#امام_رضا
🔰هرچقدر ما به یاد امام رضا علیهالسلام هستیم، آن حضرت هم به یاد ما و دعاگوی ما هستند...
حسن بن جَهْم گوید:
به حضرت ابو الحسن علی بن موسی الرضا علیهالسلام عرض کردم:
مرا در دعا فراموش نفرمایید.
امام علیه السّلام فرمودند:
تو میپنداری که من تو را فراموش میکنم!؟
راوی گوید: من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا میکند و من هم از شیعیان او هستم.
پس عرض کردم: نه، میدانم مرا فراموش نمیکنید.
امام علیه السّلام فرمودند:
چگونه فهمیدی؟
عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا میکنید.
امام علیه السّلام فرمودند:
جز این چیز دیگری هم دانستی؟
عرض کردم: خیر.
امام علیهالسّلام فرمودند:
إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَکَ عِنْدِی فَانْظُرْ إِلَی مَا لِی عِنْدَکَ
🔹هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونهای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟
تو چقدر به یاد من هستی؟ من همان اندازه به یاد توأم.
#فضائل_رضوی
📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية
جلد : 2 صفحه : 652
🌐https://lib.eshia.ir/11005/2/652
🆔@abhas313
#امام_رضا
💠زیارت امام رضا که مشرف می شوید، آقا سه جا به دیدارتان می آید...
قَالَ الرِّضَا ع مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ.
🔆امام رضا عليه السّلام فرمود:
هر كس مرا در غربت زيارت كند من بروز قيامت در سه جا به نزد او خواهم آمد تا از ترسهاى آنها نجاتش بخشم:هنگامى كه نامههاى اعمال مردم از راست و چپ پران شوند و در نزد صراط و در نزد ميزان.
📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 2 صفحه : 584
🌐https://lib.eshia.ir/11021/2/584
#فضائل_رضوی
🆔@abhas313
🔰سبک زندگی رضوی
🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند.
ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف ميکند:
یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛
دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛
سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نميکرد؛
چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛
پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛
شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛
هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛
هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛
نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مينشست؛
ده) شبها کم ميخوابيد؛ اکثر شبها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛
یازده) زياد روزه ميگرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نميداد؛ و ميگفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛
دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شبهای تاريک اين کار را میکرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184)
🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
#امام_رضا
#سبک_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تشرف آیت الله حقشناس محضر #امام_رضا علیه السلام
❗️ حضرت رضا این شعر را خواندند:
رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم!!
وز غیر ما به سوی تو روی آورد بلا!!
#فضائل_رضوی
@abhas313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدم قدم داره دلم میزه فریاد با چشم گریان جلو پنجره فولاد
مهدی میرزائی
🔰ماجرای نقش دو شیر در حال بلعیدن یک مرد در بالای ایوان نقارهخانه در صحن انقلاب (صحن عتیق) حرم رضوی
🔸در این صحنه مردی با ریش و سیبیلی بلند، سری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شدهاند. یک شیر سر او را در دهان دارد و شیر دیگر کمر و پهلوی مرد را میدرد. چشمان و دهان مرد از وحشت باز مانده است.
🔸اما ماجرای این شیرها: بعد از جریان اقامه نماز باران در مرو توسط حضرت رضا علیه السلام و بارانی که بلافاصله باریده شد آن هم در فصل تابستان محبوبیت امام چندین در بین مردم چندین برابر شد و مامون تلاش کرد در مجلسی این ابهت امام را بشکند
🔸نقل شده است که فردی به نام حمید بن مهران در مجلسی که مأمون عمدا ترتیب داده بود، امام را به بی ادبی به سحر و عوام فریبی متهم کرد و طلب معجزه زنده کردن شیرهای روی پرده و خوردنش را کرد.
🔸امام بلافاصله به نقش شیرهای روی پردهای اشاره کردند که پشت سر مأمون قرار داشت و فرمودند: این ملعون را ببلعید. بیدرنگ، تصاویر به صورت دو شیر زنده ظاهر شدند (خلق شدند) و او را بلعیدند، به طوری کوچکترین اثری از او هم باقی نماند و دوباره با اشاره امام، به جای خود برگشتند.
🔸مأمون که از این صحنه به شدت ترسیده بود، گفت: الحمد لله که خداوند ما را از شر حمید بن مهران نجات داد! سپس گفت: یابن رسول الله؛ خلافت متعلق به جد شما رسول الله است و بعد از او شما سزاوار آن هستید. اگر میخواهید، من اکنون خلافت را به شما واگذار کنم.
امام فرمود: من اگر خلافت را می خواستم، به تو مهلت نمیدادم. ولی خداوند به من امر فرموده که تو را به حال خود رها کنم.
عیون الاخبار الرضا(ع) شیخ صدوق ج ۲، ص ۱۶۷
@abhas313
زیارةُ أبی أفضَلُ من زیارةِ الحسین [علیهالسلام] لأنّ الحسین [علیهالسلام] یزورُهُ العامّة و الخاصَّة، و أبی لایزورُهُ إلا الخاصّة؛
زیارت پدرم [امام رضا علیهالسلام] از زیارت امام حسین [علیهالسلام] افضل است؛ زیرا امام حسین [علیهالسلام] را عامّه و خاصّه زیارت میکنند، ولی پدرم را جز خاصّه [شیعیان دوازده امامی] زیارت نمیکنند.»(رک: الکافی، ج۴، ص۵۸۴؛ تهذیبالأحکام، ج۶، ص۸۴؛ وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۵۶۲؛ کامل الزیارات، ص۳۰۶؛ عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۱).
🆔@abhas313
زمانی که دعبل به بیت زیر رسید:
و قبر ببغداد لنفس زکیة
تضمنها الرحمن فی الغرفات
در بغداد قبر رادمرد و نفس پاکیزه ای است که خداوند آن را در غرفه های بهشت با رحمت خود جای داده است.
( اشاره به قبر موسی بن جعفر علیه السلام است. )
آن حضرت فرمود: ای دعبل! می خواهی بعد از این بیت، دو بیت دیگر به پیوندم تا قصیده ات کامل شود؟
عرض کرد: بلی. یا بن رسول الله علیه السلام فرمود:
و قبر بطوس یالها من مصیبة
الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعث الله قائما
یفرج عنا الغم و الکربات
و قبری در توس خواهد بود که چه مصیبتها بر آن وارد می شود.
که پیوسته آتش حسرت در درون می افروزد، آتشی که تا روز حشر شعله می کشد؛ تا خداوند روزی؛ قائم آل محمد علیه السلام را برانگیزد که غبار غم و اندوه را از دل ما و دوستدارانش، بزداید. اللهم عجل فرجه الشریف.
دعبل گفت: آقا! آنجا قبر کیست؟
قال علیه السلام: قبری و لا تنقضی الایام و اللیالی حتی یصیر طوس مختلف شیعتی و زواری الافمن زارنی فی غربتی بطوس کان معی فی درجتی یوم القیامة مغفورا له.
فرمود: قبر من است و روزها و شبها به پایان نخواهد آمد؛ مگر آنکه شهر توس محل رفت و آمد پیروان و زائران من گردد. به درستی که هر که در شهر توس و غربت من مرا زیارت کند، روز قیامت با من در درجه من باشد و گناهانش آمرزیده شود.
عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 632.
غنائم .
بحار، ج 49، ص 246، بقیه اشعار دعبل که در آنجا نقل شده بیش از هفتاد بیت است .
638192371159274429.pdf
25.58M
درباره حجاب
گزارش تحلیلی وضعیت حجاب در ترکیه
✍ امیرحسین نبی
ترکیه تاریخ پر فراز و نشیبی طی کرده در حوزه حجاب
و البته مبارزات مردمی زیادی برای تغییر قوانین و قواعد ضدحجاب و خانم های محجبه
تا همین چندسال پیش هم حجاب در بسیاری از جاها ممنوع بود.
این فایلی که براتون گذاشتم رو مرکز رصد فرهنگی تهیه کرده و حدود ۵۰ صفحه س
پینوشت۱:
مطالعه درباره سیاستها و فضای حجاب در ترکیه برای فیلم فعالان فرهنگی خصوصا فعالان حوزه حجاب و عفاف لازمه. پس حتماً این گزارش رو ببینین.
پینوشت۲:
کلا گزارش های مرکز رصد فرهنگی کشور خیلی مفید و قابل استفاده س برای اهالی فرهنگه.
اینم سایتش:
https://ircud.ir
.
مجموعه سخنرانی هاوجلسات معارفی👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
❤️"معارفی از اربعین"
https://eitaa.com/abhas313/3976
❤️"سیره معصومین"
https://eitaa.com/abhas313/3647
❤️مجموعه فیلم های کوتاه "سلوک عتباتی"
https://eitaa.com/abhas313/4065
❤️تاریخ عصر نبوی
https://eitaa.com/abhas313/3973
❤️تاریخ عصر خلافت
https://eitaa.com/abhas313/3974
❤️عصر احیاء اسلام راستین وتشکیل دولت مخفی
https://eitaa.com/abhas313/5837
❤️صبح جمعه های مهدوی
https://eitaa.com/abhas313/3953۷
❤️عهدی با جان؛لطائفی از دعای عهد
https://eitaa.com/abhas313/5326
❤️ولایت فقاهت وعدالت؛چالش ها وپرسش ها
https://eitaa.com/abhas313/3968
❤️ضرورت مطالعات تاریخی
https://eitaa.com/abhas313/1508
❤️منبع شناسی تاریخ اسلام
https://eitaa.com/abhas313/1509
❤️ادعیه وزیارات
https://eitaa.com/abhas313/3930
❤️پاسخ به پرسش های مخاطبین
https://eitaa.com/abhas313/3796
❤️یادداشت های توئیتی
https://eitaa.com/abhas313/3762
❤️شب تحول وسرنوشت
https://eitaa.com/abhas313/3154
https://eitaa.com/abhas313/3158
❤️اسرار اعتکاف
https://eitaa.com/abhas313/4574
❤️مجموعه مباحث معرفتی بین نمازمسجد حضرت رقیه س رمضان۱۴۴۵
https://eitaa.com/abhas313/5231
❤️نشست های معارفی با نوجوانان گفتمان انقلاب
https://eitaa.com/abhas313/5233
❤️مجموعه سخنرانی های معرفتی شب های قدررمضان۱۴۴۵
https://eitaa.com/abhas313/5232
❤️مجموعه سخنرانی های معارفی شهر تنکابن استان مازندران
https://eitaa.com/abhas313/3737
❤️مجموعه صدها سخنرانی معارفی در سیره حسینی
https://eitaa.com/abhas313/5862
❤️بسته جامع سیره وکلام رضوی
https://eitaa.com/abhas313/6398
💡حتما به این کانال بپویندید::👇👇
🆔@abhas313
💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود"
متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.علل الشرائع – الشیخ الصدوق – ج ۱ ص ۱۷۶/معانی الأخبار – الشیخ الصدوق – ص ۲۰۴ .
ترجمه:
خ
ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردد،پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشتت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر میبریم؟
ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است.
پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای أبا ذرّ آن را می دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت میباشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵)
🆔@abhas313