#بدان_ایّدک_الله 1⃣
"بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه"
✅ درس خواندن در حوزه، عبادت است
📚 #درس در حوزههای علمیه یك #عبادت محسوب میشود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یك عمل عبادی است. لازمهاش این است كه این كار مقدس به حساب بیاید.
📚 اساتیدی كه قبل از درس #وضو میگیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی كه پیش از رفتن به جلسهی درس وضو میگیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزهها كم نیستند. این یكی از چیزهای معمولی و رائج است كه وضو بگیرند بروند درس.
📚 درس را آن روزی كه در حوزهها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچكس از كسی نمیپرسید كه شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید. درس را در همان روزها هم طلبهی حوزه با #شوق و #رغبت و به صورت #خستگیناپذیر و با فراموش كردن بسیاری از جلوههای زندگی دنبال میكرد هیچ انگیزهای جز انگیزهی #معنوی و #اخروی و #الهی نمیتواند یك طالب علم را آن وقتی كه از او نمیپرسند آقا شما چی خواندید و پیش كی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمیكند. ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم.
🗓 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#درس_خواندن
منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام-1.m4a
39.08M
❇️منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام1
✔️استاد مهدی میرزائی
منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام-2.m4a
39.3M
❇️منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام2
✔️استاد مهدی میرزائی
منبع. شناسی مطالعات تاریخ اسلام--1.mp3
9.28M
❇️منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام3
✔️استاد مهدی میرزائی
مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
509.4K
#مقاله_استاد
💠 مقایسه #روش_اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی
✔️ نویسندگان: ابوالقاسم علیدوست محمدجواد لطفی
🔸منبع: جستارهای فقهی و اصولی سال ششم تابستان 1399 شماره 19
🔻چکیده:
جستار حاضر در منهج فقهی فقیهان، جست وجوگر را با دو روش کلی در استنباط مواجه می سازد. روش اول که از آن به روش «فقه قناعت» تعبیر می شود، روشی است که طبق آن فقیه به تجمیع ظنون مختلف در مسئله می پردازد و با ضمیمه کردن آن ها به یکدیگر، برای او وثوق و اطمینان یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر می داند، نسبت به حکم شرعی در مسئله حاصل می شود؛ گرچه هر کدام از آن ظنون و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، حجت نباشد. روش دوم در فرآیند اجتهاد، روش «فقه صناعت» نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که حجیت هر کدام از آن ها در علم اصول فقه به اثبات رسیده، به اجتهاد و استنباط حکم می پردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته می شوند و فقیه به سراغ اصول عملیه می رود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسه ای، روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت روش اجتهادی این دو فقیه برجسته بیان گردد.
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻توصیه های آ.حائری شیرازی در بستر مرگ به علی لاریجانی
💠فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی سیزدهمین جشنواره بینالمللی کتاب سال رضوی را برگزار میکند.
✅جزئیات این رویداد👇
https://b2n.ir/g10863
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
برگرفته از معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران
#نرمافزار_لغتنامه_دهخدا
💡در جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال، از نرمافزار لغتنامه متوسط دهخدا رونمایی شد!
📱این نرمافزار اندرویدی که حاصل تلاش مشترک موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است، در خلال جشنواره دیجیتال دانشگاه تهران، در مورخه چهارشنبه 10 شهریور رونمایی شد و به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
📤 جهت دریافت نرم افزار کلیک کنید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111120
🌐 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
#معرفی_نرم_افزار
#نرم_افزار_نور
در مسئلهی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاستهی از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد. در واقع نرمافزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.
ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانههای صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال اینها ابزارهای فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند. خب امروز بحمدالله یک لشکر عظیمی از جوانهای علاقهمند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش میکنند و کار میکنند.
اگر دولتها و بخشهای فرهنگی دولت به این مجموعههای جوان و علاقهمند کمک بکنند، قطعاً کارهای بزرگی انجام خواهد گرفت و قدمهای خلّاقانهای برمیدارند؛ صدها طرح ابتکاری در این زمینه وجود دارد در اختیار این جوانها، که گاهی اوقات که مثلاً انسان یک تماسهایی با جوانها دارد، میبیند کارهای بزرگی اینها میتوانند انجام بدهند و به ذهنشان میآید؛ خب امکانات میخواهند و امکانات در اختیار دولت است؛ بایستی حمایت هوشمند انجام بگیرد. استعدادها را کشف کنید، از آنها حمایت کنید، آزادیشان را تأمین کنید؛ البتّه آزادی در چارچوب اصول قانون.
و با فساد اخلاقی و فساد در زمینهی فرهنگ هم بیرودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید؛ یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود. راه اصلی مواجهه و مقابلهی با جنگ نرم دشمن هم همین است که ما از حرکت صحیح در زمینهی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، [از آن] تقدیر کنیم و در مقابل حرکتهای غلط بِایستیم. و عرصهی رسانه و فرهنگ، از یک طرف، یک دانشگاه بزرگی میتواند باشد و هست، و از طرفِ دیگر یک آوردگاه صلاح و فساد است، آوردگاه حق و باطل است و عرصهی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیا است؛ از این دو جهت باید نگاه کرد به آن.
بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
💢جفای ناخواسته!
✔️حجتالاسلام احمد رهدار
🔻چند سال قبل با سیدصدرالدین صدر در بیروت گفتوگو کردیم، در باب اینکه چرا با وجود اینکه امام موسی صدر هممباحثه سه تن از مراجع تقلید؛ آقایان شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و سبحانی، بودند و هرسه نیز او را به لحاظ مبانی ستودهاند، اما تاکنون نشست یا همایشی را با محوریت امام موسی صدر برگزار نکردهاند. یکی از نقدها به حوزه این است که با مناسبات انقلاب اسلامی نسبت نگرفته است، اما امام موسی صدر نه تنها نسبت گرفته، بلکه یکی از مصادیق تجلی اندیشه انقلابی امام در خارج از ایران است. در حقیقت به تجربه ولایت فقیه در ایران یک تجربه دیگری را افزود و تجربه او همسو و هممبنا با ولایت فقیه است.
آقای سیدصدرالدین گفتند که این پرسش ما از شماست و شما دارید چه میکنید؟ اگر معتقدید که امام موسی صدر تا این حد بزرگ بوده است، چرا تا این اندازه بیمهری کردهاید. من به ایشان گفتم هر موقع خواستیم درباره امام موسی صدر حرف بزنیم، در مقدمه آن نشست سخن از تفسیرها و سخنان دکتر سیدصادق طباطبایی به میان میآمد، ناخواسته جفایی در حق امام موسی صورت گرفت و او همیشه از پشت عینک روشنفکریِ آقای طباطبایی دیده شده است. البته این امر کوتاهی حوزه علمیه را توجیه نمیکند و اگر علما سخنشان را ارائه میکردند، امروز شاهد تراث ارزشمندی از امام موسی صدر بودیم. البته خانواده امام موسی صدر نقش تسهیلکنندهای داشتند تا چهره روشنفکرانه او را نمایان کنند و ناخواسته این اتفاق رخ داد.
نباید ساحت فقاهتی و حوزوی امام موسی صدر با ساحت روشنفکری مصادره شود و امروز او بیش از اینکه یک عالم دینی باشد، روشنفکر دینی تلقی میشود. البته نه اینکه به جنبههای جدید اندیشه امام موسی صدر توجه نکنیم و همچنین لازم نیست که اسم این اندیشهها را روشنفکرانه بگذاریم. امام موسی صدر اندیشمندی اخلاقی بود و توانست این اندیشهها را در لبنان تطبیق دهد و نباید از فقاهت امام موسی صدر غافل شد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d38303
🆔 https://eitaa.com/ijtihad