eitaa logo
عبدالله محمدی
655 دنبال‌کننده
102 عکس
22 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
📚قله ✳️رهبر معظم انقلاب در سال 1391 در تبیین مسیر رشد جمهوری اسلامی ایران فرمودند : «ما داریم در دامنه حرکت می‌کنیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم؛ با آن فاصله داریم. » اما ایشان در دیدار چند ماه قبل با فرماندهان سپاه خبر از نزدیک شدن به قله دادند: «فصل مُشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم» ✳️این عبارت راهبردی از زبان کسی است که بیش از دیگران از مشکلات داخلی، کم کاری مسئولین و ... مطلع است. مرور سخنان ایشان بیش از سه دهه اخیر نشان میدهد مبنای اصلی تحلیلهای ایشان بر واقع بینی و پرهیز از خیالبافی است و دیگران را نیز به همین واقع بینی دعوت میکنند. با این توصیف چگونه و با چه منطقی خبر از رسیدن به قله میدهند؟ پاسخ به این پرسش نیازمند جامع نگری و تصحیح زاویه دید در مرور کارنامه 45 ساله انقلاب اسلامی و مقایسه ادعای فعلی آن با اهدافش است، که نه در این نوشتار بلکه در یک کتاب نیز نخواهد گنجید، لیکن در این نوشتار به چند نکته اشاره میکنیم تا زاویه دید خود را از نگاه نقطه ای به نگاه خطی و کلانتر ارتقا دهیم: 1️⃣تمدن غرب، رنسانس را نقطه عطف تاریخ معرفی میکند که بشر با جدا شدن از دین و عقلانیت مسیحی، توانست به چنین دستاوردهایی آور برسد. پس از بروز دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم، دو قدرت بلامنازع در جهان شکل گرفت که حیات و ممات دیگر کشورها منوط به پیوند با یکی از آنان بود. تصور اینکه کشوری بتواند بدون وابستگی به این دو قدرت باقی بماند، نیز تصوری کودکانه شمرده میشد. این دو قدرت برای تمام جهان، رئیس و مرئوس تعیین میکردند. کشورها را همانند شکلات بین خود تقسیم میکردند. حتی قوانین بین الملل و ارزشهایی را که دیگران باید بدان پای بند باشند را ایشان تعریف میکردند. ساعت جهانی، زبان بین الملل و حتی ملاک درست و غلط و ... نیز به وسیله ایشان تعیین میشد. بازی و قواعد آن و اینکه چه کسانی حق شرکت در این بازی دارند نیز وابسته به صلاحدید آنان بود. 2️⃣نیمه دوم قرن بیستم شاهد ظهور انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی و نه غربی» بود. در ابتدای امر، برخی آن را یک هیجان زودگذر پنداشتند. ولی هرچه این نهضت به پیروزی نزدیک میشد، این پرسش برای تحلیلگران جهانی، جدیتر میشد که اینها چه کسانی هستند و مبنای گفتمانشان چیست؟ حتی برخی به صراحت از شخص امام خمینی(ره) در این موضوع سوال کردند. (مراجعه کنید به مصاحبه روزنامه تایمز18 /10 1357 و روزنامه السفیر 2/9/1357) 3️⃣ادعای مهم جمهوری اسلامی آن بود که منطق جدیدی برای سعادت دنیوی و اخروی بشر پیشنهاد میدهد که به صراحت هویت 400 ساله غرب و هزاران متفکر آن را زیر سوال میبرد. ابتدا این مدعا به سخره گرفته شد و حتی برخی چهره های داخلی نیز مدعی شدند نیروهای انقلابی فقط مومن هستند و تخصصی در اداره علم، اقتصاد، صنعت، سیاست و ... ندارند. 4️⃣ اکنون با توجه به این سابقه حرکت جمهوری اسلامی را از پایین کوه تا نقطه فعلی، تحلیل کنیم. جمهوری اسلامی دیگر برای شرکت در بازی از بزرگان غرب اجازه نمیگیرد، بلکه توانسته است زمین بازی را بر هم بزند و عقلانیت اسلامی در برابر عقلانیت سکولار غربی بنیان نهد. عقلانیتی که پیشرفت ظاهری را در پرتو دفاع از آرمانها و ارزشهای اخلاقی و معنوی جستجو میکند. غرب به مدد چند صدسال استعمار و غارت منابع و معادن کشورهای افریقایی و آسیایی، به دنبال طراحی نظمی در جهان بود که به ناگاه جمهوری اسلامی با اتکاء به منطق دین اسلام، هویت آن نظم جهانی را در قول و عمل زیرسوال برد.
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
5️⃣سالها پیش سران جهان بدون اطلاع پادشاه سست عنصر این سرزمین پا به خاک آن نهاده و درباره تقسیم آن گفتگو میکردند، اما اکنون در تحولات مهم جهانی باید منتظر واکنش جهوری اسلامی و نظر او باشند. دیوانه ای گمان کرد با ترور سردار سلیمانی جبهه مقاومت درهم شکسته میشود، اما ندانست که سلیمانی نه یک شخص، بلکه یک مکتب بود که تفکر آن همچون بوی خوشی در اتمسفر مقاومت پراکنده و در حال پیشروی است. فرانسه پس از حدود صد سال استعمار با خفت و خواری از نیجر مجبور به خروج است و همان روز یک بسیجی به نام قاآنی در پایتخت نیجر حضور دارد. در ابتدای طوفان الاقصی و هنگام سخنرانی سیدحسن نصرالله، به گواهی رویترز چهار میلیارد نفر سخنان او را تماشا کردند تا ببینند سرنوشت این منطقه و شاید کل جهان چه خواهد شد؟؟ تجارت اصلی جهان از راه کشتیرانی است و دو تنگه مهم جهان یعنی تنگه هرمز و المندب، در اختیار شاگردان مکتب روح الله است، اگر چشم بینا داشته باشیم، دهها نمونه از این دست در اخبار آشکار خواهیم دید.... اما مهمتر از همه اینها انقلاب و بعثتی است که در جانهای مسلمانان و غیرمسلمانان رخ داده است. 6️⃣برای اینکه ببینیم به قله شده ایم یا خیر، باید واقع بین باشیم ولی واقعیت را آنگونه که هست ببینیم نه از چشم رسانه ها، که گاوشیرده را برایمان بزک و به عنوان نماد توسعه پایدار منطقه معرفی کنند. یا گدایی مدرن کشورهای خلیج و تورم 60 درصدی ترکیه را به رخمان بکشانند. ایران، آن کشوری است که زمانی در احتیاجات اولیه خود چشم به دست دیگران بود، و الان صادرکننده تکنولوژیهای روز دنیاست. اینها فقط گوشه ای از واقعیات میدان بود. در پایان نکته مهمی باید یادآوری شود که نزدیک شدن به قله، مسئولیتها را سخت تر میکند، مراقبتها را نیز دقیقتر میسازد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
✳️«تله نظرسنجی» ☘️دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات، ابزارهای مختلف جنگ روانی را به کار میگیرد که بسیاری از آنها آشکار شده است. اما یکی از آنها که کمتر مورد توجه است، بازی با نظرسنجی هاست. نظرسنجی مانند هر ابزار بشری دیگر، «طریقی» برای شناخت صحیحتر است که در موارد پرشمار خدماتی را همراه داشته است. اما نظرسنجی ها در خوش بینانه ترین حالت، اطمینان عرفی برایمان ایجاد میکنند، نه یقین منطقی. هر تحلیل گری باید بتواند ابتدا آنها را راستی آزمایی کرده و سپس در کنار دیگر ادله قرار دهد و جمع بندی کند. 🌿اما تأثیر زیاد این ابزار بر مخاطبان، طمع تحریف را در میان دشمنان ایجاد کرده است. جبهه انقلاب بارها از نظرسنجی های دروغین آسیب جدی دیده است. گاه این چاقو که می توانست غده ای چرکین را خارج کند، رأس اتحاد و پیوستگی جبهه انقلاب را از تن جدا کرد. در انتخابات اخیر، این ابزار نه برای تقویت یک لیست و تضعیف دیگران، که برای بی علاقه نشان دادن عموم مردم به مشارکت به کار گرفته میشود. در محافل مختلف، ناامیدانه از عدم مشارکت مردم ابراز نگرانی میشود. گروهی جنگ را از همین الان باخته تفسیر کرده، و با همین بهانه به عزلت بی تفاوتی و بی حرکتی می خزند. تکرار این سخن، نه تنها گرم کردن فضای جامعه به سمت انتخابات را دشوار «جلوه» میدهد، بلکه در عموم مردم نیز این «پندار» را تقویت میکند که گویی اکثریت مردم مشارکت ندارند، پس عدم مشارکت من نیز موجه است. 🌱همه از مشکلات جامعه کم وبیش مطلعیم اما فراموش نکنیم، مراکز معتبر نظرسنجی در کشور تعداد مشخصی دارند و معمولاً نتایج آنها، آشکار و در دسترس عموم نیست که به این سادگی در اختیار امثال بنده باشد. خود آنها هم منحنی تغییرات را در نظر میگیرند، نه نقطه ها. اما با این توصیف معلوم نیست منشأ چنین تحلیلهای ناامید کننده کجاست؟ 🍀جنگ احد را به یادبیاوریم که آسیب شایعه شهادت پیامبر(ص) کمتر از رها کردن تنگه نبود. با اینحال آیه «لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» در جریان احد نازل شد نه بدر؛ 🌿وضعیت واقعی کشور را با چند روایت تحریف نکنیم. جمهوری اسلامی شبه کودتای سال گذشته را خنثی کرده، در سطح منطقه و بین الملل چهره مقتدری دارد. یکسال از اغتشاشات گذشته، ولی هنوز روحیه برخی فعالان حال و هوای آذر 1401 را دارد. با وجود مشکلات جدی اقتصادی، گشایشهای بسیار خوبی در زیرساخت و ظاهر رخ داده است. حتی اوضاع اقتصادی فعلی از دوره قبل (1398) بدتر نیست، که در بسیاری زمینه ها بهتر هم هست. اما طرز فکری خاص دائماً تلاش میکند سرمایه اجتماعی واقعی نظام را با روایت خود، پایین نشان دهد. شکوه راهپیمایی 22 بهمن 1402 را دیدیم، مراقب باشیم در تله برخی نظرسنجی های بی مبنا گرفتار نشویم. پی نوشت: نگارنده نیز در زمان لازم به نظرسنجی به عنوان یک «طریق» مراجعه میکند، اما آن را از منظر معرفت شناسانه، ارزیابی و سپس میزان اعتبارش را در کنار دیگر ادله می سنجد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 مذهبیان خاموش؛ سرمایه انتخابات ✅در آخرین هفته منتهی به انتخابات باید به سراغ برنامه های کم مؤونه و پرمعونه (کم زحمت و پرفایده) برویم. در بین این برنامه ها نیز به نظر میرسد دو راهبرد ذیل موثرترند: 1️⃣ اولویت اصلی برای افزایش مشارکت، زنده کردن بدنه ای از متدینان خاموش است که هنوز خود را وسط جنگ نمی بینند، دلیل این اولویت آن است که اولاً زمان کمتری برای اقناع ایشان لازم است؛ مبانی صحیح و دغدغه خدمت دارند؛ و فقط به دلیل برخی تحلیلها یا آمارهای نادرست یا دیدن شماری از ناکامی ها دچار یأس موقت شده اند که به راحتی قابل رفع است. ثانیاً هر کدام از این افراد میتوانند سر حلقه ای برای تبلیغ و افزایش مشارکت دیگران باشند. به جای اتلاف وقت نسبت به افراد دورتر، باید در این هفته روی افراد هیئتی، نمازگذاران مساجد، دانشجویان و اساتید متدین و ... سرمایه گذاری کرد. متأسفانه هنوز شماری از یاران جبهه حزب الله فقط همدیگر را نگاه میکنند و نومیدانه سر تکان میدهند. هر کدام از اینان یا رسانه دارند و یا حداقل با خانواده و اطرافیان خویش مرتبط هستند و با اقدامات بسیار ساده میتوانند جریان ساز باشند. کافی است امید و نشاط و انگیزه های خدمت جبهه متدینان تقویت شود. 2️⃣ باید فضای عمومی و رسانه ای جامعه تغییر کند. سال 1401 دروغی پرتکرار و با صدای بلند، در برابر سخنی حق اما کم جوهر؛ فضای جامعه را تحت تأثیر قرار داد. امسال نیز انگاره قهر مردم با صندوق، تحریم یا کاهش مشارکت، ابتدا از سوی رسانه های دشمن، سپس در بین مردم و حتی از سمت نیروهای مومن روایت میشود. (تله نظرسنجیhttps://eitaa.com/abmohammadi/352 ) غافل از اینکه این تکرارها سبب میشود مردم باور کنند این دوره با دوره های قبل بسیار متفاوت است و بنابراین حتی اگر هنوز در رای دادن یا ندادن مردد هستند، تصمیم به عدم مشارکت بگیرند. 🍀 راه حل این هفته به دست گرفتن فضای عمومی و رسانه ای جامعه به نفع انتخابات است. بیشتر از سایتها و رسانه های عمومی، مردم عادی در ارتباطات حقیقی خویش، موثرند. آنان که صفحه و سایت و کانال ندارند، از ارتباطات عادی خود با خانواده، دوستان، همکاران و ... استفاده کنند و با افتخار اعلام کنند: «من رأی میدهم» و ... ☘️ اگر تمام توان خود را بر احیا و سپس تقویت نیروهای مذهبی بگذاریم و فضای حاکم بر افکار عمومی را به سمت امید و انتخابات سوق دهیم، انشاله مشمول سنت نصرت الهی خواهیم شد. «لینصرنّ الله من ینصره» 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📕 موعود موجود 📌همه ساله در آستانه نیمه شعبان سالروز ولادت با برکت امام زمان(عج) مباحث معرفتی متنوعی شکل میگیرد که یکی از آنها اعتقاد به موعود باوری در ادیان است. لکن ویژگی برجسته شیعه در این اعتقاد، باور به امام حیّ است که در بین ایشان زندگی میکند و از احوال آنها باخبر است و در مشکلات دستگیرشان. اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن موعود چه تأثیری دارد؟ 🔶ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینه های الحاد بخش عظیمی از اروپا در قرون اخیر سوال میکند. او نظریه نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد. خدایی بازنشسته که تدبیری در جهان ندارد. ساعت سازی لاهوتی که تماشاگر صرف است. ایمان مردم با چنین خدایی تقویت نمیشود بلکه مردم خدایی را میپرستند که از احوالشان با خبر باشد، دعایشان را بشنوند و از ایشان دستگیری کند. اکنون با این مقدمه آثار اعتقاد به منجی حیّ یا موعود موجود را در سخنان رهبر انقلاب دنبال میکنیم: 1️⃣امید: شیعیان با اعتقاد به اینکه امام مهدی در بین مردم زنده بوده و دردهای ایشان را احساس میکند از سطح امید به یک آرزوی موهوم فاصله گرفته و در انتظار واقعیتی عینی هستند.( بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج)، 27/5/1387.) 2️⃣تقویت معنویت: انسان معتقد به امام زمان(عج) چون با مركز تفضّلات الهى و كانون شعاعِ رحمت حق، رابطه‌اى روحى برقرار مى‌كند، توفيق بيشترى براى برخوردارى از وسايل عروج معنوی و تقرب الى‌اللَّه دارد. به همين دلیل اهل معنا در توسّلات معنوى خود، امام زمان(عج) را مورد توجّه دائمى قرار داده و به آن حضرت توسّل مى‌جويند. نفس پيوند قلبى با ایشان انسان را عروج و رشد مى‌دهد.( بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج)، 17/10/1374) 3️⃣ تقویت روحیه مبارزه و نفی بی تفاوتی: اعتقاد به امام حاضر در میان مردم مانع تسلیم شدن و بی تفاوتی ایشان است.(همان) 📝آری، نه توحید از امامت گسسته است و نه ایمان و مبارزه، مستقل از مبانی تئوریک؛ و این است پرتوی از منظومه فکری اسلام به حمل شایع. 🖍پی نوشت: موعود موجود نام کتابی از آیت الله جوادی آملی درباره امام عصر(عج) است. 👤عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🔸تازه های نشر: ❇️اهمیت ویتگنشتاین در سده اخیر با نقش کانت در فلسفه مدرن مقایسه میشود. تا کنون کمتر اثری به زبان فارسی نظریات معرفت شناسانه او را تحلیل کرده است. این کتاب که توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است آغازی در این مسیر است. 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🇮🇷 ثبت نام کشوری طرح ولایت تابستان ١۴٠٣ 🗓 زمان برگزاری: ٢٨ تیرماه ١۴٠٣ (به مدت ۴٠ روز) ⏳ ثبت نام تا ١۵ اردیبهشت ماه از طریق: 🌐 Hamzevasl.ir 📍مکان: مشهد مقدس 👈 کسب اطلاعات بیشتر: ☎️ برادران: 09962867500 ☎️ خواهران: 09387804161 و 09231554162 ١۴٠٣ 📱@hamzevasl
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
یادآوری نماز پرفضیلت جعفربن طیار ع