حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
تفسیر به رأی▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می خواهد! این هدف برین و والا می خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تفسیر به رأی▫️ ابن زیاد نامه ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در #كربلا در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. در قبالْ پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾. این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می رسد می گوید من مؤمنم، وقتی به كفار میرسد می گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم. ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی هاشم رسیدی به آنها می گویی من با شمایم، می ترسم جزء منافقان باشی! ▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی بینید اینها با دین دارند بازی می كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». ▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می خواهد! این هدف برین و والا می خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. این شده #نهضت_حسینی [كه] هم برای آزادسازی دین است، هم برای اجرای عدالت است، هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 📩 #باز_نشر_از_رسانه_ها #شبکه_اول_سیما 📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی تاریخ: 1384/11/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره766
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
سادگی در مهمانی
امام رضا (ع) فرمود: مردی علی (ع) را دعوت كرد. علی (ع) فرمود: اگر سه چیز را برایم ضمانت كنی دعوت تو را می پذیرم. گفت: آن چیست ای امیرمؤمنان؟ فرمود: برای من چیزی از بیرون خانه فراهم نكنی و آنچه در خانه داری از من دریغ نورزی و خانواده ات را در تنگی نیندازی. گفت: می پذیرم. پس آن حضرت دعوتش را پذیرفت. [1]
[1]. عَنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِىطَالِبٍ ع أَنَّهُ دَعَاهُ رَجُلٌ، فَقَالَ لَهُ عَلِی ع: قَدْ أَجَبْتُكَ عَلَی أَنْ تَضْمَنَ لِى ثَلاثَ خِصَالٍ. قَالَ: وَ مَا هِىَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: لا تُدْخِلْ عَلَىَّ شَیئاً مِنْ خَارِجٍ وَ لا تَدَّخِرْ عَنِّى شَیئاً فِى الْبَیتِ وَ لا تُجْحِفْ بِالْعِیالِ. قَالَ: ذَاكَ لَكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، فَأَجَابَهُ عَلِىُّ بْنُ أَبِیطَالِبٍ ع (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص42).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 389
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠روز بیست و نهم ماه #محرم 1445
▫️
فتح حق#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فتح حق▫️ با اینكه این سرها را آوردند و اُسرا را هم همراه این سرها وارد شام كردند، وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه)در كمال شهامت فرمود ما پیروز شدیم؛ آنها می خواستند #اصل_دین را از بین ببرند، ما رفتیم و كاملاً دین را زنده كردیم و برگشتیم. آنهایی هم كه شربت شهادت نوشیدند الآن در غُرَف مبنیه بهشت اند. ▫️ یك سلسله #گریه_های_عاطفی هست كه خب دل می سوزد و ما وظیفه داریم گریه كنیم، این یك امر طبیعی است. ما گریه می كنیم برای اینكه آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ یعنی
برای خودمان گریه می كنیمنه برای آنها، آنها كه به روح و ریحان رسیدند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾. ما برای اینكه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، متاٴثریم و گریه می كنیم. ▫️ اینجا سه مسئله هست: یكی اینكه چه كسی پیروز شد؟ ما! یكی اینكه شهدای ما در چه حالت اند؟ خیلی مسرورند! یكی اینكه ما كه بازمانده ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از فیض ایشان محروم می شویم اشك می ریزیم. #ورود_كاروان_اسرا_به_شام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ترجمه مجلدات 25 تا 27 تفسیر گرانسنگ تسنیم به زبان عربی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 22 تا 24 تفسیر گران سنگ تسنیم از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد. علاقمندان برای تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #تازه_های_نشر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو وحی
🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو وحی
🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد. توضیح آن که علوم تجربی از نازل ترین دانش هاست و پس از این علوم، به ترتیب، ریاضیات، حکمت و کلام و بالاتر از همه دانش های بشری و سلطان همه آن ها عرفان است؛ لیکن در رأس این هرم، وحی الهی قرار دارد.
🔹 عقل در میانه این هِرَم به منزله «واسطة العِقْد»ی است که سایر دانش های بشری را زیر اشراف خود می گیرد و کاربرد درست آن ها را به انسان می نمایاند. عقل انسانِ حقْ مدار، کم کم در پرتو نور وحی الهی رشد می کند و تکامل می یابد؛ آنگاه سایه اشراقی خود را بر حسّ و تجربه می گستراند و هر جا که پای او از رفتن بازمانْد، از شجره طوبای وحی مدد می گیرد.
