eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
567 عکس
89 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 💎 نظر (علیه‌السلام) درباره عمل همراه با 🔻امام سجاد علیه‌‏السلام: لایَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوی وَ کَیْفَ یَقـِلُّ ما یُتقَبَّلُ ❇️ کاری که با تقوا همراه باشد اندک نیست؛ چگونه آنچه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدک محسـوب شـود. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ @abbasi_khorasani
⚠️اطلاعیه جلسه شرح اسماء الهی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ (پنجشنبه این هفته) برگزار نمی‌گردد. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ ‏_ی_مكّه و سنگ‏ باران كعبه از سوي سپاهيان يزيدبن معاويه (64 ق) ✍ يزيدبن معاويه پس از شهادت اباعبداللّه الحسين(علیه‌السّلام) و يارانش در كربلا و اسير نمودن اهل‏ بيت و بازماندگان آنان، در نزد مردم منفور گردید و از طرفی افشاگري‏ هاي خاندان عصمت و طهارت و طرفداران اهل‏ بيت(علیهم‌السّلام )، مردم را بر ضد حكومت يزيد وادار به قيام نمود. ✅ از این رو در سال 63 ق، شورش‏ ها و جنبش‏ هايى بر ضد يزيد در سرزمین حجاز به وجود آمد. اهالي مكه و مدينه اقدام به مخالفت‏ هاي علني و درگيري مسلحانه با سپاهيان و عاملان يزيد نمودند. در مكه، عبدالله بن زبير توانست شهر مكه را از دست عامل يزيد بيرون آورد و خود بر آن استيلا يابد. ✅ سپاهيان شام به فرماندهی حصین بن نمیر به مكه هجوم آوردند و آن را در محاصره خويش قرار دادند. و با منجنيق‏ ها و سنگ‏ اندازها شهر را سنگ باران كردند. عبدالله بن زبير و بسياري از مردم به مسجدالحرام پناه آوردند تا در امان باشند، ولي حصين بن نمير دستور داد كه مسجدالحرام و كعبه را نيز نشانه گرفته و زير ضربات خويش قرار دهند. سپاهيان يزيد با اين اعمال ننگين خود، كاري از پيش نبردند و متقابلاً موجب تقويت عبدالله بن زبير و قيام او گرديدند. ✅ سرانجام يزيد در 14 ربيع‏ الاول همان سال به هلاكت رسيد و نيروهاي شامي به شام بازگشت نمودند و عبدالله بن زبير، زمام امور حجاز را به دست گرفت. @abbasi_khorasani
💠 که را در پی دارد. 🌷 علیه السلام: چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است: 1️⃣ كسى كه به خاطر خدا به آنچه كه در برابر مردم تعهد كرده است وفا كند. 2️⃣ و راست‌گویی و صداقت با مردم، 3️⃣ و از هر كارى كه نزد خدا و مردم قبيح است شرم نمايد، 4️⃣ و اخلاقش با خانواده‌اش نيكو باشد. 🌹قالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ: أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَمَلَ إِسْلاَمُهُ وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ لَقِيَ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ مَنْ وَفَى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا يَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ اَلنَّاسِ وَ اِسْتَحْيَا مِنْ كُلِّ قَبِيحٍ عِنْدَ اَللَّهِ وَ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ. 📚‌خصال، ج 1، ص 222. @abbasi_khorasani
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۱۴- و هوس و آرزوهای بلند. ✍ از دیگر نگرانی های پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تبعیّت از هوای نفس و آرزوهای دور و دراز است که نتیجه آن دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا جامعه کافی است. 🌷پیامبرخدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) در سخنی دیگر فرموده است: به درستی بدترین چیزی كه بر شما بیمناكم، پیروی از هوای نفس و طول آرزوست. هواپرستی، دل هایتان را از مسیر حق منحرف می گردانَد و آرزوی دراز، همت های شما را به دنیا مصروف می سازد. هر که این دو صفت را داشت هیچ خیر و سعادتی، نه در دنیا و نه در آخرت نصیب او نخواهد شد. 🌹 إِنَّ شَرَّ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى وَ طُولُ اَلْأَمَلِ فَاتِّبَاعُ اَلْهَوَى يَصْرِفُ قُلُوبَكُمْ عَنِ اَلْحَقِّ وَ طُولُ اَلْأَمَلِ يَصْرِفُ هِمَمَكُمْ إِلَى اَلدُّنْيَا وَ مَا بَعْدَهُمَا لِأَحَدٍ مِنْ خَيْرٍ يُرْجَاهُ فِي دُنْيَا وَ لاَ آخِرَةٍ. 📗 اعلام الدین، ص 345. @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های اخلاقی آن (۱۴) ۲ـ : ✍ روابـط درسـت اقـتـصـادى از پايه هاى مهمّ اديان الهى و حكومت اسلامى و جامعه دينى است و روى آوردن بـه روابـط اقتصادى نامشروع، نشانه بيمارى جامعه و تباهى افراد است و اين بيمارى در روزگار امام حسين (علیه‌السّلام) آشكارا خودنمايى مى كند. چون امام حسين (علیه‌السّلام) در روز عاشورا كوشيد تا بـا نـصـيـحـت و موعظه سپاه كفر را از زشتكارى شان آگاه كند و از ادامه راهى كه در آن لغزيده اند، بازدارد، آنان با غوغا و جنجال، مانع رسيدن صداى امام به گوش خود شدند. 🌷 امام حسين (علیه‌السّلام)رو به آنان كرد و فرمود: كـُلُّكُمْ عاصٍ لاَِمْري غَيْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلى فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ طُبِعَ عَلى قُلُوبِكُمْ وَيْلَكُمْ اَلا تَنْصِتُونَ؟ اَلاتَسْمَعُونَ؟.(1) همه شما فرمان مرا سرپيچى مى كنيد، به سخنم گوش فرا نمى دهيد؛ زيراشكمهايتان از حرام پرشده و بر دل هايتان مهر خورده است. واى بر شما چرا ساكت نمى شويد؟ چرا نمى شنويد؟! ✅ گـرد آوردن مـال و ثـروت از راه نـامـشـروع و حـرامـخـوارى ، بـر عـقـايـد، اخـلاق و اعمال آدمى تاءثيرى بسيار زيانبار دارد و راه سعادت و خير و فلاح را بر او مى بندد و چنان او را سـرگرم دنيا و سرسپرده شيطان مى كند كه حتى حاضر نمى شود به سخنان عبد صالح و حجّت خدا گوش فرادهد و در برابر از ناپاكانى چون يزيد، عبيدالله و عمر سعد، بدون چون و چرا فرمان مى بَرَد. (1) بحار الانوار، ج 45، ص 8. @abbasi_khorasani
💠 حدیث روز 💠 💎 جلوه شدن لغزش دیگران 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: مَنْ أَبْصـَرَ زَلَّتـَهُ صَغُرَتُ عِنْدَهُ زَلَّةُ غـَيْرِهِ ❇️ هركس لغزش خود را ببيند، لغزش ديگران در نظر او كوچك جلوه خواهد كرد. 📚 غررالحكم: ج ۵، ص ۳۶۲ @abbasi_khorasani
🌷سلام علیکم و رحمت الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جلسه ذکر به اهل بیت علیهم السلام و دامت برکاته مورخ ۱۲ مرداد تعطیل میباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۱۵- ✍ استفاده از نعمت‌های الهی و زینت‌ها در اصل هیچ اشکالی ندارد و آنچه مذموم است دل بستن به آن‌ها و غفلت از یاد خدا و آخرت است. چنانچه استفاده از دنيا و مواهب آن عاملی در جهت رشد و شكوفايی استعدادهای انسانی و توجه به خدا و خلق شود، از سوی شرع و عقل نیکو و پسنديده است. اما آنچه مورد نکوهش است دل بستن به دنیا و دنیاگرایی است که یکی از رذائل اخلاقی، بلکه سرچشمه رذائل اخلاقی هست. ✅ پیامبر گرامی اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) در بیانی دیگر، دنیا گرایی مردم را یکی دیگر از نگرانی های خود معرفی می کند؛ آنجا که می فرماید: 🌷 .... به خدا سوگند که من از فقر بر شما نمی ترسم، بلکه ترس من برای شما از این است که دنیا همچنان که به روی پیشینیان شما باز شد، به روی شما نیز باز شود و همچون آنان بر سر آن به رقابت برخیزید. در نتیجه، دنیا شما را نیز همانند آنان به نابودی افکند. 🌹 .....فَوَ اللهِ مَا الفَقرَ أخشِی علَیکم، و لکن أخشِی علَیکم أن تُبسَطَ علَیکمُ الدُّنیا کما بُسِطَتْ عَلی مَن کانَ قَبلَکم، فتُنافِسُوها کما تَنافَسُوها، فتُهلِکْکُم کما أهلَکتُهُم؛ 📗 صحیح بخاری، کتاب الرقاق، باب7، ح 6425. @abbasi_khorasani
💠 هاى و شاخصه های اخلاقی آن (۱۵) ۳ ـ حرمتى: ✍ در آيين پاك اسلام، جان و مال و ناموس و آبروى مؤ من از حرمتى ويژه بر خوردار است و هيچ كس در هيچ شرايطى حق ندارد بدو بى حرمتى كند. 🌷 امام صادق (علیه‌السلام) مى فرمايد: لِلّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ فـى بـِلادِهِ خـَمـْسُ حـُرَمٍ؛ حُرْمَةُ رَسُولِ اللّهِ(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) وَ حُرْمَةَُّالِ الرَّسُولِ وَحُرْمَةُ كِت ابِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةُ كَعْبَةِاللّهِ وَ حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ. (1) مـمـلكـت خـداونـد بـزرگ را پـنـج حـريـم اسـت: حـريـم پـيـامـبـر(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) و حـريـم آل پيامبر و حريم كتاب خداى بزرگ و حريم كعبه الهى و حريم مؤ من. ✅ بـا ايـن حـال، در حـكـومت بنى اميه و واقعه عاشورا حرمت همه اين حريم ها شكسته شد، به ويژه حرمت آل رسول و حضرت امام حسين (علیه‌السلام). مزدوران بنى اميه در روز عاشورا، ناسزا گويى و بى حرمتى را به اوج رسانيدند و هيچ يك از رفـتـارشـان رنـگ و بـويـى انـسـانـى نـداشت. آن گاه كه امام حسين (علیه‌السّلام) بر اثر شدت جراحات، زمينگير شد، مالك بن نسر، نزد حضرت آمد با ناسزا گويى شمشير بر سر آن حضرت فرود آورد؛ چونان كه كلاه خود را دريد و به سر مقدس رسيد.(2) ✅ شـمـربـن ذى الجـوشـن در كشاكش نبرد، به خيمه امام حسين (علیه‌السّلام) هجوم آورد و با نيزه آن را دريد و فـريـاد زد: (آتـش بـيـاوريـد تـا اهـل ايـن خـيـمـه را بسوزانم !) آنان پس از كشتن امام و اصـحـابـش، پيكرهاى پاكشان را مثله كردند، لوازم انفرادى آنان را بـه غـارت بـردنـد.(3) ✅ ايـن حـرمـت شـكـنـى در حـالى صـورت مـى گـرفـت كـه سپاهيان يزيد خود را مسلمان و پيرو آيين مـحـمـد(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) مـى دانـسـتـند. سنان بن انس در كنار پيكر غرقه به خون امام از اسب پايين آمد و با نهادن شمشير بر گلوى آن حضرت، با گستاخى گفت: (به خدا سوگند مى دانم كه تو پسر پـيـامـبـرى و پـدر و مـادرت بـهـتـريـن مـردم بودند و سرت را از بدنت جدا مى كنم !) و چنين نيز كرد.(4) 📚 (1) بحار الانوار، ج 24، ص 186. (2) لهوف، ص 172. (3) همان، ص 174. (4) همان، ص 176. @abbasi_khorasani
چه کسی است؟ ✍ قتل نَفسِ زَکیّه به معنای کشته شدن انسانی با لقب «نفس زکیه» است، در احادیث شیعه یکی از نشانه‌های ظهور امام زمان(علیه‌السلام ) است که در برخی از آنها به حتمی بودن آن تصریح شده است. این حادثه پیش از ظهور و پانزده شبانه روز قبل از قیام امام مهدی(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) و در مسجد الحرام اتفاق می‌افتد. وی از فرزندان امام حسین(علیه‌السلام) است. 🌷وَالنَّفْسُ الزَّکیةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ؛ و نفس زکیه از فرزندان حسین علیه‌السلام است.(1) ✅ شیخ صدوق با ذکر سند معتبر از امام صادق(علیه‌السّلام) نقل کرده است: بین قیام قائم آل محمّد و کشتن نفس زکیه تنها پانزده شب فاصله خواهد بود. لَیسَ بَینَ قِیامِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَینَ قَتْلِ النَّفْسِ الزَّکیةِ إِلَّا خَمْسَ عَشْرَةَ لَیلَةً؛(2) ✅ از ویژگی‌هایی که برای کشته شدن نفس زکیه بیان شده و اهمیت این رخداد را می‌نمایاند، حتمی بودن این واقعه است. 🌹مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ أَنْ یکونَ قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ السُّفْیانِی وَ خَسْفٌ بِالْبَیدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکیةِ وَ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ؛ از نشانه‌های حتمی که ناگزیر پیش از قیام قائم علیه‌السلام خواهد بود، خروج سفیانی و فرو رفتن در سرزمین بیداء و کشته شدن نفس زکیه و منادی از آسمان است.(3) ____________________ (1) تفسیر عیاشی، ج۱، ص۶۴. (2) کمال الدین و اتمام النعمه، ج۲، ص۶۴۹. (3) الغیبة نعمانی، ص۲۶۴. @abbasi_khorasani
💠 حدیث روز 💠 💎 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ألْمُؤْ مِنُ يَكُونُ صادِقاً فى الدُّنْيا... وَ حَرَكَتُهُ بِالْأدَبِ و كلامُهُ بِالنَّصيحَةِ وَ مَوْعِظَتُهُ بِالرِّفْقِ، لايخافُ اِلاَّ اللّه َ ◻️ مؤمن در دنيا صادق است و ◻️حركت او مؤدّبانه است و ◻️سخنش همراه با خيرخواهى است و ◻️پندش نرم و آرام است و ◻️از كسى جز خدا نمى ترسد. 📚 جامع الاخبار: ۲۱۵ ح ۵۳۲ ‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علیه السلام: 🌷خداوند دنیا را منزل حوادث ناگوار و آفات، و آخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله ی به دست آوردن ثواب آخرت قرار داده است و پاداش اُخروی نتیجه بلاها و حوادث ناگوار دنیاست. 🌹اٍنَّ اللهَ جَعَلَ اَلدُّنیا دارَ بَلوی وَالآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً 📚 اعلام الدین، ص 512   @abbasi_khorasani
💠 (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ۱۶- مد پرستی زنان ✍ مد، در لغت به معنای سلیقه، روش و اسلوب بکار برده می شود و در اصطلاح عبارت از روش و شیوه ای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه، سبک زندگی را تنظیم می کند. مد به خودی خود و در حد اعتدال، خوب است، اما مدزدگی بد است و مد فریبی بدتر ... 🌷 رسول گرامی اسلام در حدیثی مدگرایی زنان را یکی دیگر از نگرانی های خود بیان می کند، آنجا که می فرماید: فتنه سخت (جنگ و فشار اقتصادی) را دیدید و صبر کردید و من از فتنه اى سخت تر بر شما بیم دارم که از طرف زنان مى آید هنگامى که با النگوهاى طلا، خود را بیارایند. لباس های نازک ابریشمی شامی و کتانی یمنی بپوشند و توانگران را به زحمت اندازند و فقیران را وادار به هزینه هایی کنندکه توان مالی ندارند. 🌹 اصابَتْكُمْ فِتْنَةِ الضَّرّاءِ فَصَبَرْتُمْ وَ إِنَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمْ فِتْنَةُ السَّرّاءِ مِنْ قِبَلِ النِّساءِ إِذا تَسَوَّرْنَ الذَّهَبَ وَلَبِسْنَ رُبُطَ الشّامِ وَعَصْبَ الَْيمَنِ وَأَتْعَبْنَ الْغَنِيَّ وَكَلَّفْنَ الْفَقيرَ ما لا یجد. 📗 نهج الفصاحه، ج1، ص 215. @abbasi_khorasani
💠 و شاخصه های اخلاقی آن (۱۶) ۴ـ : ✍ رحـم آوردن بـر زنـان و كـودكـان و مـعـاف كـردن آنـان از جـنـگ و كـشـتـار، يـكـى از اصـول آيـيـن جـوانـمـردى اسـت. ولى در واقـعـه كـربـلا ايـن اصـل نـيـز نـاديـده گـرفـتـه شـد و گـرگـان بـنـى امـيـه زن و كـودك را نـيـز در مـعـركـه به قتل رساندند. ✅ قـاسـم و عـبـدالله، فـرزنـدان امـام حـسـن (علیه‌السّلام) بـودنـد كـه هـمـراه اهـل بـيـت امـام حـسـيـن (علیه‌السّلام) در كـربـلا حضور داشتند و به سبب علاقه به امام حسين (علیه‌السّلام)، هر يك در مـقطعى از جنگ خود را به ميدان رساندند تا از آن حضرت دفاع كنند، ولى به گونه اى فجيع بـه دسـت مـزدوران بـنـى امـيـه بـه قـتـل رسـيـدنـد در حـالى كـه هـنـوز بـه سـن بـلوغ نرسيده بـودنـد.(1) ✅ امـويـان حـتـى بـه كـودك شـيـرخـوار امـام حـسـين (علیه‌السّلام) نيز رحم نكردند. نـقـل اسـت كـه آن حضرت در آخرين لحظه ها به خيمه ها نزديك شد و به خواهرش ‍ حضرت زينب (سلام‌الله‌علیها) فـرمود: (فرزند كوچكم را بياور تا با او وداع كنم !) وقتى كودك را آوردند، امام او را در آغـوش گـرفـت، حـرمـلة بـن كـاهـل، تيرى به گلوى كودك زد و آن را پاره كرد. امام (علیه‌السّلام) مشت خويش را زير خون گلوى كودك گـرفـت و سـپس آن را به آسمان پاشيد و از بى عاطفگى و درندگى دشمن به خدا پناه برد و عـرض كـرد: چـون در مـنظر تو چنين مصيبتى روى داد تاب آوردم. امام باقر(علیه‌السلام) در اين باره مى فـرمـايـد: (از خـون طـفـل شـيـرخـوار، قـطـره اى بـه زمـيـن نـچـكـيـد.) (2) ✅ طـبـرى نـقـل كـرده اسـت كـه همسر يكى از شهيدان كربلا بر بالين شوى شهيدش حضور يافت، خاك و خـون را از چـهـره اش زدود و گـفـت: (بـهـشـت بر تو گوارا باد!) چون شمر بن ذى الجوشن اين مـنـظـره را ديـد، غـلامـى را فـرمـان داد كـه آن زن را بـه قـتل برساند. او نيز عمودى بر سر آن بانوى باوفا كوبيد، سرش را شكافت و بدين سان، او در كنار پيكر همسر شهيدش ‍ به شهادت رسيد.(3) 📚 (1) ابصار العين فى انصار الحسين، ص 72 ـ 74. (2) لهوف ، ص 169. (3) تاريخ طبرى ، ج 5، ص 438. @abbasi_khorasani
💠 حدیث روز 💠 💎 كه بالاتر از آنها چيزى نيست 🔻امام حسن عسكرى عليه‌السلام: خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ۱. ايمان به خدا ۲. سودرسانى به برادران دينى. 📚 بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ ح ۲۶ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) ۱۷- ✍ یکی از مهم‌ترین خطراتی که انسان در دنیا با آن مواجه است شهوات خفیه است که یکی از مصادیق آن حب جاه و مقام است. حب جاه و مقام به عنوان یک بیماری در کسانی رشد می کند که حقایق هستی بر ایشان پوشیده است و به جای محبت خدا و آخرت، گرفتار محبت دنیا و زینت ها و آرایه های دنیوی می شوند‌. 🌸رسول گرامی اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم)، کار برای غیر خدا و حب جاه و مقام را در ردیف شرک به خدا می داند و آن را به عنوان یکی دیگر از نگرانی های امت بعد از خود مطرح می کند. 🌷قال رسول‌الله (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم): ترسناك‌ترين چيزي كه از آن بر امت خود بيمناكم شرك به خداست. هان! نمي‌گويم كه آنها خورشيد و ماه و بت مي‌پرستند، بلكه بخاطر كارهايي كه براي غير خدا انجام مي‌دهند و گرفتار شهوت پنهاني(جاه و مقام) مي‌گردند. 🌹 «إنَّ أخوفُ ما أخافُ علي اُمّتي الإشراكُ بالله اما إنّي لستُ اقول يعبُدونَ شمساً و لاقمراً و لاوثناً ولكن أعمالاً لغيرالله و شهوه خفيةً » 📚 نهج الفصاحة، ج 1، ص 271. کنزالعمال، ج3، ص473. @abbasi_khorasani