هدایت شده از حدیثنا
💠شرط جواز خدمت به حکومتهای ظالم (۱)
🌿...عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لِي: «يَا زِيَادُ إِنَّكَ لَتَعْمَلُ عَمَلَ اَلسُّلْطَانِ؟» قَالَ: قُلْتُ: أَجَلْ. قَالَ لِي: «وَ لِمَ؟» قُلْتُ: أَنَا رَجُلٌ لِي مُرُوءَةٌ وَ عَلَيَّ عِيَالٌ وَ لَيْسَ وَرَاءَ ظَهْرِي شَيْءٌ. فَقَالَ لِي: «يَا زِيَادُ لَأَنْ أَسْقُطَ مِنْ حَالِقٍ فَأَتَقَطَّعَ قِطْعَةً قِطْعَةً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَتَوَلَّى لِأَحَدٍ مِنْهُمْ عَمَلاً أَوْ أَطَأَ بِسَاطَ أَحَدِهِمْ إِلاَّ لِمَا ذَا؟» قُلْتُ: لاَ أَدْرِي جُعِلْتُ فِدَاكَ. فَقَالَ: «إِلاَّ لِتَفْرِيجِ كُرْبَةٍ عَنْ مُؤْمِنٍ أَوْ فَكِّ أَسْرِهِ أَوْ قَضَاءِ دَيْنِهِ يَا زِيَادُ إِنَّ أَهْوَنَ مَا يَصْنَعُ اَللَّهُ بِمَنْ تَوَلَّى لَهُمْ عَمَلاً أَنْ يُضْرَبَ عَلَيْهِ سُرَادِقٌ مِنْ نَارٍ إِلَى أَنْ يَفْرُغَ اَللَّهُ مِنْ حِسَابِ اَلْخَلاَئِقِ يَا زِيَادُ فَإِنْ وُلِّيتَ شَيْئاً مِنْ أَعْمَالِهِمْ فَأَحْسِنْ إِلَى إِخْوَانِكَ فَوَاحِدَةٌ بِوَاحِدَةٍ وَ اَللَّهُ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ...»
📚الکافي، ج۵، ص۱۰۹
🌿از زیاد بن ابیسلمه نقل شده است:
🔶نزد امام کاظم (علیهالسلام) رفتم. ایشان به من فرمودند:
🔸«ای زیاد! تو کارهای حکومتی انجام میدهی.»
🔷عرض کردم:
🔹بله.
🔶فرمودند:
🔸«چرا؟»
🔷عرض کردم:
🔹من مردی جوانمرد1️⃣ و عیالوار هستم و (سرمایهای بهعنوان) پشتوانه هم ندارم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«ای زیاد! بهراستی اینکه از کوه سقوط کنم و تکهتکه شوم، برای من دوستداشتنیتر از این است که برای یکی از آنها (بنیعباس) کاری بهعهده گیرم یا برایشان بساطی بگسترانم. [اگر گفتی] مگر اینکه چه؟
🔷عرض کردم:
🔹نمیدانم، فدایتان شوم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«مگر برای اینکه (با این کار) گرفتاری مؤمنی را برطرف کنم یا مؤمنی را از اسارت رها کنم یا بدهیاش را بپردازم.
🔸ای زیاد! بهراستی آسانترین کار (مجازاتی) که خداوند با کسی که کاری برای آنها (بنیعباس) عهدهدار شود، انجام میدهد، این است که او را، تا وقتی که از محاسبهی [اعمالِ] مخلوقات فارغ شود، در خیمهای از آتش نگه میدارد.
🔸ای زیاد! اگر بخشی از کارهای آنها را بهعهده گرفتی، در مقابل تکتکِ کارهایت، به برادرانت نیکی کن.2️⃣ خداوند پشت آن است...»3️⃣
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣مقصودش این است که انسانی بخشنده و دستودلباز و دستگیر و سفرهداری هستم.
2️⃣مقصود این است که در مقابل هر قلم کاری که برای حکومتهای ظالم انجام میدهی، یک کار نیک هم برای مؤمنان انجام بده.
3️⃣مقصود این است که تو در واقع داری این کار را برای خداوند انجام میدهی و خداوند جبران خواهد کرد.
#امام_کاظم_علیه_السلام #خدمت_به_حکومت_ظالم #ظلم #جهنم #عذاب #کمک_به_دیگران #بنی_عباس #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
هدایت شده از حدیثنا
💠شرط جواز خدمت به حکومتهای ظالم (۲)
🌿...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ رَجُلٌ مِنْ هَذِهِ اَلْعِصَابَةِ قَدْ وُلِّيَ وَلاَيَةً فَقَالَ: «كَيْفَ صَنِيعَتُهُ إِلَى إِخْوَانِهِ؟» قَالَ قُلْتُ: لَيْسَ عِنْدَهُ خَيْرٌ. فَقَالَ: «أُفٍّ يَدْخُلُونَ فِيمَا لاَ يَنْبَغِي لَهُمْ وَ لاَ يَصْنَعُونَ إِلَى إِخْوَانِهِمْ خَيْراً.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۱۰
🌿از ابوبصیر نقل شده است:
🔷نزد امام صادق (علیهالسلام) درباره مردی از شیعیان سخن به میان آمد که مسؤولیتی حکومتی را بهعهده گرفته بود.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«رفتارش با برادرانش چهگونه است؟»
🔷عرض کردم:
🔹خیری ندارد (به کسی خیری نمیرساند.)
🔶حضرت فرمودند:
🔸«اُف (بر او باد)! به کاری که شایستهشان نیست، وارد میشوند، به برادرانشان هم خیری نمیرسانند!»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ: قَالَ قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَا تَقُولُ فِي أَعْمَالِ هَؤُلاَءِ؟ قَالَ: «إِنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَاتَّقِ أَمْوَالَ اَلشِّيعَةِ.» قَالَ: فَأَخْبَرَنِي عَلِيٌّ أَنَّهُ كَانَ يَجْبِيهَا مِنَ اَلشِّيعَةِ عَلاَنِيَةً وَ يَرُدُّهَا عَلَيْهِمْ فِي اَلسِّرِّ.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۱۰
🌿از ابراهیم بن ابومحمود، از علی بن یقطین*️⃣ نقل شده است:
🔷به امام کاظم (علیهالسلام) عرض کردم:
🔹در مورد (انجام) کارهای آنان (حاکمان بنیعباس) چه میفرمایید؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«اگر ناچار بودی که انجام دهی، مراقبِ (آسیب به) اموال شیعیان باش!»
🔷ابراهیم گوید: (بعدها) به من خبر رسید که علی بن یقطین مالیات را آشکارا از شیعیان میگرفت و مخفیانه به آنها بازمیگرداند.
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣علی بن یقطین، از اصحاب بزرگ امام کاظم (علیهالسلام) بود که (گویا بهواسطه پدرش که اتفاقاً دشمن شیعیان نیز بود، و) با اجازه و توصیه اهلبیت (علیهمالسلام)، در دربار عباسیان نفوذ داشت و تا رتبه وزارت هارونالرشید (بزرگترین خلیفه عباسی) نیز ارتقاء یافته بود.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️نمونهای دیگر از مؤمنانی که کنار حاکمی ظالم قرار داشتند و مؤمنان دیگر را از آسیبهای آن حاکم جبّار حفظ میکردند، «مؤمن آلفرعون» است.
🔺وی که پسرعمو و خزانهدار فرعون بوده و ایمان خود را از او مخفی مینموده، وقتی حضرت موسی (علیهالسلام) به مصر بازگشت، فرعون را راضی کرد که ایشان را نکشد و به او فرصت دهد تا با ساحران زورآزمایی کند.
🔺وی بعد از ایمان آوردن ساحران به حضرت موسی، ایمان خود را آشکار نمود و بهدستور فرعون، همراه دیگر ساحران به شهادت رسید.
👈خداوند در آیات ۲۸ الی ۴۵ سوره مبارکه غافر، به داستان مؤمن آلفرعون اشاره فرموده است.
