eitaa logo
تداوم انقلاب اسلامی
243 دنبال‌کننده
202 عکس
135 ویدیو
5 فایل
تاملات عزیز نجف پور /پژوهشگر حوزه مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و فضای مجازی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اوایل دهه هفتاد به اسم به جامعه ایرانی اقدام شد و سهم و نقش در مدیریت کشور کاهش یافت و هویت و مسائل و اهداف جامعه مورد غفلت مسوولان قرار گرفت.
تداوم انقلاب اسلامی
اوایل دهه هفتاد به اسم #توسعه به #مدرنیزاسیون جامعه ایرانی اقدام شد و سهم و نقش #مردم در مدیریت کشور
اوایل دهه هفتاد به اسم به جامعه ایرانی اقدام شد و سهم و نقش در مدیریت کشور کاهش یافت و هویت و مسائل و اهداف جامعه مورد غفلت مسوولان قرار گرفت. به مسائل و اولویتهای مردم و جهت مطالبه و نظارت روشمند رفتارهای حاکمیت و دولت، راهکار برون رفت از مشکلات امروز است عزیز نجف پور آقابیگلو @aidinligh2 Eitaa.com/aidinligh2
ملاحظاتی در باب "اخلاق اسلامی در عرصه های تجربه نشده انقلاب اسلامی" 1- اخلاق در جریان یک فاکتور بحرانی است که اگر نباشد هویت جریان انقلاب دچار آشوب میشود ولی سایر جریانها لزوما اینگونه نیستند و اخلاق ممکن است که در پارادایم آنها ارزش باشد ولی نبودش لزوما منجر به انحلال هویت آنها نمیشود. غرض اینکه امر اخلاقی در جریان انقلاب اسلامی ضرورتی ذاتی دارد 2- را میتوان در سه ساحت به بررسی و واکاوی نشست: اول، کلیات و اصول اخلاقی که مقدار زیادی از آن مشخص و ثابت است و البته مقداری هم حسب موضوع تعیین میشود (به موضوع فرونزیس ارسطو مراجعه شود) دوم، مصادیق فعل اخلاقی در حوزه ها و موضوعاتی که ما در سنت و تجربه تاریخی مان مواجه بوده ایم سوم، مصادیق فعل اخلاقی در حوزه ها و موضوعاتی که سنت و سابقه تاریخی چندانی نداریم و یا حتی کلا خالی از تجربه هستیم... 3- ورود به این سطح گسترده از سیاست و مدیریت برای جریان شیعی بعد از انقلاب اسلامی، ساحت جدیدی از موضوعات ایجاد کرده که در سنت و تجربه تاریخی تشیع سابقه چندانی ندارد و طبعا در باب موضوعات و حوزه های آن تاملات اخلاقی هم نشده و مصادیق فعل اخلاقی هم کامل و شفاف نیست. مواجهه جامعه شیعی با حوزه ها و موضوعاتی که در این برهه تاریخی رخ داده اند (مثل علم جدید، فضای مجازی و ...) و در سنت و تجربه تاریخی شان سابقه چندانی نداشته و طبعا مصادیق فعل اخلاقی در این حوزه ها و موضوعات هم مبهم است 4- موارد فوق نشان میدهد که جریان انقلاب اسلامی ضرورتا باید مصادیق فعل اخلاقی در ساحات جدیدی که هم به دلیل عصر جدید و هم به دلیل ورود به عرصه سیاست و مدیریت و حکومتداری با آن مواجه شده است، شفاف کند و بدان ملتزم شود 5- رفتارهای غیر اخلاقی جریان انقلاب را باید در دو دسته قرار داد: الف: مصداق فعل اخلاقی مشخص است ولی به دلیل هوای نفس یا نداشتن راهکار برای حل مساله در عین اخلاق مداری و رفع تعارض اخلاقی، افراد مرتکب فعل غیراخلاقی میشوند ب: مصداق فعل اخلاقی را در ساحات جدیدی که تجربه میکنند نمیدانند و نمی شناسند و ناخودآگاه دچار رفتار غیر اخلاقی میشوند. مشکل الف بیشتر نیازمند تذکر و تنبه است و مشکل دوم بیشتر نیازنمند شفاف سازی و تعیین مصداق فعل اخلاقی است تا اگر کسی دنبال است بدان ملتزم شود ۶- پیشنهاد روشن بنده تدوین "کدهای اخلاقی جریان انقلاب اسلامی در حوزه های راهبردی جامعه و حاکمیت" اعم از سیاست، مدیریت، فرهنگ و ... است در این مصاحبه قدیمی کمی بحث کدهای اخلاقی در ساحت فضای مجازی را با تفصیل بیشتری گفته ام و تجربه ای اولیه هم در مرکز ملی در باب تدوین کدهای اخلاقی فضای مجازی داشته ایم... جریان انقلاب باید فکری اساسی به موضوع اخلاق بنماید و در اهمیت این موضوع همین بس که یکی از محورهای هفتگانه به اخلاق و معنویت اختصاص یافته است عزیز نجف پور آقابیگلو https://peivast.com/month-report/%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%E2%80%8C%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9/ @aidinligh2 http://Eitaa.com/aidinligh2
تاریخ ادواری حیات بشر در کره‌ی زمین باید بر اساس تحولات‌ روحانی انسان در طول حیات زمینی‌اش تدوین شود و اگر تاریخی‌ اینچنین‌ بود‌، آنگاه شأن و مقام حضرت ، تبیین خواهد شد...
تداوم انقلاب اسلامی
تاریخ ادواری حیات بشر در کره‌ی زمین باید بر اساس تحولات‌ روحانی انسان در طول حیات زمینی‌اش تدوین شود
تاریخ ادواری حیات بشر در کره‌ی زمین باید بر اساس تحولات‌ روحانی انسان در طول حیات زمینی‌اش تدوین شود و اگر تاریخی‌ اینچنین‌ بود‌، آنگاه شأن و مقام حضرت ، تبیین خواهد شد و همگان در خواهند یافت که برکات‌ ایشان در تاریخ باید با آن کبیر، حضرت ابراهیم(ع)، قیاس شود. با ظهور تاریخی حضرت امام آخرین دوران جاهلیت بشر شکسته‌ شد و او به یکی دیگر از اعصار پا‌ گذشت‌ و اکنون‌، بیش از هر زمان دیگری‌ در‌ طول‌ این هزار و چند صد سال، برای‌ برپای به دست حجّت آخرین آمده است، و اگر نیامده بود، بشر دیگر‌ به‌ کدامین‌ درک اسفل از درکات هبوطی‌ خویش می‌توانست پا‌ گذارد؟
* الگوی توسعه و پیشرفت بومی، لازمه مشارکت مردم در حکمرانی است * ما به جای الگوی های و وارداتی، باید بر اساس و فهم از واقعی از وضع موجود کشور اقدام به طراحی الگوی توسعه و پیشرفت بومی و متعاقبا برنامه ریزی برای حل مسائل کشور بکنیم ها و ¬های_ثروت_و_قدرت مکمل جریان توسعه مدرن گرا در به از حاکمیت نقش ایفا کرده ا ند مبانی و رویکردها و سیاستهای توسعه مدرن با اهداف و آرمانهای و هویت جمعی جامعه اسلامی ایرانی فاصله جدی دارند وقتی مردم از در فرآیند حکمرانی بیرون گذاشته شوند و فقط چند سال یک بار آنها را با ، و ایشان را دعوت به رای دادن بکنیم و بعد از رای آوری مردم را فراموش کنیم تا چهارسال بعد، خودبخود زمینه دلسردی ایشان از دولت و مسوولان مهیا میشود در این صورت وقتی مردم شما را میبیننند دیگر به این فکر نمیکنند که این دولت مال خودشان است و باید از آن حمایت کنند بلکه رهایش میکنند... در حالی که در دوران انقلاب و تثبیت حاکمیت و دفاع مقدس مردم دولت و حاکمیت را از آن خود میدانستند و تمام تلاش خود را برای رفع ضعفها و ناکارآمدی های آن میکردند و فرزندان خود را فدای این جامعه و حاکمیت کردند اگر در سیاستگذاری و مدیریت به اولویتها و نیازهای واقعی مردم توجه نکنیم خودبخود از تعامل نزدیک با ایشان هم خواهیم داشت و بیش از پیش از مردم خواهیم گرفت https://www.instagram.com/p/B8I1AVuJOpS/
تداوم انقلاب اسلامی
بحث مفصلی بین فردگراها و جامعه گراها وجود دارد که بالاخره اصالت با است یا ... ها معقتدند اصالت با فرد است و فرد اراده و آزادی مطلق است. در مقابل ها بر اصالت و غلبه اراده و آزادی جامعه و محکومیت فرد در قبال آن قائلند به نوعی... این فرمایش جناب سیاح در متن لیبرالیزم است... نظر و متعاقبا اصولا چیز سومی است... تقریر من این است که ای بین فرد و جامعه برقرار است و مثلا فرد و جامعه نیازمند است... در جامعه ای که بی عدالتی و تبعیض و فساد و الحاد و ... حاکم شده باشد فرد باید توانایی درونی شگرفی داشته باشد تا بتواند از جبر جامعه خود را آزاد کند و شکوفا شود....