eitaa logo
محسن عباسی ولدی
54.2هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
347 فایل
زیر مجموعهٔ کانون فرهنگی_تبلیغی آیین فطرت توحیدی کانال ‌زیر نظر مستقیم حاج آقا عباسی ولدی اداره ‌می‌شود. کانال ها و آدرسهای کانون: ktft.ir/v سایت و ادمین فروش انتشارات آیین فطرت: ketabefetrat.com @foroosh_fetrat ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی صد و پنجاه و سوم: چه قدر به ابدیت فکر می‌کنیم؟ 🍃🌹🌹🌹 ❇️ تو درس قبل گفتیم خدا اصحاب کهف رو از خواب بیدار کرد. اونا وقتی بیدار شدن کسی رو فرستادن دنبال غذا؛ امّا به اون دو تا توصیه کردن. توصیه اولشون این بود که غذای حلال تهیه کنن. ✳️ توصیه دومشون چی بود؟ این که طوری با مردم برخورد کن که اونا متوجّه نشن ما همونایی هستیم که از شهر فرار کردیم.چرا؟ «إِنَّهُم إِن يَظهَرُوا عَلَيكُم يَرجُمُوكُم أَوْ يُعيدُوكُم فى مِلَّتِهِم» 🔹اگه دستگیرتون کنن، یکی از این دو تا کار رو باهاتون می‌کنن: یا سنگسارتون می‌کنن یا این که شما رو بر می‌گردونن به دین خودشون. 🔹اصحاب کهف، وقتی از سنگسار شدن حرف می‌زنن، ابراز نگرانی نمی‌کنن؛ امّا وقتی از بر گشتن به شرک حرف می‌زنن،‌ نگرانن. می‌گن اگه بر گردید به آیین شرک‌آلود اونا، دیگه هیچ وقت رستگار نمی‌شید: «وَ لَن تُفْلِحُوا إِذًا أَبَداً». ✔️ اونا از این که ابدیتشون رو از دست بدن، نگرانن. چیزی که دغدغۀ اصحاب کهفه‌، فقط خود رستگاری نیست؛ رستگاری و عدم رستگاری ابدیه. ♦️به کلمۀ ابدیت فکر کنید. ابدیت از اون مفهومایی که اگه خوب در باره‌ش کار بشه، خیلی از مشکلای تربیتی و اخلاقی ما رو حل می‌کنه. بارها و بارها تو قرآن از ابدیت در قیامت حرف زده. تو بحث معاد، شاید موضوعی مهم‌تر از بحث ابدیت نباشه. ❌ من معتقدم سربازای پیاده و سوارۀ شیطون می‌دونن چه قدر تفکّر روی بحث ابدیت می‌تونه نقشه‌های اونا رو از بین ببره. برا همینم همۀ تلاششون رو می‌کنن تا ما رو از فکر کردن به ابدیت غافل کنن. یکی از اصلی‌ترین دامایی که شیطون سر راه آدما پهن می‌کنه، اینه که بلایی سرشون بیاره که زندگی رو بی‌معنا ببینن. ⛔️ یکی از دلایل باری به هر جهت زندگی کردنا، اینه که زندگی بی‌معنی و پوچ شده. بی‌معنی بودن زندگی یعنی این که من مقصدی برا انتهای این زندگی نمی‌بینم که بتونه یه مفهومی به زندگی ببخشه. آدمی که به ابدیت فکر نمی‌کنه، آدمیه که در اصل معتقده این زندگی یه موقعی تموم می‌شه و دیگه بَعدی وجود نداره. وقتی بعدی وجود نداشت، دلیلی برا برنامه‌ریزی هم وجود نخواهد داشت. ▫️حتماً این جمله رو زیاد شنیدید: «بعدش چی». ▫️یکی از جاهایی که این جمله زیاد استفاده می‌شه، وقتیه که شما می‌خواید به یکی انگیزه بدید یه کاری رو انجام بده. شروع می‌کنید به توضیح آثار و نتایجی که اون کار می‌تونه برای اون فرد داشته باشه. ▫️حرفاتون که تموم می‌شه، طرف لب و لوچه‌ش رو هم می‌کشه و می‌گه: «بعدش چی». ▫️این جمله یعنی من انگیزه‌ای برا انجام کاری که تو می‌گی ندارم، چون یا بعدی نداره و یا اگه داره برا من معلوم نیست و اگه معلومه، برام مهم نیست. ✅ قبول ابدیت و ایمان به اون، یعنی همیشه سؤال "بعدش چی" ، جواب داره. پس همیشه انگیزه برا عمل هست. 🔻بی معنی بودن زندگی، بدون ابدیت چیزی نیست که آدما ساخته باشن، این پوچی رو خود خدا هم تأیید می‌کنه: 🍃وَمَا هذِهِ الحَیاةُ الدُّنیَا إِلّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ. 🍂اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى‌دانستند. ✨(سورۀ عنکبوت (29)، آیۀ‌ 64). 🔺به لحن این آیه دقّت کنید! نمی‌گه این زندگی دنیایی، بازیچه و سرگرمیه. می‌گه چیزی نیست جز بازیچه و سرگرمی. 🔹یکی یه انگشتری رو نشون شما می‌ده و می‌گه این انگشتر، بدله. شما می‌تونید با آبکاری بزکش کنید؛ ولی این آبکاری واقعیت بدل بودن این انگشتر رو عوض نمی‌کنه. کار شیطون، آبکاری دنیاست؛ طوری که شما این جنس بدل رو اصلی ببینی. ✔️ همۀ نکته هم تو این جاست که فهم لعو و لعب بودن دنیا در گرو فهم ابدیت و ایمان به اونه. شیطونی که نمی‌خواد من و شما به ابدیت فکر کنیم،‌ باید دنیا رو برامون قشنگ جلوه بده. ❌ اگه می‌بینید بحثایی که ما در بارۀ‌ قیامت می‌کنیم و وقتایی که فکرمون رو مشغول اون می‌کنیم، فایده‌ای که باید نداره، برا اینه که ما رو وصف ابدیتِ قیامت کار نکردیم. قیامت بدون وصف ابدیت، نمی‌تونه اثر تربیتی خودش رو داشته باشه. صد و پنجاه و سوم ‌ @abbasivaladi ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس صد و پنجاه و سوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
153 درس صدو پنجاه و سوم چه قدر به ابدیت فکر می‌کنیم؟.pdf
212.6K
درس صدو پنجاه و سوم: چه قدر به ابدیت فکر می‌کنیم؟ @abbasivaladi
🍃آبروی عالم من دیده‌ام بیماری را که از شدّت درد آرزوی مرگ دارد. دنیا برایش هیچ کششی ندارد گویی که او را انداخته‌اند در یک قفس و لحظه به لحظه شکنجه‌اش می‌دهند. در بستر بیماری چشم به پنجره دوخته و از آن جا نگاهش را به آسمان خیره کرده منتظر است، منتظر مرگ. مرگ برای او یک اتّفاق ناگوار نیست شیرین‌تر اتّفاقی است که بناست بیفتد او بی‌تاب مرگ است و لحظه‌ها را برای آمدنش می‌شمارد. دوست دارم نقّاشی این بیمار را بکشم و انتظارش را لباس تصویر بپوشانم ولی آرام آرام دارم می‌فهمم که چه سخت است انتظار تو را به تصویر کشیدن. آقا! دنیا برای من بدون تو شکنجه‌گاه نیست تفرّجگاهی است که در آن خوب خوش می‌گذرد به من برای همین هم نه تنها منتظرت نیستم گاهی می‌ترسم از آمدنت. اگر بیایی و این تفرّجگاه را به میدان رزم بدل کنی من رزمنده‌ای می‌شوم در رکاب تو یا ... ؟ نمی‌دانم، واقعاً نمی‌دانم ولی می‌دانم تا بزرگ‌ترین زجر زندگی من، نبودنت نباشد من هیچ گاه منتظرت نخواهم شد. من می‌خواهم منتظرت شوم پس باید شبیه تو شوم. می‌خواهم زبانم را شبیه زبان تو کنم که وقتی حرف می‌زنم هر کدام از واژه‌هایم قطره‌های بارانی باشد که وقتی می‌بارند دل‌های تشنه را سیراب کند. تو با زبانت آبرونداشته‌ها را آبرومند می‌کنی و آبروهای ریخته را جمع می‌کنی و با واژه‌های آسمانی‌ات برای آبروی آبرومندان، قلعه‌ای می‌سازی که هیچ حسودی طمع نفود به آن قلعه را نداشته باشد. من زبان‌هایی را می‌شناسم که کارشان این است: آبروی آبرومندان را بریزند گویی لذّت می‌برند از بی‌آبرو شدن مردم! آبروهای ریخته را بیشتر پخش کنند روی زمین طوری که دیگر کسی توان جمع کردنش را نداشته باشد مثل این که دلشان خوش است به این تفریح! و سدّی بشوند در برابر آبرو نداشته‌ها تا هیچ آبرویی به سویشان روان نشود. گویی کسی اگر آبرودار شود، از آبروی آنها کم می‌شود. در جمع اینها که می‌نشینی آبروی مردم مثل نقل و نبات است در دهانشان می‌گذارند و می‌مکند و آخرش را زیر دندان‌هایشان می‌جوند. گاهی هم آبی می‌خورند روی آبروی مردم. آقا! می‌ترسم از این جماعت باشم هر گاه دیدی دارم قدمی به سوی آنها بر می‌دارم حتّی شده با شکستن پایم نگذار رنگی از این جماعت را بگیرم. کسی که نگهبان آبروی مردم نیست دروغ می‌گوید اگر بگوید منتظر توست. شبت بخیر آبروی عالم! @abbasivaladi
0016 درخواست های موسی از خدا.mp3
5.66M
۱۶: «درخواست‌های موسی از خدا» 🔻قسمت شانزدهم، جزء شانزدهم: 🍃اذهَب إلی فِرعَونَ إنَّهُ طَغی * قالَ رَبِّ اشرَح لی صَدری * وَ یَسِّر لی أَمری * وَ احلُل عُقدَةً مِن لِسانی * یَفقَهوا قَولی * وَ اجعَل لی وَزیراً مِن أَهلی * هارونَ أخی * اشدُد بِهِ أزری * وَ أشرِکهُ فی أمری * کَی نُسَبِّحَکَ کَثیراً * وَ نَذکُرَکَ کَثیراً * إنَّکَ کُنتَ بِنا بَصیراً * قالَ قَد اُوتیتَ سُؤلَکَ یا موسی (سوره طه، آیات ۲۴-۳۶، ص ۳۱۳) 🎙استاد @abbasivaladi
152 درس صد و پنجاه و دوم لقمۀ حروم چه بلایی سر آدم می‌آره؟.pdf
243.3K
‼️اصلاحیه‼️ #درس درس صد و پنجاه و دوم: لقمۀ حروم چه بلایی سر آدم می‌آره؟ @abbasivaladi
🔰 دوره مطالعات تربیتی؛ آثار حجت‌الاسلام عباسی‌ولدی 🔸 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: evnd.co/v0AFY ______________ @abbasivaladi
تانک‌بازی 🔹یک کاغذ📄 را از وسط تا میزنید تا به دو قسمت مساوی، تقسیم شود. هر کدام از دو طرف، منطقۀ یکی از افراد میشود. 🔸به قید قرعه، یکی از دو نفر، یکی از ادوات جنگی مثل تانک، کشتی 🚢و ... را در زمین خود میکِشد. علاوه بر ادوات جنگی، شکل آدم 👬را هم میتوان کشید. 🔰نفر دوم با نگاهی دقیق به مکان نقّاشی کشیده شده، با خودکار🖊، دایرۀ کوچکی را در منطقۀ خود کشیده، پُررنگ میکند. مکان کشیدن دایرۀ کوچک🔴، باید به گونه ای باشد که وقتی کاغذ را از همان خطّ وسط تا کردیم، رنگ دایره روی شکل کشیده شده بیفتد که در این صورت، طرف مقابل، می‌بازد و شخص پیروز، باید شکلی را در منطقۀ خود بکشد و حریفش با دایره ای آن را مورد اصابت قرار دهد؛ امّا اگر دایره روی شکل نیفتد، حریف باید یک شکل دیگر بکشد تا دوباره نشانه‌گیری🎯 انجام شود. ⚠️این بازی تا وقتی که منطقۀ یکی از دو طرف، جایی برای کشیدن نقّاشی✍ نداشته باشد، ادامه مییابد. ✅شکل دیگر این بازی، آن است که از همان ابتدا دو طرف به تعدادی توافقی در منطقۀ خودشان شکل های مختلف می‌کشند و بازی را شروع میکنند. کسی که ادوات و نفراتش زودتر مورد اصابت قرار میگیرد، بازنده😕است. 📚 بازی ، بازوی تربیت ص ٨٦ @abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0054 baghareh 142-144.mp3
9.15M
54 آیات ۱۴۲ - ۱۴۴ روزهای زوج، ساعت ۹شب منبع قصّه این برنامه👇 📚کتاب «من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 274»؛ اثر شیخ صدوق رحمة الله علیه با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن. 🌹بچه‌های لالایی خدا! کمک به سیل‌زده‌های عزیز یادتون نره @lalaiekhoda
🍃یار خوش رو باید هوار کشید و همه را صدا زد باید حواس‌ها را جمع کرد، حواس همۀ مردم را باید به مردم گفت: دعاهایتان را عوض کنید اگر عوض هم نمی‌کنید دعایی را به دعاهایتان اضافه کنید. عمری است که دعا می‌کنید خدا ذخیره‌اش را بفرستد ولی باید این دعا را هم بکنید حتّی سفت‌تر از دعای تعجیل در فرج که خدایا! ما را منتظر کن. مگر می‌شود منتظِر‌ها نیایند و منتظَر بیاید؟ یک دعای دیگر هم باید کرد با سوز دل با اشک چشم در دل سحر دعا کنیم که خدایا! ما را از توهّم انتظار برَهان! مگر می‌شود توهّم انتظار داشت و منتظر شد؟ با سوز بیشتری باید دعا کرد که خدایا! ما را در توهّم انتظار نمیران. باید منتظر تو شد و مُرد. هر مرگی جز این، عاقبت به شرّی است. می‌خواهم منتظر تو شوم پس باید شبیه تو شوم. در اخلاق خوشَت ریز شده بودم به خوش زبانی‌ات رسیدم و محو شراب‌های شنیدنی‌ات شدم باز هم می‌خواهم ریزتز شوم. تو خوش اخلاقی، یعنی این که خوش‌رو هستی. آدم تو را که می‌بیند غم دنیا از دلش بیرون می‌رود. ابروان گشوده‌ات و لبخند روی لب نشسته‌ات کارشان باز کردن همۀ دل‌های گرفته است. وقتی که با آدم‌ها رو به رو می‌شوی چنان خوش‌رویی که باید به خودمان بفهمانیم که خوش‌رویی تو ریشه در خلق خوش تو دارد و گرنه غرور برمان می‌دارد که ما مایۀ خوش‌حالی تو بوده‌ایم. کاری به دوستان ویژه‌ات ندارم ولی می‌دانم خوش‌رویی تو با امثال من برای آن است که آدم شویم نه این که چون آدمیم، تو از دیدنمان خوشحال می‌شوی. غصّه‌های تو از من، نیازی به گفتن ندارد. تو وقتی به من می‌رسی، غصّه‌هایت را هم پنهان می‌کنی به قدری به رویم می‌خندی و به قدری با روی خوش نگاهم می‌کنی که شاید خدا کند و آدم شوم. من می‌دانم وقتی که بیایی خوش‌رویی تو حتّی دشمنانت را هم نرم می‌کند. می‌ترسم از روزی که دشمنانت، به دوستانت بدل شوند و من هنوز در خم کوچۀ خوش‌رویی مانده باشم. کاش یک بار رویت را نشانم می‌دادی تا خوش‌رویی‌ات را با چشمانم ببینم اگر خوش‌خیالی است، خودت نجاتم بده از آن ولی خیال می‌کنم اگر یک بار روی خوشت را ببینم جز برای کسانی که تو بگویی نمی‌توانم رو ترش کنم. شبت بخیر یار خوش‌رو! @abbasivaladi
0017 خطر تفکر مادی در عبادت.mp3
4.41M
۱۷: «خطر تفکر مادی در عبادت» 🔻قسمت هفدهم، جزء هفدهم: 🍃لَن یَنالَ اللَّهَ لُحومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِن یَنالُهُ التَّقوی مِنکُم کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُم لِتُکَبِّروا اللَّهَ عَلی ما هَداکُم وَ بَشِّرِ المُحسِنینَ (سوره حج، آیه ۳۷، ص ۳۳۶) 🎙استاد @abbasivaladi
📡 پیامدهای ماهواره در خانواده ⁉️چه شد که پای ماهواره به خانه‌هایمان باز شد؟ فصل2️⃣: لذت گرایی و دور ماندن از فضاهای معنوی ⬅️چه کنیم که این طعم را به کام دیگران بچشانیم؟ 1️⃣ چشیدن، راه چشاندن 🔸کسی که خود، طعم شیرین محبّت خدای عزیز 🌺 را نچشیده، نمی‌تواند این مزه را به دیگران بچشاند؛ یعنی باید چشید تا چشاند. 🔹یکی از دستورهای اهل بیت علیهم السلام برای دعوت مردم به سوی معنویت، دوری جستن از حرام 📛 و تن دادن به رضای الهی🌼 است. وقتی ما به سوی گناه نمی‌رویم و هر کاری را که رضای خدا در آن است، انجام دهیم، بوی خدا🌸 می‌گیریم و مردم با دیدن ما و معاشرت با ما به فکر برگشتن به اصلشان می‌افتند. 💟 امام صدق و راستی، صادق علیه السلام🌸 به مُفضّل فرمود: ای مُفضّل! به شیعیان ما بگو که مردم را با چشم‌پوشی👀 از حرام‌های الهی و دوری جستن از گناهان🔥 و تبعیت از رضای خداوند، به سوی ما دعوت کنند. همانا آن گاه که شیعیان ما این‌چنین شدند، مردم، به سرعت به سوی ما می‌آیند. ⬅️ پدر و مادری که دوست ندارید فرزندتان👧👦، مشتری شبکه‌های ماهواره‌ای📡 باشد! کسانی که از اعتیاد همسرتان به فیلم‌ها و سریال‌های مستهجن📺 گلایه دارید! شمایی که دوست دارید بستگان و آشنایان‌تان را از سفرۀ آلودۀ ماهواره دور کنید! بیایید تصمیم بگیریم در همۀ زندگی به آنچه خدا گفته، عمل کنیم، تا دیگران با دیدن ما و نشست و برخاست با ما، طعم شیرین با خدا🌸 بودن را بچشند. ✅ «تو وقتی بوی خدا می‌گیری، مشام فطرت دیگران را از بوی متفّعن♨️ دنیا خارج می‌کنی. تو وقتی رنگ خدا 🌈می‌گیری، نگاه فطرت دیگران را نجات می‌دهی از هر چه زشتی است. تو وقتی نمای خدا می‌شوی روی زمین، مردم، یاد سرزمین مادری‌شان می‌کنند؛ همان سرزمینی که در و دیوارش، خدا 🕋 را فریاد می‌زند. تو اگر خدایی شوی، امتداد پیدا خواهی کرد. خدایی شدن در تو نخواهد ایستاد.» 📚بشقاب‌های سفره پشت باممان، ص 147- 149 @abbasivaladi
🍃یار شیرین سخن نقّاشی‌های انتظار را می‌شود زبان بین المللی انتظار کرد. این نقّاشی‌ها با همه حرف می‌زنند صدایشان را به راحتی می‌شود شنید. مثلاً می‌شود مردی را در کویری کشید که راه گم کرده و توشه‌ای هم ندارد؛ نه آبی و نه غذایی. از هر طرف که نگاه می‌کند جز شن‌های روان چیزی نمی‌بیند آفتاب هم دارد غروب می‌کند چشم‌های بی‌رمق مرد در کویر مانده همین طور می‌چرخد و افق را از همه سو رصد می‌کند. چشمش با این که از تشنگی و گرسنگی به سوسو زدن افتاده امّا به دنبال صید تصویری است که از آن دورها امید رو به مرگش را احیا کند. چه قدر صدای انتظار در این نقّاشی، بلند است و خوب دارد در گوشم فریاد می‌زند که: تو منتظر نیستی و درست می‌گوید: من منتظر نیستم منتظر دنیا را با همۀ آبادی‌اش کویری می‌بیند که از هر سو جز شن‌های روان چیز دیگری پیدا نیست و تنها تویی که می‌توانی به مردم در کویر مانده بگویی راه از کدام سوست. من بدون تو هم احساس می‌کنم راه بلد این کویرم چه دلیلی بزرگ‌تر از این که من منتظر نیستم ولی می‌خواهم منتظر باشم پس باید شبیه تو شوم زبانم را باید پاک کنم درست مثل زبان تو تو شأنت را بالاتر از آن می‌دانی که خودت را در اندازۀ باربری سخن‌ها پایین بیاوری. تو اگر بناست بار سخنی را به دوش بکشی سخن خدا و سخن دوستان خدا را از آسمان می‌چینی و روی زمین به گوش دل این و آن تعارف می‌کنی باربری سخنان خلایق کار کسانی است که آدمیتشان را به قیمت خودشیرینی فروخته‌اند خودشیرینی می‌کنند و زندگی این و آن را تلخ می‌کنند. سخن‌چین هر چه که باشد منتظر نیست زیرا شباهتی به تو ندارد تو زندگی‌های تلخ را شیرین می‌کنی مگر می‌شود کسی که کارش تلخ کردن زندگی‌هاست منتظر تو باشد؟ خودتان گفته‌اید که سخن چین از بدترین جنبندگان روی زمین است چه قدر انتظار تو غریب شده در میان ما که حتّی بدترین جنبندگان روی زمین خودشان را منتظر تو می‌دانند که بهترین مخلوق خدا روی زمینی. آقا! من دوست ندارم باربر سخنان مردم باشم دوست دارم مثل تو با بار سخنان خدا و دوستان خدا بالی پیدا کنم برای خودم که زودتر از این زمینی که حسابی از آن خسته‌ام رها شوم و پرواز کنم به سوی آسمانی که برایش آفریده شده‌ام. به قدری گوش دلم را پر کن از حرف‌های آسمانی‌ات که دیگر جایی برای شنیدن حرف‌های دیگران نباشد حرف‌هایی را که نباید بشنوم، اگر نشنوم دیگر جایی نمی ماند برای باربری حرف‌های خلایق. من دوست دارم خودم را برای تو شیرین کنم کسی که برای تو شیرین می‌شود دیگر نیازی به خودشیرینی در برابر مردم ندارد. شبت بخیر یار شیرین سخن! @abbasivaladi
0018 میزان وسع در تکلیف.mp3
4.58M
۱۸: «میزان وسع در تکلیف» 🔻قسمت هجدهم، جزء هجدهم: 🍃وَ لا نُکَلِّفُ نَفساً إلّا وُسعَها وَ لَدَینا کِتابٌ یَنطِقُ بِالحَقِّ وَ هُم لا یُظلَمونَ (سوره مومنون، آیه ۶۲، ص ۳۴۶) 🎙استاد @abbasivaladi
امشب جوشن کبیر می‌خوانیم یعنی کتاب دعا را باز می‌کنیم لب تکان می‌دهیم و ورق می‌زنیم. کاش شبی برسد که جوشن کبیر را بچشیم. جوشن کبیر برای خواندن و آغاز کردن مستی است ما از اول که می‌خوانیم می‌خوانیم که تمام کنیم این دعا را. تو تجلّی اسم‌های خدا روی زمینی پس تو جوشن کبیرِ مجسّمی آقا! هر لحظه دیدن تو یک بار چشیدنِ صد بندِ دعای جوشن کبیر است‌. من جوشن کبیر را دوست دارم و دوست دارم در هر چشم بر هم زدنی یک بار جوشن کبیر را بچشم. امشب بانی جوشن کبیرم شو آقا! #بهانه_بودن #محسن_عباسی_ولدی @abbasivaladi
🍃مرهم دل های زخم دیده یادم آمد روزهایی را که اسرا یکی یکی آزاد می‌شدند چه دل‌های بی‌قراری که پس از سال‌ها تشویش و اضطراب آرام گرفته بودند و برای اوّلین بار لبخندی حقیقی به لبشان نشسته بود. چه زیبا بود در آغوش گرفتن پسران از سوی مادران مادرِ به پسر رسیده، گویی دیگر هیچ آرزویی نداشت به هر چه می‌خواست رسیده بود و در این میان مادرانی بودند که هیچ نام و نشانی از فرزندشان نبود فرزندانشان نام مفقود الاثر گرفته بودند این مادرها در آن روزها انتظار را چنان معنا کردند که پس از سال‌ها هنوز ترجمۀ آنها از انتظار بوی تازگی دارد. عکس پسرانشان را به دست می‌گرفتند یکی یکی سراغ اسیران آزاده شده می‌رفتند با چشمی پر از اشک و لحنی پر از بغض سراغ پسران مفقود الاثرشان را می‌گرفتند وقتی از اوّلی ناامید می‌شدند سراغ دومی می‌رفتند به صدمین آزاده هم که می‌رسیدند باز هم امیدشان همان رنگ و بوی اوّل را داشت و هنوز هم که سال‌ها از آن روزها می‌گذرد چشم به در منتظر نشسته‌اند تا شاید خبری بیاید. عمرشان به ظاهر آفتاب لب بام است امّا امیدشان چونان خورشید تازه طلوع کرده. آقا! دوست دارم یک روز به قدری دیوانه شوم که نامت را روی برگه‌ای بنویسم شهر به شهر و دیار به دیار بگردم و با چشمانی پر از اشک و با لحنی پر از بغض طوری که توان حرف زدن نداشته باشم به هر کسی رسیدم که شاید خبری از تو داشته باشد نامت را نشانش دهم و سراغت را از او بگیرم و اگر هزار هزار نفر ناامیدم کردند امیدم ذره‌ای رنگ نبازد. باید به نقّاش ماهری بگویم این مادر منتظر را با همۀ انتظارش برایم بکشد. انتظار این مادر، به من می‌گوید: تو منتظر نیستی ولی می‌خواهم منتظر تو باشم پس باید شبیه تو شوم. هیچ دلی از زبان تو تا امروز زخم نخورده. پس چرا زبان ما چون تیغ است و کارش دریدن دل‌ها تو دل‌های زخم خورده را با حرف‌هایی که بوی خدا می‌دهد مرهم می‌گذاری و ما با زبانمان همان زخم‌ها را عمیق‌تر می‌کنیم زبان تو شمشیر است ولی برای دریدن پیکر تزویر و نیرنگ‌های شیطانی وقتی که حرف می‌زنی پرده‌های نفاق را چنان می‌دری که دیگر آبرویی برای منافق نمی‌ماند تو با این شمشیر چه قدر به داد مردمی می‌رسی که در هجوم شبهه‌ها همۀ دینشان درمسیر نابودی است ولی زبان ما شمشیری است که دل‌های آماده را چنان می‌درد که دیگر به هر چه فکر کنند، به دینداری فکر نمی‌کنند. ما نام تو را بر همین زبانی راندیم که کارش زخمی کردن دل‌هاست و خدا می‌داند چه قدر از این دل‌های زخمی حتّی از نام تو هم گریزان شدند. کاش لال می‌شدیم اگر بناست شبیه تو نشویم! شبت بخیر مرهم‌ دل‌های زخم دیده! @abbasivaladi
0019 داستان تکان دهنده سحره موسی.mp3
4.25M
۱۹: «داستان تکان دهنده سحره موسی» 🔻قسمت نوزدهم، جزء نوزدهم: 🍃فَاُلقیَ السَّحَرَةُ ساجِدینَ * قالوا آمَنّا بِرَبِّ العالَمینَ * رَبِّ موسی وَ هارونَ * قالَ آمَنتُم لَهُ قَبلَ أن آذَنَ لَکُم إنَّهُ لَکَبیرُکُمُ الَّذی عَلَّمَکُمُ السِّحرَ فَلَسَوفَ تَعلَمونَ لَاُقَطِّعَنَّ أَیدیَکُم وَ أرجُلَکُم مِن خِلافٍ وَ لَاُصَلِّبَنَّکُم أجمَعینَ * قالوا لا ضَیرَ إنّا إلی رَبِّنا مُنقَلِبونَ * إنّا نَطمَعُ أن یَغفِرَ لَنا رَبُّنا خَطایانا أن کُنّا أوَّلَ المُؤمِنینَ (سوره شعراء، آیات ۴۶-۵۱، ص ۳۶۹) 🎙استاد @abbasivaladi
🍃🌻🌻🌻 ✅ خلاصه‌ی صد و پنجاه و چهارم: خشوع چه رابطه‌ای با ابدیت داره؟ 🍃🌻🌻🌻 🖊 یکی دیگه از آثار فکر کردن به ابدیت خشوعه: 🍃وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلّا عَلى الخاشِعينَ* الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاقُوا رَبِّهِم وَ أَنَّهُم إِلَيهِ راجِعون. 🍂و (در كارهايتان) از صبر (روزه) و نماز يارى طلبيد و نماز دشوار و گران است مگر بر فروتنان. آنان كه مى‌دانند (بالأخره) ديداركنندۀ پروردگار خويش خواهند بود و حتماً به سوى او بازمى‌گردند. ✨(سورۀ بقره(٢)، آیۀ۴۵_۴۶). 🔹خشوع اون حالت تواضع و انعطاف پذیری در برابر خداست که ویژگی دل آدمه. یعنی وقتی آدم در برابر خدا و حکم خدا قرار می‌گیره، قلبش در برابر خدا و حکمش متواضع باشه و در عمل هم اون رو اجرا کنه. 🔹یکی از عوامل اصلی به دست آوردن این خشوع اینه که آدم باور داشته باشه غیر از این دنیا، دنیای دیگه‌ای هم هست و اون باید بر گرده به اون دنیا و زندگی رو ادامه بده. این نکته رو به راحتی می‌شه از دو تا آیه‌ ای که گفته شد، فهمید. 🔻از طرفی وقتی که آدم از ابدیت غافل می‌شه، کبر و غرور می‌آد سراغش: 🍃فَالَّذينَ لا يُؤمِنونَ بِالآخِرَةِ قُلُوبُهُم مُنكِرَةٌ وَ هُم مُستَكبِرُون. 🍂امّا كسانى كه به آخرت ايمان نمى‌آورند، دلهايشان منکر [حق] و خودشان متكبّر و گردن‌فرازند. ✨(سورۀ‌ نحل(١۶)، آیۀ٣٠). ❗️چه قدر این آیه واضح و روشن داره در بارۀ رابطۀ استکبار و عدم ایمان به ابدیت حرف می‌زنه. ♦️کاش دقّتمون رو در بارۀ رابطۀ ابدیت و خشوع و تکبّر زیاد کنیم. بدون بهره‌مندی از خشوع و دوری از روحیۀ خودبزرگ‌بینی، کسی نمی‌تونی تو وادی بندگی، قدم از قدم برداره. ✔️ نمی‌شه کسی خودش رو بزرگ ببینه و بندگی کنه. من برا بندگی کردن نیاز دارم به این که باور کنم کوچیکم تا در برابر کسی که ایمان به بزرگیش دارم، خشوع پیدا کنم و بندگی کنم. پس به اندازه‌ای که خودم رو بزرگ می‌بینم، حسّم نسبت به بندگی ضعیف می‌شه. ❌ از اون طرفم اگه به ابدیت فکر نکنیم، نمی‌تونیم از دست خودبزرگ‌بینی خلاص بشیم. ✅ رابطۀ این سه تا حقیقته که حکم می‌کنه ما به این راحتی از کنار قصۀ ابدیت و نقشش تو خشوع انسان رد نشیم. ❗️اگه اثر توجّه به ابدیت و نقشش رو تو بندگی فراموش نکنیم، باور می‌کنیم که شیطون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هاش اینه که کاری کنه تا ما ابدیت رو فراموش کنیم. 📛 کارکرد خیلی از مظاهر زندگی مدرن، فراموش کردن ابدیته. ☑️ توجّه به ابدیت، مغازۀ خیلی از مظاهر زندگی مدرن رو تعطیل می‌کنه. کسی که به ابدیت توجّه می‌کنه، خودش رو مشغول بازیای زندگی مدرن نمی‌کنه. ❗️زندگی مدرن همۀ تلاشش اینه که مفهوم زندان بودن دنیا رو ازتون بگیره تا دنیا خسته‌تون نکنه. ✖️ما به راحتی از رفاه‌سازیای زندگی مدرن چشم می‌پوشونیم؛ امّا واقعیتش اینه که رفاه سازی دنیای مدرن، نتیجۀ نگاهیه که می‌خواد اونی رو که شما تو ابدیت باید به دنبالش بگردید، تو همین دنیا بهتون بده. البتّه اصلش نیست؛ ولی بدل تقلّبیش رو هم که بده، برا اون بسه. ❗️تو زندگی مدرن به قدری رفاه، اصیل می‌شه که یادمون می‌ره، این دنیا موقّته و بیشتر از اونیه که به فکر رفاه تو این دنیا باشیم، باید به رفاه ابدی فکر کنیم. ❌ سطحی برخورد کردن با زندگی مدرن، باعث شده خیلی از آسیبای این نوع زندگی به ما برسه، بدون این که حواسمون باشه. ✅ من این جا نمی‌خوام بگم کسی نباید از مظاهر زندگی مدرن استفاده کنه، حرف من اینه که اگه حواسمون نباشه که زندگی مدرن ما رو از ابدیت غافل می‌کنه، ما هم مثل خیلیای دیگه قربونی زندگی مدرن می‌شیم و مشغول دنیا. صد و پنجاه و چهارم ‌ @abbasivaladi ➖➖➖🍃🌻🌻🌻🍃➖➖➖ 🌻 اینم پی‌دی‌اف درس صد و پنجاه و چهارم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
154 درس صد و پنجاه و چهارم خشوع چه رابطه‌ای با ابدیت داره؟.pdf
220.8K
درس صد و پنجاه و چهارم: خشوع چه رابطه‌ای با ابدیت داره؟ @abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0055 baghareh 145-147.mp3
10.14M
۵۵ آیات ۱۴۷ - ۱۴۵ روزهای زوج، ساعت ۹شب منبع قصّه این برنامه👇 📚برگرفته از کتاب «قصه کوفه، صفحات ۲۸۴-۲۸۳ و ۳۲۹-۳۳۱»؛ اثر علی نظری منفرد با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن. 🌹بچه‌های لالایی خدا! کمک به سیل‌زده‌های عزیز یادتون نره @lalaiekhoda