📖 حکایتی از دیدار پهلوی با آيت الله العظمی بروجردی
🔻آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی فرمودند:
من در یک ملاقاتی که آيت الله العظمی بروجردی با شاه داشت، وقتی دیدم خیلی عادی، مثل برخورد با سایر مردم، با او رفتار کرد، به ایشان عرض کردم: این برخورد شما، ارادت ما را به شما بیشتر کرد.
🔸فرمودند: من با پدرش، که قدرتمندتر از این بود و آن وقتها من هم این قدرت را نداشتم، همین طور برخورد میکردم، این که جای خود دارد.
در توضیح فرمودند که: من از سفر حج که بر میگشتم، برای زیارت به عتبات رفتم. آیات نجف، جمع شدند و به من فرمودند: اوضاع در ایران چگونه است؟ آیا میشود علیه رضاخان کاری کرد؟
در هر صورت مطالب آن جلسه لو رفته بود. وقتی به مرز ایران وارد شدم، دستگیرم کرده و به تهران آوردند و در پادگان، بازداشتم کردند.
🔹رضاخان آمد با من ملاقات کند. برای هر دوی ما نیمکت گذاشتند. نشستیم. من برای این که بفهمانم تحت تاثیر قدرت و مقام او قرار نگرفتهام، دستم را گذاشتم روی لبه نیمکت و به آن تکیه دادم.
او حرفهایش را زد و مطالبی رد و بدل شد.
یک وقتی به اقبال، نخست وزیر، فرموده بودند:
پدرش بی سواد بود، ولی یک مقدار شعور داشت اما این (محمدرضا پهلوی) شعور هم ندارد و چیزی ملتفت نمیشود.
📚 منبع: مصاحبه مجله حوزه با آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی گلپایگانی قدس سره
@varesoon
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
انتخاب توحیدی 1402.pdf
1.08M
❇️ مجموعه تقریرات از سخنرانیهای آیت الله مصباح یزدی (ره) در باب انتخابات قابل استفاده برای مبلغین و فعالان فرهنگی در عرصه انتخابات شامل:
❇️ اهمیت انتخابات
✴️ آرمان و واقعیت
❇️ وظایف نخبگان
✴️ معیارهای کاندیدای اصلح
❇️ معیارهای کارگزاران نظام اسلامی
✴️ آسیبشناسی رفتار انتخاباتی
❇️ خطر انحراف
✴️ راه نجات از انحراف
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
استاد مهدی ابوطالبی17بهمن1402.mp3
13.64M
📍 دوره روایت انقلاب
جلسه سوم؛ ۱۷بهمن
🎙 مهدی ابوطالبی
روحانیت و رضاشاه؛ تعامل یا تقابل
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🎶صوتهای تاریخی سیاسی👇👇
🆔 @historysvoic
هدایت شده از نجات
بسته عملیاتی نجات.pdf
306.1K
💢 نسخه نهایی بسته عملیاتی نجات
💡بیش از ۳۰ طرح عملیاتی فردی و تشکیلاتی برای "افزایش مشارکت و روایت پیشرفت"
🗂 همراه با ارائه جزئیات فرایند اجرایی و پیوستهای مورد نیاز
کمی که بگذرد ،
ما میمانیم و وجدانی که میپرسد:
⁉️ به اندازه توانمان تلاش کردیم یا نه ؟!
🔰و این پرسشی است که پاسخش درس و کار و زندگی نیست!
بسم الله...
#انتشارحداکثری
[نجات ؛ نهضت جوانان انقلابِ تمدنساز]
@nejaatt_ir
https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 نسخه نهایی بسته عملیاتی نجات 💡بیش از ۳۰ طرح عملیاتی فردی و تشکیلاتی برای "افزایش مشارکت و روایت پ
افرادی که دغدغه افزایش مشارکت دارند و نمیدانند چه اقدامی کنند، در این بسته عملیاتی طرحهای موثر و متنوعی برای انواع و اقسام کنشگران وجود دارد.
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکند.
🪑 سلسله نشستهای بنیان قانون
(جریانشناسی فکری قانونگذاری در دورهی معاصر)
1⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
(حجت الاسلام دکتر باقرزاده)
۳۰ بهمن
2⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
(حجت الاسلام دکتر ابوطالبی)
۱ اسفند
3⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
(حجت الاسلام دکتر محمدی کرجی)
۲ اسفند
⏰ ساعت ۱۹:۳۰
🏢 قم، میدان شهید دستغیب، ساختمان کتاب سرو، طبقه دوم
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🎙#پادکست ا #صوت
☑️ "جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه"
🔸جلسه دوم از سلسله نشستهای «بـنیـان قـانـون»
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
1402.12.01 قانون بنیان استاد ابوطالبی.mp3
8.75M
🎙#پادکست ا #صوت
✔️"جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه"
🔸جلسه دوم از سلسله نشستهای «بـنیـان قـانـون»
🎙حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
💡حجت الاسلام دکتر روانبخش از نامزدهای اصلح استان قم
🍀 عضو سابق شورای شهر قم و مشاور ویژه استاندار کلانشهر قم🦋
🟢 کانال پر محتوای ایشون 📣
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
مهدی ابوطالبی
❇️حق امام و حق مردم
📝نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی
🖊 محمد متقیان تبریزی
اشاره
جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی 25 رجب، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد:
«پرسش این است که اگر بین حق امام و حقوق مردم تزاحم به وجود آید، کدام حق مقدم است؟ وقتی به بیانات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، آنان حق خود را مقدمه می دانند برای حق مردم، حکومت از نگاه امام علی(ع) مقدمه اجرای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم است. امام علی(ع) کفش خود را وصله می زند ابن عباس بر امام وارد شد امام علی(ع) از ابن عباس سوال فرمود این کفش چند قیمت دارد ابن عباس عرض کرد قیمتی ندارد امام فرمود این کفش از حکمرانی بر جامعه برایم ارزشمند تر است مگر اینکه احقاق حق ودفع باطل بتوانم. هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذِهِ النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ (عليه السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً، امام علی(ع)، حق حکمرانی خود ر ا در جهت حقوق مردم و تامین عدالت اجتماعی می داند. امام(ع) در ماجرای انتخاب خلیفه سوم فرمودند:لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ، امام از حق امامت اغماض می کند، ولی از حق مردم که عدالت باشد دفاع می کند، حق مردم را مقدم بر حق خود می داند. در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.»
بر این جمع بندی ایشان اشکالاتی وارد است که طرح میشود.
1️⃣ تقدم رتبی حق امام بر حق مردم
اولاً: آقای سروش محلاتی، برای اثبات اهمیت حق مردم، از مقام تزاحم میان حق امام (سلام الله علیه) با حق مردم استفاده میکند، در حالیکه، تصویر «تزاحم در حقوق» متوقف بر پذیرش تکافؤ دو حق است که، استیفاء هر دو حق با همدیگر امکان-پذیر نبوده و استیفاء هرکدام مزاحم استیفاء حق دیگر باشد. اما اگر، حقی اهم از حق دیگری بوده یا تقدم رتبی بر حق دیگری داشته باشد، تزاحم مستقری وجود نخواهد داشت. حال، این پرسش مطرح میشود که، آیا حق امام (سلام الله علیه) که همان «حق ولایتِ» اوست، در عرض حق مردم است؟
ادله متعددی بر تقدم رتبی حق امام (سلام الله علیه) بر حق مردم دلالت دارد که، از جمله آنها آیه شریفه «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. به بیان فقها، این آیه شریفه، هم نبی و هم امام را در برگرفته و ایشان را اولی بالتصرف در انفس و اموال مردم دانسته است. اولویت در تصرف در این آیه به این معناست که، نبی و امام از حق تصرفی برخوردار هستند – که ممکن است این حق تصرف در قالب حکومت انجام بگیرد- مقدم بر حق تصرفی است که مردم درباره خود و اموالشان دارند. برهمین اساس است که شیخ انصاری (رضوان الله علیه) از «سلطنت مطلقه» امام بر رعیت سخن میگوید: «و بالجملة، فالمستفاد من الأدلّة الأربعة بعد التتبّع و التأمّل: أنّ للإمام عليه السلام سلطنة مطلقة على الرعيّة من قبل اللّه تعالى، و أنّ تصرّفهم نافذ على الرعيّة ماضٍ مطلقاً.» (كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج3، ص: 548)
و مرحوم ایروانی نیز با استناد به خطبه غدیریه، اولویت در سلطنت را به نفی تزاحم معنا میکند: «فيكون مفاد الحديث ثبوت هذه السلطنة بعينها للنّبي غاية الأمر بنحو آكدّ بحيث لا تزاحم سلطنة سلطنة» (حاشية المكاسب (للإيرواني)، ج1، ص: 155)
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
2️⃣ حق امام، مقدمه منحصره برای استیفاء حق مردم
ثانیاً: آقای سروش محلاتی در بیان دیگری، به مقدمه بودن حق امام برای حق مردم اشاره کرده و آن را ذی المقدمه میداند. این بیان نیز در رابطه میان حق امام و حق مردم، مخدوش است که در ادامه خواهد آمد، اما، اگر رابطه میان حق امام با حق مردم، رابطه مقدمه و ذی المقدمه هم باشد، با تکیه بر مسلمات کلامی امامیه باید گفت؛ حق امام (سلام الله علیه) مقدمه منحصره وجودیه برای استیفاء حق مردم است، نه یکی از مقدمات. به عبارت دیگر، با نظر به همان روایت ابن عباس که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) غرض حکومت خود را «اقامه حق» و «دفع باطل» بیان میکند، باید گفت؛ این دو غرض، فقط در حکومت حضرت قابل تحقق است نه در حکومتهای دیگر. از این روی، استیفاء حق امام مقدم بر استیفاء حق مردم میباشد. اگر ایشان این نکته را نپذیرند به این معناست که، قبول دارند اقامه حق و دفع باطل از طریق شورای سقیفه نیز امکان پذیر است.
علاوه بر اینکه، وقتی به برخی از خطب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از جمله خطبه معروف درباره حق والی و رعیت، نظر انداخته میشود، این نکته برجستگی می یابد که، از منظر ایشان، «بقاء دولت» با همه آثار مبارک آن، نتیجه تقوم و به هم پیوستگی دو حق والی و رعیت و اینگونه نیست که، رابطه مقدمی طولی میان دو حق باشد:
« بزرگترين حقى كه خداوند تعالى از آن حقوق واجب گردانيده، حق والى است بر رعيت و حق رعيت است بر والى. اين فريضه اى است كه خدا اداى آن را بر هر يك از دو طرف مقرر داشته و آن را سبب الفت ميان ايشان و عزت و ارجمندى دين ايشان قرار داده است. پس رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. زمانى كه رعيت حق خود را نسبت به والى بگزارد و والى نيز حق خود را نسبت به رعيت ادا نمايد، حق در ميان آنها عزت يابد و پايه هاى دينشان استوارى گيرد و نشانه هاى عدالت برپا گردد و سنتهاى پيامبر (ص) در مسير خود افتد و اجرا گردد و در پى آن روزگار به صلاح آيد و اميد به بقاى دولت قوت گيرد و دشمنان مأيوس گردند. و اگر رعيت بر والى خود چيره گردد يا والى بر رعيت ستم روا دارد، در اين هنگام، ميان آنها اختلاف كلمه پديد آيد و نشانه هاى جور پديدار آيد و تباهكارى در دين بسيار شود و عمل به سنتها متروك ماند و به هوا و هوس كار كنند و احكام اجرا نگردد و دردها و بيماريهاى مردم افزون شود. و كسی از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمى به دل راه ندهد. در اين هنگام نيكان به خوارى افتند و بدان عزت يابند و بازخواستهاى خداوند از بندگان بسيار گردد. »
نهج البلاغه، خطبه 216
پیوستگی دو حق، با نظر به مطلب پیشین که حق اصیل را از آن امام میداند، این تصویر را دارد که، هم حق امام و هم حق مردم باید مراعات گردد، اما با توجه به این نکته که، حق امام برابر و هم کفو با حق مردم نبوده و تقدم رتبی بر آن دارد. با این باور، میتوان مثال برجسته دوران معاصر، یعنی مشروطه را بازاندیشی دوباره ای نمود. دوره ای که فقط به احیاء حق مردم اندیشیده شده و چنین گمان برده شد که این حق را میتوان از طریق مشروطه هم احیاء نمود. در حالیکه، همه آن اهداف مقدسی که بزرگان دینی داشتند، جز از طریق نهاد امامت و ولایت قابل استیفاء نبود.
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
3️⃣اغراض حکومت امام، فراتر از حقوق الناس
ثالثاً: اشتباه اساسی آقای سروش محلاتی در این است که، بیان امام (سلام الله علیه) را به «حقوق الناس» تحویل برده و در همان محدوده منحصر ساخته است. در حالیکه، آن بیان اوسع از حقوق مردم است؛ «...إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً». نظیر آنچه که ایشان در خطبه ای دیگر غرض خویش از پذیرش ولایت را چنین توصیف میکند:
« اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك»
(خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد)
همانطور که در این عبارت آمده است، غرض از تشکیل حکومت؛ آشکار ساختن نشانه های دین، اصلاح شهرها و سرزمینها است تا امنیت برای مظلومین فراهم آید و حدود معطله الهی اقامه گردد. و معلوم نیست، چرا بر یک مؤلفه (حقوق مردم) اصرار ورزیده شده و همه غرض حکومت امام منحصر به آن گردیده و مقدمه احقاق آن تلقی میشود.
و اگر حضرت در آن خطبه (وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً) ظلم بر خود را پذیرفته و از سلامت امور مسلمین استقبال میکند، به معنای تقدم حق مردم بر حق امام نیست، بلکه، به معنای تقدم «حق الإسلام و المسلمین» بر شخص حضرت امیر (سلام الله علیه) است. و این همان اندیشه سیاسی امام خمینی (رضوان الله علیه) است که حفظ نظام اسلامی از حفظ یک نفر - حتی اگر امام عصر ارواحنافداه- باشد اهمیتش بیشتر است.
🔹نتیجه گیری
مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است.
ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود.
@Tanbiholomah
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57