eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
927 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414 📩 تبادل و تبلیغ: @reza_Ojaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ا 🖌 نقد تحریریه فکرت در حاشیه بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران👇 🔴 اگر رسانه‌ها صرفا سیاسی و حزبی شوند؛ فرهنگ و مشارکت مردم تضعیف و توخالی می‌شود. ➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🎙 ا ☑️ "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دورۀ مشروطه" 🔸جلسه دوم از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا ✔️"جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دورۀ مشروطه" 🔸جلسه دوم از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» 🎙حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
اولین نشست از سلسه نشست‌های فلسفه تاریخ و مهدویت با حضور آیت الله نجم‌الدین طبسی برگزار شد. 💠موضوع سخنان وی در خصوص شبهات حرمت قیام قبل از ظهور امام زمان بود. 🔻عناوین مهم نشست؛ 🔰 استدلال مدعیان حرام بودن قیام قبل از ظهور روایات کتاب «وسائل الشیعه» است در حالیکه شیخ حرّ عاملی خود فتوایی در این موضوع ندارند و توقف کرده‌اند. 🔹روایاتی که تحت عنوان «باب حکم الخروج بالسیف» آورده‌ هم مشکل سندی دارند هم مشکل دلالی. ✅ دلالت احادیث اینگونه است که ائمه در برابر درخواست قیام از طرف شیعیان، خود را مکلّف به قیام نمی‌دانستند؛ اما در برابر قیام شیعیان اظهار نظری نکرده‌اند. 🔸اگر قیام قبل از ظهور امام زمان (عج)، را قیام طاغوت بدانیم، چگونه امام صادق (ع) میفرمودند که هزینه زندگی خانواده قیام کنندگان را پرداخت می‌کنند؟ یا چگونه امام باقر (ع) کشته شدگان این قیام‌ها را شهید نامیده‌اند؟ ✳️در تعارض میان روایت حرمت قیام و جواز قیام، بنابر مخالفت با عامه ما باید روایات جواز قیام را برگزینیم. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکیلی 🔹حجت‌الاسلام محمدلو ⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶ 🏢 مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🗒 ا ☑️🔸 فلسفه انتخابات مردم 🖋داود مهدوی‌زادگان ✔️مردم می‌توانند بر پایه تجربه عملی که از فوائد مشارکت در انتخابات کسب می کنند، وارد این میدان شوند؛ لکن آگاهی از فلسفه انتخابات نه فقط آنان را در این امر مصمم‌تر می کند بلکه موانع شناختی چنین مشارکتی را که بعضاً از ناحیه بدخواهان ملت تولید می شود، مرتفع سازد. 🔸جامعه و فرد و حاکمیت هریک در تعامل با یکدیگر و فی نفسه از حقوقی برخوردار هستند که می بایست تحقق یابد." استیفای حقوق " ضرورتی است که مبنای عقلی و شرعی دارد. ✔️بر این اساس، اصلی ترین هدف یا مأموریت در نظام های مردمی همانا " استیفای حقوق " است. اما مساله مهم پرسش از کارآمدترین ساز و کار و نهادی که بتوان بواسطه آن چنین غایت مهمی را تدارک کرد می‌باشد. 🔸مردم می توانند در شرایطی عاری از خشونت و خصومت و دشمنی با یکدیگر افرادی را برگزینند تا در مجلس مشورتی در جهت تأمین حقوق قانون وضع کنند. بر این اساس، استیفای حقوق فلسفه انتخابات است. اما بر این قاعده فقهی- عقلایی احکامی مترتب است: 1⃣ استیفای حقوق ضرورتی است که هر سه رکن نظام مردم سالار؛ یعنی فرد و جامعه و حاکمیت را مکلف به اقدام عملی در جهت تحقق آن می کند. این تکلیف تنها با مشارکت عملی می شود. عدم مشارکت به معنای عدم اهتمام به استیفای حقوق است و طبعاً هیچ حقی با عدم مشارکت محقق نمی‌شود. 2⃣ فرد می‌تواند از باب اختیار در اسقاط حق خود در انتخابات شرکت نکند که در این صورت بعدها نمی تواند مطالبه گر حقوق خود باشد. اما از باب حق جامعه و حاکمیت نمی تواند در انتخابات شرکت نکند بلکه مکلف به شرکت در انتخابات است. چون فرد اختیار اسقاط حق جامعه و حاکمیت را ندارد. 3⃣ تکلیف کلی استیفای حقوق مطلق است و قید نمی خورد و مشروط به شروط نمی شود. بنابراین، نمی توان تحت هیچ شرایطی از عمل به آن طفره رفت. تنها حکومت ها و حاکمان خودکامه و جریانات مردم ستیز هستند که از عمل به آن استنکاف می‌کنند. 4⃣ همانطور که حاکمیت در برگزاری انتخابات مکلف به ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند، مردم نیز مکلف به انتخاب خوب و با بصیرت هستند. در غیر این صورت، تحقق اصل استیفای حقوق با مشکل مواجه می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 مأموریت تاریخیِ انقلاب اسلامی در تحقق «قیام قائم» 🖌 علیرضا ملااحمدی به تحریریه فکرت ارسال کرد: ✅با انقلاب اسلامی، عالَمیّتِ عالَم ارتقا پیدا می‌کند و جهان انسانی در مرتبه وجودیِ برتری قرار می‌گیرد و یک گام در قوس صعود به جلو می‌روَد. انقلاب اسلامی در سطح تمدّنی این مأموریت بزرگ تاریخی را بر دوش دارد. 🔰 برای فهم درستِ نسبت انقلاب اسلامی با مسأله «انتظار فرج»، باید این سؤال را پاسخ دهیم که؛ چه چیزی باعث شده غیبت امام عصر (عج) تا امروز ادامه یابد و این امر تا چه زمان قرار است طول بکشد؟ 🔹 پاسخ باید حاوی وظیفه عملی برای ما باشد چرا که در معروف‌ترین حدیثی که درباره دوران غیبت می‌شناسیم، «انتظار فرج» اساساً بر «عمل» عنوان شده است (أفضل الأعمالِ إنتظارُ الفَرَج). 🔻 خواجه نصیرالدین طوسی، متکلّم بزرگ شیعه، تمام فلسفه غیبت را در این جمله خلاصه کرده: «وُجُودُهُ لُطْفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطْفٌ آخَرُ وَ عَدَمُهُ مِنّا» وجود امام عصر در عالَم دنیا، لطفی از سوی خداوند و تصرّف او در امور عالَم هم لطفی دیگر است؛ اما اینکه در حال حاضر غایب است به دلیل وجود مانع از سوی ماست. شاگرد ایشان علامه حلّی در شرح عبارت «عَدَمُهُ مِنّا» می‌فرماید «وظایفی بر مردم واجب بوده که در انجام آنها کوتاهی کردند و این، موجب غیبت ایشان شد.» 🔸 آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل حرکت تاریخیِ ائمه‌ هدی و شرح موقعیّت حسّاسِ دوران امام باقر (ع) به بشارت‌های ایشان نسبت به قریب‌الوقوع بودنِ «قیامِ قائم» اشاره کرده و تحلیلی فقه‌الحدیثی از معنای «قائم» ارائه می‌دهد که فهمِ را ما نسبت به مسأله غیبت ارتقاء می‌دهد. ❇️ «قیام در عرف ائمّه و شیعه، دارای همان مفهومی است که امروز از این کلمه فهمیده می‌شود: قیام‌کننده کسی است که بر ضدّ قدرت مسلّط، قدرتمندانه کمر می‌بندد و به‌پا می‌خیزد؛ این مفهوم نمایشگر یک تعرّض و هجوم است؛ نمایشگر اقدام به کاری سنگین و خطیر است؛ در زمینه فعّالیّت‌های فکری، یا سازندگی افراد، یا ایجاد تشکّل و تَحَزُّب و رهبری یک نهضت پنهانی، ولی به‌هرصورت آمیخته با قهر و تعرّض.» ✔️ آن وظایفی که کوتاهی در آنها باعث شد امام عصر (ع) غیبت کنند، مسلّماً از سنخ واجبات و محرّماتِ فردی نیست؛ چرا که اگر چنین بود، بی‌تردید غیبت تا امروز طول نمی‌کشید. ✳️ بنابراین باید از وظایفی جستجو کنیم که «از سنخی دیگر» هستند؛ وظایفی که تناسبِ معناداری با «انتظار فرج» و «قیام قائم» داشته باشند. «انقلاب اسلامی ایران» دقیقاً برای همین رخ داد. حضرت خمینیِ بزرگ (ره) با تکّیه بر میراث معارفیِ شیعه، توانست با این انقلاب، بستر و امکانی متفاوت برای «شیوه مُنتظربودن» را طراحی و به شیعیان و بلکه عالَمیان پیشنهاد دهد. 👈 انقلاب اسلامی در واقع مهم‌ترین «اقدامِ تشکیلاتیِ کلان» برای زمینه‌سازیِ ظهور بود که در کلّ دوران غیبت سابقه نداشته است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت | مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسش: منظور از انتخابات آزاد و نمایشی چیه ‼️ و در چه صورتی انتخابات جزء دسته اول (انتخابات آزاد) و با چه معیارهایی جزء دسته دوم (انتخابات نمایشی) قرار میگیره ‼️ پاسخ: کلیپ بالا خیلی کامل و دقیق به این سوالات پاسخ میده 👆 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت | مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️حکم شرعی شرکت در انتخابات؟| احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️فرهنگ سیاسی بازنده و کاهش مشارکت ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️ نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی| ابوالقاسم علیدوست 📎لینک مطلب ▪️انقلاب اسلامی، مقدمۀ ظهور| سیدمهدی میرباقری 📎لینک مطلب ▪️رویکرد مطلوب در تایید صلاحیت داوطلب خبرگان رهبری| داود مهدوی‌زادگان 📎لینک مطلب ▪️طراحی عملیات تقابلی در انتخابات |مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب ▪️انتخابات در یک حکومت اسلامی چگونه معنادار است؟ |علی مهدیان 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ✔️برخی کسانی که با امام خمینی از هواپیما پیاده شدند انقلابی بودنشان طبیعی بود؛ اما فکر نمی‌کردند که با امام در مبانی اختلاف زیاد داشته باشند. اگر مبانی امام راحل را نشناسیم در ورطه بحران گفتمانی خواهیم افتاد. 📢 دکتر محمدرضا باقرزاده «ویــــراســـتـی فــکــــرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🎙 ا ☑️ "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران مجلس خبرگان قانون اساسی" 🔸جلسه سوم از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با حضور: 👤 حجت الاسلام دکتر محمدی کرجی 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت