36.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نماهنگ سوگواری یزدی: ماه محرم شد؛ گیرا و جانسوز
◾️سلام بر شهدای کربلا و کربلای ایران و جبهه مقاومت
ابرفقه
🔺فرق خلق پول با چاپ پول
دو گونه سامانه بانکداری:
آ. سامانه بانکداری با ذخیره کامل؛ نگهداری کل پول مشتری برای پاسخگویی به خدمات
ب. سامانه بانکداری با ذخیره کسری؛ نگهداری کسری از پول مشتری (بسته به سیاست بانک؛ مثلا ده درصد) برای پاسخ گویی به خدمات مشتری
حالتی را در نظر بگیرید که در آن کسرِ ذخیره ۱۰ درصد باشد. در این حالت بانک در هر زمان تنها ۱۰ درصد کل مبلغ بدهیهای خود (پول مشتریها) را دارا است. از این رو اگر ۱۰۰۰ تومان در بانک واریز شد این ۱۰۰۰ تومان در ۵۰ بار وام دهی میتواند به ۹۹۵۴ تومان تبدیل شود. این افزایش به صورت زیر است.
در مرحله اول به دلیل نرخ ذخیره ۱۰ درصد بانک تنها ۱۰۰ تومان را نگهداشته و ۹۰۰ تومان را وام میدهد. مشتری که وام گرفتهاست، به احتمال زیاد این پول را برای خرید کالایی مصرف میکند.
فرد دوم که این پول را دریافت میکند احتمال زیاد این پول را در بانک دیگری واریز میکند. در بانک دوم نیز به دلیل اینکه نرخ ذخیره ۱۰ درصد است، از این ۹۰۰ تومان، ۹۰ تومان نگهداشته شده و ۸۱۰ تومان وام داده میشود. این چرخه همین گونه ادامه مییابد تا جایی که ۱۰۰۰ تومان اولیه تبدیل به ۹۹۵۴ تومان رویارویی پول با کالا یا خدمات میگردد که باعث خلق ۱۰ برابری پول و افزایش حجم نقدینگی میگردد.
براین نمونه، ایران گویا از هر پولی که چاپ می کند خلق پولی ضرب در ۶ یا ۷ دارد و در برخی کشورها هر پول ضرب در 2 خلق پول می شود.
📚پردازه خلق پول: «م= مـ × ب» (M= m× B). «مـ» کوچک همان ضریب چرخش پول است و «ب» همان پول پایه است و «م» یعنی همان نقدینگی ای که طبعا با کالا و خدمات رویارو می شود.
هر چه کسر ذخیره قانونی، بیشتر بشود، چرخش پول و رویارویی آن با کالا و خدمات کمتر می شود و خلق پول کاهش می یابد.
◾️گویا افزون بر سیاست رسمی و بانکی مؤثر در خلق پول، اعتباری (غیر کاغذی شدن) پول هم می تواند در خلق پول و رویارویی آن با کالا و خدمات اثر داشته باشد. چون پول اعتباری (غیر کاغذی) سرعت تبادل را بیشتر میکند. در واقع این هم می شود یک سیاست غیرمستقیم در خلق پول.
👈 به هر روی، خلق پول، کاری غیر از چاپ پول است.
📚شروط انتخاب رشدآور
خدا مردم را با اراده آفرید تا با انتخاب حق، رشد کنند. ولی انتخابگری درست، مشروط به دو چیز است:
آ. «حوزه انتخاب» ما همه جا نیست (احزاب، ۳۶)
ب. «شرایط انتخاب» ما باید در سایه «ولیّ امر» و بر پایه «کتاب خدا» و «سنجه» ولایی باشد: «لقد أرسنا رُسلَنا بالبيناتِ و أنزلنا معهمُ الکتابَ و المیزانَ لِيَقومَ الناسُ بِالقسط».
◾️انتخاب ریاست دولت
درباره رئیس دولت، دو دشواری هست؛ آ. ساختار ریاست بر دولت ب. فضای انتخاب رئیس دولت
بیشتر رؤسای دولت؛ چه نخستوزیر (بازرگان و میرحسین) و چه رئیسجمهور (بنیصدر، هاشمی، خاتمی، احمدینژاد و روحانی) سخت لغزیدند. رهبرمان در مهر ۹۰ برپایه «شایستهسالاری» فرمود ساختار ریاستی و پارلمانی را بازخوانی کنید. پرسش از علامه مصباح نیز این بود که ایشان آن پاسخ را داد.
◾️تبیین «شرایط انتخاب»
شرایط انتخاب باید متناسب با توان انتخابگر و آسانسازی انتخاب (السبیلَ یسَّره) باشد؛ تا مردم بتوانند به «فیَتَّبِعون أحسَنه» برسند.
👈 آزمایش سنگینتر از توان مردم یا شرایط ناجور آزمایش، طبعا نتیجه درستی را در پی ندارد و چهبسا مردم را از خود، نومید کند و یا آنان را در زیر پیامدهای دشوار انتخاب خود، خُرد کند
🚨هشدار
نمیشود ذهن و روان مردم را در بزرگترین جنگ شناختی تاریخ (تلگرام، اینستاگرام و...) به «قتلگاه» برد و گاه شورای نگهبان هم مرد آبستن «تقریباً هیچ» و سپس آورنده «خسارت محض» را صالح معرفی کند ولی ما از مردم بخواهیم که در این شرایط نلغزند؛ وگرنه، به ناروا، بهترین مردم جهان (ایرانیان) را کوفی بپنداریم
ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺◾️قالیبافشناسی ۷: مدیریت جهادی
◾️گفته زاکانی درباره مدیریت قالیباف
شهرداری تهران از سال ۸۳ تا ۹۳، شش وام گرفته و برنگردانده؛ یعنی یک بدهی بیش از ۵ برابر بودجه شهرداری، برای مدیر بعدی گذاشتند. یادآور میشود که قالیباف از ۸۴ تا ۹۶ شهردار بوده.
◾️«مدیریت جهادی» در دوره قالیباف
امام خامنهای: «با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است». ایشان رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانستند. ۲۳ دی ۹۲
◾️یک ستایش و دو نکوهش در سخن رهبر
آ. رهبر، گستره مدیریت جهادی را تنها در بخش «پاکیزگی و پل و مترو و ورزشگاهسازی» دانستند نه در همه بخشها؛ بلکه در بخش تراکم جمعیت، حملونقل و آلودگی هوا نیز وجود مشکل را گزارش کردند؛ نه حل آن با مدیریت جهادی!
ب. رهبر در همین نشست نیز، درباره معماری شهری و فروگذاری سبک زندگی اسلامی نقد سنگین کردند و درباره مراکز فرهنگی شهرداری نیز هشدار جدی دادند!
◾️روشنگری درباره مدیریت شهری تهران: تنگ کردن «جای خدا» و «اهل بیت»
◾️فرق کار شهردار بانکوک با تهران
آیا شهردار بانکوک پل و بزرگراه نمیسازد؟! پس کارویژه مدیریت ایرانی- اسلامی بر امالقرای جهان اسلام (تهران) برای گسترش «سبک زندگی اسلامی» و الگودهی به دیگر شهرها و کشورها چیست؟
🚨از سال ۹۲ نیز هیچ ستایش گفتمانی از رهبر درباره قالیباف و کارهای وی در دست نیست!
◾️قالیبافشناسی: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
.
♻️ تناقضهای ظریف یک ظریف
رییس شورای راهبری دولت پزشکیان از چهار خط قرمز سخن میگوید که که اگر کسی حائز آنها نباشد از اولویت خارج میشود. اولین خط قرمز هم پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی عنوان میشود. آیا جز این است که مذهب حقه شیعه از جمله اصلیترین مبانی انقلاب اسلامی است؟ با این حساب چطور ممکن است که افرادی که مذهبی غیرواقعی تشیع داشته باشند، از امنیازاتی برخوردار میشوند ولی فردی که شیعه امیرالمومنین است از آن امتیاز محروم میشود! این شورا را به دلیل همین تناقضات باید منحل اعلام کرد، وقتی از فهم بدیهیات عاجز است.
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ آیتالله اعرافی اهانت به مسیح(ع) در افتتاحیه المپیک را محکوم کرد
❇️ پیشنهاد تشکیل جبهه فراگیر موحدان و یکتاپرستان جهان
◻️اهانت به شخصیت عظیمالشأنی چون حضرت عیسی مسیح(ع) را نمیتوان بهعنوان یک حادثهی گذرا تفسیر کرد.
◻️امروز از برادران و خواهران مسیحی و متدینان جهان خود دعوت میکنیم با تشکیل جبهه فراگیر موحدان و یکتاپرستان جهان در مقابل این هتک حرمتها ایستادگی کنیم و اجازهی تکرار آنها را به ملحدان و بددینان ندهیم.
◻️ از دولتمردان و حاکمانی که با نقاب آزادی، دینستیزی را سرلوحهی خود قرار دادهاند و بشر را در دو قطبی های انسان سوز قرار داده اند میخواهیم به این نمایشهای مزوّرانه پایان دهند تا بیش از این مورد خشم و نفرت پیروان ادیان الهی قرار نگیرند.
📎 متن کامل بیانیه
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔺عرفان ابراهیمی در همدلی و همراهی
گاهی قدر همدیگر را نداریم! شاهکار حضرت ابراهیم را بنگرید که از یافتن همزبان، چهها میکند:
«برخی فرشتگان به برخی دیگر میگفتند که پروردگارمان را بنگرید که از نظفهای دوست برگزیده! تازه، دارایی بسیار هم به وی داده! پس خدا به فرشتگان پیام داد که نزد پارساترین و برترینتان بروید. آنها نزد جبرئیل (سروش) و میکائل (بَشتَر) گردآمدند. سپس این دو به نزد ابراهیم فروآمدند؛ هنگامی که ابراهیم (ع) گَلهای با ۴هزار چوپان، ۴هزار سگِ گله، ۴۰هزار گوسفند شیرده و اسبان و شتران بسیار را میچراند.
جبرئیل و میکائیل در دو سوی اینان ایستادند و یکی از آنها به آوازی دلنشین دوست ابراهیم (خدا) را چنین ستود: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ» و فرشته دیگر پاسخ داد: «ربُّ الملائکَة و الروح»
ابراهیم از سر شیدایی گفت: این سخن را باز بگویید تا نیمی از داراییام را به شما بدهم! سپس فرمود این سخن را دوباره بگویید تا همه دارایی و فرزند و تنم از آن شما باشد: «... أَعيداها و لَکُما مالی و ولدی و جسدی» فیض، وافی، ۲۶: ۳۳۳
◾️ درسی به فرشتگان
دیگر دوستان خدا را با پستی «نطفه»، به هم نشان ندهید و خدا را بر دوستی با آنان ریشخند نکنید
◾️پیامی به ما
اگر صدای ستاینده حق را یافتیم، همهچیزمان را به پای او بریزیم. از این نگاه، هیچ چیزی جانبخشتر از راهپیماییهای جمهوری اسلامی نیست که اوج بندگی؛ یعنی سیاست را از جان باهم فریاد میکنند:
🌹یا حسین! لبیک یا مهدی! الله اکبر! خامنهای رهبر! مرگ بر آمریکا!
🌻مؤمنان، زیادیِ گِل و دنباله دل اهلبیتاند
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▪️خونخواهی هنیه عزیز
✏️ رهبر انقلاب: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما شهید هنیه را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت... ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم. ۱۴۰۳/۵/۱۰
📥 #خونخواهی_هنیه_عزیز 📥 نسخه قابل چاپ | استوری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ابرفقه
خط سرخ مرجعیت یا مرجعیت خط قرمز ۱۰
📚گزارش دیوانه کننده کُنده تقوا درباره آخوند خراسانی
1️⃣ تایید مشروطیت از سوی آخوند
آ. بهجت: «هنگامی که آخوند از پله های اتاق مطالعه شخصی، به پایین می آمد تا به مجلس درس برود ... اساسنامه و مرامنامه مشروطیت را به ایشان دادند تا امضا کند. ایشان هم ... #بیدرنگ در همان جا امضا کرد. 👈 ما این قضایا را می بینیم و می شنویم؛ #ولی_باز_هم مثل این است که #ندیده و نشنیده ایم. 👈 یک #امضا_از_روی_غفلت و اشتباه و یا در اثر #فریب_خوردن، که از انسان صادر می شود، خدا می داند که چقدر آثار زیانبار بر آن مترتب می شود!» زمزم عرفان، یادنامه فقیه عارف حضرت آیت الله محمد تقی بهجت، محمد محمدی ریشهری، قم: دارالحدیث، سوم، ص ۱۹۲ و ۱۹۳
2️⃣ #گناه_بزرگتر_از_زنا؛
آ. بهجت: «البته محرمات تنها زنا و قمار و شرب خمر نیست. گاهی #یک_امضای_بیجا – که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت می کشند و به دست انسان می دهند- موجب از بین رفتن اعراض و نفوس می شود و #به_مراتب_از_آن_بالاتر است. از ما #انتظار نمی رود که گناهانی از قبیل #شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار گذشته از ترس خدا، یک نوع #جنون و بیعقلی است و #لذا از ما صادر نخواهدشد.» زمزم عرفان: ۱۹۷
3️⃣ گروه فشار و جام زهر
آ. بهجت: «سید محمد کاظم یزدی برای امضای جریان مشروطیت، خیلی تحت فشار بود. برخی از #شاگردان_آخوند خراسانی، جمعی از شاگردان وی را تحریک کردند که دسته جمعی به منزل سیّد بروند و موافقت او با مشروطیت را بگیرند. پاسخ سید این بود که: "در این کاسه، #زهر است و من نمی توانم آن را بخورم!" به او اهانت کردند و گفتند: "اگر به خانه یهودی رفته بودیم، چنین پاسخی را نمی شنیدیم". سجاده او را در نماز جماعت برداشتند و سیّد را خانه نشین کردند. [حتی] صحبت از تبعید ایشان بود.». زمزم عرفان، ۱۹۶
4️⃣ مشروطه انگلیسی
آ. بهجت: «یکی از آقایان می گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال از جریان مشروطه، فهمیدیم که #برای_انگلیس_کار می کنیم، #نه_به نفع دین» زمزم عرفان: ۱۹۹
5️⃣ پشیمانی سران مشروطه
آ. بهجت: «مرحوم نائینی در اواخر عمر، در مورد دخالت در امر مشروطیت، تأسف می خورد و می گفت: #انگور انداختیم که سرکه شود؛ اما #شراب شد!» زمزم عرفان: ۲۰۰
6️⃣ حکم محاربه برای مخالفین آن مشروطه، از سوی آخوند خراسانی
«به عموم ملت ایران #حکم_خدا را اعلام میداریم؛ الیوم بذل جهد در استحکام و استقرار مشروطیت به منزله جهاد در رکاب امام زمان ارواحنا فداه، و #سر_مویی_مخالفت و #مسامحه به منزله خذلان و #محاربه_با_آن_حضرت صلوات الله و سلامه علیه، است، أعاذ الله المسلمین من ذلک إن شاء الله! الأحقر عبدالله المازندرانی، الأحقر محمد کاظم الخراسانی، الاأحقر نجل المرحوم الحاج میرزا خلیل». حسین زرگری نژاد، رسائل مشروطیت، دوم، تهران، ۱۳۷۷؛ ص ۴۴۷
7️⃣ نظر آخوند خراسانی درباره شیخ فضل الله نوری [و بالعکس]:
«آیت الله بهجت فرمودند: "پس از #شهادت شیخ فضل الله نوری، میرزای نایینی، ورقه ای با امضای شیخ فضل الله پیش آخوند خراسانی می خواند که در آن نوشته شده بود: "بر کسانی که داخل مشروطه شده اند، باید #احکام_مرتدّ_فطری را جاری کرد." آخوند پس از شنیدن این مطلب می گوید: "من وقتی خبر #کشته شدن شیخ فضل الله را شنیدم، #متأثر شدم؛ ولی اکنون #از_تأثرم_متأثرم!». زمزم عرفان: ۳۴۴ و ۳۴۵
8️⃣ امام خمینی: شکست اسلام
«اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل اللَّه را با #دست_بعضى_از_روحانيون خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و #شكست_دادند_اسلام را در آن وقت. و مردم غفلت داشتند از اين عمل، حتى #علما_هم_غفلت داشتند». صحیفه امام، ۱۸: ۲۴۸
9️⃣مدیریت پیچیده انگلیس و اشتباهات بزرگ بزرگان شیعه
آ. بهجت: «رؤسای مشروطه و حتی روحانیون با نفوذ را یکی پس از دیگری کشتند؛ #همانهایی_که 👈#توسط_آنان #دیگران_را کشته بودند! حتی سیدعبدالله بهبهانی را بدتر از شیخ فضل الله نوری کشتند و همچنین بقیه روحانیون و امثال مرحوم مدرس را بعد از آن کشتند.» زمزم عرفان: ۲۰۰
🔟 قاتلان علما، با فتوای اهل علم بر سر کار آمدند
آ. بهجت: «👈آری #با_فتوا گرفتن از اهل علم و علما، بساط مشروطه را به پا کردند، بعد که سر کار آمدند و قدرت را به دست گرفتند، #همانها_را_مفسد جامعه معرفی کردند.» زمزم عرفان: ۲۰۵.
♻️بهجت: «آقازاده [فرزند آخوند خراسانی] به رضا شاه گفت: عمامه طلبه ها را برندارید. وی پاسخ داد: پدرت [هنگامی که مشروطیت را امضا کرد] عمامه آنها را برداشت.» زمزم عرفان: ۳۳۶
📚ابرفقه