#معرفی_سایت
مباحثه، تالار علمی فقاهت
📱@mobahathah_ir
نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر
➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir
رفتهایم_31552680060.pdf
14.78M
مروری برپیشرفت های چهل ساله نظام با وجود موانع وکاستی ها
🔻
#دستاوردها
سوالات پرتکرارمردم درموردنظام.pdf
2.47M
⭕️🔹کتاب #سوالات_پرتکرار_مردم
پاسخ به سوالات و شبهات مردمی در خصوص عملکرد و کارایی نظام اسلامی
👌
✅ متن حاضر مجموعه پرسش ها و پاسخ هایی است که اغلب روحانیون در جلسات سخنرانی و برخوردهای چهره به چهره با آن مواجه بوده اند.
✅ از آنجا که بخش زیادی از این سوالات عمومیت داشته و به طور مشترک و مکرر بیان شده با همکاری جمعی از دوستان طلبه و فاضل حوزه علمیه قم اقدام به پاسخگویی به این سوالات نمودهایم.
حجه الاسلام قطبی/۱۳۹۸
چاپ و انتشار
بدون تغییرمحتوا جایز است.✅
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈
#دستاوردها
جایگاه مکتوبات علمی.m4a
30.05M
❇️جایگاه مکتوبات علمی
♦️در پرتو ایات وروایات
♦️فوائد نگارش علمی
#جایگاه_مکتوبات_علمی
گونه های نگارش علمی.m4a
16.82M
❇️گونه های نگارش علمی
🔺خلاصه نویسی
🔺تقریر نویسی
🔺نمودار مباحث
🔺جمع بندی مسائل علمی
🔺پرونده سازی علمی
🔺اصطیاد نکات مهم
🔺حاشیه نویسی
🔺نمایه زدن
🔺تیتر زدن
🔺فهرست نویسی
🔺مقاله نویسی
🔺پایان نامه نویسی
#گونه_شناسی_نگارش_علمی
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت دوم: شيخ آقابزرگ تهراني
🔸يکي از مهمترين دائرة المعارفهاي بزرگ اَعلام و کُتُب در عالم اسلام، کتاب «کشف الظنون عن اسامي الکتب و الفنون» اثر مصطفي بن عبدالله معروف به «کاتب چلپي» يا «#حاجي_خليفه» (م1069ق) است. حاجي خليفه در اين کتاب، که تدوين آن حدود 20 سال زمان برد، نزدیک به ۱۵۰۰۰ کتاب و رساله و قریب به ۹۵۰۰ مؤلف و نويسنده را معرفي کرد و در باب 300 علم و فن سخن رانده است. وي در جايي از اين کتاب، شيعه را به نداشتن كتابهای سودمند و عالمان برجسته متهم كرده و آنان را طفيلی ديگر مذاهب خوانده است.
🔸 افزون بر او، #جرجي_زيدان (م1914م)، از نويسندگان و اديبان مشهور مسيحي ـ لبناني، در کتابي با عنوان «تاريخ ادبيات زبان عربي»، همين ادعا را با الفاظ و ادبياتي ديگر، تکرار کرد. و کتابهاي #احمد_امين_مصري دربارة اسلام و تمدن اسلامي نيز که به #شيعه، بيمهريهاي فراواني در آن شده بود، مزيد بر علت شد.
🔸در مواجهه با اين شبهات، چند کار بزرگ از سه انديشمند و محقق کمنظير دوران اخير تشيع، انجام گرفت:
1️⃣علامه محمدحسين #کاشف_الغطاء (1294-1373ق)، براي پاسخ به شبهات و تصحيح اشتباهات تاريخي جرجي زيدان کتابهاي «اصل الشيعه و اصولها» و همچنين «المطالعات و المراجعات و النقود و الردود» را نوشت.
2️⃣#سيد_حسن_صدر(1272-1354ق) با نگارش کتاب «تأسيس الشيعه الکرام لعلوم الاسلام»، براي هميشه به اين شبهه پاسخ داد که شيعيان در علوم اسلامي نقشي نداشتهاند. وي در اين کتاب خدمات علمي و جايگاه برجستة عالمان شيعي به عالم علم و جهان اسلام را اثبات کرد.
3️⃣شيخ محمدمحسن منزوي، مشهور به #شيخ_آقابزرگ_تهراني (1255-1348ش) براي آنکه اين شبهه را عالمانه پاسخ دهد، دست به کار نگارش دو کتاب بزرگ زد، که هر کدام يک دائرة المعارف بزرگاند: دائرة المعارف «#الذريعة الي تصانيف الشيعه»، که به معرفي آثار مکتوب عالمان شيعه پرداخت و کتاب دائرة المعارف گونة «طبقات اعلام الشيعه»، که ناظر به شرح احوال و معرفي زندگينامه علمي عالمان بزرگ شيعي است. ايشان در کتاب الذريعه، بيش از 55000 کتاب و رسالهاي که توسط عالمان شيعي نوشته شدهاند را توصيف کرد. [چهاربرابر آثاري که حاجي خليفه از عالمان اهل سنت گردآوري کرده بود] وي 60 سال عمر پژوهشي و علمي خود را صرف تدوين اين اثر کرد. گفتهاند، براي اينکه شبها کمتر بخوابد، بيش از 40 سال شام نميخورد. مهمترين کتابخانههاي جهان اسلام را جستجو کرد.
#شبهه
🔴تمايز حقوق و مزاياي استادان «دارالعلوم»
🔸#خواجه_نصيرالدين_طوسي (579-653ش) در شهر مراغه، يک مرکز علمي بزرگ با نام «#دارالعلوم» تأسيس کرد که در آن بسياري از رشتههاي علمي مورد نياز جامعه آموزش داده ميشد. بسياري از کتابهاي وقفي را از بغداد به آنجا منتقل کرد.
حقوق و مزاياي استادان و معلمان در اين مرکز به صورت روزانه پرداخت ميشد. اما استادان و معلمان همه رشتهها و دانشکدههاي موجود در اين مرکز علمي، از حقوق يکساني برخوردار نبودند. آنگونه که ابن کثير در البداية و النهاية نقل ميکند:
✅حقوق روزانة هر يک از استادان #فلسفه، «سه درهم» بود.
✅حقوق هر يک از #پزشکان و استادان شاغل در دانشکدة پزشکي، روزانه «دو درهم» بود.
✅حقوق استادان و معلماني که در دانشکدة #فقه مشغول بودند، روزانه «يک درهم» بود.
✅و بالاخره دانشکده چهارمي که در آن مرکز بزرگ علمي تأسيس کرده بود، دانشکده #حديث بود، که حقوق روزانة هر محدثي «نيم درهم» بود.
🔸براي فهم دقيق چرايي اين تمايز افزون بر نگاه خواجه نصير نسبت به اهميت و ضرورت هر يک از علوم از يک طرف و دشواري تدريس در هر کدام از آنها از طرف ديگر، بايد شرايط تاريخي آن دوران را هم ملاحظه کرد؛ شرايطي که در اثر سقوط حکومت اسماعيليان در ايران و سپس سقوط دولت مرکزي عباسيان در بغداد، و حملات ويرانگر #مغول پيش آمده بود؛ موجب شده بود که بنيانهاي اعتقادي جامعه به شدت متزلزل شود. به نظر ميرسد در چنين شرايطي ايجاد مشوقهايي براي تحصيل و تدريس مباحث فلسفي و انديشههاي بنيادين ديني، امري ضروري بود.
#معرفی_کتاب
این کتاب تلاشی است مبتنی بر منظومهی فکری حضرت آیتالله خامنهای با هدف ارائهی روشی منسجم و منطقی برای تحلیل مسائل و پدیدهها در چهارچوب تحلیلی انقلاب اسلامی.
این مجموعه در قالب یک کتاب کار و در دو گفتار و دو ضمیمه تنظیم شده است.فصل نخست به مقدمات و پیش نیازهای ضروری جهت کسب آمادگی های لازم برای تحلیل سیاسی پرداخته است و فصل دوم در دو بخش ایجابی و سلبی، گامها و بایسته های یک تحلیل سیاسی خوب و متقن را مشخص ساخته است.
همچنین در پایان کتاب دو نمونه از تحلیلهای رهبر انقلاب اسلامی از دو موضوع «مذاکره با آمریکا» و «نگاه تحلیلی کلان به انقلاب اسلامی» به منظور تمرین خوانندگان و تطبیق نکات روشی مذکور در متن کتاب با تحلیلهای صورت گرفته توسط رهبر انقلاب ارائه شده است.