💠
مسئلت متعالی▫️ در جريان شفاعت قبلاً اشاره شد که شفاعت در بهشت نيست، شفاعت در موقع حسابرسي است. بالأخره كسي مشكلي دارد يا مي خواهد از عقوبت هاي او صرف نظر بشود يا مي خواهد بر حَسنات او افزوده بشود، همه اينها عندالحساب است؛ #شفاعت_عندالحساب است. وقتي حساب ها رسيده شد، كار تمام شد و درجات مشخص شد، بالأخره وارد بهشت مي شود. ▫️ اما اينكه در زيارتنامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) مي خوانيم: «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ»، ظاهراً «فِی الْجَنَّهِ» يعني درباره بهشت شفاعت بكن نه در بهشت شفاعت بكن! نه اينكه ما وقتي رفتيم بهشت، آنجا شفاعت بكن، بلکه درباره به بهشت رفتن ما شفاعت بكن. آن جمله بعدي هم كه دارد: «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» نه يعني من حالا كه مثلا در بالا سر [حرم] هستم اين را از من نگير يا در قم هستم اين را از من نگير، بلکه يعنی آن #ولايت را از من نگير كه من در آن مستقرم. من در ايمان هستم، در ولايت هستم، به قرآن و عترت علاقه مندم، اين جايگاهي كه من دارم از من گرفته نشود؛ «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ». #رحلت_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 32 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 487
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#صله_ارحام
▫️ پاداش نیكی به سادات
رسول خدا (ص) فرمود: در قیامت برای چهار گروه شفاعت می كنم:
1. اكرام كننده به ذریه ام پس از من؛ 2. برآورنده نیازهایشان؛ 3. آن كه برای اصلاح امورشان به هنگام اضطرار آنان بكوشد؛ 4. كسی كه آنان را با دل و زبانش دوست بدارد[1]؛ همچنین فرمود: عیادت از بنی هاشم فریضه و زیارت آنان، سنّت است.[2]
[1] . أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِیعٌ یوْمَ الْقِیامَةِ: الْمُكْرِمُ لِذُرِّیتِى مِنْ بَعْدِى وَ الْقَاضِى لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِى لَهُمْ فِى أُمُورِهِمْ عِنْدَ اضْطِرَارِهِمْ إِلَیهِ وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِه (عیون اخبار الرضا ع، ج1، ص254).
[2] . عِیادَةُ بَنِى هَاشِمٍ فَرِیضَةٌ وَ زِیارَتُهُمْ سُنَّةٌ (بحار الانوار، ج93، ص234).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 301
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
همتای قرآن▫️ ماها كه از خدا دوریم _ گرچه خدا به ما نزدیك است _ نیازمندیم به وساطت به وسیله به #شفاعت_مردان_الهی كه هم حرف خدا را به ما خوب منتقل كنند هم خواسته های ما را به خدا منتقل كنند و این دوده طه و یس، این دو سمت را دارند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همتای قرآن▫️ ماها كه از خدا دوریم _ گرچه خدا به ما نزدیك است _ نیازمندیم به وساطت به وسیله به #شفاعت_مردان_الهی كه هم حرف خدا را به ما خوب منتقل كنند هم خواسته های ما را به خدا منتقل كنند و این دوده طه و یس، این دو سمت را دارند: سفر من الحق الی الخلق را دارند و سفر من الخلق الی الحق را هم دارند؛ یعنی هم پیام خدا را رسول امین اند و به ما می رسانند و هم نیازهای ما را رسول امین اند و به خدای سبحان منتقل می كنند. اگر نقصی هست از طرف ماست كه ما از خدا دوریم اما آنها كه بصیرند و بصیرت دارند مثل اهل بیت عصمت و طهارت، همان طوری كه خدا به اینها نزدیك است اینها هم به خدا نزدیك اند، لذا به ما گفتند عترت را همتای قرآن بدانید؛ همان طوری كه قرآن، رابط بین شما و خدای شماست، عترت هم اینچنین اند. ▫️ عترت، عِدل قرآن اند؛ اگر كسی __ خدای ناكرده ـ درباره ائمه، مقامی قائل بود كه كمتر از قرآن بود، معلوم می شود مقام اینها را نشناخت، برای اینكه خود رسول گرامی به اتفاق فریقین فرمود: «لَن یفتَرِقا حتّی یرِدا عَلَی الحَوض». اگر قرآن، مقام و منزلتی می داشت كه عترت ـ معاذ الله ـ فاقد آن منزلت بودند این اولین افتراق است! ▫️ بنابراین اگر خدای سبحان به ما نزدیك است _ چه اینكه نزدیك است _ و نیازی به واسطه ندارد، معنایش این نیست كه ما هم نیاز نداریم؛ یك بصیر، محتاج به رابط نیست ولی یك نابینا، محتاج به رابط است! ما اگر خواستیم بفهمیم خدا با ما چگونه سخن گفت، به وسیله قرآن می فهمیم و این ذوات قدسی دوده طه و یس، عِدل قرآن كریم اند! عترت، عِدل قرآن كریم اند و همان كاری كه قرآن می كند عترت می كنند. این ذوات مقدس كه این #كریمه_اهل_بیت هم از این ذوات قدسی(علیهم الصلاة و علیهم السلام) اند، دو كار رسمی دارند: یكی سفر من الحق الی الخلق است كه پیام خدا را مستقیماً به ما میرسانند؛ یكی هم سفر من الخلق الی الحق است كه خواسته های ما را به خدا میرسانند. اینكه دعا در كنار قبور اینها مستجاب است عبادت در كنار قبور اینها ثواب بیشتری دارد، برای این است كه اینها سیر من الخلق الی الحق دارند و حرف ها را به خوبی می رسانند. همان طوری كه اینها در مقام ظاهر امام اند، عقیده آنها #امام_عقاید ماست، اخلاق آنها #امام_اخلاق ماست، اعمال آنها #امام_اعمال ماست. آپارات: https://aparat.com/v/eOrUd #رحلت_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1384/08/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کمال رسالت🔸 مسئله ولایت و ارتباط با اهل بیت و دعای پیغمبر برای متولّیان ولای علی و اولاد علی و نفرین پیغمبر نسبت به اِعراضكننده ها كه فرمود: «وَ عادِ مَنْ عاداهُ»، اینها برای آن است كه این #اجر_رسالت است این مُزد رسالت است. خدای سبحان هم فرمود اگر جریان ولایت را نگویی كاری نكردی فرمود: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِن رَبِّكَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی اگر ولایت حضرت امیر را بیان نكنی كاری برای ما نكردی! 🔸 معنای آیه این نیست كه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی أمر علی»؛ اگر این باشد که مقدم و تالی می شود یكی, اگر این باشد که شرط و جزا می شود یكی! فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ﴾؛ اگر خلافت و #ولایت_حضرت_امیر را ابلاغ نكنی اصلاً كاری برای ما نكردی، برای اینكه تو رحلت می كنی، چه كسی باید دین را حفظ بكند، مگر از سقیفه، حفظ دین ساخته است؟! درست است اهل بیت ساكت بودند ولی دیگران به بركت اینها دین را حفظ كردند؛ هر جا مشكلاتی داشتند حضرت امیر می آمد آنها می گفتند: «لولا علی لهلك فلان»؛ این دین حفظ شد. 🔸 بنابراین اینكه فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ یعنی رسولِ منقطع الآخر و رسول ابتر ـ معاذ الله ـ كه نمی تواند دین مردم را الی یوم القیامه حفظ بكند، آن كه حفظ می كند اهل بیت و #ولایت است، پس اگر نگویی, هیچ كاری برای ما نكردی، چون ما شما را برای ابد خواستیم و آن كه تا ابد ادامه می دهد اهل بیت است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20 تاریخ: 1392/07/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸
کانال های رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعیشامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و پنجم تفسیر شریف تسنیم
🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد شصت و پنجم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل از ابتدای سوره لقمان و سجده و احزاب تا آیه 21 می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 488
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#صله_ارحام
🔸 پاداش نیكی به سادات
... امام رضا (ع) نیز فرمود: نگریستن به فرزندان ما عبادت است. راوی پرسید: نگاه به امامانی كه از نسل شمایند یا نگاه به نسل پیامبر (ص)؟ آن حضرت فرمود: بلكه نگاه به همه فرزندان پیامبر (ص) عبادت است تا وقتی كه از روش او جدا نشده و خود را به گناهان نیالوده باشند.[1]
[1] . قَالَ: النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَةٌ. فَقِیل لَهُ یابنَ رَسُولِ الله: النَّظَرُ إِلَی الأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَة أَوِ النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیةِ النَّبِىِّص؟ قَالَ: بَلِ النَّظَرُ إِلَی جَمِیعِ ذُرِّیةِ النَّبِىِّص عِبَادَةٌ مَا لَمْ یفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ یتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِى (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص51).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 301
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض تکلیف🔸 این عزیزان ما یعنی این نوسالان باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می گوید و این چنین نیست كه اینها چون بالغ و مكلف نشده اند خدا با آنها سخن نمی گوید؛ هر جا #ادراك هست پیام خدا هست! بنابراین كودكان و نوسالانی كه اهل ادراك و اندیشه اند هم مشمول پیام خدایند، البته پیام خدا بخشی مربوط به احكام است و بخشی مربوط به اخلاق. 🔸 شما عزیزان بدانید كه خدا با شما هم سخن می گوید. در بین داستان های آموزنده ای كه گفتند برای نوسالان نقل بكنید این بود که فرد نوسالی وقتی دید مادرش دارد اجاق را افروخته می كند كه غذا طبخ كند، اظهار تأسف كرد، مادرش گفت چرا متأسفی؟ گفت من دیدم شما برای اینكه این هیزم های بزرگ تر را مشتعل كنید آن هیزم های كوچك را اول روشن كردید تا آن هیزم های بزرگ مشتعل بشوند، من می ترسم در قیامت مانند آن هیزم های كوچك باشم كه اول ما را مشتعل كنند بعد بقیه را! بالأخره اگر نوجوانی می فهمد #بد_گفتن به رفیق بد است #خیانت بد است #تعدی بد است #تجاوز بد است، این در قیامت #مسئول است، نباید بگوید من مكلف نیستم. خداوند به همه خطاب كرد فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلیكُمْ ناراً﴾ خودتان و اهلتان را از آتش نجات بدهید. #روز_جهانی_کودک #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 مصاحبه مجله مخصوص جوانان با حضرت استاد تاریخ: 1377/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 489
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#صله_ارحام
🔸 پاداش نیكی به سادات
... رسول خدا (ص) فرمود: هركس برای فردی از فرزندانم كار نیكی انجام دهد و او پاداش وی را ندهد من نیكی او را پاداش می دهم.[1]
آزار رساندن به خاندان پیامبر (ص) نیز كیفر دارد؛ امام صادق (ع) از نیاكان خود از رسول خدا چنین روایت كرده كه هرگاه در مقام محمود قرار گرفتم گناهكاران امّتم را شفاعت می كنم و خدا شفاعتم را درباره آنان می پذیرد و به خدا سوگند درباره آزار دهنده نوادگانم شفاعت نمی كنم.[2]
[1] . أَیمَا رَجُلٍ صَنَعَ إِلَی رَجُلٍ مِنْ وُلْدِى صَنِیعَةً فَلَمْ یكَافِئْهُ عَلَیهَا فَأَنَا الْمُكَافِئُ لَهُ عَلَیهَا (الأمالی، طوسی، ص355).
[2] . إِذَا قُمْتُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ تَشَفَّعْتُ فِى أَصْحَابِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِى فَیشَفِّعُنِى اللَّهُ فِیهِمْ وَ اللَّهِ لا تَشَفَّعْتُ فِیمَنْ آذَی ذُرِّیتِى (الأمالی، صدوق، ص294).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 302
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سرمایه الهی🔹 انسانی كه به دنیا آمده، «حدیث العهد بالربّ» است، یعنی تازه از حضور ذات اقدس خداوند، تنزّل كرده و به خدا تعهّد توحید ربوبی سپرده و به یاد اوست. او خدای خود را خوب می شناسد و به موادّی كه بر اساس آن به خدا #تعهد_توحید_ربوبی سپرده آگاه است و با #سرمایه الهام و آگاهی ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ به دنیا آمده و هنوز رنگ تیره طبیعت او را رنگین نكرده و قابل ترقّی است. 🔹 بنابراین، قبل از این كه با عادات و رسوم دیگر آشنا شود، باید او را با تربیت و آداب صحیح كه #صبغه_الهی است رنگین كنیم و نگوییم #كودك است و باید بازی كند و هرچه خواست بگوید. بلكه بگوییم #بازی_صحیح بكند و حرفِ خوب، یاد بگیرد. چون حرف و بازی خوب و رفتار، گفتار و كردار ظریف و صحیح كودكانه هم كم نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 مبادی اخلاق در قرآن، ص144 و 145. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمر صالحات🔸 #عمل_صالح، زمینه را برای اعمال صالح دیگر فراهم می كند که انسان به آسانی اعمال خیر را انجام می دهد و از اعمال شرّ و فتنه و بد منزجر می شود؛ این روح، لطیف می شود، به طرف حسنات مایل است و به آسانی كار خیر را انجام می دهد. فرمود: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی﴾؛ این بخواهد نمازش را اول وقت بخواند یا نماز شب بخواند یا قرآن قرائت كند یا خیرات دیگر انجام بدهد یا فضایلی را تحصیل بكند، به آسانی این كارها را انجام می دهد؛ این #خاصیت_عمل_صالح است! 🔸 عمل صالح، گذشته از اینكه #توفیق انجام اعمال صالح دیگر را فراهم می كند، راه #مشاهده را هم فراهم می كند كه در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾؛ این فرق بین حق و باطل, شهود است، این دیگر تصور و تصدیق و امثال ذلك نیست، این كاری به اندیشه ندارد، كار به انگیزه دارد یعنی انسان مشاهده می كند چه چیزی #حق است و چه چیزی #باطل است؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. بنابراین عمل صالح دو كار مثبت دارد: یكی اینکه انسان را نسبت به سایر اعمال خیر، آماده تر می كند و یكی اینکه برای #مشاهده_معارف_الهی، چشمِ دل را بازتر می كند گوشِ دل را شنواتر می كند و مانند اینها. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 490
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
🔸 حقوق برادران دینی
در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقت های دینی و ایمانی آنان است و این یك اصل قرآنی است كه می فرماید: پس آیا كسانی كه موٴمن اند همچون كسانی اند كه فاسق و سركش اند؟ نه، اینان برابر نیستند.[1] در آیه دیگر می فرماید: جز این نیست كه [همه مؤمنان] با یكدیگر برادرند.[2] و در آیه سوم فرمود: مردان و زنان باایمان نسبت به یكدیگر ولایت متقابل دارند.[3]
[1] . ﴿اَفَمَن كانَ مُؤمِنًا كَمَن كانَ فاسِقًا لا یستَوون﴾ (سوره سجده، آیه 18).
[2] . ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ﴾ (سوره حجرات، آیه 10).
[3] . ﴿والمُؤمِنونَ والمُؤمِنـٰتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ﴾ (سوره توبه، آیه 71).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 303
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه!
✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت:
حوزه #نگرش_های_منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این #وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه!
✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت:
حوزه #نگرش_های_منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این #وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود.
🔸 وی بیان داشت: گاهی ما در #مقام_اثبات نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل #ولایت_فقیه و شخص #مقام_معظم_رهبری و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد.
🔸 استاد مرتضی جوادی آملی ادامه داد: ولی گاهی نگرش ما که اقتضای بعضی از مصاحبه ها و گفتگوها هست، نگرش آسیب شناسانه است و باید این گفتگوها را در همین ساحت دید که از جایگاه نصح و خیرخواهی و #نگرش_حوزوی و #اندیشه_دینی ارائه می شود و با چنین رویکردی دنبال و تحلیل کرد، انتظار این است که حرف هر کسی را واقعا خوب بفهمند، خوب بدانند و از هر گونه #تفسیر_به_رأی و قضاوت بر اساس برداشت های غلط شخصی پرهیز نموده و مطلب و حرفی گفته نشود که در اصل «ما لا یرضی صاحبه» است.
🔸 ایشان بیان داشت: در نگرش های آسیب شناسانه که بسیاری از بزرگان و شخصیت ها نیز بازگو می کنند، در عین حالی که بر #اصل_نظام و #قانون_اساسی کشور توجه دارند، معتقدند باید دو کار برای برون رفت از مشکلات انجام شود: یکی اینکه منشأ آسیب ها شناسایی ودیگری اینکه راهکار لازم ارائه شود.
🔸 وی با بیان اینکه نباید از اصول #قانون_اساسی و رهنمودهای #امام_راحل دور شویم، اظهار داشت: از جمله آن اصولی که امام راحل بر آن تاکید داشتند مساله #وحدت بود، وحدت بین همه افراد و اقوام، خصوصا شخصیت های ممتاز #حوزوی و #دانشگاهی و صاحبان فکر و اندیشه و مشارکت آنها؛ چرا که اگر بزرگان و شخصیت ها حضور نداشته باشند، نمی توانند در زمان بروز مشکلات و آسیب ها نقش آفرینی کنند!
🔸 این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی دیگر از اصولی که امام بر آن تاکید داشتند مساله #انتخابات و رأی مردم بود که همواره باید توجه داشت تا آراء مردم به درستی دیده شود.
وی اظهار داشت: از دیگر مواردی که مورد توجه قرار دادیم، توجه به #عقلانیت بود، بدین معنا که اگر مسائل و مشکلات با عقلانیت و درایت حل نشود آسیب ها، جدی تر خواهد شد، ما می خواهیم جامعه را آرام کنیم نه اینکه ساکت کنیم و #آرامش_جامعه نیز در #عقلانیت_و_درایت است.
🔺 ایشان در پایان بیان داشت: امیدواریم این گونه مسائل برای روشن شدن اذهان جامعه مناسب باشد و نهایتاً هم به رفع خصومت ها و درگیری و منازعات بیانجامد و استقرار شایسته ای برای #نظام_جمهوری_اسلامی_ایران به همراه داشته باشد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
📚 درس اسفار
تاریخ: 1401/08/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @m_vaezjavadi