4_5992521521669604630.pdf
865.6K
#علوم_فنون_دوازدهم
#درس_ششم
#لف_نشر_تضاد_تناقض
تحلیل+پاسخ خودارزیابی)
به کوشش :بانو مهشیدداودی،مشهد
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
4_6003354846529324584.pdf
784K
#فارسی_دوازدهم
#درس_نهم
تحلیل #کویر+،کارگاه متن پژوهی
مطابق با چاپ ۹۸
بخشی از کتاب (ازصفرتاصد،انتشارات مهروماه)
مولفان :جمعی از مدیران گروه دبیران ادبیات ایران
@adabiyatjame1112
4_6003329841229726853.pdf
2.15M
#فارسی_دهم
#درس_پنجم
#کلاس_نقاشی
تحلیل: استاد رضایی
🛑جزوه ۱۷صفحه ای شامل تحلیل سطر به سطر درس+پاسخ کارگاه متن پژوهى+ گنج حکمت
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5766974032834462821.pdf
395.2K
#علوم_فنون_دوازدهم
#کارگاه_فصل_دوم
آقای دکتر احمد بهزادی،(استان البرز)کرج
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
✅پاسخنامه
#کارگاه_تحلیل_فصل ۲
#علوم_فنون۱۱
⬇️⬇️⬇️
1⃣از نظر تاریخ ادبیات وسبک شناسی:
🔅غزلی از سعدی،خداوندگار مسلم ملک سخن،در قرن هفتم هجری است.با سبک عراقی وبا بیانی نرم ولطیف وعاشقانه.
سعدی در غزلیاتش از تکلف دوری کرده،اگرچه به زبان فارسی بسیار تسلط داشته است.استفاده از مجاز واستعاره های قابل فهم وساده اشعار اورا آسان نموده است.با تمام تخیل ولطافتی که در اشعارش وجود دارد سعی کرده،کلمات را در جای خود قرار دهد که خود هنر بزرگی است(ویژگی سهل وممتنع بودن کلام سعدی که وجه تمایز اثارش )است
🔅سبک عراقی: به سبکی از شعر فارسی گفته می شود که از اواخر قرن ششم تا قرن نهم رواج وادامه داشته است.
نام این سبک از عراق عجم گرفته شده،اما رواج این سبک محدود به سرزمین عراق عجم نبود ودر نواحی دیگر رواج داشته است.
🔅ابوالفرج رونی ،سیدحسن غزنوی وجمال الدین اصفهانی از بنیان گذاران وکمال الدین اصفهانی ،سعدی،عراقی،حافظ از نمایندگان این سبک به شمار می روند.
از نظر موسیقی:فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
بحر:رمل مثمن مخبون محذوف
2⃣این متن از دیباچه ی گلستان سعدی است.از بهترین نمونه های تحمیدیه در ادب فارسی.
🔻با نثر اهنگین و مسجع وموزون وسرشار از معانی لطیف ودر اوج بلاغت.
⚛از نظر ادبی:
➖فراش بادصبا:اضافه تشبیهی(تشبیه فشرده)
➖فرش زمردین:استعاره از سبزه ها
➖دایه ابر بهاری:اضافه تشبیهی(فشرده)
سعدی با تشبیه ابر بهاری به دایه نه مادر،نهایت بلاغت وهنرمندی را بکار گرفته است
➖بنات نبات:اضافه تشبیهی/جناس ناهمسان(تشبیه فشرده)
➖مهد زمین:اضافه تشبیهی(فشرده)
➖سجع:گفته،فرموده،نهاده/بگسترد،بپرورد
➖قبای سبز ورق:اضافه تشبیهی(فشرده)
ورق:برگ درختان
نهایت استادی سعدی در کاربرد هنرمندانه صورخیال(ورق را بجای برگ درختان بکار برده است)
➖اطفال شاخ :اضافه تشبیهی(فشرده)
➖قدوم ربیع:تشخیص
➖کلاه شکوفه:اضافه تشبیهی(فشرده)
➖کلاه شکوفه بر سردرختان گذاشتن:تشخیص
➖مراعات نظیر:خلعت،قبا/فراش،فرش،بگسترد
➖درخت ،نوروز،شکوفه،ورق/قدم،سر
➖فراش،فرش:جناس ناهمسان افزایشی
➖مراعات نظیر:باد،درخت،نبات
➖تلمیح:آیه ی (الم نجعل الارض مهادا)؟
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش بانو فاطمه افضلی
وجمعی از دبیران ادبیات ایران
📚📚منابع مورد استفاده:
📖ارایه ادبی سوم انسانی
📖کتاب بیان دکتر شمیسا
📖کتاب عروض وسبک شناسی چهارم انسانی
📖تاریخ ادبیات ایران وجهان ۱
📖ادبیات عمومی سوم تجربی_ریاضی
📖دیباچه ی گلستان سعدی
@adabiyatjame1112
4_6003836406852487360.docx
11.6K
#علوم_فنون_دهم
درس۱تا۳
فرمت word
خانم صابری ،خوزستان
گروه دبیران ادبیات ایران
@Azmoonsarayeiran12
4_6008340006479857226.pdf
364.7K
#آزمون_نوبت_اول
#فارسی_دهم
دی ماه ۹۸
طراح: حسین طریقت،
بین المللی خلیج فارس
فرمت pdf
@adabiyatjame1112
4_6008340006479857227.docx
28.3K
#آزمون_نوبت_اول
#فارسی_دهم
دی ماه ۹۸
طراح: حسین طریقت،
بین المللی خلیج فارس
فرمت word
@adabiyatjame1112
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#فارسی_دهم #مهر_و_وفا به کوشش استاد رضایی @adabiyatjame1112
درس ششم
فارسی دهم
مهر و وفا
ک شناسی، چاپ نهم، تهران، ۱۳۸۲
🌸🌸🌸
برخی اختیارات شاعری در شعر مولوی⬇️⬇️
حذف همزه در بیت اول=عشقا مد
حذف همزه در بیت دوم=سیرست،،شیرست،دلیرست
بلند تلفظ کردن مصوت ضمه در پایان کلمه پیش/ ر/ و،هجای آخر،بیت سوم،اختیار زبانی
بیت چهارم:بلند تلفظ کردن،"س"در کلمه هوس: در ه/و/س با اختیارات زبانی
بیت ۶،،هجای آخر کلمه ملک:م /ل /ک مصوت ضمه،،بلند تلفظ میشه اختیار زبانی
و هجای آخر کلمه کرم:ک/ ر/ م،،مصوت ضمه بلند تلفظ میشه اختیار زبانی
بیت ۷ هجای آخر زبر:ز /ب/ ر ،بلند تلفظ کردن مصوت کسره ،اختیار زبانی
🌸🌸🌸
آرایه های ادبی ابیات:
بیت اول:
شاعر خود را به گریه و خنده تشبیه کرده است
خنده و گریه: تضاد
دولت عشق :تشبیه فشرده
دولت پاینده شدم :تشبیه گسترده
🌸🌸🌸
بیت دوم:
در "دیده ی سیر است مرا. و زهره شیر است مرا
را ،رای مالکیت است
(دیده سیر دارم)(زهره شیر دارم)
زهره تابنده شدم:تشبیه اسنادی
زهره ی شیر است مرا: کنایه از شجاع بودن
دیده ی سیر است مرا:کنایه از بصیرت وبینش کامل،بی نیازی
🌸🌸🌸
بیت سوم:
سر بودن کنایه از سرور و سالار بودن
🌸🌸🌸
بیت چهارم:
پر و بال دادن :کنایه از امکان رشد را فراهم کردن
درهوس بال وپرش بی پرو پرکنده شدم کنایه از:
ترک وابستگی ها و تعلقات مادی
تکرار:پر
بال و پر.مراعات
معشوق(خداوند)
بال وپر استعاره از لطف و کرامت معشوق
اما ضمیر"ش" در پرش به خداوند یا معشوق بر می گردد
🌸🌸🌸
بیت پنجم:
چشمه ی خورشید تویی: تشبیه اسنادی
و سایه گه بید منم:تشبیه اسنادی
زدی بر سر من ،ایهام دارد:
ایهام درواژه ی ( زدن) یکی تابیدن دیگری معنی حقیقی
🌸🌸🌸
بیت ششم:
چرخ فلک :تشبیه فشرده
ملک(پادشاه)ملک(فرشته)جناس ناقص حرکتی
🌸🌸🌸
بیت هفتم:
هفت طبق،منظور هفت طبقه آسمان هست
سبق بردن :کنایه از پیشرفت
بیت اغراق دارد
اختر رخشنده شدم:تشبیه اسنادی
🌸🌸🌸
به کوشش بانو کبیر از استان فارس،شیراز
و جمعی از گروه دبیران ادبیات ایران
کانال جامع ادبیات یازدهم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@adabiyatjame1112