eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  تحقیق و تشخیص 

🔸 امام سجاد (علیه السلام) از خدای سبحان چنین درخواست می کند: «... و صَوِّر فی قلبی مثالَ ما ادّخرتَ لی من ثوابک و أَعْدَدْتَ لخصمی من جزائک و عقابک و اجعل ذلک سبباً لقناعتی بما قَضَیْتَ و ثِقتی بما تخیّرتَ»؛ خدایا! نمونه آنچه را که برای من ذخیره کردی، در دلم تصویر نما تا در تحقیق آن، به خطا نروم و در تشخیص آن، اشتباه نکنم و از صبر و قناعت، بهره مند گردم. 📚 ادب فنای مقربان ج2، ص113. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بارگاه امن
🔸 بیانی از وجود مبارک امام سجّاد رسیده است که فرمود: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یکونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛ فرمود اگر حادثه‌ ای پدید بیاید که هر کسی بین شرق و غرب است بمیرد و در کره زمین فقط من تنها بمانم، اگر با من باشد من احساس وحشت نمی ‌کنم. این ترجمه حدیث است؛ اما از ترجمه که بگذریم معنای دقیق ‌تری هم دارد و آن این است که اگر ـ معاذ الله ـ همه مردم عالم کافر بشوند و من تنها بمانم، هراسی ندارم. 🔸 کفر در حقیقت مرگ انسانیت است؛ کافر در فرهنگ دین مُرده است. اگر خدا به همه ما فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُول إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ﴾ یعنی دین، است و چون دین حیات ‌بخش است، اگر کسی به این دین پاسخ مثبت داد زنده است و اگر ـ خدای ناکرده ـ پاسخ مثبتی نداد مُرده است، لذا قرآن، کفار را در ردیف اموات یاد می‌ کند: ﴿لِینذِرَ مَن کانَ حَیاً وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِین﴾. این آیه سوره «یس» فرمود انسان دو قسم است: یا کافر است یا زنده! یعنی زنده در مقابل کافر است. وجود مبارک امام سجّاد می ‌فرمایند اگر همه مردم روی زمین کافر باشند، مادامی که قرآن با من باشد من وحشتی ندارم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1379/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 597 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از قتل كودكان و كهنسالان مشرك پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: [در جنگ ‌ها] مشركان را بكشید ولی پیرمردها و كودكانشان را زنده نگه ‌دارید.[1] [1]. اقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ وَ اسْتَحْیوا شُیوخَهُمْ وَ صِبْیانَهُم (تهذیب الاحكام، ج6، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 322. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تبیین «استقلال دین» و «استقلال حوزه» / نهاد حوزه باید در راستای استقلال دین که به هیچ امری وابسته نیست، استقلال خود را حفظ کند 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با حضور و ارائه حجت ‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی روز پنجشنبه 4 اسفند در محل کتابخانه آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار گردید. استاد در این نشست علمی مباحث خود را در دو فصل «استقلال اصل دین» و «استقلال حوزه» مطرح نمود. برخی مطالب مطرح شده در این نشست علمی: 🔹 اهتمام آیت الله العظمی صافی به استقلال حوزه 🔹 باید به استقلال اصل دین توجه شود 🔹 دین جز به اراده حق تعالی، به هیج امری اتکا ندارد 🔹 مبلغین در تبلیغ و تبیین دین، نباید جز خدا از کسی هراس داشته باشند 🔹 معنای حقیقی استقلال دین 🔹 نهاد حوزه در راستای استقلال دین، باید استقلال خود را حفظ کند 🔹 لزوم استقلال حوزه در جهات مختلف فرهنگی، اقتصادی و اداری متن کامل خبر : https://news.esra.ir/fa/w/1134331 🆔 @m_vaezjavadi
آموزه های رفتاری امام سجاد (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریك كند! بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاه های آلوده و حرام است. زمانی كه نگاه پاك باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار می ‏گردد و زمانی كه حق بصر ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود. حق آن را در راستای آیه كریمه سوره نور تفسیر می ‏فرماید كه : «حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است كه آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1123499 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
همایش ملی عرفان اهل بیتی(ع) 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همایش ملی عرفان اهل بیتی با حضور اندیشمندان و فرهیختگان این حوزه با پیام تصویری حضرت‌آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می شود. 🔹 زمان: چهارشنبه شب ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ همزمان با نماز مغرب و عشا ساعت ۱۸:۴۵ 🔹 مکان: تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تقوای سخن

🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست... دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می‌ خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این ‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، حرف بزنی و فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می‌ شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. آپارات: https://aparat.com/v/6etkH 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تربیت معنوی
🔸 توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این است نه تربیت؛ برای تربیت، کسی لازم است که دیدنش آموزنده باشد. 🔸 این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه ‎اش در روایات هست: «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آن کسی که در نمره‎ دادن، آن کسی که در شایسته سالاری، آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست یعنی لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست. 🔸 تربیت چیز دیگر است و تعلیم چیز دیگر! توسعه تعلیم، تربیت نیست؛ درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است نه تربیت. یعنی وقتی انسان کسی را ببیند عوض بشود؛ رُسُل این طور هستند. 📚 سوره مبارکه مرسلات جلسه 4 تاریخ: 1398/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 598 3. فرقه‌ های انحرافی 🔸 فرقه‌ های انحرافی امام رضا (علیه السلام)فرمود: هركس سخنی از فرقه صوفیه نزد او به میان آید و با زبان و دلش به انكارشان نپردازد از ما نیست و هركس آن‌ها را انكار كند گویی پیش روی پیامبر خدا (ص) با كفار جهاد كرده است.[1] نكته: مقصود، گروهی ‌اند كه در توحید یا ولایت یا شریعت تقصیری روا می‌ دارند. [1]. عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُكِرَ عِنْدَهُ الصُّوفِیةُ وَ لَمْ ینْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَینَ یدَىْ رَسُولِ اللَّهِ ص (حدیقة الشیعة، ج2، ص747؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص323). 📚 مفاتیح الحیات ص 323. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 نظام ارزشی
🔸 از حضرت امام زین العابدین ( علیه السلام ) آمده که هر روز از در وقت زوال خوانده می شود: «. . . المُتَقَدِّمُ لَهُم مارِقٌ وَ المُتأخِّرُ عَنهُم زاهِقٌ و اللّازِمُ لَهم لاحِقٌ» ... تبعیت و پیروی در ، معیار برتری و مقیاس نظام ارزشی است. 📚 ادب فنای مقربان جلد10، صفحه179 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تهذیب نفس
🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند . «وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند. 🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی ‌تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می ‌دهد؛ مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران! 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 599 🔸 مستضعف مراد از مستضعف در اینجا، گروهی از مردان و زنان و كودكان ‌اند كه چاره ‌ای برایشان نیست و راه نجات از كفر و گمراهی نمی ‌یابند[1]و امید می ‌رود كه مورد عفو و بخشش خدا باشند... .[2] امام باقر (ع) فرمود: مستضعف [فكری] كسی است كه نه توانایی كفر ورزیدن دارد و نه توانایی ایمان آوردن، از این رو قلم تكلیف از او برداشته شده است.