eitaa logo
از آگاهی تا خردمندی
141 دنبال‌کننده
428 عکس
67 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونگی حدی بودن ریاضی
۲۸ اسفند ۹۹ کسب مقام نخست در نخستین مسابقه نقالی ویژه دختران توسط نوجوان اراکی در مسابقه بِسُرا و کسب تندیس افتخار از آستان قدس رضوی،تابلوی یادبود بهمراه لوح تقدیر مسابقه‌ی بِسُرا باعنوان مقام اول. خانم بیات پیش از این و در سال ۹۹ تعداد ۴ مقام نخست دیگر هم کسب نموده بود که عبارتند از : ۱.جشنواره نقشه ۲.جشنواره علوی ۳.جشنواره دانش آموزی ۴.برترین فن بیان در موسسه خردوسخن درود بر آتنای نازنین که انصافا خوش درخشیده و این هنوز اول راه است و باید در جهان چونان خود شاهنامه و فردوسی بدرخشد و ما هم در حتما نه آنچنانکه شایسته اش هست ،ولی باندازه بضاعتمان با افتخار تجلیل خواهیم کرد https://t.me/abolfazlabbasibani
-۲ فروردین ۱۴۰۰ یکی از ویژگی‌های اصلی در فرهنگ ایرانی است و از عناصر اصلی ، آن در بودن است نه برآمده از فرهنگ غربی! اکنون که پیاده راه بعنوان یکی از مولفه های شهر ، دردستورکار مدیریت شهری قرار گرفته ، شایسته است آبِ قنات های درون شهری با الهام از باغ ایرانی در میانه‌ی امیرکبیر و کنارگذر سایر پیاده راههای دردست اقدامِ بافت تاریخی بصورت دردستورکار قرار گیرد. پیرو این پیشنهاد، دکتر مطلب زیر رو در کارگروه فرهنگی شورای شهر که هردو افتخار عضویت در آن را به ریاست جناب استاد داریم ارسال نمود: من تا الان ده ها بار این پست رو خوندم و به نظرم مطلب بسیار مهمی هست و نکات جالبی در خودش داره و فارغ از نتیجه ی کلی‌اش که من نمی پسندم اما جزئیاتش جالبه... از جمله این اشاره به تفاوت آب روان و فواره خیلی به نظرم جالب آمد و همینطور اینکه "آرامش بخشی آب در روان بودن است" و اینکه روان بودن با فوران کردن احتمالا متفاوت هست و بویژه اینکه از ویژگی آب در فرهنگ ایرانی بوده که ترکیب خیلی زیبایی هست... این ها به نظرم نکات جالبی هستن که خیلی توجه منو جلب کرد چون در داخلش یک فلسفه ای داره که اگرچه محل کاربردش اشتباهه!اما متدولوژیش جالبه.... یعنی ما بیایم یک پایه ای بریزیم و مشخصاتی را که حداقل در نظر، درست جلوه می کنند را دسته بندی و نتیجه ای بگیریم که با آن کلیت هماهنگ هست. اما واقعا جالب هست که ما بیایم عناصری را در فرهنگ یا نمادها یا هر چیزی متصل به آنچه که «سنت ها و ریشه ها» می نامیم پیدا کنیم و اینگونه تئوریزه و نتایج جالبی حاصل کنیم و اگر بخواهیم سنت ها را در جهان امروز لحاظ کنیم باید عناصر آنها را به همین خوبی بشکافیم. پیشتر پیشنهاد داده بودم بخشی از کف پیاده راه مانند پارک آب و آتش، فواره‌ای شودواکنون شما معتقدید باید جویبار داشته باشد و مثلا اگر فردا روزی در پیاده راه امیرکبیر از ما بپرسند فواره یا جویبار؟! احتمالا پیشنهاد شما موافقت کسب کند ، چون دلیل شده‌ای داره و این به نظرم خیلی جالبه و فارغ از درست بودن دلیلش اینکه ما سعی کنیم در پس هر حرکتی دلیلی داشته باشیم، خیلی مهمه و در کشور ما نایاب هست واقعا که جای تقدیر داره قطعا. اما جدا از این موضوع،بخشی که موافقش نیستم اینه که باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و مدرنیته را در جامعه بسط بدهیم، اما ریشه های سنتی و آداب کهن را هم حفظ کنیم و مثلا مال ها و فروشگاه و بازارهای تجاری مدرن بسازیم، اما روح بازار سنتی همچنان در عناصرش حاکم باشد که خب حداقل اگر صحبت درستی نباشه به راحتی و به سرعت هم نمی شود گفت اشتباهه! با فرض اینکه چنین رویکردی درست باشه ، روش اجرای ما بعضا نادرسته ، یعنی حتی اگر بپذیریم که باید روح بازارهای سنتی را در مال های مدرن حفظ کنیم، روش انجام آن اصل هدف را از بین می برد... یعنی ما برای حفظ ریشه ها، سعی می کنیم مدرنیته را به قالب سنت هایمان در آوریم و "مدرنیسم سنتی" داشته باشیم در حالی که به نظر من باید سنت ها را در قالب مدرن تعریف کنیم و داشته باشیم و در واقع همیشه سعی می کنیم بال یک عقاب تیز پرواز را بچینیم تا اینقدر پایین بیاید که در سطح سنت های کهن حرکت کند در حالی که به نظر من باید بر بال این عقاب سوار شویم و همراهش اوج بگیریم. یعنی در واقع قرار و لازم نیست هر جا تفرجگاهی داریم حتما جویبار روان باشد، در دنیای مدرن امروز گاهی هیجانات و قلیانات و فوران باعث آرامش می شود. این صحبت منشا فیزیولوژیک هم دارد که موضوع این بحث نیست، اما شاید ریشه های ما در آرامش و تفرج و شادی باشد، اما گاهی این آرامش و لذت حاصل جویباری روان است و گاهی رقص فواره ها... شاید هیچ وقت شعر سنتی، شعر نو را مایه آرامش نبیند یا موسیقی سنتی، موسیقی متال و پاپ و.. را آرامش بخش نبیند ، اما دوران مدرن و پس از آن به گونه ای حرکت کرده که در عمل، شعر نو کم از شعر کهن ندارد و همین موضوع را در مسئله دین و روشنفکری دینی هم شاهدیم که البته موضوع این بحث نیست. اوج نتیجه عملیاتی این تضاد را مدیا می بینیم. مثلا در خصوص عید نوروز که فکر می کنم کمتر مناسبت و موضوعی به اندازه اش ریشه در سنت ها و باستان و اصالت ما داشته باشد توجه کنیم به برنامه های تلویزیون کشور که دقیقا مصداق تعصب شدید در مقابله با مدرنیسم هست و حتی با خود این سنت هم سر عناد دارد و مقایسه کنیم با برنامه های شبکه های فارسی زبان خارج از کشور که از جهت پارادایم فکری، نیروها، اهداف و...کاملا با تلویزیون حکومتی متفاوت هستند. https://t.me/abolfazlabbasibani
۳۳۰.دکتر سید محمد جمالیان ریاست ارجمند دانشگاه علوم پزشکی اراک بادرود و مهر - ۱۱فروردین ۴۰۰ زمستانی تلخ را پشت سرنهادیم و پای بربلندای این قله سرفراز، بهار را آغاز نمودیم و از کنار رودخانه های پرآب و گذرکردیم و تالاب زیبای را به نظاره نشستیم و نوروزمان را با گل‌های زیبای ، نراق ، ، ، ، قره کهریز ، خنداب ، سنجان، تفرش و دهها سوغات دیگر به سرآوردیم و تن و دستان آلوده ی خویش به آشتیان شستیم و زن و مرد ،کوچک و بزرگ ،کاسب و روحانی ، مداح و دوره گرد ،شاغل وبیکار، سیر و گرسنه، باترک مسجد و مصلی و حرم، گوش به فرمان شماحکیمان جان و گوشه عزلت گزیدیم، بدان امید که دستان شفابخش طبیبان سرزمین خورشید معجونی سازد از خمین بر کاسه ای از جنس آباد که جانبخش٫ تن رنجورمان باشد تا شاید به شکرانه رهایی از عقوبتی که بواسطه ی آنهمه ناسپاسی دچارش شده ایم ، قدر داشته های دانستیم ، پیشانی ادب به خاک پاک زمین سائیدیم ، سجده شکر بجای آوردیم ، رهی دیگر برگزیدیم و به داشته های خویش بالیدیم و حرص و طمع و کنارنهادیم و وار تن به چشمه پالاییدیم و سر بر گریبان فروبردیم و عدالت و مهربانی را در بانتظار نشستیم. پزشکان و کادر درمانی٫ مهد مشاهیر و مفاخر، عزتتان مستدام،دستان مهربانتان پرتوان و نفستان گرم و شفابخش، که در مدیریت این بلای ناگهانی، خوش درخشیدید در ایران بزرگ - دعای خیر و همکاری درخشان و بنمایندگی از مردم این همراه راهتان! عزیزان جان. مدیرعامل و هیئت مدیره بنیاد اراک شناسی
- ۱۷فروردین۱۴۰۰ بر خلاف تصور عمومی از موقعیت ویژه ای در بین شهرهای کشور برخوردار است که متاسفانه بدلایل مختلف کمتر فرصت خودنمایی و ظهور و بروز یافته و بر ماست تابا پرکردن این خلا، ظرفیت های کم نظیر وگاها بی نظیر اراک این سرزمین اهورائی را باز شناخته و به شهروندان و بویژه گردشگران معرفی نمائیم. اجرای امور در تمام ادوار گذشته شهرداری نه بر پایه مفاهیمی چون چشم انداز ، استراتژی و برنامه ریزی شهری، بلکه مبتنی بر شیوه مدیریتی سنتی/سلیقه ای بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین یک سند چشم انداز توسعه با هدف پیش بینی و تبیین افقِ توسعه شهر در زمینه های مختلف با اولویت فرهنگی، اجتماعی ، هنری ، علمی، اقتصادی، عمرانی ، ورزشی و رفاهی و در نهایت تدوین یک و یا چند برنامه میان مدت و استراتژیک هستیم که مقصد و آرمانِ مدیریت شهری و مشخصا شهرداری اراک را «شهری با هویت » در افق ۱۴۰۵ پیش روی شهروندان قرار دهد و با توجه باینکه مدیریت شهریِ پایدار مبتنی است بر تدوین آرمان(Vision) ، ماموریت  (Mission)و ارزشهای بنیادی شهری(Urban Core Values)  و برنامه های اجرایی است. لذا براساس مطالعات گسترده ای که در بنیاد اراک شناسی داشته‌ایم، براین باوریم که می تواند مولفه‌ی شایسته ای بعنوان آرمان/دورنما(Vision)مورد توجه واقع گردد و بر این اساس مأموريت  (Mission) مدیریت شهری هم می تواند همان نخستین وظیفه شوراها یعنی«پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی،‌فرهنگی، آموزشی و سایرامور رفاهی باهمکاری شهروندان اراکی از مسیر فرصت شناسی درست و دقیق و شناسائی نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری و فرصت ها و تهدیدات» مدنظر قرار گیرد. و اما در خصوص ارزشهای بنیادیِ شهریِ (Urban Core Values) اراک این نخستین نوین شهر ایران، موارد ۸گانه زیر است که بنا داریم با همکاری نخبگان ،جامعه مدنی و صدالبته سازمانهای مرتبط مورد توجه و پیگیری قرار دهیم: ۱.تلاش مشارکت جویانه و دسته جمعي براي دستیابی به اهداف پیش بینی شده . ۲.ایجاد بستر مناسب حمل و نقل درون شهری عمومی با رعایت قوانین و مقررات . ۳.جلوگیری از تردد خودروهای شخصی و بویژه خودروهای فرسوده در مرکز شهر. ۴.مدیریت پایدار شهری ازطریق افزایش سرانه فضای سبز باهدف کاهش آلودگی هوا. ۵.توسعه دانايي و شايستگي سازماني بین کارکنان با رويكردی مبتنی بر بهره وري خلاق . ۶. ارائه بهترين خدمات مدیریت شهری به شهروندان با رعایت حداکثری حقوق شهروندی.  ۷. ايجاد روابط خوب ، منطقي و مبتني بر همكاري متقابل و حفظ منافع طرفين با همه ذینفعان. ۸.مشارکت در  بهسازی بافت تاریخی شهر با همکاری سازمان های مربوطه با هدف توسعه گردشگری .  در همین راستا برخی از اقدامات اساسی که در اراک نیازمند توجه و اقدام فوری است عبارتند از: ۱.برچیدن با هدف ثبت جهانی بازار. ۲.اجرای کامل مصوبه پیاده راه نقاط مرکزی شهر . ۳.تملک،بهسازی ، بازسازی ومرمت خانه های تاریخی اراک. ۴.گسترش سیستم مبلمان شهری در همه محله های شهری اراک. ۵.تمرکز بر اجرای فرآیندهای سازمانی در بستر دولت الکترونیک. ۶.جلوگیری از تردد خودروهای شخصی در خیابان های مرکزی شهر. ۷. بهسازی ، بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک با هدف ثبت جهانی . ۸.بازسازی ، بهسازی ، زیباسازی وکارکردبخشی به رودخانه مرکزی شهر. ۹. تدوین یک سند راهبردی مدیریت پایدار فضای سبز شهری غیرقابل اعمال سلیقه فردی . ۱۰.تدوین یک سند راهبردی حمل و نقل درون شهری و اعتبار دهی به سیستم حمل و نقل عمومی. ۱۱.سنگ فرش پیاده روهای همه محله های شهری اراک و محل عبور عابر پیاده با اندکی ارتفاع. ۱۲.ساماندهی سیمای ظاهری شهر(تابلوها ،نماها و..) با تاکید بر بهره مندی از یک مدل آراستگی شهری . ۱۳.توجه جدی به مقوله فرهنگ در تمامی برنامه ها و پروژه های شهری بعنوان اصلی بسیار مهم و راهبردی . ۱۴.اتخاذ رویکرد گردشگری در مدیریت شهری اراک و تدوین سند راهبردی همکاری با سازمان های مرتبط. ۱۵.انجام همه امور مربوط به مدیریت شهری توسط کارکنان مستقیم  بعنوان سفیران فرهنگی اجتماعی شهرداری . ۱۶.اتخاذ رویکرد زیست محور در مدیریت شهری وتبیین اصل بودن مناسبات انسانی ، بر تردد خودرو در معابر شهری . ۱۷.مدیریت پایدار قنوات درون شهری و استفاده بهبنه از جریان آب این قنوات در سطح شهر باهدف زیبائی و تلطیف هوا. ۱۸.ساماندهی شهری اراک براساس احیای چهار دروازه پیشین در قالب دروازه تیمره ، دروازه تهران ، دروازه فراهان و دروازه سمنگان با الهام از بازار تاریخی اراک و باهدف برندسازیِ تجاری گردشگری. https://t.me/abolfazlabbasibani
عباسی‌بانی-۲۶فروردین ۱۴۰۰ این شبها دارم دوقرن سکوت رو می خونم با مقدمه استاد مطهری که پیشنهاد میکنم اگه پیش از این ، خوندین بازم بخونین. و اما جمله ای که تکونم داد باعث شد تا دوستان و همراهان خوبم را با حس و حال نزارم باشتراک بگزارم 👇 ص ۶۸ : سعد که یک چند بر درِ مدائن مانده بود ،ملول گشت، از ایرانیان نزد وی آمدند و اشارت کردند که هرچه زودتر به مدائن درآید و اگر دیر جنبد دیگر چیزی در آنجا باقی نخواهد گذاشت و او را به موضعی از دجله راه نمودند که آب آن اندک بود و سپاه عرب را گذشتن از آن آسان!😭 (ص۸۲)وحدت دینی در این روزگار تزلزلی تمام یافته بود و از که در اخلاق موبدان بود،هوشمندان قوم از آیین زرتشت سرخورده بودند ...و از این روی بود که در این ایام زمینه افکار از هر جهت برای پذیرفتن دینی تازه آماده بود و دولت نیز که از آغاز عهد ساسانیان با توام گشته بود ،دیگر از ضعف و سستی نمی توانست در برابر هیچ حمله ای تاب بیاورد و بدین گونه دستگاه دین و دولت با آن هرج و مرج و آن شگفتی که در پایان عهد ساسانیان وجود داشت،دیگر چنان از هم گسیخته بود که هیچ امکان دوام و بقا نداشت و.... عرب که تا آن روزها هرگز خیال حمله به ایران را در سر نیز نمی پرورد، جرات این اقدام را یافت! https://t.me/abolfazlabbasibani
-۲۹ فروردین ۴۰۰ اگر یک وزیر باسواد ، داناوفرهنگ آشنا در عمر خود دیده باشم دکتر عطا... مهاجرانی ، همشهری خودمون هست و دوره وزارت ایشان در فرهنگ و ارشاد نتایج ارزنده ای داشت ، از انتشار نسبتا آزاد مطبوعات و بویژه کتب فاخر. ... وقتی بحث استیضاح این وزیر دانا مطرح شد نه فقط منِ جوان علاقمند فکروفرهنگ،که تقریبا همه سطوح جامعه پیگیر مسائل سیاسی اجتماعی بودند از کارگر و کارمند و معلم و کاسب و راننده تاکسی و... و چه سرمایه ای مهمتر از چنین مردمی برای حاکمیت ؟! بهار ۷۸ بود، استیضاح مهاجرانی بطور مستقیم از رادیو پخش می شد و در اراک گویی یک صدا از همه تاکسی ها و مغازه ها به هوا بلند بود تا روزی که شاید همین صدا و تصویرِ ماندگار در فضا، سندی باشد بر حقانیت مردمی که چه امیدوارانه دوم خردادها آفریدند و هیچ ندیدند! وقتی نظریه پرداز لایه اذن ، نماینده مرحوم بندرعباس از روی متنی عاریتی! ادامه داد :« فرهنگ بُرهٓنگی ...» فاتحه فکروفرهنگ‌ومدنیت را در حالی خواندم که باصدای بلند گریه میکردم! آن روز برای کاری مرخصی ساعتی گرفته بودم شاید برای گرفتن روزنامه صبح امروز و شاید کاری دیگر یادم نیس ،ولی بیاد دارم از راننده تاکسی خواهش کردم سریعتر مرا به شرکت برساند تا با آرامش ، جلسه استیضاح را گوش کنم . من حتی دلتنگ آن رادیو ضبط زیبای خویشم که در دفتر زیبا و بزرگم ، ساعت ۱۴ هر روز پس از ناهار و مواقع مهمی چون همین صحن علنی مجلس، کمک کار روزنامه های وزین صبح امروز و نشاط و جامعه و توس و مجله ایران فردا و کیان و...بود. بیش از دودهه از آن روزهای هیجانی و امید بخش می گذرد و آنچه امروز برای نه فقط جوان ،که برای هیچ ایرانی اهمیت ندارد سیاست و فرهنگ و حاکمیت و انتخابات و سرنوشت و بازی سرنوشت است و چه فاجعه‌ای سیاه‌تر از این اجتماعی؟!
- ۲ اردیبهشت ۴۰۰ مطالبه گری اهالی فکروفرهنگ و توجه جامعه به زندگی ، مدیریت شهری اراک را برآن داشت تا یکی از خواسته‌های عمومی که راه بود را در دستور کار خویش قرار دهد. و اگر چه در این دوره از مدیریت شهری، مولفه مطالعه و استفاده از نظر کارشناسان در کمیسیون‌های مختلف جایگاه نسبتا مقبولی داشت و بویژه کمیسیون فرهنگی در این زمینه پیشتاز بود، ولی در احداث پیاده راه آنچنانکه باید از خردجمعی و بویژه تجربه شهرهای دیگر استفاده نشد و تجربه نخست یعنی تبدیل «سرهم بندی!» شده‌ی خیابان حصار به پیاده راه با شکست مواجه و سپس خیابان امیرکبیر در دستورکار قرار گرفت که پیشنهاد کارگروه فرهنگی هم بود. اما همین خیابان هم زیر سایه سنگین ناهماهنگی های بین بخشی و مشکلات دیگر، از زیبایی و کارکرد فرهنگی مدنظر، آنگونه که باید برخوردار نیست بویژه در کف سازی بی کیفیت و نازیبا ،عدم پیش بینی روان‌آب در قالب جوی ، عدم کارکرد در چیدمان صندلی‌ها ، وجود تیرهای برق و سایر آلودگی‌های تصویری ، بکارگیری سنگفرشهای نامناسب برای یک پیاده‌روی آسان و آرامش بخش(وحتی خطرناک!) رنج می برد . به هر روی اصل پیاده راه سازی در اراک پذیرفته شده و انشا... با اصلاحاتی ادامه خواهد یافت و چون آسیب هایی که در پیاده راه فعلی برشمردم،در قالب پروژه کلان پیاده راه سازی نقاط مرکزی شهر قابل رفع است، لذا به همین مقدار بسنده نموده ،به اصل پیشنهاد این نوشته می پردازم: نظر بااینکه پیاده روی بر روی آسفالت توصیه نمیشود و رنگ آمیزی محل های عابر پیاده موجب خوردگی آسفالت شده و احتمال لغزش پا ،زمین خوردن و... وجود دارد و از دیگر سو هنوز فرهنگ رانندگی آنگونه که لازم است در ما نهادینه نشده، لذا شایسته است بجای سرعت گیرهای پرهزینه(چه به لحاظ مصالح و چه به لحاظ تبعات خطرناک!) همه محل های عبور عابرپیاده درون شهری را با مصالحی زیبا و باکیفیت و البته بصورت سه بعدی و با ارتفاعی معقول از سطح خیابان سنگفرش کنیم تا ضمن حذف چندباره کاریهای ترافیکی(رنگ آمیزی و.. ) ، اصطلاح روانی را هم از اذهان بزداییم و بعنوان رانندگانی بافرهنگ ، بدون غرولند و عصبانیت وجود پیاده راههای متعدد درون شهری را به رسمیت بشناسیم و با الحاق پیاده راههای میان خیابانی به پروژه‌ی پیاده راه سازی، طرحی نوین در یک پکیج پیاده راه سازی کشور در اندازیم و یقینا این پروژه که برای نخستین بار در کشور اجرا میشود مورد اقبال و پذیرش شهرهای دیگر قرار خواهد گرفت و افتخاری خواهد بود برای ، چونان . https://t.me/abolfazlabbasibani
‍ ‍ -۱۷اردیبهشت۴۰۰ با توجه با معایبی که در پروژه های ایرانی بویژه در اراک دیده و می بینم یقین داشتم پروژه پیاده راه امیرکبیر هم از این اصل مستثنی نیست ولی خوشتر آن دیدم که آسیب شناسی این پروژه را در فضای واقعی اش انجام دهم و لذا امروز فرصت کردم تا سری به این پیاده راه بزنم و ضمن عکاسی نکات قابل نقد را یادآوری کنم و بدیهی است اصل پروژه که بخوبی اجرا شده و اگر نقدی هست مربوط به بخش اندک پروژه است و بنای ایراد گیری ندارم! ۱.کف سازی پیاده راهِ طرفین پروژه ،نیازمند بهسازی و رفع عیوب است (عکس ۱). ۲.چندین درب دریچه غیراستاندارد ،در فضای پیاده راه مرکزی موجود است که احتمال پاگیری و زمین خوردن عابرین وجود دارد(عکس ۲و۲۰ ). ۳.در جای‌جای پیاده راه ،وجود تیربرق با سیم و کابلهای فراوان، آلودگی دیداری ایجاد کرده(عکس ۳و۸و۱۰و۱۵و۱۷و۱۸). ۴. تابلوی مغازه های دوطرف پیاده راه ،از هارمونی و آراستگی حداقلی هم برخوردار نیست چه رسد به زیبایی!(عکس ۴). ۵.وجود پایه‌ی صندوق صدقات در همسایگی درختی با امکان آبیاری و زنگ زدگی عجیب است(عکس ۵). ۶.تابلو،درب،کرکره و انشعاب برق مغازه های واقع در محدوده پیاده راه ،در قالب تفاهمنامه همکاری شهرداری و اصناف، قابلیت بهسازی ، زیباسازی و هارمونی بخشی دارد(عکس ۶). ۷.محل استقرار پلیس واقع در گوشه پیاده راه ، ناهمگون با معماری بازار ساخته شده و برخی تعمیرات غیرحرفه ای و سرهم بندی بر روی آن انجام شده(عکس ۷). ۸.دراتصال پیاده راهِ تازه تاسیس با پیاده راه دوطرف موجود ،کمترین استاندارد حرفه ای معماری مورد توجه واقع نشده(عکس ۱۱و۱۲و۱۵). ۹.برای اتصال صندلی ها به کف پیاده راه ،در پیچ و مهره صرفه جویی شده(اصلا بسته نشده)و در مواقع ازدحام و یا اعتراض امکان شکستن و کنده شدن صندلیها بسیار زیاد است(عکس ۱۳). ۱۰.از ظرفیت قانون در الزام مالکین برای بهسازی و زیبایی سازی املاک و مغازه های طرفین پیاده راه استفاده نشده(عکس ۱۴). ۱۱.برای بهبود چشم انداز کوچه مرغی ها میتوان یک سردر مناسب با الهام از معماری مکتب اصفهان ساخت. (عکس ۱۸). همانگونه که می بینم هنر و فرهنگ و مدیریت در اجرای پروژه مانند سایر پروژه ها، چندان جایگاهی ندارد و صرفا مهندسین و عوامل اجرایی وظیفه به ثمر رساندن یک پروژه عمرانی را بر عهده داشته‌اند که طبق روند معمول ، وظیفه حداکثری خویش در بانجام رساندن پروژه را انجام داده اند که در عرف اداری قابل تقدیر هم هست ،حال آنکه ایرادات ظاهری اکثر پروژه ها که شاید کمتر از ۵درصد کل پروژه هم نباشد ، بواسطه اهمیت دیداری و زیبایی شناسی، موجبات نارضایتی و خشم افزایی شهروندان را فراهم می آورد و بر مدیران شهری است تا شرایطی فراهم آورند که استرداد مانده حسن انجام کار مشروط به تایید پروژه ها توسط معاونت زیباسازی واحتمالا نظام مهندسی بوده و در این خصوص مشارکت سمن های مرتبط فرهنگی هم مفید فایده خواهد بود. https://t.me/abolfazlabbasibani
از بگیریم نه -۲۳اردیبهشت ۴۰۰ در همه این چند روز پس از تخریب خانه حاج باشی تمام مباحثِ اطراف آن، حول محور قانونی بودن یا نبودن تخریب بود و اینکه چه کسی در صحنه حضور داشت و چه کسی خبر داشت یا نداشت و تقریبا هیچ کس به اصل ماجرا و علت تخریب نپرداخت! از دوسال پیش که شاکله اصلی این بنا ، همزمان با خانه انصاری فروریخت ، هیچ اقدامی در راستای مرمت و بازسازی آن نه از سوی میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و نه از سوی مالکین صورت نگرفت و قطعا از این پس هم بدلایل مختلف صورت نمی گرفت که مهمترینِ این دلایل نبود و حفظ و حراست از بافت تاریخی اراک در بخش متولی گری آن یعنی و است که در واکاوی این موضوع در کلاب هاوس و مکاتبه با استاندار بآن پرداختم و در تمام این سالها حتی یک نفر هم به نقش مهم در حفظ بناهای تاریخی نپرداخته و تنها سیبل دم دست فعالان مدنی و مطالبه گران، همین مدیریت شهری است که اتفاقا کمترین نقش و وظیفه قانونی برایش تعریف شده و البته این هم بستری است که در پاسخ به مطالبات شهروندی توسط خود مدیریت شهری(شورا و شهرداری) فراهم شده و انصافا هم نتایج قابل قبولی در این سالهای اخیر حاصل شده، که این جسارت قابل تحسین است . و اما اصل ماجرای خانه حاج باشی که تصاویر آن در فاصله فروردین۹۸ تافروردین ۴۰۰ موجود است ، نه به دلیل سستِ تجمع اراذل و اوباش که بفرض صحت قابل حل بود،بلکه بواسطه حجم تخریب و استانداردهای مرمت بناهای تاریخی ، حداقل در نمایی که بواسطه ی همسایگی با این بنا هر روز شاهد آن بودم ، مراجع قانونی و اجرایی را برآن داشت تا عمیق در دل شهر را که علاج ناپذیر می نمود و علاوه بر مرکزی ترین نقطه شهر و خطر ریزش را کالبد شکافی و رفع نماید. همانگونه که در واکاوی این اتفاق در کلاب هاوس بصراحت بیان کردم از این اتفاق باید تجربه و درس بگیریم برای بناهای باقیمانده و با مطالبه گری از متولیان اصلی یعنی سازمان میراث فرهنگی و سازمان راه و شهرسازی ، موجبات مرمت و بازسازی و دهها بنای ارزشمند قابل مرمت و بازسازی دیگر ، هریک بمثابه یک چاه نفتی در حوزه گردشگری را فراهم آوریم که مصادیق و راهکارهای آن را هم بیان کردم. همانگونه که من هم مانند بقیه مطالبه گران در این نشست عرض کردم همینکه مدیریت شهری با و احترام در برنامه ای زنده حاضر و پاسخگوی دغدغه و نگرانی شهروندان و جامعه مدنی هستند بنظرم بسیار ارزشمند است، همینکه برخی از مدیران و اعضای شورای شهر در شبکه های اجتماعی بویژه بصورت زنده و رخ به رخ پاسخگوی ابهامات و سوالات مردمی هستند قابل تقدیر است و یقینا انجام امور اجرایی در بخش ستاد(میدان) به مدیرانی جسور و شجاع نیازمند است و این در حالی است که در مواقعی، حتی برخی افراد مطالبه گرِ عصبانی، شأن مدیران و مسئولان را رعایت نمی‌کنند! که باید سعه صدر این عزیزان را ارج نهیم . ای کاش با بسط دامنه مطالبه گری بسمت سایر سازمانها اعم از راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، آب و برق، کار و رفاه اجتماعی، کشاورزی،دادگستری ،نیروهای انتظامی و.. آنها را هم در برابر وظایف قانونی و رسالت اجتماعی خویش پاسخگو کنیم . در این باره بازهم خواهم نوشت.
مردم مقصر ابوالفضل عباسی بانی-۳تیر۴۰۰ ۱.جنس گران نخریم. ۲.سرویس نامناسب از هرنوعش استفاده نکنیم! ( *من روزی از روزهای دهه ۸۰ که قرار بود به ماموریت خارج از اراک بروم وقتی شرکت برایم خودرو پراید فرستاد سوار نشدم و نرفتم! به همین راحتی! ) آخه چه بگویم درباره که در مورد وسیله رفت‌وآمد خویش مطالبه گری و پرسشگری و اعتراض نمی‌کند و حاضر میشود سوار اتوبوسی شود که باعتراف خودشان در حضور عیسی کلانتری رییس داده! بر صندلی ریاست سازمان محیط زیست ،قراضه و بی ترمز بوده و با دنده کنترل می‌شده! نمیدانستید سوارشدید،وقتی دانستید چرا پیاده نشدید؟! !!بله بصراحت میگویم ما مردمان همیشه مقصریم!! https://t.me/abolfazlabbasibani
شورای‌ششم -۳۰ خرداد ۱۴۰۰ باشادباش ورود آقایان آجرلو،عین القضاتی، عسگری، قربانی، غفاری، محصولی، خسروانی، میرنظامی، قریشی، قربانی و چگینی به این نخستین نوین‌شهر ایران، یاد آور می‌شوم بر خلاف تصور عمومی از موقعیت ویژه‌ای در بین شهرهای کشور برخوردار است که متاسفانه بدلایل مختلف کمتر فرصت خودنمایی و ظهور و بروز یافته و بر ماست تا با پرکردن این خلا، ظرفیت‌های کم نظیر و گاها بی‌نظیر اراک را باز شناخته و به شهروندان و بویژه گردشگران معرفی نمائیم. اجرای امور در تمام ادوار گذشته شهرداری نه بر پایه مفاهیمی چون چشم‌انداز، استراتژی و برنامه‌ریزی شهری، بلکه مبتنی بر شیوه مدیریتی سنتی/سلیقه‌ای و اجرای امور جاری بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین یک سند چشم‌انداز توسعه با هدف پیش بینی و تبیین افقِ توسعه شهر در زمینه‌های مختلف با اولویت فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی، اقتصادی، عمرانی، ورزشی و رفاهی و در نهایت تدوین یک و یا چند برنامه میان مدت و استراتژیک هستیم، که مقصد و آرمانِ مدیریت شهری و مشخصا شهرداری اراک را «شهری با هویت » در افق ۱۴۰۵ پیش روی شهروندان قرار دهد و با توجه باینکه مدیریت شهریِ پایدار مبتنی است بر تدوین آرمان (Vision)، ماموریت (Mission) و ارزش‌های بنیادی شهری (Urban Core Values)  و برنامه‌های اجرایی، لذا براساس مطالعات گسترده‌ای که در بنیاداراک‌شناسی داشته‌ایم، براین باوریم که ، می‌تواند مولفه‌ شایسته‌ای بعنوان آرمان/دورنما (Vision) مورد توجه واقع گردد و بر این اساس مأموريت (Mission) مدیریت شهری هم می‌تواند همان نخستین وظیفه شوراها یعنی «پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی،‌ فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی باهمکاری از مسیر فرصت شناسیِ درست و دقیق و شناسائی نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری و فرصت‌ها و تهدیدات» باشد. و اما در خصوص ارزش‌های بنیادیِ شهریِ (Urban Core Values) اراک، موارد ۸ گانه زیر است که می‌تواند با همکاری نخبگان، جامعه مدنی و صدالبته سازمان‌های مرتبط، مورد توجه و پیگیری قرار گیرد: ۱.تلاش مشارکت جویانه و دسته جمعي براي دستیابی به اهداف درست. ۲.ایجاد بستر مناسب حمل‌ونقل درون شهری عمومی با رعایت قوانین و مقررات. ۳.جلوگیری از تردد خودروهای شخصی و بویژه خودروهای فرسوده در مرکز شهر. ۴.مدیریت پایدار شهری از طریق افزایش سرانه فضای سبز باهدف کاهش آلودگی هوا. ۵.توسعه دانايي و شايستگي سازماني بین کارکنان با رويكردی مبتنی بر بهره‌وري خلاق . ۶. ارائه بهترين خدمات مدیریت شهری به شهروندان با رعایت حقوق شهروندی.  ۷. ايجاد روابط خوب، منطقي و مبتني بر همكاري متقابل و حفظ منافع طرفين با همه ذینفعان. ۸.مشارکت در بهسازی بافت تاریخی شهر با همکاری سازمان‌های مربوطه با هدف توسعه گردشگری و حفظ هویت شهری .  در همین راستا برخی از اقدامات اساسی که در اراک نیازمند توجه و اقدام فوری است عبارتند از: ۱.برچیدن با هدف ثبت جهانی بازار. ۲.اجرای پیاده‌راه جامع(سنگ فرش پیاده رو همه محله‌های شهری و محل عبور عابر پیاده با اندکی ارتفاع). ۳.تملک(توسط سازمان‌ها یاحتی افراد متمول و با هدایت شهرداری)، بهسازی، بازسازی ومرمت خانه‌های تاریخی اراک. ۴.گسترش سیستم مبلمان شهری در همه محله‌های شهری اراک. ۵.تمرکز بر اجرای فرآیندهای سازمانی در بستر دولت الکترونیک. ۶.جلوگیری از تردد خودروهای شخصی در خیابان‌های مرکزی شهر. ۷.بازسازی، بهسازی، زیباسازی وکارکردبخشی به رودخانه مرکزی شهر(قره‌کهریز). ۸. تدوین یک سند راهبردی مدیریت پایدار فضای سبز شهری غیرقابل اعمال سلیقه فردی. ۹.تدوین یک سند راهبردی حمل‌ونقل درون شهری و اعتباردهی به سیستم حمل‌ونقل عمومی. ۱۰.ساماندهی سیمای ظاهری شهر(تابلوها، نماها و..) با تاکید بر بهره‌مندی از یک مدل آراستگی شهری . ۱۱.توجه جدی به مقوله فرهنگ در تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های شهری بعنوان اصلی بسیار مهم و راهبردی . ۱۲.اتخاذ رویکرد گردشگری در مدیریت شهری و تدوین سند راهبردی همکاری با سازمان‌های مرتبط در این زمینه. ۱۳.انجام همه امور مربوط به مدیریت شهری توسط کارکنان مستقیم  بعنوان سفیران فرهنگی اجتماعی شهرداری(نه تامین نیرو و یا پیمانکاری) . ۱۴.اتخاذ رویکرد زیست‌محور در مدیریت شهری و تبیین اصل بودن مناسبات انسانی، بر تردد خودرو در معابر شهری . ۱۵.مدیریت پایدار قنوات درون شهری و استفاده بهینه از جریان آب این قنوات در سطح شهر باهدف زیبائی و تلطیف هوا مبتنی بر نوشته من با عنوان نجابت آب. ۱۶.ساماندهی شهری اراک براساس احیای چهار دروازه پیشین در قالب دروازه ، دروازه ، دروازه و دروازه با الهام از بازار تاریخی اراک و باهدف برندسازیِ تجاری گردشگری . https://t.me/abolfazlabbasibani