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_کاظم_علیه_السلام #خدمت_به_حکومت_ظالم #ظلم #کمک_به_دیگران #بنی_عباس #علی_بن_یقطین #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
هدایت شده از حدیثنا
💠شرط جواز خدمت به حکومتهای ظالم (۳)
🌿...عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ اَلْأَنْبَارِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ أَرْبَعَ عَشْرَةَ سَنَةً أَسْتَأْذِنُهُ فِي عَمَلِ اَلسُّلْطَانِ فَلَمَّا كَانَ فِي آخِرِ كِتَابٍ كَتَبْتُهُ إِلَيْهِ أَذْكُرُ أَنِّي أَخَافُ عَلَى خَبْطِ عُنُقِي وَ أَنَّ اَلسُّلْطَانَ يَقُولُ لِي إِنَّكَ رَافِضِيٌّ وَ لَسْنَا نَشُكُّ فِي أَنَّكَ تَرَكْتَ اَلْعَمَلَ لِلسُّلْطَانِ لِلرَّفْضِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قَدْ فَهِمْتُ كِتَابَكَ وَ مَا ذَكَرْتَ مِنَ اَلْخَوْفِ عَلَى نَفْسِكَ فَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّكَ إِذَا وُلِّيتَ عَمِلْتَ فِي عَمَلِكَ بِمَا أَمَرَ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ تُصَيِّرُ أَعْوَانَكَ وَ كُتَّابَكَ أَهْلَ مِلَّتِكَ فَإِذَا صَارَ إِلَيْكَ شَيْءٌ وَاسَيْتَ بِهِ فُقَرَاءَ اَلْمُؤْمِنِينَ حَتَّى تَكُونَ وَاحِداً مِنْهُمْ كَانَ ذَا بِذَا وَ إِلاَّ فَلاَ.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۱۱
🌿از حسن بن حسین انباری نقل شده است:
🔷چهارده سال بود که به امام رضا (علیهالسلام) نامه مینوشتم که به من اجازه دهند در دستگاه حکومتی مشغول شوم. تا اینکه در آخرین نامهای که به ایشان نوشتم، به ایشان عرض کردم که میترسم [اگر پیشنهادشان را قبول نکنم] گردنم را بزنند. سلطان (حاکم منطقهمان) به من میگوید تو شیعه هستی و بهخاطر شیعه بودنت کار کردن برای سلطان را رها کردهای.
🔶امام رضا (علیهالسلام، در پاسخ) برایم نوشتند:
🔸«متوجه (منظورت در) نامهات و ترسی که بهخاطر جانت داری، شدم. اگر میدانی که هرگاه مسؤولیتی را بهعهده بگیری، بر اساس دستورات رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) عمل میکنی و دستیاران و کاتبانت را از اهل ملّتت (شیعیان) قرار میدهی و هرگاه مالی به تو رسید، آنقدر با فقرای مؤمن تقسیم میکنی که تو نیز (مانند) یکی از آنها شوی*️⃣، (در اینصورت) اجازه داری (پیشنهادش را بپذیری.) در غیر اینصورت، نه!»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣یعنی آنقدر هرچه بهدست میآوری را با آنان تقسیم کنی، که وضع مالیات مثل آنها شود.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️در مجموع، از مطالب پیشین میتوان چنین جمعبندی نمود که:
🔺اهلبیت (علیهمالسلام) شیعیان را شدیداً نهی کردهاند از اینکه کوچکترین خدمتی به حکومتهای ظالم ارائه دهند؛ زیرا اگر این خدماتِ ریز و درشت به آنان ارائه نمیشد، امکان ستمورزی از آنان گرفته میشد.
🔺ایشان تنها در صورتی این اجازه را به شیعیان دادهاند که اولاً مضطر شده باشند و ثانیاً هیچ آسیبی به مؤمن (شیعه)ای نرسانند و یاریگر آنها باشند.
#امام_رضا_علیه_السلام #خدمت_به_حکومت_ظالم #ظلم #سلطان #کمک_به_دیگران #کمک_به_فقرا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
طرح «عریف»
💠شرط جواز خدمت به حکومتهای ظالم (۳) 🌿...عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ اَلْأَنْبَارِيِّ عَنْ أ
1️⃣ يَا زِيَادُ فَإِنْ وُلِّيتَ شَيْئاً مِنْ أَعْمَالِهِمْ فَأَحْسِنْ إِلَى إِخْوَانِكَ فَوَاحِدَةٌ بِوَاحِدَةٍ وَ اَللَّهُ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ...» 🔸ای زیاد! اگر بخشی از کارهای آنها را بهعهده گرفتی، در مقابل تکتکِ کارهایت، به برادرانت نیکی کن. خداوند پشت آن است...» 2️⃣ َقَالَ: «كَيْفَ صَنِيعَتُهُ إِلَى إِخْوَانِهِ؟» قَالَ قُلْتُ: لَيْسَ عِنْدَهُ خَيْرٌ. فَقَالَ: «أُفٍّ يَدْخُلُونَ فِيمَا لاَ يَنْبَغِي لَهُمْ وَ لاَ يَصْنَعُونَ إِلَى إِخْوَانِهِمْ خَيْراً.» 🔶حضرت فرمودند:
🔸«اُف (بر او باد)! به کاری که شایستهشان نیست، وارد میشوند، به برادرانشان هم خیری نمیرسانند!» 3️⃣ قَالَ: فَأَخْبَرَنِي عَلِيٌّ أَنَّهُ كَانَ يَجْبِيهَا مِنَ اَلشِّيعَةِ عَلاَنِيَةً وَ يَرُدُّهَا عَلَيْهِمْ فِي اَلسِّرِّ.» 🔷ابراهیم گوید: (بعدها) به من خبر رسید که علی بن یقطین مالیات را آشکارا از شیعیان میگرفت و مخفیانه به آنها بازمیگرداند. #عهده_داری #خیررسانی #احسان
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
شب یلدای رئیسی در کنار کودکان معلول و بیسرپرست
سیدابراهیم رئیسی شامگاه دیشب با حضور در یک مرکز نگهداری کودکان ایتام و معلول شب یلدا را در فضایی صمیمانه با آنان گذراند.
🇮🇷 @Sh_Aviny
✨در واقع مقدار #انفاق و گسترش انفاق به مقدار نعمت و امكانات آدمى مربوط نيست، كه به #قدرت_روحى و #قدرت_باطنى و #ظرفيت_قلبى او باز مىگردد كه به #حسرت و #ملامت گرفتار نگردد، كه « لا تجعل يدك مغلولة الى عنقك ولا تبسطها كل البسط فتقعد ملوماً محسوراً. . .»
📕تطهیر با جاری قرآن - 2، صفحه 330
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرداری که به #احترام احساس یک سرباز ایستاد
🔹 در یک مکان #اداری، بعد از اتمام جلسه یک #سرباز در #راهرو از حاج #قاسم درخواست می کند تا مداحی کوتاهی داشته باشد.
🔹حاج #قاسم در عین #عجله و #خستگی و شاید ممانعت برخی اجازه می دهد این سرباز مداحی کند.
🔹در کجای دنیا در قاعده نظامی یک سرباز می تواند در مقابل یک ژنرال بلندپایه به جز احترامِ نظامی کار دیگری انجام دهد؟
🔹آری، این #رفتارها بود که او را #سردار_دلها کرده است
🔹روحش شاد و راهش پر رهرو
🔺1⃣1⃣ روز مانده تا سالروز شهادت سردار دلها روح پاک و بلندش را مهمان صلواتی بر محمد و آل محمد بفرمایید.🤲
✨در واقع مقدار #انفاق و گسترش انفاق به مقدار نعمت و امكانات آدمى مربوط نيست، كه به #قدرت_روحى و #قدرت_باطنى و #ظرفيت_قلبى فرد باز مىگردد.
📕تطهیر با جاری قرآن - ۲، صفحه ۳۳۰
#تربیت_درصحنه_زندگی
#استاد_بزرگ_تربیت
#توجه_به_جوان
#ظرفيت_قلبى
#قدرت_باطنى
#قدرت_روحى
#سردار_دلها
#عون_ولی
#حوصله
#ظرافت
#حریت #دقت #حلم
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
✨عجب روایت نابی👌
🔸حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الرُّمَّانِيُّ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا عليه السلام فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام
لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةًبَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلَايَتِهِ فَقَالَ لِأَنَّهُ اقْتَدَى بِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فِي تَرْكِهِ جِهَادَ الْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ عَلِيٌّ عليه السلام تَرَكَ مُجَاهَدَةَ أَعْدَائِهِ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا لَمْ تَبْطُلْ نُبُوَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً فَكَذَلِكَ لَمْ تَبْطُلْ إِمَامَةُ عَلِيٍّ عليه السلام مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِذَا كَانَتِ الْعِلَّةُ الْمَانِعَةُ لَهُمَا وَاحِدَةً.
♦️عبد اللَّه رمانىّ روايت كرده كه گفت: به علىّ بن موسى عليهما السّلام عرضه داشتم يا ابن رسول اللَّه بگو بدانم چرا على عليه السّلام بيست و پنج سال پس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله خانهنشين بود؟؟ و با دشمنان خدا پيكار نكرد، و بعدا در ايّام حكومتش به پيكار دست گشود؟
🔺حضرت فرمود: در اين كار اقتدا به رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كرد، چون آن حضرت نيز پيكار با مشركين مكّه را پس از بعثت سيزده سال در مكّه و نوزده ماه در مدينه ترك كرد، اين براى آن بود كه ياورانش اندك بودند و قدرت بر عليه آنان نداشت، و همچنين على عليه السّلام مجاهده با دشمنان را كنار گذاشت براى نداشتن ياور بر عليه آنان ، و چون پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بدين ترك جهاد در سيزده سال مكّه و نوزده ماه مدينه نبوتش باطل نمىشود، همين طور امامت على عليه السّلام با ترك جهاد بيست و پنج سال كه هر دو مانعى داشتند باطل نخواهد شد، چون علّت يكى بود.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص: ۸۲.
#امام_زمان (ع) فرمود:
وقتی شیعیان ما جمع شوند و قلباً با هم یکی شوند و ولایتمداری کنند، مژدۀ ملاقات ما بهتأخیر نمیافتد.
(عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ ؛ احتجاج/۴۹۹/۲)
🔹یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گُم کند؛ که این گُم کردن، عینِ بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدمها، چیزها افزوده میشود. من مثال میزنم به این لیوان آبی که توی آن یک حبّه قند را میاندازید. این یک حبّه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد، به قدر خودش همهی چیزهایی که توی قند هست، در این هست. وقتی در لیوان آب انداختی، تمام است؛ یعنی یک ذرّه از این ذرّات ریزی که زیر دندان میآمد و صدا میکرد و خودش را نشان میداد که هان! مَنَم، یک دانه از اینها باقی نمیماند؛ تمام حل میشود در آب .
🔸حضرت امام سیدعلی خامنهای - ۱۳۵۹/۳/۲
#اخلاق_تشکیلاتی
🔹شهید بهشتی: تشکیلات ما آهنین نیست!
🔸تشکیلات تربیتی کارش رشد و حرکت دادن نیروهای آن است. اصلاً یکی از مهمترین فلسفههای ایجاد تشکیلات، به اشتراکگذاشتن همین حرکتهاست، اشتراک همین رشدهاست؛ وگرنه بعضاً یک نفر پیدا میشود که بخاطر سخت کوشیاش، به اندازه ده نفر مرد جنگی(!) کار را جمع میکند ولی بعد از اتمام کار، ما فقط یک نفر داریم با همان توانایی سابقش با کمی تجربه!
🔸هنر، تربیت کادری است که بعد از ما هم بماند و بتواند عَلَم را بالا نگه دارد.
🔹شهید بهشتی میفرمایند: «ما از اول گفته بودیم که امتیاز بزرگ اسلام این است که میخواهد با حفظ آزادیهای انسان، انسانها را بسازد؛ تشکیلات ما اتفاقاً آهنین نیست، حالا هم میگوییم آهنین نخواهد بود. تشکیلاتی است که انسانها درونش احساس حرکتی خودساز و آزاد کنند. تشکیلاتی است که میکوشد تا انسانها را همسو کند نه اینکه انسان را رقابتی بسازد.»
#چالش_تشکیلاتی
#تشکیلات_انسان_ساز
🔸استاد پناهیان:
🔹آدم حزباللهی که وقتش را صرفِ #کار_تشکیلاتی و ارتباطگیری با #رفقا نکند، به امام زمانش کمک نمیکند.
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از گزیده های حاج قاسم
💐رفیق خوشبخت ما 💐(زندگی نامه وخاطراتی ازسپهبدشهیدقاسم سلیمانی).pdf
2.26M
📗 کتاب ارزشمند
رفیق خوشبخت ما
نشر آستان قدس رضوی
خاطرات #حاج قاسم
🌷🇮🇷🌷
✨وتاللّهِ لَوِ انْماثَتْ قُلُوبُكُمُ انْمِياثاً، وَ سالَتْ عُيُونُكُمْ مِنْ رَغْبَة اِلَيْهِ اَوْ رَهْبَة مِنْهُ دَماً، ثُمَّ عُمِّرْتُمْ فِى الدُّنْيا مَا الدُّنْيا باقِيَةٌ، ما جَزَتْ اَعْمالُكُمْ ـ وَلَوْ لَمْ تُبْقُوا شَيْئاً مِنْ جُهْدِكُمْ ـ اَنْعُمَهُ عَلَيْكُمُ الْعِظامَ، وَ هُداهُ اِيّاكُمْ لِلاْيمانِ.
🔹به خدا سوگند ، اگر دل های شما از ترس آب شود ، و از چشم هایتان با شدت شوق به خدا ،یا ترس از او ،خون جاری گردد،و اگر تا پایان دنیا زنده باشید و تا آنجا که می توانید در اطاعت از فرمان حق بکوشید ،در برابر نعمت های بزرگ پروردگار،بخصوص نعمت ایمان ،ناچیز است.
#خطبه_۵۲
هدایت شده از 🌸 همسران خوب 🌸🇵🇸
#امام_رضا علیه السلام:
💠 منْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
❇️ هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد.
📚 الکافی، ج۲، ص۲۰۰
#محسن_پوراحمد_خمینی
#کانال_تربیتی_همسران_خوب
@hamsaranekhoob
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یکی از جذابترین کارهایی که روی آثار شهید والامقام، #شهید_مطهری انجام شده است را اینجا ببینید👆🏻
#محتوای_ساندویچی
#تربیت_اسلامی
📚 تمثيلات و تشبيهات به تفکیک موضوعی، در آثار استاد شهيد مرتضی مطهری
📌 جذاب برای استفاده #مربیان #معلمان #اساتید #والدین و #مبلغان
🔰
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
°❁°═━═━°❁°
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
انواع کارگزاران قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی.mp3
13.36M
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
#کمیسیون_علوم_سیاسی
#رضا_لک_زایی
⬅️برنامه کمیسیون علوم سیاسی اسلامی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی(کنگره ششم)
💠عنوان کمیسیون: علوم سیاسی
⬅️موضوع مقاله: انواع کارگزاران در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا لک زایی
📒ناقد: دکتر علیرضا صدرا
⬅️ رئیس کمیسیون: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی
📒دبیر کمیسیون: آقای دکتر رجبعلی اسفندیار
🔔 #تبلیغ_نیوز| پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
✨تشکلهای اسلامی نبایستی کار خود را در درمان آلودگیها و بیماریها محدود کنند؛ کار اساسی تر، بهداشت محیط زیست دانشگاهی است. نهادهای فرهنگی و از جمله تشکلهای اسلامی، میبایست با تأمین اطلاعات و تمهید فضای مناسب، از ورود بیماریها و آلودگیها ممانعت کنند و گونهیی واکسینه و مصونیت درونی در محیط پدید آورند:
به مسألهی تشکلهای دینی با این چشم نگاه کنید؛ حالا اسمش هر چه هست، اسمها مهم نیست؛ مسماها و مضمونها مهم است....در دانشگاه یا ... کسانی هستند که زود تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار میگیرند؛ وسوسهی نفس، آنها را زود مبتلا میکند؛ یا از شبههها، خیلی زود متأثر میشوند.شما باید به اینها مصونیت بدهید. بیانات 18/9/ 1374
برای تکمیل طرح تشکیلاتی #عریف و #پشتیبان و یا #راهبر تربیتی یکی از منابع مفید بیانات حضرت آقا در باب تشکلهای دانشجویی است. شیوه جذب یا وظایف و ... http://jad-alzahra.blogfa.com/post/5 نمونه: یک نکتهی دیگری که تذکّر به دانشجویان و تشکّلها است، این است که یک فرصت مهمّی شما دارید که این فرصت، تکلیفآفرین است؛ آن فرصت هم عبارت از این است که شما در میان خیل عظیم دانشجویان هستید؛ این تشکّلهای دانشجویی با مجموعههای میلیونی دانشجویان مواجهند؛ و این یک فرصت خیلی بزرگی است، یعنی بایستی تلاش شما برای همفکر کردن و همراه کردن مجموعهی دانشجویان، یک تلاش جدّی، برنامهریزیشده و اساسی باشد. هیچ لزومی ندارد که آنها بیایند جزو تشکّل شما بشوند امّا لزوم دارد که تحت تأثیر تفکّر شما قرار بگیرند و تلاش حدّاکثری برای اثرگذاری فکری و دینی و باز کردن گرههای فکری آنها [انجام شود]؛ https://khl.ink/f/47834
✨شما برای اینکه مشکلات را حل کنید، احتیاج دارید به مجاهدت، به مبارزه و این مبارزه و مجاهدت، متوقّف است بر یک نیروی درونی. آن کسی میتواند در میدان مبارزه بِایستد که از آن نیروی درونی برخوردار باشد؛ آنوقتی میتواند درست بفهمد و تشخیص بدهد و دنبال تشخیص حرکت بکند که آن عامل درونی در او فعّال باشد و قوی بشود؛ آن عامل درونی ایمان است.
قرآن در دو جا اشاره میکند به انحطاط ملّتهایی که اوّل ایمان آوردند، بعد در نسل بعد دچار انحطاط شدند. یک جا در سورهی مریم است که میفرماید: فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ اَضاعُوا الصَّلوةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا؛(۸) یعنی اوّلیها مبارزه کردند و ایمان آوردند، منتها بعد -معنای «خَلْف» با سکون لام، با «خَلَف» با فتحهی لام، ضدّ هم است؛ «خَلْف» یعنی بازماندهی بد، «خَلَف» یعنی بازماندهی خوب؛ اینجا میگوید: فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ- بازماندههای بدی روی کار آمدند که «اَضاعُوا الصَّلوة»؛ اوّلین کارشان این بود که نماز را ضایع کردند؛ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوات؛ دنبال شهوات رفتند، دنبال شهوات شخصی رفتند؛ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا؛ این دو عامل -عامل ضایع کردن نماز و دنبالهروی از شهوات- این نیروهایی را که باید در مقام جهاد و مبارزه ایستادگی کنند و این ایستادگی قطعاً به پیروزی منتهی خواهد شد، اینها را تضعیف میکند؛ اینها را پوک میکند
در یک جای دیگر همین موضوع در سورهی اعراف [آمده]: فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ وَرِثُوا الکِتابَ یَأخُذونَ عَرَضَ هذَا الاَدنی؛(۹) [یعنی] یکبار دیگر این «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ» در قرآن تکرار شده و در دو جا آمده، این جای دوّمی است. وَرِثُوا الکِتابَ؛ حقایق را به دست گرفتند منتها جذب دنیاطلبی شدند، یَأخُذونَ عَرَضَ هذَا الاَدنی.
اینها مشکلاتی است که بایستی در درجهی اوّل، درصدد رفع این مشکلات بود و شما جوانها میتوانید. من توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان و جوانهای دانشجو که به مسائل تقوای شخصی، پرهیزکاری شخصی، پاکدامنی شخصی اهمّیّت بدهید، بپردازید؛ حتماً تلاوت قرآن را روزانه فراموش نکنید -ولو یک صفحه، ولو نیم صفحه- قرآن را هر روز بخوانید، با قرآن ارتباطتان را برقرار کنید. این دعاها مضامین فوقالعادهای دارد، این دعاها رشتهی ارتباط شما را با خدای متعال مستحکم میکند، این اصل قضیّه است
✨اینکه دیدید امام بزرگوار ما ایستاد؛ خب، امام اوّل کار تنها بود، بعدها مردم آمدند، بعدها خواص آمدند و تودهی مردم آمدند؛ از همان اوّل که تنها بود محکم ایستاد، تا آخر هم میگفت که اگر همه هم پشت به من بکنند من این راه را خواهم رفت، خدا به پیغمبرش هم میفرماید که اگر تو تنها هم بودی باید بروی جهاد؛ تک و تنها هم بودی باید بروی جهاد؛ البتّه «حَرِّضِ المُؤمِنینَ عَلَی القِتالِ»،(۱۰) به دیگران هم بگو امّا اگر تنها هم ماندی باید بروی؛ این بهخاطر ایمان است، وقتی ایمان در کسی قوی شد تنها هم بماند میرود. آنوقت این مشکلاتی که حالا گوشه کنار پیدا میشود که یکی طعنهای میزند، یکی یک حرفی میگوید، یکی یک مخالفتی میکند، اینها دیگر در سر راه، مانع به حساب نمیآید.
✨قرآن را حتماً بخوانید، دعاها را بخوانید، به صحیفهی سجّادیّه اهمّیّت بدهید. در صحیفهی سجّادیّه دعای پنجم خیلی مهم است؛ دعاهای صحیفه همهاش خوب است امّا من اگر بخواهم توصیه کنم، دعای پنجم و دعای بیستم که معروف به دعای مکارمالاخلاق [است را میگویم]. اینها همهاش ترجمه هم شده؛ خوشبختانه ترجمههای خوبی هم امروز از صحیفهی سجّادیّه در اختیار است؛ دعای بیستویکم هم همینجور است. این دعاها پُر از مطالبی است که دلهای شما را قرص میکند، گام شما را محکم میکند و میتوانید حرکت بکنید. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33694
✨تا وقتی مسئلهای به نام جمهوری اسلامی وجود دارد و افکار و آرمانهایی بهعنوان آرمانهای جمهوری اسلامی مطرح است، این با مزاج و ذائقهی قدرتهای جهانی سازگار نیست و با این مبارزه میکنند تا او را در مُشت بگیرند؛ همچنانکه در گذشته و امروز هم در بعضی کشورهای دیگر، و در گذشته کشور خود ما [هم] در مُشت آنها بود. خب ایران کشور مهمّی است، ظرفیّتهای مهم اقتصادی و مالی و فرهنگی و تاریخی و غیره دارد.
✨اگر بخواهند این مبارزه از بین برود فقط باید یکی از دو حالت پیش بیاید: یا باید جمهوری اسلامی آنقدر نیرومند و قوی بشود که بتواند حرف خودش را به کرسی بنشاند و طرف [مقابل] جرئت نکند به او تعرّض بکند که ما دنبال این راهیم؛ یا بایستی هویّت اصلی خودش را از دست بدهد و صورت بیجانی باشد، اسم بیمسمّایی باشد، مثل بعضی کشورهای دیگری که اسمشان جمهوری اسلامی است و از اسلام هم در آنها هیچ خبری نیست. یکی از این دوتا راه است؛ راه سوّمی وجود ندارد. خب بنابراین این مبارزه یک مبارزهی حتمی و اجتنابناپذیر است؛ یک میدان مبارزه است.
✨برای من تشکّلهای انقلابی با تشکّلهایی که نسبت به مسائل انقلابی بیتفاوتند یکسان نیستند؛ تشکّل انقلابی را باید تقویت کرد، باید کمک کرد، باید قدر دانست، آیندهی کشور را اینها میسازند، آیندهی انقلاب را اینها تضمین میکنند؛ ولی خب خود تشکّلها وظایفی دارند. دو شأن وجود دارد برای عناصر تشکلّهای دانشجویی: یک شأن، شأن دانشجویی است، یک شأن، شأن عضویّت در تشکّل است، اینها با هم تفاوت دارد.
قبل از انقلاب هم در مبارزات، دانشجویان حضور فعّالی داشتند لکن آنچه بروز پیدا کرد و عاملی شد در جهت پیشرفت انقلاب، بهطور واضح فعّالیّتهای دانشجویی بعد از انقلاب بود که یکی از اینها مثلاً فرض کنید تشکیل #جهاد_سازندگی بود؛ جهاد سازندگی کار بزرگی بود، اوّلین شکوفههای خودکفائی و سازندگی و ابتکار ملّی و اعتمادبهنفس ملّی در جهاد سازندگی شکل گرفت و منعقد شد. بنده البتّه خاطرات زیادی دارم. در همین جلسهی دانشجویی هم سالهای گذشته، آنطوری که در ذهنم هست به بعضی از این خاطرات اشاره کردم