🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت سیزدهم
🔴 سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى حضرت استاد علامه طباطبائى
🌱در سنه هزار و سيصد و چهل و پنج هجرى شمسى، آية الله جناب آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى _برادر
مكرم استاد علامه طباطبائى_ رفع الله تعالى درجاته المتعالية كه در حوزه علميه قم براى افاده و افاضه رحل اقامت
افكنده بودند، اين كمترين از محضر انورش بهرهمند بود.
🌱در روز پنجشنبه چهارم ذى الحجة 1386 سخن از سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى معظم له و حضرت استاد علامه طباطبائى به ميان آمد، فرمودند:
💎استاد ما مرحوم قاضى رضوان الله عليه ( آية الله حاج سيد على قاضى طباطبائى قدس سره العزيز ) بود.
💎 و استاد
قاضى، مرحوم حاج سيد احمد كربلائى
💎 و استاد ايشان مرحوم آخوند مولى حسينقلى همدانى
💎 و استاد ايشان مرحوم
حاج سيد على شوشترى
💎 و استاد ايشان ملا قلى جولا
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
ادامه در پست بعدی 👇👇👇
❕و بعد از ملاقلى جولا را نمى شناسيم و نمىدانيم كه خود ملاقلى جولا چه كسى بود.
❕ و خود حاج سيد على شوشترى هم او را نمىشناخت.
🔹 زيرا كه مرحوم حاج سيد على شوشترى در شوشتر بود و عالم مبسوط اليد آنجا بود.
وقتى مرافعهاى درباره ملكى وقفى به
ميان آمد. عدهاى مدعى بودند كه اين ملك وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچهاى نهادند و در جاى
مخصوصى دفن كردند و آنهائى كه مدعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند. خلاصه چند روز مرحوم
شوشترى در حكم اين واقعه حيران بود و طرفين دعوى هم مصر بودند و هر روز آمد و رفت مى كردند و از مرحوم
شوشترى حكم مىخواستند.
مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى به سويش رفته، در زد. كسى دم
در آمد و پرسيد كيستى؟
آن مرد گفت به آقا بگو مردى به نام ملا قلى جولا مىخواهد شما را ببيند. وارد خانه شد
و در نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت آقا من آمدم به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در
همانجا اقامت كنى.
📜 بدان كه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است.
✔️مرحوم شوشترى هم ملاقلى جولا را نمیشناخت.
خلاصه دستور داد آن موضع را كندند و وقف نامچه را به درآوردند و پس از اين واقعه از قضا و مرافعه دست كشيد و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت نمود و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى رضوان الله عليه مىرفت و مرحوم شيخ هم به درس
اخلاق او حاضر مىشد.
تا اينكه مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مىطلبيد. از همدان درآمد. چندى در نزد عالمى بسر برده از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بربست.
در محضر مرحوم
شوشترى و انصارى حاضر شد و از هر دو كمال استفاضه نمود. چون شيخ انصارى از دنيا رحلت كرد، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوليه و فقهيه مرحوم شيخ انصارى شد.
مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت اين كار تو نيست. ديگران هستند اين كار را بكنند. شما بايد مستعدين را
دريابيد.
پس مرحوم آخوند ملا حسينقلى أعلى الله مقامه در پى تربيت قابلين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا
طلوع آفتاب و عدهاى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتى بعضى را در سر شب و بعضى را در
آخر شب تا اينكه توانست سيصد نفر را به طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شدند.
✔️ از آن جمله هست
مرحوم شيخ محمد بهارى، مرحوم سيد احمد كربلائى، مرحوم ميرزا جواد ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهد
قمى، مرحوم سيد عبدالغفار مازندرانى.
اين بود قسمتى از افادات استاد الهى، طباطبائى در آن روز شيخان قم درباره سلسله مشايخ سير و سلوكشان
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ايمان، عقد قلب و عقل
🔸اكنون كه از نظر برهان مشخص شد انسان دارای دو شأن است: يكی نظر و ديگری عمل و راه اساسی، راه دل است؛ يعنی هر علمی زمينه پذيرش دل است و آيات قرآنی نيز بر این نظر و تقسيم صحه گذاشته است، بايد ديد آيا زن و مرد در اين جهت يكسانند يا نه؟
☘ در مباحث فلسفی آمده است كه انسان به هنگام ايمان آوردن دو گِرِه و دو عقد دارد:
1⃣ يك گره بين موضوع و محمول قضيه است كه اين گره بندی، به عهده عقل نظر است. عقل نظر كه عهده دار فكر و انديشه است، محققانه، محمولات يك موضوع را بررسی میکند و اگر محمولی درخور موضوع نبود، قضيه سالبه میسازد؛ يعني عقدی در كار نيست و اگر محمولی از عوارض ذاتی و لوازم موضوع قضيه بود، بين محمول و موضوع گِرِه میبندد و عقدی برقرار میكند.
✔️ لذا قضيه را در اصطلاح منطق «عقد» مینامند.
كار عقل نظر، اجرای عقد است بين دو طرف، يعنی بين موضوع و محمول و بس.
✅اگر جان انسان در بخش نظر با علم گره خورد و با علم يكی شد، تازه نيمی از راه را طی كرده است و يك عقد ديگری لازم است.
2⃣ و آن عقد ديگر اين است كه بين جان و بين عصاره آن قضيه گره بخورد، نه بين موضوع و محمول.
🔸 گره زدن بين موضوع و محمول را میگويند «تحقيق»، و گره زدن بين آن حق (عصاره تحقيق) و بين جان را «تحقق و اعتقاد» مینامند و اين همان «ايمان» است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
AudioCutter_صدا ۰۰۲(7).mp3
28.78M
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین
🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
📅 در تاریخ ۲۱ خرداد ماه، مصادف با میلاد عالم آل محمد علیهالسلام
#نشست
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین
👆👆👆پیشنهاد دانلود برای همه دغدغهمندان
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و نهم🔰
... بیان شد که همه در مسئولیت امر جامعه برابرند.
🔹البته؛ تفاوتى كه رسول خدا (ص) با ساير افراد جامعه دارد اين است كه:
✔️ او صاحب دعوت و هدايت و تربيت است.
☘ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ.
🔹پس پیامبر اکرم(ص) نزد خداى تعالى متعين است براى:
✔️قيام بر شان امت
✔️ولايت و امامت
✔️و سرپرستى امور دنيا و آخرتشان،
ما دام كه در بينشان باشد.
🔸لكن چيزى كه در اينجا نبايد از آن غفلت ورزيد، اين است كه:
🔹اين رژيم ولايت و حكومت و يا به عبارتی امامت بر امت، غير رژيم سلطنت است؛
كه:
✔️ مال خدا را غنيمت
✔️و صاحب تخت و تاج، بندگان خدا را بردگان خود دانسته
✔️اجازه دارد هر كارى كه خواست با اموال عمومى بكند
✔️و هر حكمى كه دلش خواست درمورد بندگان خدا براند
چون رژيم حكومتى اسلام رژیمی نيست كه بر اساس بهره كشى مادى وضع شده باشد ❌
و حتى دموكراسى هم نيست❌
🔻چون:
با دموكراسى تفاوتهای آشکاری دارد كه به هيچ وجه نمىگذارد، آن را نظير دموكراسى بدانيم و يا با آن مشتبه كنيم.
📚ترجمه المیزان، جلد۴، صفحه ۱۹۴.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی
▪️ قسمت هفتم
با وجود این که یکی از سنتهای الهی، سنت پیروزی حق بر باطل است، در بعضی مقاطع تاریخی، در ظاهر، حق، مغلوب میشود و انبیاء و سردمداران جبهه حق، کشته میشوند. در اینجا باید به چند نکته توجه کرد:
۱) اگر حجت خدا کشته شود، حتماً حجت دیگری جایگزین او میگردد و زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمیشود، چون براساس سنت الهی، تا آیه جدیدی نیاید، آیه قبلی جمع نمیگردد.
۲) همان زمانی که در ظاهر حق، مغلوب میگردد، نقطه شروع سقوط باطل و زمینه سازی برای نابودی باطل است. چنانچه در حادثه عاشورا میبینیم شهادت حضرت اباعبدالله(ع)، نه تنها باعث نابودی بنی امیه در آن عصر گردید، بلکه اساسا موتور محرّکه امامت در طول تاریخ، حسین بن علی(ع)است و احقاق حق کلی را خداوند با حسین بن علی(ع) انجام داد.
۳) علاوه بر احقاق حق، خداوند حق را گسترش میدهد: «وَاللهُ مُتِمُّ نورِهِ»، خداوند نورش را کامل می کند؛ به همین خاطر آینده تاریخ، آینده کمالی است؛ چنانکه می بینیم حکومت محدود پیامبر(ص) در جزیره العرب، به حاکمیت جهانی حضرت حجت(عج) منتهی خواهد شد.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و دوازدهم 🔰
🌴 از ظاهر احاديث نزد اصحاب ظاهر آن است كه:
🔹 چون نطفه از تمام بدن خارج مىشود،
غسل جميع بدن لازم شد.
❇️ اين مطابق با رأى جمعى از اطبّاء و حكماى طبيعى است.
⚫️ولى معلّل نمودن آن را به اكل شجره ⬅️چنانچه در حديث اول است.
⚫️نسبت دادن جنابت را به نفس ⬅️چنانچه در حديث دوّم است⏬
✳️ براى اهل معرفت و اشارت راهى به معارف باز كند.
🔸چه كه قضيّه شجره و اكل آدم عليه السلام
✖️از آن از اسرار علوم قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام است كه بسيارى از معارف در آن مرموز است.
❎ لهذا در احاديث شريفه علّت تشريع بسيارى از عبادات را همان قضيّه آدم و اكل شجره قرار دادهاند.
☑️ من جمله باب وضوء و نماز و غسل و صوم شهر رمضان و سى روز بودن آن و بسيارى از مناسك حجّ.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ همه مردم دنیا چه زن و چه مرد هر چه هستند، سیاه و سفید، عرب و عجم، اگر خداوند تبارک و تعالی را دیدند
⬅️ یعنی حقیقت را مشاهده کردند و فهمیدند که همه این ها نمود خداوند تبارک و تعالی است و اگر دیدند آیات الهی است
✅ و اگر دیدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ» (حدید۱) همه عالم او را تسبیح می کند یعنی از او حکایت می کنند و غیر از تصویر چیز دیگری نیستند؛
⬅️ آنگاه به حقیقت راه یافته اند.
✅حالا هم وقتی خوب نگاه کنید این انبیاء علیهم السلام هستند که فهمیدند و متوجه شدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ»، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ » (تغابن۱)
✅ و فهمیدند که:
✨خنده از لطفت حکایت میکند
ناله از قهرت شکایت میکند (دیوان شمس غزل۸۲۱)
✅ اگر آدم این را متوجه شد آن وقت خنده و گریه را منسوب به خدا می دارد و میفهمد که «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى» (نجم/۴۴) یعنی او هست که می گریاند و می خنداند. چه کسی آدم را می خنداند؟ و چه کسی می گریاند؟ خداوند تبارک و تعالی. پس فاعل اوست. همه جا همه کاره خداست.
⏪ هستی است که این کار را می کند. همه آیاتند و از خداوند حکایت می کند.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
سخنرانی.docx
32.3K
🔰 گزارش نشست علمی
📝تهیه شده توسط خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab