#تمدن_نوین_اسلامی
🔰 قسمت پنجاه و یکم
🇮🇷ملت ایران این استعداد را دارد كه آنقدر پیشرفت كند كه بتواند در جهات گوناگون به عنوان یك الگوئی در دنیا خودش را نشان دهد.
❓ چرا ما به خودمان بدبین باشیم؟
❗️چرا با نظر تحقیر به خودمان و ملت خودمان و آیندهی خودمان نگاه كنیم؟
🇮🇷 دشمن میخواهد این را به ملت ما تلقین كند و در طول سالهای متمادی تلقین كرده است.
❌ اینجور باوراندند كه حتماً عنصر غربی پیشرو است و باید دنبال او حركت كرد؛
⚠️نه، یك روزی تاریخ ما به ما نشان میدهد كه قضیه بهعكس بوده است.
⭕️ما در دنیا پیشرو بودیم؛
➖پیشرو در علم بودیم
➖پیشرو در صنعت بودیم
➖پیشرو در تمدنسازی بودیم
➖پیشرو در فرهنگ بودیم، دیگران از ما یاد می گرفتند، میآموختند.
⁉️چرا امروز همان طور نشود؟
✅همت جوانان ما و نگاه آنها به مقولهی پیشرفت باید آنجور باشد كه ما آن آینده را در نظر بگیریم.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ قرآن دو دفعه نازل شده است.
🔆یک دفعه به صورت اجمال و انزال
🔆 و یک دفعه به صورت تنزیل
✅نزول توحید احدی صمدی انزال و نزول دفعی بود که در شب قدر بود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
✅ و آنی که طی بیست و سه سال بر پیامبر نازل شد فرقان یا قرآن تدریجی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه
📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار میکند.
📝 نشست علمی پیرامون:
📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین
🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۱ مصادف با میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام
🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله
🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است.
🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید:
🆔 @Bagherain11
____________________
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و شصتم🔰
🔹در روایات عنوان حجابهای نوری و ظلمانی آمده است.
◀️ از جمله حجابهای ظلمانی، دنیا است.
◀️ قیودات دنیا، حجب ظلمانی است.
◀️بالاتر از آن به ملکوت می رسیم.
🔅ملکوت سراسر نور است.
ولی نسبت به خدا حجاب نوری است ؛
❓چرا؟
چون خدا، فوق ملکوت است،
که در زیارت آمده:
«حتی تخرق ابصار القلوب،حجب النور»
تا پاره کند چشم های دل من حجابهای نوری را.
❓پاره کند یعنی چی؟
یعنی:
◀️این پردهها را هم کنار بزند.
◀️این عالم ملکوت را هم کنار بزند.
◀️ملائکه مقرب را هم کنار بزند.
🔅"فتَصِلَ الی معدن العظمة"
برسد به حضرت حق.
✅از حضرت حق، به "معدن عظمت" تعبیر کرده است.
در روایات ما نکتههای خیلی عالی در مورد علیّ و عظیم است.
❓آیا رسول الله در شب معراج خدا را دید؟
✅بله خدا را دید؛
🔅اما نور عظمت حق را دید.
❌ذات حق را احدی پیدا نمیکند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه ۲۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ ».
از امام رضا عليه السلام سوال شد: سفله كيست؟ فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.
📚تحف العقول، ج۱، صفحه۴۴۲.
🌱🌸میلاد امام رئوف تبریک و تهنیت باد🌸🌱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت سیزدهم
🔴 سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى حضرت استاد علامه طباطبائى
🌱در سنه هزار و سيصد و چهل و پنج هجرى شمسى، آية الله جناب آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى _برادر
مكرم استاد علامه طباطبائى_ رفع الله تعالى درجاته المتعالية كه در حوزه علميه قم براى افاده و افاضه رحل اقامت
افكنده بودند، اين كمترين از محضر انورش بهرهمند بود.
🌱در روز پنجشنبه چهارم ذى الحجة 1386 سخن از سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى معظم له و حضرت استاد علامه طباطبائى به ميان آمد، فرمودند:
💎استاد ما مرحوم قاضى رضوان الله عليه ( آية الله حاج سيد على قاضى طباطبائى قدس سره العزيز ) بود.
💎 و استاد
قاضى، مرحوم حاج سيد احمد كربلائى
💎 و استاد ايشان مرحوم آخوند مولى حسينقلى همدانى
💎 و استاد ايشان مرحوم
حاج سيد على شوشترى
💎 و استاد ايشان ملا قلى جولا
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
ادامه در پست بعدی 👇👇👇
❕و بعد از ملاقلى جولا را نمى شناسيم و نمىدانيم كه خود ملاقلى جولا چه كسى بود.
❕ و خود حاج سيد على شوشترى هم او را نمىشناخت.
🔹 زيرا كه مرحوم حاج سيد على شوشترى در شوشتر بود و عالم مبسوط اليد آنجا بود.
وقتى مرافعهاى درباره ملكى وقفى به
ميان آمد. عدهاى مدعى بودند كه اين ملك وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچهاى نهادند و در جاى
مخصوصى دفن كردند و آنهائى كه مدعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند. خلاصه چند روز مرحوم
شوشترى در حكم اين واقعه حيران بود و طرفين دعوى هم مصر بودند و هر روز آمد و رفت مى كردند و از مرحوم
شوشترى حكم مىخواستند.
مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى به سويش رفته، در زد. كسى دم
در آمد و پرسيد كيستى؟
آن مرد گفت به آقا بگو مردى به نام ملا قلى جولا مىخواهد شما را ببيند. وارد خانه شد
و در نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت آقا من آمدم به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در
همانجا اقامت كنى.
📜 بدان كه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است.
✔️مرحوم شوشترى هم ملاقلى جولا را نمیشناخت.
خلاصه دستور داد آن موضع را كندند و وقف نامچه را به درآوردند و پس از اين واقعه از قضا و مرافعه دست كشيد و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت نمود و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى رضوان الله عليه مىرفت و مرحوم شيخ هم به درس
اخلاق او حاضر مىشد.
تا اينكه مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مىطلبيد. از همدان درآمد. چندى در نزد عالمى بسر برده از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بربست.
در محضر مرحوم
شوشترى و انصارى حاضر شد و از هر دو كمال استفاضه نمود. چون شيخ انصارى از دنيا رحلت كرد، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوليه و فقهيه مرحوم شيخ انصارى شد.
مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت اين كار تو نيست. ديگران هستند اين كار را بكنند. شما بايد مستعدين را
دريابيد.
پس مرحوم آخوند ملا حسينقلى أعلى الله مقامه در پى تربيت قابلين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا
طلوع آفتاب و عدهاى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتى بعضى را در سر شب و بعضى را در
آخر شب تا اينكه توانست سيصد نفر را به طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شدند.
✔️ از آن جمله هست
مرحوم شيخ محمد بهارى، مرحوم سيد احمد كربلائى، مرحوم ميرزا جواد ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهد
قمى، مرحوم سيد عبدالغفار مازندرانى.
اين بود قسمتى از افادات استاد الهى، طباطبائى در آن روز شيخان قم درباره سلسله مشايخ سير و سلوكشان
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ايمان، عقد قلب و عقل
🔸اكنون كه از نظر برهان مشخص شد انسان دارای دو شأن است: يكی نظر و ديگری عمل و راه اساسی، راه دل است؛ يعنی هر علمی زمينه پذيرش دل است و آيات قرآنی نيز بر این نظر و تقسيم صحه گذاشته است، بايد ديد آيا زن و مرد در اين جهت يكسانند يا نه؟
☘ در مباحث فلسفی آمده است كه انسان به هنگام ايمان آوردن دو گِرِه و دو عقد دارد:
1⃣ يك گره بين موضوع و محمول قضيه است كه اين گره بندی، به عهده عقل نظر است. عقل نظر كه عهده دار فكر و انديشه است، محققانه، محمولات يك موضوع را بررسی میکند و اگر محمولی درخور موضوع نبود، قضيه سالبه میسازد؛ يعني عقدی در كار نيست و اگر محمولی از عوارض ذاتی و لوازم موضوع قضيه بود، بين محمول و موضوع گِرِه میبندد و عقدی برقرار میكند.
✔️ لذا قضيه را در اصطلاح منطق «عقد» مینامند.
كار عقل نظر، اجرای عقد است بين دو طرف، يعنی بين موضوع و محمول و بس.
✅اگر جان انسان در بخش نظر با علم گره خورد و با علم يكی شد، تازه نيمی از راه را طی كرده است و يك عقد ديگری لازم است.
2⃣ و آن عقد ديگر اين است كه بين جان و بين عصاره آن قضيه گره بخورد، نه بين موضوع و محمول.
🔸 گره زدن بين موضوع و محمول را میگويند «تحقيق»، و گره زدن بين آن حق (عصاره تحقيق) و بين جان را «تحقق و اعتقاد» مینامند و اين همان «ايمان» است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
AudioCutter_صدا ۰۰۲(7).mp3
28.78M
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین
🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
📅 در تاریخ ۲۱ خرداد ماه، مصادف با میلاد عالم آل محمد علیهالسلام
#نشست
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین
👆👆👆پیشنهاد دانلود برای همه دغدغهمندان