eitaa logo
مهدی میرزائی
571 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
431 ویدیو
574 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی میرزائی
#پرسش_مخاطبین با توجه به اختلافات مصاحف در دوره صحابه ونزاع های دینی در این مورد وجمع آوری قرآن در ع
🔰ریشه یابی اختلافات قرائات در دوره صحابه مجموعه ای از قرائن وجود دارد که بعد از شهادت پیامبر ص ودر دوران خلیفه اول ودوم به دلایل مختلفی در میان قرائت های صحابه پیامبر اختلافاتی را شاهدیم واز سوئی به دلیل تعصبات پیروان هر یک از قرائت ها ستیزهایی صورت گرفته است . برخی از عوامل مانند :خلط نصوص قرآن با برخی از نکات تفسیری در پاره‏ای از مصاحف واز طرفی اجتهادات برخی از صحابه در تبدیل برخی از کلمات قرآن با مترادف آن مانندواتمّوا الحجّ والعمرة للبیت و عده‏ای می‏خواندند: واتمّوا الحجّ والعمرة لله» (ابوداود، المصاحف، 18)موجب این اختلافات شدید شده بود وبا توجه به اینکه هریک از صحابه در منطقه ای قرائت می کردند واهالی آن شهر نیز متاثر ومتعصب به آن قرائت بودند در صورت شنیدن قرائت های دیگر ستیزها ونزاع هایی صورت می گرفت که می رفت به جنگ های درون دینی منجر گردد ‌ 🔰مریدات تاریخی بر نزاع های مذهبی بر سر اختلاف قرائات صحابه بخاری پس از ذکر سند از قول انس بن مالک می‏نویسد: «حذیفة بن یمان بر عثمان وارد شد در حالی که قبل از آن با اهالی شام در فتح ارمنستان و آذربایجان حضور داشت. حذیفه از اختلاف سربازان (شامیان و عراقیان) در مسأله اختلاف قراءات به وحشت افتاده خود را به عثمان رساند و به او گفت: ای امیر مؤمنان این امّت را در یاب قبل از آنکه همانند یهود و نصاری در کتاب خود دچار اختلاف گردند، در اینجا عثمان به دنبال حفصه فرستاد و به او گفت که مصحف خود را (همان مصحفی که در خلافت ابوبکر فراهم شده بود) بفرست تا از آن مصحف نسخه برداری کنیم و سپس آن را به سوی تو باز گردانیم»(همو، 6/581). ب ـ سیوطی به نقل از المصاحف ابن اشته آورده است: «در عهد عثمان مردم در قرائت قرآن دچار اختلاف شدند به طوری که شاگردان و معلمان به پیکار و زد و خورد پرداختند. این خبر به عثمان رسید. او به مردم (مدینه) گفت: شما که در حضور من قرآن را تکذیب کرده و در قرائت آن به لغزش افتاده‏اید، قطعا آنان که دورترند، میزان تکذیب و خطایشان بیشتر خواهد بود. ای اصحاب محمد (ص) جمع شوید و برای مردم مصحفی بنویسید که راهنمای آنان باشد. در اینجا بود که عده‏ای جمع شدند و برای مردم قرآنی نوشتند...»(همو، 1/209؛ طبری، 1/21). 🔰تدوین تمام قرآن به صورت مصاحف در زمان پيامبر ونظارت اهل بیت ع بر جمع آوری عثمانی قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله كتابت و دست كم به صورت صحف يعنى مجموعه هاى پراكنده تدوين شد و مرحله جمع و تدوين در زمان ابوبكر و مرحله توحيد مصاحف در دوره عثمان نيز با نظارت تقريرى امام على عليه السلام همراه بود. توضيح اين كه به گفته سيوطى و ديگر مورّخان و پژوهشيان قرآنى ، همه قرآن در زمان پيامبر خدا نوشته شده ، ولى در يك جا گردآورى نشده بود.قرآن پژوهان و دانشمندان شيعه در اين باره بسيار نوشته و ادلّه موضوع را آورده اند. كار عثمان ، عبارت بود از الغاى قرائت هايى كه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله اخذ نشده بود ، يكدست كردن مصحف و نيز اكتفا به متن آيات با حذف تأويل و تفسير متن قرآن، بدون آن كه موجب تحريف در الفاظ آيات شود.همين كار را نيز نمى توان بيرون از نظارت امير المؤمنين عليه السلام پنداشت ؛ زيرا هر چند امام على عليه السلام رياست گروه گردآورى و يكدست سازى را بر عهده نداشت ، اما شاهد و ناظر ماجرا بود و هيچ اعتراضى از ايشان ثبت نشده است. امامانِ اهل بيت نيز همگى به قرآن موجود ، پايبند و حجّيت آن را پذيرفته بودندو آن را در سخنان و احتجاجات و ادعيه و نمازهاى خويش عيناً استفاده مى كردند . بنا بر اين، نظارت تقريرى امامان معصوم(ع) را نمى توان انكار كرد. از سویی اهتمام و حساسيت فوق العاده مسلمانان به قرآن، وجود شمار بسيارى حافظ قرآن و صحيفه هايى در سراسر ممالك اسلامى كه قرآن در آنها مكتوب بود از عواملى اند كه راه را بر هرگونه افزايش، كاهش و تغيير در قرآن مى بندند 🔰وجود روایات شیعی مبنی بر تحریف قرآن مربوط به زمان عصر صحابه وقبل از جمع آوری قرآن تا دوره عثمان است . در روایات شیعه با دو گونه روایات مواجه هستیم؛روایات عرض احادیث بر کتاب که مضمون آن ها این است که در صورت اطمینان به حدیث آن را بر قرآن عرضه کنید که این مبتنی بر عدم تحریف قرآن است واز سوئی روایاتی داریم مبتنی بر تحریف قرآن که هر دو دسته باهم تعارض دارند و برای حل تعارض می گوییم روایات تحریف ناظر به جمع آوری قرآن تا قبل از جمع اوری قرآن در زمان عثمان است چرا که ائمه همان قرآن وقرائت مشهور را پذيرفتند واگر تحریفی در آن بود به سبب موقعیت هدایتگری شان باید به گوش مسلمین می رساندند.
مهدی میرزائی
📍#پاسخ_به_پرسش_های_مخاطبین علت اختلاف فتاوا چیست ؟ https://eitaa.com/abhas313/3767 چگونه احکام در زم
📍آیا کمیل به دلیل تخریب مقبره کوروش از حاکمیت فارس خلع شد؟ https://eitaa.com/abhas313/6251 📍پایان مبارزه با اسرائیل چیست؟ https://eitaa.com/abhas313/6319 📍آیا آیات قرآن برای اعراب است؟ https://eitaa.com/abhas313/6125 📍با توجه به اختلافات مصاحف در دوره صحابه ونزاع های دینی در این مورد وجمع آوری قرآن در عصر خلیفه سوم آیا قرآن تحریف نگردیده است؟؟ https://eitaa.com/abhas313/6395 📍بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود https://eitaa.com/abhas313/6419 📍آیا شهادت حضرت محسن ع بلافاصله بعد از شهادت پیامبرص بوده است؟ https://eitaa.com/abhas313/6433 📍توی صفحه164 کتاب سفینه‌البهار‌ ‌امده ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند؛این مطلب صحت داره؟ https://eitaa.com/abhas313/6457 📍چگونه روانخوانی خود را تقویت کنیم؟ https://eitaa.com/abhas313/6468
بسم الله الرحمن الرحیم یا عبدالعظیم! أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم على بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک. « اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 » بسم الله الرحمن الرحیم ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.
یکی از زیباترین فضائل زیارت حضرت ثامن الحجج ع 🔰زائر خدا در عرش
مرحوم آیت الله فهری زنجانی (از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی قاضی و نماینده امام و مقام معظم رهبری در سوریه)می فرمود به آیت الله بهجت اصرار کردم یکی از اسرار را بفرماید ایشان پس از اصرار ما فرمودند: من در حرم امام رضا علیه السلام خود حضرت را زیارت کردم و سه مرتبه فرمودند: آیا ممکن است کسی به ما پناه بیاورد و ما پناهش ندهیم. مرحوم استاد حاج غلامحسین حیدری هم میگفت همین مطلب را از مرحوم آیت الله فهری شنیده و سپس از آیت الله بهجت سوال کرده و ایشان تایید نموده بودند. قابل توجه این است که آیت الله فهری قبل از آیت الله بهجت رحلت کردند
🔰دو پاره تن در کلام رسول خدا ص 💠فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی و مَنْ سَرّها فَقد سَرّنی شیخ صدوق، الامالی، ۱۴۱۷ق، ص۱۶۵ 💠قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صُلِّيَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ به زودي پاره‏ي تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي‏کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام مي‏سازد. (الوافی ج14 ص1551) 💠سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کربته وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ پاره‏اي از تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ گرفتاري او را زيارت نمي‏کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي‏زدايد و هيچ گنهکاري به زيارت او نائل نمي‏شود، مگر آن که خداوند گناهانش را مي‏آمرزد. (وسائل الشیعه ج10 ص437)
FZ_Volume 9_Issue 34_Pages 31-47.pdf
335.5K
زیارت امام رضا(علیه السلام) در آیینه روایات
مرحوم کلینی در کافی شریف، شیخ صدوق در من لا یحضر و أمالی، شیخ طوسی در تهذیب و مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات که روایاتش زیارات اهل بیت هست، نقل کردند. حدیث از آقا موسی بن جعفر(س) هست. آقا فرمودند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی» کسی به زیارت قبر فرزندم علی بن موسی الرضا برود، «عَلِی کانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ کسَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً» خداوند ثواب هفتاد حج مبرور به او عطا می کند. راوی جا خورد که هفتاد حج؟ فرمود: «قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ حَجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ» هفتصد حج. باز تعجب کرد. فرمود: «قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ» هفتاد هزار حج مقبول، «قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ» گاهی حج پذیرفته نمی شود. هفتاد هزار حجی که برای زیارت فرزندم امام رضا گفتم، ثواب هفتاد حج مقبول خداوند عطا می کند. باز راوی تعجب کرد و فرمود: هفتاد هزار حج در زیارت امام رضا؟ حضرت فرمود: «مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیلَةً» کسی یک شب مهمان امام رضا باشد. مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است. باز راوی تعجب کرد و گفت: زیارت خدا در عرش؟ حضرت فرمود: بله.
می گفت با امام رضا ع درد ودل می کردم می گفتم آقا جان ماشاء الله این شبا چه قدر سرت شلوغه اما بمیرم برای اون آقایی که بالاسرش حتی یه شمع هم روشن نیست
گدایم و نظرم سوی شاه ذوالکرم است دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است
🔵روایت عجیبی درباره زیارت امام رضا علیه السلام وجود دارد که تقدیم می کنم: ⚪هر سختی و لو یک قطره باران در مسیر زیارت اجر و پاداش جداگانه دارد! 🟣نکته دوم اینکه از لحظه حرکت از وطن تمام مسیر تا حرم مطهر، زائر زیر نظر هست، این از این روایت کاملا فهمیده می شود: 🟢عَبْدُ اَلْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيُّ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا زَارَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلاَّ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ . 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۶۵۴ 🟠 حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام از امام جواد علیه السلام شنیدم که می فرمود: 🟤«هیچ کس پدرم را زیارت نمی کند و صدمه ای از باران و سرما و گرما به او نمی رسد، مگر اینکه خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند». 🆔@abhas313