eitaa logo
مهدی میرزائی
572 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
433 ویدیو
574 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
پک کامل سفر راهیان نور برای راویان👇 💠منبع شناسی محتوایی https://eitaa.com/abhas313/2407 https://eitaa.com/abhas313/2841 💠کتب پر کاربرد https://eitaa.com/abhas313/2825 💠سه بسته کاربردی دیگر https://eitaa.com/soada_ir/7879 https://eitaa.com/soada_ir/7888 https://eitaa.com/soada_ir/7895 @abhas313
34.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت یک انتخاب من در میان جمع ودلم جای دیگر است .... خیلی دوست داشتم تو این ایام خاص ونورانی مهمان شهدای راهیان نور باشم ونوکری زائرانشو طوطیای چشمم قرار بدم ولی گویا بی توفیقم.... عزیزانی که مهمان شهدا هستند نائب الزیاره این کمترین باشند 🙏 🌹اینجامعراج‌شهداست👇 @tafahoseshohada 🆔@abhas313
💠جشن میلاد سرداران کربلا 🎙سخنران: حجت الاسلام مهدی میرزائی ⏰زمان: پنجشنبه بیست وششم بهمن ماه راس ساعت ۲۰:۳۰ 🕌مکان:قرچک،شهرک گلها،گلهای ۲۵ هیئت بیت الرقیه س قرچک @b_rogaeh315 🆔@abhas313
ریشه شناسی عدم تمایل به تبلیغ در میان طلاب در ۵پست زیر این مطلب را حتما مطالعه کنید 👇👇 ✍حجت الاسلام مهدی میرزائی 🆔@abhas313
1⃣ایام فاطمیه امسال به توفیق الهی در شهر شاهرود مستقر بودیم تا برنامه های تبلیغی متنوعی را برای گروه ها واقشار مختلف به خصوص دانش آموزان عزیز شهر شاهرود اجرا کنیم .در یکی از گعده ها وگفت وگوهایی که با طلاب عزیز داشتیم یکی از دوستان که خود از طلاب مدرسه فیضیه قم بود آمار جالبی به بنده داد و گفت از میان حدود دویست طلبه ای که در حوزه فیضیه حجره دار هستند ومشغول به تحصیل در دوره سطح عالی حوزه می باشند حدود شش الی هفت نفر از حجره داران، در ایام فاطمیه تبلیغ رفته اند .فارغ از این که این آمار این دوست عزیز صحیح باشد یا خیر یکی از مشکلاتی که در حوزه به صورت ملموس حس می شود، ضعف حرکت های تبلیغی در میان طلاب است .البته این به معنای چشم پوشیدن از فعالیت های جهادی سایر مبلغین وطلاب جهادی حوزه های علمیه که حقیقتا بی چشم داشت و با هدف سربازی امام زمان ارواحنا فداه در کف میدان خالصانه زحمت می کشند و با همتی زائد الوصف در جهت تبیین آموزه های اسلامی تلاش می کنند نیست .ولی در پاسخ به این مساله واقعا چه پاسخ هایی می توان داد؟یعنی چه عواملی باعث می شود مقوله تبلیغ وتبیین که رهبری امسال تاکیداتی عجیب وشگفتی پیرامون آن داشتند وفرمودند اگر این حرکت به درستی در جامعه امروزی صورت نگیرد سیلی محکمی خواهیم خورد، دچار پویایی لازم نباشد . در پاسخ به این مساله باید گفت به نظر می رسد که هیچ طلبه ای را نمی توان یافت که به دنبال اثر گذاری بر جامعه یپرامونی خود نباشد؛زیرا هر شخصی که وارد حریم طلبگی ولباس روحانیت می شود همه به دنبال تحقق دین مبین در جامعه است بنابر این نمی توان گفت انگیزه تبلیغی در میان طلاب وجود ندارد؛زیرا تمامی تلاش های علمی یک طلبه در نهایت می خواهد به تبلیغ وابلاغ دین منتهی شود وهمه طلاب نیز در این مساله متفقند واتفاقا همه به دنبال تاثیر گذاری بر جامعه یپرامونی خود می باشند اما آنچه موجب بی انگیزگی در میان برخی طلاب در ورود به میدان های تبلیغی می شود می تواند مواردی باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. 🆔@abhas313
2⃣1-گاهی یکی از عوامل اصلی برای عدم ورود به میدان های تبلیغی عدم آمادگی لازم وتجربه های کافی در این عرصه است؛حال این آمادگی گاهی آمادگی معرفتی ودانشی است که در طول تحصیل متاسفانه به دلایل مختلفی کسب نگردیده وگاهی با وجود آمادگی های معرفتی ودانشی مناسب، تجربیات مناسب ومهارت های عملی مطلوب برای ارتباط گیری وتاثیرگذاری مناسب بر مخاطب به دست نیامده است .برای مثال گاهی یک طلبه با وجود اطلاعات ودانش های بسیار خوب به سبب عدم شناخت مخاطب خود وگاهی به سبب عدم شناخت ارتباط موثر وراه های از میان بردن گارد مخاطب شیوه های جلب اعتماد او با وجود دانش خوب اما تاثیر گذاری خوب را بر مخاطب نمی گذارد.بنابراین اگر طلاب از همان ابتدای دوران تحصیلی خود دغدغه مطالعات مطلوب در عرصه های معرفتی ومورد نیاز جامعه وکسب تجربه میدانی را داشته باشد قطعا خود را درعرصه تبلیغ کارآمد می بینند وپا در این میدان بزرگ می کنند؛به خصوص در جامعه امروزی که سطح علمی مخاطب ارتقا یافته است وسهولت در دسترسی به رسانه های مختلف موجب ارتقا اطلاعات او شده است واز سویی مبلغ از جانب مخاطب خود مورد رصد قرار می گیرد از این رو مبلغ باید خود را به سطح خوبی از مباحث دانشی ومعرفنی برساند.البته در همین جا باید بر دروس حوزوی نیز تاکید کرد که طلاب از همان ابتدا باید دروس حوزوی را خوب بخوانند تا با منطق دین آشنا شوند واز سویی از مطالعات هدفمند وسیر دار غفلت نکنند چرا که موفقیت طلبه در عرصه های دانشی در گرو تحصیل عمیق دروس حوزوی وافزایش مطالعات جانبی هدفمند با کسب تجربه میدانی در صحنه می باشد . از سویی طلاب باید مکانی را برای ارائه آموخته های خود داشته باشند تا بتوانند در صحنه ومیدان عملی نیز آموخته های خود را به کار بگیرند . به خاطر داریم زمانی که در مدرسه آیت الله مجتهدی ره کلاس های فن سخنوری وذکر مصیبت تشکیل می شد با طلابی مواجه می شدیم که در سنین بسیار بالا در این کلاس ها شرکت می کردند ؛گاهی حضور این دسته از طلاب سن بالا مایه شگفتی برایم می شد که در این سن دیگر زمان حداقل آموختن این دسته از مباحث نیست واتفاقا جامعه انتظار دارد که شخصی با این سن در گیر ودار این دسته از محتواها نباشد ؛هر چند که با خود کلنجار می رفتم ووجوه مختلفی را در صحت این نوع رفتار برای خود مطرح می کردم ومی گفتم بالاخره کسب دانش سن وسال نمی شناسد وطلبه یعنی شخصی که برای همیشه عمر خود به دنبال کسب علم است واین دسته از افراد نیز با همین هدف به این دسته از کلاس های می آیند تا دانش ومهارت های خود را بروز کنند تا بتوانند با تاثیرگذاری بیش تری در جامعه حضور یابندولی در هر صورت اگر انصاف را پیشه خود سازیم حقیقتا زمان آموختن این دوره ها وجلسات در سنین پایین تر وعنفوان طلبگی است واگر از همان ابتدا این مهارت ها را بیاموزیم ودر خود درونی سازی کنیم در میدان تبلیغی خیلی با مشکل مواجه نخواهیم شد چرا که هم از دانش تبلیغ برخورداریم وهم مهارت ها وتجربیات لازم آن را کسب کرده ایم . 🆔@abhas313
3⃣2-یکی دیگر از عواملی که موجب این پدیده می شود اشتغالات مختلفی است که از جانب حوزه های علمیه برای یک طلبه تحمیل می شود ومانعی در جهت حرکت طلبه به سوی میدان تبلیغ می گردد .با توجه به این که هنوز اولویت تبلیغ در نهاد حوزه جدی گرفته نشده از این رو ساختار ها به صورتی است که اگر طلبه دست به اقدام تبلیغی بزند ودر عرصه تبلیغ وارد شود با یک نگاه ثانوی به او نگاه می شود .گویی فقط درس خواندن ومباحثه کردن ارزش دارد وتبلیغ که رسالت اصلی همه انبیا بوده است امری کم ارزش تلقی می شود . استاد عزیزمان جناب اقای کاشانی که خداوند روحشان را غریق رحمت ومغفرت خود کند یک زمانی در جلسه درس می فرمودند مراجع فعلی مانند آیت الله مکارم وآیت الله سبجانی زمانی که در ایام تبلیغی به تهران می آمدند منبرهای بسیار دقیق وگیرایی را در میان مردم تهران ایراد می کردند ومخاطبین خود را از معارف اهل بیت ع سیراب می نمودند ویا زمانی یکی از اساتیدمان می فرمودند ایت الله وحید که امروز از مراجع بزرگوار شیعه است یکی از سخنوران وخطبای بسیار قهار کشور بودند که شیعیان امارات چندین بار از ایشان برای خطابه دعوت به عمل می آوردند .غرض از این نمونه ها این بود که مراجعی که امروز آن ها را استوانه های فقاهت وتفقه می دانیم روزگاری جامه علم وتبلغ را توامان می پوشیدند ودر دوران توانمندی خود علم وتبلیغ را در کنار هم جمع می کردند ودر زیست خود فقط مشغول تدریس وتدرس ومباحثه نبودند بلکه سیره علمای بزرگ ما در طول تاریخ عملی ساختن واقامه آموخته های اسلامی ومعارف دینی در جامعه بوده است ونهایت تلاش خود را در این جهت مبذول می داشتند. هر چند هرگز نمی خواهیم اهمیت علم آموزی وتحصیل صحیح وقویم معارف را زیر سوال ببریم که این خود بزرگترین انحراف است و داشتن افکار التقاطی ونبود تفکر مستحکم خود زمینه ساز انحرافات متعددی می تواند شود ولی امروز در فضای حوزه گاهی به صورتی القا می شود که طلبه خود را فقط وفقط باید وقف علم کند وتبلیغ را در گوشه ای واگذارد وطلبه آمده است تا معارفی را بخواند که خوانده باشد بدون این که آثار آن در جامعه دیده شود .در جمع بندی این عامل دوم باید گفت نگاه ثانوی ودرجه دوم از تبلیغ باید جایش را به نگاه اولی دهد ومبلغ جایگاهی رفیع در سطح کلان حوزه های علمیه داشته باشد.به خاطر دارم استادمان حجت الاسلام گرامی که از یکی از سفر های خارجی بازگشته بودند وتجربیات سفر تبلیغی خود با مسیحیان آن کشور را در میان طلاب به اشتراک می گذاشتند ،تشکیلات کلیسا وسلسله مراتب تبلیغی جامعه مبلغین وکشیش های تبلیغی مسیحی یکی از قسمت های جذابی بود که در آن گفت وگو مطرح شد .وقتی تاریخ دوره معاصر را هم می خوانیم از جمله عوامل نفوذ کشورهای استعمار گر در جوامع آفریقایی در وهله اول تبیلغات میسیونرها وکشیش های مبلغ مسیحی بود که در آن جا رفته وآئین مسیحیت را ترویج کرده واز سویی زمینه را برای استعمار کشورهای استعمار گر فراهم می ساختند .ویا به خاطر دارم یکی از مبلغین عزیزی که در آمریکای لاتین برای تبلیغ سفر کرده بود در خاطرات تبلیغی خود می گفت با زحمات طافت فرسا از منطقه های صعب العبور گذشتیم تا به ارتفاعاتی از کوه های یکی از کشور های آمریکای لاتین رسیدیم که جمعیت بسیار کمی در آن زندگی می کردند .وقتی در آن منطقه وارد شدیم استقبالی خوبی صورت گرفت ومردم آن جا همه مسیحی بودند ومی گفتند حدود سی سال قبل یکی از کشیشان مسیحی در این منطقه آمد ودر این جا ماندگار شد وبا مردم می زیست وبه خاطر او همه جمعیت این منطقه مسیحی شده وبه آئین مسیحیت گرویدند .البته نمونه های جامعه سازی تبلیغی را در خود تاریخ شرقی خود نیز داریم که مبلغین وتجار ایرانی با سفر به کشورهای شرقی مانند چین وتایلند ودیگر کشورهای شرقی اسلام را در آن کشور ها گستراندند وتاثیرات بسزایی را در آن کشور ها به ارمغان آوردند . 🆔@abhas313
4⃣در هر صورت باید گفت با وجود تاریخ قویم تبلیغی در حوزه در دوره معاصر با یک انسداد تبلیغی مواجهیم یعنی با وجود این که علمای پیشین ما سفرهای علمی وتبلیغی می رفتند وگاهی مدت ها در یک شهر ساکن می شدند وامور دینی ودنیایی مردم را رتق وفتق می کردند اما امروز در حوزه ها این مقوله کمرنگ شده است وبه نظر یکی از عوامل مهم توجه وتاکید حوزه بر دریافت علوم به صورت دوری است بدون توجه به نیاز ها ومسائل جامعه .البته این گزاره منکر فعالیت های گسترده نهاد حوزه وطلاب آن در جهت تبلیغ در جامعه نیست ولی حداقل آن چه بنده به عنوان یک طلبه در نهاد حوزه دریافت می کنم نگاه درجه دوم به فضای تبلیغی است ووقتی از برخی بزرگان حوزه از عنوان منبری وخطیب استفاده می کنیم از عنوان منبری بودن وخطیب بودن کراهت دارند ومنبری بودن را مذمت بر خود می دانند ومنبری را شخصی بی سواد وبی مبنا وسخن چین می دانند وحال آن که جایگاه منبر جایگاه خطیری است که حتی رهبری در یکی از سخنرانی ها با این مضمون فرمودند حتی با پیشرفت فناوری های تبلیغی ورسانه ای هیچ چیزی جای منبر وارتباط روحی را که در فضای جلسه وعظ صورت می گیرد نمی گیرد . 🆔@abhas313
5⃣نکته دیگری که می تواند در عدم تمایل طلاب در ورود به عرصه های تبلیغی موثر باشد انحصار تبلیغ به برخی از امور تبلیغی خاص ومحدود کردن تبلیغ به همان موارد است .هر چند که منبر رفتن وسخنرانی از اتم مصادیق تبلیغی است وحقیقتا از یک طلبه انتظار یک سخنرانی شیوا وجذاب می رود ولی تبلیغ را نیز نباید منحصر در برخی از مصادیق خاص تبلیغی کرد .هر چند که در مطالب گذشته اهمیت منبر وخطابه را خاطر نشان کردیم وهدف از توسعه مصادیق تبلیغی حذف منبر وخطابه نیست که اصلا قابلیت حذف پذیری در منبر وسخنرانی وجود ندارد ولی می توانیم متناسب با استعداد وعلاقه ای که طلاب دارند مصادیق دیگری از تبلیغ را مطرح ساخت که طلبه در آن مستعد تر است وتوانمندی بیش تری دارد وبهتر می تواند اثر گذار باشد .البته باید در همین جا نکته دیگری را یادآور شوم که در حوزه فعلی تبلیغ منحصر در سخنرانی نیست ولی معمول فرم های تبلیغی با این ساختار طراحی شده اند وخوب طلبه ای که استعداد خوبی در سخنرانی ندارد ولی خیلی خوب می تواند داستان بنویسد ویا اجراهای جذاب داشته باشد ودر یک اجرای جذاب یپام دینی را منقل کند ومثال های دیگری که در این زمینه وجود دارد، در فرم های تبلیغی گنجانده شود وتوسعه ای در مصادیق کار تبلیغی صورت گیرد . ✍این یادداشت ادامه دارد... 🆔@abhas313
🔰موضوعات کاربردی وقابل استفاده برای شما مخاطبین عزیز👇👇👇 ❤️😍مجموعه مقالات ویادداشت های حجت الاسلام مهدی میرزائی👍 ❤️😍مجموعه بیش از هزار درس گفتار علمی در بیش از دویست موضوع👍 ❤️😍خانواده متعالی👍 ❤️😍یادداشت های شبه توئیتی👍 ❤️😍سلسله سخنرانی های سیره معصومین علیهم السلام👍 ❤️😍پاسخ به پرسش های مخاطبین👍 ❤️😍مباحث کاربردی در تربیت دینی👍 ❤️😍لوح پژوهشی مطلع👍 ❤️😍سلسله بحث های "جهاد کبیر یعنی جهاد تبیین"👍 ❤️😍آنچه طلاب را تجهیز می کند وبرای ورود به حوزه کاربردی است 👍 ❤️😍تقریرات دروس👍 ❤️😍قطب نمای تمدن👍 ❤️😍مجموعه ادعیه وزیارات👍 ❤️😍تدریس دروس فلسفه،جامعه شناسی،تحلیل فرهنگی،مدیریت خانواده وسبک زندگی،دین وزندگی ومعارف دوره دبیرستان👍 ❤️😍فهرست سرفصل تدریسدبرخی از دروس حوزوی 👍 ❤️😍از فلسفه کهن تا فلسفه های جدید👍 ❤️😍بسته فوت وفن های پژوهش ومقاله نویسی👍 ❤️😍لذت مطالعه با تسلط بر فنون مطالعاتی👍 ❤️😍فنون تدریس ادبیات عرب👍 ❤️😍تدریس تخصصی دانش تجوید👍 ❤️😍فنون تخصصی قرائت قرآن👍 ❤️😍بر بلندای سبک زندگی👍 ❤️😍فنون ذکر مصیبت ومدح اهل بیت👍 ❤️😍یادداشت های توئیتی👍 😁😂ببین یه کانال گردی کنی چیزای خوبی گیرت میاد که تو صد تا کانال دیگه هم پیدا نمی کنی!!!!!!!!! 🤣از ما گفتن بود....... 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2977300515Ca95214c6eb
💠 📍حافظه تاریخی https://eitaa.com/abhas313/3518 📍مرجعیت زبان فارسی https://eitaa.com/abhas313/3534 📍امتداد اجتماعی فقه وحکمت https://eitaa.com/abhas313/3522 📍اقتصاد متصلب لیبرال https://eitaa.com/abhas313/3326 📍ریشه ها وراهکارهای توسعه فرهنگ حجاب https://eitaa.com/abhas313/2236 📍جنگ گنج https://eitaa.com/abhas313/3517 📍مسمومیت تاریخی https://eitaa.com/abhas313/3579 📍تبلیغ مرتبه اول است یعنی.... https://eitaa.com/abhas313/3635 📍تکمیل فرایند تحصیل علوم حوزوی با روی آوری به اندیشکده های حل مسأله.... https://eitaa.com/abhas313/3756 📍یه روایت تبلیغی ویه دردودل درون گفتمانی https://eitaa.com/abhas313/3742 📍خاطره_مادرانه_عالمانه https://eitaa.com/abhas313/3855 📍کف بازار تحصیل حوزوی https://eitaa.com/abhas313/3931 📍بای ذنب قتلت https://eitaa.com/abhas313/4203 📍روایتی از مظلومیت تاریخی مردم افغان ودرس های آن برای ما..... https://eitaa.com/abhas313/4012 📍نقدی بر اندیشه های التقاطی داوود مدرسیان در تخریب چهره حوزه های علمیه https://eitaa.com/abhas313/4050 📍نقدی بر نا اندیشه های مداراتی محمدتقی اکبر نژاد https://eitaa.com/abhas313/4196 📍ریشه شناسی عدم تمایل به تبلیغ در میان طلاب https://eitaa.com/abhas313/4716 🆔@abhas313