بدین سان با پیشرفت دانش تجربی و تکنولوژی، عقل تجریدی و سنّت دینی به دست فراموشی سپرده نخواهد شد؛ بلکه خردمندان در پرتو دین به جهل خویش پی می برند و با کمک وحی به وجود جهان پس از مرگ اذعان می کنند؛ هر چند توان درک ویژگی ها و چند و چون آن جهان را ندارند و تنها می دانند که برخی افراد به آن جا کوچیده و از آن با خبر شده اند؛لیکن:
«آن را که خبر شد، خبری باز نیامد». 🔹 برای بیش تر روشن شدن نقش وحی در شکوفایی عقل باید دانست که وحی در قبال عقل، دو وظیفه عمده دارد: یکی تأیید عقل و دیگری شکوفایی آن... . پیداست که ناتوانی عقل از ادراک مستقل برخی مطالب، به معنای مخالفت او با آن احکام نیست؛ چون: 1️⃣ مخالفت عقل در حیطه ای که او درباره آن نظری ندارد، هرگز معنا ندارد. به دیگر سخن، مخالفت عقل به این معناست که او مسأله ای را ادراک کند و درباره آن فتوا دهد، سپس بین رأی او و ره آورد وحی اختلاف باشد؛ امّا اگر عقل به جهت ناتوانی و عجز که برخاسته از ذات اوست و خود نیز آن قصور را تشخیص می دهد، نتواند حکمی صادر کند، موضوع مخالفت منتفی است. 2️⃣ ناتوانی عقل از فهم جزئیات احکام شرعی چون نماز، روزه، جهاد و...، پیش از زمان نظر دهی وحی است؛ امّا پس از ارائه نظر وحی، عقل، نه تنها در برابر چنین احکامی مخالفت یا سکوت نمی کند، بلکه آن ها را تأیید می کند؛ زیرا احکام جزئی مذکور، حتی در مواردی که عقل از ادراک حقیقت آن ها عاجز است، چون از مولای حکیم صادر شده، امری صحیح و صائب است. از این روست که عقل، دلایل و حکمت های کلّی احکام را ادراک می کند و به یاری آن ها به فهم بسیاری از مصالح نهفته در احکام نایل می شود و در نهایت نیز تایید و تحکیم آن ها را بدرقه چنین احکامی می کند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص128 تا 131 #بر_آستان_اندیشه #محرم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره767
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
حد مهمانی
رسول خدا (ص) فرمود: مهمانی روز اول حقّ [مهمان] است؛ و روز دوم و سوم و پس از آن، صدقه به شمار می آید. سپس فرمود: هیچ یك از شما بر برادرش وارد نشود كه او را به گناه وا دارد. پرسیدند: چگونه او را به گناه وا می دارد؟ فرمود: چندان نزدش بماند كه چیزی نزدش نباشد بر او انفاق كند. [1]
[1]. الضِّیافَةُ أَوَّلَ یوْمٍ حَقٌّ وَ الثَّانِىَ وَ الثَّالِثَ وَ مَا بَعْدَ ذَلِكَ، فَإِنَّهَا صَدَقَةٌ تَصَدَّقُ بِهَا عَلَیهِ، ثُمَّ قَالَ ص: لا ینْزِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَلَی أَخِیهِ حَتَّی یوثِمَهُ. قِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ كَیفَ یوثِمُهُ؟ قَالَ: حَتَّی لا یكُونَ عِنْدَهُ مَا ینْفِقُ عَلَیه (كتاب الخصال، ص149).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 389
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
استان مازندارن، می تواند قطب تفسیر قرآن در کشور شود / راه اندازی رشته تخصصی تفسیر در 7 شهرستان
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام والمسلمین علی روح الهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء گفت: با توجه به استقبال و درخواست حوزه های علمیه استان های مازندران و گیلان مبنی بر راه اندازی رشته های تخصصی تفسیر بر اساس منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرهای مختلف استان، سازمان جهانی آموزش عالی اسراء، در 7 شهرستان، ثبت نام و برگزاری دوره های تخصصی تفسیر را شروع نمود... . لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1777991 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #خبر #بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra