eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
1.8هزار دنبال‌کننده
205 عکس
52 ویدیو
26 فایل
دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی و معاونت پژوهش موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️بحثی پیرامون لزوم ترغیبِ دیگران به انتخابات در شرائط کنونی 🖋 روح الله رضائی باسمه تعالی 🔹با نظر به برخی از کبریات، شاید بتوان در خصوص ترغیب افراد به حضور در انتخابات و رأی دادن، قائل به وجوب شرعی شد. توضیح مطلب اینکه؛ 1⃣اولاً: بنا بر تصریح برخی بزرگان، تضعیف نظام جمهوری اسلامی حرام است. پر واضح است نظامی که، شیعه در سراسر جهان به آن شناخته میشود و در راس آن یک مجتهد شیعه حکومت میکند، ضعیف شدن آن باعث ضعیف شدن تشیع میشود، و هر «فعل» یا «ترک فعلی» که منجر به ضعیف شدن این نظام گردد از این جهت ، حرام میباشد. با کاهش مشارکت، این احتمال به صورت قوی وجود دارد که دشمنان اسلام و تشیع نسبت به این نظام طمع ورزیده و در فکر طرح و برنامه براندازی برآیند، یا تحریمها را تشدید کرده و بر حاکمیت و مردم فشار مضاعف ایجاد کنند، و یا حتی احتمال حمله ی نظامی را در سر بپرورانند پس باید به هر طریقی که باشد مانع از تضعیف گردیده و با ترغیب دیگران به شرکت در انتخابات، در جهت عدم تضعیفِ پایگاه مردمی نظام اسلامی کوشید. 2⃣ ثانیا: ممکن است که گفته شود؛ یقینی به تضعیف نظام نداریم، پس نمیتوان گفت که، تکلیفی در خصوص «شرکت در انتخابات» متوجه افراد میشود. پاسخ این است که؛ از آنجا که محتمل قوی است، حتی احتمال تضعیف نظام و تبعاتی که بر آن مترتب است، کافی است در اینکه بگوییم باید احتیاط کرده و ملتزم به آن الزام گردید. و به بیان دیگر،در چنین اموری (تضعیف تشیع) که از امور مهمه ی اسلام محسوب میشود، صِرف احتمال، کافی است که تکلیف به گردن ما بیاید و مجرای برائت هم نیست. 3⃣ ثالثا: برخی از اهل تحقیق این گونه میفرمایند که «خوف تضعیف» هم کافی است و نیاز به یقین نیست، همانطور که در «خوف ضرر» هم بزرگان فرموده اند که، مثلاً اگر خوف داریم که ناقل بیماری به غیر باشیم، باید پرهیز کنیم، هرچند اطمینان نداشته باشیم. در مقام هم، «خوف خطر» برای اصل نظام شیعی هست که قطعاً بالاتر از یک بیماریست. 4⃣رابعا: هرچند، مجالِ نقض و ابرام و بررسی تزاحمات و غیره وجود دارد، لکن شبهه ی وجوبِ عینیِ مشارکت در انتخابات و ترغیب دیگران به مشارکت، بسیار قوی است؛ با توجه به این که من به الکفایه قائم نیست و یا لااقل مشکوک است که قائم باشد که در این صورت نیز مجرای اشتغال است ظاهراً. 5⃣خامسا: اگر بگوییم؛ اصل «شرکت در انتخابات» به عنوان جلوگیری از «تضعیف نظام اسلامی» واجب است، پس میتوان اینگونه ملتزم شد که، امر به «رأی دادن و شرکت در انتخابات» از باب امر به معروف، واجب است. 6⃣ سادسا : لازم به ذکر است، این موارد، تشخیص نگارنده از صغریاتِ مسئله است و ممکن است که کسی در برخی صغریات، نظر دیگری طبق حجت، داشته باشد. ⬅️به نظر میرسد براساسِ کبریات و صغریاتِ ذکر شده است که، مرحوم امام (رضوان الله علیه) فرمود: در برخی مقاطع چه بسا عدم حضور و مسامحه، در راس گناهان کبیره باشد. ومقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید دارند: "همه‌ی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند". 🔰خلاصه اینکه؛ تردیدی به جای نمیماند که، مهم ترین کاری که از اساتید حوزه و دانشگاه بر می‌آید اقناع مخاطبان است (اعم از شاگردان و...). بعضی ذهن ها شبهه دارند و ترغیب به مشارکت در انتخابات را بی اثر می‌دانند و حتی این دغدغه را ندارند که بین اقوام و آشنایانِ خود، تبلیغ برای حضور در انتخابات کنند. اگر شاگردان و مخاطبان اقناع شوند، هر کدام می‌توانند عده ی زیادی را به میدان آورده و این زنجیره را کامل کنند ان شاءالله. البته ترغیب و اقناع باید با معرفی راهکار های عملیاتی و معقول باشد که بحمد الله بسته های کاربردی خوبی در این باره توسط کارگروه های مختلف تدوین شده و باید به شاگردان ارائه شود. امید است، در قیامت شرمنده امیرالمومنین (علیه السلام) نباشیم. و پناه میبریم به خدا از این که ذره ای بتوانیم در تقویتِ نظامی که مروج "اشهد انّ علیا ولی الله" است تلاش کنیم، ولی از آن تلاش دریغ کنیم. @Tanbiholomah سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وقتی یک مرجع عالیقدر تقلید در سن ۱۰۳ سالگی، شرکت در انتخابات و توجه به امور مسلمانان را مقدّس و لازم می‌شمارد و با تکرار نام مبارک ذات اقدس الهی، و نام شریف حضرت ولی عصر امام زمان ارواح العالمین له الفداء رای می‌دهد و سپس، دستی که برای خداوند و عزّت اسلام و مسلمانان رای داده است را می‌بوسد: 🔹حرکت قابل تأمل مرجع عالیقدر شیخ الفقهاء حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره 🔻هنگام و پس از رای‌دادن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ 🌐https://eitaa.com/noorolbasar سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🔴 سومین جلسه از دوره روایت انقلاب 😍بصورت پخش زنده😍 🎙 با حضور حجه الاسلام دکتر: مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) موضوع: رضاشاه و روحانیت؛ از تعامل تا تقابل ⏰ زمان: امروز سه شنبه، ساعت ۲۲ مکان: کانال سیاست و دیانت؛ مهدی ابوطالبی https://eitaa.com/aboutalebi57 با همکاری کانال‌های گروه پژوهشی آرتا مدرسه انقلاب اسلام سیاسی کنفرانس را از اینجا دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/aboutalebi57 پرسش و پاسخ با استاد 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1922564248C4d2c5cf37f
📖 حکایتی از دیدار پهلوی با آيت الله العظمی بروجردی 🔻آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی فرمودند: من در یک ملاقاتی که آيت الله العظمی بروجردی با شاه داشت، وقتی دیدم خیلی عادی، مثل برخورد با سایر مردم، با او رفتار کرد، به ایشان عرض کردم: این برخورد شما، ارادت ما را به شما بیشتر کرد. 🔸فرمودند: من با پدرش، که قدرتمندتر از این بود و آن وقت­‌ها من هم این قدرت را نداشتم، همین طور برخورد می­‌کردم، این که جای خود دارد. در توضیح فرمودند که: من از سفر حج که بر می­‌گشتم، برای زیارت به عتبات رفتم. آیات نجف، جمع شدند و به من فرمودند: اوضاع در ایران چگونه است؟ آیا می‌شود علیه رضاخان کاری کرد؟ در هر صورت مطالب آن جلسه لو رفته بود. وقتی به مرز ایران وارد شدم، دستگیرم کرده و به تهران آوردند و در پادگان، بازداشتم کردند. 🔹رضاخان آمد با من ملاقات کند. برای هر دوی ما نیمکت گذاشتند. نشستیم. من برای این که بفهمانم تحت تاثیر قدرت و مقام او قرار نگرفته­‌ام، دستم را گذاشتم روی لبه نیمکت و به آن تکیه دادم. او حرف­‌هایش را زد و مطالبی رد و بدل شد. یک وقتی به اقبال، نخست وزیر، فرموده بودند: پدرش بی سواد بود، ولی یک مقدار شعور داشت اما این (محمدرضا پهلوی) شعور هم ندارد و چیزی ملتفت نمی­‌شود. 📚 منبع: مصاحبه مجله حوزه با آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی گلپایگانی قدس سره @varesoon سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
انتخاب توحیدی 1402.pdf
1.08M
❇️ مجموعه تقریرات از سخنرانیهای آیت الله مصباح یزدی (ره) در باب انتخابات قابل استفاده برای مبلغین و فعالان فرهنگی در عرصه انتخابات شامل: ❇️ اهمیت انتخابات ✴️ آرمان و واقعیت ❇️ وظایف نخبگان ✴️ معیارهای کاندیدای اصلح ❇️ معیارهای کارگزاران نظام اسلامی ✴️ آسیب‌شناسی رفتار انتخاباتی ❇️ خطر انحراف ✴️ راه نجات از انحراف سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 دوره روایت انقلاب جلسه سوم؛ ۱۷بهمن 🎙 مهدی ابوطالبی روحانیت و رضاشاه؛ تعامل یا تقابل سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57 🎶صوت‌های تاریخی سیاسی👇👇 🆔 @historysvoic
بسته عملیاتی نجات.pdf
306.1K
💢 نسخه نهایی بسته عملیاتی نجات 💡بیش از ۳۰ طرح عملیاتی فردی و تشکیلاتی برای "افزایش مشارکت و روایت پیشرفت" 🗂 همراه با ارائه جزئیات فرایند اجرایی و پیوست‌های مورد نیاز کمی که بگذرد ، ما می‌مانیم و وجدانی که می‌پرسد: ⁉️ به اندازه توانمان تلاش کردیم یا نه ؟! 🔰و این پرسشی است که پاسخش درس و کار و زندگی نیست! بسم الله... [نجات ؛ نهضت جوانان انقلابِ تمدن‌ساز] @nejaatt_ir https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
افرادی که دغدغه افزایش مشارکت دارند و نمی‌دانند چه اقدامی کنند، در این بسته عملیاتی طرح‌های موثر و متنوعی برای انواع و اقسام کنشگران وجود دارد.
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار می‌کند. 🪑 سلسله نشست‌های بنیان قانون (جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاری در دوره‌ی معاصر) 1⃣ جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی (حجت الاسلام دکتر باقرزاده) ۳۰ بهمن 2⃣ جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دوره‌ی مشروطه (حجت الاسلام دکتر ابوطالبی) ۱ اسفند 3⃣ جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران مجلس خبرگان قانون اساسی (حجت الاسلام دکتر محمدی کرجی) ۲ اسفند ⏰ ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 قم، میدان شهید دستغیب، ساختمان کتاب سرو، طبقه دوم 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🎙 ا ☑️ "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دورۀ مشروطه" 🔸جلسه دوم از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا ✔️"جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دورۀ مشروطه" 🔸جلسه دوم از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» 🎙حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
💡حجت الاسلام دکتر روانبخش از نامزدهای اصلح استان قم 🍀 عضو سابق شورای شهر قم و مشاور ویژه استاندار کلان‌شهر قم🦋 🟢 کانال پر محتوای ایشون 📣 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f مهدی ابوطالبی
❇️حق امام و حق مردم 📝نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی 🖊 محمد متقیان تبریزی اشاره جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی 25 رجب، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد: «پرسش این است که اگر بین حق امام و حقوق مردم تزاحم به وجود آید، کدام حق مقدم است؟ وقتی به بیانات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، آنان حق خود را مقدمه می دانند برای حق مردم، حکومت از نگاه امام علی(ع) مقدمه اجرای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم است. امام علی(ع) کفش خود را وصله می زند ابن عباس بر امام وارد شد امام علی(ع) از ابن عباس سوال فرمود این کفش چند قیمت دارد ابن عباس عرض کرد قیمتی ندارد امام فرمود این کفش از حکمرانی بر جامعه برایم ارزشمند تر است مگر اینکه احقاق حق ودفع باطل بتوانم. هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذِهِ النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ (عليه ‏السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً، امام علی(ع)، حق حکمرانی خود ر ا در جهت حقوق مردم و تامین عدالت اجتماعی می داند. امام(ع) در ماجرای انتخاب خلیفه سوم فرمودند:لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ‏، امام از حق امامت اغماض می کند، ولی از حق مردم که عدالت باشد دفاع می کند، حق مردم را مقدم بر حق خود می داند. در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.» بر این جمع بندی ایشان اشکالاتی وارد است که طرح میشود. 1️⃣ تقدم رتبی حق امام بر حق مردم اولاً: آقای سروش محلاتی، برای اثبات اهمیت حق مردم، از مقام تزاحم میان حق امام (سلام الله علیه) با حق مردم استفاده میکند، در حالیکه، تصویر «تزاحم در حقوق» متوقف بر پذیرش تکافؤ دو حق است که، استیفاء هر دو حق با همدیگر امکان-پذیر نبوده و استیفاء هرکدام مزاحم استیفاء حق دیگر باشد. اما اگر، حقی اهم از حق دیگری بوده یا تقدم رتبی بر حق دیگری داشته باشد، تزاحم مستقری وجود نخواهد داشت. حال، این پرسش مطرح میشود که، آیا حق امام (سلام الله علیه) که همان «حق ولایتِ» اوست، در عرض حق مردم است؟ ادله متعددی بر تقدم رتبی حق امام (سلام الله علیه) بر حق مردم دلالت دارد که، از جمله آنها آیه شریفه «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. به بیان فقها، این آیه شریفه، هم نبی و هم امام را در برگرفته و ایشان را اولی بالتصرف در انفس و اموال مردم دانسته است. اولویت در تصرف در این آیه به این معناست که، نبی و امام از حق تصرفی برخوردار هستند – که ممکن است این حق تصرف در قالب حکومت انجام بگیرد- مقدم بر حق تصرفی است که مردم درباره خود و اموالشان دارند. برهمین اساس است که شیخ انصاری (رضوان الله علیه) از «سلطنت مطلقه» امام بر رعیت سخن میگوید: «و بالجملة، فالمستفاد من الأدلّة الأربعة بعد التتبّع و التأمّل: أنّ للإمام عليه السلام سلطنة مطلقة على الرعيّة من قبل اللّه تعالى، و أنّ تصرّفهم نافذ على الرعيّة ماضٍ مطلقاً.» (كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 548‌) و مرحوم ایروانی نیز با استناد به خطبه غدیریه، اولویت در سلطنت را به نفی تزاحم معنا میکند: «فيكون مفاد الحديث ثبوت هذه السلطنة بعينها للنّبي غاية الأمر بنحو آكدّ بحيث لا تزاحم سلطنة سلطنة» (حاشية المكاسب (للإيرواني)، ج‌1، ص: 155‌) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 2️⃣ حق امام، مقدمه منحصره برای استیفاء حق مردم ثانیاً: آقای سروش محلاتی در بیان دیگری، به مقدمه بودن حق امام برای حق مردم اشاره کرده و آن را ذی المقدمه میداند. این بیان نیز در رابطه میان حق امام و حق مردم، مخدوش است که در ادامه خواهد آمد، اما، اگر رابطه میان حق امام با حق مردم، رابطه مقدمه و ذی المقدمه هم باشد، با تکیه بر مسلمات کلامی امامیه باید گفت؛ حق امام (سلام الله علیه) مقدمه منحصره وجودیه برای استیفاء حق مردم است، نه یکی از مقدمات. به عبارت دیگر، با نظر به همان روایت ابن عباس که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) غرض حکومت خود را «اقامه حق» و «دفع باطل» بیان میکند، باید گفت؛ این دو غرض، فقط در حکومت حضرت قابل تحقق است نه در حکومتهای دیگر. از این روی، استیفاء حق امام مقدم بر استیفاء حق مردم میباشد. اگر ایشان این نکته را نپذیرند به این معناست که، قبول دارند اقامه حق و دفع باطل از طریق شورای سقیفه نیز امکان پذیر است. علاوه بر اینکه، وقتی به برخی از خطب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از جمله خطبه معروف درباره حق والی و رعیت، نظر انداخته میشود، این نکته برجستگی می یابد که، از منظر ایشان، «بقاء دولت» با همه آثار مبارک آن، نتیجه تقوم و به هم پیوستگی دو حق والی و رعیت و اینگونه نیست که، رابطه مقدمی طولی میان دو حق باشد: « بزرگترين حقى كه خداوند تعالى از آن حقوق واجب گردانيده، حق والى است بر رعيت و حق رعيت است بر والى. اين فريضه اى است كه خدا اداى آن را بر هر يك از دو طرف مقرر داشته و آن را سبب الفت ميان ايشان و عزت و ارجمندى دين ايشان قرار داده است. پس رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. زمانى كه رعيت حق خود را نسبت به والى بگزارد و والى نيز حق خود را نسبت به رعيت ادا نمايد، حق در ميان آنها عزت يابد و پايه هاى دينشان استوارى گيرد و نشانه هاى عدالت برپا گردد و سنتهاى پيامبر (ص) در مسير خود افتد و اجرا گردد و در پى آن روزگار به صلاح آيد و اميد به بقاى دولت قوت گيرد و دشمنان مأيوس گردند. و اگر رعيت بر والى خود چيره گردد يا والى بر رعيت ستم روا دارد، در اين هنگام، ميان آنها اختلاف كلمه پديد آيد و نشانه هاى جور پديدار آيد و تباهكارى در دين بسيار شود و عمل به سنتها متروك ماند و به هوا و هوس كار كنند و احكام اجرا نگردد و دردها و بيماريهاى مردم افزون شود. و كسی از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمى به دل راه ندهد. در اين هنگام نيكان به خوارى افتند و بدان عزت يابند و بازخواستهاى خداوند از بندگان بسيار گردد. » نهج البلاغه، خطبه 216 پیوستگی دو حق، با نظر به مطلب پیشین که حق اصیل را از آن امام میداند، این تصویر را دارد که، هم حق امام و هم حق مردم باید مراعات گردد، اما با توجه به این نکته که، حق امام برابر و هم کفو با حق مردم نبوده و تقدم رتبی بر آن دارد. با این باور، میتوان مثال برجسته دوران معاصر، یعنی مشروطه را بازاندیشی دوباره ای نمود. دوره ای که فقط به احیاء حق مردم اندیشیده شده و چنین گمان برده شد که این حق را میتوان از طریق مشروطه هم احیاء نمود. در حالیکه، همه آن اهداف مقدسی که بزرگان دینی داشتند، جز از طریق نهاد امامت و ولایت قابل استیفاء نبود. ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 3️⃣اغراض حکومت امام، فراتر از حقوق الناس ثالثاً: اشتباه اساسی آقای سروش محلاتی در این است که، بیان امام (سلام الله علیه) را به «حقوق الناس» تحویل برده و در همان محدوده منحصر ساخته است. در حالیکه، آن بیان اوسع از حقوق مردم است؛ «...إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً». نظیر آنچه که ایشان در خطبه ای دیگر غرض خویش از پذیرش ولایت را چنین توصیف میکند: « اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ‏ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك‏» (خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد) همانطور که در این عبارت آمده است، غرض از تشکیل حکومت؛ آشکار ساختن نشانه های دین، اصلاح شهرها و سرزمینها است تا امنیت برای مظلومین فراهم آید و حدود معطله الهی اقامه گردد. و معلوم نیست، چرا بر یک مؤلفه (حقوق مردم) اصرار ورزیده شده و همه غرض حکومت امام منحصر به آن گردیده و مقدمه احقاق آن تلقی میشود. و اگر حضرت در آن خطبه (وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً) ظلم بر خود را پذیرفته و از سلامت امور مسلمین استقبال میکند، به معنای تقدم حق مردم بر حق امام نیست، بلکه، به معنای تقدم «حق الإسلام و المسلمین» بر شخص حضرت امیر (سلام الله علیه) است. و این همان اندیشه سیاسی امام خمینی (رضوان الله علیه) است که حفظ نظام اسلامی از حفظ یک نفر - حتی اگر امام عصر ارواحنافداه- باشد اهمیتش بیشتر است. 🔹نتیجه گیری مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است. ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود. @Tanbiholomah سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🌼 ملت شریف ایران به عنوان قوم سلمان همواره بسترساز ظهورند. 🌷 شهیدان سهم خود را در سربلندی و عزت مملکت امام زمان (عج) پرداختند. 🕌 فلسفه حکومت دینی استقرار همه جانبه عدالت اجتماعی است. 👤اشخاص و جناح‌های سابقه‌دار هرکدام نقشی در بی‌عدالتی‌های موجود دارند. ✅با انتخاب اصلح سهم خود را در استقرار عدالت اجتماعی بپردازیم. ﴿ نامزد مستقل دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قم کهک و جعفرآباد ﴾
🔻چرا آیت‌الله محمود رجبی جهت انتخاب برای مجلس خبرگان رهبری مناسب است؟ / از اجتهاد و سلوک عرفانی تا حضور در مراکز حساس نظام و اعتماد رهبری به ایشان 🔹️جایگاه رهبری، خطیرترین مسئولیت در نظام اسلامی است که ضامن اسلامیت نظام و حافظ دین و دنیای مردم است. لذا مجلس خبرگان رهبری حساس‌ترین مرکز راهبردی نظام است که به موجب قانون اساسی، سه مسئولیت مهم را در قبال رهبری نظام بر عهده دارد: «انتخاب»، «برکناری» و «نظارت». از این رو، اعضای مجلس خبرگان باید از فقهای عادل،‌ بصیر و متعهد به انقلاب اسلامی انتخاب شوند که اشتهار به تدین و زمان شناسی داشته باشند.   🔹️ویژگی‌های برجسته‌ای در آیت‌الله شیخ محمود رجبی وجود دارد که موجب می‌شود از جمله فقها و عالمانی باشد که شایستگی جدی برای حضور در مجلس خبرگان دارد. این ویژگی‌ها عبارتند از:   🔸۱. اعتماد رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): نصب آیت‌الله رجبی به عنوان جانشین علامه مصباح(ره) در جایگاه ریاست موسسه امام خمینی(ره) از سوی رهبر معظم انقلاب،‌ نشان از اعتماد معظم‌له به ایشان و شایستگی‌ها و شباهت فراوان ایشان به علامه مصباح(ره) از جهات گوناگون است.   🔸۲. اجتهاد و فقاهت: آیت‌الله رجبی یک فقیه و مجتهد مسلم است. سال‌ها شاگردی در محضر بزرگانی چون آیات عظام بهجت(ره)، حائری یزدی(ره)، شیخ کاظم تبریزی(ره)، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی و علامه مصباح یزدی(ره) از او یک صاحب نظر برجسته در مسائل اساسی اسلام ساخته است.   🔸۳. عدالت و سلوک عرفانی:  به گواه اساتید برجسته اخلاق، حاج شیخ محمود رجبی انسانی عابد، سالک و راه رفته در مسیر معنویت و اخلاق است. وی سالیانی متمادی از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بهجت(ره)، علامه مصباح(ره)، آیت‌الله شاه آبادی(ره)، آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله احمدی میانجی،‌ آیت‌الله خوشوقت و علامه جوادی آملی، بهره‌های عرفانی و اخلاقی برده است.   🔸۴. زمان‌شناسی و بصیرت: اعتماد علامه مصباح(ره) - این استوانه بصیرت و تیزبینی - به آیت‌الله رجبی در مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی و مدیریتی و ارجاع اطرافیان و اثرگذاران جبهه انقلاب به ایشان، خود بهترین موید برای این امر است.   🔸۵. صاحب نظر در تفسیر قرآن: آیت‌الله رجبی یک متفکر برجسته و مفسر تمام عیار قرآن است. مجموعه فعالیت‌های علمی و نظارتی وی در حوزه تفسیر کم نظیر است. وی با شاگردی در محضر علامه جوادی آملی و علامه مصباح(ره)، عصاره دو جریان تفسیری پس از علامه طباطبایی(ره) است.    🔸۶. متفکر و نظریه‌پرداز: آیت‌الله رجبی یک صاحب نظر نظریه‌پرداز برجسته در روش شناسی، اصول استنباط دینی، تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، علوم قرآنی، علوم اجتماعی و مدیریت است. کاوش در نظریه سیاسی ولایت فقیه از جمله تخصص‌های او است که برای یک عضو از مجلس خبرگان رهبری ضروری و حیاتی است.   🔸۷. عضویت در مراکز حساس نظام: شورای عالی حوزه‌‌های علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه از مراکز حساس و راهبردی حوزه علمیه، نظام اسلامی و جهان تشیع محسوب می‌شود که عضویت در آن‌ها نیازمند صلاحیت‌های خاصی است. حاج شیخ محمود رجبی، علاوه بر ریاست موسسه امام خمینی(ره) که نیازمند نصب رهبری است، سالیان متمادی در این دو مرکز عضویت داشته و از عناصر اثرگذار آن‌ها به شمار می‌رود و نیز هم‌اکنون با حکم ریاست محترم جمهور، به عنوان مجتهد صاحب نظر در تعلیم و تربیت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش می‌باشد.   🔸۸. مجاهدت و انقلابی‌گری: آیت‌الله رجبی یک فقیه در صحنه است. مواضع انقلابی و صریح او در فتنه‌ها و شرایط حساس از یک‌سو و تعاملات وی با عناصر فعال و اثرگذار علمی، فرهنگی، سیاسی،‌ اقتصادی، مدیریتی و امنیتی از سویی، موجب مماس شدن او با مسائل نظام اسلامی شده است. مبارزه فکری و سیاسی با جریان‌های مارکسیستی، سکولار و لیبرال در کشور و تربیت شاگردان موثر در مبارزات انقلابی و صحنه‌های دفاع مقدس از جمله اقدامات مهم وی است.   🔸۹. مدیریت قوی: آيت‌الله رجبی علاوه بر فضل حوزوی و صفای باطنی، یک مدیر شایسته است. وی قبل از ریاست موسسه امام خمینی(ره)، سال‌ها قائم مقام علامه مصباح(ره) بوده و در مراکزی مانند مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و... مسئولیت‌های مدیریتی مهمی را بر عهده داشته است. همچنین عضویت در هیئت امنای دانشگاه بین‌المللی قم، صنعتی قم و... نیز مدیریت طرح‌های کلان علمی بخشی از کارنامه مدیریتی وی است. 📱@hamzevasl
باسمه تعالی عالیجناب حداد عادل پدرخوانده جریان اصولگرایان با سلام اخیرا فیلمی از شما منتشر شده که لیست اصولگرایان به سرلیستی قالیباف را به درخت چنار تشبیه کرده و بقیه نامزدها را «پاجوش» توصیف کرده اید. جالب اینکه در ادامه با کنایه به دیگر نامزدهای انتخابات که در قبیله شما نیستند، گفته اید: «همیشه در هر انتخاباتی یک سری اسامی 24 ساعته خلق میشود و 48 ساعت بعد از انتخابات هم فراموش می شود و الان هم همینطور است.» این سخنان شما در حالی است که لیستی که حضرتعالی با همکاری پشت پرده قالیباف بسته اید، شامل برخی افرادی است که حتی یک موضع مشخص از آنها درباره موضوعات مهم کشور وجود ندارد و برخی از آنها فقط به خاطر نسبتهای فامیلی با چهره های سیاسی و داماد باجناق فلانی بودن یا کیف کشی همسر فلان چهره سیاسی وارد لیست شده اند. اما جالب است که اینها را ندیده و دیگر نامزدهای مستقل و با شناسنامه ای را که حداقل سوابق و رزومه شفافی دارند را "پاجوش" توصیف کرده اید. جناب پدرخوانده! هنوز متوجه نشده اید کوس رسوایی باندبازی ها و قبلیه گرایی هایتان حتی صدای متحدان دیروزتان را هم در آورده و کار به جایی رسید که با افشاگری های یکی از همان اعضای لیستی که بسته اید علیه دیگری، مجبور شدید آن یکی را حذف کنید. عالیجناب حداد! امروز روز پاسخگویی است و باید توضیح چه کسی یا نهادی به شما مشروعیت داده تا به عنوان پدرخوانده اصولگرایان، سالها خود را قیم جریان انقلابی بدانید و کارتان به جایی رسیده که امروز دیگر نامزدهای مستقلی که در باندبازیهای شما نیستند را تحقیر کرده و «پاجوش» بخوانید؟ البته در چنار توصیف کردن لیستی که بسته اید، توصیف تان دقیق است چون اصلی ترین ویژگی چنار بی میوه بودنش است اما بد نیست یکبار هم مسئولیت افتضاحات چنار قبلی از گرفتن ماشینهای شاسی بلند تا نقض عهد درباره وعده هایشان مثل شفافیت را برعهده بگیرید. به راستی نقش شخص شما در وضع کنونی سیاست ایران چیست؟ و در پایان اگر ما رعیت را قابل میدانید لطفا از عرش به فرش آمده و بفرمایید هزینه های نجومی تبلیغات لیست اصولگرایان به سرلیستی آقای قالیباف در تهران که در هر کوی و برزن به چشم میخورد و انگار شهر را کاغذ دیواری کرده، از کدام منبع مالی تامین شده و میزان آن چقدر بوده است؟ آیا از جیب شخصی آقایان تامین شده یا خدای ناکرده... ببخشید ارباب! رعیت را چه به فضولی و پرسیدن سوال! امیرحسین ثابتی منفرد نامزد مستقل از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر @Sabeti
♎️بیانیِّه اول‌ مرحوم آیت الله بهجت ره در رابطه با انتخابات بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله السادة الاوصیاء الطاهرین. و بعد، چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان می شود: این جانب، جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می شوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند، که کسانی حق انتخاب شدن و امین مردم با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که؛ - از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنا عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛ - و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، ( لا یخافون فی الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛ - و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛ - نظر نکنند که تا به حال چه بود، بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود؛ - و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است. - تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد. - در حال رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند. کسانی هم که واجد خصوصیات مذکوره باشند- که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها- واجب می شود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقد بعض آنها، رأی خواهند گرفت، ملاحظه نمایید دول کفر را [که] چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند، و چه کسانی انتخاب می شوند، و از چه راه هایی انتخاب می شوند، و چه آرائی در مجلس های خودشان اظهار می کنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین، حتی ادیان منسوخه آنها، انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است، [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسببات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند. عصمکم الله و ایانا من الزلات کلها بمحمد و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. @daftarnokhbegan سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
⏬بیانیّه دوم آیت الله بهجت ره در مورد انتخابات بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و رب العالمین و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله سادة الاوصیاء المطهرین. در جواب سئوال مکرر مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر می شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیین توصیفی- که اتمّ و اعمّ و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است- شده بود. از « حُذَیفه» رضوان الله علیه مروی است، که فرمود: - « کانوا یسألون رسول الله عن الخیر و کنت أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم « شرّ» چیست و « اهل شرّ» کیست تا فرار از آن نماییم، و « خیر» چیست و « اهل خیر » کیست تا به سوی آن فرار نماییم. - باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کبریات در صغریات، و کلیات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند؛ - و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند؛ - و فحص از عقلای متدینین که اصلح باشند نمایند؛ - و در روشنی توقف ننمایند؛ - و در تاریکی حرکت ننمایند؛ - و از رشوه دادن و گرفتن ( شیوه دول کفر)، دور باشند؛ - با متدینین از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزگار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سر و کار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست. - از وطن فروشی و وطن فروشان که غایت محبت دول کفر است، دور باشید. عواقب وطن فروشان به دول کفر را، ملاحظه بنمائید! دیدیم و می بینیم که به محلل های خودشان، وفا نمی کنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند، و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبت سوء برای تابعین آنها نمی ماند. باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است. غیر از معصومین(ع) کسی نمی تواند بگوید: « همه چیز را می دانم، با می بینم» و نمی تواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمی دانم و همه جا تاریکم»، بلکه هر عامل عادی، چیزهایی را می داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند؛ و چیزهایی را نمی داند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامت غیر مستدرک، مبتلا نشود. و این مطالب برای جواب سئوال ها، [ ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است، تا آنکه علی العمیاء، یا به مسامحه، خود و دیگران از مؤمنین را، در گمراهی وارد ننماید. کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می شود: ملاحظه کنید: - کدامیک از دو حزب، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق تر است؛ - و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی(ع) را دارد یا متأکدتر است؛ - کدام، تغییری در امور دینیه، داده یا نمی دهد؛ - کدام، معتدل در فکر، یا متلوّن است در اعتقاد یا عمل؛ - کدام، ملکه تقوی و صدق و ائتمان دارد، یا قوی تر است؛ - کدام، در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ - و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء « صلوات الله علیهم و عجل فرجهم » نزدیک تر است. از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، می خواهیم. والسلام علیکم و رحمة لله و برکاته الأحقر محمدتقی البهجة 11/ محرم الحرام/1418 ❇️منبع: سایت نشر آثار ایشان👇 https://bahjat.ir/fa/content/905 🌱@daftarnokhbegan سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🔰خبرگزاری رسا با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کند؛ 🔸«سلسله نشست‌های انتخاباتی مشارکت، رقابت؛ پشتوانه ایران قوی» 💢نشست علمی:«نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر نقد برداشت‌هایی نادرست از نظریه علامه مصباح (ره)» 💢با حضور اساتید: ▫️ حجت‌الاسلام استاد ابوطالبی ▫️ حجت‌الاسلام استاد الهی‌راد 🗒زمان: پنجشنبه ۱۰ اسفند ساعت ۱۰:۴۵ 🕌مکان: قم، بلوار بهشت، شماره ۹۵، خبرگزاری رسا 🚨پخش مستقیم در‌کانال ایتای خبرگزاری رسا ،،،_____________________،،، 》ما صدای رسای حوزه‌ایم 》  ✔️👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/1150418947C7628f364a3  سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
❇️تحلیلی بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورا و خبرگان ۱۴۰۲ طبق آمار در این انتخابات حدود 40 درصد مشارکت داشتند و 60 درصد مشارکت نداشتند. در مورد این میزان مشارکت چند نکته قابل توجه است: 1️⃣ پیروزی ملت ایران بر دشمنان داخلی و خارجی بررسی شرایط موجود نشان میدهد که با همه سختی ها و فشارهای اقتصادی بویژه در 5 سال اخیر و با تبلیغات گسترده و سنگین رسانه ها و دشمنان داخلی و خارجی برای تحریم انتخابات، و امید دشمنان به مشارکت 10 تا 25 درصدی، مشارکت 40 درصدی ملت ایران پاسخ محکمی است به این دشمنان و در حقیقت این بار ملت ایران دشمنان خود را تحریم کردند و در این جنگ نابرابر، پیروز ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است و شکست خورده دشمنان داخلی و خارجی این ملت هستند. 2️⃣ غافل نشدن مسوولین و توجه به دلایل کاهش مشارکت نکته دوم این است که مشارکت 40 درصد قطعا در حالت عادی برای نام جمهوری اسلامی مطلوب نیست چون در طول این 45 سال متوسط مشارکت در انتخابات مجلس، 58 درصد بوده است لذا از میزان متوسط، 18 درصد کاهش مشارکت داریم. این زنگ هشداری است برای مسوولین جمهوری اسلامی و نخبگان سیاسی و فرهنگی که علت این مساله و سپس راهکار حل آن را پیدا کنند. 3️⃣ توجه به سیاه نمایی دشمنان و ایجاد ناامیدی برخی تلاش میکنند با سیاه نمایی، عدم مشارکت 60 درصد را نشان از افت 60 درصدی طرفداران نظام بعد از 45 سال نشان دهند. این در حالی است که بیشترین مشارکت انتخابات مجلس حدود 71 درصد بوده است یعنی همیشه 30 درصد در انتخابات مجلس شرکت نکردند. پس دربدترین حالت نهایتا 30 درصد افت مشارکت بوده نه 60 درصد. البته با توجه به اینکه متوسط مشارکت 58 درصد بوده است، در حقیقت به طور متوسط شاهد کاهش مشارکت 18 درصد هستیم نه 60 درصد. 4️⃣ ضرورت گسترش جهاد تبیین با توجه به این که کاهش مشارکت رقمی بین 18 تا 30 درصد است، معنای این است که این پتانسیل وجود دارد که 30 درصد دیگر به مشارکت افزوده شود، لذا همانطور که عرض شد باید علت این عدم مشارکت را خوب واکاوی کرد و برای افزایش مشارکت و حمایت مردم به دنبال راهکار بود. ❇️ قطعا تلاش اقشار مختلف مردم، مسوولین و فعالان جبهه انقلاب در شکل گیری این مشارکت تأثیر گذار بود ولی این را میدانیم که همه اقشار فوق از ظرفیت کامل خود برای جهاد تبیین استفاده نکردند و اقدامات تبیینی جدی هم بسیار دیر هنگام بود. 🔸نتیجه اینکه اولا مسوولین و بویژه منتخبین ملت در این دو مجلس تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم و حل مشکلات آنها به کار بندند و پاسخ مناسبی به این غیرت وحمیت مردم بدهند. ثانیا برای انتخابات ریاست جمهوری باید از همین فردا و با استفاده از تمام ظرفیت اقدام کرد که قطعا با این ملت غیور و ولایی میتوان مشارکتی بالاتر از این را هم رقم زد. سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🔰 سخنرانی حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی با عنوان "اندیشه تمدنی سیدجمال‌الدین اسدآبادی؛ ظرفیت ها و محدودیت‌ها" 🔹 به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه، حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی در سخنرانی با عنوان "اندیشه تمدنی سیدجمال‌الدین اسدآبادی؛ ظرفیتها و محدودیت‌ها"، به اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی در خصوص تمدن اسلامی پرداختند. مشروح کامل این خبر در لینک زیر : https://sjau.ac.ir/سخنرانی-دکتر-مهدی-ابوطالبی-با-عنوان-اندیشه-تمدنی-سیدجمال‌الدین-اسدآبادی؛-ظرفیت-ها-و-محدودیت‌ها _سید_جمال_الدین_اسدآبادی @sjauacir1 سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57