eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
543 عکس
84 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 💎 راهکار افزایش 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: بِالعَدلِ تَتَضاعَفُ البَرَكاتُ ❇️ به سبب عدالت، بركت‌ها دو چندان مى شود. 📚 غررالحكم : ۴۲۱۱ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۸- به رای قرآن و.... ✍ در حدیثی سه خصلت دیگر موجب نگرانی پیامبر گرامی اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) بیان شده است: 1⃣ یکی آن که قرآن را به غلط تأویل کنند و معانی و تفاسیر آن را نادرست و به دلخواه و مطابق سلیقه و گرایش خود معنی کنند، 2⃣ دیگر آن که از یک عالم و دانشمند منحرف پیروی شود. 3⃣ سوم آن که با فراوان شدن مال و ثروتشان دچار اسراف و اتراف و طغیان و خوشگذرانی شوند. 🌷 «انّما الخوف علی اُمّتی من بعدی ثلاثُ خصالٍ: اَنْ یَتَأَوَّلُوا القرآنَ علی غَیرِ تَأْویلِهِ او یَتَّبِعُوا زَلَّةَ العالِم، او یَظْهَرَ فیهمُ المالُ حتّی یَطْغَوا و یَبْطِرُوا...» 🌹 برای امتم پس از خود از سه چیز نگرانم: برداشت غلط از قرآن، پیروی از دانشمند منحرف، و فزونی مال و ثروت که منجر به سرکشی و خود محوری شود. 📗 خصال، ج 2، ص 164 @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های سیاسی آن(۸) ۳ـ : ✍ در تاريخ اديان الهى حتى يك مورد را نمى توان يافت كه از پيمان شكنى مؤ منان راستين، به ويـژه اوليـاى الهـى در آن سـخـن رفـتـه بـاشـد و يكى از ويژگى هاى بايسته رهبران دينى، وفاى به پيمان است. در برابر، رهبران كفر، بى هيچ پروايى همواره آن جا كه منافع نارواى خـويـش را در خـطر ديده اند، پاى بر روى هر پيمان و عهدى نهاده اند. قرآن نيز به صراحت در مورد آنان مى فرمايد: ☀️ فَقاتِلُوا اَئِمَّةَ الْكُفْرِ اِنَّهُمْ لااَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ، توبه/12 پـس، بـا پـيـشـوايـان كـفـر پيكار كنيد كه آنان هيچ پيمانى را پاس نمى دارند، باشد كه [از پيمان شكنى ]باز ايستند. ✅ پـس از آن كـه مـسـلمـانان با امام على (علیه‌السلام)بيعت كردند، معاويه به جاى پايبندى به اين عهد الهى نخستين مـخـالفـت هـا و كـيـنـه هاى خويش را آشكار ساخت و زير بار خلافت امام نرفت؛ چنان كه ناكثين و مارقين نيز از حزب اموى (قاسطين) پيروى كردند و پيمان بيعت را شكستند. همچنين معاويه پس از شـهادت امام على (علیه‌السّلام)با مكر و حيله زمينه هاى صلح امام حسن (علیه‌السلام)را فراهم كرد و امام ناچار شد آن صـلح تحميلى را بپذيرد و پيمانى با معاويه امضاكند. ✅ او در نخستين فرصت، به منبر رفت و پس ‍ از بدگويى از امام على (علیه‌السلام) و پيروان آن حضرت، به صـراحـت اعـلام كـرد كـه بـه هـيـچ يـك از مـواد پـيـمـان صـلح عمل نخواهد كرد و همه را زير پا خواهد گذاشت ! (1) ✅ در آن روزگار، خوى زشت و شيطانى پيمان شكنى به جامعه نيز راه يافته بود، چنان كه مردم كوفه پس از آن همه نامه و پيام به امام حسين (علیه‌السّلام) نه تنها به پيمان خويش وفا نكردند، بلكه با دشمن نيز هم داستان شدند و سرهاى مقدّس شهيدان را براى اميرشان هديه بردند. 📚 (1) شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 46. @abbasi_khorasani
💠 حدیث روز 💠 💎 نظر (علیه‌السّلام) درباره مسئله 🔻امام حسين عليه‌السلام: لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّيَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَقِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِصلي الله عليه و آله يَقُول ❇️ اگر از دنيا بجز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند و دنـيا را پـر از عـدل و داد كند همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است؛ از رسول خدا صلي‌الله عليه و آله چنين شنيدم. 📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳ @abbasi_khorasani
🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🤲اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم امروز 5 مرداد 1403 جلسه ذکر به اهل بیت علیهم السلام و دامت برکاته حدود یک ساعت به غروب در حسینیه ایشان برقرار می‌باشد. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️رحلت عالم و فقيه بزرگ اسلام "حسن‏ بن‏ يوسف" معروف به "علامه ‏حلي" (726 ق) ✍ حسن بن يوسف بن علي بن مطهر معروف به علامه حلي در 29 رمضان 648 ق، در شهر حلّه عراق به دنيا آمد. سال‏هاي آغازين حيات وي مقارن با حملات وحشيانه‏ ي مغولان به سرزمين‏ هاي اسلامي بود كه با تدبير چند تن از علما از جمله پدرش، حله از طوفان حملات مغول در امان ماند و در همان جا به رشد و نمو و تحصيلات خود ادامه داد. ✅ وي از محضر شيخ مفيد، محقق حلي، خواجه نصيرالدين طوسي، سيدبن طاووس و اساتيد بزرگ ديگر استفاده كرد و در علم به درخششي عظيم دست يافت. او با ارايه‏ ي تصويري صحيح از تشيع، اُلجايتو، حاكم مغوليِ ايران، معروف به سلطان محمد خدابنده را به اين مذهب مجذوب كرد و باعث نشر مذهب اهل بيت(علیه‌السلام) در سراسر ايران گرديد. ✅ شاگردان و آثار قلمي علامه بسيار زياد و گسترده مي‏ باشند. فرزند نابغه‏ اش معروف به فخرُالمُحققين، قطب الدين رازي، علي بن احمد حلي و ابن مُعَيَّه از جمله شاگردان وی می باشند. ✅ مُنتهي المطلب في تحقيقِ المَذهب و تَبصِرَةُ المُتعلّمين در فقه، نهاية الوصول الي عِلم الاصول در اصول، نهايَةُ المَرام در كلام، جامِعُ الاخبار در حديث، كَشفُ المَقال في مَعرفةِ الرِّجال در رجال، القول الوَجيز في تفسير الكتابِ العزيز در تفسير و شرح حكمة الاشراق در فلسفه و عرفان و ده‏ها اثر ديگر از زمره‏ ي آثار اين عالم خستگي‏ ناپذير مي‏ باشند. ✅ سرانجام علامه حلي در 78 سالگي وفات يافت و در حرم مطهر امام علي(علیه‌السلام) مدفون گشت. @abbasi_khorasani
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۹- و تعدی حاکمان، تکذیب تقدیر و تصدیق منجمان ✍️ از دیگر نگرانی های رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) سست شدن ایمان ها و عقیده های توحیدی مردم بود که بتدریج به نقش خدا و تقدیرات الهی در حوادث، کم اعتقاد شوند، و برعکس به آنچه منجّمان و ستاره شناسان به دانش ناقص خود می گویند، دل بندند و تدبیر و برنامه ها و تصمیم های خود را براساس آن تنظیم کنند. در حدیث های مکرری این نکته مطرح شده است، از جمله: 🌷«اَخافُ علی اُمّتی خَصْلَتَیْن: تکذیباً بِالقَدَرِ و تصدیقاً بالنّجوم»(1) از دو چیز بر امتم می ترسم: انکار مقدرات الهی و و باور داشتن پیش بینی های منجمان. ✅ در حدیث دیگر، «ظلم به امت» نگرانی و بیم دیگری است که بیان نموده است. 🌷«اِنَّ اَخْوَفُ مَا اَخَافُ عَلَی اُمّتی، التّصدیقُ بِالنُّجُومِ و التَّکذِیبُ بِالقَدَرِ و ظُلْمُ الاُمَّةِ»(2) نگران کننده ترین چیزی که برای امت خود نگرانم؛ باور نمودن پیش بینی های منجمان، انکار مقدرات الهی و ظلم و ستم به مردم. 🌺حضرت در حدیثی دیگر می فرمایند: بیشترین نگرانی من برای امتم سه چیز است: یکی باران طلبیدن از ستاره ها و حرکت نجوم؛ دیگری از ستم و تعدّی حاکمان و مسئولان در حقّ مردم، و سوم تکذیب تقدیرات. 🌸«اَخْوَفُ مَا اَخَافُ عَلَی اُمّتی ثَلاثاً: اَلاِسْتِسْقاءُ بِالاَنْوَاءِ وَ حَیُفَ السُّلْطَانِ وَ التَّکْذیبُ بالْقَدَرِ»(3) 📚 (1) بحارالانوار، ج 55، ص 277 (2) همان، ص 330 (3) کنزالعمال، ج 16، ص44 @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های سیاسی آن(۸) ۳ـ : ✍ در تاريخ اديان الهى حتى يك مورد را نمى توان يافت كه از پيمان شكنى مؤ منان راستين، به ويـژه اوليـاى الهـى در آن سـخـن رفـتـه بـاشـد و يكى از ويژگى هاى بايسته رهبران دينى، وفاى به پيمان است. در برابر، رهبران كفر، بى هيچ پروايى همواره آن جا كه منافع نارواى خـويـش را در خـطر ديده اند، پاى بر روى هر پيمان و عهدى نهاده اند. قرآن نيز به صراحت در مورد آنان مى فرمايد: ☀️ فَقاتِلُوا اَئِمَّةَ الْكُفْرِ اِنَّهُمْ لااَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ، توبه/12 پـس، بـا پـيـشـوايـان كـفـر پيكار كنيد كه آنان هيچ پيمانى را پاس نمى دارند، باشد كه [از پيمان شكنى ]باز ايستند. ✅ پـس از آن كـه مـسـلمـانان با امام على (علیه‌السّلام)بيعت كردند، معاويه به جاى پايبندى به اين عهد الهى نخستين مـخـالفـت هـا و كـيـنـه هاى خويش را آشكار ساخت و زير بار خلافت امام نرفت؛ چنان كه ناكثين و مارقين نيز از حزب اموى (قاسطين) پيروى كردند و پيمان بيعت را شكستند. همچنين معاويه پس از شـهادت امام على (علیه‌السلام)با مكر و حيله زمينه هاى صلح امام حسن (علیه‌السّلام)را فراهم كرد و امام ناچار شد آن صـلح تحميلى را بپذيرد و پيمانى با معاويه امضاكند. ✅ او در نخستين فرصت، به منبر رفت و پس ‍ از بدگويى از امام على (علیه‌السّلام) و پيروان آن حضرت، به صـراحـت اعـلام كـرد كـه بـه هـيـچ يـك از مـواد پـيـمـان صـلح عمل نخواهد كرد و همه را زير پا خواهد گذاشت ! (1) ✅ در آن روزگار، خوى زشت و شيطانى پيمان شكنى به جامعه نيز راه يافته بود، چنان كه مردم كوفه پس از آن همه نامه و پيام به امام حسين (علیه‌السلام) نه تنها به پيمان خويش وفا نكردند، بلكه با دشمن نيز هم داستان شدند و سرهاى مقدّس شهيدان را براى اميرشان هديه بردند. 📚 (1) شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 46. @abbasi_khorasani
امام حسين عليه السلام : مَن سَرَّهُ أن يُنسَأَ في أَجَلِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَصِلْ رَحِمَهُ ؛ امام حسين عليه السلام : هر كه خوش دارد مرگش به تأخير افتد و روزى اش افزون شود . با خويشانش پيوند برقرار كند . .بحارالأنوار، ج 68، ص 191 @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ 🔻عن ابن فرقد قال: قال أبوعبد اللّه ع اقرؤوا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فإنّها سورة الحسين ع و ارغبوا فيها رحمكم اللّه. فقال له أبو أسامة و كان حاضرا المجلس: كيف صارت هذه السّورة للحسين ع خاصّة؟ فقال: ألا تسمع إلى قوله: يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك راضية مرضية فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي إنّما يعني بها الحسين بن علي فهو ذو النّفس المطمئنة الرّاضية المرضيّة، و أصحابه من آل محمّد ص الرّاضون عن اللّه يوم القيامة و هو راض عنهم، و هذه السّورة [نزلت] في الحسين بن علي ع و شيعته و شيعة آل محمّد خاصّة. من أدمن قراءة الفجر كان مع الحسين علیه السلام في درجته في الجنّة، إنّ اللّه عزيز حكيم 🔹حضرت صادق علیه‌السّلام فرمود سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانيد زيرا آن سوره حسين ع است بآن سوره كمال اشتياق را داشته باشيد خدا شما را رحمت كند. ابو اسامه كه حضور داشت عرضكرد چه شد كه اين سوره اختصاص بحضرت حسين ع يافت فرمود مگر اين آيه را نشنيده‌اى در آن سوره «يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ‌ اَلْمُطْمَئِنَّةُ‌ ... » منظور از نفس مطمئنه حسين ع است چون او داراى نفس مطمئن و راضى و مرضى بود. و اصحاب او از آل محمّد ع راضى از خدايند و خداوند نيز روز قيامت از ايشان راضى است اين سوره در باره حسين بن علي و پيروان او و پيروان آل محمّد است هر كه ادامه دهد خواندن سوره فجر را با حضرت حسين ع خواهد بود در بهشت همان درجه‌اى كه او هست خداوند عزيز و حكيم است. 📚 تأويل الآيات، ج ۱، ص ۷۶۹.‌ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۹۳. @abbasi_khorasani
🍃🔅🍃🔅🍃🔅🍃🔅🍃 💫: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ. هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعا او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است. 📚 الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱ ‌ @abbasi_khorasani
◼️رحلت "شيخ طوسي" عالم شهير شيعه و مؤسّس حوزه‏ ي علميه ‏ي نجف اشرف (460 ق) ✍ ابوجعفر محمد بن الحسن طوسي معروف به شيخُ الطّائفه از ستارگان درخشان جهان اسلام در سال 385 ق، در خراسان به دنيا آمد. وی در 23 سالگي به بغداد كه مركز بزرگ علوم و فرهنگ اسلاميِ آن زمان بود مهاجرت نمود و تا پايان عمر در عراق ماند. ✅ او به مدت پنج سال ازمحضر درس شيخ مفيد مستفيض شد و 23 سال هم از خدمت سيدمرتضي شاگرد ارزشمند شيخ مفيد بهره‏ مند گشت. و پس از استادش سيد مرتضي، رياست علمي و فتوايى شيعه را بر عهده گرفت. ✅ وی موسس حوزه علمیه نجف اشرف است که پس از گذشت هزار سال، هنوز اصالت علمي خود را حفظ كرده و ديگر مراكز اسلامي را تغذيه‏ ي فرهنگي مي‏ كند. ✅ شيخ طوسي فقه را با نگارش كتاب "المَبسوُط" وارد مرحله‏ اي جديد نمود، دو اثر بسيار مهم ايشان با نام "تَهذيب" و "اِستِبصار" در كنار كتاب "كافي از كليني" و "من لايَحضُرُه الفَقيه از شيخ صدوق" كتب اربعه ي شيعه را تشكيل مي‏ دهند. شمار آثار شيخ طوسي به بيش از 50 جلد مي‏ رسد كه التِبْيان في تفسير القرآن در 10 جلد، تَلْخيصُ الشّافي، كتابُ الابْواب و... از آن جمله‏ اند. ✅ علاوه بر آثار گرانبها و ارزشمند علمي، دانشوران بزرگي در حوزه‏ ي درسي شيخ طوسي پرورش يافتند كه شمار آنان را افزون از سيصد دانشمند مجتهد نوشته‏ اند. او سرانجام در محرم سال 460 قمري در 76 سالگي دعوت حق را لبیک گفت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد. @abbasi_khorasani
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۱۰- و نسبت های دروغ ✍ یکی دیگر از نگرانی های پیامبر(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) نسبت به آینده و پس از وفاتش آن بود که هرکس هرچه را می خواهد به حضرتش نسبت دروغ دهد و حاکمان برای توجیه مفاسد خویش یا کوبیدن هر کس و هر چیزی، به حدیثی ساختگی از زبان پیامبر، تمسّک جویند. 🌷پیامبر، کسانی را که به او دروغ ببندند، نفرین و لعنت کرده است و وعده دوزخ بر ایشان داده است. از جمله در خطابه بلیغ و تاریخی خویش در «حجة الوداع»، که بسیاری از گفتنی ها، توصیه ها، هشدارها و نگرانی ها را بیان نمود، چنین فرموده است: 🌹فراوان به من نسبت دروغ دادند و بعدها نیز خواهند داد. هرکس به من نسبت دروغ دهد جایگاهش جهنم خواهد بود. 🌸 قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ قَدْ کَثُرَتْ عَلَیَّ الْکَذَّابَةُ [الْکِذَابَةُ] وَ سَتَکْثُرُ فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ، رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) برای تشخیص صحّت یا نادرستی آنچه ازقول او در آینده نقل می شود، معیار ارائه فرموده و آن، «عرضه بر کتاب خدا و سنت» است تا هرچه که مخالف قرآن کریم و سنت باشد، از اعتبار ساقط شود. 🌺 حضرت در این خصوص می فرماید: هرگاه سخنی از من به شما رسید آن‌را بر کتاب خدا(قرآن) و سنتم عرضه کنید، آنچه را که موافق کتاب خدا و سنت من بود، به آن عمل کنید و هرچه مخالف اینها بود به آن اعتنا نکنید. 🥀 فَإِذَا أَتَاکُمُ الْحَدِیثُ فَاعْرِضُوهُ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَخُذُوا بِهِ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَلَا تَأْخُذُوا بِهِ ...»؛ 📚 احتجاج ، ج 2، ص 447 @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های سیاسی آن (۱۰) ۵ـ ترك امر به معروف و نهى از منكر: ✍ فـريـضـه ارزشـمـنـد (امـر بـه مـعروف و نهى از منكر) ضامن اجراى احكام اسلام و بقاى شريعت آسمانى است. قرآن مجيد در اين باره مى فرمايد: ☀️ كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّةٍ اُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَاءْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، آل عمران/110 شـمـابـهترين امّتى هستيد كه براى مردم پديدار شده ايد: به كار پسنديده فرمان مى دهيد و از كار ناپسند بازمى داريد. اميرمؤ منان (علیه‌السلام)نيز درباره اهميت اين فريضه مى فرمايد: 🌷 غايَةُ الدّينِ الاَْمْرُ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اِقامَةُ الْحُدُودِ (1) نهايت دين، امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است. ✅ بـا ايـن حـال، امـّت اسـلامـى پـس از ارتـحـال پـيـامـبـر گـرامـى اسـلام (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) از ايـن اصل حياتى روى برتافت و نسبت به منكراتى كه در جامعه رخ مى داد، بى تفاوتى نشان داد؛ در بـرابـر فـسـاد و فـحشا نايستاد، خاندان پاك پيامبر را يارى نكرد و بدين سان، گرفتار سرنوشتى شد كه رسول اكرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) پيش بينى كرده بود: 🌸 اِذا لَمْ يـَاءْمـُرُوا بـِمـَعـْرُوفٍ وَ لَمْ يـَنـْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الاَْخْيارَ مِنْ اَهْلِ بَيْتى ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيْهِمْ شِرارَهُمْ، (2) وقـتـى مـردم امـر بـه مـعـروف و نـهـى از مـنـكـر را بـه كـنـار نـهـنـد و از خـوبـان اهل بيت من فرمان نبرند، خداوند شرورانشان را بر آنان مسلّط خواهد كرد. ✅ حـاكـمان بنى اميه بر اثر بى تفاوتى مردم، سرنوشت كشور اسلامى را دركف گرفتند و به دلخـواه خـود، در ديـن و ثـروت و جان مردم دست بردند، و آن گاه كه تصميم گرفتند با خليفه راسـتين پيامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بجنگند، نه تنها مردم مخالفت نكردند، بلكه به يارى آنان نيز شـتـافـتـنـد و امـام حـسـيـن (علیه‌السلام) را كـه براى نهى از منكر برخاسته بود، با بدترين وضع به قتل رساندند. 📚 (1) تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص469 (2) ، مستدرك الوسائل، ج12، ص185. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️سالروز علیهما السلام (1427ق) ✍ تخریب حرم عسکریین، به انفجار و تخریب حرم امام هادی (علیه‌السلام) و امام حسن عسکری (علیه‌السلام) توسط تروریستهای تکفیری آل سعود در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش اشاره دارد. در انفجار اول گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌ کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت و در انفجار دوم ابتدا گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد. ✅ این اقدام، واکنش مراجع تقلید، مسئولان و شیعیان سراسر جهان را در پی داشت و آن را محکوم کردند. ✅ ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران در سال ۱۳۸۹ش، بازسازی حرمین عسکریین (علیه‌السلام) را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ش به پایان رساند. @abbasi_khorasani
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۱۱- لغزش عالمان و زمامداران گمراه کننده ✍ دانایان و دانشمندان، همچنین زمامداران و مسئولان نیز درگمراه شدن مردم نقش دارند و اگر بلغزند، جامعه را به اشتباه و لغزش می اندازند. در این زمینه آن حضرت می فرماید: 🌷 «انّما اَخافُ علی امّتی الأئِمّةَ المُضِلُّون...؛ بر امت خویش، از زمامدارانِ گمراه کننده بیمناکم.....» و در جای دیگر می فرماید: 🌹 أَخْوَفُ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي زَلاَّتُ اَلْعُلَمَاءِ وَ مَيْلُ اَلْحُكَمَاءِ وَ سُوءُ اَلتَّأْوِيلِ، بیشترین نگرانی من برای امتم؛ لغزش عالمان، انحراف حاکمان و قرائت ناشایست (از دین) است. 📚 سنن ترمذی، کتاب الفتن، باب 51، ح2236. @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های سیاسی آن (۱۱) ۶ ـ : ✍ اگـر بـگـويـيم مهمترين عاملى كه درطول تاريخ سبب گمراهى و انحراف و جنايت و خيانت آدميان گشته، (رياست طلبى) بوده است، سخن به گزاف نگفته ايم. نخستين نافرمانى، هنگامى از آفـريـدگـان سـرزد كـه مـخـلوقى گردنكش و جاه طلب به نام ابليس ‍ در برابر جايگاه والا و شايسته اى كه خداوند به حضرت آدم بخشيده بود، حسادت ورزيد و آن را براى خويش طلبيد. ✅ همه مستكبران و طاغوتيان، از جمله بنى اميه و نوكرانشان از اين بيمارى كشنده رنج مى بردند و انديشه و كردار و گفتارشان تحت تاءثير آن بوده است. نـقـل اسـت كه؛ پيش از آن كه مسلم بن عقيل از سوى امام حسين (علیه‌السلام)به كوفه رود، عبيداللّه بن زياد والى بصره بود. يزيد، عبيدالله را به ولايت كوفه نيز منصوب كرد و بدو گفت كه شتابان بـه كـوفـه رود و بـا مـسلم به مقابله پردازد. عبيدالله به محض دريافت حكم يزيد، به سوى كـوفـه حـركـت كـرد. (1) سـپس جناياتى بسيار مرتكب شد كه همه از روحيّه رياست طلبى اش بود. ✅ هـمـچـنـيـن نـقـل اسـت عـمـر بـن سـعـد پـيـش از رخداد كربلا، حكم ولايت رى را از عبيدالله گرفته بود. وقتى امام حسين (علیه‌السلام)و يارانش ‍ به كربلا رسيدند، عبيدالله، عمر را خواست و به او گفت: (نخست به كربلا برو و كار حسين (علیه‌السّلام)را يكسره كن و سپس به سر كار خويش برو.) عمر گفت: (مـرا از رويـارويـى بـا حـسـين (علیه‌السلام)معذور دار.) عبيدالله گفت: (اگر حكم رى را پس دهى، تو را معاف مى كنم.) عمر سعد يك روز مهلت خواست تا در اين باره انديشه و رايزنى كند. از قضا با هـر كـس بـه رايـزنى پرداخت، او را از رفتن به كربلا نهى كرد. عمر سعد سپس نزد عبيدالله رفـت و گـفـت: (خـبـر ولايـت مـن بـر رى مـيان مردم پخش شده و درست نيست كه من بدان جا نروم .) عـبـيـدالله، كـه گـويـا از روحيّات عمر آگاه بود، گفت: (تنها در يك صورت به ولايت رى مى رسـى و آن جـنـگ بـا حـسـين (علیه‌السلام)است.) عمر سعد چون پاى فشارى عبيدالله را ديد، پذيرفت كه بـراى رسـيـدن به حكومت رى، خون پاك حسين (علیه‌السّلام)را بريزد. (2) ✅ چنين روحيّه اى در بـيـشـتـر فـرمـاندهان و كارگزاران يزيد به چشم مى خورد كه در منابع تاريخى، از آن سخن رفته است. 📚(1) لهوف، ص 109. (2) مقتل، ابو مخنف، ص 94ـ 95. @abbasi_khorasani
(علیه‌السّلام) امام خلق و الگوی پیشوایان جهان « قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلا: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَنِي إِمَاماً لِخَلْقِهِ فَفَرَضَ عَلَيَّ التَّقْدِيرَ فِي نَفْسِي وَ مَطْعَمِي وَ مَشْرَبِي وَ مَلْبَسِي كَضُعَفَاءِ النَّاسِ كَيْ يَقْتَدِيَ الْفَقِيرُ بِفَقْرِي وَ لَا يُطْغِيَ الْغَنِيَّ غِنَاهُ.» 🔸امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «خداوند مرا پیشواى (حاکم) بر خلقش قرار داد، پس بر من واجب ساخت که در زمینه‌ی سطح زندگی و خورد و خوراک و لباسم، همانند مردم ضعیف و مستمند جامعه، بر خود تنگ گیرم، تا فقیر از فقر من پیروى کند (و برآشفته و ناامید نشود) و ثروتمند بوسیله‌ی ثروتش، سرکشى و طغیان ننماید (و نتواند به ضعفای جامعه ظلم کند).» 📚 کافى (ط. الاسلامیة)، ج ۱، ص ۴۱۰ (بَابُ سِيرَةِ الْإِمَامِ فِي نَفْسِهِ وَ فِي المَطْعَمِ وَ الْمَلْبَسِ إِذَا وَلِيَ الْأَمْر) @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا