eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.8هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5893261374305338851.pdf
831.1K
تحلیل + پاسخ کارگاه خودارزیابی استادجعفر میرزایی ، کرمانشاه کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5868747255757931733.pdf
1.04M
(تحلیل ونمونه مثال+پاسخ خودارزیابی) به کوشش :بانو ثریانصرت آبادی ، استان کرمان (سیرجان) کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5943015452283240808.pdf
298.4K
تهیه وتنظیم : بانو فاطمه مرتضوی کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5963288239086240148.pdf
650.5K
۱۱ ایران در قرن ۷،۸،۹ فرحناز حسینی ,استان البرز ,کرج کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5897596048573990063.pdf
382.5K
تهیه وتنظیم:فرحناز حسینی،استان البرز (کرج)، گروه دبیران ادبیات ایران براساس کتاب چاپ ۹۷ ۹۷/۷/۱۶ @adabiyatjame1112
خسروی موضوع : آفتاب ✍نویسنده ی نوجوان: مریم السادات حسینی شهرستان گالیکش دبیر: خانم سکینه خسروی @adabiyatjame1112 هوا بسیار سرد و دلگیر است و مدت‌هاست که آفتاب سری به خانه‌های کوچک و بزرگ شهرها نزده است. کوچه‌ها خلوت و کار برای مردم در این سرما بسیار سخت شده است.همه منتظر پایان این سرمای وحشتناک و آشتی آفتاب با آنها هستند. سوت بازی زده شد، سال نو فرا رسید، اما بهار همچنان روی نیمکت نشسته بود و آفتاب در سفر با مشکلی مواجه شده بود، او نمی‌دانست چه بکند، سال نو رسیده بود اما در میدان بازی نبود. به دنبال راه حلی بود تا آنکه به فکر دستان پشت پرده افتاد، نگاهی به رئیس مافیا کرد و او هم با پرداخت رشوه یکی از بازیکنان تیم حریف را خرید تا سرما را مصدوم و از زمین خارج کند. بعد از این اتفاق داور با کارت قرمز فرد خطاکار را از زمین اخراج کرد. مربی مجبور شد که یک تعویض انجام بدهد، با وارد شدن بهار، آفتاب از سفر بازگشت و نور و گرما همه جا را فرا گرفت، برف‌ها را آب کرد و شور و ذوقی در دل هواداران ایجاد کرد تا همچنان به تشویقشان ادامه بدهند. ناگهان بهار با پاسی از سمت هم تیمی خود، گلی به تیم حریف زد و به یک تعویض طلایی تبدیل شد، با این گل تیم حریف کاملا از خود بی خود شد و بازی را واگذار کرد تا شاید آب خنکی از گلوی هواداران پایین برود. اما هر شروعی پایانی دارد و هر رفتی، آمدی، و این عمر است که می‌گذرد و هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؛ با وارد شدن آفتاب، گرما با گذشت زمان شدیدتر می‌شود، سنش بالا می‌رود و مرگش فرا می‌رسد، بیابان‌ها و صحراها شاد و شنگول با آفتاب هم کلام می‌شوند ، کاکتوس‌ها رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند اما روزها و ماهها گذشت تا آنکه بازی بعدی شروع شد، سرما دوران درمان خود را گذرانده بود و با تمرین‌های سخت و فیزیوتراپی دوباره به میدان بازی بازگشت. آفتاب همچنان همراه با بهار روی نیمکت منتظر می‌ماند تا دوباره وقتش فرا برسد و به همراه دستان پشت پرده سرما را مصدوم و دوباره گرما و آفتاب را به اوج خود بازگرداند. کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
✍ حسین طریقت ✳️ مقدمه : خاطره، عام ترین، صمیمی ترین، پر کاربردترين و ساده ترین قالب نوشتاری است. بر خلاف قالب های دیگر هیچ قاعده و تکنیک خاصی برای نوشتن خاطره لازم نیست. کافی است آنچه را دیده ایم تجسم کنیم سپس بر روی کاغذ بیاوریم. ✳️روش تدریس: 1⃣: گام اول: ابتدا دبیر یک خاطره که از قبل آماده کرده است برای دانش آموزان می خواند. خاطره انتخابی باید آموزه های قبلی دانش آموزان در کتاب نگارش ۲ را در خود داشته باشد. زمان، مکان، فضا،ذکر جزئیات، شخصیت پردازی و . . . 2⃣ گام دوم : دبیر بعد از خوانش خاطره از دانش آموزان بخواهد. زمان ، مکان ، شخصیت ها و جزئیات را در خاطره خوانده شده تشخیص دهند و در مورد این عناصر (فردی ، گروهی ) در کلاس بحث کنند. 3⃣ گام سوم: نوشتن این مرحله می خواند هم به شکل گروهی هم انفرادی انجام شود. دبیر می تواند با مقتضای حال کلاس از دانش آموزان بخواهد خاطره خود را به شکل شفاهی بازگو کنند. ❓ چگونه خاطره خود را بنویسیم? برای نوشتن خاطره چند روش داریم: الف- سوالاتی را از پیش در باره حادثه مطرح کنیم و جواب های آن را پشت سرهم بنویسیم بعد با نگرشی دوباره نقایص مطالب را رفع کنیم تا نوشته ما کامل شود. ❓اين اتفاق چرا برای من مهم است? ❓چه زمانی روی داده است? ❓کجا روی داده است.ک? ❓چه کسانی در محل حضور داشتند? ❓واکنش دیگران به موضوع چه بوده است? ❓و... ب- می توانیم رئوس کلی مطالب را به یاد آوریم یادداشت کنیم و پس از آن مطالب را به صورتى مفصل تر بنویسیم. ◀️فرض کنید که در دبیرستان شاهد بوده اید که يکی از همکلاسی های تان به دلیل سرسره بازی روی برف به زمین خورده و دستش شکسته است. و شما می خواهید که این حادثه را برای سایر دانش آموزان شرح دهید: ابتدا این پیشامد را در ذهن خود تجسم کنید. اکنون جزئیات حادثه را تیتر وار بنویسید ◀️دوشنبه ۱۰ بهمن ◀️باریدن برف در روز قبل ◀️یخ زدن برف ها در حیاط مدرسه ◀️بازی بچه ها روی برف و تذکر ناظم مدرسه ◀️ دانش آموزی بازیگوش ◀️زمین خوردن دانش آموز بازیگوش ◀️شکستن دست ◀️وضع فعلی دانش آموز و . . . پ_ حادثه مورد نظر را همان طور که مشاهده کرده ایم به زبان ساده تعریف کنیم. آن چنان که گویی آن را در جمع برای دوستان یا اعضای خانواده تعریف می کنیم. سپس سخنان خود را با تلفن همراه ضبط کنیم. آن گاه دوباره مطالب ضبط شده را گوش می کنیم و همزمان بنویسم. در این مرحله کلمات و عبارات عامیانه (زبان گفتاری ) را اصلاح کنیم . جملات مبهم و ناقص را کامل کنیم و جملات زائد و طولانی را زیاد کنیم. ❓خاطره را چگونه آغاز کنیم? الف - با ذکر زمان روی دادن حادثه ب- با ذکر مکان پ- با ذکر رویداد به ياد ماندنی و مهم تاریخی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و ... 4⃣ گام چهارم: ویرایش نهایی و پاکنویس کردن @adabiyatjame1112 ✳️موضوع های پیشنهادی درس اول نگارش ۳ «خاطره» برای این که دانش آموزان سر ذوق بیایند و با رغبت قلم در دست بگیرند. موضوع هایی را انتخاب کنید که باب دل آنان باشد. 💢 ترین ها 1⃣ بهترین رویداد زندگی تان 2⃣ تلخ ترین حادثه مدرسه 3⃣ مهم ترین اتفاق عمرتان 4⃣ هیجان انگيز ترین روز زندگی تان 5⃣با مزه ترین خاطره در طول تحصیل تان 6⃣خاطره یک روز بارانی 7⃣خاطره یکی از اردوی های مدرسه خاطره باید به گونه ای نوشته شود که منجر به تولید متنی زنده و جاندار شود. @adabiyatjame1112 💢 موضوع: "اولين روز مدرسه" نوشته: خانم ژينوس صارميان تقديم به همه همكلاسي هاي عزيزم در "پايگاه هفتم شكاري شيراز" كه دانش اموختن رو با آن ها شروع كردم. متاسفانه امسال جاي دوست فرهيخته ام خانوم "مهناز عزب دفتري"، ناشر برجسته كتاب در بين ما خالى است. ◀️ شروع كلاس اول ابتدايى بخاطر كار پدرم از تهران به شيراز نقل مكان كرده بوديم. قبل از آن دوره آمادگی را در كودكستان "مكتب پارس" تهران گذرانده بودم. از آن جايى كه در ٤ سالگی مادرم خواندن و نوشتن را به من آموزش داده بود قادر بودم تا حدي كتاب هاي فارسی و انگليسى ساده را بخوانم. قبل از آن هر بار كه برای من لباس تازه اي می خريد يا می دوخت، تو اتاق باهاش رژه می رفتم و سلام نظامی مي دادم تا اينكه بهم مي گفت اينكه روپوش مدرسه نيست و اين موضوع بارها و بارها تكرار شده بود. يادم مياد كه وقتی در خيابان با مادرم راه می رفتم، تابلوی مغازه ها را با صداي بلند می خواندم. مادرم می گفت: "قربون دختر باسوادم برم" آن وقت دل من از خوشحالی غش مي رفت. يكى از تابلو هاي مورد علاقه من "بانك صادرات ايران" بود كه شامل ٣ مكعب سورمه اي بود كه در طول چيده شده بودن. بانك صادرات رو دوست داشتم چون مثل "صارميان"، "صا" داشت.... خلاصه تابستان آن سال پدر و مادرم كلى دنبال مدرسه مناسب براي من گشتند، يكي از مدارسی كه خارج
✍طالب یوسفی کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112 در درس دوم نگارش دو روش برای تبدیل نثر علمی به نثر ادبی پیشنهاد داده است. استفاده از آرايه های ادبی انتخاب واژگان مناسب من در این یادداشت به انتخاب واژگان مناسب می پردازم. ابتدا چند نمونه از ترکیب های به کار رفته در آثار ادبی معاصر را می آورم. ✳️ترکیب سازی در شعر: 💢احمد شاملو شب های پرستاره رویا رنگ، یال بلند اسب تمنا، چراغ امید صبح، جوی نقره ی مهتاب، رود بی انحنای ستارگان 💢سهراب سپهری گیاه نارنجی خورشید، نجوای غمناک علف ها، دست جادویی شب، موی پریشان باد، صدای پای آب، شهر خیالات سبک. 💢فریدون مشیری زمزمه مبهم آب، خلوت خاموش کبوترها، چادر نیلوفری رنگ غروب، کودک زیبای زرین موی صبح. ✳️ترکیب سازی در نثر: دو نمونه از داستان های مشهور فارسی: 💢...پیش رویم قبرستان است با سنگ قبرهای پوسیده و چارتاقی های جابه جا نشسته قبرستان که تمام شود ، ماسه های زرد کنار دریاست و بعد ، پهنای سربی رنگ دریا از بالای چتر سبز به گرد نشسته درختان خرما ، بلدگیرهای بلند شهر پیداست .... از نخستین سطرهای "داستان یک شهر " از احمد محمود 💢...زود افتاد بود در وصف عشق خود به میهنش که فراخ است . تعریف کرده بود از کوه های پرت ، ده های خواب ، از صخره های مثل کالبد غول های قرن رفته خالی که ناگهان از رعد و برق اول خلقت به جای خویش خشکیده اند ، از تیله های پراکنده سیلک ، از طاس سنگی فرسنگ ها فراخ دره ، دیوانه وار داغ در کوه مند .... از نخستین سطرهای داستان " اسرار گنج دره جنی " از ابراهیم گلستان. همان طور که ملاحظه می کنید در شعر شاعران صاحب نام معاصر تتابع اضافات به خلق ترکیبات زیبا و تصاویر شعری بکر و بی نظیری انجامیده است. گاه شاعر با آوردن یک صفت، زنجیره دیگری از واژه ها را با خود آورده که از لحاظ خلق تصاویر شعری، کارنامه شعر نو را پربار کرده است. در نمونه های نثر دو تن از داستان نویسان معاصر که نمونه های نثرشان جزو استوارترین و بی بدیل ترین نثرهاست، رد پای تتابع اضافات به خوبی پر رنگ است . در نمونه ابراهیم گلستان گاه به" بحر طویل" های شگفت انگیز پر نغزی می ماند. می توان با کمک ترکیب سازی به کمک گروهی از دانش آموزان رفت که در شرح و گسترش جمله ها ناتوان هستند. ✳️ ترکیب سازی، وزن جمله ها را سنگین و رنگین خواهد کرد. جمله ها پربار تر و پر ملاط تر و پر زورتر خواهند بود. شاید کسانی این شیوه و توصیه این قلم را نپسندند و اشکالاتی وارد کنند و بر آن ایرادتی وارد کنند. می توان از دانش آموز خواست طول واژه ها از حد معینی فراتر نرود و شرط و شروطی و حد و مرزی قائل شد تا طول زیاد جمله ها ایجاد تعقید لفظی یا معنایی نکند. مثلا از آنان خواست حداکثر سه صفت متوالی و یا دو اسم بعد از صفت ها آوردند. ساده نویسی و روشن نویسی یک هنر و مهارت عالی است و کسی در آن چون و چرا ندارد. هوشنگ مرادی و یا غلامحسین ساعدی ساده نویسی و روشن نویسی و ایجاز فوق العاده ایی به کار می برند ولی زیبایی و اهمیت کتاب هایشان فقط به خاطر نوع نثرشان نیست بلکه آن بزرگان با هنرمندی چیدن و به موقع آوردن و بردن شخصیت های رمان و عناصر داستانی را هم بلدند که علت برجستگی و درخشش ویژه آثارشان است. پس نباید با توجیه ساده نویسی و توصیه کوتاه نویسی از انجام این کار هراسید . آیا کسی را یارای مبارزه با نثر ابراهیم گلستان در کتاب " اسرار گنج دره جنی" هست که سرشار از ترکیب های تو و بدیع است؟ ترکیب سازی برای برخی از دانش آموزان که با عجله و بی حوصلگی نوشته های کم رمق شان را به پایان می رساند حداقل می تواند یک تمرین و تفنن جالب برای تزیین جمله ها و جذابیت متن باشد. طالب یوسفی، دبیر ادبیات آبادان کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
@adabiyatjame1112 💢موضوع: فرزندان ◀️فرزندانِ شما فرزندانِ شما نیستند. آن‌ها پسران و دخترانِ خواهشی هستند که زندگی به خویش دارد. آن‌ها به واسطۀ شما می‌آیند، اما نه از شما، و با آن که با شما هستند، از آنِ شما نیستند. شما می‌توانید مهرِ خود را به آن‌ها بدهید، اما نه اندیشه‌های خود را، زیرا که آن‌ها اندیشه‌های خود را دارند. شما می‌توانید تنِ آن‌ها را در خانه نگاه دارید، اما نه روح‌شان را، زیرا که روحِ آن‌ها در خانۀ فرداست، که شما را به آن راه نیست، حتی در خواب. شما می‌توانید بکوشید تا مانندِ آن‌ها باشید، اما مکوشید تا آن‌ها را مانندِ خود سازید. زیرا که زندگی واپس نمی‌رود و در بندِ دیروز نمی‌ماند. شما کمانی هستید که فرزندتان مانندِ تیرِ زنده‌ای از چلۀ آن بیرون می‌جهد. کمانگیر است که هدف را در مسیرِ نامتناهی می‌بیند، و اوست که با قدرتِ خود شما را خَم می‌کند تا تیرِ او را تیز پَر و دور رس به پرواز در آورید. بگذارید که خم شدنِ شما در دستِ کمانگیر از روی شادی باشد؛ زیرا که او هم به تیری که می‌پَرد مهر می‌ورزد و هم به کمانی که در جا می‌ماند. 💢جبران خلیل جبران، از کتاب «پیامبر و دیوانه»، ترجمۀ نجف دریابندری ص ۴۵ کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112