eitaa logo
آتشِ دل
89 دنبال‌کننده
17 عکس
5 ویدیو
7 فایل
دل‌مشغولی‌های یک طلبه در عصر انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
هو العزیز 🔸خاطرات جبهه و جنگ کم نخوانده‌ام. در فرازهای بسیاری از این نقل رشادت‌ها و حماسه‌ها، چشمانم بارانی شده است. گاه از احساس غربت و مظلومیت و گاه از حس شوق و شعف و اقتدار. حکایت ما با این قهرمانان نه‌چندان دور این دیار، حکایت «یا لیتنا کنا معکم» است. اما این روزها دارد طور دیگری می‌شود. 🔹سنم آن‌چنان به ماجرای کوی دانشگاه نمی‌خورد. کمابیش حضورِ با جنگِ آمریکا در عراق و پیش از آن در افغانستان را با ترس‌های حس‌شده در بچگی یادم هست. فتنه‌ی ۸۸ را اما خوب به یاد دارم. اوضاعی بود و کشتیبان انقلاب خوب ناخدایی کرد و از طوفان به سلامت عبور کردیم. بعدتر هم برخی شلوغی‌ها و درگیری‌ها و ترورهای درون کشور و این آخری، اغتشاشات ززآ. اما این روزها دارد طور دیگری می‌شود. 🔻طوفان الاقصی که شروع شد، حس خوبی داشت. به تعبیری «زلزله‌ی ویرانگر غیرقابل ترمیم» بر پیکره‌ی رژیم غاصب فرود آمد. اما اندکی نگذشت که داغ غزه و قتل عام کودکان و زنان و مردان، کاممان را تلخ می‌کرد. اما جنگ است. این قدر می‌فهمم که باید صبر کرد بر این همه ظلم؛ تلخ است اما شیرین است. البته نه این‌که بی‌خیال بود و دست روی دست گذاشت. در آن روزهای سخت، اما ته دلم غنج می‌رفت از شکوه عقلانیت جبهه‌ی مقاومت. تدابیر قدم‌به‌قدم و حرفه‌ای حزب‌الله که همراه شده بود با دست از جان شستن و انقلابی‌گری انصارالله؛ دستیاری مقاومت عراق نیز با این دو توأم شده بود. از فردای طوفان، حزب‌الله از تجهیزات دیدبانی و ارتباطی زدن شروع کرد و به زدن پایگاه‌های نظامی رسید بیست کیلومتر در عمق رژیم آوارگی ایجاد کرد. انصارالله هم با بستن راه دریایی، راه تنفس رژیم را سد کرد. عراق هم که پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی را پیاپی می‌نواخت. عجیب روزهایی را دیدیم در این یک سال. اما باز هم می‌گویم؛ این روزها طور دیگری دارد می‌شود. 🔻جنگ است و زد و خورد. حکایت جنگ ما با اسرائیل، به قول سید عباس موسوی، حکایت فوتبالی است که یک گل ما می‌زنیم و یک گل او؛ برنده اما کسی است که گل آخر را می‌زند. سفارت ما در سوریه را زدند، ما هم در اولین عملیات رسمی آشکار علیه رژیم صهیونیستی، وعده‌ی صادقی را به نمایش گذاشتیم که دل‌ها را خنک کرد. خدا رحمت کند رئیسی عزیز را و امیرعبدالهیان مجاهد را. گذشت و این دو را از دست دادیم. نهال نیستیم که...که هر چند در نهال بودگی‌مان نیز در تابستان شصت، بسیاری از بزرگانمان را از دستمان ربودند اما سر خم نکردیم. الآن که نخل برومندی شده‌ایم به لطف خدا. رئیسیِ شهیدِ جمهور را باشکوه بدرقه کردیم و رئیسی جدید برای جمهور برگزیدیم. اما باز هم کاممان تلخ شد. مهمانمان را زدند. در قلب تهران. از امام وعده‌های صادق درس‌ها گرفتیم و اکنون وقت درس پس‌دادن است. گفتیم می‌زنیم. اما دیدیم اوضاع طور دیگری دارد می‌شود. 🔻سید عزیزمان را هم زدند. به نامردی و با ۸۵ تن بمب مسموم. قتلگاهی دیگر رقم خورد ولی این بار نتیجه باید چیزی دیگر شود. ابد والله ما ننسی حسیناً. پس از آن‌که ساحران شعبده‌های خود را اجرا کردند، وقت آن است که موسی عصا بیندازد. همو که چندی پیش ندای «إن معی ربی سیهدین» سر داده بود، فرماندهی‌اش را آشکارتر کرد. روزهای باشکوهی از تاریخ معاصر رقم خورد. حس این روزهای خودم را می‌گویم. پر از حماسه‌ام. امام ما گفت: «آینده‌ی این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آن‌ها حزب‌الله سرفراز رقم خواهد زد.» و دارد رقم می‌خورد. بدون ذره‌ای تغییر در طرح راهبردی کلانش. فلسطین را نیز باید فلسطینی‌ها آزاد کنند. ولی پشتیبانی از آن‌ها بر همه‌ی مسلمانان فرض و واجب است. وعده‌ی صادق دیگری محقق شد. این بار برای دشمن درددارتر و برای دوست آرام‌بخش‌تر. امام گفت: می‌خواهم نماز جمعه بخوانم. در کوران تهدیدها سینه سپرکردن، خیلی شجاعت می‌خواهد. این از بینات این روزهای عالم است. از پیوستگی مؤمنان گفت و ولایت بینشان و پشتیبانی اسم عزیز و حکیم از رحمت الهی بین مؤمنان. گفت صلاح دیدم تکریم نگین لبنان را این‌گونه برگزار کنم. ورق برگشت. طور دیگری شد. 🔻سربازها این ولایت را به نمایش گذاشتند و اسم عزیز آمد به پشتیبانی. حضور عراقچی در بیروت و حمایت قاطع از مقاومت، حضور پزشکیان در قطر و اعلام موضع جدی و این آخری، شکوهی که قالیباف با ارائه‌ی تصویری مقتدرانه از سربازان انقلاب رقم زد، بروز اسم عزیزِ خداوند است. عزیزی که حکیم است. و این هنوز شروع این پایان است. بیش باد. بمنه و کرمه. @AatasheDel
۲۲ مهر ۱۴۰۳
آتشِ دل
✳️ تأملاتی پیرامون طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین 🔻@AatasheDel
انتشار این یادداشت در پایگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف:
۲ آبان ۱۴۰۳
هدایت شده از مکتب امام
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی فلسطین به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و واجب شرعی امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. @maktabe_emaam
۲ آبان ۱۴۰۳
هدایت شده از شبکه تبلیغی(شمع)قم
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی فلسطین به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و واجب شرعی امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. | ◼️▪️💠▪️◾️ ▫️با نهضت قم همراه باشید▫️
۲ آبان ۱۴۰۳
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. 📲 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
۲ آبان ۱۴۰۳
انتشار یادداشت در وبگاه پژوهشکده‌ی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام: http://rbo.ir/__a-3840.aspx
۲ آبان ۱۴۰۳
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯
۶ آبان ۱۴۰۳
بسمه تعالی 💠ده نکته‌ی قابل‌مطالعه از انقلاب دوم در گام دوم انقلاب بخش اول 🔻مقدمه‌ی یکم. ما به یک حرکت عمومی برای کشور نیاز داریم. این حرکت عمومی باید منضبط و معقول باشد و سرعت پیدا کند و حرکتش محسوس باشد. محور این حرکت، جوان متعهد یا به تعبیری دیگر جوان مؤمن انقلابی است. جوان متعهد به تعبیر رهبر انقلاب باید یک شناخت از صحنه داشته باشد، جهت‌گیری مشخص داشته باشد و یک نقطه‌ی روشن و امیدبخش را نشانه بگیرد. این حرکت البته راهکارهای عملی نیاز دارد و باید عده‌ای به هدایت، تمرکز، پیگیری، فعّالیّت پی‌درپی و لحظه‌به‌لحظه همت بگمارند تا بتوانند این کاروان عظیم جامعه و مهم‌تر از همه جوان‌های جامعه را به پیش ببرد. ایشان این کار را کارویژه‌ی جریان‌های می‌دانند. (ر.ک: بیانات معظم‌له در یکم خرداد ماه سال نود و هشت.) 🔻مقدمه‌ی دوم. این روزها یادآور خاطرات آبان ۱۳۵۸ است؛ ماجرای اقدام دانشجویان که در ابتدا به قصد تحصّنی در اعتراض به آمریکا در قالب تصرف نمادین سفارت این کشور در تهران و بست‌نشینی موقت طراحی شده بود و اندکی بعد هدف متفاوتی را که مقابله با اقدام مداخله‌جویانه و براندازانه‌ی ایالات متحده در ایران تازه انقلاب کرده بود، دنبال کرد. تسخیر ایستگاه منطقه‌ای ایالات متحده در خیابان روزولت تهران که اندکی نگذشت که به «تسخیر لانه‌ی جاسوسی» آمریکا مشهور شد و پس از بیان امام، به لقب گرفت. حرکتی که از یک بستر دانشجویی طراحی، برنامه‌ریزی و اقدام شد و پس از آن با پشتیبانی امام و نظام همراه شد و عامل رویدادهای مهمی در معادلات منطقه و جهان گشت. مروری بر جزئیات این ماجرا که فیصله یافتن آن ۴۴۴ روز به طول انجامید و توافق الجزایر، حمله‌ی آمریکا به ایران و شکست آن در طبس و روی‌کار نیامدن مجدد کارتر در آمریکا برخی از پیامدهای آن بود، حاوی نکاتی جذاب و مفید برای دوران است. چگونگی تحقق این حادثه حاوی جزئیاتی از تعامل مردم با مردم، مردم با حکومت و نخبگان با هر دوی این‌هاست. مطالعه‌ی این مسائل برای ساخت اجتماعی متناسب با گام دوم و شکل‌دهی به جریان‌های حلقه‌های میانی درس‌آموز است. 🔸اشاراتی کوتاه. ویژگی‌های مشترک زیادی میان آن‌چه دانشجویان انجام دادند و آن‌چه از یک انتظار می‌رود وجود دارد که در ادامه‌ی این یادداشت به برخی از آن‌ها به اختصار اشاره می‌شود. بدیهی است مقصود نگارنده تأیید یا رد هر فراز به طور کلی نیست، بلکه درصدد توجه‌دهی به این مسائل است. ۱. اقدام دانشجویان پس از انجام یک تلاش فکری بود: دانشجویان دفتر تحکیم وحدت که شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی به شمار می‌رفتند، جهت معرفی نماینده‌ی خود برای ارتباط با امام، تصمیم گرفتند از پنج صاحب‌نظر ویژگی‌های «» را بشنوند و نزدیک‌ترین گزینه به دیدگاه‌های خودشان را انتخاب کنند؛ ابوالحسن بنی‌صدر، حسن حبیبی، سید علی خامنه‌ای، محمد مجتهد شبستری و سید محمد موسوی خوئینی‌ها. نظرات سید علی خامنه‌ای و سید محمد موسوی خوئینی‌ها برای ایشان پسندیده‌تر بود. ۲- هماهنگی میان دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های مختلف ویژه بود: دانشجویان در طراحی خود، با استفاده از شبکه‌ی تشکیلاتی، هر چند که طرح را در خارج از بستر رسمی دفتر تحکیم وحدت دنبال کردند، ولی به میزان قابل توجهی، به ظرفیت‌های متنوع موجود توجه و آن‌ها را با توجه به توانایی‌هایشان، سازماندهی کردند. حضور چهارصد تا چهارصدو‌پنجاه دانشجو که حدود صدنفرشان از دختران دانشجو بودند، نصاب قابل‌قبول و شایسته‌ی مطالعه‌ای است. ۳- این اقدام به صورت غیررسمی ولی معتبر در ارتباط با نهاد رهبری و امامت بود: به دلیل حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید علی خامنه‌ای در سفر حج، دانشجویان به جهت حفظ انتساب خود به انقلاب و روحانیت و ارتباط با دفتر امام، سید محمد موسوی خوئینی‌ها را در جریان طرح و برنامه‌ی خود قرار دادند. @AatasheDel
۱۲ آبان ۱۴۰۳
💠ده نکته‌ی قابل‌مطالعه از انقلاب دوم در گام دوم انقلاب بخش دوم ۴- این حرکت در ارتباطی غیررسمی ولی معتبر با نهادهای حاکمیتی نظیر سپاه بود: برای رفع نگرانی‌های امنیتی طرح و نیز دورزدن ممانعت نیروهای رسمی نظیر شهربانی یا کمیته، این طرح با مسئول وقت اطلاعات سپاه، یعنی آقای محسن رضائی در میان گذاشته شد. ۵- طراحان این اقدام خود را در معرض راهبری حضرت امام قرار داده بودند: یکی از مسائل مورد توجه دانشجویان، استعلام نظر امام درباره‌ی اقدام آن‌ها بود. در جلسه‌ی اولیه‌ی طرح که پیشنهاد آن توسط ابراهیم اصغرزاده مطرح شد و با موافقت حبیب‌الله بی‌طرف و محسن میردامادی روبه‌رو شد، از جمله دلایل مخالفت محمود احمدی‌نژاد و سید محمدعلی سیدی‌نژاد با آن، این بود که معلوم نیست که امام با این کار فراقانونی موافق باشند. در هنگام هماهنگی دانشجویان با حجت‌الاسلام موسوی‌خوئینی‌ها نیز در میان‌گذاشتن این امر با امام مطرح شد که به پیشنهاد ایشان این امر به پس از حضور در سفارت موکول شد؛ یا امام موافقت می‌کنند که می‌مانند و یا مخالفت می‌کنند که با توبیخ دانشجویان خارج می‌شوند. امری که با حضور ایشان در ظهر روز تسخیر و تماس با دفتر امام انجام گرفت و امام در میانه‌ی نماز ظهر و عصر خود و در پاسخ به استعلام فرمودند که جای خوبی را گرفته‌اید و محکم نگه دارید. ۶- پشتیبانی غیررسمی از اقدام دانشجویان توسط حاکمیت انجام می‌شد: در هماهنگی دانشجویان با اطلاعات سپاه، وظیفه نگهبانی و حراست از سفارت در خیابان‌های اطراف و نیز پشتیبانی از دانشجویان نیز به عهده‌ی سپاه قرار گرفت. غذای روزانه‌ی دانشجویان (به خلاف گروگان‌ها که غذایشان توسط آشپز سفارت با پرداخت پول از اموال آمریکایی‌ها طبخ می‌شد) از آشپزخانه‌ی سپاه تأمین می‌شد. همچنین در بازه‌ی طولانی این ماجرا، دو مرتبه دوره‌ی آموزش نظامی از سوی سپاه برای دانشجویان برگزار شد. ۷- دانشجویان متناسب با نیازشان به تشکیلات‌سازی پرداختند: در طراحی اولیه‌ی دانشجویان برای تحصن، نقش‌هایی برای دانشجویان هر دانشگاه تعریف شده بود. پس از توسعه‌ی مأموریت و وسعت پیدا کردن آن، این تشکیلات توسعه یافت و حتی از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر استان‌ها، فراخوان نیرو وجود داشت. ۸- کنش‌گران اصلی اقدام با نگاهی چندبُعدی به مسائل می‌نگریستند: دانشجویان چه در مرحله‌ی اول طرح و چه پس از تغییر ماهیت آن، تنها به یک حرکت اعتراضی معمولی بسنده نکردند. ابعاد سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای اقدام خود را سنجیده و برای آن طراحی کرده بودند. افزون بر آن نسبت خود با نظام رسمی کشور و امام امت را مشخص کرده بودند. ۹- این حرکت در کلیت و جزئیات خود اقدامی جهادی و با نتایجی روشن بود: ویژگی مهم این اقدام مهم دانشجویی، که خود می‌تواند دست‌مایه‌ی مطالعات روشی و تولیدات رسانه‌ای جذابی شود، تلاش فوق‌العاده‌ و حیرت‌انگیز آن‌ها برای بازیابی اسناد رشته‌شده و ترجمه‌ی آن‌ها است. امری که منجر به تولید چندین مجلد کتاب شد و در حوادث بعدی انقلاب تأثیرگذار بود. این اقدام و سایر مجاهدت‌های انجام گرفته، هدایت الهی را در پی داشت و سنّت الهی «ولینصرنّ الله من ینصره»، به طور ویژه‌ای در شکست عملیات پنجه‌ی عقاب در صحرای طبس خود را نشان داد. آری! شن‌ها مأمور خدا بودند. ۱۰- این اقدام توسط بخش رسمی کشور، به رسمیت شناخته‌ شده بود: از ویژگی‌های مهم این اقدام، هر چند که زمان آن کوتاه بود، تبدیل‌نشدن آن به یک جزئی از نظام اداری کشور و هضم در آن بود. نظام، این تشکیلات موسوم به دانشجویان خط امام را تا حدودی به رسمیت شناخت. امام با آن‌ها در پیام‌های رسمی خود مخاطبه می‌کرد و حتی کار به نقطه ای رسید که در بررسی استوارنامه‌های نمایندگان نخستین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، استعلامی از این تشکیلات نیز صورت می‌گرفت و از قضا در ردّ استوارنامه‌ها و کشف جاسوس‌ها تأثیرگذار بود. *** 🔰 پی‌نوشت: کلیه‌ی مستندات تاریخی این یادداشت برگرفته از کتاب ارزشمند «» است که رهبر معظم انقلاب در تقریظ تازه منتشرشده‌ی خود، آن را گزارشی متقن و پرفایده خواندند. @AatasheDel
۱۲ آبان ۱۴۰۳
آتشِ دل
بسمه تعالی 💠ده نکته‌ی قابل‌مطالعه از انقلاب دوم در گام دوم انقلاب بخش اول 🔻مقدمه‌ی یکم. ما به یک ح
انتشار یادداشت در وبگاه خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/6278950/ انتشار یادداشت در نشریه‌ی طلیعه‌ی تکلم مؤسسه‌ی فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/4218 بازنشر یادداشت در کانال حجت الاسلام عباس حیدری‌پور، قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام https://eitaa.com/abbas_heidaripour/336
۱۴ آبان ۱۴۰۳
بسمه تعالی 💠 اربعینِ دُرّ درخشان بخش اول 🌱 چهل روز از شهادت «مجاهد کبیر، پرچم‌دار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبّر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه» گذشت تا «دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچم‌داری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر» را از دست داده باشد. «امّا عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست؛ جنس عزای ما از جنس عزای سیّدالشّهدا (علیه السّلام) است؛ زنده و زنده‌کننده است.» 🌱 این بیانات امام امت، بازتاب‌دهنده‌ی یک حس مشترک جهانی است. بگذریم از آن‌هایی که در برخی کشورهای دور و نزدیک، یک عده‌ای نمی‌گذارند حتی خبر رویدادهای عظیم این منطقه به گوششان برسد، ولی کافی است سر صحبت با آن‌ها که ولو اندکی از آن‌چه می‌گذرد باخبرند، باز شود. این سوز بیرون می‌ریزد. تنها کافی است به کلامشان دل بدهیم که به قول حافظ: «بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل/توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد». 🌱 «چهل روز در غیاب رهبری بزرگ؛ انگار کابوسی طولانی است که از آن بیدار نخواهیم شد. چهل روز و چهل غصه و چهل شراره در سینه؛ چهل سیل اشک که روی و قلب ما را هر روز در فراق ولی‌ای از اولیای بزرگ خدا با خود می‌شوید. سی‌ودو سال او با ما بود، به ما می‌آموخت و تربیتمان می‌کرد تا قلب‌هایمان را پاک کند. با شوق منتظر سخنرانی‌هایش بودیم تا زنده شویم و با هر بیانش چیزی می‌آموختیم و فخر و نصری جدید برایمان حاصل می‌شد. سید شهید ما، مناره و چراغی بود که راه حق و محبت به همه‌ی مردم و اخلاق خوش را برایمان روشن کرد. صلح در خانه و جهاد با شدت با دشمن غاصب را دنبال می‌کرد و تجسم رحماء بینهم و اشداء علی القوم الظالمین بود. گوارایت باشد سید بزرگوار آن‌چه را که بذل کردی و به آن‌چه را که رسیدی. به خدای کعبه که رستگار شدی. جاویدان می‌مانی بین ما و تاریخ تا ابد تو را رهبری بزرگ که نسلی از قهرمانان را به وجود آورد و دشمنان امت را به لرزه در آورد، روایت خواهد کرد.» این‌ها را خانم دکتری لبنانی می‌گوید. کسی که این روزها هر آن‌چه از دستش بر می‌آید در میدان لبنان انجام می‌دهد و در پاسخ به دعوتش به ایران در ایام جنگ، ماندن را بر آمدن ترجیح می‌دهد. کسی که وقتی به او می‌گفتند از ضاحیه خارج شو، می‌گفت جان سید سالم باشد و بعد از شهادت او، به این سؤال این گونه پاسخ می‌داد: زندگی بعد سید چه ارزشی دارد؟ 🌱 حکایت سید عزیز مقاومت، که هنوز نه حس می‌کنم رفتنش را و نه حتی شده که یک دلِ سیر برایش گریه کنم، فقط نَقل قلب و زبان مردمان ایران و لبنان نیست. شرق و غرب عالم را تکان داده این سید مجاهد. با خدا که باشی، قلب‌ها را هدایت می‌کند به آن‌جا که باید. به قول آقا «لقد غادرَنا السیّد حسن نصرالله بجسده، لکنَّ شخصیّتَهُ الحقیقیّةَ؛ رُوحَهُ، ونَهجَهُ، وصوتَهُ الصّادحَ، سَتبقى حاضرةً فینا أبدًا.» (۱) خانم ساجده از تونس هم حس مشابهی را روایت می‌کند: «چهل روزی در حد چند قرن گذشته است. من هم‌چنان این‌که مثل تویی از نظر‌ها غایب شود را انکار می‌کنم ... سلام بر تو در میان پاکان. سلام بر تو در میان عارفان. سلام بر تو در میان عابدان.» 🌱 این حس فقط زنانه نیست. مردان را هم تکان داده است. اصلاً مردانگی را اول مردان می‌فهمند. نامردی را هم همین طور. مثل آن مرد گینه‌بیسائویی که می‌گوید: «من آفریقایی هستم و قلبم در لبنان و غزه است. کاش به جای عرب‌ها و بعضی غیر عرب‌های ترسو و خائن و سست‌عنصر، فدای آن‌ها بشوم.» مصیبت سید سنگین است. «حادثه‌ای که اتّفاق افتاد حادثه‌ی کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیّدحسن نصرالله حادثه‌ی کمی نیست و جدّاً ما را عزادار کرده» او ادامه می‌دهد: «وقتی خبر ترور سید حسن نصرالله را شنیدم، خوابم نبرد. وقتی روزنامه‌ای که خبر قطعی «سید مقاومت به شهادت رسید» را اعلام کرده بود دیدم به زمین افتادم و گریه می‌کردم.» ولی این مصیبت از جنس مصیب سیدالشهداء است که حرکت آور است. این گریه گریه‌ی حیات است. حیاتی که در ترک عبودیت غیر خداست. «من فقط برای یک مرد لبنانی گریه نمی‌کردم، گریه‌ام بر سیدی قهرمان و جهانی بود که در زندگی‌اش فداکاری کرد تا جهان را از اسارت و ذلت و عبودیت غیرِ خدا رها کند و نمی‌خواست جز خدا را عبادت کند.» «بل هو من سِنخ عزائِنا على سیّدِ الشهداءِ الحسین بن علیّ علیه السلام؛ یبعثُ الحیاة، ویُلهمُ الدّروس، ویوقدُ العزائم، ویضخّ الآمال.» (۲) ادامه در بخش بعدی... @AatasheDel
۱۶ آبان ۱۴۰۳
💠 اربعینِ دُرّ درخشان بخش دوم 🌱 البته این درد، مردانمان را هم شاعر کرده؛ نه شاعر عزلت‌جوی غزل‌سرا؛ بلکه غزال‌وش‌هایی تیزپا و حماسه‌خوان که رجز می‌خوانند و پای‌کارند. البته در «فقدانی که غیر قابل وصف است.» این را محمد از تونس می‌گوید که وقتی از او خواستم حسش را بگوید، این نثر مسجع را برایم فرستاد: «متى غبت حتى انعاك و القلب يعشق محياك يا قمرا كيف لا اسعد للقياك لحسين الذي هويته و هواك فالحجة ماسك بيمناك و تقول عجّل فالقلب لبّاك و اليوم تبايعه بدماك حتماً انّ الفجر في محياك فبصدقك حرّكت قلوباً و افلاك كجدّك المصطفى الله اجتباك و بجوار فاطمة طافت بك أملاك ستخرج شاهراً سيفاً بيمناك منتقم للذي مصابه أبكاك فطفل جدّك هو الذّي ناداك عشق القدس عرّج بك لسماك يا آية طهر سبحان من سوّاك» (۳) 🌱 حکایت غم سید پایان ندارد. اصلاً مرد است و غم‌هایش. هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند. ولی این غم به آتشی در قلب‌هایمان بدل شده که پیشمان می‌برد. او هست و میدان را تدبیر می‌کند. با دستانی بازتر. ماییم که باید کمربندهای خود را محکم‌تر کنیم و ید واحده‌ای بشویم برای حرکت در مقیاس امت. «فإنّ المقاومةَ فی المنطقة لن تتراجعَ بشهادة رجالِها، والنّصرُ سیکونُ حلیفَ المقاومة.»(۴) و سلام بر نصر خدا! (پی‌نوشت: نقل‌قول‌های از اشخاص تقریباً اختصاصی است.) ———————————- (۱) بدن سید حسن نصرالله از پیش ما رفته است، ولی شخصیت حقیقی او، روح او، راه او و آوای بلند او تا ابد در میان ما باقی خواهد ماند. (خطبه‌ی نصر) (۲) این عزا از سنخ عزای ما بر سیدالشهداء حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است که زندگی‌بخش، درس‌آموز، عزم‌آفرین و امیدافزاست. (خطبه‌ی نصر) (۳) کی غایب شدی که مرثیه‌خوانت شوم. قلب عاشق زندگی توست. ای ماه! چگونه سعادت دیدار با حسین را نداشته باشی در حالی که دوستش داشتی و دوستت دارد. امام زمان دستت را گرفته و می گوید زود باش! و با قلب لبیک گفتی. امروز با خونت با او بیعت می‌کنی و فجر در زندگانی توست. با صدقت قلب‌ها و افلاک را به حرکت درآوردی و مانند جدّت مصطفی، خدا تو را برگزید. در کنار فاطمه، فرشتگان دورت می‌چرخند. به‌زودی با شمشیری آخته برخواهی‌گشت تا انتقام آنی که مصیبتش تو را گریاند، بگیری. کودک جدّت تو را می‌خواند. عشق قدس تو را به آسمانش بالا برد. ای آیه‌ی پاکی! منزه است آن‌که تو را آفرید. (۴) مقاومت در منطقه، با شهادت سرانش عقب نخواهد نشست و پیروزی همراه با مقاومت است. (خطبه‌ی نصر) @AatasheDel
۱۶ آبان ۱۴۰۳