eitaa logo
عبدالله محمدی
640 دنبال‌کننده
90 عکس
17 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Dr.Mohammadi-IRIP.QOM_1.amr
3.73M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه اول ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت سالگرد صدور پیام آسمانی (سوم اسفند67) 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی https://www.aparat.com/v/EPfa2
Dr.Mohammadi-IRIP.QOM_2.amr
4.07M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه دوم ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
17 - اسفند.amr
3.63M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه پنجم ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
220316_02.amr
2.27M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه چهارم ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای 🔻 آغاز ثبت نام دوره کشوری 🇮🇷 ١۴٠١ 🔸 برادران وخواهران غیرحوزوی (تا ٣۵ سال) 🔴 ثبت نام: تا ١ خردادماه 🌐 hamzevasl.ir 👈 مکان: مشهد مقدس 👈 آدرس کانال‌: 🆔 @hamzevasl
6.amr
3.71M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه ششم ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
7.amr
3.4M
🎙 صوت کلاس استاد عبدالله با عنوان «انسان‌شناسی اسلامی با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، در موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ جلسه هفتم ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
🔰 اطلاعیه 📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار می‌کند. 📝 نشست علمی پیرامون: 📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۱ مصادف با میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام 🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است. 🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید: 🆔 @Bagherain11 ____________________ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلی ترین محور زندگی، عقیده یا عمل؟!🤔 🔰 سلسه جلسات رابطه عمل و نظر https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
AudioCutter_صدا ۰۰۲(7).mp3
28.78M
صوت نشست تأثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوینhttps://eitaa.com/abmohammadi
[ فایل صوتی : AudioCutter_صدا ۰۰۲(7).mp3 ] صوت نشست تأثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوینhttps://eitaa.com/abmohammadi
💢 چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می‌شود 🟦 با عنوان : رئالیسم و ایدئالیسم از منظر علامه طباطبایی 📆روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه 1401 ⏰ساعت ۱۰ صبح 📌به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود 🟢 در این کرسی، حجة الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی ، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سخنرانی خواهند کرد. 🔸 ناقد این کرسی حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، خواهند بود. 🔹همچنین، حجة الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی ، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدیر این کرسی خواهند بود. 📣علاقه‌مندان به مشارکت حضوری می‌توانند با مراجعه به این آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) در این نشست شرکت کنند. 🌐علاقه‌مندان به مشارکت مجازی می‌توانند از طریق این لینک (https://www.skyroom.online/ch/irip/ch) در این سخنرانی شرکت کنند.
💢 چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می‌شود 🟦 با عنوان: مناسبات عقل و حکمت (عملی و نظری) نزد علامه طباطبایی 📆روز پنجشنبه 10 شهریور 1401 ⏰ساعت 9 صبح 📌به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود 🟢ارائه‌کننده: حجة الاسلام والمسلمین دکتر ​جمال سروش، عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر 🟠 ناقد: دکتر مجید ابوالقاسم زاده رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی ⚪ مدیر جلسه: حجة الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. 📣علاقه‌مندان به مشارکت حضوری می‌توانند با مراجعه به این آدرس (قم، سالاریه، جامعه الزهرا، پژوهشگاه مطالعات اسلامی) در این نشست شرکت کنند. 🌐علاقه‌مندان به مشارکت مجازی می‌توانند از طریق این لینک (https://www.irip.ac.ir/u/136) در این سخنرانی شرکت کنند.
🔶جهاد تبیین 🔸ماهیت جهاد مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مهمترین شکل جهاد در حال حاضر دانستند. از منظر ایشان «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند. این امر خطیر را نباید با برخی تاکتیکهای مقطعی و موسمی یکسان پنداشت. جهاد تبیین در معنای عمیق خود دیرینه‌ای به فراخنای تاریخ حق و باطل از ابتدای خلقت انسان دارد و همگام با حرکت انبیا استمرار داشته است. اگر با بنیانهای معرفتی جهاد تبیین آشنا باشیم، فهم دقیقتری از مأموریت خود در دوران کنونی خواهیم داشت. بر همین اساس قصد داریم، در شمارههای آتی مبانی معرفتی جهاد تبیین را به طور فشرده مرور کنیم. به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد جهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش، و در اصطلاح فقهی نیز به معنای جنگ نظامی است. اما در ادبیات قرآن و روایات با هیچیک از دو معنای فوق مساوی نیست، بلکه دامنه‌ای محدودتر از معنای لغوی و وسیعتر از معنای فقهی دارد. هنگامی که در آیات قرآن سخن از جهاد به میان میآید، لزوماً به معنای جنگ نظامی و استفاده از اسلحه نیست، بلکه مراتب دیگری از جهاد نیز میتوان درنظر گرفت؛ همانند جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی و .... یکی از گویاترین تفاسیر از حقیقت جهاد و نسبت آن با جهاد نظامی، دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که در آثار مختلف ایشان بازگو شده است. از منظر ایشان بهترین ترجمه برای اصطلاح «جهاد» قرآنی، واژه «مبارزه» در زبان فارسی است. بسیاری از نویسندگان، ورزشکاران، صنعتگران و ... در کار خود تلاش و کوشش دارند، ولی با این وجود نمیتوان همگی را مبارز دانست. دانشجو و هنرمند و فعال اقتصادی نیز در مسیر خود تلاش و جدیت به معنای لغوی دارند، ولی لزوماً همگی مجاهد نیستند. اما چه چیزی تلاش و کوشش را به مبارزه تبدیل میکند؟ عنصر مهم مبارزه، رویارویی با دشمن است. مبارزه یعنی تلاش پرنیرو در مقابل یک مانع یا یک دشمن. اگر هیچ مانعی در مقابل انسان نباشد، مبارزه معنا ندارد. جهاد، تلاش و کوششی هوشمندانه است که برای دشمنان ایجاد نگرانی کند. بنابراین اگر کسی تلاشی مخلصانه و با نیت الهی در زمینه تحصیل علم داشته باشد، کار شایستهای انجام داده است و حتی در یک معنا میتوان رفتار او را عبادت دانست. اما برای اینکه وی را مجاهد علمی بدانیم، این ارکان کافی نیست. تلاش مخلصانه علمی زمانی جهاد علمی قلمداد میشود که به شکل مبارزه با دشمن درآمده و در موقعیت رویارویی با دشمن محقق شود. علامت این تقابل نیز آن است که دشمن از این تلاش احساس خطر میکند. «در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمیتواند مبارزه کند. ...دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد. مبارزه در آنجا که دشمنی نیست، معنا ندارد. پس جهاد، متقوم بر این دو رکن است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد باشد؛ دیگر اینکه در مقابل دشمن باشد» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد (۲) همانگونه که گذشت، جهاد میتواند عرصه‌های مختلفی داشته باشد. در تمام این عرصه‌ها باید جدّیت، کوشش مضاعف و نیّت خالص در راستای مقابله با دشمن جهتدهی شود. مثلاً کسی که در مطالعه خود جدیت، دارد، کار مطلوبی انجام داده است. اما برای اینکه این مطالعه به مبارزه تبدیل شود، باید ویژگی تقابل با دشمن نیز افزوده شود. «فرض کنید در دوران اختناق، کسی هر هفته مثلاً پنچ تا کتاب میخواند خیلی کار بود، اما لزوماً مبارزه نبود؛ جهد بود، جهاد نبود. اگر میخواست جهاد باشد، باید کتابی را میخواند که در حرکت او در مواجهه با رژیم طاغوت و رژیم اختناق، تأثیر داشت؛ آنوقت میشد جهاد.» با توجه به همین معیار نمیتوان هر تلاش اقتصادی را جهاد اقتصادی نامید، حتی اگر در محدوده دستورات دینی و با نیت رضایت خداوند محقق شده باشد. حتی کسی که برای رضای پروردگار انفاق میکند، لزوماً جهاد اقتصادی نکرده است. اگر انفاق او سبب تقویت جبهه حق و تضعیف جبهه باطل گردد، مصداقی از جهاد اقتصادی است. «جهاد یعنی چه؟هر تحرکی اسمش جهاد نیست. تحرکی با خصوصیاتی اسمش جهاد است. یکی از خصوصیات این تحرک که اسمش جهاد است این است که انسان بداند این در مقابل دشمن است؛ یعنی بداند در مقابل یک حرکت خصمانه و غرضآلودی است که دارد انجام میگیرد.حرکتی که در مقابل یک چنین جهتگیری خصمانه وجود دارد، یکی از شرایط اصلی جهاد است. جهت دومی که در مفهوم جهاد حتماً بایستی ملاحظه شود، استمرار و همه جانبگی است، هوشمندانه بودن است، مخلصانه بودن است، اینجور تحرکی اسمش جهاد است. بنابراین جهاد اقتصادی یعنی حرکت مستمرّ همه جانبه هدفدار ملت ایران با نیت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم آلود و غرضآلود دشمن.» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد (۳) از این توضیحات میتوان تفاوت میان سه سطح تلاشهای مفید انسان را دریافت. تلاشهای مفید خنثی، تلاشهای مفید مومنانه، تلاشهای مفید مجاهدانه. گاهی انسانها برای رسیدن به اهداف عالی جدیت دارند، ولی این تلاش، زمانی رفتار مومنانه تلقی میشود که مخلصانه و در چارچوب دستورات الهی محقق شود. در یک سطح بالاتر، رفتار مومنانه نیز زمانی جهاد شمرده میشود که با هدف مبارزه با دشمن و ایجاد خلل و نگرانی در جبهه باطل محقق شود. بنابراین کار نیک اعم از کار نیک مومنانه است؛ و کار نیک مومنانه، اعم از کار نیک مجاهدانه. مثال دیگر را میتوان در حوزه ادبیات و هنر جستجو کرد. اما بسیاری از اشعار و آثار هنری بار دینی و ایمانی ندارند. هر نوع شعر یا اثر هنری، الهی و دینی نیست. بسیاری از اشعار و آثار هنری دینی نیز جهاد هنری نیستند. چه بسا آثار هنری که صبغه و رویکرد دینی دارند، اما رویکرد تضعیف جبهه باطل در آنها نیست. چنین آثاری اگرچه ارزشمند هستند، اما مصداق جهاد نیستند. بنابراین جهاد تلاش و جدیت مومنانهای است که با نیت خالص و در جهت تقابل با دشمن صورت گیرد. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد در یادداشت قبل ارکان و ویژگیهای جهاد بررسی شد. گفتیم جهاد، نوعی مبارزه در راه خداست که همراه با تقابل با دشمن باشد و دشمنان را نگران سازد. یک مصداق روشن جهاد، جنگ نظامی است که بیشتر از دیگر مصادیق شناخته شده است: وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا اما در کنار این معنا از جهاد، گاهی از جهاد با اموال نیز سخن گفته شده که ناظر به جهاد مالی است. الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً همچنین برخی آیات، بیانگر جهاد سیاسی است. قرآن کریم، تبعیت نکردن از کفار را «جهاد کبیر» مینامد. روشن است که تبعیت نکردن، لزوماً با مبارزه نظامی همراه نیست. فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا همچنین تقابل خاص پیامبر با منافقین که به شکل غیر نظامی بود، نیز جهاد نامیده شده است: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد (۲) مرور تاریخ انقلاب نشان میدهد مصادیق متنوع جهاد در بالاترین سطح آن محقق شده است که در ادامه به شماری از آنها اشاره میشود: جهاد علمی با توجه به تعریف جهاد، جهاد علمی تلاش و مبارزهای الهی در مسیر علم است که رویکردی تقابلی با دشمنان داشته باشد. در سالهای اخیر نمونههای گوناگونی از مجاهدت علمی را شاهد بودیم که برخی از آنها را یادآوری میکنیم: شهید تهرانی مقدم شهید تهرانی مقدم از شهدایی است که جهاد تولید و فنآوری در حوزه تجهیزات نظامی را از سالهای جوانی آغاز کرد. در سالهای نخست جنگ، مهمترین تجهیزات دوربرد کشور، توپ؛ و بیشترین برد آن حدود صد کیلومتر بود. ما حتی دانش تعمیر اساسی بسیاری از سلاحهای دوربرد را نداشتیم. شهید تهرانی مقدم پس از سالها تلاش، کشور را به جایگاه تولید صدها موشک با برد چند هزار کیلومتر و دقت بالا رساند. مهمترین بخش تلاش ایشان، تولید دانش و پرورش متخصصان این رشته بود. ایشان باید نخبگان متعهد را متقاعد میساخت، عرصه دفاع مقدس را رها و در جبههای دیگر مجاهدت کنند. سپس به کشورهایی که در این زمینه تخصص داشتند، سفر کرد. هیچ کشوری به راحتی حاضر نبود این فناوری را به دیگران منتقل کند. اما شهید تهرانی مقدم پس از مدتها رایزنی و تدبیر، از هر کدام بخش کوچکی از این فناوری را آموخت. مرحله بعد کنار هم نهادن این بخشهای محدود فناوری و تلاش برای تکمیل آن بود. وی برای هر یک از این بخشها نیاز به آموزش دهها نیروی متخصص و امین داشت. مثلا برای پرتاب یک موشک، حداقل صدنفر نیروی متخصص نیاز است که باید از بین امینترین افراد شناسایی و پرورش داده میشدند. همه این مراحل باید به شکلی کاملاً پنهانی دنبال میشد و همین امر سبب شده بود بسیاری از مسئولین نیز همکاری کاملی نداشته باشند. دانشمندان هسته‌ای دانشمندان هسته‌ای نیز مصداقی دیگر از مجاهدان علمی شمرده میشوند. در دهه‌های اخیر، دستیابی به فناوری هسته‌ای، نه یک ترجیح برای کشور، بلکه الزامی گریزناپذیر بود. چرا که این فناوری، جهان را در زمینه‌های مختلف انرژی، پزشکی، کشاورزی، نظامی و ... وارد دورانی جدید میکند و به شکلی ابزار قدرت کشورها شمرده میشود. اما هیچیک از قدرت‌های برخوردار از این فناوری حاضر به انتقال آن به جمهوری اسلامی نبودند. دانشمندان هسته‌ای با تلاشی ستودنی مراحل مختلف این کار نشدنی را آغاز کرده و به نتیجه رساندند. این تلاشگران به قدری برای دشمن، ایجاد نگرانی کردند که عنوان جدیدی، به نام شهدای هسته‌ای به ادبیات مقاومت اضافه شد. همچنین دانشجویان و اساتید مختلفی که در دوران تحریم، با پژوهش‌های علمی و صنعتی خود، نقشه تحریم دشمن را بی‌اثر کردند، نمونه بارز جهاد علمی هستند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد (۳) 🔹 جهاد تبیین جهاد تبیین که به فرموده رهبر انقلاب، مهمترین و فوری‌ترین جهاد کشور است، از چندین دهه قبل در فضای کشور با جدیت مطرح بوده است. در ادامه به نمونه‌هایی از جهاد تبیین اشاره میکنیم: 🔹شهید مطهری یکی از مصادیق جهاد تبیین، مرحوم شهید مطهری بود. ایشان تبیین ایجابی و سلبی را به موازات یکدیگر پیش میبرد. در تبیین ایجابی با حضور در جمع دانشگاهیان، عالی‌ترین مفاهیم دینی مانند توحید، معاد، فطرت، حقوق زن و ... را با بیانی منطقی ارائه کرده و به سوالات ایشان پاسخ میداد. در تبیین سلبی نیز همراه علامه طباطبایی و شماری از شاگردان علامه، در برابر موج حملات مارکسیسم ایستادگی کرد. مارکسیسم از نیازهای فطری انسان مانند میل به عدالت و تنفر از ظلم و اختلاف طبقاتی استفاده کرده و هزاران نفر از جوانان مومن و انقلابی را جذب کرده بود. تبیین شهید مطهری چنان برای دشمن ایجاد نگرانی جدی کرده بود که ایشان را به شهادت رساندند. 🔹علامه مصباح یزدی در سالهای اخیر، پرچمدار جهاد تبیین، علامه مصباح یزدی بود. ایشان پیش و پس از انقلاب مبارزات تبیینی خود را علیه بهائیت، مارکسیسم و جریان‌های روشنفکری آغاز کرده بود. در دهه هفتاد، فضای فرهنگی کشور جولانگاه شبهات روشنفکران بود. این بار مسائل جدیدی طرح میشد که در اندیشه روشنفکران بی‌سابقه بود. مباحثی در حوزه معرفت شناسی، فلسفه سیاست، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق که رویکردی فلسفی داشتند. موضوعاتی چون هرمنوتیک، سیالیت فهم دینی، تجربه دینی و ... را با موضعی به ظاهر درون دینی و خوانشی نوین از دین شکل میگرفت ولی در نهایت به انکار مهمترین مبانی دین و حاکمیت دینی منجر میشد. علامه مصباح یزدی برای مقابله با این حملات، چند کار بزرگ را آغاز کرد. نخست، تبیین ایجابی مبانی دین؛ سخنرانی‌های پیش از خطبه در نماز جمعه تهران مدتها جایگاه معرفی مبانی اسلام ناب به ویژه در حوزه نظام سیاسی و حقوقی اسلام بود. ایشان یکبار مبانی نظام سیاسی را بازخوانی کردند و با بیانی مستدل عقلانیت حاکمیت دینی و ولایت فقیه را تبیین کردند. عملکرد دوم ایشان حضور مستقیم در تبیین سلبی بود. ایشان سفرهای دوره‌ای با محوریت جهاد تبیین در دانشگاه‌های بزرگ شهرهای مختلف داشتند. در هر دانشگاهی مهمترین شبهات را مرور و به شکل منطقی به آنها پاسخ میدادند. عملکرد سوم ایشان، کادرسازی و پرورش حلقه‌های واسط برای جهاد تبیین بود که به شکل گسترده در موسسه امام خمینی(ره) و طرح‌هایی چون طرح ولایت استمرار یافت. جهاد تبیین علامه مصباح نیز به شدت دشمن را نگران کرده بود و سبب شد از همان دهه هفتاد ایشان را ترور شخصیت کنند. لکن تمسخرها و تهمت‌ها نتوانست ذره‌ای ایشان را متزلزل سازد. 🔹شهید مدنی شهید مدنی از جمله فقها و عالمان برجسته بودند که حضوری روشنگرانه در عرصه‌های مختلف داشتند. رهبر انقلاب ایشان را یک روحانی کامل دانستند که هم برای روحانیون برجسته شیعه و سنی، جلسات تبیینی داشتند و هم برای روشنفکران شخصیتی جذاب بودند و هم جوانان از گفتگوی صمیمی با وی لذت میبردند. ایشان در استان‌های مختلف مردم را رهبری کرده و پناهگاهی در برابر شبهات و هجمه‌های فرهنگی بودند. امام(ره) ایشان را به تبریز فرستادند تا غائله خلق مسلمان و ماجراهای مربوط به آیت الله شریعتمداری را که از پیچیده‌ترین بحران‌های آن دوره بود، مدیریت کنند. 🔹 تجربه نشان داده است، یکی از علل حملات به حوزه‌های علمیه، نقش‌آفرینی موثر ایشان در عرصه جهاد تبیین بوده که سبب نگرانی دشمنان شده است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معناشناسی "تبیین" و "جهاد تبیین" 🔹تبیین منظور از «تبیین» چیست؟ «تبیین» با دیگر مفاهیم نزدیک به خود چه شباهتها و تفاوتهایی دارد؟ به عبارت دیگر، تبیین چه هست و چه نیست؟ به زبان ساده میتوان گفت، تبیین به معنای روشنگری نسبت به ابعاد مختلف یک حقیقت و در راستای هدایت انسانهاست؛ به شکلی که دفع کننده یا رفع کننده تحریف باشد. 🔹جهاد تبیین هنگامی که این اصطلاح با «جهاد» ترکیب شود، رویکرد مبارزه با دشمن نیز در آن اشراب میشود. در نتیجه، هر نوع روشنگری نسبت به حقایق، جهاد تبیین نامیده نمیشود، بلکه آن نوع آشکارسازی و غبارزدایی از حقایق است که نوعی درگیری با دشمن در آن باشد و نقشه دشمن را باطل نماید. از این نکته میتوان فهمید هر فعالیت فرهنگی، لزوماً تبیینگر نیست، رکن تبیین «روشنگری» نسبت به حقایق و پیشگیری یا رفع تحریفات است، ممکن است بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، در جای خود سودمند باشند، ولی نتوانند برای مخاطبان روشنگری داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از فعالیتها «تبیین» هستند، ولی «جهاد تبیین» نیستند، زیرا با اینکه جنبه روشنگری نسبت به حقایق در آنها هست و پرده از تحریفات دشمن برمیدارد، اما از مسائلی نیست که برای دشمن ایجاد نگرانی کند. بنابراین، فعالیت‌های فرهنگی اعم از تبیین، و تبیین، اعم از جهاد تبیین است. بنابراین برای عملی ساختن جهاد تبیین، باید به درستی با نقشه دشمن در تحریفات آشنا باشیم. در آینده خواهیم گفت که جریان باطل در طول تاریخ به دنبال کدام تحریف‌ها و کتمان‌ها بوده است. شناخت شگرد دشمن به ما کمک میکند بتوانیم اولویتها، نقاط حساس و اثرگذار را از منظر او بشناسیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی 🔹تمام تصمیمات زندگی انسان برخاسته از مبدأ میل و علاقه اوست. انسان برای اموری که دوست دارد و خوشایند میداند، حاضر است عمر خود را صرف کند، خستگی‌ها و سختی‌ها را به جان بخرد و از مال و جانش هزینه کند. 🔹دوست داشتن و میل انسان نیز تابع باورها و نوع نگاه او به حقایق است. انسانها طبیعتاً به سمت اموری که درست و خوب میدانند، گرایش مییابند و اموری که از نظرشان بی‌فایده، بی‌ارزش یا غیرعقلایی باشد، از دایره میل آنها خارج میشود. بنابراین باورهای ذهنی افراد، گرایش‌های ایشان را تعیین میکنند و گرایشها و حبّ و بغضها، تصمیمات زندگی ما را جهت میدهند. 🔹برای نمونه امتی که دولت و فرهنگ آمریکایی را دشمن خود بدانند، با تمام وجود با آن مقابله میکنند، ولی اگر به مرور زمان، باورها و گرایشهای این امت، ارزشهای امریکایی را درست دانست، نه تنها دلیلی برای مقابله با آن نمیبیند، بلکه آنها را همسو با ساختار ادراکی خود میداند و از آنها دفاع میکند. 🔹طراحان جنگ نرم از همین ویژگی استفاده میکنند و میکوشند با در دست گرفتن اذهان و دلهای مخاطبان، آنها را به سمتی که خود میخواهند، سوق دهند. در نتیجه افراد یک جامعه بدون آنکه بدانند، سرباز و پیاده‌نظام دولتها و فرهنگهای دیگر میشوند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی (۲) 🔹حقیقت تبیین اثرگذاری بر ذهن‌ها و جان‌های مردم است. 🔹در تبیین، تلاش میشود باور اصیل در عمیقترین لایه‌های ذهنی و فکری افراد ریشه دوانده و قلب و جان ایشان را همراه سازد. به همین دلیل، بسیاری از آنچه ما تبیین میپنداریم، حقیقتاً تبیین نیستند. اگر برخی آموزه‌های دین اسلام برای مخاطبان به شکل گفتگوی یکطرفه صرفاً بازگو شود و ما ندانیم که آنچه منتقل شده است، به جان او نشسته است یا نه؟؛ تبیین محقق نشده است. 🔹به عبارت روشنتر «هر ابلاغی تبیین نیست.» حتی اگر در جلسه‌ای پیرامون یکی از ارزش‌های اسلام یا آرمان‌های انقلاب اسلامی با عده‌ای وارد بحث و گفتگو شدیم و پس از ساعاتی توانستیم از طرق مختلف، فاتح میدان گفتگو شویم، لزوماً تبیین رخ نداده است. چراکه «هر اسکات و غلبه‌ای، تبیین نیست. برای تبیین اقناع ذهنی و روانی لازم است.» اساساً یکی از دشواری‌های فعالیت انبیا آن بود که نمیخواستند صرفاً انتقال دهنده پیام الهی باشند، بلکه هدف ایشان آن بود که ذهن‌ها و قلب‌ها را با این آموزه‌ها همراه سازند و آن را جایگزین ارزش‌های پوچی کنند که قرن‌ها در ذهن و قلب مردم جاگرفته بود. وگرنه تکرار شفاهی آموزه‌های وحی، از بسیاری افراد عادی نیز ساخته است و نیازی به استقامت و مبارزه نداشت. 🔹مقام معظم رهبری با توجه به همین نکته تفاوت تفکر اسلامی با دیگر گروه‌های مبارزاتی را در همین نکته میداند: «تبیین اساس کار ماست. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمیافتد، جسم‌ها به کار نمیافتد؛ این فرق تفکر اسلامی و تفکرات غیراسلامی است.» 🔹با توجه به این نکات میتوان دریافت تبیین، صرفاً بازگو کردن برخی آمارها یا پاسخ به شبهات و ارائه تحلیل‌ها نیست، بلکه نیازمند جامعنگری در شرایط متنوع روحی و ذهنی مخاطبان است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi