eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران پاداش نیكی به همكار رسول خدا (ص) فرمود: ... رحمت خدا بر کسی که شریک و همکارش را بر نیکی‌ هایش کمک کند... . [1] [1]. ... رَحِمَ اللهُ خَلِیطاً أَعَانَ خَلِیطَهُ عَلَی بِرِّهِ ... (الأمالی، صدوق، ص288). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹 تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: عاقل شدن عَقیل شدن عقیله شدن مقدور دیگران هم هست منتها به اندازه خودشان، آن اوجش كه مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است مقدور خود آنهاست؛ اما مراحل میانی و ضعیف مقدور دیگران هم است. ما به همان اندازه كه از عقل برخورداریم به همان اندازه از هم لذّت می ‌بریم. اطاعت پروردگار، نام پروردگار، یاد پروردگار برای یك عدّه شیرین است. 🔹 عبادت كردن، انجام واجبات و ترك محرّمات اینها توشه است، اینها زاد است و زاد را به اندازه راه باید فراهم كرد! برخی ها در می‌ كوشند؛ عمرشان را صرف تحصیل زاد می ‌كنند كار، كار خوبی است ولی از خوب ‌تر می ‌مانند. ما زادی داریم توشه‌ ای داریم برای راه، مقصدی داریم و مقصودی داریم كه مقصود ما در آن مقصد است؛ ما باید آن مقصد را بشناسیم، مقصود را بشناسیم و راه را هم طی كنیم. 🔹 در قرآن كریم هم راه را به عنوان زاد و توشه برای ما مشخص كردند، هم مقصد را معرفی كردند و هم مقصود را. بسیاری از ما بر فرض كه آدم خوبی باشیم تمام تلاش و كوشش ما در تحصیل زاد است. ، البته اگر زاد مربوط به دنیا باشد آن زائد كارآمد نیست. زاد آخرت هر چه بیشتر باشد آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را بیشتر می‌دهند آن غرف مبنیه را بیشتر می ‌دهند، اما هرگز اینها را به مقصد نمی ‌برد؛ اینكه در سوره مباركه «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ یعنی توشه تهیه كنید، خب برای چه كسی و برای چه چیزی؟! توشه غیر از مقصد است! توشه غیر از مقصود است! یعنی توشه تهیه كنید كه شما را به مقصد برساند، آن ، با علم باید شناخت. همین نماز كه برای ما توشه است، اگر آن قُرب را بشناسیم و این را برای ما حل كنند كه چطور او «أقرب إلینا من حبل الورید» است ولی ما از او دوریم ﴿ینَادَوْنَ مِن مَكَانٍ بَعِیدٍ﴾ این دیگر به زاد و توشه برنمی‌ گردد، این به برمی ‌گردد. آن تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
. مطالعه بیشتر: https://javadi.esra.ir/fa/w/444026 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/01/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 اجر نیکی
🔸 در قصه حضرت موسی و خضر (سلام الله علیهما) وقتی موسی (سلام الله علیه) سؤال کرد که شما چرا آن دیوار را چیدی، پاسخی که بعداً وجود مبارک خضر داد، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَینِ یتیمَینِ فِی الْمَدینَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحا﴾؛ پدرشان آدم خوبی بود. ذیل این آیه فرمودند منظور از پدر، جدّ هفتادم بود. بالأخره جدّ هفتم باشد جدّ هفتادم باشد یا پدر بلافصل باشد، ؛ اگر جدّ هفتم یا هفتادم کسی آدم خوبی بود، خدا خضر را می فرستد. 🔸 این طور نیست که اگر کسی کار خیر کرد خدا او را رها بکند و بگوید او کار خیری کرد و تمام شد و رفت! بالأخره خضرِ راه همیشه هست و اختصاصی به عصر موسای کلیم نداشت و ندارد؛ خدا فراموش نمی کند: ﴿وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِیا﴾. حالا اگر پدر، پدر خوبی بود یا جدّ هفتم یا جدّ هفتادم، خوب بود، خدا نمی گذارد بچه یتیم آسیب ببیند، آیا این مخصوص آن زمان است یا که خضر (سلام الله علیه) دارد استدلال می کند که ﴿كانَ أَبُوهُما صالِحا﴾؟ این «قضیة فی واقعة» که نیست. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 39 تاریخ: 1393/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران بیماران از كسانی‌ اند كه خدا در قرآن به آن‌ها نظر رحمت كرده و برخی از تكلیف ‌ها را از آنان برداشته یا به دوران بعد از بیماری موكول كرده است، چنان‌كه درباره روزه ‌داری فرموده: بیماران یا مسافران در روزهای دیگر روزه بگیرند. [1] در موضوع جایگزینی تیمم به جای غسل یا وضو نیز می‌ فرماید: ... اگر بیمار یا مسافر بودید... و آب در اختیار نداشتید [یا استفاده از آب زیان داشت] پس با خاك پاك تیمّم كنید. [2] دربارهٴ رفع تكلیف جهاد از بیماران نیز می‌ فرماید: بر ناتوانان و بیماران و فقیرانی كه هزینه سفر یا نفقه عیال خود را ندارند تكلیف جهاد نیست. [3] [1]. ﴿و مَن كانَ مَریضًا اَو عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّن اَیامٍ اُخَرَ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 185). [2]. ﴿... و اِن كُنتُم مَرضىٰ اَو عَلىٰ سَفَرٍ ... فَلَم تَجِدوا ماءً فَتَـیمَّموا صَعیدًا طَیبًا﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 6). [3]. ﴿لَیسَ عَلَى الضُّعَفاءِ و لا عَلَى المَرضىٰ و لا عَلَى الَّذینَ لا یجِدونَ ما ینفِقونَ حَرَجٌ﴾ (سورهٴ توبه، آیهٴ 91). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ذکر الهی

🔹 ذکر خدا تنها نام خدا بر لب نیست، بلکه است؛ یعنی هم ذِکر است هم ذُکر. وقتی این ذکر مؤثر است که آن مذکور هم بشود ذاکر و این . 🔹 اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود. ما به یاد خدا هستیم، اما وقتی این یاد ما واقعی بود خدا هم به یاد ماست؛ چون در قرآن وعده داد و فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾ . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/12/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حجاب شهود

🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجاب شهود

🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔸 در حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می ‌گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب‌ عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این ؛ تا خودش هست خدا را نمی ‌بیند: «وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز» 🔸 وقتي که خلق خودش را می بيند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی ‌تواند خدا را ببيند. نفس مادامی که غير خدا را می ‌بيند که نمی ‌تواند خدا را ببيند، تا خودش را می ‌بيند که خدا را نمی ‌بيند؛ «رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند» می ‌شود . حضرت به کور مي ‌گويد «الله» را الآن می ‌بينی؛ اين أبی بصير نه بايد امام را ببيند نه بايد خودش را ببيند نه بايد چيز ديگر را ببيند تا «الله» را ببيند. ↙️ آپارت: https://aparat.com/v/RKCfi 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا