eitaa logo
حجت الاسلام مهدی میرزائی
529 دنبال‌کننده
3هزار عکس
376 ویدیو
544 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰هرچقدر ما به یاد امام رضا علیه‌السلام هستیم، آن حضرت هم به یاد ما و دعاگوی ما هستند... حسن بن جَهْم گوید: به حضرت ابو الحسن علی بن موسی الرضا علیه‌السلام عرض کردم: مرا در دعا فراموش نفرمایید. امام علیه السّلام فرمودند: تو می‌پنداری که من تو را فراموش می‌کنم!؟ راوی گوید: من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا می‌کند و من هم از شیعیان او هستم. پس عرض کردم: نه، می‌دانم مرا فراموش نمی‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: چگونه فهمیدی؟ عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا می‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: جز این چیز دیگری هم دانستی؟ عرض کردم: خیر. امام علیه‌السّلام فرمودند: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَکَ عِنْدِی فَانْظُرْ إِلَی مَا لِی عِنْدَکَ 🔹هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونه‌ای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟ تو چقدر به یاد من هستی؟ من همان اندازه به یاد توأم. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية جلد : 2 صفحه : 652 🌐https://lib.eshia.ir/11005/2/652 🆔@abhas313
💠زیارت امام رضا که مشرف می شوید، آقا سه جا به دیدارتان می آید... قَالَ الرِّضَا ع مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ. 🔆امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس مرا در غربت زيارت كند من بروز قيامت در سه جا به نزد او خواهم آمد تا از ترسهاى آن‌ها نجاتش بخشم:هنگامى كه نامه‌هاى اعمال مردم از راست و چپ پران شوند و در نزد صراط‍‌ و در نزد ميزان. 📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 2 صفحه : 584 🌐https://lib.eshia.ir/11021/2/584 🆔@abhas313
🔰سبک زندگی رضوی 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تشرف آیت الله حق‌شناس محضر علیه السلام ❗️ حضرت رضا این شعر را خواندند: رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم!! وز غیر ما به سوی تو روی آورد بلا!! @abhas313
🔰‍ماجرای نقش دو شیر در حال بلعیدن یک مرد در بالای ایوان نقاره‌خانه در صحن انقلاب (صحن عتیق) حرم رضوی 🔸در این صحنه مردی با ریش و سیبیلی بلند، سری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شده‌اند. یک شیر سر او را در دهان دارد و شیر دیگر کمر و پهلوی مرد را می‌درد. چشمان و دهان مرد از وحشت باز مانده است. 🔸اما ماجرای این شیرها: بعد از جریان اقامه نماز باران در مرو توسط حضرت رضا علیه السلام و بارانی که بلافاصله باریده شد آن هم در فصل تابستان محبوبیت امام چندین در بین مردم چندین برابر شد و مامون تلاش کرد در مجلسی این ابهت امام را بشکند 🔸نقل شده است که فردی به نام حمید بن مهران در مجلسی که مأمون عمدا ترتیب داده بود، امام را به بی ادبی به سحر و عوام فریبی متهم کرد و طلب معجزه زنده کردن شیرهای روی پرده و خوردنش را کرد. 🔸امام بلافاصله به نقش شیرهای روی پرده‌ای اشاره کردند که پشت سر مأمون قرار داشت و فرمودند: این ملعون را ببلعید. بی‌درنگ، تصاویر به صورت دو شیر زنده ظاهر شدند (خلق شدند) و او را بلعیدند، به طوری کوچکترین اثری از او هم باقی نماند و دوباره با اشاره امام، به جای خود برگشتند. 🔸مأمون که از این صحنه به شدت ترسیده بود، گفت: الحمد لله که خداوند ما را از شر حمید بن مهران نجات داد! سپس گفت: یابن رسول الله؛ خلافت متعلق به جد شما رسول الله است و بعد از او شما سزاوار آن هستید. اگر می‌خواهید، من اکنون خلافت را به شما واگذار کنم. امام فرمود: من اگر خلافت را می خواستم، به تو مهلت نمی‌دادم. ولی خداوند به من امر فرموده که تو را به حال خود رها کنم. عیون الاخبار الرضا(ع) شیخ صدوق ج ۲، ص ۱۶۷ @abhas313
زیارةُ أبی أفضَلُ من زیارةِ الحسین [علیه‌السلام] لأنّ الحسین [علیه‌السلام] یزورُهُ العامّة و الخاصَّة، و أبی لایزورُهُ إلا الخاصّة؛ زیارت پدرم [امام رضا علیه‌السلام] از زیارت امام حسین [علیه‌السلام] افضل است؛ زیرا امام حسین [علیه‌السلام] را عامّه و خاصّه زیارت می‌کنند، ولی پدرم را جز خاصّه [شیعیان دوازده امامی] زیارت نمی‌کنند.»(رک: الکافی، ج۴، ص۵۸۴؛ تهذیب‌الأحکام، ج۶، ص۸۴؛ وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۵۶۲؛ کامل الزیارات، ص۳۰۶؛ عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۱). 🆔@abhas313
زمانی که دعبل به بیت زیر رسید: و قبر ببغداد لنفس زکیة تضمنها الرحمن فی الغرفات در بغداد قبر رادمرد و نفس پاکیزه ای است که خداوند آن را در غرفه های بهشت با رحمت خود جای داده است. ( اشاره به قبر موسی بن جعفر علیه السلام است. ) آن حضرت فرمود: ای دعبل! می خواهی بعد از این بیت، دو بیت دیگر به پیوندم تا قصیده ات کامل شود؟ عرض کرد: بلی. یا بن رسول الله علیه السلام فرمود: و قبر بطوس یالها من مصیبة الحت علی الاحشاء بالزفرات الی الحشر حتی یبعث الله قائما یفرج عنا الغم و الکربات و قبری در توس خواهد بود که چه مصیبتها بر آن وارد می شود. که پیوسته آتش حسرت در درون می افروزد، آتشی که تا روز حشر شعله می کشد؛ تا خداوند روزی؛ قائم آل محمد علیه السلام را برانگیزد که غبار غم و اندوه را از دل ما و دوستدارانش، بزداید. اللهم عجل فرجه الشریف. دعبل گفت: آقا! آنجا قبر کیست؟ قال علیه السلام: قبری و لا تنقضی الایام و اللیالی حتی یصیر طوس مختلف شیعتی و زواری الافمن زارنی فی غربتی بطوس کان معی فی درجتی یوم القیامة مغفورا له. فرمود: قبر من است و روزها و شبها به پایان نخواهد آمد؛ مگر آنکه شهر توس محل رفت و آمد پیروان و زائران من گردد. به درستی که هر که در شهر توس و غربت من مرا زیارت کند، روز قیامت با من در درجه من باشد و گناهانش آمرزیده شود. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص ‍ 632. غنائم . بحار، ج 49، ص 246، بقیه اشعار دعبل که در آنجا نقل شده بیش از هفتاد بیت است .
638192371159274429.pdf
25.58M
درباره حجاب گزارش تحلیلی وضعیت حجاب در ترکیهامیرحسین نبی ترکیه تاریخ پر فراز و نشیبی طی کرده در حوزه حجاب و البته مبارزات مردمی زیادی برای تغییر قوانین و قواعد ضدحجاب و خانم های محجبه تا همین چندسال پیش هم حجاب در بسیاری از جاها ممنوع بود. این فایلی که براتون گذاشتم رو مرکز رصد فرهنگی تهیه کرده و حدود ۵۰ صفحه س پی‌نوشت۱: مطالعه درباره سیاست‌ها و فضای حجاب در ترکیه برای فیلم فعالان فرهنگی خصوصا فعالان حوزه حجاب و عفاف لازمه. پس حتماً این گزارش رو ببینین. پی‌نوشت۲: کلا گزارش های مرکز رصد فرهنگی کشور خیلی مفید و قابل استفاده س برای اهالی فرهنگه. اینم سایتش: https://ircud.ir .
مجموعه سخنرانی هاوجلسات معارفی👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ❤️"معارفی از اربعین" https://eitaa.com/abhas313/3976 ❤️"سیره معصومین" https://eitaa.com/abhas313/3647 ❤️مجموعه فیلم های کوتاه "سلوک عتباتی" https://eitaa.com/abhas313/4065 ❤️تاریخ عصر نبوی https://eitaa.com/abhas313/3973 ❤️تاریخ عصر خلافت https://eitaa.com/abhas313/3974 ❤️عصر احیاء اسلام راستین وتشکیل دولت مخفی https://eitaa.com/abhas313/5837 ❤️صبح جمعه های مهدوی https://eitaa.com/abhas313/3953۷ ❤️عهدی با جان؛لطائفی از دعای عهد https://eitaa.com/abhas313/5326 ❤️ولایت فقاهت وعدالت؛چالش ها وپرسش ها https://eitaa.com/abhas313/3968 ❤️ضرورت مطالعات تاریخی https://eitaa.com/abhas313/1508 ❤️منبع شناسی تاریخ اسلام https://eitaa.com/abhas313/1509 ❤️ادعیه وزیارات https://eitaa.com/abhas313/3930 ❤️پاسخ به پرسش های مخاطبین https://eitaa.com/abhas313/3796 ❤️یادداشت های توئیتی https://eitaa.com/abhas313/3762 ❤️شب تحول وسرنوشت https://eitaa.com/abhas313/3154 https://eitaa.com/abhas313/3158 ❤️اسرار اعتکاف https://eitaa.com/abhas313/4574 ❤️مجموعه مباحث معرفتی بین نمازمسجد حضرت رقیه س رمضان۱۴۴۵ https://eitaa.com/abhas313/5231 ❤️نشست های معارفی با نوجوانان گفتمان انقلاب https://eitaa.com/abhas313/5233 ❤️مجموعه سخنرانی های معرفتی شب های قدررمضان۱۴۴۵ https://eitaa.com/abhas313/5232 ❤️مجموعه سخنرانی های معارفی شهر تنکابن استان مازندران https://eitaa.com/abhas313/3737 ❤️مجموعه صدها سخنرانی معارفی در سیره حسینی https://eitaa.com/abhas313/5862 ❤️بسته جامع سیره وکلام رضوی https://eitaa.com/abhas313/6398 💡حتما به این کانال بپویندید::👇👇 🆔@abhas313
💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود" متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.علل الشرائع – الشیخ الصدوق – ج ۱ ص ۱۷۶/معانی الأخبار – الشیخ الصدوق – ص ۲۰۴ . ترجمه: خ ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردد،پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی‏ برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد می‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشتت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر می‏بریم؟ ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای أبا ذرّ آن را می‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت می‏باشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵) 🆔@abhas313
🔰روایات از حیث سندی ضعیف است وافرادی در سند حدیث قرار دارند که مبهم ویا مجهولند . 🔰هیچ حدیث معتبری وجود ندارد که بیان کند «هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم»!. و این مطلبی جعلی است. 🔰روزهای سال با هم یکسان هستند، معنا ندارد، بدون علت ماهی بر سایر ماه ها برتری این چنینی پیدا کند که به صرف بیان تمام شدن آن ماه بهشت لازم و بشارت داده شود!. 🔰در روایاتی که اشاره به ماه آذر شده است ، منظور بیان برتری و جایگاه ویژه جناب ابوذر در طی یک حادثه است تا ماندگاری آن بیشتر شود. البته برخی از اهل سنت مانند احمد حنبل این روایت را قبول نکرده اند، شاید چرایی آن این باشد که ابوذر از حامیان اصلی اهل البیت علیهم السلام بوده و اثبات چنین فضیلتی برای آنان گران تمام می شده است. 🔰خبر سایر اصحاب به اتمام ماه آذر سبب بشارت آنان به بهشت نشد! لذا نمی توان برای سایر مسلمانان در نسلهای بعد این حدیث را جاری بدانیم. 🔰برای اینکه کسی به اشتباه نیفتد در حدیث به خوبی آمده است که پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم ماه را می دانستند و ملاک صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلکه مقصود بیان فضیلتی برای ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ » 🔰از همه اینها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه های رومی است و ماه رومی روزهایش با ماه قمری تطابق ندارد. لذا اینگونه نیست که همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان این بشارت ها را برای این ماه دانست. 🆔@abhas313
💡تحلیل صدوری ودلالی حدیث موسوم به رفع قلم در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی 🔸حجت الاسلام مهدی میرزائی 🆔@abhas313
از گوشه ای از حرم نائب الزیاره ودعاگوی همه دوستان هستم
ثانیه های پایانی ماه صفره تو فاطمیه‌ات این روزها شروع شده دلت شبیه دل مادرت پریشان است همیشه کرب و بلاییم ما ولی امشب کبوتر دلمان مقصدش خراسان است
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ : مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ .حديث امام رضا عليه السلام :هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است: كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه ]پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است، كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است ، كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است، كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است، كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْلِي وَ لِوالِدَيَّ، وَلِإِخْوانِي وَأَخَواتِي، وَأَعْمامِي وَعَمَّاتِي، وَأَخْوالِي وَخالاتِي، وَأَجْدادِي وَجَدَّاتِي، وَأَوْلادِهِمْ وَذَرارِيهِمْ وَأَزْواجِي وَذُرِّيَّاتِي، وَأَقْرِبائِي وَأَصْدِقائِي وَجِيرانِي وَ إِخْوانِي فِيكَ مِنْ أَهْلِ الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ، وَ لِجَمِيعِ أَهْلِ مَوَدَّتِي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ، وَ لِجَمِيعِ مَنْ عَلَّمَنِي خَيْراً، أَوْ تَعَلَّمَ مِنِّي عِلْماً اللّٰهُمَّ أَشْرِكْهُمْ فِي صالِحِ دُعائِي وَزِيارَتِي لِمَشْهَدِ حُجَّتِكَ وَوَلِيِّكَ، وَأَشْرِكْنِي فِي صالِحِ أَدْعِيَتِهِمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَبَلِّغْ وَلِيَّكَ مِنْهُمُ السَّلامَ به یاد همه دوستان فرازی از دعای عالیه المضامین
وَعادَتُكُمُ الْإِحْسانُ وَسَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ، وَشَأْنُكُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ وَالرِّفْقُ
💠پرونده اول 🔰در هیچ روایتی از معصومین ع دهه ای به نام محسنیه نداریم وتنها دهه منصوص که امام موسی بن جعفر ع به آن اشاره داشته اند دهه اول محرم است 🔰در نگاه به تاریخ شیعه نیز می­ بینیم که جز در دهه اول محرم، در هیچ موسم دیگر، شور عزا در سراسر شهرهای شیعی شکل نمی­ گرفته است. در عزای امام حسین علیه السلام نیز بسیاری از اهل تسنن ایران در کنار شیعیان به عزاداری می ­پرداخته ­اند.در تاریخ هیچ گزاره ای مبنی بر دهه محسنیه نداریم 🔰ذکر مصیبت برای اهل بیت ع به خصوص حضرت سیدالشهدا در هر روز وساعتی از سال موجب گشایش امور وبسیار مبارک وپسندیده است هرچند در روایتی از امام رضا ع ایشان می فرمایند با شادی اهل بیت ع شاد باشید وبا حزن آن ها محزون باشید 🔰حضرت فاطمه زهرا بعد از غصب مقام خلافت امیرالمومنین ع وتصرف زمین های فدک برای اعتراض وتبیین حقایق ودفاع از امیرالمومنین ع به مسجد پیامبر ص آمده ودر برابر مخالفین خطبه می خواند وهیچ گزارش تاریخی مبنی بر حالات جراحت در این ماجرا از ایشان نقل نشده است در حالی‌که نحوه راه رفتن وچگونگی حضور حضرت صدیقه س در منابع تاریخی در این ماجرا گزارش شده است .با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسول‌الله؛ راه رفتنش هیچ۷ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت.» می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمه‌ای به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمی‌تواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبیه کند.[ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۶۳] بنابراین هجوم وضربت دیدن حضرت بلافاصله بعد از شهادت پیامبر ص صورت نگرفته است
💠پرونده دوم 🔰در منابع تاریخی شیعه واهل تسنن آمده است که امام علی وحضرت صدیقه س بر مرکبی می نشستند وچهل شب به خانه انصار می رفتند وواقعه غدیر را برای مردم یادآوری می کردند. اگر جراحاتی بر بدن حضرت بود علاوه بر اینکه مانع رفت وآمد ایشان میشد در منابع تاریخی نیز که جزئیات را ذکر کرده اند مطرح می گشت . از آنجا که بنا بر روایت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه و واقعه سقط جنین، آن حضرت به طور مداوم و پیوسته بستری بود تا به شهادت رسید، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا زمان ملاقات‌های شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حمله‌ای به خانه او صورت نگرفته بود؛[کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۳] زیرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت دیگر توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر)[همان، ص۱۴۶و ۱۴۸] را نداشت. 📌امام علي - طبق گفته "ابن قتيبه دينوري" - شب‌ها حضرت فاطمه را سوار بر چارپايي ميكرد و در مجالس انصار ميگردانيد. فاطمه(س) از آن‌ها ميخواست از امام علي پشتيباني كنند، آنان در پاسخ مي‌گفتند: اي دختر رسول خدا ! بيعت ما با ابوبكر انجام شده و كار از كار گذشته است. نمي‌توانيم نقض بيعت كنيم. اگر شوهر تو قبل از ابوبكر به سوي ما ميآمد، به او مراجعه كرده و رهبري او را مي پذيرفتيم. ( پي‌نوشت‌: ابن قتيبة الدينوري، ابومحمد عبداللّه بن مسلم، الامامة والسياسة، تحقيق الشيري، چاپ: اول، سال چاپ: 1413 - 1371 ش، انتشارات شريف الرضي، ج1، ص29
💠پرونده سوم 🔰طبق شواهد تاریخی هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت.[تاریخ الیعقوبی، ج۱،ص۱۲۷] شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(س) و بیعت گرفتن از امام علی(ع) حضور داشته و از ایشان طرفداری می‌کرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(ع) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چاره‌ای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) ندیدند.[سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ج۳، ص۲۴۳] این گزارش‌ها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا(س) نمی‌تواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد.
💠پرونده چهارم 🔰اگر بخواهیم برای همه مصیبت های وارد بر اهل بیت دهه بگیریم و عزاداری کنیم، باید تمام سال را مشکی پوشیده و عزاداری کنیم، که این حرکت ضررش بیشتر از نفعش خواهد بود. وقتی بیش از حد جامعه را مجبور به گریه و عزا کنیم، بعد از مدتی جامعه تاب نمی آورد و خواستار تعطیل شدن آن می شود. به همین دلیل حضرت آیت الله شبیری زنجانی این خطر را گوشزد کردند و درباره آن هشدار دادند و فرمودند: «افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.» هم اکنون دو ماه محرم و صفر و یک ماه فاطمیه به عنوان ایام عزا در جامعه پذیرفته شده است، اگرچه تنها درباره دهه اول محرم روایت وجود دارد. در این سه ماه برای پیامبر اکرم، حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم السلام اقامه عزا می­ شود. بنابراین با ایجاد دهه عزا برای بقیه امامان معصوم علیهم السلام یعنی امیر المومنین، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام، کمتر از هفتاد روز دیگر به این ایام اضافه می­ شود و با برگزاری دهه محسنیه، این عدد به هشتاد روز می رسد. با این حساب، حدود نیمی از سال به عنوان ایام عزا معرفی خواهد شد. 🔰نامگذاری ایام سال و دهه گرفتن برای اهل بیت علیهم السلام گاهی از اوقات در جمع محدودی انجام می­ شود که آثار منفی چندانی ندارد، اما اگر بنا باشد که این مسأله در قالب جمعی و ساحت اجتماعی برپا شود، علاوه بر منفعت هایی که در مواردی پیدا خواهد کرد، ممکن است آثار منفی­ ای نیز داشته باشد. از آن جمله این امر برای بسیاری از افراد جامعه که در سطح ایمانی پایین یا متوسط هستند ممکن است ایجاد دافعه نماید. کما اینکه آیت الله شبیری زنجانی نیز چندی قبل به این مطلب اشاره فرمودند.
💠پرونده پنجم 🔰از این گذشته، تعیین این ایام برای عزاداری محسنیه به گونه ای صورت می‌گیرد که با مناسبت های دلخواه این افراد همچون نهم ربیع الاول تضاد نداشته باشد وگرنه با استناد به قرائت ایشان، اتفاقا ایام محسنیّه با ایام نهم ربیع الاول تلاقی پیدا خواهد نمود؛ پس چگونه است که به یکباره در ایامی که حضرت زهرا(س) به بستر بیماری افتاده اند و درد و رنج بسیاری را متحمل می شوند، آن هم درست در نهم ربیع، مصیبت برداشته می‌شود و شادی‌های خارج از عرف جای آنها را می‌گیرد؟! 🔰شاد یا محزون بودن، یک حالت قلبی است. مگر می‌شود که کسی از روی تقویم شاد یا محزون باشد؟! بله، تقویم سبب می‌شود تا موضوع یادآوری (ذکر) شود؛ توجه جلب شود. اما در هر حال شادی و یا حزن، به قلب است و نه به تقویم.آله اگر تاریخ اسلام را فقط در دوران 23 ساله‌ی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله مطالعه کنیم، هر روزش مصادف با حوادث تلخی بوده است، چرا که کفار، مشرکان، منافقان، جاهلان و بالاخره مسلمانان پوسته‌ای، بی‌بصیرت، دم دمی مزاج، نان به نرخ روز خور و ... در آن دوران، هر روز مصیبت تازه‌ای را تحمیل می‌کردند (چنان که امروز می‌کنند) اگر تاریخ اسلام را پس از رحلت، مورد مطالعه قرار دهیم، از همان ساعت اولش تا همین ساعتی که این نوشتار را می‌خوانید، نه تنها هر روز، بلکه هر ساعت و دقیقه‌اش، قرین با ظلم و جنایت و خیانت بوده است. خ حال چه کنیم؟ یک تقویم بگذاریم مقابل خودمان و دائم ورق بزنیم و گریه کنیم؟! یا مردم را به برپایی مراسم (که کار فردی نیست، بلکه اجتماعی و مردمی است) فرا بخوانیم؟! آیا اسلام چنین آموزه‌هایی دارد و از مردم چنین خواسته است؟! متأسفانه بعضی با برداشت نادرست از حکمت والا و انسان ساز عزاداری، خصوصا برای امام حسین(ع)، گمان می کنند برای هر مصیبتی که به اهل‌بیت علیهم‌السلام در طول زمانهای متمادی وارد شده، باید لباس مشکی پوشیده و عزاداری کنند. درحالی که چنین کاری نه ممکن است و نه معقول، و نه از شیعیان خواسته شده است. در این صورت شیعه باید در تمام طول سال به سوگواری نشسته و در عزا به سر برد. آیا مگر انسان برای هر موافقت، خوشایند و امر نشاط ‌آوری، مراسم جشن می‌گیرد؟! و مگر برای هر موضع مخالف و یا نارضایتی و ناخوشایندی، و حتی حزن و اندوه خود از یک واقعه، مراسم عمومی عزاداری برپا می‌کند؟! مثلاً یک تقویم جلوی خود بگذارند و بگویند: امروز مصادف است با رحلت پسر رسول خدا صلوات الله علیه و آله، پس یک مراسم عزا بگیریم – در چنین روزی، حصر اقتصادی و اجتماعی در شعب ابیطالب (ع) رخ داد، پس عزاداری کنیم – در این روز دندان ایشان در جنگ شکست، پس مراسم عزاداری برپا کنیم – در چنین روزی، یهودیان صهیونیست آن زمان، کفار و مشرکین مکه را تحریک به جنگی دیگر کردند، پس مراسم عزاداری برپا کنیم – امروز یک کافری، فرزند امام سجاد علیه السلام را کُشت، پس مراسم عزاداری برپا کنیم و...؟!
💠پرونده ششم 🔰دیدگاه مراجع 📍آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع پیشگام در اقامه عزا برای اهل بیت(ع) هستند و در ایام شهادت حضرت زهرا(س) و امام صادق(ع) و برخی ائمه(ع) دیگر آئین پیاده‌روی با پای پیاده از منزل تا حرم حضرت معصومه(س) را به راه انداخته‌اند. با این وجود با تماسی که خبرگزاری ایکنا؛ با دفتر این مرجع تقلید داشت، دفتر ایشان با صراحت اعلام کردند که ایشان هیچ نظری در مورد اقامه عزا در ایامی به نام محسنیه(ع) نداشته‌اند. 📍همچنین آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در این باره بیان کردند که افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد و جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد. این مرجع تقلید گفت: همین‌طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان، زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. 📍مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که «نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟» می فرمایند: «توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.»