eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   بذل مؤمنانه
🔸 حرام ولو یك درهمش هم كه باشد است، چون از
مرز شریعت
گذشته است؛ حلال است كه یا افراط می ‌شود یا تفریط یا همان هسته مركزی است. فرمود كه با مال حلال انفاق می‌ كنند سعی می‌ كنند از حد نگذرند یعنی اسراف نمی ‌كنند و سخت‌گیری بی جا هم نمی ‌كنند. 🔸 انسان طبعاً قتور و مُمسك است، این قتور بودن و ممسك بودن او را به تفریط می ‌رساند. فرمود نه اهل تفریط باشید كه ﴿كَانَ الْإِنسَانُ قَتُوراً﴾ _ برای اینكه اگر خزائن الهی را هم به او بدهند این ذخیره می‌ كند و خیال می ‌كند كه تمام می ‌شود _ نه اهل اسراف باشید، چه اینكه به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم در سوره مباركه «اسراء» فرمود شما این
هسته مركزی 
را حفظ كنید؛ آیه 29 سوره مباركه «اسراء» این بود: ﴿وَلاَ تَجْعَلْ یدَكَ مَغْلُولَةً إِلَی عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً﴾. اسراف, است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 26 تاریخ: 1390/12/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه ماه ذی الحجه 1444 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «شعائر حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir پخش می گردد. 🔹 موضوع: شعائر حج 🔹 جلسه: 12 آپارات: https://aparat.com/v/OWYTp 🆔 @m_vaezjavadi
لزوم رعایت اعتدال در امور علمی و عملی / اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید که همواره انسان باید را رعایت کند و نه راه افراط را برود و نه راه تفریط! لذا در پایان فرمود: اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم رعایت اعتدال در امور علمی و عملی / اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح دیروز جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 108 ـ پرداختند. 🔸 ایشان بیان داشتند: در کتاب تمام نهج البلاغه که سخنان نورانی امیرالمومنین را در 5 بخش خطبه ها، نامه ها، کلام ها، توصیه ها و دعاها جمع آوری کرده اند، اصل این کلام نورانی که ضرار به نقل از حضرت آورده، در جلد 5 صفحه 82 آمده است. که ضرار در جواب معاویه که گفت: علی را برای ما توصیف کن، بیان داشت امیرالمومنین «کان یقول»؛ یعنی این کلام را مکرر می فرمود که خداوند در دستگاه درونی انسان، پاره ای خلق کرده به نام که عجیب ترین عضو بدن است. هر چندهمه اعضاء حیکیمانه خلق شده اند، اما قلب خیلی لطیف و عجیب است. 🔸 برهان امیرالمومنین این است که در قلب، هم مواد حکمت در او هست و هم اضداد حکمت، هم گرایش به حکمت دارد که باشد و هم به ضد حکمت دارد که جهل و ظلم باشد. هم گرایش علمی دارد و هم گرایش عملی، لذا همواره در آنجا جنگ بین اینها دایر است. 🔸 در درون قلب انسان همواره جنگ سنگینی به پا هست که جهاد اوسط نامگذاری شده و انسان موظف است با آن مبارزه کند، همانطور که انسان موظف است با دشمن بیرونی مبارزه کند که به نام جهاد اصغر هست و جهادی که بین عقل و قلب است، بین علم و شهود است و مانند آن، جهاد اکبر نامگذاری شده است. 🔸 گاهی نزاع، درون مرزی است بین علم و جهل نزاع است، در این صحنه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ » آمده است ولی گاهی جهل به معنای جهالت است، یعنی شخص، یک چیزی را مسلّم می داند ولی اندیشه او که کار عقل نظر است درگیر با انگیزه اوست که کار عقل عمل است، یک انسان هوامدار است، این انسان می کوشد تمام سرمایه های علمی را در راه باطل صرف کند، تمامی درس هایی را که خوانده، به پای باطل بریزد، اینجا نزاع بین جهل و علم نیست بلکه بین جهالت و علم است اینجا باید گفت: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»! جهل برای عقل نظر است و جهالت برای عقل عمل، یعنی نیروی علمی به سمتی و نیروی عملی به سمت دیگر گرایش دارد... . مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/04/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران ادب عیادت عیادت كوتاه: امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: از پُر اجرترین عیادت كنندگان مریض نزد خدا كسی است كه ماندن او نزد بیمار كوتاه باشد، مگر اینكه بیمار آن را دوست بدارد و درخواست كند. [1] در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است كه عیادت مریض حداكثر به اندازه یك بار دوشیدن شیر شتر باشد. [2] [1]. إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ الْعُوَّادِ أَجْراً عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَنْ إِذَا عَادَ أَخَاهُ خَفَّفَ الْجُلُوسَ إِلا أَنْ یكُونَ الْمَرِیضُ یحِبُّ ذَلِكَ وَ یرِیدُهُ وَ یسْأَلُهُ ذَلِكَ (الكافى، ج3، ص118). [2]. الْعِیادَةُ قَدْرُ فُوَاقِ نَاقَةٍ أَوْ حَلْبِ نَاقَةٍ (الكافى، ج3، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 372 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 التیام موعظه
🔸 سرّ اینكه ، تكرارپذیر است و خسته ‌كننده نیست چیست؟ مطلب علمی برای این است كه آدم فلان مطلب را عالِم بشود، شما روزی كه تدریس كردید، همان مطلب را روز دوم برای شنونده ‌هایتان بگویید می ‌بینید آنها احساس خستگی می‌ كنند اما موعظه را انسان، ده جا هم بشنود باز حاضر است بشنود. موعظه، تكرارپذیر است، چرا؟ برای اینكه آن فشار آن آسیب، تكرارپذیر است، هر لحظه دارد: ﴿یوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ٭ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ﴾، خب این دارد بر آن می ‌گذارد! 🔸 ، یك نیش است، موعظه هم مرهم است. انسان در تمام این روضه ‌خوانی ها می ‌رود در تمام این مجالس می ‌رود نام اهل بیت هست، این تكرارپذیر است، موعظه تکرارپذیر است، دستور تقوا تكرارپذیر است، برای اینكه از آن طرف انسان دارد نیش می ‌خورد از این طرف هم مرهم لازم است. وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) هر شب وقتی نماز عشاء تمام می ‌شد، این جمله را می ‌فرمود که آقایان بارهای تان را ببندید:
«تَجهّزوا رَحِمَكم الله»
، برای اینكه این، مشكل را حل می ‌كند. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 1 تاریخ: 1391/02/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تعصّبْ

🔸 تعصّبْ پرده ضخیمِ حقیقت پوشی است که چاره ای نتوان برای آن اندیشید. کسانی که با تفسیر کلمه «مولا» به «دوست» می گویند: نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بیش از صد هزار نفر را سه روز در گرمای آزار دهنده حجاز کنار نگه داشت و آن ها را واداشت که دست دوستی به سوی علی (علیه السلام) دراز کنند و با او پیمان ببندند که پیوسته دوست او باشند و...! به راحتی می توانند در دلالت و امثال آن خدشه کنند و با اِبداع احتمال، حق جویان را به کژراهه بکشانند. 📚 ادب فنای مقربان، ج5، ص193 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران ادب عیادت درخواست دعا از بیمار: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا كند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است. [1] [1]. إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیسْأَلْهُ یدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِكَةِ (الكافى، ج3، ص117). 📚 مفاتیح الحیات ص 372 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
خالق اعجاز
🔸 دیدِ مشرکان درباره رسالت این بود كه هر پیشنهاد هوس ‌مدارانه ‌ای را که به عرض پیامبر رساندند او باید انجام بدهد! ذات اقدس الهی بعد از نقل این شبهات، به رسولش فرمود این جمله را بگو: ﴿هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولاً﴾؛ كه رسالت دارم؛ چون بشرم، مانند شما عاجزم و چون رسالت دارم، منتظر دستورم؛ اگر بیاید بخواهد شقّ‌ القمر كند، شقّ ‌الأرض كند، شقّ‌ البحر كند، شقّ‌ الحجر كند، شقّ ‌الشجر كند، همه این كارها را ما می ‌كنیم! چون همه اینها مُنشق شدند؛ هم شقّ ‌البحر شد با ﴿انِ اضْرِب بِعّصَاكَ الْبَحْرَ﴾، هم شقّ‌ الحجر شد با ﴿اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ﴾، هم شقّ ‌الأرض شد که ﴿فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ﴾، هم شقّ ‌الشجر شد طبق بیان نورانی حضرت امیر در خطبه «قاصعه» و هم . 🔸 فرمود اگر بیاید عنایت الهی بیاید، همه اینها قابل انشقاق است؛ اما اگر خود ما بخواهیم، این‌چنین نیست. بنابراین از جنبه بشریت، من منتظر دستورم و از نظر رسالت، اگر عنایت الهی بشود همه این كارها شدنی است. این پیشنهادهای شما را اگر ذات اقدس الهی اراده كند می ‌شود انجام داد؛ اما پیشنهاد هوس ‌مدارانه شما كه هر روز چیزی را از ما بخواهید این می ‌شود لَعب به معجزه! 📚 سوره مبارکه اسراء – جلسه 131 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ویژه برنامه سیمای حج 

🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 سعادتمند حقیقی

🔸 حضرت پس از گرفتن علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) در روز ، به مردم فرمود: «اِعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِنْ أَطَعْتُمْ عَلِیاً سَعِدْتُمْ وَ إِنْ خَالَفْتُمُوهُ شَقِیتُمْ». 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود: جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که سعادتمند حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را و دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود: «اَنَّ السَّعید كُلَّ السَّعید حَقَّ السَّعید مَن اَحَبَ عِلیاً فى حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتهِ وَ اَنّ الشَّقِىَّ كُلَّ الشَّقِی حَقَّ الشَّقِی مَن اَبْغضَ عَلِیاً فى حَیاتِه وَ بَعْدَ وَفاتِه». 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص229 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان ادب برخورد با مردگان رو به قبله كردن مرده: امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: رسول خدا (ص) بر مردی از فرزندان عبدالمطّلب وارد شد كه در حال جان دادن بود و او را به سویی جز قبله قرار داده بودند. پیامبر (ص) فرمود: او را رو به قبله كنید، زیرا در این صورت فرشتگان به وی روی كنند و خدا هم به وی رو كند و این‌گونه خواهد بود تا جان سپارد. [1] [1]. دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَی رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هُوَ فِى السَّوْقِ وَ قَدْ وُجِّهَ لِغَیرِ الْقِبْلَةِ، فَقَالَ: وَجِّهُوهُ إِلَی الْقِبْلَةِ، فَإِنَّكُمْ إِذَا فَعَلْتُمْ ذَلِكَ أَقْبَلَتْ عَلَیهِ الْمَلائِكَةُ وَ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیهِ بِوَجْهِهِ، فَلَمْ یزَلْ كَذَلِكَ حَتَّی یقْبَضَ (الفقیه، ج1، ص133). 📚 مفاتیح الحیات ص 408 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سفاهت اختلاف
🔸 در دو جا از نهج ‌البلاغه حضرت امیر (سلام الله علیه) این تعبیر را دارد که یک جا درباره است و یک جا درباره ؛ می ‌فرماید: «شَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِینَ»؛ فرمود فدک در دست ما بود خلافت در دست ما بود، عده‌ ای طمع كردند و عده ‌ای هم سخاوتمندانه گذشتند؛ متعلق به ما بود ولی ما سخاوتمندانه گذشتیم و نگذاشتیم اختلاف داخلی پیش بیاید. در نامه‌ ای هم كه برای ابوموسای اشعری می ‌نویسد، می ‌فرماید ابوموسی بدان، اگر در تمام امّت اسلامی بگردی، احدی مثل من ندارد! اگر می ‌گویید اتّحاد خوب است، ما معلّم وحدتیم. 🔸 قرآن كریم فرمود اینها چون عاقل نیستند با هم اختلاف دارند: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بَأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یعْقِلُونَ﴾. در چند جای نهج‌ البلاغه، حضرت امیر (سلام الله علیه) مردم را از تشتّت بر حذر می ‌دارد و جریان تشتّت را عامل شكست می‌ شمارد؛ حضرت، عامل شكست را می‌داند و عامل اختلاف را می ‌شمارد. 📚 سوره مبارکه حشر – جلسه 14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خلیفه الهی

🔸 سرّ تعلیم حضرت امام صادق ( علیه السلام ) وظیفه عصر غیبت خاتم الأوصیاء ( علیه السلام ) را به زراره با عبارت : «أَللهُم عَرفْنی نَفْسَک. . . » آن است که پیامبر خلیفه خدا و امام معصوم ( علیه السلام ) خلیفه پیامبر است، تا مستخلفٌ عنه شناخته نشود، خلیفه او شناخته نخواهد شد و عنصر اصلی و همین بود که چون امامت را خلافتِ از نبوّت ندانسته و امام را خلیفه شخصیّت حقوقی پیامبر یعنی نبوت او نیافتند، ره افسانه زدند، چنان که مُتَنَبّی های جهان چون نفهمیدند یا نخواستند بفهمند که نبیّ خلیفه خداست و چنین خلافتی به هر کسی نمی رسد، کژراهه رفتند، هرچند تعمّد برخی جاه طلبان چاه افتاده را نمی توان انکار کرد؛ لیکن اشتباه نابخشودنی را نیز نمی شود نادیده گرفت. 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص383 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra