هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔰دو ماهنامه #لسان_امین شماره دهم
🔴کاری از طلاب مقطع سیکل حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
مطالعهی نسخهی پیدیاف:
https://eitaa.com/hhaghshenas/8972
🔰 بزرگان
🔸بیانات حضرت امام(رحمة الله)
🔸رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)
🔸حاج آقای حق شناس (رحمة الله)
🔸حاج آقای میر هاشم (حافظه الله)
🔰ثقلین
🔸 یادداشت، سرپرست مؤمنین و کفار
🔸 یادداشت، ویژگی ائمه(علیهم السلام) در بیان امیر المومنین(علیه السلام)
🔸 یادداشت، نَحْنُ اَلنَّاسُ اَلْمَحْسُودُونَ
🔸 یادداشت، حکمت غیبت
🔰العلم ثلاثه
🔸 یادداشت، فی من لایجب غسله
🔸 یادداشت، شَعبانُ شَهری
🔸 یادداشت، العلة المانعة من ظهور الحجة(عج)
🔰مقالات
🔶مجموعه ای از مقالات طلاب با محوریت ادبیات عرب
🔰عربی مبین
مجموعهای از یادداشت های طلاب حول موضوعات
🔹نحو،
🔹صرف،
🔹لغت،
🔹مکتب شناسی،
🔹و...
🔰متفرقات
🔸شعر
🔸علما
🔸شهدا
🔸معرفی کتاب
🔸اخبار سیاسی
🗓ماه رجب_شعبان ۱۴۴۴
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
نشریه لسان امین 10.pdf
5.87M
🔰دو ماهنامه #لسان_امین شماره دهم
🔴کاری از طلاب مقطع سیکل حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
مطالعهی نسخهی پیدیاف
https://eitaa.com/hhaghshenas/8972
🔰 بزرگان
🔸بیانات حضرت امام(رحمة الله)
🔸رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)
🔸حاج آقای حق شناس (رحمة الله)
🔸حاج آقای میر هاشم (حافظه الله)
🔰ثقلین
🔸 یادداشت، سرپرست مؤمنین و کفار
🔸 یادداشت، ویژگی ائمه(علیهم السلام) در بیان امیر المومنین(علیه السلام)
🔸 یادداشت، نَحْنُ اَلنَّاسُ اَلْمَحْسُودُونَ
🔸 یادداشت، حکمت غیبت
🔰العلم ثلاثه
🔸 یادداشت، فی من لایجب غسله
🔸 یادداشت، شَعبانُ شَهری
🔸 یادداشت، العلة المانعة من ظهور الحجة(عج)
🔰مقالات
🔶مجموعه ای از مقالات طلاب با محوریت ادبیات عرب
🔰عربی مبین
مجموعهای از یادداشت های طلاب حول موضوعات
🔹نحو،
🔹صرف،
🔹لغت،
🔹مکتب شناسی،
🔹و...
🔰متفرقات
🔸شعر
🔸علما
🔸شهدا
🔸معرفی کتاب
🔸اخبار سیاسی
🗓ماه رجب_شعبان ۱۴۴۴
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
❓بررسی وجه بلاغی و نحوی کلمه «فی» در آیه شریفه « و لاصلبنکم فی جزوع النخل »
#نحوی
#بلاغی
🔒
🆔@adabestanearab
🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖
✨✨از اتفاقات فوق العاده مثبت و پر طمطراقی 👌که در دهمین شماره از نشریه لسان امین داشتیم این بود که افتخار داشتیم از یکی از برجسته ترین اساتید حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمهالله علیه مطلبی در زمینه اهمیت ادبیات در فهم قرآن منتشر کنیم که موجب افتخار این نشریه است✨✨
#به_وقت_مطالعه
#ویژه🏵
🔰یادداشتی با عنوان « ادبیات عرب، لازمه فهم قرآن »
📝به قلم استاد حوزه علمیه حجتالاسلام والمسلمین پژمان
📚دو ماهنامه #لسان_امین شماره دهم
📖 مطالعه نسخه پی پی اف: 🔻
https://eitaa.com/hhaghshenas/8972
🗓ماه رجب_شعبان ۱۴۴۴
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
@adabestanearab
📌#ادیب_شناسی 6⃣
💎 أبو عبد الله محمد بن عياض :
ابن محمد بن القاضي عياض بن موسى،اليحصبي السبتي النحوي.
قال ابن الزبير:ولد سنة أربع و ثمانين و خمس مائة،و أخذ عن:أيوب بن عبد اللّه الفهري،و أخذ بالجزيرة الخضراء"كتاب"سيبويه تفقّها عن أبي القاسم عبد الرحمن بن علي النحوي،و أخذ بها"الإيضاح"لأبي علي الفارسي عن أبي الحجاج بن معزوز،و أجاز له من أصبهان أبو جعفر الصيدلاني في سنة ثمان و تسعين،و ولي قضاء الجماعة بغرناطة إلى أن مات.و كان من سراة القضاة و أهل النزاهة،شديد التحري،صابرا على الضعيف،شديدا على أهل الجاه، فاضلا وقورا،يعرب كلامه دائما،و كان يكرم الطلبة،و أجاز له أيضا من دمشق الخشوعي.أجاز لي،و مات في جمادى الأخرى سنة خمس و خمسين و ست مائة-رحمه اللّه،و توفي أبوه عياض الفقيه في سنة ثلاثين و ست مائة بمالقة. .
📚انظر الصلة۲۳۰/۱، معجم البلدان۹۹/۵ ، تاریخ الاسلام۲۱۸/۴۸, شذرات الذهب۳۴/۲، العقد الثمین ص ۲۴
🆔@adabestanearab
#به_وقت_مطالعه
🔰 گفتگویی با حجتالاسلام والمسلمین مهدی دهبان پیرامون مسأله« طلبه و ایام نوروز »
📚دو ماهنامه #لسان_امین شماره ششم
📖 مطالعه ادامه ی مصاحبه در نسخه pdf: 🔻
https://drive.google.com/file/d/1-FZQ0pYyijLUPQbWZSTIHpUhfbSYRvNy/view?usp=drivesdk
🗓ماه رجب_شعبان۱۴۴۳
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
@adabestanearab
🔰#کتابک_کار_ادبیات (نشریه لسان امین)
✅" کتابک کار ادبیات" + منطق
همراه با پاسخنامه سوالات
👇👇👇👇👇
#40سوال_صرف
#40سوال_بدایه
#40سوال_سیوطی
#40سوال_مغنی
#40سوال_بلاغت
#40سوال_منطق
🔴کاری از طلاب مقطع سیکل حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
🗓ماه رمضان- شوال ۱۴۴۳
📖 مطالعه نسخه پی دی اف:🔻
https://eitaa.com/hhaghshenas/4076
📚دسترسی به مجموعه کامل شماره های منتشر شده #لسان_امین از طریق لینک زیر:
https://drive.google.com/folderview?id=1-33iUk9seWUb1GelVTWZFXbMGc1dUa_b
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
کتابک کار ادبیات+منطق.pdf
6.62M
🔰#کتابک_کار_ادبیات (نشریه لسان امین)
✅" کتابک کار ادبیات" + منطق
همراه با پاسخنامه سوالات
👇👇👇👇👇
#40سوال_صرف
#40سوال_بدایه
#40سوال_سیوطی
#40سوال_مغنی
#40سوال_بلاغت
#40سوال_منطق
🔴کاری از طلاب مقطع سیکل حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
🗓ماه رمضان- شوال ۱۴۴۳
📖 مطالعه نسخه پی دی اف:🔻
https://eitaa.com/hhaghshenas/4076
📚دسترسی به مجموعه کامل شماره های منتشر شده #لسان_امین از طریق لینک زیر:
https://drive.google.com/folderview?id=1-33iUk9seWUb1GelVTWZFXbMGc1dUa_b
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس (ره)
امین الدوله_فیلسوف الدوله
❓تفاوت معنایی مصدر و اسم مصدر و تفاوت آنها با حاصل مصدر و خلط مفهومی ادبای قرون 5-9 هجری در این مسأله
#صرفی
🔒
🆔@adabestanearab
📝در این ماه مبارک ، یکی از موضوعات خوب برای تحقیق ، بررسی وجه تسمیه و معنای لغت « رمضان » است 👌👌
💥علت نامگذاری ماه رمضان💥
✳در علت نامگذاری ماه نهم قمری به «رمضان» وجوهی گفتهاند؛
⬇️⬇️⬇️
📃«رمض»بارانی است که قبل از پاییز میبارد و
زمین را شستوشو میکند ⬅️همچنین ماه #رمضان انسانها را از گناه شستوشو و دلهایشان را پاک میکند.
=======
📄 «رمض» حرارت سنگ بر اثر تابش خورشید است⬅️ روزهدار حرارت تشنگی و مانند آن را احساس میکند.
=======
📑«رمض النصل»(و نصل رمیض) یعنی تیر را تراشید⬅️در ماه #رمضان تیر را تیز میکردند تا در ماه شوال قبل از رسیدن ماههای حرام جنگ صورت پذیرد.
=======
🗓 #رمضان از اسمای الهی است و بر اثر رحمت پروردگار گناهان برطرف میشود.
=======
📚تفسیر تسنیم ج ۹_ص ۳۲۲
هدایت شده از خادم المهدی
«رمضان» از ماده «رَمض» به معناى سوزاندن است. البتّه سوزاندنى كه دود و خاكستر به همراه نداشته باشد. وجه تسميه اين ماه از آن روست كه در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده مى شود.
تفسیر نور
📌#ادیب_شناسی 7⃣
💎أبو عبيدة :
الإمام العلامة البحر،أبو عبيدة،معمر بن المثنى التيمي،مولاهم البصري، النحوي،صاحب التصانيف.
ولد في سنة عشر و مائة،في الليلة التي توفي فيها الحسن البصري.
حدث عن:هشام بن عروة،و رؤبة بن العجاج،و أبي عمرو بن العلاء و طائفة.
و لم يكن صاحب حديث،و إنما أوردته لتوسعه في علم اللسان،و أيام الناس.
حدث عنه:علي بن المديني،و أبو عبيد القاسم بن سلام،و أبو عثمان المازني،و عمر بن شبة،و علي بن المغيرة الأثرم،و أبو العيناء و عدة.
حدث ببغداد بجملة من تصانيفه.
قال الجاحظ:لم يكن في الأرض جماعي و لا خارجي أعلم بجميع العلوم من أبي عبيدة. و قال يعقوب بن شيبة:سمعت علي بن المديني ذكر أبا عبيدة،فأحسن ذكره،و صحح روايته،و قال:كان لا يحكي عن العرب إلا الشيء الصحيح.
و قال يحيى بن معين:ليس به بأس.
قال المبرد:كان هو و الأصمعي متقاربين في النحو،و كان أبو عبيدة أكمل القوم.
و قال ابن قتيبة:كان الغريب و أيام الغريب أغلب عليه،و كان لا يقيم البيت إذا أنشده،و يخطئ إذا قرأ القرآن نظرا،و كان يبغض العرب،و ألف في مثالبها كتبا،و كان يرى رأي الخوارج.
و قيل:إن الرشيد أقدم أبا عبيدة،و قرأ عليه بعض كتبه،و هي تقارب مائتي مصنف،منها كتاب"مجاز القرآن"و كتاب"غريب الحديث"و كتاب"مقتل عثمان"و كتاب"أخبار الحج"،و كان ألثغ بذيء اللسان، وسخ الثوب.
و قال أبو حاتم السجستاني:كان يكرمني بناء على أنني من خوارج سجستان.
و قيل:كان يميل إلى المرد؛أ لا ترى أبا نواس ١حيث يقول:
صلّى الإله على لوط و شيعته أبا عبيدة قل بالله آمينا
فأنت عندي بلا شك بقيتهم منذ احتلمت و قد جاوزت سبعينا قلت:قارب مائة عام،أو كملها،فقيل:مات سنة تسع و مائتين،و قيل:
مات سنة عشر.
قلت:قد كان هذا المرء من بحور العلم،و مع ذلك فلم يكن بالماهر بكتاب اللّه،و لا العارف بسنة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلم،و لا البصير بالفقه و اختلاف أئمة الاجتهاد،بلى و كان معافى من معرفة حكمة الأوائل،و المنطق و أقسام الفلسفة، و له نظر في المعقول،و لم يقع لنا شيء من عوالي روايته.
📚انظر الصلة۲۳۰/۱، معجم البلدان۹۹/۵ ، تاریخ الاسلام۳۹۷/۱۴ شذرات الذهب۳۴/۲، العقد الثمین ص۲۵,۲۶,۲۷
🆔@adabestanearab
❓ بررسی وجود یا عدم وجود استثنای مفرغ موجب از دیدگاه ادبا
#نحوی
🔒
🆔@adabestanearab
عزیزان در این ایام تعطیلات نوروزی فرصت بسیار خوبی است برای پژوهش و یادداشت نویسی👌👌
امیدوارم این فرصت رو غنیمت بشمارید ...
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
📖 شناسنامه نشریات حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره)
🔸نام: لسان امین
🔹نوع فعالیت : دوماهنامه
🔸موضوع: ادبیات عرب
📆 سال تأسيس: ۱۴۰۰
❇️کاری از حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) امین الدوله_فیلسوف الدوله
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌷پیشنهاد مطالعه و تورق
📌 نشریه وزین لسان امین
🔸روی نام نشریه کلیک کنید
https://eitaa.com/hhaghshenas
❓بررسی لفظی بودن یا معنوی بودن اضافه مصدر به معمولش از دیدگاه سیوطی و ابن مالک
#نحوی
🔒
🆔@adabestanearab