[3] این گروه گرچه جزء موٴمنان یا كافران نیستند، به سبب شرایط حاكم بر آن‌ها عنوان مستضعف (در ناتوانی نگاه داشته شده) یافته‌اند و در تعامل و یاری آنان دستورهای خاصّی به موٴمنان داده شده است. [1]. ﴿اِلاَّ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ والوِلدانِ لا یستَطیعونَ حیلَةً ولا یهتَدونَ سَبیلا﴾ (سوره نساء، آیه 98). [2]. ﴿فَاُولـٰئِكَ عَسَى اللهُ اَن یعفُوَ عَنهُم...﴾ (سوره نساء، آیه 99). [3]. عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْمُسْتَضْعَفِ، فَقَالَ: هُوَ الَّذِى لا یهْتَدِى حِیلَةً إِلَی الْكُفْرِ فَیكْفُرَ وَ لا یهْتَدِى سَبِیلاً إِلَی الإِیمَانِ؛ لا یسْتَطِیعُ أَنْ یؤْمِنَ وَ لا یسْتَطِیعُ أَنْ یكْفُرَ... مَرْفُوعٌ عَنْهُمُ الْقَلَمُ (الكافى، ج2، ص404). 📚 مفاتیح الحیات ص 325. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقل اسیر 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
قرآن می ‌گوید این استادی كه در حوزه یا دانشگاه است وقتی در فضای جامعه یا در فضای حوزه و دانشگاه راه می ‌رود باید طوری باشد كه مثل نور همه از او بهره ببرند، كدام طلبه یا دانشجوست كه وقتی را ببیند به او اقتدا نكند؟! 🔹 اینكه می‌ گویند جهاد نفس، است این تشبیه نیست، تمثیل نیست، یك واقعیتی است، یك زنگ درونی است، یک جنگی است بین اندیشه و انگیزه انسان که هوس، شهوت و غضب یك چیز می‌ خواهد اما عقل عملی چیز دیگری می ‌خواهد. این جنگ هست! در این مبارزه اگر هوس پیروز شد این عقل را به اسارت می ‌گیرد در نتیجه از عقلِ اسیر كاری ساخته نیست لذا فرد می ‌شود عالِم بی‌ عمل. مطالعه بیشتر: Esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/01/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می شود. بنابر این گزارش، این کنگره با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار کرده و تا جمعه ۱۲ اسفند ماه ادامه دارد. 🔹 زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت 10 صبح 🔹 مکان: تهران - موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  بار عمل
🔸 فرمود این ‌چنین نیست كه شما نابود بشوید، شما از داری به دار دیگر منتقل می‌ شوید؛ با بارتان هم منتقل می‌ شوید، كسی نیست که بار شما را ببرد: ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی﴾ _ «وِزر» یعنی بار سنگین؛ «وازر» یعنی كسی كه حامل وزر است یعنی باربر _ هیچ باربری بار شما را نمی ‌برد؛ از ارحامتان بخواهید كمك بگیرید، آنها هم جواب شما را نخواهند داد، شما هستید و بارتان! 🔸 ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ﴾ _ «مُثقله» یعنی نفسی كه در اثر بارِ سنگین، احساسِ ثِقل می‌ كند و زیر بار مانده است؛ «مُثقله» یعنی نفسی كه بار بر او سنگینی كرده است _ اگر این , از دیگری كمك بخواهد كه مقداری از بار او را ببرد، آن دیگری بار او را نمی ‌برد حتی اگر از ارحام او هم باشد چون ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾. 🔸 فرمود: ﴿وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَی حِمْلِهَا لاَ یحْمَلْ مِنْهُ شَی‏ءٌ وَلَوْ كَانَ﴾ آن كسی كه مَدعوّ است، ﴿ذَا قُرْبَی﴾؛ ولو از ارحام او باشد! كسی از فرزندش كمك بخواهد كه مقداری از بار او را حمل كند، این مقدور نیست. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 600 🔸 نهی از تبرّی از مستضعفان زراره گوید: من به همراهی حمران یا بُكَیر بر امام باقر (ع) وارد شدم. گفتم: ما [در دوستی با افراد] معیار و میزانی قرار می ‌دهیم؛ هركس با ما [در امر ولایت] موافق باشد چه علوی چه غیر علوی، با آنان دوستی می‌ كنیم و هركس با ما مخالف باشد (علوی و غیر علوی)، از او برائت می‌ جوییم. امام باقر (ع) فرمود: ای زراره! كلام خدا از سخن تو صادق ‌تر است، پس كسانی كه خدا درباره آن‌ها فرمود: ﴿اِلاَّ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ و النِّساءِ...﴾[1] كجایند؟ و گروهی از مسلمانانی كه [نه موجب قطعی برای عذابشان هست نه سببی برای آمرزش آنان؛] و فرجام كارشان بسته به فرمان خداست و نیز كسانی كه عمل صالح و گناه را به هم آمیخته ‌اند و اصحاب اعراف و كسانی كه با عطای به آنان، به اسلام علاقه‌مند می‌ شوند این گروه ‌ها كجایند؟[2] [1]. سورهٴ نساء، آیهٴ 98. [2]. (الكافى، ج2، ص383ـ382). 📚 مفاتیح الحیات ص 325. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra