eitaa logo
استاد عابدینی
14.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1هزار ویدیو
107 فایل
﷽ 🔶 مؤسسه تمحیص 🔸 مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محمدرضا #عابدینی 🌐 https://TAMHIS.IR ✅ درس المیزان @almizan110 ✅ اصول کافی @osoolkafi ✅ درس اخلاق هفتگی @tarazenghelab ✅ سخنرانی ها در مجامع عمومی وتخصصی و ایام تبلیغی 👤 ادمین: @Tamhis_Admin2 @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
درس اخلاق 19 آبان 1400.mp3
16.15M
🎙 | جلسه سی‌ام ◽️ با بیان 🗓 چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ 📍 مدرسه‌علمیه‌ثامن‌الائمه‌(ع) قم ⚠️ جهت دسترسی به تمامی جلسات اخلاق کلیک‌کنید ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-732[www.Tamhis.ir].mp3
15.87M
📌جلسه 732 ◽️ شرح 🗓 دوشنبه 1400/07/19 📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۵ ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6020 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-733.mp3
18.85M
📌جلسه 733 ▫️ شرح 🗓 چهارشنبه 1400/07/21 📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۶ 🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6042 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-734.mp3
19.23M
📌جلسه 734 ▫️ شرح 🗓 دوشنبه 1400/07/26 🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران ✍قوله تعالی: إِذْ قٰالَ اللّٰهُ یٰا عِیسیٰ إِنِّی مُتَوَفّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ كَفَروا ... (سوره آل عمران، آیه ۵۵) 📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۶ ✅ دانلود از سایت👇 🌐https://tamhis.ir/?p=6059 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-735.mp3
19.36M
📌جلسه 735 ▫️شرح 🗓 چهارشنبه 1400/07/28 🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران ✍قوله تعالی: إِذْ قٰالَ اللّٰهُ یٰا عِیسیٰ إِنِّی مُتَوَفّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ كَفَروا ... (سوره آل عمران، آیه ۵۵) 📌المیزان فی تفسیر القرآن، جلد٣ ص٢٠۶ | و جلد۵ ص١٣٢ ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6110 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-736.mp3
17.48M
📌جلسه 736 ◽️ شرح 🗓 دوشنبه 1400/08/04 🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن - ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران ✍ قوله تعالی: ... وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُون ✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين ✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين (سوره آل عمران، آیات ۵۵ الی ۵٧) 📌المیزان فی تفسیر القرآن، جلد٣ ص٢٠۸ الی ص٢١١ ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6183 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-737.mp3
19.49M
📌جلسه 737 ◽️ شرح 🗓 چهارشنبه 1400/08/05 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰ 🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن ✍ قوله تعالی: ... وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُون ✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين ✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين (سوره آل عمران، آیات ۵۵ الی ۵٧) 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٠و٢١١ 🔰 دانلود صوت از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6185 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-738.mp3
17.49M
📌جلسه 738 ◽️ شرح 🗓 شنبه 1400/08/08 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰ 🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن ✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين ✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين (سوره آل عمران، آیات ۵۶ الی ۵٧) 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٠و٢١١ 🔰 دانلود صوت از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6187 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-739.mp3
17.05M
📌جلسه 739 ◽️ شرح 🗓 دوشنبه 1400/08/10 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰ 🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن 🔻احتجاج با مسیحیان، بر اینکه عیسی ع بخاطر بدون پدر بودن فرزند خدا نیست، چون مثل او مانند مثل آدم ع است که بدون پدر و بدون مادر است، و عبد خداست (نه ابن خدا). ✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين ✍قوله تعالی: ذٰلِكَ نَتلوهُ عَلَيكَ مِنَ الآياتِ وَالذِّكرِ الحَكيم ✍قوله تعالی: إِنَّ مَثَلَ عيسىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُن فَيَكون (سوره آل عمران، آیات ۵٧ الی ۵۹) 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١١و٢١٢ 🔰 دانلود صوت از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6188 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-740.mp3
20.73M
📌جلسه 740 ◽️ شرح 🗓 چهارشنبه 1400/08/12 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰ 🔻احتجاج با مسیحیان، بر اینکه عیسی ع بخاطر بدون پدر بودن فرزند خدا نیست، چون مثل او مانند مثل آدم ع است که بدون پدر و بدون مادر است، و عبد خداست (نه ابن خدا). 🔻هر فعل رب حقّ است، و این برای عقل قابل فهم است. ✍قوله تعالی: إِنَّ مَثَلَ عيسىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُن فَيَكون ✍قوله تعالی: الحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلا تَكُن مِنَ المُمتَرين (سوره آل عمران، آیات ۵۹ و ۶٠) 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٢و٢١٣ 🔰 دانلود صوت از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6189 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-741.mp3
18.97M
📌جلسه 741 ◽️ شرح 🗓 شنبه 1400/08/15 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰ 🔻بحث روایی، احادیث مرتبط با آیات ۴٢ الی ۶٠ 🔻بحث روایی دیگر در معنای مُحَدَّث 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١۴ الی ٢٢٢ 🔰 دانلود صوت از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6190 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-742.mp3
17.19M
📌جلسه 742 ◽️ شرح 🗓 دوشنبه 1400/08/17 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۶۱ الی ۶۳ 🔻آیه شریفه مباهله ✍ قوله تعالی: فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبين 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٢٢ 🔰 دانلود از سایت👇 + متن کامل 🌐 https://tamhis.ir/?p=6222 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-743.mp3
17.67M
📌جلسه 743 ◽️ شرح 🗓 چهارشنبه 1400/08/19 🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۶۱ الی ۶۳ 🔻آیه شریفه مباهله ✍ قوله تعالی: فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبين 📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٢٢و٢٢٣ 🔰 دانلود از سایت👇+ متن کامل 🌐 https://tamhis.ir/?p=6274 👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 316.mp3
21.39M
📌جلسه 316 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 چهارشنبه ٢٨ مهر ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، بَابُ الاْءِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلی أَبِی مُحَمَّدٍ [امام حسن عسکری] (علیه السلام) 🔻 از حدیث ۸ تا انتهای حدیث ١٠ (حدیث ۹۹ تا انتهای حدیث ١٠١ بخش تتمه) ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6112 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 317.mp3
18.12M
📌جلسه 317 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 چهارشنبه ۵ آبان ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، بَابُ الاْءِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلی أَبِی مُحَمَّدٍ [امام حسن عسکری] (علیه السلام) 🔻 از حدیث ١١ تا انتهای باب در حدیث ١٣ (حدیث ١٠٢ تا انتهای حدیث ١٠۴ بخش تتمه) ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6199 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 318.mp3
22.2M
📌جلسه 318 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 شنبه ۸ آبان ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، کل «بَابُ الْإِشَارَةِ وَ النَّصِّ إِلَى صَاحِبِ الدَّارِ ع‏» (۶ روایت)، و «بَابٌ فِي تَسْمِيَةِ مَنْ رَآهُ ع‏» - روایت اول 🔻 از حدیث ١٠۵ تا اواسط حدیث ١١١ بخش تتمه ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6198 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 319.mp3
20.83M
📌جلسه 319 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 چهارشنبه ١٢ آبان ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، کل «بَابٌ فِي تَسْمِيَةِ مَنْ رَآهُ ع‏» - روایت ١ الی ١۵ 🔻 از اواسط حدیث ١١١ تا انتهای حدیث ١٢۵ بخش تتمه ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6197 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 320.mp3
18.32M
📌جلسه 320 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 شنبه ١۵ آبان ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، کل «بَابٌ فِي النَّهْيِ عَنِ الِاسْمِ‏» - روایات ۱-۴ 🔻 از حدیث ١٢۶ تا انتهای حدیث ١٢۹ بخش تتمه ✅ دانلود از سایت👇 🌐 https://tamhis.ir/?p=6196 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi-321.mp3
17.16M
📌جلسه 321 🔹 شرح 🔸 درس 🗓 چهارشنبه ١۹ آبان ١۴٠٠ 🔸کتاب الحجة، «بَابٌ نَادِرٌ فِي حَالِ الْغَيْبَةِ» - روایت اول 🔻ابتدا تا انتهای حدیث ١٣٠ بخش تتمه 🔰 بحث حقیقت دوران غیبت - ١ ✅ دانلود از سایت👇 + متن کامل 🌐 https://tamhis.ir/?p=6272 👈صوت جلسات درس اصول کافی t.me/osoolkafi eitaa.com/osoolkafi 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
استاد عابدینی
🎙 #درس_اخلاق | جلسه سی‌ام ◽️ با بیان #استاد_عابدینی 🗓 چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ 📍 مدرسه‌علمیه‌ثامن‌ا
💬 ⭕️ | شرح‌ حدیث "" 🔻 در جلسه سی‌ام درس اخلاق هفتگی، در مدرسه علمیه ثامن الائمة (علیه السلام) قم: 💬 امام صادق(علیه‌السلام) در حدیث "عنوان بصری" سه دسته دستور عملی می فرمایند که در هر دسته، سه دستور وجود دارد؛ 1️⃣ دسته اول در مورد ریاضت و قوه شهویه انسان بود. 2️⃣ دسته دوم در مورد حلم و قوه غضبیه انسان است؛ ❌ اگر این قوا رام نشوند، انسان را از حرکت باز می دارند. 🔻 حِلم، وقار و شکیبایی و سنگینی و طمأنینه است. 🔰 اولین دستور در مورد حِلم این است که: ◽️ فمَنْ قَالَ لَک إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً- فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً 🔻 اگر کسی به تو گفت که اگر یکی به من بگویی، ده تا به تو جواب می دهم، به او بگو اگر به من ده تا بگویی، از من یکی هم نخواهی شنید. ◽️ اگر حِلم را به درستی مطرح نکنیم به ترس و تنبلی می رسد. تخطئه قوه غضبیه نباید به گونه ای باشد که انسان فکر کند اگر قوه غضبیه در انسان نباشد، حُسن است. قوه غضبیه‌ی انسان باید در جای خودش بیدار باشد. ◽️ البته وقتی قوه غضبیه به حرکت می افتد، اگر از تحت تربیت و تدبیر عقل خارج شود، مانند سیلی می شود که هیچ چیزی جلودارش نیست؛ یا تبدیل به آتشی می شود که هر چیزی بخواهد جلویش را بگیرد، تبدیل به آتش می شود (و قوه غضبیه را برافروخته تر می کند). ◽️ غضب مظهر آتش جهنم است در نظام دنیا. آتش در دنیا با آب خنثی می شود ولی ضرر آتش قلبی، در ابدیت انسان است. ◽️ حِلم، ضعیف کردن قوه غضبیه نیست؛ بلکه درست به کار گرفتن قوه غضبیه می باشد. 🔖 راه سلوک از حِلم می گذرد... 🗓 ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ 👈🏻 دریافت صوت و متن کامل جلسه: Tamhis.ir/?p=6269 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
✉️ 🔸 کسی که در مجلس عزا و برای اهل‌بیت برپا می کند... 💠 ولادت (علیه‌السلام) مبارک باد 📎 برگرفته از کتاب "" ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 توصیه امام حسن عسکری علیه‌السلام: 💌 را به بلایا، حوادث و بیماری‌ها بده... 💬 گفتاری از 🌹 ولادت علیه‌السلام بر شما مبارک باد. 🔗 دریافت کلیپ با کیفیت اصلی از اینجا ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
بسم الله ⚡ *«دوره غیبت، دوره رشد باطنی بشریت»* [ ، گزیده جلسه ٣٢١ کافی ] 🌷ولادت ابوالمهدی امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک باد. 🔸▫️١ 🔸 *غیبت، عبور از «اسم الظاهر» به «اسم الباطن»* 🔻به تعبیری می‌توانیم بگوییم یک دوران ظهور *«اسم الظاهر»* داریم که در دروانی بوده است که حضرات معصومین (علیهم السلام) حضور داشتند. یک دورانی، دوران سلطه *«اسم الباطن»* است، دوران غیبت است که حجّت ظاهر نیست، باطن است، اما عقول مردم به مرتبه ای از رشد رسیده که ارتباط و رابطه برقرار می‌شود و حجّت تمام می‌شود. یک دورانی داریم که دوره *«اسم جامع ظاهر و باطن»* است که دوران ظهور است که هم مرتبه اسم ظاهر به اوج سلطه و سیطره اش می‌رسد و هم مرتبه اسم الباطن به اوج سلطه و سیطره اش می رسد. این سه دوره را می‌توانیم در مورد حقیقت ظهور به دوران های مختلف *رشد بشریت* تسرّی دهیم.  🔻 *دوران غیبت دوران رشد بشریت است*. مثلا از رسول گرامی اسلام(ص) [1] و همچنین از امیرالمومنین(ع) [2] و امام باقر (ع) و امام صادق(ع)، روایت داریم که می‌فرمایند: «چقدر مشتاق دیدار آن کسانی هستیم که در دورانی زندگی می‌کنند که *«آمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاضٍ»* [3]، به یک نوشته هایی ایمان می‌آورند. در آن دوره عقول بشریت به مرتبه ای از رشد رسیده است که باعث می‌شود خدای سبحان مطابق آن رشد با آن ها برخورد کند. قبل از آن عقول بشریت به آن رشد نرسیده بود، لذا حجّت باید بین مردم حضور فیزیکی هم ‌داشت. در دوران غیبت مردم یقین و باور به امام و میثاق پیدا می‌کنند، بدون اینکه امام از جهت ظاهری و مکانی حضور داشته باشد. فعّال بودن و نقش امام را در هستی می‌بینند بدون اینکه با چشم فیزیکی دیده باشند. یعنی عقول به مرتبه ای از رشد می‌رسند که این رشد [باطنی در] ادراک ارتباط با امام را پیدا می‌کند. 🔻مثل دورانی که یک کودکی به دنیا می‌آید، رشد می‌کند، دوران تمییز، دوران بلوغ و دوران اَشُدّ را می گذراند (دوران اَشُدّ: «إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَربَعينَ سَنَةً» -احقاف١۵-). دوران اشدّ گاهی ۳۰ سالگی و گاهی ۴۰ سالگی است، در دوران تاریخ وجودی عالَم هم همین نسبت دارد تکرار می‌شود. یعنی دوران کودکی بشریت، دوران تمییز بشریت، و دوران بلوغ و دوران اَشُدّ بشریت. می‌توانیم بگوییم که تمام دورانی که از انبیاء، از ابتدای آدم (ع) تا جریان خاتم (ص) محقّق شده است، تا مرتبه بلوغ بشریت آمده است. [سپس] از دوران خاتم(ص) تا دوران ظهور، دوران اشدّ بشریت است. دوران ظهور دوران اشدّ است. ولی مرتبه سابق دوران اشدّ، دوران غیبت می‌شود. 🔻پس دوران بلوغ بشریت، دوران بعثت پیغمبر(ص) می‌شود که این دوران برای اوحدی آن کمال نهایی محقق شد. اما دورانی که همه بشریت به اوج با تمام مراتب تشکیکی اش برسند، دوران ظهور است. در دوران ظهور بشریت بتمامه به اوج می‌رسند. پس دورانی که از بعثت تا ظهور طیّ می‌شود، مراتب بین بلوغ تا اشُدّیت است. دوران غیبت آخرین مرتبه نزدیک اشُدّیت است. لذا دوران غیبت، اوج مرتبه کمالی است که می‌خواهد بعدش آن ظهور جامع که بین «اسم باطن و ظاهر» است محقّق شود. دقت کنید که ببینیم کجای منظومه اهداف و اغراض خلقت قرار گرفتیم و نقشمان چه می‌تواند باشد. 🔻همان طور که انسان در نظام نفسش «جسمانیةُ الحدوث و روحانیةُ البقاء» است، در تمام کمالات نفسش همین طور است. هر کمالی از مرتبه جسم آغاز می‌شود تا به مرتبه کمالش که تجرّدی [روحانی] است، می‌رسد. لذا همه انسانها و بشریت از مرتبه جسم شروع می‌کنند و به مرتبه کمال می‌رسند. سیر بشریت هم همین طور است. 🔻در دوران پس از بلوغ تا به غیبت برسد، دوران ابتدایی بشر که أنس با بدن دارد هنوز هست. أنس با بدن از مراتب اول خلقت بشر آغاز می‌شود. سلطه بدن از دوران اوّلی برقرار است. [در دوره غیبت از سلطه اسم الظاهر و غلبه احکام ظاهری بدن، بسوی سلطه اسم الباطن و غلبه احکام باطنی روح، رشد بشریت محقق می‌شود]. تمام دوران حضرات(ع)، سیر به دوران غیبت و ظهور بوده است. حتّی طبق برخی روایات، اگر حتی حضرت به حاکمیت هم می‌رسیدند و مثلاً امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به حاکمیت می‌رسیدند، لزوم غیبت سر جایش باقی بود. این طور نیست که چون حاکمیت نبود، غیبت محقّق شد. بله، طول کشیدن غیبت از نقص بشریت در انجام تکلیفشان هست. طول کشیدن غیبت عقابی است. اما اصل غیبت، عقابی نیست. 🔻حقیقت غیبت وقت ظهور محقّق می‌شود. ظهور که محقّق شد، معلوم می‌شود که غیبت چه کاری با بشریت داشته است. مظهریت «اسم الباطن» که می‌خواهد محقّق بشود، کی آشکار می‌شود و با ما چه خواهد کرد؟ دورانی که اسم جامع محقّق شود، بعد معلوم بشود که انسان ها به چه مرتبه ای از رشد رسیدند که ظهور اسم جامع برایشان امکان پذیر می‌شود. 👇👇👇