eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 اساس عبادت

▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اساس عبادت

▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ» عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند, روزه ‌های زیاد بگیرد البته نماز واجب مشخص است نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در بكند! ▫️ فرمود آن تفكّر است آن مقصدشناسی است و مقصودیابی, بحث‌ های توحیدی, معرفت خدا, اسمای حسنای الهی, صفات ذاتی حق, معنای تجلّی و فعل خدا, معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر است و درایت. این اگر با همراه باشد انسان هم راه را طی می ‌كند هم به مقصد می ‌رسد هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. 📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) - سروش هدایت، ج7، ص245. تاریخ: 1391/02/11 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
 طریق مقصود

▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ‌ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
طریق مقصود

▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ‌ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط است. در شهود، وجود خارجی مطرح است؛ در علم حضوری، سخن از تصور و تصدیق و قیاس نیست. مهم ‌ترین راهی كه انسان را به این مقصد می ‌رساند همان شب ‌زنده‌ داری است كه بیان نورانی این است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛ یعنی سیر و سلوك الهی، یك مطیه راهوار می‌ خواهد و آن مطیه و مركب راهوار، همان است. در قرآن هم از جریان شب ‌زنده ‌داری با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ سخن به میان آمده است. ▫️ بنابراین چیزی كه از استفاده نشود باطل است، چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و در آن سخن از مفهوم و علم حصولی باشد، آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می ‌گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد و از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به بر می ‌گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است و عارف كسی است كه به فكر است و بهشت، مشتاق عرفاست. آپارت: https://aparat.com/v/5OpxP 📚 پیام به همایش عرفان‌ های كاذب و نوظهور تاریخ: 1392/11/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1444 ▫️
رغبت مذموم


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 رغبت مذموم
▫️ وجود مبارك در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ فرمود ما گرایش هایی داریم علاقه ‌هایی داریم یك اشتها و میلی داریم؛ این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب؛ همان‌طور كه عطش گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است یا صبح گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده است. ▫️ انسان‌ شناس واقعی همان واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان ‌آفرین را می ‌گویند. ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می ‌برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم آسیب می ‌بینیم و درد شروع می ‌شود، معلوم می ‌شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی ‌دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب؛ این را طبیب ظاهری متوجه نمی‌ شود، این را می‌ داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس؛ فطرت شناس، است. ▫️ وجود مبارك فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می ‌بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می ‌كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، لذا همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می‌ شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه این با شما سازگار نیست! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده‌ اند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده‌ اند. از بین رفتنی نیست ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ که قبلاً هم ملاحظه فرمودید این ﴿دَسَّاهَا﴾ باب تفعیل است، فرمود اینها خیلی تلاش و کوشش کردند به زحمت این فطرت را زنده به گور کردند؛ اما نکشتند: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾. آن وقت وقتی دارد غرق می‌شود، این قدرت‌ های پوشالی همه کنار می ‌رود: ﴿فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ﴾؛ می ‌گویند «یا الله»! ممکن نیست خدا را از یاد بشر بشود گرفت. او قدرت نامتناهی است. ▫️ فرمود: سوار کشتی شدی؟ عرض کرد بله سوار شدم. فرمود ممکن است که حادثه‌ ای پیش آمد که در حال غرق باشی؟ عرض کرد بله. فرمود در آن حال به چه کسی متوجه می ‌شدی؟ همان خدای توست. خدا قابل انکار نیست. آن که انسان به او وابسته است؛ لذا انسان هم مثل موجودات دیگر مسبّح است. منتها حیوانات ﴿کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاَتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ﴾ که در سوره «نور» گذشت. ضمیر این ﴿عَلِمَ﴾ به آن ﴿کُلٌّ﴾ برمی‌گردد نه به «الله». همه می ‌دانند دارند چه کار می ‌کنند، این است که ﴿کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾ می ‌شود. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 1 تاریخ: 1397/01/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 457 🔸 پاداش صبر مرد در برابر بداخلاقی همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر مردی كه بر بد اخلاقی همسرش برای خدا شكیبایی كند خدا برای صبر وی در هر بار، پاداشی همانند پاداش صبر ایوب (علیه السلام) در برابر بلای او به وی می ‌دهد.[1] [1] . مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ وَ احْتَسَبَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ مَرَّةٍ یصْبِرُ عَلَیهَا مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَی أَیوبَ عَلَی بَلائِه (ثواب الاعمال، ص287). 📚 مفاتیح الحیات ص 284 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 احیای زمینه

🔸 … وقتی وجود مبارك امیرالمومنین را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra