eitaa logo
عبدالله محمدی
576 دنبال‌کننده
83 عکس
16 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می‌شود 🟦 با عنوان: مناسبات عقل و حکمت (عملی و نظری) نزد علامه طباطبایی 📆روز پنجشنبه 10 شهریور 1401 ⏰ساعت 9 صبح 📌به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود 🟢ارائه‌کننده: حجة الاسلام والمسلمین دکتر ​جمال سروش، عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر 🟠 ناقد: دکتر مجید ابوالقاسم زاده رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی ⚪ مدیر جلسه: حجة الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. 📣علاقه‌مندان به مشارکت حضوری می‌توانند با مراجعه به این آدرس (قم، سالاریه، جامعه الزهرا، پژوهشگاه مطالعات اسلامی) در این نشست شرکت کنند. 🌐علاقه‌مندان به مشارکت مجازی می‌توانند از طریق این لینک (https://www.irip.ac.ir/u/136) در این سخنرانی شرکت کنند.
🔶جهاد تبیین 🔸ماهیت جهاد مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مهمترین شکل جهاد در حال حاضر دانستند. از منظر ایشان «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند. این امر خطیر را نباید با برخی تاکتیکهای مقطعی و موسمی یکسان پنداشت. جهاد تبیین در معنای عمیق خود دیرینه‌ای به فراخنای تاریخ حق و باطل از ابتدای خلقت انسان دارد و همگام با حرکت انبیا استمرار داشته است. اگر با بنیانهای معرفتی جهاد تبیین آشنا باشیم، فهم دقیقتری از مأموریت خود در دوران کنونی خواهیم داشت. بر همین اساس قصد داریم، در شمارههای آتی مبانی معرفتی جهاد تبیین را به طور فشرده مرور کنیم. به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد جهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش، و در اصطلاح فقهی نیز به معنای جنگ نظامی است. اما در ادبیات قرآن و روایات با هیچیک از دو معنای فوق مساوی نیست، بلکه دامنه‌ای محدودتر از معنای لغوی و وسیعتر از معنای فقهی دارد. هنگامی که در آیات قرآن سخن از جهاد به میان میآید، لزوماً به معنای جنگ نظامی و استفاده از اسلحه نیست، بلکه مراتب دیگری از جهاد نیز میتوان درنظر گرفت؛ همانند جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی و .... یکی از گویاترین تفاسیر از حقیقت جهاد و نسبت آن با جهاد نظامی، دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که در آثار مختلف ایشان بازگو شده است. از منظر ایشان بهترین ترجمه برای اصطلاح «جهاد» قرآنی، واژه «مبارزه» در زبان فارسی است. بسیاری از نویسندگان، ورزشکاران، صنعتگران و ... در کار خود تلاش و کوشش دارند، ولی با این وجود نمیتوان همگی را مبارز دانست. دانشجو و هنرمند و فعال اقتصادی نیز در مسیر خود تلاش و جدیت به معنای لغوی دارند، ولی لزوماً همگی مجاهد نیستند. اما چه چیزی تلاش و کوشش را به مبارزه تبدیل میکند؟ عنصر مهم مبارزه، رویارویی با دشمن است. مبارزه یعنی تلاش پرنیرو در مقابل یک مانع یا یک دشمن. اگر هیچ مانعی در مقابل انسان نباشد، مبارزه معنا ندارد. جهاد، تلاش و کوششی هوشمندانه است که برای دشمنان ایجاد نگرانی کند. بنابراین اگر کسی تلاشی مخلصانه و با نیت الهی در زمینه تحصیل علم داشته باشد، کار شایستهای انجام داده است و حتی در یک معنا میتوان رفتار او را عبادت دانست. اما برای اینکه وی را مجاهد علمی بدانیم، این ارکان کافی نیست. تلاش مخلصانه علمی زمانی جهاد علمی قلمداد میشود که به شکل مبارزه با دشمن درآمده و در موقعیت رویارویی با دشمن محقق شود. علامت این تقابل نیز آن است که دشمن از این تلاش احساس خطر میکند. «در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمیتواند مبارزه کند. ...دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد. مبارزه در آنجا که دشمنی نیست، معنا ندارد. پس جهاد، متقوم بر این دو رکن است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد باشد؛ دیگر اینکه در مقابل دشمن باشد» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد (۲) همانگونه که گذشت، جهاد میتواند عرصه‌های مختلفی داشته باشد. در تمام این عرصه‌ها باید جدّیت، کوشش مضاعف و نیّت خالص در راستای مقابله با دشمن جهتدهی شود. مثلاً کسی که در مطالعه خود جدیت، دارد، کار مطلوبی انجام داده است. اما برای اینکه این مطالعه به مبارزه تبدیل شود، باید ویژگی تقابل با دشمن نیز افزوده شود. «فرض کنید در دوران اختناق، کسی هر هفته مثلاً پنچ تا کتاب میخواند خیلی کار بود، اما لزوماً مبارزه نبود؛ جهد بود، جهاد نبود. اگر میخواست جهاد باشد، باید کتابی را میخواند که در حرکت او در مواجهه با رژیم طاغوت و رژیم اختناق، تأثیر داشت؛ آنوقت میشد جهاد.» با توجه به همین معیار نمیتوان هر تلاش اقتصادی را جهاد اقتصادی نامید، حتی اگر در محدوده دستورات دینی و با نیت رضایت خداوند محقق شده باشد. حتی کسی که برای رضای پروردگار انفاق میکند، لزوماً جهاد اقتصادی نکرده است. اگر انفاق او سبب تقویت جبهه حق و تضعیف جبهه باطل گردد، مصداقی از جهاد اقتصادی است. «جهاد یعنی چه؟هر تحرکی اسمش جهاد نیست. تحرکی با خصوصیاتی اسمش جهاد است. یکی از خصوصیات این تحرک که اسمش جهاد است این است که انسان بداند این در مقابل دشمن است؛ یعنی بداند در مقابل یک حرکت خصمانه و غرضآلودی است که دارد انجام میگیرد.حرکتی که در مقابل یک چنین جهتگیری خصمانه وجود دارد، یکی از شرایط اصلی جهاد است. جهت دومی که در مفهوم جهاد حتماً بایستی ملاحظه شود، استمرار و همه جانبگی است، هوشمندانه بودن است، مخلصانه بودن است، اینجور تحرکی اسمش جهاد است. بنابراین جهاد اقتصادی یعنی حرکت مستمرّ همه جانبه هدفدار ملت ایران با نیت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم آلود و غرضآلود دشمن.» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معنا شناسی جهاد (۳) از این توضیحات میتوان تفاوت میان سه سطح تلاشهای مفید انسان را دریافت. تلاشهای مفید خنثی، تلاشهای مفید مومنانه، تلاشهای مفید مجاهدانه. گاهی انسانها برای رسیدن به اهداف عالی جدیت دارند، ولی این تلاش، زمانی رفتار مومنانه تلقی میشود که مخلصانه و در چارچوب دستورات الهی محقق شود. در یک سطح بالاتر، رفتار مومنانه نیز زمانی جهاد شمرده میشود که با هدف مبارزه با دشمن و ایجاد خلل و نگرانی در جبهه باطل محقق شود. بنابراین کار نیک اعم از کار نیک مومنانه است؛ و کار نیک مومنانه، اعم از کار نیک مجاهدانه. مثال دیگر را میتوان در حوزه ادبیات و هنر جستجو کرد. اما بسیاری از اشعار و آثار هنری بار دینی و ایمانی ندارند. هر نوع شعر یا اثر هنری، الهی و دینی نیست. بسیاری از اشعار و آثار هنری دینی نیز جهاد هنری نیستند. چه بسا آثار هنری که صبغه و رویکرد دینی دارند، اما رویکرد تضعیف جبهه باطل در آنها نیست. چنین آثاری اگرچه ارزشمند هستند، اما مصداق جهاد نیستند. بنابراین جهاد تلاش و جدیت مومنانهای است که با نیت خالص و در جهت تقابل با دشمن صورت گیرد. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد در یادداشت قبل ارکان و ویژگیهای جهاد بررسی شد. گفتیم جهاد، نوعی مبارزه در راه خداست که همراه با تقابل با دشمن باشد و دشمنان را نگران سازد. یک مصداق روشن جهاد، جنگ نظامی است که بیشتر از دیگر مصادیق شناخته شده است: وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا اما در کنار این معنا از جهاد، گاهی از جهاد با اموال نیز سخن گفته شده که ناظر به جهاد مالی است. الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً همچنین برخی آیات، بیانگر جهاد سیاسی است. قرآن کریم، تبعیت نکردن از کفار را «جهاد کبیر» مینامد. روشن است که تبعیت نکردن، لزوماً با مبارزه نظامی همراه نیست. فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا همچنین تقابل خاص پیامبر با منافقین که به شکل غیر نظامی بود، نیز جهاد نامیده شده است: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد (۲) مرور تاریخ انقلاب نشان میدهد مصادیق متنوع جهاد در بالاترین سطح آن محقق شده است که در ادامه به شماری از آنها اشاره میشود: جهاد علمی با توجه به تعریف جهاد، جهاد علمی تلاش و مبارزهای الهی در مسیر علم است که رویکردی تقابلی با دشمنان داشته باشد. در سالهای اخیر نمونههای گوناگونی از مجاهدت علمی را شاهد بودیم که برخی از آنها را یادآوری میکنیم: شهید تهرانی مقدم شهید تهرانی مقدم از شهدایی است که جهاد تولید و فنآوری در حوزه تجهیزات نظامی را از سالهای جوانی آغاز کرد. در سالهای نخست جنگ، مهمترین تجهیزات دوربرد کشور، توپ؛ و بیشترین برد آن حدود صد کیلومتر بود. ما حتی دانش تعمیر اساسی بسیاری از سلاحهای دوربرد را نداشتیم. شهید تهرانی مقدم پس از سالها تلاش، کشور را به جایگاه تولید صدها موشک با برد چند هزار کیلومتر و دقت بالا رساند. مهمترین بخش تلاش ایشان، تولید دانش و پرورش متخصصان این رشته بود. ایشان باید نخبگان متعهد را متقاعد میساخت، عرصه دفاع مقدس را رها و در جبههای دیگر مجاهدت کنند. سپس به کشورهایی که در این زمینه تخصص داشتند، سفر کرد. هیچ کشوری به راحتی حاضر نبود این فناوری را به دیگران منتقل کند. اما شهید تهرانی مقدم پس از مدتها رایزنی و تدبیر، از هر کدام بخش کوچکی از این فناوری را آموخت. مرحله بعد کنار هم نهادن این بخشهای محدود فناوری و تلاش برای تکمیل آن بود. وی برای هر یک از این بخشها نیاز به آموزش دهها نیروی متخصص و امین داشت. مثلا برای پرتاب یک موشک، حداقل صدنفر نیروی متخصص نیاز است که باید از بین امینترین افراد شناسایی و پرورش داده میشدند. همه این مراحل باید به شکلی کاملاً پنهانی دنبال میشد و همین امر سبب شده بود بسیاری از مسئولین نیز همکاری کاملی نداشته باشند. دانشمندان هسته‌ای دانشمندان هسته‌ای نیز مصداقی دیگر از مجاهدان علمی شمرده میشوند. در دهه‌های اخیر، دستیابی به فناوری هسته‌ای، نه یک ترجیح برای کشور، بلکه الزامی گریزناپذیر بود. چرا که این فناوری، جهان را در زمینه‌های مختلف انرژی، پزشکی، کشاورزی، نظامی و ... وارد دورانی جدید میکند و به شکلی ابزار قدرت کشورها شمرده میشود. اما هیچیک از قدرت‌های برخوردار از این فناوری حاضر به انتقال آن به جمهوری اسلامی نبودند. دانشمندان هسته‌ای با تلاشی ستودنی مراحل مختلف این کار نشدنی را آغاز کرده و به نتیجه رساندند. این تلاشگران به قدری برای دشمن، ایجاد نگرانی کردند که عنوان جدیدی، به نام شهدای هسته‌ای به ادبیات مقاومت اضافه شد. همچنین دانشجویان و اساتید مختلفی که در دوران تحریم، با پژوهش‌های علمی و صنعتی خود، نقشه تحریم دشمن را بی‌اثر کردند، نمونه بارز جهاد علمی هستند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ________________
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸مصادیق جهاد (۳) 🔹 جهاد تبیین جهاد تبیین که به فرموده رهبر انقلاب، مهمترین و فوری‌ترین جهاد کشور است، از چندین دهه قبل در فضای کشور با جدیت مطرح بوده است. در ادامه به نمونه‌هایی از جهاد تبیین اشاره میکنیم: 🔹شهید مطهری یکی از مصادیق جهاد تبیین، مرحوم شهید مطهری بود. ایشان تبیین ایجابی و سلبی را به موازات یکدیگر پیش میبرد. در تبیین ایجابی با حضور در جمع دانشگاهیان، عالی‌ترین مفاهیم دینی مانند توحید، معاد، فطرت، حقوق زن و ... را با بیانی منطقی ارائه کرده و به سوالات ایشان پاسخ میداد. در تبیین سلبی نیز همراه علامه طباطبایی و شماری از شاگردان علامه، در برابر موج حملات مارکسیسم ایستادگی کرد. مارکسیسم از نیازهای فطری انسان مانند میل به عدالت و تنفر از ظلم و اختلاف طبقاتی استفاده کرده و هزاران نفر از جوانان مومن و انقلابی را جذب کرده بود. تبیین شهید مطهری چنان برای دشمن ایجاد نگرانی جدی کرده بود که ایشان را به شهادت رساندند. 🔹علامه مصباح یزدی در سالهای اخیر، پرچمدار جهاد تبیین، علامه مصباح یزدی بود. ایشان پیش و پس از انقلاب مبارزات تبیینی خود را علیه بهائیت، مارکسیسم و جریان‌های روشنفکری آغاز کرده بود. در دهه هفتاد، فضای فرهنگی کشور جولانگاه شبهات روشنفکران بود. این بار مسائل جدیدی طرح میشد که در اندیشه روشنفکران بی‌سابقه بود. مباحثی در حوزه معرفت شناسی، فلسفه سیاست، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق که رویکردی فلسفی داشتند. موضوعاتی چون هرمنوتیک، سیالیت فهم دینی، تجربه دینی و ... را با موضعی به ظاهر درون دینی و خوانشی نوین از دین شکل میگرفت ولی در نهایت به انکار مهمترین مبانی دین و حاکمیت دینی منجر میشد. علامه مصباح یزدی برای مقابله با این حملات، چند کار بزرگ را آغاز کرد. نخست، تبیین ایجابی مبانی دین؛ سخنرانی‌های پیش از خطبه در نماز جمعه تهران مدتها جایگاه معرفی مبانی اسلام ناب به ویژه در حوزه نظام سیاسی و حقوقی اسلام بود. ایشان یکبار مبانی نظام سیاسی را بازخوانی کردند و با بیانی مستدل عقلانیت حاکمیت دینی و ولایت فقیه را تبیین کردند. عملکرد دوم ایشان حضور مستقیم در تبیین سلبی بود. ایشان سفرهای دوره‌ای با محوریت جهاد تبیین در دانشگاه‌های بزرگ شهرهای مختلف داشتند. در هر دانشگاهی مهمترین شبهات را مرور و به شکل منطقی به آنها پاسخ میدادند. عملکرد سوم ایشان، کادرسازی و پرورش حلقه‌های واسط برای جهاد تبیین بود که به شکل گسترده در موسسه امام خمینی(ره) و طرح‌هایی چون طرح ولایت استمرار یافت. جهاد تبیین علامه مصباح نیز به شدت دشمن را نگران کرده بود و سبب شد از همان دهه هفتاد ایشان را ترور شخصیت کنند. لکن تمسخرها و تهمت‌ها نتوانست ذره‌ای ایشان را متزلزل سازد. 🔹شهید مدنی شهید مدنی از جمله فقها و عالمان برجسته بودند که حضوری روشنگرانه در عرصه‌های مختلف داشتند. رهبر انقلاب ایشان را یک روحانی کامل دانستند که هم برای روحانیون برجسته شیعه و سنی، جلسات تبیینی داشتند و هم برای روشنفکران شخصیتی جذاب بودند و هم جوانان از گفتگوی صمیمی با وی لذت میبردند. ایشان در استان‌های مختلف مردم را رهبری کرده و پناهگاهی در برابر شبهات و هجمه‌های فرهنگی بودند. امام(ره) ایشان را به تبریز فرستادند تا غائله خلق مسلمان و ماجراهای مربوط به آیت الله شریعتمداری را که از پیچیده‌ترین بحران‌های آن دوره بود، مدیریت کنند. 🔹 تجربه نشان داده است، یکی از علل حملات به حوزه‌های علمیه، نقش‌آفرینی موثر ایشان در عرصه جهاد تبیین بوده که سبب نگرانی دشمنان شده است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸معناشناسی "تبیین" و "جهاد تبیین" 🔹تبیین منظور از «تبیین» چیست؟ «تبیین» با دیگر مفاهیم نزدیک به خود چه شباهتها و تفاوتهایی دارد؟ به عبارت دیگر، تبیین چه هست و چه نیست؟ به زبان ساده میتوان گفت، تبیین به معنای روشنگری نسبت به ابعاد مختلف یک حقیقت و در راستای هدایت انسانهاست؛ به شکلی که دفع کننده یا رفع کننده تحریف باشد. 🔹جهاد تبیین هنگامی که این اصطلاح با «جهاد» ترکیب شود، رویکرد مبارزه با دشمن نیز در آن اشراب میشود. در نتیجه، هر نوع روشنگری نسبت به حقایق، جهاد تبیین نامیده نمیشود، بلکه آن نوع آشکارسازی و غبارزدایی از حقایق است که نوعی درگیری با دشمن در آن باشد و نقشه دشمن را باطل نماید. از این نکته میتوان فهمید هر فعالیت فرهنگی، لزوماً تبیینگر نیست، رکن تبیین «روشنگری» نسبت به حقایق و پیشگیری یا رفع تحریفات است، ممکن است بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، در جای خود سودمند باشند، ولی نتوانند برای مخاطبان روشنگری داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از فعالیتها «تبیین» هستند، ولی «جهاد تبیین» نیستند، زیرا با اینکه جنبه روشنگری نسبت به حقایق در آنها هست و پرده از تحریفات دشمن برمیدارد، اما از مسائلی نیست که برای دشمن ایجاد نگرانی کند. بنابراین، فعالیت‌های فرهنگی اعم از تبیین، و تبیین، اعم از جهاد تبیین است. بنابراین برای عملی ساختن جهاد تبیین، باید به درستی با نقشه دشمن در تحریفات آشنا باشیم. در آینده خواهیم گفت که جریان باطل در طول تاریخ به دنبال کدام تحریف‌ها و کتمان‌ها بوده است. شناخت شگرد دشمن به ما کمک میکند بتوانیم اولویتها، نقاط حساس و اثرگذار را از منظر او بشناسیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی 🔹تمام تصمیمات زندگی انسان برخاسته از مبدأ میل و علاقه اوست. انسان برای اموری که دوست دارد و خوشایند میداند، حاضر است عمر خود را صرف کند، خستگی‌ها و سختی‌ها را به جان بخرد و از مال و جانش هزینه کند. 🔹دوست داشتن و میل انسان نیز تابع باورها و نوع نگاه او به حقایق است. انسانها طبیعتاً به سمت اموری که درست و خوب میدانند، گرایش مییابند و اموری که از نظرشان بی‌فایده، بی‌ارزش یا غیرعقلایی باشد، از دایره میل آنها خارج میشود. بنابراین باورهای ذهنی افراد، گرایش‌های ایشان را تعیین میکنند و گرایشها و حبّ و بغضها، تصمیمات زندگی ما را جهت میدهند. 🔹برای نمونه امتی که دولت و فرهنگ آمریکایی را دشمن خود بدانند، با تمام وجود با آن مقابله میکنند، ولی اگر به مرور زمان، باورها و گرایشهای این امت، ارزشهای امریکایی را درست دانست، نه تنها دلیلی برای مقابله با آن نمیبیند، بلکه آنها را همسو با ساختار ادراکی خود میداند و از آنها دفاع میکند. 🔹طراحان جنگ نرم از همین ویژگی استفاده میکنند و میکوشند با در دست گرفتن اذهان و دلهای مخاطبان، آنها را به سمتی که خود میخواهند، سوق دهند. در نتیجه افراد یک جامعه بدون آنکه بدانند، سرباز و پیاده‌نظام دولتها و فرهنگهای دیگر میشوند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی (۲) 🔹حقیقت تبیین اثرگذاری بر ذهن‌ها و جان‌های مردم است. 🔹در تبیین، تلاش میشود باور اصیل در عمیقترین لایه‌های ذهنی و فکری افراد ریشه دوانده و قلب و جان ایشان را همراه سازد. به همین دلیل، بسیاری از آنچه ما تبیین میپنداریم، حقیقتاً تبیین نیستند. اگر برخی آموزه‌های دین اسلام برای مخاطبان به شکل گفتگوی یکطرفه صرفاً بازگو شود و ما ندانیم که آنچه منتقل شده است، به جان او نشسته است یا نه؟؛ تبیین محقق نشده است. 🔹به عبارت روشنتر «هر ابلاغی تبیین نیست.» حتی اگر در جلسه‌ای پیرامون یکی از ارزش‌های اسلام یا آرمان‌های انقلاب اسلامی با عده‌ای وارد بحث و گفتگو شدیم و پس از ساعاتی توانستیم از طرق مختلف، فاتح میدان گفتگو شویم، لزوماً تبیین رخ نداده است. چراکه «هر اسکات و غلبه‌ای، تبیین نیست. برای تبیین اقناع ذهنی و روانی لازم است.» اساساً یکی از دشواری‌های فعالیت انبیا آن بود که نمیخواستند صرفاً انتقال دهنده پیام الهی باشند، بلکه هدف ایشان آن بود که ذهن‌ها و قلب‌ها را با این آموزه‌ها همراه سازند و آن را جایگزین ارزش‌های پوچی کنند که قرن‌ها در ذهن و قلب مردم جاگرفته بود. وگرنه تکرار شفاهی آموزه‌های وحی، از بسیاری افراد عادی نیز ساخته است و نیازی به استقامت و مبارزه نداشت. 🔹مقام معظم رهبری با توجه به همین نکته تفاوت تفکر اسلامی با دیگر گروه‌های مبارزاتی را در همین نکته میداند: «تبیین اساس کار ماست. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمیافتد، جسم‌ها به کار نمیافتد؛ این فرق تفکر اسلامی و تفکرات غیراسلامی است.» 🔹با توجه به این نکات میتوان دریافت تبیین، صرفاً بازگو کردن برخی آمارها یا پاسخ به شبهات و ارائه تحلیل‌ها نیست، بلکه نیازمند جامعنگری در شرایط متنوع روحی و ذهنی مخاطبان است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔻مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن معرفت‌شناسی حوزه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در روزهای 4 و 5 آبان ماه 1401 برگزار می‌نماید. ▪️به صورت حضوری و مجازی ▪️ 4 و 5 آبان ماه 1401 ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ▪️ویژه طلاب سطوح عالی و سطح ۴، دانشجویان مقطع ارشد و دکتری ⭕️ با حضور اساتید حوزه: ▫️حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی: ➖چگونگی تفکر صحیح و نوآوری ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی ➖موانع درونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح: ➖ضرورت و چگونگی بهره‌مندی از استاد فکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین امیر خواص: ➖روش‌شناسی تفکر انتقادی ▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی: ➖آسیب‌شناسی وضعیت تفکرورزی در جامعه امروز ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمود فتحعلی: ➖موانع بیرونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد کاشی‌زاده: ➖قواعد، اصول و ویژگی‌های تفکر صحیح ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمد فربهی: ➖آثار و نتایج تفکر صحیح ➖دبیر علمی: دکتر قاسم بابایی 🗓 زمان برگزاری: چهار شنبه و پنجشنبه 4 و 5 آبان 1401 ⏰ مهلت ثبت نام: 28 شهریور لغایت 3 آبان 1401 ⏰ ساعت برگزاری: 14:30 تا 19 📍آدرس: قم - ابتدای بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه ۴ و ۶ - پلاک ۷۲ - دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی ثبت نام از طریق سایت نجاح و پیام‌رسان ایتا: 🆔 @tafakoresahih_shobhepashuhi و یا از طریق فرم زیر اقدام کنید: 🆔 https://formafzar.com/form/uxwyf
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین سلبی 🔹تلقی نخستین بسیاری از افراد آن است که جهاد تبیین، واکنشی انفعالی نسبت به تحریفات دشمن است. یعنی در مواردی که دشمنان با استفاده از ابزار رسانه، تحریفاتی در موضوعات مختلف القاء میکنند، لازم است جبهه حق روشنگری گسترده را در دستور کار خود قرار دهد. 🔹برای نمونه زمانی که دشمن دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم، اقتصاد، فرهنگ و ...را انکار میکند، لازم است ما با ارائه آمارهای مستدل و بیان مجموعه موانع و مشکلات نشان دهیم، انقلاب اسلامی در مجموع حرکت رو به جلو داشته است. یا هنگامی که دشمن میکوشد کارنامه تاریک و ناموفق پهلوی را درخشان جلوه دهد، باید با اطلاعات دقیق، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، ذلت دستگاه سیاسی در نظام بین الملل، فساد مجریان و حاکمان و ... را گزارش کنیم. یا اگر دشمن، راه نجات امت را در سازش با استکبار نشان داد و مقاومت را ماجراجویی و لجبازی بخشی از حاکمیت معرفی کرد که نتیجه آن سختی و فشار اقشار مستضعف است؛ باید با تحلیل دقیق اوضاع نشان دهیم که هزینه سازش از هزینه مقاومت بسیار بیشتر است و هیچ امتی در طول تاریخ دو قرن اخیر از تسلیم در برابر استکبار سود نبرده است. 🔹اینها نمونه‌هایی از جهاد تبیین است که معمولاً به ذهن فعالان فرهنگی میرسد. "نقطه مشترک تمام آنها پاسخگویی عالمانه و دقیق در برابر تحریفات و شبهات دشمن است". میتوانیم این قسم را تبیین سلبی بنامیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
شهادت مظلومانه شهدای حرم شاه چراغ تسلیت باد.
♦️ چرا حقایق را انکار میکنند؟ 🔹 در هفته‌های اخیر کشور عزیزمان درگیر حوادثی شده است که در نگاه کلان نبرد حق و باطل، امری عجیب و حتی تازه نیست. 🔹حول این حوادث پرسش‌های معرفتی مطرح میشود که پاسخ به آن‌ها ،ما را به قواعدی مجهز میکند که در دیگر صحنه های اجتماعی نیز تحلیل دقیقتری داشته باشیم. از جمله این پرسش‌ها آن است که چرا بخشی از جامعه انبوه داده‌های حق را انکار میکنند و در عوض اموری فاقد ارزش معرفت‌شناختی را میپذیرند؟ مثلا داعش مسئولیت جنایت شیراز را میپذیرد، ولی عده‌ای باز هم آن را کار نظام میدانند؟حتی اگر خود تروریست هم اعتراف میکرد، گروهی آن را تحت تأثیر فشار بازجویی میدانستند. 🔹بخش مهم این آسیب به تأثیر زمینه‌های گرایشی بر ساحت شناختی ما برمیگردد. ما برای پذیرش و انکار یک حقیقت فقط تحت تأثیر داده‌ها نیستیم، بلکه در بسیاری از موارد گرایشات درونی ما بیشتر از شناخت‌های ما مؤثر است. 🔹قرآن کریم از افرادی یاد میکند که با وجود یقین ذهنی، ایمان قلبی به حقیقت نمیآورند. این امر به دلیل طاغوت و تکبر درونی ایشان است. «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا(نمل:14)» یا عده‌ای که در برابر حقیقت تکبر ورزند، حتی اگر آیات الهی را ببینند انکار میکنند و این به دلیل تکبر ایشان است. سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ(اعراف:146) کسانی که در امور جزئی حقیقت را انکار میکنند، به تدریج درامور سرنوشت ساز زندگی نیز حقایق را آگاهانه انکار میکنند و در کنار هم گذاردن شواهد و قرائن گزینشی عمل میکنند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنند؟ (۲) 🔹یکی دیگر از تأثیرات گرایشها بر شناختها، تأثیر گناه و غفلت بر ساحت ادراکی انسان است. کثرت گناه سبب ضعیف شدن واکنش انسان به حق و میل تدریجی او نسبت به باطل میشود. اشتغال به لهو و لعب زمینه ساز آن میل بیشتر انسان به امور باطل است. افراد برای توجیه چنین رفتارهایی تئوری سازی میکنند، یعنی گزینشگرانه داده هایی که رفتار آنان را توجیه میکند انتخاب می کنند. حتی بالاتر از مخالفت با حقایق انقلاب و نظام اسلامی، انکار توحید و نبوت نیز لزوما معلول ضعف بنیانهای اعتقادی نیست، بلکه در بسیاری موارد کثرت گناه سبب ضعف اعتقاد میشود. 🔹قرآن کریم یکی از ریشه های تکذیب آیات الهی را رفتارهای سوء دانسته است. ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ(روم:10) در روایت دیگر آمده است که از غوطه‌ور شدن در معاصی بپرهیزید زیرا این امر سبب انکار ولایت اهل بیت (ع) میشود. پس از مدتی شخص نبوت، و حتی در مراحلی توحید را انکار میکند. يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي توقعه في رد ولايه وصي رسول الله، ودفع نبوه نبي الله، ولاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله، والالحاد في دين الله.(بحارالانوار، 70، 360) در چنین مواردی شخص ظاهرا هیچ مطلب نظری گمراه کننده در زمینه ولایت یا نبوت نخوانده یا نشنیده است، اما اشتغال به معاصی رفته رفته گرایش وی به حق را کاسته تا آنجا که حق و باطل برای او یکسان شده و ناخودآگاه به طرفداری جبهه باطل اقدام میکند. افرادی که با ماهواره، جلسات لهو و لعب، بی بندوباری و ... مأنوس باشند، رفته رفته دچار سستی در بنیان‌های اعتقادی میشوند. 🔹بدیهی است در جایی که گرایشات روحی سبب انکار حقیقت شده است، تصحیح داده های شناختی سودمند نخواهد بود. تبیین حقیقت و روایت‌های صحیح، برای کسانی موثر است که به جهت روحی گرایش درونی به باطل نداشته باشند. بین حوزه گرایشی و شناختی انسان ،داد و ستدی دائمی برقرار است. گرایشات آلوده ناخواسته چشم انسان را بر شناختهای صحیح نیز میبندد و سبب میشود انبوه اطلاعات صحیح در او اثر نکند و یا حتی مخالفت او را بیشتر سازد. 🔹بنابراین گاهی انکار حقایق مرتبط با انقلاب و نظام اسلامی، تشیع، نبوت و حتی توحید ریشه های رفتاری دارد و تا آنها اصلاح نشود فایده ابزار شناختی بسیار ناچیز است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنیم؟ (۳) 🔹یکی دیگر از دلایل بی توجهی به داده های شناختی صحیح، بمباران اطلاعاتی و عدم امکان تحلیل است. 🔹در بسیاری موارد کثرت داده های متنوع، مانع تمرکز ذهن بر تصمیم گیری صحیح است. هر یک از داده های ذهنی با انبوه داده های دیگر ترکیب شده و گزینه های متنوعی را در برابر انسان ترسیم میکند. پرشمار شدن این گزینه ها راه را برای تمرکز و انتخاب دقیق دشوار میکند. برای اینکه تأثیر این ترکیب روشن شود، مثالی میزنیم.هر یک از ما با 2 رقم میتوانیم 2 عدد دو رقمی و 2 عدد یک رقمی بسازیم که رقم تکراری نداشته باشند، یعنی در مجموع 4 عدد. ولی اگر 3 رقم داشته باشیم، میتوانیم 6 عدد سه رقمی، 6 عدد دو رقمی، 3 عدد یک رقمی بسازیم، یعنی در مجموع 15 عدد. بنابراین اضافه شدن یک رقم، تعداد انتخابهای ممکن را به این شکل افزایش میدهد. تازه این برای زمانی است که رقم‌های تکراری را حذف کنیم. اگر اعداد با رقمهای تکراری به آن اضافه شوند، تعداد خیلی بیشتری حاصل میشود. 🔹هر یک از اطلاعاتی که به ذهن ما وارد میشوند، به ظاهر یک داده را افزوده اند ولی در اثر ترکیب با انبوه گزاره های دیگر، به شکل تصاعدی تعداد را بالا میبرد و کمترین آسیب آن این است که هنگام انتخاب یک گزینه، قدرت تمرکز و تحلیل صحیح را از دست میدهیم. دشواری انتخاب یک عطر از بین دو گزینه با انتخاب از یک فروشگاه بزرگ مثال دیگری بر تاثیر کثرت در انتخاب است. 🔹در سال‌های اخیر، فضای مجازی اذهان افراد را بمباران اطلاعاتی میکند و در نتیجه با افرادی مواجهیم که اطلاعات فراوانی در دست دارند ولی فاقد قدرت تحلیل و تصمیم دقیق هستند. اطلاعات سربار حتی اگر جهت گیری خاصی نداشته باشند، باعث شدت اضطراب و کاهش تمرکز انسان در دیگر ساحت‌های زندگی میشوند. 🔹اکنون بمباران اطلاعاتی را در شرایطی فرض کنیم که به سمت خاصی جهتگیری دارند. وقتی صدها داده به سمت خاصی تکرار شوند، برای ذهنی که به تدریج قدرت تحلیل خود را از دست داده است، هیچ جایی برای تعمق و انتخاب باقی نمیگذارند. فضای مجازی ابتدا با انبوه اطلاعات به ظاهر بیطرف، قدرت استنتاج و تحلیل افراد را سلب کرده و سپس در زمان مقتضی با انفجار اطلاعات به سمتی که خود میخواهد، کار را یکسره میکند. «آسیب مهم فضای مجازی درسال‌های اخیر آن است که معیارهای صدق و کذب را تغییر داده است.» 🔹اغتشاشات اخیر نمونه بارزی از همین حادثه است. میزان فراوانی اخبار علیه نظام، ده‌ها برابر اخبار واقعی است. در نتیجه افراد برای رسمیت یافتن در جامعه، خود را نیازمند همراهی با این حجم از اطلاعات می بینند. در حالیکه نه شهامت و اعتمادنفسی برای مخالفت دارد و نه قدرت تحلیل و اسنتتاجی برای او باقی مانده است. حتی به آنچه خود در فضای حقیقی میبیند اعتماد کمتری دارد تا آنچه در فضای مجازی به او القاء میشود. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین ایجابی 🔹اما در کنار این قسم (تبیین سلبی) از جهاد تبیین، گونه دیگری نیز وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار میگیرد و آن معرفی ایجابی شاخصه‌های اسلام اصیل و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در این قسم از جهاد تبیین، قبل از آنکه دشمن بخواهد تحریف خود را آغاز کند، جامعه اسلامی واکسینه میشود. فعالان فرهنگی، پیش از پاسخگویی به شایعات، ارکان نظام فکری اسلام را به شکل متقن، عقلانی، مخاطب‌پسند معرفی میکنند تا پیشاپیش راه بر هرگونه تحریف و توصیف کاریکاتوری یا وارونه دشمن بسته شود. البته با توجه به مفهوم جهاد، لازم است در نظام فکری اسلام، نقاطی را که دشمن بر آن دست خواهد گذاشت پیشاپیش تشخیص دهیم و آنها را در اولویت تبیین قرار دهیم. 🔹برای نمونه توحیدمحوری از جمله مهمترین نقاط اختلاف فکری ما با تمدن غربی است که دیگر موارد نیز ریشه در آن دارند. به فرموده مقام معظم رهبری: «مهمترین مشکل دنیایی که امروز رنگین‌ترینش در غرب متجلی است و به آن داریم اشاره میکنیم، جدایی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد خداست. البته شاید اعتقاد ظاهری و صوری وجود دارد، لیکن اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئله‌ی مبدأ حل شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد....وقتی توانستیم این اعتقاد را در بدنه‌ زندگی خودمان بسط دهیم، این مشکل اساسی بشریت را حل خواهد کرد.» 🔹همچنین باور به معاد و تأثیر عینی رفتارهای ما در حیات ابدی؛ و نیز نوع نگاه اسلام به انسان، از تفاوت‌های جدی تمدن اسلامی با دشمنان غربی است. رسانه غرب میکوشد انسان را موجودی کاملاً آزاد معرفی کند که هیچ محدودیتی را برنمیتابد و هر قانون دینی را در مقابل آزادی فطری خویش میداند و خوشبختی را با لذت بیشتر در این جهان معنا میکند، در حالیکه در تفکر اسلامی، این تعریف از انسان، فقط ناظر به بعد جسمانی اوست. انسان عبد پروردگار است و هر اندازه عبودیت او شدیدتر شود، از بندهای اسارت آزادتر میگردد. این قوانین برای روشن شدن تمایز میان انسان و حیوان وضع شده‌اند. «انسان اسلامی با انسانی که در فلسفه‌های مادی غرب و پوزیتویسم قرن نوزده و اینها مطرح است، بکلی متفاوت است؛ این یک انسان است، آن یک انسان دیگر است؛ اصلاً تعریف این دو انسان یکی نیست.» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین ایجابی (۲) 🔹همچنین نوع نگرش به حکومت از نقاط مهم اختلاف میان اسلام و تفکرات غربی است. در تفکر غربی، حکومت فقط موظف به تأمین نیازهای مادی انسان‌ها در جامعه است و هیچ مسئولیتی نسبت به رشد معنوی و اخلاقی آنان ندارد و حتی دخالت دین در عرصه سیاست ناپسند است، ولی در تفکر اسلامی، دین با سیاست ممزوج شده و وظیفه حاکمان تأمین خوشبختی دنیوی و اخروی امت‌هاست. 🔹ممکن است گمان شود این سنخ مباحث، انتزاعی و در جهاد تبیین، کم فایده است. در حالیکه تا پایه‌های بنیادین تفکر اسلامی به درستی تبیین نشود، نمیتوان در سطوح ظاهری از دستاوردهای انقلاب و حقانیت اسلام دفاع کرد. 🔹تبیین ایجابی در سیره امامان معصوم(ع) برای نمونه در زمان امام سجاد(ع) بیشترین تحریفات نسبت به اسلام اتفاق افتاد و حکومت اساس دین را تحریف کرد. در چنین شرایطی ایشان مهمترین مأموریت خود را توصیف اسلام اصیل، باورهای توحیدی و سبک زندگی معنویت‌محور دانستند. بخش زیادی از دعاهای صحیفه سجادیه به بازگویی زیرساخت‌های معرفتی اسلام در توحید، معاد و سبک زندگی مومنانه اختصاص یافته است. زیرا مقدمه هر نوع مبارزه فرهنگی یا سیاسی با دشمن، تقویت مبانی معرفتی است. مبارزه سیاسی بدون پشتوانه معرفتی محکم، حرکتی کور و شتابزده خواهد بود. مقام معظم رهبری درباره اهمیت این راهبرد امام سجاد(ع) میفرمایند: «اگر بخواهیم یک حکومت اسلامی به وجود بیاوریم، امکان ندارد، که بدون اینکه مردم را با معارف دینی آشنا کرده باشیم، بتوانیم امید داشته باشیم یک حکومت به وجود بیاید. بنابراین اول کار این است که معارف دینی به مردم تعلیم داده بشود» 🔹البته همانطور که بیان شد، باید در بیان و گزارش معارف دینی، به اولویت‌ها و مواردی که دشمن به آنها حساس است توجه بیشتر شود، و نیز تبیین با هدف اقناع ذهنی و قلبی صورت گیرد. بنابراین با اینکه بخش وسیعی از جهاد تبیین، پاسخگویی نسبت به شایعات، اتهامات و شبهات رسانه‌های بیگانه است، نباید به آن منحصر شویم. هر اندازه تبیین ایجابی(معرفی عقلانی و متقن ارزشها و آرمانهای اسلام و انقلاب) قویتر باشد، تبیین سلبی(پاسخ به شبهات و شایعات) نیز آسانتر خواهد بود. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آسیب شناسی وضعیت تفکرورزی در جامعه امروز 🔹تاریخ: ۵ و ۶ آبان ۱۴۰۱ ایراد شده در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن معرفت‌شناسی حوزه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
🔹ماجرای ایران، از چشم شیطان تا منظر رحمان. (۱) 🔻دشمنان در یکی از جنگهای صدر اسلام شایعه کردند که سپاه مجهزی به سمت مسلمانان در حال حرکت است. آیات 173تا 175 سوره آل عمران به همین مناسبت نازل شد. هدف اصلی این شایعه از سوی منافقان ایجاد رعب و وحشت در دل مسلمانان بود. آیات فوق هشدار داد که این ترس و اضطراب از سوی شیطان است، از او نترسید و تنها از خدا بترسید. «إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»(آل عمران 175) 🔻بسیاری از ترس‌ها نشانه غلبه شیطان است و علامت این ترس، اضطراب، از دست دادن ابتکارعمل، انزوا، گوشه‌نشینی و میدان را خالی کردن است. 🔻در اغتشاشات اخیر، گروههای مختلفی مورد امتحان هستند. امتحان خواص مومن قبل از هر چیز آن است که دچار ترس و ناامیدی نشوند. شیطان با مشاهده ترس و ناامیدی غیرمتعارف در ما، احساس پیروزی کرده و با جدیت بیشتری نفوذ میکند. در برابر، اگر دل‌هایمان را امیدوار و گام‌هایمان را استوار ببیند، خود را بازنده میدان مییابد. 🔻اما همین رخدادها را میتوان از منظری الهی دید. از نگاه ملکوتی، عالم به وسیله سنت‌های الهی تدبیر میشود و یکی از این سنت‌ها خالص‌سازی و رشد مومنان است. حرکت انبیا از ابتدا تا کنون نیازمند رشد معرفتی و تقویت اراده و انگیزه مومنان بوده است. تمدن توحیدی در پایان تاریخ، تحقق آرمانی است که طی چندین هزار سال انبیا و ائمه (ع) دنبال کردند. عهده‌دار شدن چنین مأموریتی نیازمند مومنانی است که شانه‌هایی ستبر در امتحانات مختلف فراهم کرده‌اند. بر همین اساس هر اندازه جامعه مومنان رشیدتر میشود، امتحانات او نیز سنگین‌تر میشود. سنگین‌تر شدن امتحانات علامت قبولی مومنان در آزمون‌های قبلیشان و نوعی بشارت برای آنان است. 🔻سپاه باطل با بیشترین قوای رسانه‌ای خود به میدان آمده تا روایت باطل خود را در اذهان بگنجاند. او تعهدی نسبت به رعایت تقوا و اخلاق نداشته و از تهمت و دروغ ابایی ندارد. اینجاست که جبهه حق میبایست اعتماد به نفس خود را حفظ کرده، روحیه امید و ایمان به فتح را در دیگران تقویت سازد. در عین رعایت اخلاق و تقوا، در مقابل حملات دشمن ایستادگی کند و لایه‌های ذهنی تک‌تک مخاطبان را بکاود و ابهاماتش را بزداید. جبهه مومنان همین که بفهمد شایسته چنین مأموریت مهمی است و تحقق برترین وعده‌های الهی به دستان او سپرده شده است، تمام یأس و اضطرابش به ایمان و اراده‌ای مصمم تبدیل میشود. کوهنوردی که نگاهش به قله باشد، از سنگلاخ‌ها و شیب‌های دامنه نمی‌هراسد و تخته‌سنگ‌های میانه راه او را از ادامه بازنمیدارد. به قلم حجت الاسلام عبدلله محمدی _____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔹ماجرای ایران، از چشم شیطان تا منظر رحمان. (۲) 🔻نگاه الهی به اغتشاشات اخیر را به روشنی میتوان در سخنان رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد. او بی‌آنکه بخواهد زبان به تعارف بگشاید، تمام این حوادث را نشان قوت نظام اسلامی دانست که دشمنانش را عصبانی کرده است. اگر جمهوری اسلامی تهدیدی برای دشمنانش نیست و به پندار شیطان روبه‌زوال است، این همه نگرانی و تمرکز قوا بر این نقطه چه معنایی دارد؟ 🔻مقام معظم رهبری که نگاهش به قله و پایان مسیر است، در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمود حوادث جزیی، نباید ما را از اهداف اصلی و کارهای مهم بازدارد. همچنین در دیدار با دانش‌آموزان نیز از موضع اقتدار به مسأله وارد شدند. در حالی که برخی منتظر بودند ایشان مردم را دلداری دهد و آرام کند، ضمن تهاجم به امریکا، ابتدا جنایت‌های امریکا از شصت سال پیش تا کنون را مرور کردند تا کسی گمان نکند دشمنی امریکا با ما نتیجه تسخیر لانه جاسوسی است. همچنین خطاهای محاسباتی مکرر امریکا درباره افغانستان و عراق و ... را به رخشان کشیدند تا همه بفهمند نظام سیاستگذاری امریکا با وجود اندیشکده‌های پرمدعایش چه میزان دچار سردرگمی است. ایشان نشانه های عینی انزوا و انحطاط این ابرقدرت کاغذی را یادآور شدند تا جوانان و نوجوانان واقعیات را در متن عینیت آن بیابند؛ نه آنطور که فضای مجازی وانمود میکند. این نگاه ایشان حاکی از ایمان قلبی به نصرت الهی و زوال باطل است. این شواهد و واقعیات در پیش چشمان ما نیز هست، ولی ما چون از نگاه الهی کم‌بهره هستیم، دچار انفعال نسبت به باطل شده و آن را نمیبینیم. 🔻در برابر انزوا و مسیر رو به زوال امریکا، رهبر معظم انقلاب همزمان، رشد قدرت جبهه مقاومت در جهان به رهبری جمهوری اسلامی را تبیین کردند. اقتداری که میتواند با بهره‌مندی از هوش و استعداد جوانان ایرانی، منابع سرشار و متنوع طبیعی، موقعیت خاص جغرافیایی و از همه مهمتر منطق قوی و متقن جمهوری اسلامی که بین جمهوریت و اسلامیت جمع کرده است؛ قویتر نیز گردد. رهبر معظم انقلاب با همین نگرش توحیدی از عموم مردم خواستند تمام کارها و سخنانمان حاوی پیام قدرت و مقاومت به جهانیان باشد: «من میگویم مهمترین چیزی که باید از طرف ملت ایران و از طرف جوانان ایران به جبهه دشمن منتقل بشود، عبارتست از قدرت مقاومت ملت ایران، جوانان ایران باید با اقدامهای خود، با حرکات خود، با شعارهای خود، با کارکردهای خود، به دنیا بفهمانند ... که ملت ایران قدرت مقاومت دارد، عزم راسخ دارد برای ایستادگی در مقابل زورگویی، البته این وظیفه آحاد مردم است»(11/8/1401). به قلم حجت الاسلام عبدلله محمدی _______________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنیم؟ (۴) 🔹در یادداشت قبل گفتیم یکی از علل انکار حقیقت، بمباران اطلاعات به ظاهر معمولی و بدون جهتگیری خاص است که همین امر سبب کاهش تمرکز و قدرت تحلیل و افزایش سطحی‌نگری و زودباوری میشود. بلای مهمی که فضای مجازی بر سر جامعه امروز ما آورده است. حال اگر بمباران اطلاعات با جهتگیری خاصی همراه باشد، سطح زودباوری و پذیرش بدون بررسی، بیشتر میشود. فراوانی تأییدها و دنبالکننده‌ها، جای معیارهای معرفت‌شناختی در صدق و کذب را میگیرد و فرد رفته رفته به لحاظ روحی وادار به پذیرش اخباری خاص میگردد. 🔹تاریخ اسلام صحنه‌های پرشماری از این قاعده را در یاد دارد. شرحبیل بن سمط، معروفترین و موثرترین افراد شام بود. معاویه به توصیه عمروعاص او را به کاخ خود فراخواند و تظاهر به مشورت با او کرد. شرحبیل ابتدا جنگ با علی (ع) را نپذیرفت و از دربار او خارج شد. معاویه به توصیه عمروعاص افراد پرشماری را به نزد شرحبیل فرستاد تا با زبان‌های مختلف به او گوشزد کنند علی(ع) قاتل عثمان است، اما مراقب باشند به گونه‌ای رفتار کنند که شرحبیل متوجه وابستگی ایشان به معاویه نشود. شرحبیل قصد کرد مساله را میدانی‌تر بررسی کند. وارد کوچه و بازار شد و با عموم مردم گفتگو کرد. اما خبر نداشت که همین مردم نیز افرادی هستند که از سوی معاویه مأمور شده‌اند به شرحبیل القا کنند ما از علی (ع) انتظار نداشیتم، ولی او قاتل عثمان است. بعد از مدتی شرحبیل با هیجان به نزد معاویه برگشت و گفت یقین کردم که علی(ع) قاتل عثمان است. اگر تو برای انتقام عثمان قیام نکنی تو را از شام بیرون خواهیم کرد. معاویه ظاهری مظلومانه گرفت و گفت من نیز یکی از افراد شام هستم و تو بزرگ شامی. شرحبیل ساده لوح باور کرد که بازیگر اصلی میدان است و به شهرهای مختلف سفر کرد تا برای معاویه سپاهی فراهم کند!! 🔹بمباران اطلاعات جهتدهی شده به همین شکل ذهن و ساختار شناختی و ارزیابی افراد را تسخیر میکند. در جریان اغتشاشات اخیر نیز با بخشی از مردم مواجهیم که در چند سال گذشته ساعتها عمر خود را در صفحات زرد و به ظاهر بیطرف سپری کرده و اکنون معیارهای عقلانیت و سنجش خود را از دست داده‌اند. این زودباوران، مخاطب نخست اطلاعات جهتدهی شده در جریان اغتشاشات هستند. انبوه اخبار و گزارشها که برخی از آنها نیز صادق هستند، ذهنیت ایشان را جهتدهی میکند. سرعت اخبار و گزارشات مستند صادق و کاذب پی‌درپی به قدری زیاد است که فرصت کوچکترین درنگ و تفکری را از مخاطب گرفته است. متوجه نیستند نگاهشان بر روی کدام عناوین سر میخورد و بر کدامین تمرکز میکند. ▫️پی نوشت: درباره تأثیر فضای مجازی بر تحول نظام شناختی در جلسه‌ای گفتگو کرده‌ام. https://eitaa.com/abmohammadi/233 ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢برگزاری مراسم «روز جهانی فلسفه» با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم 🏷 بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» و با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم، در روز پنج‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود. سخنرانان مراسم به قرار زیر خواهند بود: 🔅حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🔅 حجت‌الاسلام دکتر بهروز محمدی 🔅 آقای دکتر احمد شه‌گلی 🔅حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی همچنین، دبیر علمی این مراسم نیز آقای دکتر حسن لاهوتیان است. 🏘 مکان برگزاری همایش: قم، میدان جهاد، مجمع آموزش عالی امام خمینی، طبقه همکف، سالن شهید آیت‌الله محمدباقر صدر 🌐علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک، به صورت مجازی نیز در این مراسم شرکت نمایند. https://hekmateislami/live https://eitaa.com/irip_ir