eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
احیای امر به معروف و نهی از منکر 🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر و احیای این عزم ملّی بود. خداوند در سوره «لقمان» وقتی که حکمت را معنا کرد و حکیم را معرّفی نمود و لقمان را به وصف صاحب حکمت ستود، فرمود: چنین انسان حکیمی به فرزندش نصیحت حکیمانه کرد و گفت: ﴿وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾ . یعنی چیزی که عقل و نقل (قرآن و روایات) او را به رسمیّت می شناسند؛ خلاف که پیش عقل و نقل، نکره و ناشناس است و او را به رسمیّت نمی شناسند. حضرت لقمان فرمود: امر به معروف و نهی از منکر کن. سپس فرمود: امر به معروف، عزم ملّی می خواهد و این راه، مصیبت و رخداد تلخ به همراه دارد و باید در آن صبر پیشه کنی... . 🔹 امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اختصاصی حوزه های علمیه نیست؛ چون کار اختصاصی آن ها تعلیم و تزکیه است. همچنین از اختیارات دانشگاه ها نیست؛ زیرا کار ویژه آن ها دانشوری و نشر اندیشه و دانش است. نیز در قلمرو آموزش و پرورش نیست؛ چون کار مخصوص آن ها پرورش و تربیت نوسالان و جوانان است. امر به معروف و نهی از منکر، امری ملّی، مصمّم و جزمی است که با همراه است... . 🔹 فریضه امر به معروف و نهی از منکر با حدّ و تعزیر فرق جوهری دارد. در امر به معروف به انجام کار فرمان می دهند و در نهی از منکر جلوی کار زشت را می گیرند و به عامل آن می گویند: این کار خوب را انجام بده یا کار بد را نکن، ولی در حدّ و تعزیر، شخص بزهکار را تنبیه می کنند که چرا فلان کار قبیح را مرتکب شدی. از این رو، چنین کاری به عهده است؛ خلاف امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه همگان است، نه خصوص قاضی... . 🔹 حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هیچ کس نباید در جامعه اسلامی از خود سلب مسؤولیت کند و بگوید: به من چه! ... مسؤولیت عمومی برای آن است که انسان دارای است... و چون حیثیّت جمعی دارد، به دیگران وابسته است. 🔹 ... امر به معروف و نهی از منکر، جنبه ای دارد که نمی گذارد وارد صحنه شوند. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، افراد شرور والی مردم می گردند؛ آنگاه ولایت فقیه عادل مطرح نخواهد بود، بلکه سرپرستی سفیه و فاسق پذیرفته می شود. در این حال، مردانِ برجسته دعا می کنند و مستجاب نمی شود. ... از این جاست که در کلمات قصار حضرت علی (علیه السلام) چنین آمده است: جهاد در راه خدا نسبت به امر به معروف، مانند آب دهان است در برابر دریا؛ یعنی آن جهاد نرم در برابر این جهاد شدید و سخت، چنین است. هر دو جهادند؛ امّا یکی بالاتر از دیگری است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص108 تا 114 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان پاداش گرامیداشت مهمان تقویت روحی: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: نیروی تن آدمیان به غذا خوردن است و نیروی جانشان به غذا دادن. [1] [1]. قُوتُ الأَجْسَامِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الأَرْوَاحِ الإِطْعَام (الدعوات، راوندی، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و سوم ماه 1445 🔹 اصناف امت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصناف امت 🔹 امت اسلامی بالجمله خوب نیستند فی ‌الجمله خوب ‌اند: ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾. ائمه (علیهم السلام) فرمودند: ﴿ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾، انسان است كه «یحوم حوم نفسه»؛ هر چه دلش می ‌خواهد انجام می دهد! اینكه می ‌گوید من هر چه دلم بخواهد انجام می ‌دهم, هر جا دلم بخواهد می ‌روم, هر چه دلم بخواهد می ‌نویسم، این «یحوم حوم نفسه». این قسم اول است كه از او به «ظالم» یاد شده است و بدترین ظلمش هم همان است كه گرفتار الحاد می ‌شود و به خودش ستم می ‌كند. 🔹 ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾؛ یعنی هستند كه در روایت دارد اینها «یحوم حوم قلبه»؛ اینها مشكل خودشان را حل می ‌كنند. 🔹 ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾؛ اینها پیشگام ‌اند اینها سابق ‌اند ﴿بِالْخَیرَاتِ﴾، وقتی سابق به خیرات شدند مواظب دیگران هم هستند. درباره این گروه در روایت دارد که ﴿سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾ كسانی ‌اند كه «یحوم حوم ربّه عزّ وجل»؛ نه حوم نفس‌ اند و خودمحورند كه فرقه اولی بود نه حوم قلب ‌اند كه فرقه میانی و ثانیه است، بلكه به كار می ‌كنند و هر چه او پسندد می ‌پسندند. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 15 تاریخ: 1392/09/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است.... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است. نه می توان او را از اندیشیدن بازداشت و نه می توان کار و کوشش را از او گرفت تا موجودی جامد و بی فعّالیت شود و نه می توان پیوند میان علم و عمل او را نادیده گرفت. بنابراین، حیات بشر، آمیزه ای از است و نیز آگاهی و دانش او خطوط فعالیتش را ترسیم و به کار و کوشش او کمک می کند. 🔹 ناهماهنگی میان دانش و عمل انسان، او را از حیات و هویت انسانی بی بهره می کند؛ زیرا هویت بشر از اندیشه های علمی و انگیزه های عملی ساخته می شود و کسی زنده است که اندیشه صائب و انگیزه صالح دارد. بنابر این، هر قدر دانش انسانْ عمیق تر و کردار او حکیمانه تر و پیوند میان دانش و کوشش او استوارتر شود، زندگی او خردمندانه تر و پربارتر و در نتیجه او زنده تر است. از این رو، در ره آورد پیامبران و رهبران الهی که وظیفه احیای انسانیت را به عهده دارند: ﴿یا أیّها الّذین امنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم﴾ ... . قرآن کریم، گاهی با تشویق آدمی به «علم متقن» و «عمل محکم»، او را به استحکام پیوند میان این دو فرامی خواند و گاه نیز جهل و بیکاری و تن پروری و گسیختگی علم از عمل را نکوهش می کند. انسان باید با آموختن دانش و انجام کارهای صالح و نیز با تحکیم پیوند میان دانش و کوشش، خویشتن و جامعه را از چنگال نیستی و جهل و تنبلی برهاند تا به «حیات معقول و مسؤول» بار یابد... . 🔹 گستره نفوذ علم از قلمرو عمل بیش تر و نسبت میان این دو، «اطلاق» و «تعیّن» است؛ یعنی علمْ حقیقتی است مطلق و عمل حقیقتی متعیّن است. از این رو، عمل را به اوج مقام ارجمند علم، راهی نیست؛ زیرا برخی از معلوم ها از محدوده حیات بشری بیرون است و انسان در تحقق آن ها هیچ نقشی ندارد. افزون بر این، پیدایش آدمی، مرهون و معلول تحقق برخی از معلوم هاست. نیز برخی از معلوم ها در درون محدوده حیات بشر جای دارند و پیدایش آن ها در گرو اراده و کار اوست؛ به گونه ای که اگر او نبود، این امور هرگز پدید نمی آمدند. 🔹 به هر روی، بهره مندی از اندیشه برهانی و نیز پیروی انگیزه از آن، موجب می شود که انسان بر همه کارهایش توفیق یابد و نبود هر یک، رسیدن به هدف را ناممکن می کند؛ چنان که ملّت کج اندیش و ناآگاه که از جزم علمی محروم است یا ملّتی دانا که عزم عملی ندارد، هرگز به مقصود خود نمی رسد. سرّش آن است که اندیشوران بی بهره از استدلال و برهان، گرفتار شک هستند و اگر عاقلانه تصمیم نگیرند، دچار تردید نیز خواهند شد. راه رهایی از آسیبِ شکِّ در دانش، بارور کردن اندیشه علمی است و راه رستن از تردید در منش، دستیابی به عزمی پایدار و خردمندانه است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص117 تا 119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان كیفر ردّ مهمان ابوحمزه گوید: به امام باقر (ع) عرض كردم: فدایتان شوم چه می ‌گویی درباره مسلمانی كه نزد مسلمانی برای دیدار یا درخواست نیاز رفته باشد و از او اذن ورود بخواهد؛ ولی او در حالی كه در خانه‌ اش هست، به وی اجازه ورود ندهد و از خانه بیرون نیاید؟ فرمود: ای اباحمزه! هر مسلمانی نزد مسلمانی دیگر برای دیدار یا درخواست نیازی برود و او در خانه باشد و از او اجازه ورود بخواهد و صاحبخانه به استقبال مهمان نرود پیوسته از رحمت خدا به دور است تا همدیگر را ملاقات كنند. [از روی تعجب] گفتم فدایتان شوم آیا پیوسته از رحمت خدا دور است تا یكدیگر را ملاقات كنند؟ فرمود: آری، ای ابوحمزه! [1] [1]. (الكافى، ج2، ص365). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حیات طیبه در قناعت است / پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحانات الهی را تحمل کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
صبح امروز (پنجشنبه 19 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ 112 ـ پرداختند. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در این کلمه حکیمانه خود که در نهج البلاغه آمده است می فرماید: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ، فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً» ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra