eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مودّت الهی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر ما قرآن را دوست داریم چون كلام خداست، پس متكلّم را هم دوست داریم و اگر اهل بیت را دوست داریم چون خلیفه الهی ‌اند و اگر كسی خلیفه الهی را دوست داشت یعنی «مستخلف ‌عنه» را دوست دارد؛ بنابراین تمام این مودّت ‌ها و محبّت ‌ها بر می ‌گردد به محبّت و كه ما خدا دوست باشیم و چون ذات اقدس الهی با همه هست، این دوستی یك خواهد بود، جهان را محبّت اداره می ‌كند نه جنگ، جهان را كُشتن و خون اداره نمی ‌كند، جامعه را محبّت اداره می ‌كند. 🔸 مدینه كه به معنی مدنیت، تمدّن و تدین است اول كه مدینه نمی ‌گفتند. وجود مبارك رسول گرامی كه نور است، وقتی در مكه زندگی می ‌كند خدا این را می ‌داند. وقتی حضرت از مكه به مدینه می‌آید، ذات اقدس الهی برای گرامیداشت مكتبی كه در این شهر رواج پیدا كرد، فرمود مردمِ این شهر مهاجردوست‌ هستند: ﴿یحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیهِمْ﴾ كسانی كه از مكه به مدینه آمدند مردم مدینه محبّتشان نسبت به مهاجرین عملی و علنی شد، اینها ﴿وَ یؤْثِرُونَ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ﴾ ولو خودشان خیلی هم نیازمند باشند آن ویژگی‌ های مالی و مختصّات اقتصادی خودشان را به این مهمان‌ های اهل هجرت می ‌دهند. 🔸 مستحضرید اگر بالاتر از هجرت نباشد كمتر از هجرت نیست، وقتی تمدّن در این است كه مردم یك منطقه هجرت و مهاجرت را دوست داشته باشند، یقیناً جهاد و مجاهدها را هم دوست دارند، اینها محبّ مجاهدت ‌ها و هستند و مستحضرید اگر كسی جهاد را دوست داشت و را دوست داشت، مردمی كه در فراز و منطقه‌ های علمی به سر می ‌برند، زندگی می ‌كنند، مركّب آنها اگر از خون شهید بالاتر نباشد كمتر نیست كه مِداد علما ارجح و افضل است. 🔸 تمدّن اگر در این است كه مردم یك شهر را دوست داشته باشند، تمدّن در این است كه را هم دوست دارند، تمدّن در این است كه و را دوست دارند، حوزه‌ های علمیه را دوست دارند، طلاّب را دوست دارند و اگر كسی طلبه‌ ها و عالِم‌ ها و حوزه‌ ها را دوست داشت خودش سعی می ‌كند در این سِلك بیاید، وقتی انسان اینها را می ‌بیند خستگی ‌های انسان رفع می ‌شود، اینها كسانی ‌اند كه ، شاگردان امام صادق، شاگردان امام رضا هستند كه اگر قلمی داشتند، مركّبی داشتند، از قرآن و عترت بر چهره كاغذ چیزی نوشتند اجر آنها اگر بیش از هجرت و جهاد نباشد كمتر نیست. اینها همه از دستورات وجود مبارك امام هشتم است كه فرمود وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی ‌شود، با خشونت نمی ‌شود جامعه را اداره كرد! مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/05/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 501 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. الف. حمایت‌های مادی پاداش تأمین نیازمندی ‌ها … امام باقر (ع) می ‌فرماید: انجام دادن یك حجّ نزد من خوشایندتر از آن است كه یك برده یا حتّی ده برده یا حتی هفتاد برده را آزاد سازم؛ ولی اگر سرپرستی خانواده ‌ای مسلمان را بر عهده بگیرم و گرسنگی آنان را برطرف كنم و برهنگی آنان را بپوشانم و مانع گدایی آن‌ها شوم این كار برای من از این كه یك یا دو حج یا حتی هفتاد حجّ بگزارم خوشایندتر است.[1] [1] . (ثواب الأعمال، ص141). 📚 مفاتیح الحیات ص 308 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 نقطه تمایز بسیج

🔸 وقتی تمام عزّت و نفوذ ناپذیری و اقتدار در اختیار خدای سبحان باشد، مجالی برای هراس كاذب از دشمن و اندوه ناصواب از او نیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نقطه تمایز بسیج

🔸 رسالت اندیشمندانِ بسیج، گذشته از تعلیمِ متونِ تألیف یافته از ره آورد عقل و نقل، قلب سالكان نوپا است. مهم ‏ترین عاملی كه سبب نا آرامی دل ‏ها است، همانا هراس از تهاجم و پیروزی دشمن از یك سو و اندوه از انبوهِ تهدیدهای متخاصم از سوی دیگر است. 🔸 برای رفع نگرانی موجود در برخی افراد و دفع آن نسبت به بعض دیگر، باید به دژی پناه برد كه دژبان آن خدایی است كه سراسر موجودهای طبیعی و فرا طبیعی ستاد و سپاه اجرایی اویند؛ «کلِمَةُ لا اِلهَ اِلَّا الله حِصنِی فَمَن قالَهَا دَخَلَ حِصنِی وَ مَن دَخَلَ حِصنِی اَمِنَ مِن عَذَابی»، ﴿وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض﴾، لذا از غیر خدا نمی ‏هراسند، زیرا در تمام شئون زندگی كه خوف و رجا از مظاهر بارز آن است، موحّداند... . 🔸 وقتی تمام عزّت و نفوذ ناپذیری و اقتدار در اختیار خدای سبحان باشد، مجالی برای هراس كاذب از دشمن و اندوه ناصواب از او نیست. آنچه بسیجیان عزیزِ متحصّنِ در حِصنِ توحید را از دیگران ممتاز می ‏كند، همین است. لذا نه از بیگانه امان ‏نامه می ‏طلبند و نه نوشیدن كاسه زهر را به هم ‏دیگر تعارف می‏ كنند، چون كاسه زهرآگین شكست را به كام دیگران می ‏ریزد. 📚 پیام به همایش بسیج اساتید، انقلاب اسلامی، رسالت‏ ها و راهكارها تاریخ: 1382/03/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بسیج قرآنی
🔸 بسیج و آمادگی و آماده بودن در به دو قسم تقسیم می ‌شود: 1️⃣ بسیج علمی و فرهنگی 2️⃣ بسیج نظامی 🔸 هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. آن عبارت از آن است كه عده ‌ای از علاقه مندان و مستعدان فراگیری علوم الهی از منطقه ‌های گوناگون حركت كنند بسیج بشوند به مراكز علمی اعم از حوزه یا دانشگاه بروند و ره‌ توشه‌ های دینی را بردارند تا هم از باخبر بشوند هم از و هم خود عمل بكنند هم دیگران را آگاه كنند. از چنین بسیج فرهنگی قرآن كریم به این صورت یاد كرده است: ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾. 🔸 قسمت دوم است؛ بسیج نظامی عبارت از آمادگی رزمی است تا بیگانه نه به كسی تعدی كند نه به كسی طغیان بورزد؛ یعنی هم زمینه فكری جامعه، مستقل و آزاد باشد و هم زمین زندگی آنها. نَفر و بسیج نظامی را در آیاتی از قبیل ﴿انْفِرُوا خِفَافَاً وَ ثِقالاً﴾ و مانند آن تنظیم كرده است. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران تاریخ: 1380/08/11 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 502 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین نیازمندی ‌ها رسول اكرم (ص) فرمود: هركس یكی از نیازهای دنیوی نابینایی را برآورد و برای تأمین آن، گام بردارد تا خدا نیاز او را برآورد، خدا برائت از نفاق و رهایی از آتش را به وی عطا فرماید و هفتاد حاجت دنیوی او را برآورده سازد و پیوسته در رحمت الهی است تا بازگردد.[1] [1] . مَنْ كَفَی ضَرِیراً حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیا وَ مَشَی لَهُ فِیهَا حَتَّی یقْضِىَ اللَّهُ لَهُ حَاجَتَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النِّفَاقِ وَ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ قَضَی لَهُ سَبْعِینَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیا وَ لا یزَالُ یخُوضُ فِى رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی یرْجِع (الامالی، صدوق، ص431). 📚 مفاتیح الحیات ص 308 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
شهامت اعتراف
🔸 گاهی شخص نماز می‌ خواند ولی در خارجِ نماز، معصیت هم دارد، خدا نماز او را قبول می ‌كند نه خود او را؛ اما كسی كه در خارجِ نماز مثل درون نماز، آدم صالحی است، خدا او را قبول می ‌كند. این است كه در باید باتقوا بود، در هم باید با تقوا بود. 🔸 شاید تقوای در مراقبت آن ‌قدر سخت نباشد؛ اما بسیار سخت است كه انسان، قاضی خود باشد، حُبّ نفْس را كنار بگذارد و كار خود را بدون حُبّ و بغض داوری كند، چون «حُبُّكَ الشَّی‏ءَ یعْمِی وَ یصِم»؛ انسان وقتی به خود علاقه مند است، سخت است كه خود را محكوم كند. 🔸 چرا شما گاهی می‌ بینید دو طلبه در یك حجره با اینكه سومی هم نیست غیر از خدا، یکی از اینها فهمید كه حق با هم‌ بحث اوست؛ اما تا آخر می ‌كوشد كه حرف خود را اثبات كند؟ اگر هم «بین ‌الرشد» شد و معلوم شد كه حق با رفیق اوست، باز هم می ‌خواهد بگوید من هم مطلبی را می‌ خواستم بگویم كه از طرف دیگر صحیح است، حاضر نیست اعتراف كند! این كسی كه در حجره دو نفره حاضر نیست اعتراف كند بگوید من اشتباه كردم، فردا اگر كارِ اجتماعی به دست او رسید، حاضر است بگوید من اشتباه كردم؟! این از همین جمع دو نفره تا وقتی وارد جامعه شد، آن شهامت را داشته باشد؛ یعنی یا بد نكند یا اگر اشتباه كرد، فوراً اعتراف كند. این كار، كار آسانی نیست! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra