشا می ‌كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می‌ نالد اهل اشك است، دو روز كه عاشورا سپری شد برای او اثری ندارد، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾، ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾، ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾[1]. شما اگر بخواهید بررسی كنید می ‌بینید آیات فراوانی است كه خدا فرمود عبرت بگیرید,[2] عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آن‌ كه عبور كرد از رذیلت به فضیلت و فرشته‌ خوی شد، او عبرت گرفت. ▪️ حضرت فرمود من هم برای عبرت شهید شدم و هم برای «عَبْرَة», «عَبْرَة» یعنی آن‌قدر اشك فراوان بریزد كه از چشم به صورت بریزد. این بیان نورانی حضرت است كه فرمود: «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَة»؛[3] من آن‌قدر اشك را دوست دارم كه كلّ صفحه صورت را پُر كند, چرا؟ این اشك خاصیتش چیست؟ آن وارستگی خاصیتش روشن است، اما این اشك خاصیتش چیست؟ پس آن‌ كه می‌ گوید عاشورا برای عبرت است سخنی گفته است، ولی ناقص است نه كامل! كمال در این است كه عبرت با «عَبْرَة», «عَبْرَة» یعنی عبور, یعنی اشك ریختن به قدری كه تمام صورت را پُر كند: «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَة». چرا؟ فرمود اگر جامعه عادی هستید، اهل حوزه و دانشگاه نیستید، مردم عادی هستید، به هر حال مردم عادی در مبارزات سیاسی حتماً باید شركت كنند، بیگانه را یقیناً باید از مرز طرد كنند، این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است که فرمود سنگ را از همان‌جا كه آمد برگردانید: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاء».[4] ▪️ اما قرآن فرمود تنها كُشتن, جنگ, مبارزه و حماسه كافی نیست، این برای برون ‌مرزی است؛ آنچه داخله كشور را اداره می ‌كند ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[5] است. عاطفه, مِهر, محبّت, علاقه, این زمینه یك كشورداری است، آن گلوله زمینه حفظ مرز و بوم است، این اشك حفظ درون ‌مرزی است. بنگرید ببینید آن گلوله را داشتیم و كارمان به لطف الهی انجام شد؛ اما این اشك را نداریم، ببینید چه خطرهایی دامنگیر ما شد! قرآن فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6], این ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ یعنی چه؟ ما می ‌خواهیم بهره عاشورایی ببریم! الآن همه ما این داغ را داریم یا برای خودمان یا برای نوه هایمان, نه پسرانمان و نه دخترانمان در ازدواج موفق نیستند، این تعارف ندارد! شما شاید در تمام این منطقه سالی یك بار طلاق را نمی ‌دیدید، الآن چرا طلاق زیاد است؟ چرا پسرها دیر ازدواج می ‌كنند؟ چرا دخترها اگر هم ازدواج كنند دیر ازدواج می ‌كنند؟ چرا همه در خانه‌ها ناله دارند؟ چرا؟ برای اینكه ما این ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ را كه دستور رسمی دین است و از عاشوراها شروع می ‌شود و از این گریه ‌ها شروع می ‌شود، این را فراموش كردیم. كشور را عاطفه اداره می ‌كند, ادب اداره می ‌كند, گذشت اداره می ‌كند, صبر اداره می كند، حالا معلوم شد عاشورا یعنی چه؟! [1]. سوره حشر، آیه2. [2]. سوره آل عمران، آیه13؛ سوره یوسف، آیه111؛ سوره نور، آیه44. [3]. كامل الزیارات، النص، ص108. [4]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، حکمت314. [5]. سوره فتح، آیه29. [6]. سوره فتح، آیه29. 📚 سخنرانی در روز عاشورا تاریخ: 1397/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روز هفتم ماه ▪️ معروف و منکر اعتقادی 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 معروف و منکر اعتقادی ▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان امر به معروف و نهی از منكر قیام كرد، لكن معروف برخی اعتقادی ‌اند، برخی اصلی‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكر برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی. گناه دو قسم است، واجب هم دو قسم است؛ برخی از گناهان ‌اند كه كفرند، برخی از گناهان‌اند كه كفر نیستند ولی با حفظ اصل اسلام معصیت ‌اند. معروف هم دو قسم است: برخی از معروف ها جزء اصول دین ‌اند مثل توحید، برخی از معروف ها جزء فروع دین ‌اند مثل نماز. یك وقت انسان نماز نمی ‌خواند، مسلمانی است كه معصیت كرده است؛ یك وقت ـ معاذالله ـ می‌ گوید نماز را كه خدا در قرآن كریم فرمود من ـ معاذالله ـ قبول ندارم، این منكری است كه كفر است و آن یكی منكری است كه معصیت است. ▪️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیه) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»[1] تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بد اخلاقی نبود، بلكه آن منكر ریشه‌ ای و اعتقادی بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود، وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت قهراً [معاصی] مناسب خود را هم به همراه دارد، در جریان معروف هم به شرح ایضاً؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ‌ام» تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، هم معروف اعتقادی بود هم معروف اخلاقی بود و هم معروف عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق یك واجب فرعی است. سالار شهیدان هم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی تا جامعه موحّد بشود در بخش اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش صفات نفس، عامل به دستورهای دینی بشود در بخش فروع دین. [1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «ا ِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَنْ قَبِلَنِی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِینَ...». 📚 سخنرانی ماه محرم تاریخ: 1385/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 چکیده سخنان 🏴 شب هفتم محرم در سلسله نشست ‌های «عاشور ا و امروز ما» 🔺 اینکه می گوییم متن نهضت عاشورای سالار شهیدان بسیار دشوار است به چه معناست؟ 🔹 هر متن علمی یا هر رخداد بشری هرچند پیچیده و سنگین با تلاش انسان قابل تبیین و فهم است. اما رخداد عاشورا، صادره از ذات اقدس اله است و بدین خاطر فهم آن بسادگی ممکن نیست و مانند یک متن وحیانی، هربعد آن به دشواری قابل فهم است و نگارش آن بسیار سخت است. 🔹عاشورا تابلویی است که با قلم وحی به تصویر کشیده است. سیدالشهدا مصداق اکمل و اتم آیه شریفه "یریدون لطیطفوا نورالله ..." است که خواستند با اسب دواندن بر پیکر ایشان و به ذلت و اسارت کشاندن خاندان عصمت و طهارت، آن را خاموش کنند اما اراده الهی بر اتمام و اکمال این نور شکل گرفت. 🔹 در خوانش این حادثه باید چند بعد را در نظر گرفت، جنبه ملکوتی، معنوی و فوق بشری حادثه عاشورا یک موضوع است و جنبه زمینی و اجتماعی آن یک بحث دیگر. 🔸 یکی از کاستی های ما عدم توجه به جنبه زمینی و اجتماعی عاشوراست. با پایان دهه محرم، عاشورا تمام می شود و سهمی در زندگی و جامعه ندارد چون ما جنبه اجتماعی آن را مورد توجه قرار ندادیم. 🔺 سوال این است که عاشورای امروز با عاشورای ۱۰ سال و صد سال و هزار سال قبل چه تفاوتی دارد؟ 🔹 برای پاسخ به این پرسش، سه مساله را مورد بررسی قرار دهیم: 🔸بررسی ابعاد زمینی عاشورا 🔸تحلیل نیازهای امروز جامعه 🔸تطبیق عاشورا با وضعیت امروز ما که نتیجه آن تحلیل به روز عاشورا و فرهنگ سیدالشهدا می شود. 🔹 اگر می خواهیم حادثه عاشورا به یک پدیده بین الاذهانی و مورد توجه و تحلیل و بررسی صاحب نظران تبدیل شود راهکار این است که یک خوانش علمی از حادثه عاشورا ایجاد کنیم و در کنار بعد معنوی و ملکوتی، بعد علمی آن را نیز تبیین کنیم. 🔺 چرا تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت حادثه عاشورا برای احیای سنت الهی و مرگ بدعت های اموی استفاده کنیم و آن را به پدیده ای اجتماعی و قانون تبدیل کنیم؟ 🔹بدون شک اقدام سالار شهیدان، یک اقدام سیاسی بود. معاویه در خروج از مسیر سنت نبوی و عهد و پیمانش با امیرمومنان و امام حسن بجایی رسید که رسما فرزندش را بعنوان خلیفه تعیین کرد و خواست از حسین بن علی بیعت بگیرد. 🔸امام حسین از این لحظه حرکتش را شروع و با جریان حکومت اموی مقابله کرد و تردیدی نیست که این یک حرکت سیاسی است. 🔹 سیدالشهدا قبل از حرکت به سوی عراق در خطبه ای فرمودند، هرکسی نمی تواند با این جریان همراه شود و تنها پاک طینتان قابلیت حضور در این حرکت را دارند. 🔹مشخص بود این حرکت سلبی، کمترین احتمالی برای موفقیت سیاسی ندارد چرا که امویان در اوج قدرت بودند. همه نزدیکان و حامیان، امام را از این حرکت نهی کردند اما امام براساس اراده الهی هیچ تردیدی به خود راه نداد و برای مقابله با روند و سیره اموی برخاست. 🔺 مبدا قدرت در نظام نبوی، علوی وحسینی چیست؟ این پرسشی است که در برابر فیلسوفان سیاسی وجود دارد. 🔺 نقش مردم و حاکمیت ملی در نظم سیاسی مطلوب حسین بن علی چیست؟ 🔺 آیا حاکمیت انسان ها با حاکمیت الهی و ولایی تعارض دارد یا اراده مردم در طول اراده ولایی و الهی قرار دارد؟ 🔺اگر خداوند به دشمنش مجال و توان و قدرت دشمنی می دهد بخاطر چیست؟ 🔹 خداوند مهلت را به دشمنانش در قالب نظم اجتماعی می دهد و به تعبیر زینب سلام الله علیها، این جنایات را در قالب سنت های الهی عنوان می کند و می گوید یزید خوشحال نباش، این سنت الهی است که به ظالمان فرصت می دهد تا درون خود را ظاهر کنند و در تباهی فرو روند. و... 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 کربلایی شدن ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخنرانی‌ های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به جهان بشریت است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏»[1] سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است؛ زیرا در فرهنگ قرآن انسان مرگ را می‌ میراند، نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان! اگر تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یعنی هر كسی ذائقِ مرگ است و مرگ مذوق اوست؛ همواره ذائق مذوق را هضم می‌كند، نه بالعكس! لذا در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏». ▪️ فرمود مردم وطنی دارند، این وطنِ خاكی است؛ اما آن وطن اصلی كه وطن روح ماست نه وطن پیكر ما «لقاء الله» است. انسان از جایی كه آمده باید به همان‌جا برگردد، وطن اصلی انسان جایی است كه از آن جا آمده و این جا رهگذری است و مسافرخانه است و مَمرّ است نه مقرّ! اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[3] و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش «لقاء الله» است؛ بازگشت به «لقاء الله» بازگشت به وطن اصلی است؛ لذا در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»[4] یعنی كسی كه خوب ادراك كند وطن او «لقاء الله» است و خود را توطین كند، یعنی به وطن برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند این باید كربلایی بشود! پس نهضت سالار شهیدان آن است كه هر مسافری را به مقصد برساند هر كسی را به وطنش آشنا كند، وطن مألوف همه ما هم «لقاء الله» است. ▪️ مطلب دیگر آن است كه انسان فاصله بین نفس و بدن را كه به نام مرگ است باید مغتنم بشمارد، این یك سرمایه است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم این فاصله رخ می‌دهد، چه بهتر كه این را برای رسیدن به وطن صرف كنیم؛ لذا در آن خطبه مكه فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»؛ یعنی کسی که خونِ قلبش را, حیات خودش را در راه رسیدن به وطن صرف می ‌كند این باید كربلایی بشود و همراه ما بیاید كربلا, بنابراین اگر كسی بخواهد از این سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راهش راهِ نهضت سالار شهیدان است. [1] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [2] . سوره آل عمران، آیهٴ 185؛ سوره انبیاء، آیهٴ 35؛ سوره عنکبوت، آیه 57. [3] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72. [4] . اللهوف, ص61. 📚 پیام به همایش شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 جامعه ‌ای می ‌تواند باشد که در معارف دین محقق باشد نه مقلّد و در مسایل عملی متحقق باشد نه عقب‌افتاده. پرهیز از جهل علمی، اجتناب از تقلید، دوری گزیدن از عوامی و عوام‌ فریبی، وظیفه اصلی است. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نور الهی ▪️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛[1] شما از فراست و هوشمندی مؤمن بر حذر باشید، چون او با نور خدا می ‌بیند. اگر كسی عینك و دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوپی باشد، قوی تر و دقیق‌تر و سالم ‌تر می ‌بیند؛ این در امور عادی و مادی است، اما اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور اشیا را می ‌بیند: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». ▪️ اینكه می ‌بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیكدان‌ ها، بعضی از شیمیدان‌ ها فن ‌آور و نخبه هستند، طرح تازه می‌ آورند و مطلب تازه می‌ گویند، برای اینكه آنچه را اینها می ‌فهمند در كتاب ‌ها نیست، وگرنه دیگران هم می ‌فهمیدند! اینها از حرف استاد نگرفتند، و گرنه دیگر شاگردان هم می‌ گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، و گرنه دیگران بهره می ‌بردند. فرمود این با نور خدا دارد می ‌بیند؛ لذا حرف تازه ای می ‌آورد و در رشته خودش یك مطلب جدیدی را ابتكار می ‌كند. پس اولاً هر مطلب تازه‌ای كه باشد نعمت الهی است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[2] این شخص با نور الهی نعمت الهی را می ‌بیند، آن‌گاه در فنّ خودش نوآوری دارد، فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، یك چراغ روشنی است، عینكی در اختیار اوست و كتابی است که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها یك نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▪️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛[3] یعنی در اثر وارستگی تقوا عدّه‌ای نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود «مصباح ‌الهدایة» که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است و اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»[4] به همین علت است؛ روش، منش‌ و گفتار او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند، خاصیت نور این است. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص218. [2]. سوره نحل، آیه53. [3]. سوره انعام، آیه122. [4]. مثیر الأحزان، ص4؛ ر.ک: إعلام الوری بأعلام الهدی(ط ـ الحدیثة)، ج‏2، ص186؛ «فَقَالَ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ‏ عَلَی‏ یمِینِ‏ عَرْشِ‏ اللَّهِ‏ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَیرُ وَهْنٍ وَ عِزٌّ وَ فَخْرٌ وَ عِلْمٌ وَ ذُخْرٌ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه نهم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra