eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1445 🔹
بهشت مِهر


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بهشت مِهر
🔹 در سوره مبارکه «حشر»، وقتی مؤمنین را معرّفی می ‌کند و وظایف آنها را هم ذکر می ‌کند ـ در آیه دَه سوره مبارکه «حشر» ـ می ‎فرماید مردان باایمان، نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت می ‌کنند، برای اینکه آنها باعث شدند که این معارف به ما رسید. اگر بودند که ما در کنار سفره آنها نشستیم، اگر بودند که مهمان آنها هستیم، اگر و فقها و مؤلّفان بودند که در کنار کتاب ‌های آنها نشسته ‌ایم، لذا می گویند: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ﴾. 🔹 این نسبت به گذشته ‌ها بود؛ نسبت به افرادی که فعلاً با هم در یک منطقه کوچک یا وسیع زندگی می‌ کنند هم می گویند خدایا! ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ هیچ مؤمنی، خواه در مشرق عالَم و خواه در مغرب عالَم به سر می ‌برد، کینه او در دل ما نباشد و ما بدِ او را نخواهیم. این بهشتی است که دین تحویل ما می ‌دهد؛ خدایا! توفیقی بده که ما کینه هیچ مسلمانی را در دل نداشته باشیم! چه نعمتی بالاتر از این؟! چه فرهنگی بالاتر از این؟! چه تمدّنی بهتر از این؟! 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 13 تاریخ: 1395/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم 🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به صائب و نیز به صالح است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم 🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به صائب و نیز به صالح است. علم دوگونه است: علم صاحب خانه یا میزبان و علم اکتسابی یا مهمان. علم میزبان، فطرت و خردی است که خداوند در جان انسان نهاده است؛ ﴿ و نفس و ما سوّیها ٭ فألهمها فجورها و تقویها ﴾. این ، دستبرد پذیر و زایل شدنی نیست؛ ولی باید مراقب بود تا غبار گرایش مادی آن را نپوشاند؛ ﴿ و قد خاب من دسّها ﴾ . به دیگر سخن، فطرت و عقل از میان رفتنی نیست، ولی ضعیف و مستور می شود. 🔹 خداوند همگان را راستگو و راست کردار آفرید؛ چنان که کودک همواره راست می گوید، مگر آن که به طنز یا به جِد، دروغ را به او بیاموزند. نسبت علمی انسان به نیک و بد، یکسان است؛ یعنی هم بدی را می فهمد، هم خوبی را؛ ولی گرایش او نسبت به زشت و زیبا یکسان نیست. فقط به سوی نیکی و حق است و و دست نخورده انسان هرگز بدخواه نیست و به بدی گرایش ندارد. بنابراین، زمینه دریافت معارف الهی در جان همگان وجود دارد... . 🔹 علم در یک نگاه، دو قسم است: علم مهمان و علم میزبان. علم مهمان، دانشی است که در حوزه یا دانشگاه تدریس می شود و چنین علمی دوام ندارد؛ چنان که بسیاری از دانسته ها در دوران سالخوردگی از یاد انسان می رود و بسیاری از دانشوران در کهنسالی دچار فراموشی می شوند. علم میزبان در ضمیر انسان و به منزله چراغ هدایت است که برخی شعله آن را کم می نمایند و بعضی اشتعال آن را زیاد می کنند. پیامبران، مهمانی را به خانه دل انسان ها دعوت می کنند که با میزبان خود سازگار و هماهنگ باشد. چنین مهمانی، نور چراغ صاحب خانه را زیاد می کند تا شبستان جان افشان روشن گردد و او عالمِ با عمل شود... . 🔹 ... برده ای اهل نماز و عبادت، به همراه صاحب بی نمازش از کوچه و خیابان می گذشتند که هنگام نماز به کنار مسجدی رسیدند. غلام از فرصت استفاده کرد و با اجازه صاحبش، برای ادای نماز اوّل وقت به مسجد رفت. نماز و نیایش غلام، اندکی به درازا کشید و مالک او که بیرون مسجد در انتظار بود، طاقتش به سرآمد و دَرِ مسجد را گشود و او را همچنان سرگرم عبادت یافت. پرسید: چرا از مسجد بیرون نمی آیی تا برویم؟ غلام پاسخ داد: من اجازه خروج ندارم. مالک، شگفت زده پرسید: چه کسی اجازه نمی دهد؟ پاسخ داد: همان کسی که به تو اجازه ورود به مسجد و نماز خواندن در آن را نمی دهد؛ یعنی تو را به حال خودت رها کرد و توفیق خاص را از تو دریغ نمود. البته در همه این موارد، آنچه به خدای سبحان انتساب دارد، است و نه بیش از آن که مستلزم جبر گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص126 تا 128 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 تفسیر به رأی

▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تفسیر به رأی
▫️ ابن زیاد نامه‌ ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. در قبالْ پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ‌ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾. این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می ‌رسد می ‌گوید من مؤمنم، وقتی به كفار می‌رسد می ‌گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم. ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می ‌گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی ‌هاشم رسیدی به آنها می ‌گویی من با شمایم، می‌ ترسم جزء منافقان باشی! ▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی‌ بینید اینها با دین دارند بازی می ‌كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». ▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. این شده [كه] هم برای آزادسازی دین است، هم برای اجرای عدالت است، هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است. 📩 📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی تاریخ: 1384/11/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان سادگی در مهمانی امام رضا (ع) فرمود: مردی علی (ع) را دعوت كرد. علی (ع) فرمود: اگر سه چیز را برایم ضمانت كنی دعوت تو را می ‌پذیرم. گفت: آن چیست ای امیرمؤمنان؟ فرمود: برای من چیزی از بیرون خانه فراهم نكنی و آنچه در خانه داری از من دریغ نورزی و خانواده ‌ات را در تنگی نیندازی. گفت: می‌ پذیرم. پس آن حضرت دعوتش را پذیرفت. [1] [1]. عَنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِى‌طَالِبٍ ع أَنَّهُ دَعَاهُ رَجُلٌ، فَقَالَ لَهُ عَلِی ع: قَدْ أَجَبْتُكَ عَلَی أَنْ تَضْمَنَ لِى ثَلاثَ خِصَالٍ. قَالَ: وَ مَا هِىَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: لا تُدْخِلْ عَلَىَّ شَیئاً مِنْ خَارِجٍ وَ لا تَدَّخِرْ عَنِّى شَیئاً فِى الْبَیتِ وَ لا تُجْحِفْ بِالْعِیالِ. قَالَ: ذَاكَ لَكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، فَأَجَابَهُ عَلِىُّ بْنُ أَبِی‌طَالِبٍ ع (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص42). 📚 مفاتیح الحیات ص 389 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠روز بیست و نهم ماه 1445 ▫️
فتح حق


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فتح حق
▫️ با اینكه این سرها را آوردند و اُسرا را هم همراه این سرها وارد شام كردند، وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه)در كمال شهامت فرمود ما پیروز شدیم؛ آنها می‌ خواستند را از بین ببرند، ما رفتیم و كاملاً دین را زنده كردیم و برگشتیم. آنهایی هم كه شربت شهادت نوشیدند الآن در غُرَف مبنیه بهشت ‌اند. ▫️ یك سلسله هست كه خب دل می‌ سوزد و ما وظیفه داریم گریه كنیم، این یك امر طبیعی است. ما گریه می ‌كنیم برای اینكه آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ یعنی
برای خودمان گریه می ‌كنیم
نه برای آنها، آنها كه به روح و ریحان رسیدند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾. ما برای اینكه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، متاٴثریم و گریه می ‌كنیم. ▫️ اینجا سه‌ مسئله هست: یكی اینكه چه كسی پیروز شد؟ ما! یكی اینكه شهدای ما در چه حالت اند؟ خیلی مسرورند! یكی اینكه ما كه بازمانده ‌ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از فیض ایشان محروم می‌ شویم اشك می ‌ریزیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra