eitaa logo
عبدالله محمدی
562 دنبال‌کننده
83 عکس
15 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶جهاد تبیین 🔸معناشناسی "تبیین" و "جهاد تبیین" 🔹تبیین منظور از «تبیین» چیست؟ «تبیین» با دیگر مفاهیم نزدیک به خود چه شباهتها و تفاوتهایی دارد؟ به عبارت دیگر، تبیین چه هست و چه نیست؟ به زبان ساده میتوان گفت، تبیین به معنای روشنگری نسبت به ابعاد مختلف یک حقیقت و در راستای هدایت انسانهاست؛ به شکلی که دفع کننده یا رفع کننده تحریف باشد. 🔹جهاد تبیین هنگامی که این اصطلاح با «جهاد» ترکیب شود، رویکرد مبارزه با دشمن نیز در آن اشراب میشود. در نتیجه، هر نوع روشنگری نسبت به حقایق، جهاد تبیین نامیده نمیشود، بلکه آن نوع آشکارسازی و غبارزدایی از حقایق است که نوعی درگیری با دشمن در آن باشد و نقشه دشمن را باطل نماید. از این نکته میتوان فهمید هر فعالیت فرهنگی، لزوماً تبیینگر نیست، رکن تبیین «روشنگری» نسبت به حقایق و پیشگیری یا رفع تحریفات است، ممکن است بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، در جای خود سودمند باشند، ولی نتوانند برای مخاطبان روشنگری داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از فعالیتها «تبیین» هستند، ولی «جهاد تبیین» نیستند، زیرا با اینکه جنبه روشنگری نسبت به حقایق در آنها هست و پرده از تحریفات دشمن برمیدارد، اما از مسائلی نیست که برای دشمن ایجاد نگرانی کند. بنابراین، فعالیت‌های فرهنگی اعم از تبیین، و تبیین، اعم از جهاد تبیین است. بنابراین برای عملی ساختن جهاد تبیین، باید به درستی با نقشه دشمن در تحریفات آشنا باشیم. در آینده خواهیم گفت که جریان باطل در طول تاریخ به دنبال کدام تحریف‌ها و کتمان‌ها بوده است. شناخت شگرد دشمن به ما کمک میکند بتوانیم اولویتها، نقاط حساس و اثرگذار را از منظر او بشناسیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی 🔹تمام تصمیمات زندگی انسان برخاسته از مبدأ میل و علاقه اوست. انسان برای اموری که دوست دارد و خوشایند میداند، حاضر است عمر خود را صرف کند، خستگی‌ها و سختی‌ها را به جان بخرد و از مال و جانش هزینه کند. 🔹دوست داشتن و میل انسان نیز تابع باورها و نوع نگاه او به حقایق است. انسانها طبیعتاً به سمت اموری که درست و خوب میدانند، گرایش مییابند و اموری که از نظرشان بی‌فایده، بی‌ارزش یا غیرعقلایی باشد، از دایره میل آنها خارج میشود. بنابراین باورهای ذهنی افراد، گرایش‌های ایشان را تعیین میکنند و گرایشها و حبّ و بغضها، تصمیمات زندگی ما را جهت میدهند. 🔹برای نمونه امتی که دولت و فرهنگ آمریکایی را دشمن خود بدانند، با تمام وجود با آن مقابله میکنند، ولی اگر به مرور زمان، باورها و گرایشهای این امت، ارزشهای امریکایی را درست دانست، نه تنها دلیلی برای مقابله با آن نمیبیند، بلکه آنها را همسو با ساختار ادراکی خود میداند و از آنها دفاع میکند. 🔹طراحان جنگ نرم از همین ویژگی استفاده میکنند و میکوشند با در دست گرفتن اذهان و دلهای مخاطبان، آنها را به سمتی که خود میخواهند، سوق دهند. در نتیجه افراد یک جامعه بدون آنکه بدانند، سرباز و پیاده‌نظام دولتها و فرهنگهای دیگر میشوند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین، اقناع و همراهی قلبی (۲) 🔹حقیقت تبیین اثرگذاری بر ذهن‌ها و جان‌های مردم است. 🔹در تبیین، تلاش میشود باور اصیل در عمیقترین لایه‌های ذهنی و فکری افراد ریشه دوانده و قلب و جان ایشان را همراه سازد. به همین دلیل، بسیاری از آنچه ما تبیین میپنداریم، حقیقتاً تبیین نیستند. اگر برخی آموزه‌های دین اسلام برای مخاطبان به شکل گفتگوی یکطرفه صرفاً بازگو شود و ما ندانیم که آنچه منتقل شده است، به جان او نشسته است یا نه؟؛ تبیین محقق نشده است. 🔹به عبارت روشنتر «هر ابلاغی تبیین نیست.» حتی اگر در جلسه‌ای پیرامون یکی از ارزش‌های اسلام یا آرمان‌های انقلاب اسلامی با عده‌ای وارد بحث و گفتگو شدیم و پس از ساعاتی توانستیم از طرق مختلف، فاتح میدان گفتگو شویم، لزوماً تبیین رخ نداده است. چراکه «هر اسکات و غلبه‌ای، تبیین نیست. برای تبیین اقناع ذهنی و روانی لازم است.» اساساً یکی از دشواری‌های فعالیت انبیا آن بود که نمیخواستند صرفاً انتقال دهنده پیام الهی باشند، بلکه هدف ایشان آن بود که ذهن‌ها و قلب‌ها را با این آموزه‌ها همراه سازند و آن را جایگزین ارزش‌های پوچی کنند که قرن‌ها در ذهن و قلب مردم جاگرفته بود. وگرنه تکرار شفاهی آموزه‌های وحی، از بسیاری افراد عادی نیز ساخته است و نیازی به استقامت و مبارزه نداشت. 🔹مقام معظم رهبری با توجه به همین نکته تفاوت تفکر اسلامی با دیگر گروه‌های مبارزاتی را در همین نکته میداند: «تبیین اساس کار ماست. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمیافتد، جسم‌ها به کار نمیافتد؛ این فرق تفکر اسلامی و تفکرات غیراسلامی است.» 🔹با توجه به این نکات میتوان دریافت تبیین، صرفاً بازگو کردن برخی آمارها یا پاسخ به شبهات و ارائه تحلیل‌ها نیست، بلکه نیازمند جامعنگری در شرایط متنوع روحی و ذهنی مخاطبان است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔻مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن معرفت‌شناسی حوزه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در روزهای 4 و 5 آبان ماه 1401 برگزار می‌نماید. ▪️به صورت حضوری و مجازی ▪️ 4 و 5 آبان ماه 1401 ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ▪️ویژه طلاب سطوح عالی و سطح ۴، دانشجویان مقطع ارشد و دکتری ⭕️ با حضور اساتید حوزه: ▫️حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی: ➖چگونگی تفکر صحیح و نوآوری ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی ➖موانع درونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح: ➖ضرورت و چگونگی بهره‌مندی از استاد فکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین امیر خواص: ➖روش‌شناسی تفکر انتقادی ▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی: ➖آسیب‌شناسی وضعیت تفکرورزی در جامعه امروز ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمود فتحعلی: ➖موانع بیرونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد کاشی‌زاده: ➖قواعد، اصول و ویژگی‌های تفکر صحیح ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمد فربهی: ➖آثار و نتایج تفکر صحیح ➖دبیر علمی: دکتر قاسم بابایی 🗓 زمان برگزاری: چهار شنبه و پنجشنبه 4 و 5 آبان 1401 ⏰ مهلت ثبت نام: 28 شهریور لغایت 3 آبان 1401 ⏰ ساعت برگزاری: 14:30 تا 19 📍آدرس: قم - ابتدای بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه ۴ و ۶ - پلاک ۷۲ - دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی ثبت نام از طریق سایت نجاح و پیام‌رسان ایتا: 🆔 @tafakoresahih_shobhepashuhi و یا از طریق فرم زیر اقدام کنید: 🆔 https://formafzar.com/form/uxwyf
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین سلبی 🔹تلقی نخستین بسیاری از افراد آن است که جهاد تبیین، واکنشی انفعالی نسبت به تحریفات دشمن است. یعنی در مواردی که دشمنان با استفاده از ابزار رسانه، تحریفاتی در موضوعات مختلف القاء میکنند، لازم است جبهه حق روشنگری گسترده را در دستور کار خود قرار دهد. 🔹برای نمونه زمانی که دشمن دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم، اقتصاد، فرهنگ و ...را انکار میکند، لازم است ما با ارائه آمارهای مستدل و بیان مجموعه موانع و مشکلات نشان دهیم، انقلاب اسلامی در مجموع حرکت رو به جلو داشته است. یا هنگامی که دشمن میکوشد کارنامه تاریک و ناموفق پهلوی را درخشان جلوه دهد، باید با اطلاعات دقیق، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، ذلت دستگاه سیاسی در نظام بین الملل، فساد مجریان و حاکمان و ... را گزارش کنیم. یا اگر دشمن، راه نجات امت را در سازش با استکبار نشان داد و مقاومت را ماجراجویی و لجبازی بخشی از حاکمیت معرفی کرد که نتیجه آن سختی و فشار اقشار مستضعف است؛ باید با تحلیل دقیق اوضاع نشان دهیم که هزینه سازش از هزینه مقاومت بسیار بیشتر است و هیچ امتی در طول تاریخ دو قرن اخیر از تسلیم در برابر استکبار سود نبرده است. 🔹اینها نمونه‌هایی از جهاد تبیین است که معمولاً به ذهن فعالان فرهنگی میرسد. "نقطه مشترک تمام آنها پاسخگویی عالمانه و دقیق در برابر تحریفات و شبهات دشمن است". میتوانیم این قسم را تبیین سلبی بنامیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
شهادت مظلومانه شهدای حرم شاه چراغ تسلیت باد.
♦️ چرا حقایق را انکار میکنند؟ 🔹 در هفته‌های اخیر کشور عزیزمان درگیر حوادثی شده است که در نگاه کلان نبرد حق و باطل، امری عجیب و حتی تازه نیست. 🔹حول این حوادث پرسش‌های معرفتی مطرح میشود که پاسخ به آن‌ها ،ما را به قواعدی مجهز میکند که در دیگر صحنه های اجتماعی نیز تحلیل دقیقتری داشته باشیم. از جمله این پرسش‌ها آن است که چرا بخشی از جامعه انبوه داده‌های حق را انکار میکنند و در عوض اموری فاقد ارزش معرفت‌شناختی را میپذیرند؟ مثلا داعش مسئولیت جنایت شیراز را میپذیرد، ولی عده‌ای باز هم آن را کار نظام میدانند؟حتی اگر خود تروریست هم اعتراف میکرد، گروهی آن را تحت تأثیر فشار بازجویی میدانستند. 🔹بخش مهم این آسیب به تأثیر زمینه‌های گرایشی بر ساحت شناختی ما برمیگردد. ما برای پذیرش و انکار یک حقیقت فقط تحت تأثیر داده‌ها نیستیم، بلکه در بسیاری از موارد گرایشات درونی ما بیشتر از شناخت‌های ما مؤثر است. 🔹قرآن کریم از افرادی یاد میکند که با وجود یقین ذهنی، ایمان قلبی به حقیقت نمیآورند. این امر به دلیل طاغوت و تکبر درونی ایشان است. «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا(نمل:14)» یا عده‌ای که در برابر حقیقت تکبر ورزند، حتی اگر آیات الهی را ببینند انکار میکنند و این به دلیل تکبر ایشان است. سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ(اعراف:146) کسانی که در امور جزئی حقیقت را انکار میکنند، به تدریج درامور سرنوشت ساز زندگی نیز حقایق را آگاهانه انکار میکنند و در کنار هم گذاردن شواهد و قرائن گزینشی عمل میکنند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنند؟ (۲) 🔹یکی دیگر از تأثیرات گرایشها بر شناختها، تأثیر گناه و غفلت بر ساحت ادراکی انسان است. کثرت گناه سبب ضعیف شدن واکنش انسان به حق و میل تدریجی او نسبت به باطل میشود. اشتغال به لهو و لعب زمینه ساز آن میل بیشتر انسان به امور باطل است. افراد برای توجیه چنین رفتارهایی تئوری سازی میکنند، یعنی گزینشگرانه داده هایی که رفتار آنان را توجیه میکند انتخاب می کنند. حتی بالاتر از مخالفت با حقایق انقلاب و نظام اسلامی، انکار توحید و نبوت نیز لزوما معلول ضعف بنیانهای اعتقادی نیست، بلکه در بسیاری موارد کثرت گناه سبب ضعف اعتقاد میشود. 🔹قرآن کریم یکی از ریشه های تکذیب آیات الهی را رفتارهای سوء دانسته است. ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ(روم:10) در روایت دیگر آمده است که از غوطه‌ور شدن در معاصی بپرهیزید زیرا این امر سبب انکار ولایت اهل بیت (ع) میشود. پس از مدتی شخص نبوت، و حتی در مراحلی توحید را انکار میکند. يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي توقعه في رد ولايه وصي رسول الله، ودفع نبوه نبي الله، ولاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله، والالحاد في دين الله.(بحارالانوار، 70، 360) در چنین مواردی شخص ظاهرا هیچ مطلب نظری گمراه کننده در زمینه ولایت یا نبوت نخوانده یا نشنیده است، اما اشتغال به معاصی رفته رفته گرایش وی به حق را کاسته تا آنجا که حق و باطل برای او یکسان شده و ناخودآگاه به طرفداری جبهه باطل اقدام میکند. افرادی که با ماهواره، جلسات لهو و لعب، بی بندوباری و ... مأنوس باشند، رفته رفته دچار سستی در بنیان‌های اعتقادی میشوند. 🔹بدیهی است در جایی که گرایشات روحی سبب انکار حقیقت شده است، تصحیح داده های شناختی سودمند نخواهد بود. تبیین حقیقت و روایت‌های صحیح، برای کسانی موثر است که به جهت روحی گرایش درونی به باطل نداشته باشند. بین حوزه گرایشی و شناختی انسان ،داد و ستدی دائمی برقرار است. گرایشات آلوده ناخواسته چشم انسان را بر شناختهای صحیح نیز میبندد و سبب میشود انبوه اطلاعات صحیح در او اثر نکند و یا حتی مخالفت او را بیشتر سازد. 🔹بنابراین گاهی انکار حقایق مرتبط با انقلاب و نظام اسلامی، تشیع، نبوت و حتی توحید ریشه های رفتاری دارد و تا آنها اصلاح نشود فایده ابزار شناختی بسیار ناچیز است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنیم؟ (۳) 🔹یکی دیگر از دلایل بی توجهی به داده های شناختی صحیح، بمباران اطلاعاتی و عدم امکان تحلیل است. 🔹در بسیاری موارد کثرت داده های متنوع، مانع تمرکز ذهن بر تصمیم گیری صحیح است. هر یک از داده های ذهنی با انبوه داده های دیگر ترکیب شده و گزینه های متنوعی را در برابر انسان ترسیم میکند. پرشمار شدن این گزینه ها راه را برای تمرکز و انتخاب دقیق دشوار میکند. برای اینکه تأثیر این ترکیب روشن شود، مثالی میزنیم.هر یک از ما با 2 رقم میتوانیم 2 عدد دو رقمی و 2 عدد یک رقمی بسازیم که رقم تکراری نداشته باشند، یعنی در مجموع 4 عدد. ولی اگر 3 رقم داشته باشیم، میتوانیم 6 عدد سه رقمی، 6 عدد دو رقمی، 3 عدد یک رقمی بسازیم، یعنی در مجموع 15 عدد. بنابراین اضافه شدن یک رقم، تعداد انتخابهای ممکن را به این شکل افزایش میدهد. تازه این برای زمانی است که رقم‌های تکراری را حذف کنیم. اگر اعداد با رقمهای تکراری به آن اضافه شوند، تعداد خیلی بیشتری حاصل میشود. 🔹هر یک از اطلاعاتی که به ذهن ما وارد میشوند، به ظاهر یک داده را افزوده اند ولی در اثر ترکیب با انبوه گزاره های دیگر، به شکل تصاعدی تعداد را بالا میبرد و کمترین آسیب آن این است که هنگام انتخاب یک گزینه، قدرت تمرکز و تحلیل صحیح را از دست میدهیم. دشواری انتخاب یک عطر از بین دو گزینه با انتخاب از یک فروشگاه بزرگ مثال دیگری بر تاثیر کثرت در انتخاب است. 🔹در سال‌های اخیر، فضای مجازی اذهان افراد را بمباران اطلاعاتی میکند و در نتیجه با افرادی مواجهیم که اطلاعات فراوانی در دست دارند ولی فاقد قدرت تحلیل و تصمیم دقیق هستند. اطلاعات سربار حتی اگر جهت گیری خاصی نداشته باشند، باعث شدت اضطراب و کاهش تمرکز انسان در دیگر ساحت‌های زندگی میشوند. 🔹اکنون بمباران اطلاعاتی را در شرایطی فرض کنیم که به سمت خاصی جهتگیری دارند. وقتی صدها داده به سمت خاصی تکرار شوند، برای ذهنی که به تدریج قدرت تحلیل خود را از دست داده است، هیچ جایی برای تعمق و انتخاب باقی نمیگذارند. فضای مجازی ابتدا با انبوه اطلاعات به ظاهر بیطرف، قدرت استنتاج و تحلیل افراد را سلب کرده و سپس در زمان مقتضی با انفجار اطلاعات به سمتی که خود میخواهد، کار را یکسره میکند. «آسیب مهم فضای مجازی درسال‌های اخیر آن است که معیارهای صدق و کذب را تغییر داده است.» 🔹اغتشاشات اخیر نمونه بارزی از همین حادثه است. میزان فراوانی اخبار علیه نظام، ده‌ها برابر اخبار واقعی است. در نتیجه افراد برای رسمیت یافتن در جامعه، خود را نیازمند همراهی با این حجم از اطلاعات می بینند. در حالیکه نه شهامت و اعتمادنفسی برای مخالفت دارد و نه قدرت تحلیل و اسنتتاجی برای او باقی مانده است. حتی به آنچه خود در فضای حقیقی میبیند اعتماد کمتری دارد تا آنچه در فضای مجازی به او القاء میشود. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین ایجابی 🔹اما در کنار این قسم (تبیین سلبی) از جهاد تبیین، گونه دیگری نیز وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار میگیرد و آن معرفی ایجابی شاخصه‌های اسلام اصیل و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در این قسم از جهاد تبیین، قبل از آنکه دشمن بخواهد تحریف خود را آغاز کند، جامعه اسلامی واکسینه میشود. فعالان فرهنگی، پیش از پاسخگویی به شایعات، ارکان نظام فکری اسلام را به شکل متقن، عقلانی، مخاطب‌پسند معرفی میکنند تا پیشاپیش راه بر هرگونه تحریف و توصیف کاریکاتوری یا وارونه دشمن بسته شود. البته با توجه به مفهوم جهاد، لازم است در نظام فکری اسلام، نقاطی را که دشمن بر آن دست خواهد گذاشت پیشاپیش تشخیص دهیم و آنها را در اولویت تبیین قرار دهیم. 🔹برای نمونه توحیدمحوری از جمله مهمترین نقاط اختلاف فکری ما با تمدن غربی است که دیگر موارد نیز ریشه در آن دارند. به فرموده مقام معظم رهبری: «مهمترین مشکل دنیایی که امروز رنگین‌ترینش در غرب متجلی است و به آن داریم اشاره میکنیم، جدایی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد خداست. البته شاید اعتقاد ظاهری و صوری وجود دارد، لیکن اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئله‌ی مبدأ حل شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد....وقتی توانستیم این اعتقاد را در بدنه‌ زندگی خودمان بسط دهیم، این مشکل اساسی بشریت را حل خواهد کرد.» 🔹همچنین باور به معاد و تأثیر عینی رفتارهای ما در حیات ابدی؛ و نیز نوع نگاه اسلام به انسان، از تفاوت‌های جدی تمدن اسلامی با دشمنان غربی است. رسانه غرب میکوشد انسان را موجودی کاملاً آزاد معرفی کند که هیچ محدودیتی را برنمیتابد و هر قانون دینی را در مقابل آزادی فطری خویش میداند و خوشبختی را با لذت بیشتر در این جهان معنا میکند، در حالیکه در تفکر اسلامی، این تعریف از انسان، فقط ناظر به بعد جسمانی اوست. انسان عبد پروردگار است و هر اندازه عبودیت او شدیدتر شود، از بندهای اسارت آزادتر میگردد. این قوانین برای روشن شدن تمایز میان انسان و حیوان وضع شده‌اند. «انسان اسلامی با انسانی که در فلسفه‌های مادی غرب و پوزیتویسم قرن نوزده و اینها مطرح است، بکلی متفاوت است؛ این یک انسان است، آن یک انسان دیگر است؛ اصلاً تعریف این دو انسان یکی نیست.» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تبیین ایجابی (۲) 🔹همچنین نوع نگرش به حکومت از نقاط مهم اختلاف میان اسلام و تفکرات غربی است. در تفکر غربی، حکومت فقط موظف به تأمین نیازهای مادی انسان‌ها در جامعه است و هیچ مسئولیتی نسبت به رشد معنوی و اخلاقی آنان ندارد و حتی دخالت دین در عرصه سیاست ناپسند است، ولی در تفکر اسلامی، دین با سیاست ممزوج شده و وظیفه حاکمان تأمین خوشبختی دنیوی و اخروی امت‌هاست. 🔹ممکن است گمان شود این سنخ مباحث، انتزاعی و در جهاد تبیین، کم فایده است. در حالیکه تا پایه‌های بنیادین تفکر اسلامی به درستی تبیین نشود، نمیتوان در سطوح ظاهری از دستاوردهای انقلاب و حقانیت اسلام دفاع کرد. 🔹تبیین ایجابی در سیره امامان معصوم(ع) برای نمونه در زمان امام سجاد(ع) بیشترین تحریفات نسبت به اسلام اتفاق افتاد و حکومت اساس دین را تحریف کرد. در چنین شرایطی ایشان مهمترین مأموریت خود را توصیف اسلام اصیل، باورهای توحیدی و سبک زندگی معنویت‌محور دانستند. بخش زیادی از دعاهای صحیفه سجادیه به بازگویی زیرساخت‌های معرفتی اسلام در توحید، معاد و سبک زندگی مومنانه اختصاص یافته است. زیرا مقدمه هر نوع مبارزه فرهنگی یا سیاسی با دشمن، تقویت مبانی معرفتی است. مبارزه سیاسی بدون پشتوانه معرفتی محکم، حرکتی کور و شتابزده خواهد بود. مقام معظم رهبری درباره اهمیت این راهبرد امام سجاد(ع) میفرمایند: «اگر بخواهیم یک حکومت اسلامی به وجود بیاوریم، امکان ندارد، که بدون اینکه مردم را با معارف دینی آشنا کرده باشیم، بتوانیم امید داشته باشیم یک حکومت به وجود بیاید. بنابراین اول کار این است که معارف دینی به مردم تعلیم داده بشود» 🔹البته همانطور که بیان شد، باید در بیان و گزارش معارف دینی، به اولویت‌ها و مواردی که دشمن به آنها حساس است توجه بیشتر شود، و نیز تبیین با هدف اقناع ذهنی و قلبی صورت گیرد. بنابراین با اینکه بخش وسیعی از جهاد تبیین، پاسخگویی نسبت به شایعات، اتهامات و شبهات رسانه‌های بیگانه است، نباید به آن منحصر شویم. هر اندازه تبیین ایجابی(معرفی عقلانی و متقن ارزشها و آرمانهای اسلام و انقلاب) قویتر باشد، تبیین سلبی(پاسخ به شبهات و شایعات) نیز آسانتر خواهد بود. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آسیب شناسی وضعیت تفکرورزی در جامعه امروز 🔹تاریخ: ۵ و ۶ آبان ۱۴۰۱ ایراد شده در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن معرفت‌شناسی حوزه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
🔹ماجرای ایران، از چشم شیطان تا منظر رحمان. (۱) 🔻دشمنان در یکی از جنگهای صدر اسلام شایعه کردند که سپاه مجهزی به سمت مسلمانان در حال حرکت است. آیات 173تا 175 سوره آل عمران به همین مناسبت نازل شد. هدف اصلی این شایعه از سوی منافقان ایجاد رعب و وحشت در دل مسلمانان بود. آیات فوق هشدار داد که این ترس و اضطراب از سوی شیطان است، از او نترسید و تنها از خدا بترسید. «إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»(آل عمران 175) 🔻بسیاری از ترس‌ها نشانه غلبه شیطان است و علامت این ترس، اضطراب، از دست دادن ابتکارعمل، انزوا، گوشه‌نشینی و میدان را خالی کردن است. 🔻در اغتشاشات اخیر، گروههای مختلفی مورد امتحان هستند. امتحان خواص مومن قبل از هر چیز آن است که دچار ترس و ناامیدی نشوند. شیطان با مشاهده ترس و ناامیدی غیرمتعارف در ما، احساس پیروزی کرده و با جدیت بیشتری نفوذ میکند. در برابر، اگر دل‌هایمان را امیدوار و گام‌هایمان را استوار ببیند، خود را بازنده میدان مییابد. 🔻اما همین رخدادها را میتوان از منظری الهی دید. از نگاه ملکوتی، عالم به وسیله سنت‌های الهی تدبیر میشود و یکی از این سنت‌ها خالص‌سازی و رشد مومنان است. حرکت انبیا از ابتدا تا کنون نیازمند رشد معرفتی و تقویت اراده و انگیزه مومنان بوده است. تمدن توحیدی در پایان تاریخ، تحقق آرمانی است که طی چندین هزار سال انبیا و ائمه (ع) دنبال کردند. عهده‌دار شدن چنین مأموریتی نیازمند مومنانی است که شانه‌هایی ستبر در امتحانات مختلف فراهم کرده‌اند. بر همین اساس هر اندازه جامعه مومنان رشیدتر میشود، امتحانات او نیز سنگین‌تر میشود. سنگین‌تر شدن امتحانات علامت قبولی مومنان در آزمون‌های قبلیشان و نوعی بشارت برای آنان است. 🔻سپاه باطل با بیشترین قوای رسانه‌ای خود به میدان آمده تا روایت باطل خود را در اذهان بگنجاند. او تعهدی نسبت به رعایت تقوا و اخلاق نداشته و از تهمت و دروغ ابایی ندارد. اینجاست که جبهه حق میبایست اعتماد به نفس خود را حفظ کرده، روحیه امید و ایمان به فتح را در دیگران تقویت سازد. در عین رعایت اخلاق و تقوا، در مقابل حملات دشمن ایستادگی کند و لایه‌های ذهنی تک‌تک مخاطبان را بکاود و ابهاماتش را بزداید. جبهه مومنان همین که بفهمد شایسته چنین مأموریت مهمی است و تحقق برترین وعده‌های الهی به دستان او سپرده شده است، تمام یأس و اضطرابش به ایمان و اراده‌ای مصمم تبدیل میشود. کوهنوردی که نگاهش به قله باشد، از سنگلاخ‌ها و شیب‌های دامنه نمی‌هراسد و تخته‌سنگ‌های میانه راه او را از ادامه بازنمیدارد. به قلم حجت الاسلام عبدلله محمدی _____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔹ماجرای ایران، از چشم شیطان تا منظر رحمان. (۲) 🔻نگاه الهی به اغتشاشات اخیر را به روشنی میتوان در سخنان رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد. او بی‌آنکه بخواهد زبان به تعارف بگشاید، تمام این حوادث را نشان قوت نظام اسلامی دانست که دشمنانش را عصبانی کرده است. اگر جمهوری اسلامی تهدیدی برای دشمنانش نیست و به پندار شیطان روبه‌زوال است، این همه نگرانی و تمرکز قوا بر این نقطه چه معنایی دارد؟ 🔻مقام معظم رهبری که نگاهش به قله و پایان مسیر است، در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمود حوادث جزیی، نباید ما را از اهداف اصلی و کارهای مهم بازدارد. همچنین در دیدار با دانش‌آموزان نیز از موضع اقتدار به مسأله وارد شدند. در حالی که برخی منتظر بودند ایشان مردم را دلداری دهد و آرام کند، ضمن تهاجم به امریکا، ابتدا جنایت‌های امریکا از شصت سال پیش تا کنون را مرور کردند تا کسی گمان نکند دشمنی امریکا با ما نتیجه تسخیر لانه جاسوسی است. همچنین خطاهای محاسباتی مکرر امریکا درباره افغانستان و عراق و ... را به رخشان کشیدند تا همه بفهمند نظام سیاستگذاری امریکا با وجود اندیشکده‌های پرمدعایش چه میزان دچار سردرگمی است. ایشان نشانه های عینی انزوا و انحطاط این ابرقدرت کاغذی را یادآور شدند تا جوانان و نوجوانان واقعیات را در متن عینیت آن بیابند؛ نه آنطور که فضای مجازی وانمود میکند. این نگاه ایشان حاکی از ایمان قلبی به نصرت الهی و زوال باطل است. این شواهد و واقعیات در پیش چشمان ما نیز هست، ولی ما چون از نگاه الهی کم‌بهره هستیم، دچار انفعال نسبت به باطل شده و آن را نمیبینیم. 🔻در برابر انزوا و مسیر رو به زوال امریکا، رهبر معظم انقلاب همزمان، رشد قدرت جبهه مقاومت در جهان به رهبری جمهوری اسلامی را تبیین کردند. اقتداری که میتواند با بهره‌مندی از هوش و استعداد جوانان ایرانی، منابع سرشار و متنوع طبیعی، موقعیت خاص جغرافیایی و از همه مهمتر منطق قوی و متقن جمهوری اسلامی که بین جمهوریت و اسلامیت جمع کرده است؛ قویتر نیز گردد. رهبر معظم انقلاب با همین نگرش توحیدی از عموم مردم خواستند تمام کارها و سخنانمان حاوی پیام قدرت و مقاومت به جهانیان باشد: «من میگویم مهمترین چیزی که باید از طرف ملت ایران و از طرف جوانان ایران به جبهه دشمن منتقل بشود، عبارتست از قدرت مقاومت ملت ایران، جوانان ایران باید با اقدامهای خود، با حرکات خود، با شعارهای خود، با کارکردهای خود، به دنیا بفهمانند ... که ملت ایران قدرت مقاومت دارد، عزم راسخ دارد برای ایستادگی در مقابل زورگویی، البته این وظیفه آحاد مردم است»(11/8/1401). به قلم حجت الاسلام عبدلله محمدی _______________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
♦️ چرا حقایق را انکار میکنیم؟ (۴) 🔹در یادداشت قبل گفتیم یکی از علل انکار حقیقت، بمباران اطلاعات به ظاهر معمولی و بدون جهتگیری خاص است که همین امر سبب کاهش تمرکز و قدرت تحلیل و افزایش سطحی‌نگری و زودباوری میشود. بلای مهمی که فضای مجازی بر سر جامعه امروز ما آورده است. حال اگر بمباران اطلاعات با جهتگیری خاصی همراه باشد، سطح زودباوری و پذیرش بدون بررسی، بیشتر میشود. فراوانی تأییدها و دنبالکننده‌ها، جای معیارهای معرفت‌شناختی در صدق و کذب را میگیرد و فرد رفته رفته به لحاظ روحی وادار به پذیرش اخباری خاص میگردد. 🔹تاریخ اسلام صحنه‌های پرشماری از این قاعده را در یاد دارد. شرحبیل بن سمط، معروفترین و موثرترین افراد شام بود. معاویه به توصیه عمروعاص او را به کاخ خود فراخواند و تظاهر به مشورت با او کرد. شرحبیل ابتدا جنگ با علی (ع) را نپذیرفت و از دربار او خارج شد. معاویه به توصیه عمروعاص افراد پرشماری را به نزد شرحبیل فرستاد تا با زبان‌های مختلف به او گوشزد کنند علی(ع) قاتل عثمان است، اما مراقب باشند به گونه‌ای رفتار کنند که شرحبیل متوجه وابستگی ایشان به معاویه نشود. شرحبیل قصد کرد مساله را میدانی‌تر بررسی کند. وارد کوچه و بازار شد و با عموم مردم گفتگو کرد. اما خبر نداشت که همین مردم نیز افرادی هستند که از سوی معاویه مأمور شده‌اند به شرحبیل القا کنند ما از علی (ع) انتظار نداشیتم، ولی او قاتل عثمان است. بعد از مدتی شرحبیل با هیجان به نزد معاویه برگشت و گفت یقین کردم که علی(ع) قاتل عثمان است. اگر تو برای انتقام عثمان قیام نکنی تو را از شام بیرون خواهیم کرد. معاویه ظاهری مظلومانه گرفت و گفت من نیز یکی از افراد شام هستم و تو بزرگ شامی. شرحبیل ساده لوح باور کرد که بازیگر اصلی میدان است و به شهرهای مختلف سفر کرد تا برای معاویه سپاهی فراهم کند!! 🔹بمباران اطلاعات جهتدهی شده به همین شکل ذهن و ساختار شناختی و ارزیابی افراد را تسخیر میکند. در جریان اغتشاشات اخیر نیز با بخشی از مردم مواجهیم که در چند سال گذشته ساعتها عمر خود را در صفحات زرد و به ظاهر بیطرف سپری کرده و اکنون معیارهای عقلانیت و سنجش خود را از دست داده‌اند. این زودباوران، مخاطب نخست اطلاعات جهتدهی شده در جریان اغتشاشات هستند. انبوه اخبار و گزارشها که برخی از آنها نیز صادق هستند، ذهنیت ایشان را جهتدهی میکند. سرعت اخبار و گزارشات مستند صادق و کاذب پی‌درپی به قدری زیاد است که فرصت کوچکترین درنگ و تفکری را از مخاطب گرفته است. متوجه نیستند نگاهشان بر روی کدام عناوین سر میخورد و بر کدامین تمرکز میکند. ▫️پی نوشت: درباره تأثیر فضای مجازی بر تحول نظام شناختی در جلسه‌ای گفتگو کرده‌ام. https://eitaa.com/abmohammadi/233 ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢برگزاری مراسم «روز جهانی فلسفه» با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم 🏷 بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» و با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم، در روز پنج‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود. سخنرانان مراسم به قرار زیر خواهند بود: 🔅حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🔅 حجت‌الاسلام دکتر بهروز محمدی 🔅 آقای دکتر احمد شه‌گلی 🔅حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی همچنین، دبیر علمی این مراسم نیز آقای دکتر حسن لاهوتیان است. 🏘 مکان برگزاری همایش: قم، میدان جهاد، مجمع آموزش عالی امام خمینی، طبقه همکف، سالن شهید آیت‌الله محمدباقر صدر 🌐علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک، به صورت مجازی نیز در این مراسم شرکت نمایند. https://hekmateislami/live https://eitaa.com/irip_ir
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف؛ مهمترین دشمن تبیین در یادداشت‌های پیشین درباره ماهیت جهاد، ماهیت تبیین و اقسام جهاد تبیین گفتگو کردیم. 🔹 نقطه مقابل تبیین، تحریف دشمن است. دشمن از علاقه مومنان به مقدسات و ارزشهای الهی مطلع است و میداند مواجهه سلبی با این ارزشها نتیجه عکس دارد. بر همین اساس برای مقابله با حقایق میکوشد نسخه‌ای جعلی و بدلی از آن را ارائه کند که با نسخه اصلی شباهت بسیار دارد، ولی در برخی نقاط اختلاف دارد. مثلاً در برابر دعوت انبیا، نسخه‌های بدلی مانند گوساله سامری، یا متنبّیان (پیامبرنمایان دروغین) ظاهر شدند. همچنین از اشتیاق مومنان به حضرت مهدی(عج)، سوء استفاده و مدعیان دروغین مهدویت، سبب گمراهی افراد در این مسیر شدند. 🔹به همین ترتیب دستگاه دشمن میداند که برخورد سخت و حذفی با جلسات مذهبی نتیجه معکوس دارد، بنابراین به منظور مقابله با هیئات و جلسات مذهبی، مدلی از مراسم را ترویج میکند که در ظاهر شباهت‌های زیادی با فرهنگ شیعی دارد ولی در چند نقطه با مکتب اهل بیت(ع) متفاوت است و این تفاوتها به مرور زمان زاویه‌ای بزرگتر پیدا میکنند. شباهت نسخه جعلی با نسخه اصلی گاه به قدری زیاد است که فقط کارشناسان میتوانند آن را تشخیص دهند. همانطور که تشخیص اسکناس جعلی از اسکناس اصلی در بسیاری موارد کار عموم افراد نیست. امام خمینی(ره) در توصیف اسلام امریکایی که از بزرگترین مصادیق تحریف در قرون اخیر است میفرمایند: «راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن گردد که متاسفانه هنوز برای بسیاری از ملت های اسلامی مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ... هنوز مشخص نشده است.»(صحیفه، ج21ص120) 🔹این روش بیانگر همان اصل معروف استکبار است که «برای مقابله با دین باید از ابزار دین استفاده کرد»؛ یعنی به جای مقابله سخت و مستقیم، الگویی بسیار شبیه به دین را ترویج کنید که تنها در بخشهایی دارای انحراف است و در طول زمان این انحراف، تثبیت و نسخه اصلی قلمداد میشود. 🔹در تاریخ انقلاب اسلامی نیز همواره با خطر تحریف مواجه بوده و خواهیم بود. دشمن میداند، فراموشاندن امام خمینی(ره) و یا از بین بردن عشق مردم آزادی‌خواه و مومن نسبت به او ممکن نیست. به همین دلیل میکوشد تصویری تحریف شده از وی را ترویج کند و با تکرار رسانه‌ها، آن چهره جعلی جایگزین چهره اصلی باشد. به همین ترتیب تاریخ انقلاب، ارزشهای دفاع مقدس و ... در معرض تحریف دشمن قرار دارند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف؛ مهمترین دشمن تبیین (۲) 🔹مقام معظم رهبری خطر تحریف نسبت به ارزش‌های انقلاب و اسلام را بارها تذکر دادند. از نظر ایشان اگر دستاوردهای انقلاب و تاریخ آن توسط نیروهای آن تبیین نشود، دیگران آن‌طور که میخواهند آن را تحریف میکنند. «برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌های قوی، تحریف و دروغ پردازی درباره گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمیتوان شنید.» 🔹رهبر انقلاب، خطر تحریف را از تحریم‌های اقتصادی دشمنان بیشتر دانستند. چراکه تحریف، سبب نادیده گرفتن داشته‌ها و توانمندی‌های یک امت میشود و آسیبی که امت از تحقیر و خودکم‌بینی می‌خورد، بیشتر از آسیب تحریم‌هاست، همانطور که زیان احساس فقر از خود فقر کمتر نیست. «به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما.» ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔸کرسی علمی- ترویجی اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🔰 توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 9 آذرماه، ساعت 18 🏢 قم، موسسه حکمت و فلسفه ایران 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 irip.ac.ir/u/136 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-5 🆔 @iictchannel
🔶جهاد تبیین 🔸شگرد تاریخی شیطان 🔹 شیوه بدل سازی از حقایق را نخستین بار شیطان در جریان فریب حضرت آدم(ع) به کار گرفت. شیطان دریافته بود که انسان میل فطری به جاودانگی دارد. به همین دلیل بر بستر نیاز فطری حضرت آدم(ع) سوار شد و مغالطه‌ای را صورت داد: «ای انسان تو مایل به جاودانگی هستی. از سوی دیگر بدن تو جاودانه نیست، پس بیا از این درخت بخور تا جاودانه شوی.» فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لَا يَبْلَى 🔹پس از جریان هبوط حضرت آدم(ع)، سایر انحرافات شیطان در طول تاریخ نیز با سوار شدن بر روی یکی از نیازهای فطری انسانها محقق شده است؛ تا آنجا که افراد، این دعوت شیطانی را ندای درونی خود گمان میکنند و در بسیاری موارد، آن را «فریب دشمن» نمیدانند. 🔹همین روش شیطان در جنگ نرم و جنگهای شناختی نیز دنبال میشود. هویت جنگ نرم، تغییر ساختار ترجیحات و انتخابهای جامعه هدف است. یعنی دشمن با نفوذ در نظام فکری و گرایشی جامعه هدف، اولویتهای خود را به جای اولویتهای جامعه مینمایاند. دشمنان، برای این کار ، نقطه آغاز خود را نیازهای فطری افراد قرار میدهند و در ادامه، به جای آنکه آن را به سمت حقیقتی که پاسخگوی آن نیاز است سوق دهند، به سمت امور جعلی و بدلی جهت‌دهی میکنند. در نتیجه، افراد یک جامعه در حال فراهم آوردن اهداف دشمن هستند، و در عین حال گمان میکنند اندیشه و امیال خود را محقق میسازند. دانستن این شگرد شیطان میتواند مانع غافلگیری مجاهدان جهاد تبیین شود. فهم این روش شیطان به ما کمک میکند، مراقب نسخه اصلی و جعلی حقایق باشیم. 🔹همچنین میتوان این روش شیطان را در جهاد تبیین، مهندسی معکوس و با حذف بعد شیطانی آن در مسیر تبیین استفاده کرد. یعنی برای تبیین حقایق، از نیازهای فطری و طبیعی انسان آغاز کنیم. میل فطری انسانها به دین و دیگر ارزشهای الهی، میتواند نقطه آغاز مناسبی برای جهاد تبیین باشد. در شماره آینده با انواع تحریفات آشکار و پنهان دشمن بیشتر آشنا خواهیم شد. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸اقسام تحریف در شماره قبل با نقش تحریف حقایق در پیشبرد قدرتهای باطل آشنا شدیم. در این شماره قصد داریم برخی انواع تحریف را مرور کنیم. 🔹گاهی اوقات تحریف به شکل وارد ساختن مفاهیمی نادرست است. مثلاً جریانهای مادیگرا، دنیادوست و شهوت‌ران که هیچگاه نمیتوانستند مراتب معنوی پیامبران را در زندگی دیگر افراد جامعه ببینند یا زندگی خود را شبیه آنان سازند، نسبت‌های تاریخی نادرستی به انبیا میدادند تا بتوانند با اینکار رفتار مادی و شهوانی خود را نیز توجیه کنند. عده‌ای که نمیتوانستند خود را همانند اولیا و انبیا بالا بکشند، تلاش میکردند آنان را در سطح خاکدان دنیا پایین بکشند. بخشی از اسرائیلیات بیانگر همین تحریف‌های تاریخی است. 🔹قرآن کریم، یهودیان را مصداق بارز تحریف حقایق در تاریخ معرفی میکند. مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ (46 نساء) قد کان فريق منهم يسمعون کلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون.(بقره، 75) 🔹همچنین مخالفان اهل بیت(ع) نیز احادیث دروغین برای تحریف چهره ایشان جعل میکردند. مثلا در شماری از احادیث جعلی، اینگونه وانمود میشود که حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) ناراضی بوده است. هدف ایشان از این تحریف آن بود که قبح نارضایتی دختر پیامبر(ص) از خلیفه اول و دوم کاسته شود و در اصطلاح برای آنان شریک جرم ساخته شود. به همین ترتیب نقلهای نادرستی که درباره سیره و زندگی علما و بزرگان دین شده است، مصداقی از همین تحریف است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف کتمان (۱) 🔹قسم دیگر تحریف، بسیار پنهان‌تر و پیچیده‌تر است. چرا که هیچ آموزه یا گزاره دروغ در گزارش‌ها دیده نمیشود. یعنی هنگام مرور هر کدام از تک گزاره‌ها، با هیچ جمله نادرستی مواجه نمیشویم، ولی تحریف اینگونه رخ داده که بخشی از حقیقت، آگاهانه کتمان میشود. بر همین اساس تشخیص این نوع تحریف بسیار دشوار است. 🔹قرآن کریم یهودیان و مسیحیان را به کتمان حقایق نیز متهم میکند. يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(71 آل عمران) این امر حاکی از خطرناک بودن کتمان حقایق است. پرسش مهم آن است که اهل کتاب چه چیزی را کتمان میکردند که قرآن به ایشان اعتراض کرده است؟ 🔹یکی دیگر از جلوه‌های این تحریف در سیره عملی بنی‌امیه منعکس شده است. امام صادق(ع) سیاست کلی بنی‌امیه را چنین توصیف کردند: «همانا بنى اميه تعليم ايمان را براى مردم آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند.» یعنی اجازه میدادند علما و مبلغان، درباره ایمان و ارکان و شاخصه‌های آن سخن بگویند. تدریس نماز، حج، روزه و ... آزاد بود، اما راه برای تبیین مفهوم شرک و مصادیق آن باز نبود، زیرا اگر این معارف به مردم آموخته میشد، شرک‌آلود بودن رفتار آنان را میفهمیدند. همچنین اگر مردم شاخصه‌های شرک را میشناختند، به برنامه‌های شرک‌آلودی که از سوی بنی‌امیه بر آنان تحمیل میشد، آگاه میشدند و در برابر آن مقاومت میکردند. به بیان دیگر بنی‌امیه آن بخش‌هایی از دین که ناظر به توصیف توحید است را پذیرفته و ترویج میکردند، ولی بخش‌هایی که ناظر به نفی طاغوت و مبارزه با شرک بود را اصلاً بیان نمیکردند. در این سیاست، بر حسب ظاهر هیچ گزاره باطلی نمیگفتند، لکن آگاهانه برخی ساحت‌های دین را کتمان میکردند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف کتمان (۲) و تحریف کاریکاتور 🔹مقام معظم رهبری معتقدند اگر ما جزئیات زندگی اهل بیت (ع) را با دقت بدانیم ولی از طرح و هدف کلی آنان مطلع نباشیم، سیره ایشان را نشناخته‌ایم. اما با دانستن طرح و نقشه کلان اهل بیت(ع) میتوان یکایک صحنه‌های جزئی را نیز به شکل متفاوتی تفسیر کرد. ایشان معتقدند طرح کلانی که تمام ائمه (ع) به دنبال تشکیل مقدمات آن بودند عبارتست از : 🔻« تلاش و مبارزه برای فراهم کردن زمینه تشکیل حکومت اسلامی» 🔹در حالیکه کتمان حقایق تاریخی سبب شده است بسیاری از شیعیان و حتی فعالان فرهنگی نیز چنین تصویری از امامان نداشته باشند. ایشان فقط صحنه‌هایی از مبارزات سیاسی امام علی(ع)، مقطعی از زندگی امام حسن (ع) و امام حسین(ع) و امام رضا (ع) را در ذهن دارند و دیگر امامان مانند امام سجاد(ع)، امام هادی (ع) و ... را مبارز سیاسی اجتماعی نمیدانند. با کنار هم نهادن تحلیلهای رهبر انقلاب از سیره اهل بیت(ع) و حوادث صدر اسلام میتوان دریافت ایشان به دنبال مبارزه با این شکل تحریف هستند تا چهره پنهان مانده اهل بیت را نمایان سازند. 🔹تحریف کتمان درباره بزرگانی چون امام خمینی(ره) نیز رخ داده است. برخی جریانات میکوشند از زندگی امام، فقط جنبه‌های اخلاق فردی، ساده‌زیستی و تفقه او برجسته شود، اما سخنی از استکبارستیزی و مقابله با اشرافیت او به میان نیاید. جوانی که با چنین گزارشی مواجه شود، هیچ گزاره نادرستی را در آن نمی‌یابد و آن را با اشتیاق میپذیرد، اما کسانی که با سیره امام(ره) آشنا بودند، چنین گزارش به ظاهر صادقی را تحریف می‌نامند، چرا که بخش مهمی از حقایق را بیان نکرده است. 🔹در کنار کتمان حقایق، تحریف دیگری وجود دارد که ناشی از عدم توازن میان اجزاء و ابعاد مختلف است. گاه در توصیف حقایق، کتمانی رخ نداده است ولی برخی جهات با برجستگی‌های بیشتری مطرح میشوند و برخی ابعاد کم اهمیت جلوه داده میشوند. نتیجه این تحریف ترسیم چهره‌های کاریکاتوری و غیر متوازن است. با اندکی تأمل میتوان دریافت که تشخیص تحریف کتمان و کاریکاتور، تنها از کسانی ساخته است که نگرشی کلان نسبت به دین، نبوت، امامت، روشهای شیطان و ... داشته باشند. برهمین اساس جهادگران جهاد تبیین باید همواره دانش خود را نسبت به مبانی دینی و معرفتی تقویت کنند تا گونه‌های مختلف تحریف را تشخیص دهند ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تکرار و جهاد تبیین 🔹در شماره‌های قبل گفتیم که لازمه تبیین، اقناع ذهنی و قلبی است. یعنی زمانی میتوان از تبیین سخن گفت که محتوا به اعماق لایه‌های ذهن مخاطب وارد شده و فرد با آن همراهی قلبی داشته باشد. بنابراین، صرف اسکات مخاطبان و نیز صرف ابلاغ پیام به آنها تبیین نیست. 🔻اما این فرآیند اقناع ذهنی و باور قلبی چگونه محقق میشود؟ 🔹یکی از عوامل موثر در تثبیت محتوا در ذهن و روح مخاطبان، تکرار است. در نظریه‌های یادگیری نیز درباره اهمیت تکرار، گفتگوهای مفصلی شده است. به ویژه اگر تکرار در مقاطع متناوب و نامنظم محقق شود، ماندگاری بیشتری بر ذهن دارد. در جهاد تبیین نیز تکرار یک محتوا به زبانهای مختلف، مثال‌های گوناگون و از همه مهمتر در موقعیت‌های متنوع تأثیر خاصی بر مخاطبان دارد. این امر به ویژه در عموم مردم رایج‌تر است، یعنی شاید در انسان‌های نخبه و خاص، اقامه برهان متقن بر یک موضوع برای تصدیق آن کافی باشد؛ در افراد متوسط، صرف یکبار گفتن برای نهادینه شدن محتوا کافی نیست و لازم است از ابزار تکرار برای فرهنگسازی بهره جست. 🔹برای نمونه در تبیین‌های ایجابی که به دنبال بیان مبانی و ارزش‌های معرفتی خود هستیم، لازم است حقایقی مانند توحید، رابطه دین و دنیا، جامعیت دین، رابطه دین و سیاست، عقلانیت دین و ... بارها تکرار شود. 🔹در تبیینهای سلبی و پاسخ به تحریفات نیز نیازمند تکرار پاسخهای متنوع هستیم. به ویژه با توجه به آنکه شبهات و تحریفات دشمن با زبان‌های گوناگون و در قالب‌های متنوع سمعی و بصری در حال تکرار است، نمیتوان با اتکاء به اینکه فلان شبهه یکبار پاسخ داده شده است، به پاسخ ابتدایی بسنده کرد. بلکه ضروری است پاسخ‌ها از زوایای متفاوتی مطرح شود تا در ذهن و جان مخاطب تثبیت گردد. 🔹قرآن کریم به عنوان مهمترین کتاب هدایت، که تأکید بر خلاصه‌گویی دارد، بارها برخی مفاهیم مانند تقوی، مرگ‌اندیشی، بی‌اعتباری دنیا و ... را تکرار کرده است. همچنین برخی ماجراهای تاریخی از سیره هدایتگر انبیا چندین بار در قرآن تکرار شده است. اگر این تکرار و تنوع در بیان، لغو بود و تأثیر هدایتی نداشت، از سوی خداوند حکیم اعمال نمیشد. قرآن کریم محتوای خود را «ذکر» نامیده است. 《وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ》و《وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ》 روشن است که ذکر غیر از تعلیم ابتدایی است و دربردارنده تکرار پسندیده است. همچنین خداوند به پیامبر خود دستور داده است به صرف انتقال یکباره اکتفا نکند و مطالب قبلاً آموخته شده را یادآوری کند، چراکه همین تکرار برای مومنین سودمند است. 《وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ》 ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi